Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5406
Jeg har tenkt på å kjøpe gro-telt, og utstyret man trenger for å ha det gående.

har da forsket minimalt og funnet ut at det jeg trenger er: selve teltet, en HPS-lampe og ett kullfilter vifte system.. skal gå til innkjøp av en LED-lampe etter første høsting, da jeg tror at det ikke er ett must å bytte lampe mellom vekst og blomstringsfasen, eller man bytte mellom to lamper?

dette er utstyret jeg har funnet:
http://www.cropshop.no/growshop/inde...hef3cjncah4vf7
http://www.cropshop.no/growshop/inde...roducts_id=543
http://www.cropshop.no/growshop/inde...roducts_id=266

passer dette kullfilter systemet til denne telt-typen? vet det er billigere å velge ut delene til kullfilteret selv, men jeg klarte ikke finne ut hvem deler man trang :/ vet at teltet er litt lavt, så jeg er også redd for at lampen skal være for sterk? (skal lese gro-guides i helgen og gjøre det jeg kan for å holde planten jeg skal ha så kortvokst og bred som mulig)
på heltid
iSkurk's Avatar
Virker som et veldig bra oppsett, du tenkte vell bare på en liten plante?
Siden som du nevnte, ser teltet litt lavt ut. kanskje kjøpe et større telt?
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
har med økonomi og plass å gjøre at jeg kjøper nettets minste telt

skal jobbe mega hardt med en og en enslig kvinne (så kan jeg lage mødre i fremtiden, når økonomien og plassen har økt)
Oppsettet så fint ut. Det er ikke et must og bytte lampe fra vekst til blomst, men i blomstringsfasen skal den ha 12 timer lys i døgnet, men det vet du sikkert.

Good luck.

Du kan forøvrig stikke innom norcan.org, de har mere å bidra med.
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
sånn når jeg skal til plantasjen å kjøpe ting, finnes det en plante som ligner på cannabis i næring/lys/vekst ol.?

blir det lettere å snakke, Norge er jo en sånn liten plass så må være forberedt på at folk er høflige og snakker med deg (huffamæi)

må jeg kanskje kjøpe balast også? for det jeg har linket til i hoved-posten er vel bare pæren, så jeg må ha noe å plugge den inn i?
Hva med denne?

Har flere kompisser som er veldig fornøyde med det oppsettet
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
plassen jeg skal bruke er på 57x57x190cm... så 60x60x140cm er det største teltet jeg har funnet som får plass :/ og kull filteret på den pakken virket litt for liten for mine behov... da igjen er kullfilteret jeg kjøper altfor stort :P

har nå lest imellom eric`s groguide på norcan (mesteparten iallefall) og det spørsmålet jeg sitter igjen med er om en 400watts pære kanskje blir for sterkt for det lille teltet?

skjønnte at ballasten var nødvendig for å tenne HPS lampene, mens reflektor kan jeg lage selv.. men skal pæra plugges direkte inn i ballasten?? og hvorfor går det to ledninger ut av ballasten? den ene skal i veggen for å få strøm inn, men den andre forstår jeg ikke funksjonen til :S(er sånn type som er på barbermaskin ladere)
Kjøp deg en LED lampe fra ebay!

LED lampe bruker kun 10% av strømmen som en HPS lampe gjør. Samtidig er de mye mer robuste og har lang levetid. Noen reklamere med 10år++

1plante er ganske waste da. Ganske kjipt om det blir èn hannplante, også må du starte helt på nytt igjen..
Sitat av Douchebag Vis innlegg
LED lampe bruker kun 10% av strømmen som en HPS lampe gjør. Samtidig er de mye mer robuste og har lang levetid. Noen reklamere med 10år++
Vis hele sitatet...
Det tar også 10 år før du har spart inn pengene du brukte på LED lampen på strømregninga om du bytter ut led med HPS..
Så jeg råder deg til å la være å investere i LED lamper, med mindre du vil gi flere tusen kroner for en lampe som holder liv i en plante.
Her er det en tråd på Norcan om LED vs HPS. Skal ikke mye til for å forstå at LED bare er bortkastede penger.

