Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 3662
Kort og greit, er nok sikkert mange som bruker egenmelding kun om det er nødvendig, men jeg er 100 % overbevist om at dette er noe mange utnytter og hvor de generelt har en lav terskel for å ta egenmelding.

Hva er din erfaring? Hva skal til for at du tar en egenmelding?
Jeg bruker egenmelding når jeg fysisk ikke er istand til å utføre det arbeidet jeg skal utføre. For eksempel er det meget vanskelig å kjøre vogntog med oppkast og rennaræv, men det går helt fint med 40 i feber og sår hals.
Er jeg pjusk tar jeg hjemmekontor. Har hatt 2 meldinger siden 2021. Det var på grunn av sykt barn. Husker ikke sist jeg var ordentlig syk.

Ellers har jeg en kollega som er nesten borte hver mandag. Han er glad i øl.

Det er uansett en privatsak og jeg vil tippe late mennesker med holdningsproblemer og har kjipe jobber er mer "syke" enn de som trives, åpenbart.
Sist endret av IneartheDx; 9. februar 2025 kl. 10:54.
Du vet at egenmelding kan brukes generelt? Behøver ikke å være syk syk.
Sitat av visitkort Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hva pleier du og si til sjefen da? Om du tar egenmelding men ikke er syk.
Vis hele sitatet...
Egenmelding er for sykdom, ikke generelt. Hva går under generelt for din del?

Har vel misbrukt det et par ganger, men ikke på over 10 år nå.
Sist endret av Norgeerkult; 9. februar 2025 kl. 12:28. Grunn: La til mer
Generelt så har jeg dratt meg på jobb uansett hvor syk jeg har vært å har lært av det.
Nå holder jeg meg hjemme hvis det er noe som potensielt kan smitte de andre.

Å føle seg litt uggen er ikke godt nok i mine øyne til å holde seg hjemme, men har lav terskel for å gå hjem hvis jeg blir verre
En dag regnes altså som en periode? Da kan man jo like gjerne ta to dager tenker jeg. Om man først er bitte litt syk på dag 1.
Vis hele sitatet...
Hører deg gjerne utdype den her. Egenmelding er for kortvarig sykdom så man skal slippe å bruke opp legenes kapasitet.

Folk som bruker alle egenmeldingsdagene sine systematisk blir absolutt lagt merke til. Selv om «det er en privatsak» kommer man lengst med integritet.
Sist endret av Cheese; 9. februar 2025 kl. 16:11.
Sitat av klattus Vis innlegg
En dag regnes altså som en periode? Da kan man jo like gjerne ta to dager tenker jeg. Om man først er bitte litt syk på dag 1.
Vis hele sitatet...
Kommer ann på. I den bedriften jeg jobber i kan vi ta opp til 24 enkeltdager i løpet av 1 år.

Også har jeg jobbet steder der man kan ta 4 egenmeldinger inntil 3 dager.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Også har jeg jobbet steder der man kan ta 4 egenmeldinger inntil 3 dager.
Vis hele sitatet...
Har alltid trodd det er standard? Er hvertfall det jeg alltid har hatt i service - 3-4 perioder på 3 dager per år.

Personlig er jeg ikke syk ofte, men har vel bare brukt egenmelding på arbeidsplasser jeg absolutt ikke trives hvor jeg trenger en mental pause.
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Har alltid trodd det er standard? Er hvertfall det jeg alltid har hatt i service - 3-4 perioder på 3 dager per år.
Vis hele sitatet...
Jupp, det er nok standarden/normalen. Iallefall i serviceyrker.

Men jeg ser ofte i serviceyrker så jobber det unge folk som ofte ikke har utdannelse (callcenter, matbutikk, kjøpesenter) så da er det nok greit at det er strengt. Forrige jobben min i callcenter var korttidsfraværet i snitt på mellom 15-20%. Se for deg at 1av 5 er syke til en hver tid. Huff!

Jobber man i det offentlige, eller andre private bedrifter der ledelsen er gode mennesker, så har man ofte bedre fordeler.
Er jeg pjusk tar jeg hjemmekontor. Har hatt 2 meldinger siden 2021. Det var på grunn av sykt barn. Husker ikke sist jeg var ordentlig syk.

