Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 16003
Heisann.

Til høsten begynner jeg på et økonomistudie. Jeg ønsker å gjøre det bra, og antar det å være opplagt og motivert for studiearbeid er mye av essens i gode karakterer. Grunnstøtten for dette er vel i tillegg å ha godt kosthold, trene, gode søvnrutiner samt studierutiner.

I perioder kan det være studierutinene svikter, ikke får nok søvn eller motivasjonen synker. Det er i disse periodene at jeg ønsker meg noe som kan gi meg dette tilbake, uten å tære for mye på kroppen i ettertid. Hvis du mener kun kaffe gjør jobben, så gjerne anbefal dette. Men jeg lurer på om det finnes noe bedre.

Tanken om tilskudd slik enkelte treningsaktive bruker før trening for å få opp motivasjonen streifet meg. Hensikten med tilskuddet er antageligvis å øke konsentrasjonen, motivasjonen og til slutt gjøre at du yter mer.

Er dette overførbart til stillesittende aktiviteter som det å lese til eksamen? Hva med å ta dette på vei hjem fra skolen for å klare å gjøre arbeid hjemme uten å sovne? Helserelatert; Hvor mye skade gjør pre-workout på tenner kontra kaffe? Hva anbefaler du?

*** PS: Er ikke på utkikk etter noe ulovlig. ***
Bare fordi det er lovlig betyr ikke at det er "bra".
Besøk Reddit eller forumet på Longecity og les deg opp på nootropics-delen.
Dette er en gruppe veldig interessante stoffer; de fleste uten bivirkninger og uten ugunstige helseeffekter.
En stack som fungerer er piracetam kombinert med en kilde til choline. Dette er det forsket mye på, og det har så vidt meg bekjent aldri blitt funnet farlige bivirkninger på kort eller lang sikt (Kilder skal være lett å finne gjennom Google).
Jeg anbefaler deg også å kjøpe koffein i ren form fordi det er mye lettere å dosere i forhold til kaffe.
Sist endret av looperjohn; 14. august 2013 kl. 00:09.
Bli diagnostisert med adhd og få ritalin?
Sitat av mikkello Vis innlegg
Besøk Reddit eller forumet på Longecity og les deg opp på nootropics-delen.
Dette er en gruppe veldig interessante stoffer; de fleste uten bivirkninger og uten ugunstige helseeffekter.
En stack som fungerer er piracetam kombinert med en kilde til choline. Dette er det forsket mye på, og det har så vidt meg bekjent aldri blitt funnet farlige bivirkninger på kort eller lang sikt (Kilder skal være lett å finne gjennom Google).
Jeg anbefaler deg også å kjøpe koffein i ren form fordi det er mye lettere å dosere i forhold til kaffe.
Vis hele sitatet...
Hvis noe fysisk påvirker hjernen vil hjernen etter hvert tilpasse seg. Jeg tror ikke det finnes noen psykotrope stoffer som ikke er "skadelig" (hvis man definerer skade som endring i hjernefunksjon). Jeg sier ikke at det nødvendigvis er merkbart, men langtisbruk av alt (til og med koffein) vil medføre endringer. "Farlig" og "uten bivirkninger" blir veldig relativt, men jeg tror medaljen alltid har en bakside, dog i veldig varierende grad...
Sitat av phish Vis innlegg
Hvis noe fysisk påvirker hjernen vil hjernen etter hvert tilpasse seg. Jeg tror ikke det finnes noen psykotrope stoffer som ikke er "skadelig" (hvis man definerer skade som endring i hjernefunksjon). Jeg sier ikke at det nødvendigvis er merkbart, men langtisbruk av alt (til og med koffein) vil medføre endringer. "Farlig" og "uten bivirkninger" blir veldig relativt, men jeg tror medaljen alltid har en bakside, dog i veldig varierende grad...
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at disse stoffene, inkludert koffein, kan være skadelig hvis noen bruker det ofte og i lange perioder, men trådstarter skal kun bruke dette i noen korte perioder i en studietid. Så lenge trådstarter klarer å unngå avhengighet og ikke bruke disse stoffene hver dag kommer det til å gå helt fint.
Sist endret av looperjohn; 14. august 2013 kl. 00:24.
La meg legge til at det er et veldig interessant emne og at det ikke er meningen å være negativ Godt innlegg og!

