Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1675
La oss ha en hyggelig prat rundt musikk!

Hva gjør musikk for deg personlig, hva er musikk for deg?

Personlig så forstår jeg musikken og den forstår meg, rart og si men jeg blir som 1 med musikken.
Om jeg går forbi ett annet menneske med musikk i ørene kan jeg hilse med hånda litt sånn "kult" og smile uten og tenke over det og føler meg kanskje litt arrogant med en energisk utstrålning. Kanskje litt bajjas

Så hvis man tenker over det, hva gjør musikken med/for deg? Gjerne fortell hvilken musikk du hører på når du forklarer dine "følelser" rundt musikken.

I mitt tilfelle så hører jeg mest på ac/dc og iron maiden, for det meste litt eldre metall og rock

Ser ikke ut som en typisk sterotyp metall fyr bare sånn at dere får en oppfatning av meg.
Hører mest på hardrock, thrash, boogeyrock og noe heavy, som Motörhead, Rammstein, ZZ Top, Pantera, Anthrax, Ozzy og all Black Sabbath. Liker den gamle og upolerte stilen, også Rolling Stones. Ac/Dc og Maiden har jeg aldri hatt sansen for, litt rart det der. De har jo noen gull-låter, men ikke mye mer enn de jeg liker. Har ikke hørt igjennom mange album fra dem heller, da. Oasis hørte jeg mye på før, litt mindre nå.

Det som er viktig for meg er at musikken løsner opp litt, jeg er en strukturert person til vanlig og fungerer ikke uten struktur, men når det kommer til musikk, så bruker jeg det til å slappe av og også til drikking, så da må det være noe som "løsner" opp hodet og kroppen litt. Om det er tung Rammstein eller intrikat Stones eller Sabbath, men det må være vel-komponert, ikke for glatt. Mange mener kanskje Rammstein er litt "enkelt", men det er så særegne toner, så tungt at det fungerer. Det er også en veldig mørk tone i det. Eneste jeg ikke liker er tekstene, men som Till har sagt: "Our songs are about love in every form" ^^ Så hører man "Buck dich" (bøy deg) xp Mye "far out" tekster, men jeg kan til nød høre en veldig bra låt selv om jeg ikke liker teksten - men en tekst jeg ikke liker kan få meg til å stenge ute låten også, uansett hvor bra komponert det er. Har litt "etisk standard" også.

Ramones har jeg hørt mye på, men det er ikke noe jeg setter på til fest. Mer som "generell" musikk eller når jeg bare savner en låt eller to. Metallica hørte jeg mye på før, og de har jo noen skikkelig bra låter jeg aldri går lei av, men det er dessverre mye skrik og skrål og litt lite innhold i noen av låtene, som også er repetitive.. min mening, da.

Har holdt på mye med spill da jeg var mindre, så jeg søker gjerne opp spillmusikk. Det er mye bra og velkomponert spillmusikk der ute, som etter min mening er oversett. Det gjelder også nye spill, dog jeg ser mest på youtube og spiller mest gamle strategispill. Blir for dyrt å kjøpe eller oppgradere ny pc hvert andre år for å holde følge. Liker også ett godt spill enn å fòre spillselskapene med penger for å lage middelmådige spill som blir utdatert hvert år. Ta Warcraft 1 og 2 for eksempel, tidløse spill. Wc3 er bare en skygge av de to. Det mener jeg om Wow også, dog jeg vet det ikke er et strategispill... Litt avsporing.

Hvis jeg vil ha noe som skal roe meg ned, så er ofte Pink Floyd - både gammel og ny - en slager.

Det må være strukturert, men velkomponert og fengende. Det kan være all slags musikk, egentlig. Det kan være èn enkel person som spiller på ett instrument - for eksempel gitar, fløyte, banjo, harpe - eller det kan være et helt orkester som blir mesterlig dirigert av en maestro. Men glatt pop som er ment for å fenge flest mulig, som er lagd som en reklamekampanje for å tjene penger, får sjelden innpass i hodet mitt. Musikken må "gjøre noe" for meg eller gi meg noe. Skyr egentlig 99% av all reklame som pesten, skrur av lyden eller skrur over kanalen.