Og en 400w HPS blir alt for mye i et 60x60x140 telt. 250w er nok å foretrekke om du ikke skal bruke cooltube. Kjøp også gjerne en ballast som fungerer med både HPS og MH-pærer, så bruker du MH-pæra til vegging, og HPS til blomstring, så slipper du å tenke på LED.
Anbefaler deg også å lese gjennom dyrkehåndboken på Norcan før du setter i gang hvis du ikke allerede har gjort det.

Og hvis du skal ha en morplante som du skal holde i live å ta stikklinger fra, så må du ha et telt til, evt. et skap eller et eller annet du kan holde en morplante i live i. Det er nok med noen lysrør fra clas ohlson som står på 23t i døgnet, og bittelitt vann.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Novice: Kjøp deg en digital ballast, de gir pærene mye mer levetid pga smooth-ignition etc, f.eks denne.

400W er litt på grensen i oppsettet ditt, jeg har ingen erfaring med telt i den størrelsen din men har selv brukt 400w lampe i et 1mx1mx2m telt, det ble opp mot 36 grader i teltet selv med kjølende reflektor på lampa (lampehuset er lukket og man kjører ventilasjon igjennom det)

Angående oppkoblingen så skal den ene pluggen fra ballasten inn i veggen, og den andre skal til reflektoren/pæra, enkelt og greit.

Du nevner å lage reflektor selv, ut av hva? Du trenger en E40 sokkel for selve pæra, som så kobles til ballasten, husk disse pærene blir utrolig varme, og selvmekk kan resultere i brann om du er uheldig.

Disse reflektorene er ganske hendige.. man kobler ventilasjonen via det og kjøler pæren.
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Ser ut til at jeg kan få kullfilter med vifte der jeg kan velge størrelse... har fått en tegning på en på 12meter høyde, som produsenten syns trudde jeg burde korte ned litt

Men ca. hvor stort kull filter trenger man i ett sånt lite oppsett, dersom man ønsker seg så nær ingen lukt som mulig? i ett 60x60x140cm lukket rom, med forhåpentligvis ekstremt plagsomme lukter? Kunne tatt ett stort, men vil helst ha lite støy og enkel frakt
Sitat av Novice Vis innlegg
sånn når jeg skal til plantasjen å kjøpe ting, finnes det en plante som ligner på cannabis i næring/lys/vekst ol.?

blir det lettere å snakke, Norge er jo en sånn liten plass så må være forberedt på at folk er høflige og snakker med deg (huffamæi)

må jeg kanskje kjøpe balast også? for det jeg har linket til i hoved-posten er vel bare pæren, så jeg må ha noe å plugge den inn i?
Vis hele sitatet...
Ville gått for et høyere telt! 1.4m er ikke mye med tanke på opphenging av lys + avstanden fra lyset til plantene (HPS lager mye varme). Ellers tror jeg en 400w kan kan skape varmetrøbbel i et 60x60x120 telt.

Når det gjelder kullfilter er 350m3 mer enn nok for ditt behov. Det viktigste er å ha god ventilasjon- undertrykk i teltet er viktig hvis du ønsker å holde lukten kun i rommet. Er rimelig fersk selv- anbefaler norcan.org hvis du ønsker å bli schooled. Forumet hvor de grønne gartnerne holder til
Sist endret av appal; 24. mars 2012 kl. 05:02.
Sitat av Novice Vis innlegg
plassen jeg skal bruke er på 57x57x190cm... så 60x60x140cm er det største teltet jeg har funnet som får plass :/ og kull filteret på den pakken virket litt for liten for mine behov... da igjen er kullfilteret jeg kjøper altfor stort :P
Vis hele sitatet...