Sitat av mikkello Vis innlegg
Jeg er helt enig i at disse stoffene, inkludert koffein, kan være skadelig hvis noen bruker det ofte og i lange perioder, men trådstarter skal kun bruke dette i noen få perioder i en studietid. Så lenge trådstarter klarer å unngå avhengighet og ikke bruke disse stoffene hver dag kommer det til å gå helt fint.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg leste gjennom svaret og så at det kunne tolkes som kritikk, men det var bare ment som en utdypning. Det kan veldig godt være at positive effekter overdøver negative i et langtidsperspektiv og, men det er ofte slik at det er den dagen man slutter at man merker at ting har endret seg
Det beste tipset er egentlig bare å ta deg selv i øret og gjøre jobben din. Det finnes ingen snarveier, og man kan ikke alltid tenke at det må finnes en enklere måte. Livet er kjedelig. Det er den bitre sannheten.
Sitat av phish Vis innlegg
Hvis noe fysisk påvirker hjernen vil hjernen etter hvert tilpasse seg. Jeg tror ikke det finnes noen psykotrope stoffer som ikke er "skadelig" (hvis man definerer skade som endring i hjernefunksjon).
Vis hele sitatet...
Men sånn kan du da ikke definere skade. Da blir jo både positive og negative endringer i hjernen definert som hjerneskade. Kan nok være enig i at det er vanskelig (men ikke umulig) å se for seg et psykoaktivt stoff som ikke medfører varige endringer ved varig bruk, men at disse endringene nødvendigvis er negative er jeg ikke med på.

Piracetam er nevnt. Det er et stoff som brukes for å forbedre hjernekapasiteten i folk med Alzheimers, men skal også kunne forbedre kapasiteten hos friske mennesker. Problemet er at det er reseptbelagt i Norge, derfor teknisk sett ulovlig å importere uten resept (selv om du antagelig ikke risikerer så mye, kan få bot men vil nok bare få produktet konfiskert i tollen). Beslektede stoffer som Oxiracetam, Aniracetam, Pramiracetam eller Noopept derimot er ikke reseptbelagte. Dog tror jeg de er ganske oppskrytt. Noopept har jeg prøvd uten særlig resultater.

Koffein er jo derimot det desidert vanligste "studiedopet", fullstendig lovlig og sosialt akseptert. Her kan moderne vitenskap være til hjelp: om du tar aminosyren L-teanin sammen med koffein har det dokumentert bedre effekt. Færre bivirkninger av koffein (mange blir jo shaky/smånervøse av for mye kaffe) og bedre effekt på konsentrasjon, hukommelse osv. L-teanin er også fullstendig 100% lovlig, ingen under-bordet hokus-pokus eller triksing i tollen.
Jeg kan anbefale Omega 3. Har prøvd de fleste av -racetamene uten noe særlig effekt. Tror at disse er veldig oppskrytt i utgangspunktet. Om jeg var deg så hadde jeg prøvd ut Aniracetam og Oxiracetam, mener selv jeg hadde grei effekt mens jeg tok det.

Sannheten er vel at det ikke er noen lovlige stoffer som er gode for dette annet god studieteknikk. Gjerne les deg opp på meta learning, å diverse "learning styles". Kanskje du finner noe som passer deg bra.
Sist endret av drinkalone; 14. august 2013 kl. 17:19.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Jeg jobber bra når jeg har:

1. Tatt en jack3d eller lignende
2. Heftig treningsøkt.
3. Spist.
4.Jobber med skole el lignende
Sist endret av lurvelen; 18. august 2013 kl. 19:30.
Koffein. Fåes kjøpt på alle daglivareforetninger i form av malte eller hele kaffebønner.
Du trenger dog en kaffetrakter for å mekke godsakene, men dette koster ikke mer enn et par hundrelapper.

Har du ikke råd til kaffetrakter så finnes det koffeinpiller, men nå syntes jeg at halve opplevelsen med kafferusen er å drikke den varm og god fra en stor kaffekopp!
Bombasa;
problemet med koffein er at det er svært vanedannende, og mister mye av sin skjerpende og stimulerende effekt etter at toleransen øker.. Og vanligvis øker toleransen fort etter at kaffedrikking blir en vane.
Anbefaler piracetam for T.s. btw, den bør sjekkes ut!
Sitat av cold Z Vis innlegg
Det beste tipset er egentlig bare å ta deg selv i øret og gjøre jobben din. Det finnes ingen snarveier, og man kan ikke alltid tenke at det må finnes en enklere måte. Livet er kjedelig. Det er den bitre sannheten.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men du skal kanskje ikke uttale deg om "ta deg selv i øret", det "finnes ingen snarveier" og "livet er kjedelig, det er den bitre sannhet". For du er vel ikke helt lovlydig..?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Bombasa;
problemet med koffein er at det er svært vanedannende, og mister mye av sin skjerpende og stimulerende effekt etter at toleransen øker.. Og vanligvis øker toleransen fort etter at kaffedrikking blir en vane.
Anbefaler piracetam for T.s. btw, den bør sjekkes ut!
Vis hele sitatet...
Rapporterte bieffekter er muskelspasmer, nervøsitet, søvnløshet, hodepine og svimmelhet

http://no.wikipedia.org/wiki/Piracetam

forøvrig scora du rett med at det bedrer læreevne :P
Men ja for all del, drikk noen kopper du. Hvis du er moderat i kaffedrekkinga, så virker den absolutt de gangene du virkelig trenger det. Bare ikke la det gå i typ 5 obligatoriske kopper om dagen som du _må_ ha for å fungere normalt. Som det er omtrent for meg^^

