Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 14975
Heisann.

Jeg har den siste tiden lekt med tanken hvor artig det ville vært å dra ned til Tyskland ved hjelp av tog gjennom Sverige og nedover mot Tyskland og øvrig lokal transport som f. eks. buss for å hente en bil og kjøre den opp til Norge igjen.

Som sagt, så er jeg under 18 år. Føler jeg trenger en ferie. En ferie for meg er ikke å ligge å slappe av å late meg. Det må være opplevelse i bildet. I dette tilfelle litt adrenalin.

Det jeg hovedsaklig lurer på er om det er strenge grensekontroller mellom landene. Er det lurt å ha med seg et ekte pass og ordne seg en vanntett og fast dekkhistorie som f. eks. at en skal nedover Europa for å besøke familie?

Planen var å stjele med meg noen norske skilt fra en bil som jeg vet ikke blir brukt, for å skru de på bilen nede i Tyskland. Evt. tatt med en "NOR" klistremerke jeg kan klistre bakpå bakluka for å se litt turist ut. Dette vil vel ikke være noe problem om jeg blir stoppet, kjører med norske skilter og har forfalsket et perfekt vognkort (kan ikke være så vanskelig)? Jeg tenker, i utlandet har de vel ikke noen database de kan sjekke skiltnummer opp med på en angivelig norsk bil?

Veien opp til Norge igjen tenkte jeg ferge til Gøteborg og kjøre hjem igjen gjennom Svinesund. Med tanke på at grensekontrollene der ikke er allverdens og det ikke ville vært mye mistenkelig ved at en tilsynelatende norsk bil kjørte "tilbake" til Norge så bør vel det gå fint?

Av økonomiske midler for å kjøpe bilen så er penger i boks. Tenker å kjøpe bilen privat. Få tak i en god skriver og lage vognkort som passer til bilen og skru på skiltene jeg låner.

To andre problemstillinger er at jeg er under 18 år, og har ikke førerkort.


Er det noen som har tanker og innspill? Jeg er veldig innstilt på å gjennomføre dette. Hadde sett for meg at jeg hentet en eldre Mercedes E300 turbodiesel med W124 karosseri eller en BMW E36 M3 til mulig fremtidig baneprosjekt, dette alt etter hvor mye penger jeg har tenkt til å spytte inn i bilen.


Venter spent på svar om hvordan ting bør gjennomføres, ting jeg må ta hensyn til, være forsiktig med, fakta.

Moralprekener om at dette ikke er riktig å gjøre og at det ikke er riktig å stikke av og sånt hører hjemme på diskusjon.no og ønskes ikke i denne tråden


Mvh
FJELLRASSB
Sjansen for at du blir stoppet en eller annen gang på en slik langtur, med en slik bil du snakker om, i tillegg til at du er såpass ung er enormt stor vil jeg mene. Og jo, de har fint mulighet til å sjekke om papirene stemmer, selv om de er norske. Alt i alt en dårlig plan etter min mening.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Du er under 18. Tror du ikke noen vil reagerer på at du kjører en bil over grensa?
1. Det med forfalsking av papirer og stjeling av skilt gjorde meg litt trist. Om du skulle gjennomføre dette stuntet så drit i den biten, for din egen del. Det er langt fra usannsynlig at du blir kontrollert på veien og da får du tyveri og dokumentfalsk på rullebladet. Det vil du ikke.

2. Er du flink å kjøre bil, har du kjørt MYE langkjøring i høye hastigheter tidligere? Personlig ble jeg litt stressa av autobahn og jeg var noenlunde erfaren ift alder. Å ligge i hastigheter rundt 200 var spesielt når det dukket opp innsnevringer pga veiarbeid, det ble ett felt med lite klaring til kjegler og farten var den samme..

3. Du vil sikkert si at du har overveid risikoen og at du har forutsetninger for å vurdere den. Mange jeg kjenner (inkl meg selv) var fryktløse overmennesker i den alderen du er nå. Vi eide verden og visste ofte best. I ettertid så viser det seg at vi ikke hadde erfaring og livsløp nok til å vurdere endel risikoer vi satt oss i. Mange av oss lever fremdeles, men det har vært begravelser, og mange tårer fra mangt et ungjentekinn har blitt tørket i kirken.