Skal komme med en liste med eksempler fra mine beste sjangre over en god drink i kveld. Kanskje andre kan gjøre det samme?
Sist endret av Oro; 10. oktober 2015 kl. 15:36.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Hører mest på hardrock, thrash, boogeyrock og noe heavy, som Motörhead, Rammstein, ZZ Top, Pantera, Anthrax, Ozzy og all Black Sabbath. Liker den gamle og upolerte stilen, også Rolling Stones. Ac/Dc og Maiden har jeg aldri hatt sansen for, litt rart det der. De har jo noen gull-låter, men ikke mye mer enn de jeg liker. Har ikke hørt igjennom mange album fra dem heller, da. Oasis hørte jeg mye på før, litt mindre nå.

Det som er viktig for meg er at musikken løsner opp litt, jeg er en strukturert person til vanlig og fungerer ikke uten struktur, men når det kommer til musikk, så bruker jeg det til å slappe av og også til drikking, så da må det være noe som "løsner" opp hodet og kroppen litt. Om det er tung Rammstein eller intrikat Stones eller Sabbath, men det må være vel-komponert, ikke for glatt. Mange mener kanskje Rammstein er litt "enkelt", men det er så særegne toner, så tungt at det fungerer. Det er også en veldig mørk tone i det. Eneste jeg ikke liker er tekstene, men som Till har sagt: "Our songs are about love in every form" ^^ Så hører man "Buck dich" (bøy deg) xp Mye "far out" tekster, men jeg kan til nød høre en veldig bra låt selv om jeg ikke liker teksten - men en tekst jeg ikke liker kan få meg til å stenge ute låten også, uansett hvor bra komponert det er. Har litt "etisk standard" også.

Ramones har jeg hørt mye på, men det er ikke noe jeg setter på til fest. Mer som "generell" musikk eller når jeg bare savner en låt eller to. Metallica hørte jeg mye på før, og de har jo noen skikkelig bra låter jeg aldri går lei av, men det er dessverre mye skrik og skrål og litt lite innhold i noen av låtene, som også er repetitive.. min mening, da.

Har holdt på mye med spill da jeg var mindre, så jeg søker gjerne opp spillmusikk. Det er mye bra og velkomponert spillmusikk der ute, som etter min mening er oversett. Det gjelder også nye spill, dog jeg ser mest på youtube og spiller mest gamle strategispill. Blir for dyrt å kjøpe eller oppgradere ny pc hvert andre år for å holde følge. Liker også ett godt spill enn å fòre spillselskapene med penger for å lage middelmådige spill som blir utdatert hvert år. Ta Warcraft 1 og 2 for eksempel, tidløse spill. Wc3 er bare en skygge av de to. Det mener jeg om Wow også, dog jeg vet det ikke er et strategispill... Litt avsporing.

Hvis jeg vil ha noe som skal roe meg ned, så er ofte Pink Floyd - både gammel og ny - en slager.

Det må være strukturert, men velkomponert og fengende. Det kan være all slags musikk, egentlig. Det kan være èn enkel person som spiller på ett instrument - for eksempel gitar, fløyte, banjo, harpe - eller det kan være et helt orkester som blir mesterlig dirigert av en maestro. Men glatt pop som er ment for å fenge flest mulig, som er lagd som en reklamekampanje for å tjene penger, får sjelden innpass i hodet mitt. Musikken må "gjøre noe" for meg eller gi meg noe. Skyr egentlig 99% av all reklame som pesten, skrur av lyden eller skrur over kanalen.

Skal komme med en liste med eksempler fra mine beste sjangre over en god drink i kveld. Kanskje andre kan gjøre det samme?
Vis hele sitatet...
Veldig bra, men jeg mente ikke at du bare skulle skrive dine meninger (var litt stivt), forklar følelser du får med god musikk i ørene(sjangeren du liker). Om du føler deg som kongen på haugen eller bare avslappet men bare utdyp det litt. Men det var en god utdypning innen sjanger og struktur og mening.