Sitat av cold Z Vis innlegg
Rapporterte bieffekter er muskelspasmer, nervøsitet, søvnløshet, hodepine og svimmelhet
http://no.wikipedia.org/wiki/Piracetam
forøvrig scora du rett med at det bedrer læreevne :P
Vis hele sitatet...
Mmm, I knowez. Bra du tilføyde at piracetam har også bivirkninger, som alle andre stoffer. I tilfelle noen skulle tro det var enda et vidundermiddel.

__________

@May; hehe, er ikke så mye å bry seg om. Er ofte mange slike "moralister" på forumet her som løfter pekefingeren og preker som en katolsk forstander hver gang de ser noe som ikke er A4.
Sist endret av aeon_illuminate; 18. august 2013 kl. 22:31.
Jeg brukte et koffeintilskudd (Ripped Hardcore, selges på Gymgrossisten) i sammenheng med skole. Det inneholder 290 mg koffein og speeder deg ganske heftig opp dersom du ikke er en fast kaffedrikker. For meg kom tankene frem litt raskere og jeg var generelt mer ivrig og utoldmodig.

Ellers enn det har jeg også prøvd meg på "Neurostim", men det fikk jeg IKKE noe særlig effekt av.
Sist endret av MBTI; 18. august 2013 kl. 23:14.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Bombasa;
problemet med koffein er at det er svært vanedannende
Vis hele sitatet...
ehem. not really.
ja, du kan få litt vondt i hodet om man har drukket store mengder kaffe over lang tid, men "svært vanedannende"? nei.
somnium;

ehem jo? Veit ikke hva som er din erfaring, men min er at kaffe er nok ordentlig vanedannende. Mulig vi to har ulike tolkninger og definisjoner av ordet.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. august 2013 kl. 00:22.
"Grad av avhengighetspotensial" er i det hele tatt et uggent felt, ettersom det er få faste kriterier å sette, både neurologisk og sosialt. Det er ikke noen tvil om at kaffe kan medføre sterk avhengighet som kan være veldig vanskelig å fravriste seg, mens andre merker betydelig mindre til disse effektene. Selv om abstinenssymptomene koffein og f.eks. nikotin medfører er ubetydelige i forhold til andre stoffer, altså det mennesker som ikke kan neurologi kaller "psykisk og fysisk avhengighet", betyr ikke det at avhengigheten nødvendigvis er lettere å kvitte seg med enn for heroin eller alkohol. Dette er utdypet ganske grundig her, for den som begynner å bli lei av å gå i språklige tåkelandskap.
Sist endret av exocytose; 19. august 2013 kl. 00:40.
(et offtopic spørsmål, sorry for avsporingen både til de som leser og modererer )

Afasar; Ok, altså "avhengighetshetspotensialet" til henholdsvis koffein og særlig nikotin er høyt er vi enige alle i. Vet ut fra grafer jeg har sett at potensialet for nikotin overgår kokain(base) til en viss grad faktisk. Men; mener du her litt mer presist at det er tunge stoffer som meth, kokain og forskjellige opiater - at nettopp de gir mye større/verre abstinenssymptomer??

Selv sliter jeg litt med kaffeavhengighet, og det jeg har sett fra andre som har kraftig nikotinavhengighet, er at de har ganske sterke abstinenser og cravings generelt sett..
Men i hvilken grad er det sammenliknbart med de tre nevnte tunge stoffene?
Sist endret av aeon_illuminate; 19. august 2013 kl. 00:54.
Hvis du leser tråden jeg linker til, ser du at hovedelementet er å påvise vanskelighetene ved å gruppere avhengighet og de derav følgende symptomer inn i vilkårlige, abstrakte blokker som for eksempel psykisk og fysisk. Rett og slett fordi det ikke har noen rot i neurologi (og at det er filosofisk dualisme, men det kan vi ta en annen gang). Det er også derfor man skal ta slike grafer med en klype salt.

Det kan virke urimelig og kjipt å måtte lære seg neurologi for å uttale seg om slike ting, men jeg kan ærlig talt ikke se hvordan man kommer utenom, og egentlig enda mindre hvorfor hver og enkelt av oss skulle være berettiget til å ha en mening om allting, uavhengig av kunnskaper.