Har du ikke noen kamerat med lappen som kan være med, så kan du heller ulovlig øvekjøre gjennom deler av tyskland eller noe? Høres mye bedre ut i mine ører og om du/dere blir stoppet så vil du antagelig få bilen med deg hjem.. (som om det er det viktigste)

Ble litt moral her, men for meg høres dette virkelig ut som et høyrisikoprosjekt, ikke bare for deg, men også for tilfeldige barnefamilier på autobahn. Og jeg er stortsett ikke veldig kritisk av meg

Om du legger avgårde så kjør forsiktig og alt det der, ikke dø og ikke gjør deg til drapsmann.

God tur (håper du ikke kjører aleine)

edit: Grenser er vel bare å kjøre over om man ikke blir stoppet (innenfor eu seff) Tror ikke det er største problemet.
Sist endret av pidget; 24. mai 2011 kl. 06:57.
FJELLRASSB's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fuzzyfossen Vis innlegg
Sjansen for at du blir stoppet en eller annen gang på en slik langtur, med en slik bil du snakker om, i tillegg til at du er såpass ung er enormt stor vil jeg mene. Og jo, de har fint mulighet til å sjekke om papirene stemmer, selv om de er norske. Alt i alt en dårlig plan etter min mening.
Vis hele sitatet...
Sjansen finnes jo selvfølgelig, men den er svært liten. Alt spiller på tilfeldighetene, og sjansen for å bli stoppet i eventuell kontroll er lav, men nå er jo dette vanskelig å beregne.

Hvordan får de sjekket dette? Fra politistasjon, eller kan de sjekke dette ute i felten. Vil det ikke bare være enkelt å bare få sett på "vognkort" og eventuelt "sertifikat"(mopedsertifikat) for så å sende videre og ikke bruke mer tid på meg?

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Du er under 18. Tror du ikke noen vil reagerer på at du kjører en bil over grensa?
Vis hele sitatet...
De vet ikke at jeg er under 18, før de eventuelt har stoppet meg. Kanskje ikke da heller engang.

Hvordan skal de legge merke til å reagere på uvitenheten de vil ha?
Sitat av FJELLRASSB Vis innlegg
Sjansen finnes jo selvfølgelig, men den er svært liten. Alt spiller på tilfeldighetene, og sjansen for å bli stoppet i eventuell kontroll er lav, men nå er jo dette vanskelig å beregne.

Hvordan får de sjekket dette? Fra politistasjon, eller kan de sjekke dette ute i felten. Vil det ikke bare være enkelt å bare få sett på "vognkort" og eventuelt "sertifikat"(mopedsertifikat) for så å sende videre og ikke bruke mer tid på meg?



De vet ikke at jeg er under 18, før de eventuelt har stoppet meg. Kanskje ikke da heller engang.

Hvordan skal de legge merke til å reagere på uvitenheten de vil ha?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hvor langt de vil dra den, men føler de at noe er galt, så har de god mulighet til å finne Det ut. Som han over meg sier, så er det utrolig strengt å bli tatt for dokumentfalsk, samt tyveri. Hvis du likevel skal ta sjansen så burde du heller gjøre det med normale skilter og papirer, slik at du "kun" blir tatt for å kjøre uten lappen.
FJELLRASSB's Avatar
Trådstarter
1. Det med forfalsking av papirer og stjeling av skilt gjorde meg litt trist. Om du skulle gjennomføre dette stuntet så drit i den biten, for din egen del. Det er langt fra usannsynlig at du blir kontrollert på veien og da får du tyveri og dokumentfalsk på rullebladet. Det vil du ikke.
Vis hele sitatet...
Det er sant, og dette har jeg tenkt på. Det jeg har tenkt at det kanskje er verdt å ta risken med tanke på å bli stoppet av utlandet ved å bruke forfalskede dokument.