Har du vurdert å tilrettelegge plassen din for dyrking istedenfor å kjøpe telt?
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Det er ikke aktuelt å tilrettelegge plassen, desverre :/

men som sagt har jeg fått tilbud om egendefinert kullfilter system, men jeg er veldig usikker på størrelsen mitt lille oppsett krever? tenker 40cmhøyt, 20cm i diameter?

det ble foresten dette utstyrset som ble bestilt
http://www.cropshop.no/growshop/inde...roducts_id=289
http://www.cropshop.no/growshop/inde...roducts_id=382
Sitat av Novice Vis innlegg
sånn når jeg skal til plantasjen å kjøpe ting, finnes det en plante som ligner på cannabis i næring/lys/vekst ol.?

blir det lettere å snakke, Norge er jo en sånn liten plass så må være forberedt på at folk er høflige og snakker med deg (huffamæi)
Vis hele sitatet...
Jeg bare gikk inn på plantasjen, leita etter gjødsel, spurte etter gjødsel med nøyaktig næringsverdier til cannabis og tok det nærmeste!

PS: Skal sies at jeg ikke fikk fullføre, så jeg vet ikke om gjødselen de har er god nok :P
Drit i telt og alt sånt.

Sett planta der hvor du evt. hadde tenkt å sette teltet, om du bare skal ha èn, kjøp deg ÈN pære, en med både rødt og blått lys, som f.eks denne fra Designbelysning (http://www.designbelysning.no/viewde...productid-6158) og styr vekst/blomstring ved å regulere tiden lyset er PÅ/AV.

De første 4-5 ukene kjører du lys PÅ 24/0, etter 4-5 uker eller når du ser førblomster bytter du til 12/12

Hvor lenge shiten skal stå i vekst og når den skal settes i blomst og hvor lenge den skal stå i blomst finnes det informasjon om overalt, men så lenge du kun har èn plante og du ikke bor på et gutterom hjemme hos mor og far så lukter en plante omtrent ingenting og du kan fint ha den i hus ute av syne uten at besøkende og annet pakk merker noe.
Anbefaler deg å bestille ifra hg-hydroponics.co.uk, hvis du bryr deg om pris. Det er også mulig å hente pakken i Sverige hvis du har mulighet til det. Tror ikke det noe problem å sende til Norge (det skal ihvertfall ikke være noe problem).

Gå for genetikk som er høye på CBD. Det er viktig for din/andres psykiske helse. Når man dyrker selv blir det ofte mye røyking..
Sitat av Fluke Vis innlegg
Drit i telt og alt sånt.
Vis hele sitatet...
Too late.

Sitat av Novice Vis innlegg
det ble foresten dette utstyrset som ble bestilt
http://www.cropshop.no/growshop/inde...roducts_id=289
Vis hele sitatet...

Sitat av Fluke Vis innlegg
Hvor lenge shiten skal stå i vekst og når den skal settes i blomst og hvor lenge den skal stå i blomst finnes det informasjon om overalt, men så lenge du kun har èn plante og du ikke bor på et gutterom hjemme hos mor og far så lukter en plante omtrent ingenting og du kan fint ha den i hus ute av syne uten at besøkende og annet pakk merker noe.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men er ikke alle som har tilgang på den Stealthy NoSmell-strainen som du har. Kjør telt, med kullfilter. Better safe than sorry
Sitat av Tawon Vis innlegg
Too late.






Unnskyld meg, men er ikke alle som har tilgang på den Stealthy NoSmell-strainen som du har. Kjør telt, med kullfilter. Better safe than sorry
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig så vet jeg heller ikke hvorfor mine planter ikke lukter, jeg er nå på min 4. plante, fra bagseeds, jeg seeda først 2 planter, en ble han og en ble hun, kultiverte hunen og fikk en overgjødsla bitch som man SÅVIDT kunne lukte om man visste hva man skulle lukte etter.

Høsta frøkna og alt var bra, fikk en 2-3 funks ut av henne, så ville jeg starte en plante til...

Jeg starta først ett frø, men det ble en han, så starta jeg ett til og det ble, etter mye venting i spenning, en hun...

Jeg lærte av mine feil med den første planta, og har nå en stor, fresk plante med masse store buds som bare venter på å bli klar til høsting..

Det rare er at denne planta er så utrolig mye større og friskere enn den forrige, men lukter mindre..!

Og dette tror jeg faktisk er mulig med omtrent alle "vanlige" strains, så lenge det ikke er en skunk eller haze type, så lenge du kun har èn plante og et forholdsvis privat rom (vaskerom, imc) så er det null problem å kultivere en plante om gangen, til egen fornøyelse og glede.
Sist endret av Fluke; 26. mars 2012 kl. 06:31.
Sitat av Fluke Vis innlegg
Jeg lærte av mine feil med den første planta, og har nå en stor, fresk plante med masse store buds som bare venter på å bli klar til høsting..