Hvis jeg med dette tar jobben fra kommers-forfattere som tjener penger på å "lære" folk å slutte å røyke, kommer ikke det til å forstyrre nattesøvnen min i nevneverdig grad.
Sist endret av exocytose; 19. august 2013 kl. 01:16.
Sitat av May Vis innlegg
Unnskyld meg, men du skal kanskje ikke uttale deg om "ta deg selv i øret", det "finnes ingen snarveier" og "livet er kjedelig, det er den bitre sannhet". For du er vel ikke helt lovlydig..?
Vis hele sitatet...
så sant så sant! Derfor skrev jeg først "Det beste tipset", og det er det beste tipset jeg kan gi. Viss det beste hadde vært å ikke være lovlydig så ville jeg anbefalt det og forresten kutt ut "unnskyld meg", det passer deg ikke
Sitat av Afasar Vis innlegg
"Grad av avhengighetspotensial" er i det hele tatt et uggent felt, ettersom det er få faste kriterier å sette, både neurologisk og sosialt. Det er ikke noen tvil om at kaffe kan medføre sterk avhengighet som kan være veldig vanskelig å fravriste seg, mens andre merker betydelig mindre til disse effektene. Selv om abstinenssymptomene koffein og f.eks. nikotin medfører er ubetydelige i forhold til andre stoffer, altså det mennesker som ikke kan neurologi kaller "psykisk og fysisk avhengighet", betyr ikke det at avhengigheten nødvendigvis er lettere å kvitte seg med enn for heroin eller alkohol. Dette er utdypet ganske grundig her, for den som begynner å bli lei av å gå i språklige tåkelandskap.
Vis hele sitatet...
Det som er interessant er hvordan dette blir (mis)brukt av leger for å ufarliggjøre og å overfarliggjøre alt ettersom. På min resept med Rivotril står det "ADVARSEL: STERKT VANEDANNENDE" mens på f.eks Efexor (sluttet med, helt jævlige abstinenser for øvrig) står det bare dosering. Jeg har aldri hørt et pip om at det er verken avhengighetsskapende eller vanedannende.

Spør man en lege om f.eks Efexor er "avhengighetsskapende" vil han garantert si "nei". Spør man samme lege om amfetamin er avhengighetsskapende vil han etter all sannsynlighet bekrefte dette. Venlafaxin er en SNRI og amfetamin er en DNRI.

Hva mener man da med "avhengighetsskapende", om det ikke er nok at man vil få vedvarende ubehagelige abstinenser etter langtidsbruk i høye doser?

"Vanedannende" virker som noe man skriver på alt som noen kan finne på å like. Jeg har forsøkt å få leger til å formulere en slags forklaring på hva ordet betyr, men det ender alltid med vage bortforklaringer og "mnjaaaeiiiii". Det er et helt meningsløst uttrykk hvis man ser vitenskapelig på det, og kan vel egentlig best oversettes til "oppleves behagelig for noen" (...og dermed løser ut dopamin som er avhengighetsskapende).

Forstå det den som kan, og hvis noen forstår det må de gjerne forklare det til meg
Sitat av phish Vis innlegg
Forstå det den som kan, og hvis noen forstår det må de gjerne forklare det til meg
Vis hele sitatet...
Det kan jeg godt gjøre: Det er jo åpenbart hvorfor de advarer mer mot legemidler som har ruspotensial, og som det derfor er større sjanse for at blir misbrukt.

Det er noe annet med stoffer du tar som rusmiddel og som legemiddel. Jeg hadde jo aldri tatt Efexor i rekreasjonsøyemed, men den muligheten ligger der når det gjelder rusgivende legemidler, som benzodiazepiner og opioider.

Så sammenligningen henger ikke helt på greip.
Sist endret av Saksen; 19. august 2013 kl. 20:20.
Sitat av Saksen Vis innlegg
Det kan jeg godt gjøre: Det er jo åpenbart hvorfor de advarer mer mot legemidler som har ruspotensial, og som det derfor er større sjanse for at blir misbrukt.

Det er noe annet med stoffer du tar som rusmiddel og som legemiddel. Jeg hadde jo aldri tatt Efexor i rekreasjonsøyemed, men den muligheten ligger der når det gjelder rusgivende legemidler, som benzodiazepiner og opioider.

