Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1721
Jeg sliter en del med søvn men i det siste føler jeg det bare har blitt verre. Blir trøtt ganske tidlig på kvelden å jeg pleier å legge meg ganske tidlig men når jeg lukker øynene for å sove så klarer jeg bare ikke slappe av. Tankene mine går i et kjør å jeg klarer ikke sovne for ligger bare med øynene lukket kjempe lenge uten å sovne. Til tider så har jeg ligget uten å åpne øynene i opp til en time uten å sovne for jeg ser bare masse bilder i hodet og alt er bare kaos i hodet. Noen som sliter med det samme som kanskje har noen tips?
Prøv å sette på en serie på tven eller noe det hjelper hvertfall meg
Sett på noe på youtube du kan høre på så du får tankene på det.

Eller les en bok, du blir dævvtrøtt av bare noen sider
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Setter på noe moderat interessant YouTube greier. Chille playthroughs av spill som ikke krever at jeg ser alt som skjer(hitman, crusader kings elns i mitt tilfelle, kanskje no super nerdy Warhammer 40k lore for å lulle meg i søvn ). Sovna til TV serien Archer på repeat i mange år, queua opp et par tre episoder, kikka på en kanskje og gradvis skled inn i drømmeland.
Moderne problemer krever moderne løsninger?
Sist endret av Bothrops; 4. mai 2023 kl. 03:01.
Hadde samme problemet før. Det som hjalp meg var å sette på podcast med lavt volum og med programledere med monoton stemme
Har slitt med samme før, vet ikke hvordan det ble bedre. Men om jeg gjør noe nyttig som f. eks rydde, ordne i leiligheta og har det ganske ryddig rundt meg på alle vis så forsvinner det litt, + endel trening.
Jeg bruker Atarax
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vetke333 Vis innlegg
Jeg sliter en del med søvn men i det siste føler jeg det bare har blitt verre. Blir trøtt ganske tidlig på kvelden å jeg pleier å legge meg ganske tidlig men når jeg lukker øynene for å sove så klarer jeg bare ikke slappe av.
Vis hele sitatet...
Av egen erfaring og de rådene jeg har sett er det bedre å stå opp å gjøre noe fremfor å ligge å vente på søvnen.
Enkle repetitive ting, noe som engasjerer, men ikke for mye funker for meg, f.eks jobbe med bilder i Photoshop, lese, YouTube.

God Natt
For min del prøver jeg å huske sangtekster jeg ikke kan helt utenat. Hvis hjernen begynner på noe annet skifter jeg fokuset tilbake til teksten så fort jeg legger merke til det.
Eneste som hjelper er høy musikk eller distraksjon fra andre mennesker man orker og takler for egen del.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Bare ta GHB
Vis hele sitatet...
Blir ikke det å skyte fugl med kanon?
For meg har bose sleepbuds gjort underverker. det er et irriterende produkt med bugs og dusting, men de gjør det mye, mye lettere for meg med innsovning.
Sliter mye med det samme... Et helt vilt tankekjør jeg har null kontroll over. Føles ofte som om jeg halveis sover og kan drive med repetive-oppgaver som å pugge på studieoppgaver o.l. Det er ekstremt slitsomt. Heldigvis har jeg det ikke sånn hver natt, og jeg merker det oftere i perioder hvor jeg er mer stressa enn normalt. Har dessverre ikke funnet noe som hjelper foruten benzodiazepine- lignende sovetabletter. Men det er jo ingen god løsning på sikt. Så jeg pleier som regel bare og ta i mot dritten, og sparer sovepillen til de dagene hvor jeg virkelig trenger å være opplagt dagen etter.
Sitat av vetke333 Vis innlegg
Jeg sliter en del med søvn men i det siste føler jeg det bare har blitt verre. Blir trøtt ganske tidlig på kvelden å jeg pleier å legge meg ganske tidlig men når jeg lukker øynene for å sove så klarer jeg bare ikke slappe av. Tankene mine går i et kjør å jeg klarer ikke sovne for ligger bare med øynene lukket kjempe lenge uten å sovne. Til tider så har jeg ligget uten å åpne øynene i opp til en time uten å sovne for jeg ser bare masse bilder i hodet og alt er bare kaos i hodet. Noen som sliter med det samme som kanskje har noen tips?
Vis hele sitatet...
jeg selv har ikke problemer med å få såve. men jeg sovner jævlig lett når jeg ser på youtube. her har du en youtube kanal jeg sovner lett til

https://www.youtube.com/@Vsauce/videos
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Mindfulness? Hovedpoenget er å være oppmerksom på tankestrømmen ens, og observere den i stedet for å "leve den" ukritisk.

Waking Up av Sam Harris har blitt foreslått meg før her, det er litt mer pragmatisk og mer bakkekontakt enn de mer mystiske formene for meditasjon. Guidet meditasjon med apps på iOS og Android, hvis jeg husker rett.
Har samme problem. Jeg har ADHD, så problemet er nok hovedsaklig at hjernen ikke greier å legge fra seg det den driver med og gå inn i en annen tilstand, så rådet mitt er kanskje mest tilpasset det. Men kan hende det funker generelt mot overtenking også.

Det viktigste er hva du gjør i tiden før du legger deg. Trikset er egentlig å kjede seg litt, unngå ting som girer deg opp. Ikke tren (trening tidligere på dagen er seovsagt veldig bra), jobb, se en veldig spennende film, google noe interessant, tenk på problemer du må løse etc. Man skal liksom ikke se tv, men jeg synes en passe hjernedød sitcom eller noe funker fint. Ikke noe tankevekkende. Eventuelt les noe lett fordøyelig.