Jeg forstår hva du mener med og løsne litt av musikken tho!

Når jeg sa litt eldre rock og metall så mente jeg jo selvfølgelig Black sabbath, Ramones osv, Kanskje litt av pantera og slikt.
Når jeg sa maiden så er teksten veldig bra og vokalen passer bare så bra til musikken.

Siden du så venlig oppfordrer så kan jeg vell ta meg en tur innom butikken før 6. Så kan vi vell ha en høylytt diskusjon ut over kvelden!
Sist endret av frisksom1fisk; 10. oktober 2015 kl. 15:54.
Musikk løfter virkeligheten og fargelegger den for meg. Jeg opplever også at den løser ut både kreativitet og energi. God musikk er som god poesi, den får deg ut av fastgrodde tanke- og handlingsmønstre.

For tiden går det i Ghost og Gojira.
Interessant tråd Samtidig veldig vanskelig å forklare.

Jeg føler at musikk jeg hører på enten;

1. Forstår meg
2. Bringer frem følelser

Det er litt merkelig å tenke på hvordan vi mennesker har utviklet oss til å like musikk så mye. Det har nok spilt sin rolle med å bringe folk sammen og derfor vært viktig evolusjonsmessig også. Musikk er vel en av de eneste formene for terapi jeg bruker hver dag, den tingen som alltid er med meg for å hjelpe å bearbeide følelser eller gi oppmuntring i hverdagen. Ganske utrolig egentlig.
Sitat av Picard Vis innlegg
Interessant tråd Samtidig veldig vanskelig å forklare.

Jeg føler at musikk jeg hører på enten;

1. Forstår meg
2. Bringer frem følelser

Det er litt merkelig å tenke på hvordan vi mennesker har utviklet oss til å like musikk så mye. Det har nok spilt sin rolle med å bringe folk sammen og derfor vært viktig evolusjonsmessig også. Musikk er vel en av de eneste formene for terapi jeg bruker hver dag, den tingen som alltid er med meg for å hjelpe å bearbeide følelser eller gi oppmuntring i hverdagen. Ganske utrolig egentlig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanskelig og forklare, enhver musikk elsker ville forstått!
Ja det er veldig rart og tenke på at musikk bringer oss sammen, hvilken musikk er det du hører på for det meste?

Foresten så har jeg filosofert veldig mye over 1. "musikken forstår meg" greia, kommer bestandig fram til forskjellige rare grunner og teorier, rare greier.

Synes dere kan prøve og legge til litt mere rundt følelser og utdypning av din musikalske side sånn at vi kan få en liten innfatning eller oppfatning av deg.
Sist endret av frisksom1fisk; 10. oktober 2015 kl. 17:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det jeg får ut av musikk, kan være så mangt. Men det gjelder å tilpasse musikken etter det en ønsker.

-Når det gjelder avslapning og ro, så er mange ganger klassisk det beste. Og det er utrolig mye bra velkomponert musikk i den sjangeren! Men jeg hører egentlig kanskje på det for lite, eller humøret mitt ikke passer.

-Når det gjelder humor og gøyale ting, så er det Vazelina Bilopphøggers og Øystein Sunde som er tingen. Men noe av dødsmetallen gir også litt moro noen ganger. Vazelina er morsomt med de historiene, som delvis stemmer med slik det var i mitt nærmiljø og min barndom. Sammen med at Eldar Vågan har klart og lage tekster, som forteller historier om tragikomiske skjebner her og der. Der de fleste er fiktive, men noen er også reelle.