2. Er du flink å kjøre bil, har du kjørt MYE langkjøring i høye hastigheter tidligere? Personlig ble jeg litt stressa av autobahn og jeg var noenlunde erfaren ift alder. Å ligge i hastigheter rundt 200 var spesielt når det dukket opp innsnevringer pga veiarbeid, det ble ett felt med lite klaring til kjegler og farten var den samme..
Vis hele sitatet...
Jeg har kjørt mye bil. Blant annet en god del motorsport. Har både erfaring innen kjøring både på landet og i byer. Høyhastighetskjøring over lengre tid har jeg ikke mye mer erfaring fra annet enn 4-timersløp på Gran Turismo 5 -vet at dette ikke er godt grunnlag for sammenligning når det gjelder dette men både det, og at jeg har drevet med motorsport før, hjelper til med tanke på konsentrasjonsutfordringen på autobahn. Det tror jeg kommer til å gå meget bra.

3. Du vil sikkert si at du har overveid risikoen og at du har forutsetninger for å vurdere den. Mange jeg kjenner (inkl meg selv) var fryktløse overmennesker i den alderen du er nå. Vi eide verden og visste ofte best. I ettertid så viser det seg at vi ikke hadde erfaring og livsløp nok til å vurdere endel risikoer vi satt oss i. Mange av oss lever fremdeles, men det har vært begravelser, og mange tårer fra mangt et ungjentekinn har blitt tørket i kirken.
Vis hele sitatet...
Riktig. Jeg stoler kanskje litt for mye på meg selv. Dette har jeg selvfølgelig tenkt gjennom mange ganger og er villig til å ta risikoen.

Har du ikke noen kamerat med lappen som kan være med, så kan du heller ulovlig øvekjøre gjennom deler av tyskland eller noe? Høres mye bedre ut i mine ører og om du/dere blir stoppet så vil du antagelig få bilen med deg hjem.. (som om det er det viktigste)
Vis hele sitatet...
Nei, det blir ikke helt det samme. Ville selvfølgelig vært mye "lurere" og tryggere og slikt, men ikke det samme.

Ble litt moral her, men for meg høres dette virkelig ut som et høyrisikoprosjekt, ikke bare for deg, men også for tilfeldige barnefamilier på autobahn. Og jeg er stortsett ikke veldig kritisk av meg
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg. Litt moral må vel gå ann Tenker selvfølgelig på andres risiko. Er vel ikke uten grunn at en må gjennom flere kurs, teoriprøve, oppkjøring og være et visst antall år før man får bilsertifikat.

Om du legger avgårde så kjør forsiktig og alt det der, ikke dø og ikke gjør deg til drapsmann.
Vis hele sitatet...
Det skal kjøres veldig pent og fartsgrenser skal overholdes! Noe annet som også er viktig er å blende inn og ikke skille seg ut.

God tur (håper du ikke kjører aleine)
Vis hele sitatet...
Takk! Jeg kjører iallefall med en ekstra venn av meg, kanskje en til. Det blir iallefall maks 3 og minst 2.

edit: Grenser er vel bare å kjøre over om man ikke blir stoppet (innenfor eu seff) Tror ikke det er største problemet.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg tenkte og håpte på!


Takk for svar!

Sitat av Fuzzyfossen Vis innlegg
Vet ikke helt hvor langt de vil dra den, men føler de at noe er galt, så har de god mulighet til å finne Det ut. Som han over meg sier, så er det utrolig strengt å bli tatt for dokumentfalsk, samt tyveri. Hvis du likevel skal ta sjansen så burde du heller gjøre det med normale skilter og papirer, slik at du "kun" blir tatt for å kjøre uten lappen.
Vis hele sitatet...
Ja.