Så sammenligningen henger ikke helt på greip.
Vis hele sitatet...
Du skjønte ikke spørsmålet. Det du sier nå er jo helt åpenbart

Jeg skjønner motivasjonen for å lyve om det. Poenget er at de enten med viten og vilje villeder/lurer folk, eller så har jeg misforstått noe vesentlig angående hva ordene "avhengighetsskapende" og "vanedannende" betyr

Edit:

Og jo, farmakologisk henger sammenligningen veldig på greip og det var nettopp derfor jeg valgte disse to stoffene.
Sist endret av phish; 19. august 2013 kl. 20:36.
Det er mulig jeg misforstår deg, for jeg kan ikke se at det er snakk om lyving. Det de gjør er å samtidig se på sosiale forhold. Altså at det er større sjanse for å bli avhengig av et legemiddel du får rus fra (og som du dermed, kanskje, blir litt mer løssluppen med) og et legemiddel som ikke har denne egenskapen.

Ja, begge er monoamintransportørhemmere og har en strukturell og dermed funksjonell likhet, men SNRI (serotonin-noradrenalin) og DNRI (dopamin-noradrenalin) har jo en forskjell av stor betydning, både som du ser med hensyn til stoffer det slipper ut og psykoaktiv styrke.
Sist endret av Saksen; 19. august 2013 kl. 20:45.
Sitat av Saksen Vis innlegg
Det er mulig jeg misforstår deg, for jeg kan ikke se at det er snakk om lyving. Det de gjør er å samtidig se på sosiale forhold. Altså at det er større sjanse for å bli avhengig av et legemiddel du får rus fra (og som du dermed, kanskje, blir litt mer løssluppen med) og et legemiddel som ikke har denne egenskapen.

Ja, begge er monoamintransportørhemmere og har en strukturell og dermed funksjonell likhet, men SNRI (serotonin-noradrenalin) og DNRI (dopamin-noradrenalin) har jo en forskjell av stor betydning, både som du ser med hensyn til stoffer det slipper ut og psykoaktiv styrke.
Vis hele sitatet...
Lyving / feilinformasjon med viten og vilje. Kall det hva du vil.

For å ikke forvirre deg ytterligere:

Hva betyr det at et stoff er avhengighetsskapende?
Hva betyr det at et stoff er vanedannende?

Tillegg/digresjon:

Psykoaktivt må jeg nesten få argumentere for at serotonin har en kraftigere effekt. Alle klassiske psykedeliske stoffer (LSD, meskalin, psilocybin etc.) + stoffer som MDMA, MDA etc. virker hovedsaklig på dette systemet.
I litteraturen brukes de om hverandre, også i den vitenskapelige. Hovedtendensen er imidlertid at vanedannende brukes om legemidler og avhengighetsskapende om "narkotika". Dette er ikke absolutt, og det avhenger ofte av nyansen, "tonen" de søker å fremheve.

Så du kan ha helt rett i at vanedannende brukes formildende, betydningsnyansen er jo tilsvarende, men for meg virker det som at du henger deg opp i disse begrepene for å skape et undergravende bilde av legers begrepsbruk knyttet til diskusjonen Afasar fremmer i tråden sin, men det ser jeg ikke at er noe egentlig relevant poeng, men litt til siden for debatten - med andre ord: hverken egentlig relevant til sosiologiske eller neurologiske avhengighetsfaktorer i seg selv.

Sitat av phish Vis innlegg
Psykoaktivt må jeg nesten få argumentere for at serotonin har en kraftigere effekt. Alle klassiske psykedeliske stoffer (LSD, meskalin, psilocybin etc.) + stoffer som MDMA, MDA etc. virker hovedsaklig på dette systemet.[/i]
Vis hele sitatet...
Og der utstiller du egentlig ditt rudimentære neurologiske kjennskap også. Det er meningsløst å komparere neurotransmittere på styrke, som om det skulle være en egenskap ved transmitter- eller reseptormolekylene i seg selv. Dopamin har jo for eksempel en rekke funksjoner, fra finmotorikk til belønning. Dette avhenger av reseptorenes påvirkning av intracellulære forhold og enda viktigere hvor i nervesystemet, altså knytte til hvilke strukturer, disse cellene er.
Sist endret av Saksen; 19. august 2013 kl. 21:41.
Sitat av Saksen Vis innlegg
I litteraturen brukes de om hverandre, også i den vitenskapelige. Hovedtendensen er imidlertid at vanedannende brukes om legemidler og avhengighetsskapende om "narkotika". Dette er ikke absolutt, og det avhenger ofte av nyansen, "tonen" de søker å fremheve.

Så du kan ha helt rett i at vanedannende brukes formildende, betydningsnyansen er jo tilsvarende, men for meg virker det som at du henger deg opp i disse begrepene for å skape et undergravende bilde av legers begrepsbruk knyttet til diskusjonen Afasar fremmer i tråden sin, men det ser jeg ikke at er noe egentlig relevant poeng, men litt til siden for debatten - med andre ord: hverken egentlig relevant til sosiologiske eller neurologiske avhengighetsfaktorer i seg selv.
Vis hele sitatet...
Her svarer du ikke på noe, bare forklarer hvordan de brukes allerede. Det jeg spør om er hva som definerer et "avhengighetsskapende" stoff. Hva betyr det?