Når det kommer til dybde, så er det ikke ofte, at noen slår Alf Prøysen! Hans tekster har ofte veldig mange dybdenivåer! Altså noen av hans tekster kan gi gjenkjennelse for reelle problemer hos barn, men kan gi en helt annen mening for en voksen. Noen av de tekstene har så mange lag, at det er noen ganger vanskelig å bli klok på, hva han egentlig mente. Og noen passer bra som trøst på stusselige dager. Sammen med at en får inn hvordan det var i mitt nærmiljø (Hedmarken) under husmannstiden. Og den tiden var veldig stri for noen her, veldig mye arbeid for veldig lite! Og jeg kjenner noen lokale historier.

Ellers når det gjelder hovedtyngden av musikk, så går det hovedsaklig i svartmetall. Og stemmer det rundt meg, så er det et kick uten like. Av en kjempebra låt, så kan jeg oppleve at jeg begynner å svette, hårene reiser seg (noen ganger så voldsomt så det småstikker i hårfestene), man blir blank i øynene mens andre gode følelser gjomer opp og ned i kroppen. Det høres snålt ut, men det blir noen ganger nesten religiøse som følelser, selv om jeg ikke er en religiøs person. Så jeg kan bli veldig glad og munter. Men noen ganger kan jeg også bli veldig depressiv av den samme musikken.

Her er det noen eksempler på godfølelser i lydform:
https://www.youtube.com/watch?v=0PPaQFO2MRk
https://www.youtube.com/watch?v=SqOAGNmIA60
https://www.youtube.com/watch?v=ygXVNMnS07E
https://www.youtube.com/watch?v=yTnfzWehaGg
Og det er utrolig mange flere!
Jeg har aldri forstått hvordan man klarer å bli glad i en kategori med musikk, da jeg hører på alt forskjellig. Føler ikke det er noe vits å utdype om akkurat hva jeg hører på da det er smak og behag, og ikke nødvendigvis relevant til spørsmålet imo.
Sitat av Picard Vis innlegg
Jeg har aldri forstått hvordan man klarer å bli glad i en kategori med musikk, da jeg hører på alt forskjellig. Føler ikke det er noe vits å utdype om akkurat hva jeg hører på da det er smak og behag, og ikke nødvendigvis relevant til spørsmålet imo.
Vis hele sitatet...
Touche, men ønsker bare en oppfatning av fyren bak tastaturet om du forstår hva jeg mener

Jeg er forelska i en kategori det er metall, men er glad i så mange andre sjangere. Men det går som vanlig i metall og rock her.
Rareste er at jeg ikke blir oppfattet som typen til og like den slags

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det jeg får ut av musikk, kan være så mangt. Men det gjelder å tilpasse musikken etter det en ønsker.

-Når det gjelder avslapning og ro, så er mange ganger klassisk det beste. Og det er utrolig mye bra velkomponert musikk i den sjangeren! Men jeg hører egentlig kanskje på det for lite, eller humøret mitt ikke passer.

-Når det gjelder humor og gøyale ting, så er det Vazelina Bilopphøggers og Øystein Sunde som er tingen. Men noe av dødsmetallen gir også litt moro noen ganger. Vazelina er morsomt med de historiene, som delvis stemmer med slik det var i mitt nærmiljø og min barndom. Sammen med at Eldar Vågan har klart og lage tekster, som forteller historier om tragikomiske skjebner her og der. Der de fleste er fiktive, men noen er også reelle.

Når det kommer til dybde, så er det ikke ofte, at noen slår Alf Prøysen! Hans tekster har ofte veldig mange dybdenivåer! Altså noen av hans tekster kan gi gjenkjennelse for reelle problemer hos barn, men kan gi en helt annen mening for en voksen. Noen av de tekstene har så mange lag, at det er noen ganger vanskelig å bli klok på, hva han egentlig mente. Og noen passer bra som trøst på stusselige dager. Sammen med at en får inn hvordan det var i mitt nærmiljø (Hedmarken) under husmannstiden. Og den tiden var veldig stri for noen her, veldig mye arbeid for veldig lite! Og jeg kjenner noen lokale historier.