Eneste andre alternativet som jeg vet om er å få ordnet tyske eksport skilt som er ala. de norske prøveskiltene. Men da øker vel kanskje sjansen for å bli stoppet?
Hente en bil?
FJELLRASSB's Avatar
Trådstarter
Sitat av Picard Vis innlegg
Hente en bil?
Vis hele sitatet...
Kjøpe en tysk bruktbil.
Dette er egentlig på grensa til å hjelpe deg å utføre ett lovbrudd. Vil derfor ikke akkurat tipse om eventuelle måter å gjøre dette på, spesielt siden det til syvende å sist kan ødelegge for ditt og/eller andres liv. Hvis du bestemmer deg for å gjennomføre dette ønsker jeg deg lykke til, og håper det vil bli en trygg og fin tur!
Sitat av FJELLRASSB Vis innlegg
Jeg har kjørt mye bil. Blant annet en god del motorsport. Har både erfaring innen kjøring både på landet og i byer. Høyhastighetskjøring over lengre tid har jeg ikke mye mer erfaring fra annet enn 4-timersløp på Gran Turismo 5 -vet at dette ikke er godt grunnlag for sammenligning når det gjelder dette men både det, og at jeg har drevet med motorsport før, hjelper til med tanke på konsentrasjonsutfordringen på autobahn. Det tror jeg kommer til å gå meget bra.
Vis hele sitatet...
Motorsport og bilspill blir ikke helt det samme som å kjøre på autobahn.
Tviler ikke på din konsentrasjonsevne, men det handler ikke bare om konsentrasjon.
Det handler også om å treffe riktige beslutninger, bedømme fart til biler som henter deg inn og biler som du henter inn.
Og når du da atpå til har høy fart så er ulykkesrisikoen enormt høy.
Tror du burde tenke deg om på akkurat den biten der.

Det er sånn typisk tenåring, jeg har spilt bilspill og kjørt på bane så da kan jeg selfølgelig kjøre på autobahn med fri fart, ingen problem.

Er ikke meningen med så mye moralpreken, men da jeg var på din alder traff jeg også mange besluttninger som viste seg i ettertid å ikke være like gjennomtenkte.

Noe som har resultert i rettsaker, fengsel, bøter og tre år uten lappen etter jeg fylte 18år.
kjedelig streiting
Om myndighetene sjekker skiltnummeret evt vognkort så vil dem lett bli mistenksomme når dem ser at skiltnr ikke stemmer med bil, evt chassinr. Og selv om tollerne ikke står ute på grensa 24/7 så har de nok grei kontroll på hvem som kjører der, og det svir no jævlig å bli stoppa som nordmann over grensa med en utenlansk bil som ikke er tolla.
Why so serious?
Skal du hente bil til bane, er det kanskje lurest å ha med deg en som er 18 og har med tilhenger?
Har du tenkt på det at om du faktisk bestemmer deg for å gjøre dette og finner en bil som virker intressant, og da tar turen ned for så å finne ut at biln er et rusthøl eller har større motorproblemer ?
Da sitter du der plutselig. Er nok ikke like enkelt å bare finne en ny bil da på kort tid..
Just sayin'
Sitat av ohsnap Vis innlegg
Har du tenkt på det at om du faktisk bestemmer deg for å gjøre dette og finner en bil som virker intressant, og da tar turen ned for så å finne ut at biln er et rusthøl eller har større motorproblemer ?
Da sitter du der plutselig. Er nok ikke like enkelt å bare finne en ny bil da på kort tid..
Just sayin'
Vis hele sitatet...
Finne flere biler på forhånd da i omtrent samme område, så kan han se på flere.
Sitat av eXeFic Vis innlegg
Finne flere biler på forhånd da i omtrent samme område, så kan han se på flere.
Vis hele sitatet...
Godt poeng
Har man ingen erfaring med bilkjøring i trafikk og kjenner til alminnelige trafikkregler er det stor sannsynlighet for at man blir stoppet før eller siden på en så lang tur.

Å ha drevet med motorsport er ingen fordel når det gjelder sånt. Personlig gjorde det bare at det ble vanskeligere å tilpasse seg et normalt kjøremønster da jeg først begynte å kjøre i trafikken.