Ellers har jeg en kollega som er nesten borte hver mandag. Han er glad i øl.

Det er uansett en privatsak og jeg vil tippe late mennesker med holdningsproblemer og har kjipe jobber er mer "syke" enn de som trives, åpenbart.
Vis hele sitatet...
Ja, det med mandag har jeg flere venner som gjør, etter en saftig fyllekule i helgen. Kan tenke meg at det ikke er såå uvanlig, om egenmeldingsmuligheten først er der
Standarden er at man har 4 perioder på maksimalt 3 dager i strekk før man må kontakte legen. Periodene gjelder for siste året, så det er ikke sånn at man får 4 nye perioder 1. januar. Disse strekkene går over helgene også, selv om man ikke jobber. Er man syk på fredag og mandag så blir dette 4 dager, og derfor to perioder. Noen arbeidsgivere lar deg ikke ta ut to perioder innen kort tid (16 dager?) hvis det gjelder samme sykdom.

Enkelte bedrifter har en egen avtale kalt Inkluderende Arbeidsliv (IA) som i stedet ga 24 egenmeldingsdager i stedet for perioder. Denne avtalen gikk nettopp ut, og det er litt oppe i lufta hva som skjer videre hos disse.

Det sagt, så skal egenmeldinger kun brukes til sykdom. Hvis din arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at sykefraværet ikke skyldes sykdom, kan du miste retten til egenmelding i minst 6 måneder. Jeg tviler derfor litt på at det misbrukes i så stor grad som du antar. Spesielt til ting som helgefyll. Ja, du kan teknisk sett ta fri 4 mandager pga. fyllesyke, så lenge du ikke gir rom for at arbeidsgiver kan betvile at du er syk. Men etter dette må du vente nesten et år før du kan gjenta det. Blir du faktisk syk før den tid, er du nødt til å ringe legen og skaffe sykemelding på dag 1 - hver eneste gang. I stedet for å holde senga et par dager og komme deg, så må du opp og ut og sitte og vente på et legekontor. Samme hvis du mistet retten til egenmeldinger fordi sjefen så deg vakle døddrukken hjem fra nach.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Standarden er at man har 4 perioder på maksimalt 3 dager i strekk før man må kontakte legen. Periodene gjelder for siste året, så det er ikke sånn at man får 4 nye perioder 1. januar. Disse strekkene går over helgene også, selv om man ikke jobber. Er man syk på fredag og mandag så blir dette 4 dager, og derfor to perioder. Noen arbeidsgivere lar deg ikke ta ut to perioder innen kort tid (16 dager?) hvis det gjelder samme sykdom.

Enkelte bedrifter har en egen avtale kalt Inkluderende Arbeidsliv (IA) som i stedet ga 24 egenmeldingsdager i stedet for perioder. Denne avtalen gikk nettopp ut, og det er litt oppe i lufta hva som skjer videre hos disse.