Ellers når det gjelder hovedtyngden av musikk, så går det hovedsaklig i svartmetall. Og stemmer det rundt meg, så er det et kick uten like. Av en kjempebra låt, så kan jeg oppleve at jeg begynner å svette, hårene reiser seg (noen ganger så voldsomt så det småstikker i hårfestene), man blir blank i øynene mens andre gode følelser gjomer opp og ned i kroppen. Det høres snålt ut, men det blir noen ganger nesten religiøse som følelser, selv om jeg ikke er en religiøs person. Så jeg kan bli veldig glad og munter. Men noen ganger kan jeg også bli veldig depressiv av den samme musikken.

Her er det noen eksempler på godfølelser i lydform:
https://www.youtube.com/watch?v=0PPaQFO2MRk
https://www.youtube.com/watch?v=SqOAGNmIA60
https://www.youtube.com/watch?v=ygXVNMnS07E
https://www.youtube.com/watch?v=yTnfzWehaGg
Og det er utrolig mange flere!
Vis hele sitatet...
Dette var musikk for mine øyne, forstår det med og bli glad og "lei seg" av samme musikken noen ganger, men det jeg ikke forstår er hvorfor?
Har ikke hørt Alf Prøysen så altfor mye, bortsett fra på barneskolen da vi måtte synge sangene hans. Da hatet jeg ivertfall det, men musikk var aldrig gøy for meg på barneskolen, det er kanskje ikke så rart når man bare likte Iron Maiden fra 4. klassen, men det er noe man forstår litt mer av når man blir eldre tror jeg. Skal sjekke linkene dine
Sist endret av frisksom1fisk; 10. oktober 2015 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lotuspotus Vis innlegg
Musikk løfter virkeligheten og fargelegger den for meg. Jeg opplever også at den løser ut både kreativitet og energi. God musikk er som god poesi, den får deg ut av fastgrodde tanke- og handlingsmønstre.
Vis hele sitatet...
Dette var som tatt ut av tankene mine, veldig god beskrivelse.

For meg personlig så er musikk som ett oppløftende/nedsekende verktøy som kan være med og forme realiteten og virkelighets-oppfatningen min. Det er som er følelses-forsterker for både det gode og det vonde. Det blir som en terapaut jeg ikke trenger å dele noen ord med for at den skal forstå meg, den setter mine opplevelser og oppfatningen i forskjellige perspektiv for hver tone som blir spillt av. Kort forklart så er dette en av de sterkeste rusmiddlene jeg har vært borti, samtidig som det er sunt for en
Å sette seg ned, en plass der alle som er rundt deg stresser med å komme seg en eller annen plass. Foreksempel en bussterminal, kjøpesenter eller togstasjon.

Å når du sitter der for deg selv, setter du på "Moonlight Sonata", å bare ser deg rundt.

Hvis du har hørt denne, skjønner kanskje hva jeg tenker på. For meg personligt, er musikk noe som gjør meg rolig, euforisk, full av følelser og kanskje til og med fyller meg med adrinalin. Avhengig av hvilken sang og hvilket miljø en er i, gir musikken meg forskjellige ting.

Det er en ting å male et bilde, med pensel å farger. Men å male et bilde med lyd. Det er noe jeg synes er helt spesielt!
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Å sette seg ned, en plass der alle som er rundt deg stresser med å komme seg en eller annen plass. Foreksempel en bussterminal, kjøpesenter eller togstasjon.

Å når du sitter der for deg selv, setter du på "Moonlight Sonata", å bare ser deg rundt.

Hvis du har hørt denne, skjønner kanskje hva jeg tenker på. For meg personligt, er musikk noe som gjør meg rolig, euforisk, full av følelser og kanskje til og med fyller meg med adrinalin. Avhengig av hvilken sang og hvilket miljø en er i, gir musikken meg forskjellige ting.