Politiet ringer opp en sentral som kan sjekke opp hva enn det skulle være på sekundet om de stusser litt på et sertifikat eller vognkort.
Har du regnet med det faktum at du ikke har forsikring, og en eventuell ulykke kan derfor ødelegge både de i bilen og evt. de dere skader. Dette kan føre til økonomisk ruin for sjåfør og det er ikke noe gøy.

Skal bilen bli brukt til bane, altså noe som ikke innebærer en eventuell tolling inn til Norge? For om du har planer om å registrere den må du tolle den inn, og det koster nok med penger.

Men for all del, om du vil ta risikoen er det ditt valg.
spiller vel ingen rolle om den skal brukes til bane eller veikjøring. Den er vel like tollpliktig uansett.
Hadde den ikke vært det så hadde jo alle dratt ned dit og kjøpt biler. Jeg tror ikke du klarer å gjennomføre det her, men jeg håper for din del. Tøffe biler
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
spiller vel ingen rolle om den skal brukes til bane eller veikjøring. Den er vel like tollpliktig uansett.
Vis hele sitatet...
Nei, skal du ikke ha hvite skilter på bilen trenger du kun å momse den inn, ikke toll.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Hehe dette er noe av det sykeste jeg har lest på lenge, men jeg liker at du har guts!

Denne planen kommer aldri i livet til å funke..Er så mange momenter her som tilsier at du blir grisebusta ganske tidlig.. Fraråder deg på det sterkeste å sette planen til livs, du høvler stort gjennom hele lovboka her,bryter hver eneste paragraf..Alt fra dokumentfalsk til kjøring uten førerkort..

Selvom du er under 18 kommer du til å få en heftig straff, dette er noe som kan ødelegge MYE for deg resten av livet.
Håper du ikke blir tatt da og går rundt med hundretusener av gjeld i årene framover. Ergo, det kan lønne seg å kjøpe bil i norge.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Håper du ikke blir tatt da og går rundt med hundretusener av gjeld i årene framover. Ergo, det kan lønne seg å kjøpe bil i norge.
Vis hele sitatet...
Han har ikke lov å stifte gjeld før han er 18.
Problem solved
Bare det at du lufter dette forslaget, med alle dets usikre og farlige momenter på et forum, vitner litt om din umodenhet. Autobahnkjøring er ikke noe man bare kaster seg ut i. Høyhastighetskjøring generelt. Du er flink til å ordlegge deg, men du er umoden. Du må først lære deg å kjøre ordentlig bil på vanlig vei, det kan du ikke nå. Uansett hvor god du tror du er, du kan det ikke. Banekjøring er tilrettelagt for fortkjøring, alt går samme veien, det er mer forutsigbart. I trafikken kreves det samhandling og forståelse. Du må klare å tenke flere skritt fremover og du må være i stand til å ta høyde for uforutsette hendelser, som skjer ofte.
De evnene har man ikke i en alder av 17 år, og hvertfall ikke en som ikke har gjort mer enn å øvelseskjøre.

Kom deg ned på jorda igjen, ikke ofre fremtiden til for en 124 bil eller en E36. Blir du tatt, noe du sannsynligvis blir, så har du ryki på en smell du kommer til å hate deg selv for. Kjører du ned noen eller kræsjer så vil du hate deg selv enda mer.
Voks opp, ha tolmodighet slik som alle oss andre har hatt, så kan du dra ned til Tyskland når du har litt erfaring om hvordan ting fungerer. Forøvrig finnes det mange av de nevnte bilene i Norge, i god stand. Du sparer heller ikke nevneverdig kronasjer på å hente inn såppas billige biler til Norge.

Mitt dyrekjøpte råd, vent som alle andre. Ikke utsett deg for en slik totalt unødvendig risiko. Vil du ha en ferie utover det vanlige, dra på raceevents.
Har du tenkt på penger btw? Å få den bilen inn i norge i seg selv vil være ganske dyrt!