Det sagt, så skal egenmeldinger kun brukes til sykdom. Hvis din arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at sykefraværet ikke skyldes sykdom, kan du miste retten til egenmelding i minst 6 måneder. Jeg tviler derfor litt på at det misbrukes i så stor grad som du antar. Spesielt til ting som helgefyll. Ja, du kan teknisk sett ta fri 4 mandager pga. fyllesyke, så lenge du ikke gir rom for at arbeidsgiver kan betvile at du er syk. Men etter dette må du vente nesten et år før du kan gjenta det. Blir du faktisk syk før den tid, er du nødt til å ringe legen og skaffe sykemelding på dag 1 - hver eneste gang. I stedet for å holde senga et par dager og komme deg, så må du opp og ut og sitte og vente på et legekontor. Samme hvis du mistet retten til egenmeldinger fordi sjefen så deg vakle døddrukken hjem fra nach.
Vis hele sitatet...
Da tenker jeg at om man først er syk på dag 1, så kan man like gjerne ta en tredagers, selvom formen er noe bedre på dag to og tre. Unødvendig og bruke en hel periode, om man først skal ta en egenmelding, bare på en dag, spør du meg.
Da tenker jeg at om man først er syk på dag 1, så kan man like gjerne ta en tredagers, selvom formen er noe bedre på dag to og tre. Unødvendig og bruke en hel periode, om man først skal ta en egenmelding, bare på en dag, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Det blir også lagt merke til av arbeidsgiver.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Det blir også lagt merke til av arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Spørs vel helt på hvor ofte man tar det. Forskjell på og ta der det gang i halvåret kontra hver mnd.
Spørs vel helt på hvor ofte man tar det. Forskjell på og ta der det gang i halvåret kontra hver mnd.
Vis hele sitatet...
På min gamle arbeidsplass begynte de å slå ned på mandags-fravær. Og det ble ofte nevnt at 3-dagers ikke var bra med mindre en faktisk var syk. Ansatte ble faktisk ringt opp den 3e dagen. Meg også. Men praksis er sikkert forskjellig på de forskjellige bedriftene.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
På min gamle arbeidsplass begynte de å slå ned på mandags-fravær. Og det ble ofte nevnt at 3-dagers ikke var bra med mindre en faktisk var syk. Ansatte ble faktisk ringt opp den 3e dagen. Meg også. Men praksis er sikkert forskjellig på de forskjellige bedriftene.
Vis hele sitatet...
Den kan jeg jo se. En to dagers ser bedre ut. Men kontinuerlig tre dagers hver mandag gir jo ugler i mosen.
De gangene jeg brukte egenmelding har jeg sjeldent vært borte mere enn 1 dag, kanskje 1 eller 2 ganger har jeg vært 2 dager borte. Men andre misbrukte det igjen og han ene var borte hver jævla mandag.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
De gangene jeg brukte egenmelding har jeg sjeldent vært borte mere enn 1 dag, kanskje 1 eller 2 ganger har jeg vært 2 dager borte. Men andre misbrukte det igjen og han ene var borte hver jævla mandag.
Vis hele sitatet...
Ble han ferska da?
Ble han ferska da?
Vis hele sitatet...
Haha ja, det var kjent for alle men ble godtatt. Han hadde jobba der lenge så antar det satt langt inne å sparke han.
selv bruker jeg egenmelding, når jeg trenger det, i følge vårt internsystem har jeg vært borte 0,8% av tiden, Han operatøren som blanda kraftfor på Felleskjøpet i Trondheim, burde holdt seg hjemme den dagen han var litt fraværende mentalt!
Brukte en egenmeldingsdag for 25 år siden. Regner med det var innafor da jeg var på sykehus og fikk gipset en brukket finger.
Sitat av Båbb Vis innlegg
Brukte en egenmeldingsdag for 25 år siden. Regner med det var innafor da jeg var på sykehus og fikk gipset en brukket finger.
Vis hele sitatet...
Siden når gipser de finger?
Vært borti mange brekte fingrer og tær, men aldri med gips
Var to brudd rett over knoken. Gipset fra albuen og ned. Fingrene bent 90 grader og satt i strekk .
Sitat av Båbb Vis innlegg
Var to brudd rett over knoken. Gipset fra albuen og ned. Fingrene bent 90 grader og satt i strekk .
Vis hele sitatet...
Ahh. Forklarer gipsen ja
Legen var forresten dritsur når jeg kom tilbake med brukket gips siden jeg jobbet i stedet for å sitte hjemme...
Mandagene får kjørt seg
Jeg tenker det er helt fair og ta en egenmelding, om man føler seg sliten i hode. Rett og slett trenger en pust i bakken. Ikke vits og jobbe seg ned i grøfta.
Har jobbet i over 22 år nå. Kan vel telle antall egenmeldinger på 2 hender.
Stort sett bare 1-2 dager hvis jeg virkelig trenger. Kanskje skjedd 2 3 ganger det har blitt en 3dagers men da har jeg vært sengeliggende syk

Dessverre blitt en ukultur rundt dette med egenmeldinger nå der folk ofte bruker 3 dager unødvendig og tar en sykedag for den minste lille ting. Har en eks venn som var perfekt eksempel der. Fest fra fredag til søndag egenmelding mandag for hvile ut tilbake tirsdag. Skjedde vel annenhver uke ca.