Det er en ting å male et bilde, med pensel å farger. Men å male et bilde med lyd. Det er noe jeg synes er helt spesielt!
Vis hele sitatet...
Dette med og male et bilde med lyd lærte meg noe angående kunst, med denne sammenligningen kan jeg kanskje forstå det med at folk ser noe i et bilde! Takk for den.
Men jeg ser hva du mener, det er som å være i en annen dimensjon å se på virkeligheten som du beskriver det med bussterminalen eller togstasjonen.
Ok, jeg leste kanskje litt raskt.. Jeg kan bruke musikk til å "aksentuere" hvordan jeg føler det i ethvert øyeblikk - eller hvis jeg vil bruke musikken til å føle meg på en viss måte. For eksempel hvis jeg skal trene, så bruker jeg musikk - ved jogging kan jeg godt bruke intensiv, litt rask musikk, mens hvis jeg trener vekter og løfter tungt, så er Rammstein ofte et naturlig valg xp

Hvis jeg har hatt en skikkelig vanskelig dag på en eller annen måte, for eksempel en tilsynelatende uløselig konflikt med noen nærstående, eller alt har falt i grus, så kan jeg sette på litt trist musikk for å hjelpe med å "få det ut" - men kan kanskje også sette på noe hardt for å få ut frustrasjonen. Ofte gjør jeg ikke dette, for jeg prøver å løse konflikten i hodet før jeg gjør noe annet.

Husker et sitat fra Keith Richards (kanskje ikke helt ordrett): "A painter has a clean canvas, a musician has silence". Den er kjekk å huske på.

Musikk er jo egentlig en ènveis-kommunikasjon. Det er noen som har komponert en låt for å nå frem til et publikum. Derfor er det litt artig å tolke litt hva som skal frem med låten, og da kommer dette med følelser fram som du nevner. Hvilken følelser bringer musikken frem? Musikk kan være kjedelig, og det kan være rett og slett slitsomt å høre på, fordi det bringer frem så mange fasetter av følelser. Interessant, det der. Og jeg tror det er når man forstår litt hvordan det fungerer, at man kan bli en virkelig flink musiker eller komponist.

Men de gangene jeg for min del har "kommet opp" med de beste egenkomponerte stykkene, så har det bare kommet naturlig, i et øyeblikk av "brillianse" xp men det blir litt annerledes enn hvis noen går på skole i 10 år for å lære fra de er små og blir musikalske genier.
Sist endret av Oro; 10. oktober 2015 kl. 19:55.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva gjør musikk for deg personlig, hva er musikk for deg?

Musikk gir meg en identitet, musikksjangrene jeg hører på får meg til å føle meg "hjemme", det er meg.
De kan brukes til både trøst, beroligende faktor, gledesbringende eller bare det å forsvinne inn i en verden som kun finnes innenfor min egen fantasi og kreativitet.

Den gangen jeg spilte aktivt piano var dette en ventil for alle de vanskelige følelsene jeg gikk igjennom. Jeg har alltid vært en følsom person så dette var virkelig redningen for meg, spesielt i ungdomstiden. Jeg kunne ofte spille med tårer i øynene(og noen ganger felle dem samtidig) med den største innlevelsen og lidenskapen jeg noen gang klarte å finne innerst og dypest fra hjerterota. Det var, magisk.. Jeg forsvant virkelig inn i min egen boble.

Musikk påvirker meg også rent fysisk under de rette omstendighetene, til min store glede I'm blessed and very very thankful.
Sist endret av vapekitten1; 22. oktober 2015 kl. 14:11.
Musikk, det gjør meg frustrert , lykkelig , glad , forvirra "over the moon".
Bruker musikk som ett verktøy : få tiden til å gå. en måte å få situasjoner hvor kjedsomhet kan oppstå til å unngå nettopp det. Musikk er hobbyen min, jeg bruker mye tid og penger på å kjøpe musikk, mye tid samt penger på stereo. for øyeblikket er det en spesiell sang som kan forandre stemningen min totalt til det bedre : War on Drugs - An ocean in between the waves.

er vel sjeldent ting rører meg mer en nettopp musikk. Eufori når jeg har hørt en sang eller album for 100 gang og plutselig oppdager noe helt nytt ved den/det, ingen følelse kan toppe det for min del .