Tenker på registrering osv, ikke bare bensin og bompenger
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Han har ikke lov å stifte gjeld før han er 18.
Problem solved
Vis hele sitatet...
Om han ødelegger noen andre så kan han vel få gjeld? Eller går det på foreldra?
Dette hørtes i grunnen ganske dumt ut. Er det ikke bare å ta med seg en kompis som faktisk har lappen og kan kjøre bilen hjem. Blir du tatt så sliter du big time.
Du er heller ikke vant til å kjøre på autobahn, det er nemlig ikke så lett å holde fokus når en porsche kommer forbi i 250 km/t.
Norskehesten
Alden's Avatar
tollerne er flinke til å peke ut unge menn som kjører alene i bil over grensen. hadde vært litt rat å ikke sjekke slike biler.
Har lest igjennom ALLE svarene du har fått, nesten ingen positive.

Slik som jeg ser det: Veldig stor risk å ta. Hvorfor ikke ta med seg en venn som har lappen? Anyway, dette er stor sjanse for at noe går galt og du havner under øksa for det.

On the other hand, det kan faktisk gå bra! Hvis du har guts (0 brain capacity) til å faktisk gjennomfører denne ville planen, lykke til!

[COLOR="Red"]Uansett hvordan dette går, vil du ha minner for livet! [/COLOR]
Sist endret av CelphCrowned; 24. mai 2011 kl. 16:57.
Sitat av FJELLRASSB Vis innlegg

Riktig. Jeg stoler kanskje litt for mye på meg selv. Dette har jeg selvfølgelig tenkt gjennom mange ganger og er villig til å ta risikoen.
Vis hele sitatet...

Så fint, da. Bare et kjapt spørsmål herfra: Hvem ga deg retten til å utsette andre mennesker det er for den risikoen det er å ha deg kjørende på Autobahn?
Sitat av FJELLRASSB Vis innlegg
Takk! Jeg kjører iallefall med en ekstra venn av meg, kanskje en til. Det blir iallefall maks 3 og minst 2.
Vis hele sitatet...
Altså 2 1/2?, hehe

Kjør forsiktig!
Sitat av FJELLRASSB Vis innlegg
Veien opp til Norge igjen tenkte jeg ferge til Gøteborg og kjøre hjem igjen gjennom Svinesund.
Vis hele sitatet...
Dette er blant de dårligste forslagene jeg noensinne har lest. Jeg anbefaler deg å skrote hele prosjektet.

Om du skulle finne på å gjøre det likevel, så ville jeg holdt meg LANGT unna ferger. I grensekontrollen på en fergekai står det jo kontrollører og "observerer" alle som kjører av. Du blir antageligivis den eneste ungdommen som sitter helt alene i en bil, alle de andre ungdommene har med seg damer/venner som passasjerer. Dermed skiller du deg litt ut fra mengden, og du blir ekstra interessant.

Det blir ikke bedre av at bilen er baktung fordi du har vinterdekk der..
Farten på autobahn er på 150 og utover, og det er forskjellig felt med forskjellig fart. Eneste måten du kan gjennomføre dette lovlig er at du får med deg en kompis, han må være over 18år og ha lappen. Hvis dere blir stoppet av politiet kan de ikke si noe siden han har lappen og du har vognkortet. Det er ikke ulovlig å låne bort bilen.

Hvis du har tenkt til å kjøre inn i Norge med bilen, hva skal du gjøre da? Du må betale toll + moms etc. for å få lovlig registrerte Norske skilter.
Er vel mange nok som har påpekt hva som er ulovlig, og hvor teit det er, i planen din.

En annen sak som du ikke helt ser ut til å ha tenkt over er hva du gjør med bilen når du kommer til Norge. Som norsk statsborger har du ikke lov til å kjøre en bil registrert i utlandet over grensa uten å betale toll og avgifter. Det innebærer bl.a. engangsavgift, som på en slik bil du nevner kan bli en del tusenlapper. Dersom du stoppes på grensa må du betale straffetoll, og tollerene vil beslaglegge bilen til du har betalt (evt. beholder de den i 3 måneder, så selges den på auksjon. Dekker ikke auksjonen kravet skylder du fortsatt penger, men har heller ingen bil).