Hint: "det skaper avhengighet"
Hva er så avhengighet? Ren synsing?


Sitat av Saksen Vis innlegg
Og der utstiller du egentlig ditt rudimentære neurologiske kjennskap også. Det er meningsløst å komparere neurotransmittere på styrke, som om det skulle være en egenskap ved transmitter- eller reseptormolekylene i seg selv. Dopamin har jo for eksempel en rekke funksjoner, fra finmotorikk til belønning. Dette avhenger av reseptorenes påvirkning av intracellulære forhold og enda viktigere hvor i nervesystemet, altså knytte til hvilke strukturer, disse cellene er.
Vis hele sitatet...
Flotte forsøk på red herring og ad hominem. Hersketeknikkene dine kan du spare til du trenger dem...

Jeg er VELDIG klar over hvilke funksjoner f.eks dopamin har, og den nedlatende tonen din kan du spare deg.

Edit:

Forresten ser det bare idiotisk ut når du bruker "komparere" i stedet for "sammenligne". "Vanskelige" ord imponerer meg ikke

Sitat av Saksen Vis innlegg
... SNRI (serotonin-noradrenalin) og DNRI (dopamin-noradrenalin) har jo en forskjell av stor betydning, både som du ser med hensyn til stoffer det slipper ut og psykoaktiv styrke.
Vis hele sitatet...
Bare for å vise at det er du som begynner å snakke om og sammenligne psykoaktiv styrke.
Sist endret av phish; 19. august 2013 kl. 21:54.
Aha, jeg antok nemlig at du hadde lest Afasar sin tråd, siden du (indirekte) linket til den. Såvidt jeg kan se er den en gjennomgående beskrivelse av hva avhengighet er, og mange av dens fasetter, hvor også det sosiologiske til en viss grad er beskrevet neurologisk.

Altså, du trenger ikke å bli sur. Jeg påpekte en helt åpenbar og grunnleggende forvirring (for å bruke et pent ord) i din beskrivelse og sammenligning av lege-/rusmidler og transmittersystemene disse påvirker. For dine påstander hittil (hvor "serotonin har en kraftigere effekt" var høydepunktet) er et solid og eksplisitt tegn på at du er på tynn grunn, selv om du påstår det motsatte.

Sitat av phish Vis innlegg
Bare for å vise at det er du som begynner å snakke om og sammenligne psykoaktiv styrke.
Vis hele sitatet...
Du misforstår igjen, ettersom den spesifikke mekanismen allerede er klarlagt og vi snakker om den psykoaktive effekten mellom et ikke-rusmiddel og et rusmiddel. Men jeg kan være enig i at språkbruken min i det tilfellet var vag og upresis.
Sitat av Saksen Vis innlegg
Aha, jeg antok nemlig at du hadde lest Afasar sin tråd, siden du (indirekte) linket til den. Såvidt jeg kan se er den en gjennomgående beskrivelse av hva avhengighet er, og mange av dens fasetter, hvor også det sosiologiske til en viss grad er beskrevet neurologisk.

Altså, du trenger ikke å bli sur. Jeg påpekte en helt åpenbar og grunnleggende forvirring (for å bruke et pent ord) i din beskrivelse og sammenligning av lege-/rusmidler og transmittersystemene disse påvirker. For dine påstander hittil (hvor "serotonin har en kraftigere effekt" var høydepunktet) er et solid og eksplisitt tegn på at du er på tynn grunn, selv om du påstår det motsatte.



Du misforstår igjen, ettersom den spesifikke mekanismen allerede er klarlagt og vi snakker om den psykoaktive effekten mellom et ikke-rusmiddel og et rusmiddel. Men jeg kan være enig i at språkbruken min i det tilfellet var vag og upresis.
Vis hele sitatet...
Igjen, det er du som dro inn at dopamin og serotonin har en forskjell i "psykoaktiv styrke" (indirekte at den ene er sterkere/kraftigere enn den andre, eller hva?). ([COLOR="Gray"]I så fall er serotonin den som vil ha det kraftigste potensialet til å påvirke normalfunksjonen gjennom kjemisk stimulering[/COLOR]). Dette var som en kommentar til din ytring om at de har forskjellig psykoaktiv styrke. Ikke prøv å legge dine ord i min munn...


Ellers lyser hele innlegget ditt av kvasi-intellektualitet og hersketeknikker (i hovedsak dårlig skjult nedlatenhet) Jeg håper du kan legge det fra deg og heller diskutere sak. Jeg er rimelig stødig i virkemåten til de fleste nevrotransmittere, og du kommer ingen vei hersketeknikker her.