Det rare er at denne planta er så utrolig mye større og friskere enn den forrige, men lukter mindre..!
Vis hele sitatet...
Det hadde ikke vært mulig med et bilde eller? Hun høres lekker ut

add: (selv om det er OT)
Sist endret av Tawon; 27. mars 2012 kl. 01:48.
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tawon Vis innlegg
add: (selv om det er OT)
Vis hele sitatet...
Jeg er ferdig bestilt og mega fornøyd med svar, så om tråden føres en annen vei gjør det ingenting for TS... Han er nemlig fryktelig intresert i spesielle planter selv

denne er rimelig stilig: http://www.youtube.com/watch?v=Uz8L6...c0AHT3DK9gAuAA ITS A TREE!!
Sitat av Tawon Vis innlegg
Det hadde ikke vært mulig med et bilde eller? Hun høres lekker ut

add: (selv om det er OT)
Vis hele sitatet...
Nuvel, nå mener jeg stor i RELATIV forstand, iom at jeg kun har i underkant av 40 verticale cm til rådighet under servanten på vaskerommet mitt...

Potta den står i er en 7,5 liters potte, 22X22 cm, da er det ikke plass til mange cm med plante på toppen, så jeg har mått være kreativ med ståltråd og hyssing for å binde ned planta.
Gjorde det samme med den forrige, men som sagt så var jeg litt vel ivrig med næringa, men det funka jo sånn delvis lell, det ble bare ikke så mye ut av den, he he.

Driver og fomler med å få lagt opp noe bilder nå, tok noen i dag, men har problemer med å få telefonen til å gi de fra seg.
Kan jo legge ut et par av den forrige i mellomtiden.

Sarte sjeler bør se bort, da dette er plantemishandling på sitt verste..!

http://i134.photobucket.com/albums/q99/Fluke_bilder/IMAG0036.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q99/Fluke_bilder/IMAG0033.jpg

Sånn, fikk vrengt et par bilder i dårlig kvalitet ut av telefonen til slutt.

Bildene er veldig små, men jeg tror allikevel det kommer frem at det er en markant forskjell på plante nr. 1 og plante nr. 2..!

Hun ser litt pjusk ut nå, siden hun skal høstes senere denne uka og jeg har derfor sultet henne i det siste.

http://i134.photobucket.com/albums/q99/Fluke_bilder/280301.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q99/Fluke_bilder/280302.jpg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bedlamite
Novice's Avatar
Trådstarter
Jeg surret litt under bestilling og trykket på hentes i butikk, da jeg trodde det var i min nærbutikk, og satt deretter å ventet frem til påske :P

før ferien startet ringte jeg dem, ble møtt av en hyggelig mann som sa han hadde lurt litt på når jeg skulle hente pakken de hadde klar til meg. Jeg forklarte da at jeg hadde misforstått, og at jeg aller helst ville ha den sendt til meg. Mannen tok det med ett smil og sa han skulle sørge for at den ble sendt idag, deretter sa han "da har ikke vi fått noe for frakt da, jaja".

Nå har jeg fått pakken og er [COLOR="Magenta"]strålende[/COLOR] fornøyd, tror aldri jeg har snakket med så hyggelige folk etter at jeg har gjort noe galt, iallefall ikke voksne folk i arbeid :P pakken kom dagen etter påskeferien (tirsdag), ringte han dagen før ferie (torsdag?), så levering var lynrask.

Men jeg sitter igjen med en følelse at jeg har snytt disse menneskene for frakt kostnadene :/

Ca. hvor mye hadde det kostet å sende ett telt, to lys og en liten reflektor fra Oslo til en plass i skogen 2-3timer utenfor hovedstaden?
Dette trenger du ikke ha dårlig samvittighet for, misforståelser skjer. Vær glad for at du har fått sakene dine og sett i gang moroa!

Kan uansett tenke meg verdien på frakten ville ligget på et sted mellom 250-500 kroner.