Nå er kanskje ikke lovlydighet poenget med turen din, så det største problemet oppstår egentlig i etterkant. Dersom du ikke fortoller bilen får du nemlig ikke registrert den. Det betyr at du må kjøre på falske skilter og med falsk vognkort "for alltid". Det vil da også bli vrient å selge bilen. Som det nevnes, du får heller aldri forsikret bilen og bærer da personlig ansvar for alle erstatninger om noe skulle skje.
Om du derfor vil registrere bilen i etterkant må du regne med et vesentlig påslag i straffetoll og evt. bøter.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Vis du da kræsjer inn i en annen bil, totalvraker den el. Hvordan skal du da få råd til å betale bilen uten forsikring?

Hvordan skal du "kjøre" bilen hjemme i norge? På vanlig vei eller på bane? Altså skaffe deg hvite skilter på den her.

Råder deg sterkt til å heller vente til du selv skaffer lappen. Da slipper du iallefall den problematiken med at jeg glemte igjen lappen hjemme.
Sitat av doseren Vis innlegg
Som norsk statsborger har du ikke lov til å kjøre en bil registrert i utlandet over grensa uten å betale toll og avgifter.
Vis hele sitatet...
Prøveskilter eller tyske tollskilter er vanlig å bruke når man henter biler i utlandet. Da holder det lenge å momse den inn ved grensa, ingen andre avgifter.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Prøveskilter eller tyske tollskilter er vanlig å bruke når man henter biler i utlandet. Da holder det lenge å momse den inn ved grensa, ingen andre avgifter.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer. Har selv henta bil i tyskland (seriøst prosjekt, alle regler fulgt, alle avgifter betalt seff..). Kommer du til grensa med tollskilter blir du stoppa uansett, og må betale moms (25% av summen på kjøpekontrakten, akkurat den summen trenger jo ikke være helt reell) for å få kjøre videre. De kontrollerer da det tyske vognkortet, rammenummeret på bilen og førerkortet ditt. Engangsavgift trenger du ikke betale før du vil registrere den i Norge.

Tollskiltene koster noen få euro, og da er du ansvarsforsikret på turen tilbake til norge.

Vil ikke anbefale å hente bil uten førerkort og med stjælte skilt. En kompis jobber i tollvesenet og de har god trening i å luke ut sånne som deg. Du BLIR tatt. Nå er det bare noen måneder til du kan få lappen, litt drit om du plutselig må vente enda lenger er det ikke? Og BTW, å kjøre på autobahn er IKKE som Gran Turismo!

Og jeg orker ikke engang begynne på moralprekenen om hvilken fare du utsetter andre uskyldige mennesker for. Jeg synes det er skremmende at en 17 åring kan være så barnslig, umoden og lite reflektert. Sånt får meg til å begynne å lure på om myndighetsalderen i Norge burde settes opp til 25 år.
Du vet det at det er fortsatt 12398182958473958734985 gamle BMW'er igjen i NORGE som du kan kjøpe uten å utsette alt på å hente en gammel BMW i tyskland... HVIS, du blir tatt så får bra med konsekvenser..
Om du ser dette fra et fullstendig egoistisk synspunkt med ingen moralpreken fra min siden, veier innsatsen mye mer en gevinsten. Om du skulle være uheldig å krasje vil du garantert få regress fra forsikringsselskapet( om du i det hele tatt har forsikring), eller få et erstattingskrav. Dreper du noen eller skader dem, og om du kan leve fint leve samvittigheten, vil du uansett få et vanvittig gjeldsproblem. Lest om ungdommer som har sluppet ut av ulykker med ''englevakt'', men igjen få regress på mange millioner, som selvfølgelig ligger å renter.

Det er ikke lett for en 17åring å betjene gjeld på flere millioner, og man blir nok levende på NAV's minste sats for livsopphold store deler av livet, om ikke hele.