Det er ganske vanskelig å kaste vekk den timen i døgnet der man faktisk har tid og ro til å fordype seg i ting, men min erfaring er at hvis man starter sånne engasjerende prosjekter så kommer man seg for det første for seint i seng, og for det andre er hjernen fortsatt i det moduset når man skal sove. Hvis man i tillegg stresser seg selv med at man burde sovet for lenge siden, så har man det i alle fall gående.

Ellers så er det jo de vanlige, kjedelige søvnrådene med fast døgnrytme og det der. Melatonin kan også prøves. Ikke all verdens effekt for meg, men kan funke for noen. Vær forsiktig med sterkere sovemedisiner. For all del, må man så må man, men det er ofte ikke noen enkel vei tilbake hvis man først gjør seg avhengig av det.

Hvis dette har blitt akutt verre, så bør du tenke gjennom hvorfor. Høres kanskje ut som du er litt stresset. Se om du kan gjøre noe med situasjonen som stresser deg isåfall, eller om det bare går an å senke totalbelastningen litt ved å fjerne noen aktiviteter.
Sist endret av *pi; 5. mai 2023 kl. 12:52.
Jeg fokuserer på å puste. Og kun det. Var faktisk litt noia i starten, men ble fort vant til det.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Som en annen nevnte her, Bose Sleepbuds. Litt dyrt, men absolutt verdt pengene.
Sitat av *pi Vis innlegg
Har samme problem. Jeg har ADHD, så problemet er nok hovedsaklig at hjernen ikke greier å legge fra seg det den driver med og gå inn i en annen tilstand, så rådet mitt er kanskje mest tilpasset det. Men kan hende det funker generelt mot overtenking også.

Det viktigste er hva du gjør i tiden før du legger deg. Trikset er egentlig å kjede seg litt, unngå ting som girer deg opp. Ikke tren (trening tidligere på dagen er seovsagt veldig bra), jobb, se en veldig spennende film, google noe interessant, tenk på problemer du må løse etc. Man skal liksom ikke se tv, men jeg synes en passe hjernedød sitcom eller noe funker fint. Ikke noe tankevekkende. Eventuelt les noe lett fordøyelig.

Det er ganske vanskelig å kaste vekk den timen i døgnet der man faktisk har tid og ro til å fordype seg i ting, men min erfaring er at hvis man starter sånne engasjerende prosjekter så kommer man seg for det første for seint i seng, og for det andre er hjernen fortsatt i det moduset når man skal sove. Hvis man i tillegg stresser seg selv med at man burde sovet for lenge siden, så har man det i alle fall gående.

Ellers så er det jo de vanlige, kjedelige søvnrådene med fast døgnrytme og det der. Melatonin kan også prøves. Ikke all verdens effekt for meg, men kan funke for noen. Vær forsiktig med sterkere sovemedisiner. For all del, må man så må man, men det er ofte ikke noen enkel vei tilbake hvis man først gjør seg avhengig av det.

Hvis dette har blitt akutt verre, så bør du tenke gjennom hvorfor. Høres kanskje ut som du er litt stresset. Se om du kan gjøre noe med situasjonen som stresser deg isåfall, eller om det bare går an å senke totalbelastningen litt ved å fjerne noen aktiviteter.
Vis hele sitatet...
Jeg sliter med mye av det samme, jeg har også ADHD.

Jeg har faktisk lettere for å sove når jeg leser/titter på iPaden enn jeg har når jeg leser bøker. Har noe med at jeg automatisk føler en trang til å lese hele siden ferdig, som da utvikler seg til resten av kapittelet og så videre.

Jeg trener senest noen timer før jeg planlegger å sove. Som du sier jo tidligere jo bedre, eneste problemet med det er at man kan begynne å duppe litt tidlig på kvelden. Hvis jeg sovner i 10-20 minutt på sofaen så er løpet kjørt. Da blir det nesten umulig å sove før langt utpå morgenkvisten.

Jeg sliter med at jeg ikke kan lukke øynene før jeg er så trøtt at jeg nesten sover med dem åpne.
Lukkede øyner = totalt tankekaos.
Det gjør at jeg bruker en god stund i senga før jeg sovner, heldigvis så har jeg begynt å like den stunden nå, det kommer av at jeg stiller mindre krav til tiden jeg bruker da, så jeg klarer å forholde meg til ting som ikke er «interresant» nok til at jeg klarer å sette av tid på dagen til å se på/lese det.
Så da få jeg konsumert litt ting som er akkurat passelig interessante nok til at det stopper mitt eget tankekjør- uten å risikere at jeg blir liggende lysvåken med hyperfokus.

I det siste så har jeg brukt denne tiden til å se på 4 karer som analyserer oppførsel og kroppsspråket i videoer av alt fra kjente seriemordere til prins Harry.
https://youtube.com/@TheBehaviorPanel
Dette er ikke noe jeg hadde klart å sett på i en time midt på dagen, men når jeg ligger i senga og vil sove så passer dette utmerket for meg, og så har jeg lært en del fra disse folka. Greit å kunne litt selv om sånne ting ikke nødvendigvis er en nøyaktig vitenskap.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Jeg har faktisk lettere for å sove når jeg leser/titter på iPaden enn jeg har når jeg leser bøker. Har noe med at jeg automatisk føler en trang til å lese hele siden ferdig, som da utvikler seg til resten av kapittelet og så videre.
Vis hele sitatet...
Haha, jeg får en automatisk trang til å lese internett ferdig når jeg gjør det. Gjør det jo likevel, da.