Trenger man den bruker man den. Hvis ikke tenker man seg om og jobber hvis man kan. Enden på visa er at reglene blir nok endret en gang i fremtiden pga misbruk.
Sist endret av Fashen; 11. februar 2025 kl. 16:13.
Sitat av Fashen Vis innlegg
Har jobbet i over 22 år nå. Kan vel telle antall egenmeldinger på 2 hender.
Stort sett bare 1-2 dager hvis jeg virkelig trenger. Kanskje skjedd 2 3 ganger det har blitt en 3dagers men da har jeg vært sengeliggende syk

Dessverre blitt en ukultur rundt dette med egenmeldinger nå der folk ofte bruker 3 dager unødvendig og tar en sykedag for den minste lille ting. Har en eks venn som var perfekt eksempel der. Fest fra fredag til søndag egenmelding mandag for hvile ut tilbake tirsdag. Skjedde vel annenhver uke ca.

Trenger man den bruker man den. Hvis ikke tenker man seg om og jobber hvis man kan. Enden på visa er at reglene blir nok endret en gang i fremtiden pga misbruk.
Vis hele sitatet...
Ja dette at egenmeldinger blir brukt på mandager er ikke en ny ting akkurat, og de fleste kan tenke seg hvorfor. Det skyldes som regel helgens aktiviteter, og dette er ikke noe særegent for Norge, men i veldig mange andre land også. Har nok vært skyldig der et par ganger selv, ringt inn å sagt jeg er blitt syk å blir hjemme. Men er dette misbruk av egenmeldingen? Nei, men hvis det blir en trend at det alltid er mandagene som går igjen så tror jeg de fleste kolleger skjønner dette og det vil bli lagt merke til. Alltid litt ubehagelig å komme tilbake på jobb tirsdag når de andre spør om formen er bedre, da alle vet at du bare har vært hangover eller for redusert
Jeg tror arbeidsmiljø og type arbeid har også noe å si hvor mye syk en person er. Man ser at hvis man trives i jobben er man mindre syk.

Og til dyret;
Selvfølgelig kan man ikke ta egenmelding hver mandag, men hvorfor tror du det er så stor terskel for folk å dra til legen for en sykemelding?

På det callcenteret jeg jobbet på før delte vi erfaringer og tips til hvordan vi kunne sluntre unna. Han ene som jobbet samme skift som meg tok seg ofte 2 uker sykemelding fordi han var utbrent. Det var en enkelt måte å ta seg to uker fri på, spesielt hvis en ny expansion pack av wow kom ut, eller et annet spill.

Vi er ikke dobbelt så syke som svenskene selvom det står det på papiret.
Sist endret av IneartheDx; 11. februar 2025 kl. 18:24.
Sitat av SnusBoks Vis innlegg
Jeg bruker egenmelding når jeg fysisk ikke er istand til å utføre det arbeidet jeg skal utføre. For eksempel er det meget vanskelig å kjøre vogntog med oppkast og rennaræv, men det går helt fint med 40 i feber og sår hals.
Vis hele sitatet...
Å gjøre noe som helst med 40 i feber ville jeg ikke anbefalt til noen.
Og til dyret;
Selvfølgelig kan man ikke ta egenmelding hver mandag, men hvorfor tror du det er så stor terskel for folk å dra til legen for en sykemelding?

På det callcenteret jeg jobbet på før delte vi erfaringer og tips til hvordan vi kunne sluntre unna. Han ene som jobbet samme skift som meg tok seg ofte 2 uker sykemelding fordi han var utbrent. Det var en enkelt måte å ta seg to uker fri på, spesielt hvis en ny expansion pack av wow kom ut, eller et annet spill.
Vis hele sitatet...
Tråden handlet spesifikt om misbruk av egenmelding, ikke sykemelding. Hvis noen kan ringe legen hver mandag og få en sykemelding uten noe mer om og men for ren fyllesyke, så er i alle fall legen delaktig i misbruket. Konsultasjonene der koster også noen kroner, så for korte sykemeldinger burde det være terskel nok.