Dette er jo noe av det værst tenkelige, men det kan skje.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvordan tenkte du å forfalske førerkortet?
Huff ! Om du nå ikke har omtanke for alle de ulemper du kan påføre deg sjøl med noe så dumt, så burde du tenkt over at du kan skade andre. Å kjøre bil i dagens trafikkbilde (inklusive Autobahn) er ikke noe en leker med. Det er ikke noe en gjør fordi en tror at dette greier jeg, jeg som er så flink. Huff !
dropp dette lillegutt. selv om du har kjørt bilcross og spilt bilspill klarer du ikke og ligge optil timesvis i 200kmt. du kan jo seff kjøre saktere også men er en grunn til at man må ta førerkort før man kan kjøre bil. kommer garantert til og bli stoppet. og da får du ikke lappen før du er 20. om ikke enda lenger
Du har 99,9% sjanse til å faile spør du meg. Ganske Crazy idea men jeg tror faktisk jeg hadde rana en bank fremfor det her. vil jo få samma straff uansett bare at det er må være større sjanse for å ikke bli tatt i ranet en hva dette du snakker om.

-_-

dagens ungdom.
var jeg deg ville jeg venta til jeg var 18, og heller brukt tiden til å finne en lignende bil (vet ikke hvilkern bil da, har ikke lest tråd) og reist da. du slipper stress og noia på turen. vil selv ta en tysklandstur med min gamle bil, etter litt småfiks er reparert, hehe.
Sist endret av rottagat0r; 11. juni 2011 kl. 09:36.
Sjangsen for å bli stoppet av politi er ekstremt liten. Man forlater såvidt motorveier når man kjører Tyskland - Norge og man ser veldig sjeldent politikontroller på motorveien. Det er til tid og annen fartskontroller på motorveier men rutinekontroller ser man veldig sjeldent. Så om du kjører normalt etter fratsgrensen er det ekstremt liten sjangse for å bli stoppet.

Problemet oppstår når du først kommer til tollstasjonene danmark - sverige, danmark - norge og/eller Sverige - Norge. Der er sjangsen for å bli stoppet en del høyere. Problemet der er at dem vil vite hvem du er og personnr. og du får neppe kjøre videre om du er 17. Jeg ville kjørt uten legitimasjon og "lånt" personalia og personnr. til en god venn som er over 18 du kan alt om i tilfelle du får kontrollspørsmål noe du vil få om de er i tvil, men veldig sjeldent. Om han gode kameraten din er har lappen i tilegg så er du safe i Norge også.

Så lenge du ikke har med deg noe ulovlig over grensen så holder det med personalia. Å kjøre uten lappen eller med falske skilter er ikke noe problem på tollstasjonen. De er mest interessert i å vite hva du har med deg i bilen og fatter svært sjelden mistanke til selve kjøretøyet om det har vanlige skilter. Førerkort er noe de aldri spør om.

Dette baserer jeg på egne erfaringer. Jeg har kjørt Norge - Nederland og tilbake uttalige ganger og veien går gjennom Tyskland.

Alt i alt, vil jeg si sjangsen for å bli tatt veldig liten om du låner deg personalia. Det er selvsagt en risiko, men den e svært liten.
Uten lånt personalia så blir sjangsen for å bli tatt litt større på tollstasjonene som sagt, men ikke så drøyt at sjangsen går over 50%
Om du kan kjøre bil så er ikke autobahn noe problem. I høyre feltet går det som regel jevnt i 120km/t pga uttalige trailere som holder 90 km/t.

Lykke til. Liker planen!
Sist endret av Naturgrønn; 11. juni 2011 kl. 11:47.
Det burde vært en mentalitetstest for å ta lappen eller noe.. + 20 års grense
Vel. viss du gjenomfører turen må du skrive en rapport her på freak

Lykke til!
lykke til..
Sist endret av resetmod91; 19. juni 2011 kl. 01:51.
Hater deg kun på grunnlag at du faktisk planlegger noe slikt. Har mistet en god venn i trafikken da de ble påkjørt av en 16-åring uten lappen. Driter egentlig i deg, men skrinlegg prosjektet med tanke på de du faktisk kan komme til å skade.