Jeg har selvsagt lest Afasar sitt innlegg (han er for øvrig en av de mer kompetente her inne, og jeg håper han kommer tilbake til tråden).

For å hindre ytterligere usakligheter spør jeg deg om det jeg egentlig spurte om:

Hva (vitenskapelig) betyr "avhengighet" og "vanedannende"?
Poenget mitt var at dette er negativt belastede ord som brukes lemfeldig og som det passer, uavhengig av farmakologisk og vitenskapelig gyldighet.
Greit. Skal vi være enige i at "avhengighetskapende" og "vanedannende" betyr det samme, og at det bare er snakk om uviktige naynser? Isåfall: Det er kroppens behov for homøostase etter at denne er forstyrret ved at nervesystemet har adaptert til eksterne faktorer.

Denne inkluderer alle typer avhengighet, enten den er forårsaket av stoffer eller spesiell adferd (som gambling), samt at den unngår andre eksempler på neurologisk plastisitet (formbarhet) som hukommelse og læring, både ved å referere til eksterne faktorer (i vid forstand) og ved at "forstyrrelse" betones.

Men da har vi nådd utgangspunktet for Afasar sin tråd igjen, har vi ikke? At slike generelle regler som ikke tar utgangspunkt i spesifikk neurologi snarere bidrar til forvirring enn det motsatte (selv om det da i det minste ikke er noen dualistisk oppdeling).
Sist endret av Saksen; 19. august 2013 kl. 22:43.
Sitat av Saksen Vis innlegg
Greit. Skal vi være enige i at "avhengighetskapende" og "vanedannende" betyr det samme, og at det bare er snakk om uviktige naynser? Isåfall: Det er kroppens behov for homøostase etter at denne er forstyrret ved at nervesystemet har adaptert til eksterne faktorer.

Denne inkluderer alle typer avhengighet, enten den er forårsaket av stoffer eller spesiell adferd (som gambling), samt at den unngår andre eksempler på neurologisk plastisitet (formbarhet) som hukommelse og læring, både ved å referere til eksterne faktorer (i vid forstand) og ved at "forstyrrelse" betones.

Men da har vi nådd utgangspunktet for Afasar sin tråd igjen, har vi ikke? At slike generelle regler som ikke tar utgangspunkt i spesifikk neurologi snarere bidrar til forvirring enn det motsatte?
Vis hele sitatet...
Takk for et bedre innlegg

Jeg er egentlig ikke helt enig i at "avhengighetsskapende" og "vanedannende" er helt det samme, men det er veldig like nyanser. Poenget mitt var uansett ikke å differensiere mellom disse, men å påpeke hvordan man bruker et negativt ladet ord på de medisinene man vil begrense forbruket av. En videreføring av Afasar sitt innlegg, med andre ord.

Det er problematisk at fagpersonell ikke opplyser om at f.eks "venlafaxin" (efexor) er avhengighetsskapende (for det er det). Det er helt soleklare fysiske abstinenser som skyldes endringer i hjernens kjemi på grunn av overstimulering av reseptorer. Det er akkurat dette som skjer når man blir "avhengig" av "narkotika" og, så hvorfor ikke kalle en spade for en spade? Du er avhengig når du har påvirket/forandret hjernen nok til at du ikke kan slutte uten å få abstinenser.

Det at de opplyser om farene ved f.eks Rivotril er greit nok, men det brukes mer eller mindre bevisst begrepsforvirring for å påvirke folks subjektive oppfatning av farer. De færreste er klar over at venlafaxin er (svært) avhengighetsskapende (mye grunnet kort halveringstid, abstinensene kommer fort), og spørsmålet er om leger bevisst dekker det til eller om de mangler kunnskap/har blitt påvirket for mye av legemiddelbransjen.

[COLOR="DimGray"]En annen digresjon er at ordet "narkotika" er meningsløst i noe annet enn en juridisk betydning. Det eneste alle stoffene har til felles er at de er "sterkt" psykoaktive, men samtidig trekker man bort alle stoffer som er sosialt akseptable (etanol f.eks). Etymologisk og historisk stammer ordet fra "bedøvende", og å dra inn sentralstimulerende i denne gruppa samtidig som man fjerner det faktisk "narkotiske" stoffet etanol, er meningsløst og forvirrende.[/COLOR]
Jeg ser poenget ditt. Jeg tror litt at ordet vi (og legene) leter etter er "misbrukspotensial"? Greit nok at man kan misbruke paracetamol også, men da er man vel bare vanskelig?

[COLOR="Silver"]Det var derfor jeg skrev det i hermetegn, og det har du helt rett i.[/COLOR]
Sist endret av Saksen; 19. august 2013 kl. 23:05.
Det beste trikset jeg kan gi er trening, godt kosthold og kaffe. Spis frokost, lunsj, middag og kvelds og pass på at blodsukkernivået alltid er ca likt. Kaffe funker fjell, nå vet jeg ikke hvordan det er med andre og kaffeavhengighet, men jeg overlever gjerne en måned i ferier nesten uten kaffe selv om jeg gjerne drikker 1-5 kopper hver dag mens jeg studerer. Tren en gang eller to i uka, og gjør det gjerne før forelesning (i fjor, mens jeg bodde i Bergen svømte jeg litt før forelesning, og det er virkelig ingen bedre måte å starte dagen på hvis man kommer seg opp tidlig nok!)
Sitat av Saksen Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt. Jeg tror litt at ordet vi (og legene) leter etter er "misbrukspotensial"? Greit nok at man kan misbruke paracetamol også, men da er man vel bare vanskelig?

[COLOR="Silver"]Det var derfor jeg skrev det i hermetegn, og det har du helt rett i.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Ja, nå begynner ting å bli konstruktivt her

Jeg tilater meg å quote fra det første innlegget mitt:

"Vanedannende" virker som noe man skriver på alt som noen kan finne på å like. Jeg har forsøkt å få leger til å formulere en slags forklaring på hva ordet betyr, men det ender alltid med vage bortforklaringer og "mnjaaaeiiiii". Det er et helt meningsløst uttrykk hvis man ser vitenskapelig på det, og kan vel egentlig best oversettes til "oppleves behagelig for noen" (...og dermed løser ut dopamin som er avhengighetsskapende).
Vis hele sitatet...
"Misbrukspotensiale" er et mer treffende ord, men det i seg selv betyr vel mer eller mindre "oppleves behagelig for noen"

På Rivotril (clonazepam) kunne man skrevet "Stort misbrukspotensiale og svært avhengighetsskapende" for min del, så lenge man får med "svært avhengighetsskapende" også på Efexor (venlafaxin).

Videre kunne vi hatt med "fare for magesår" på NSAIDs, "økt fare for psykose ved slutt" på antipsykotika/neuroleptika osv.

Poenget mitt er vel nå ganske tydelig; jeg vil ha en realistisk advarsel å forholde meg til. For meg er det jo ikke noe problem at noen blir alkoholikere, så lenge jeg vet at jeg personlig klarer meg med et glass vin til maten og en fest en sjelden gang. Det er et større problem at jeg, uten å bli informert, blir gjort fysisk avhengig av et preparat som har alvorlige bivirkninger og abstinenser. Nøkkelordet er vel "ærlighet"
Guarana, frøa til planten har 4-8% mer koffein enn kaffebønner. Kan bestilles pulver som ikke kostet stort iforhold hva du får ut av mengden. En teskje med dette før ønsket periode. Pulveret er ganske tykt, dvs, det tar tid for kroppen å absorbere dette som gir en gradvis økt effekt over en lengre periode istedet for en instant kick med en krasj rett etter.

Kan også annbefale Matcha te, grønn te som blir grodd under skygge den siste perioden og da knust til pulver som man blander ut med vann før det drikkes. Matcha gir økt koffein (siden det gror under skygge) og inneholder også L-theanine, noe som gjør deg avslappet. Med andre ord gir matcha en oppkvikkende, men avslappet effekt, som hjelper deg å være i "nåtiden" som gjør det lettere å fokusere på det du gjør der og da og ikke blir distrahert av annen "tanke bakgrunnsstøy". Merk, det er stor kvalitets forskjell på inneholdet i matcha, om det f.eks er ferskt, eller av de "beste" bladene.'

Kan også legge til en varm badstue (helst 15 min - 80-90 grader) fulgt opp med en iskald dusj 2-5 min "tar knekken" på unødvendige tanker, hvertfall hos meg, som gjør det lettere å konsentrere seg i ettertid
Sist endret av williamdude; 22. august 2013 kl. 20:33.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Piracetam funker ganske OK men burde heller ta en av de sterke racetam'ne. Også har man Modafinil som er en effektiv en, også har du den andre armodafinil som jeg syns funker bedre.

Vist du er vandt med stimulanter er de ganske svake da er det å ta rundt om 2 av hver. vist ikke kan 1 av hver funke ganske bra. Så vist du får halliser som er enten mild visuel til at du høre noen snakke med deg, osv. Da stopper du med de.

Vist du ikke vill gå til modafinil eller den andre da kan Adrafinil være den rette, den blir om til modafinil i levera og har mildere effekter til samme effekt kommer an på dosen man tar.