Folk som er for syke til å jobbe burde holde seg hjemme - inkludert fra legekontoret hvis de kan. Det er det egenmeldingen er til. Unngå å stresse seg til et legekontor, unngå å ta opp legens tid for en filleting som går over av seg selv, unngå sykemeldinger og papirarbeid, og heller fokusere på å holde sengen hjemme og bli frisk.

Utbrenthet er en reell greie som legen er nødt til å ta seriøst, men det skal også trigge en oppfølging hos arbeidsgiveren for å innføre tiltak som å redusere stillingsbrøk eller andre tilrettelegginger for å få personen tilbake igjen i jobb. Tror kanskje han på skiftet ditt glattet over en del av de detaljene. Utbrenthet er noe som i verste fall kan ta måneder eller år å komme seg fra, så alarmene hos legen burde ule hvis man veksler mellom å bli utbrent og frisk ofte.

Husk at arbeidsgiver kan også bestride sykemeldingen om de får nyss i at personen ikke egentlig er syk. Da må man klage på bestridelsen til NAV og ta opp kampen der på egenhånd. Inntil det er avgjort får man ikke utbetalt noe som helst. Da er det bedre å søke om permisjon eller bruke av feriedagene sine i stedet.
Jeg tror arbeidsmiljø og type arbeid har også noe å si hvor mye syk en person er. Man ser at hvis man trives i jobben er man mindre syk.

Og til dyret;

Vi er ikke dobbelt så syke som svenskene selvom det står det på papiret.
Vis hele sitatet...
What, er det så lett og få sykemelding? Bare dra til lege og si at man er utbrent?
Personlig så har jeg misbrukt det, men det var når jeg jobbet i kundeservice og trengte en pause.

De siste.åra så har jeg jobbet turnus og har ikke hatt det samme behovet. Og har kun brukt set to ganger ved sykdom.

Men ser folk misbruke det hele tiden. Litt ekstra ferie, utvide helga osv. Er irriterende men samtidig så er det godt for lommeboka mi da.jeg ofte får overtid.

Men holdningene på arbeidsplassen har mye å si. Er det dårlig miljø så tar folk ofte ut egenmeldinger er mitt inntrykk. Noen som gleder seg til å gå på jobb vil ikke misbruke tilliten som egenmeldinger er.
Hva pleier du og si til sjefen da? Om du tar egenmelding men ikke er syk.
Vis hele sitatet...
Sier: Kan ikke komme på jobb idag.

What, er det så lett og få sykemelding? Bare dra til lege og si at man er utbrent?
Vis hele sitatet...
Ja, gjorde det engang da sjefen var en drittsekk.. tok sykemelding ut oppsigelsen. Dro til legen og sa: Treng sykemelding.

Vipps, sykemelding i orden.
Sist endret av visitkort; 12. februar 2025 kl. 10:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kommer vel an på legen og hvor godt h*n kjenner deg.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Jeg sykemelder meg når jeg er såpass syk at jeg vet at jeg ikke er produktiv, eller hvis jeg *vet* at jeg kan smitte andre.

Om jeg føler meg temmelig syk men fortsatt "brukbar" kommer jeg enda på jobb. Er det rett i grenseland så tar jeg enten hjemmekontor eller bruker egenmelding/sykemelding.

Jeg er aldri på egenmelding/sykemelding mer enn 2-3 ganger i året.
Fuck Mr. Plod!
Nøddy's Avatar
Har brukt egenmelding når jeg ikke har vært syk og andre ganger vært altfor syk på jobb fordi angsten rundt egenmelding var for stor til å ringe inn.

Hvorfor man er syk har de ikke noe med. "Jeg er ikke i form til å jobbe imorgen" funker fint.
stort problem i dag uheldigvis, men ikke rart. Folk har ingen forståelse for at man kan være syk, hvor er poenget med en velferdsstat når ingen vil oss vel? kunne vært fabrikk i kina
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Har brukt egenmelding når jeg ikke har vært syk og andre ganger vært altfor syk på jobb fordi angsten rundt egenmelding var for stor til å ringe inn.

Hvorfor man er syk har de ikke noe med. "Jeg er ikke i form til å jobbe imorgen" funker fint.
Vis hele sitatet...
Hos meg så spør de, hvordan er formen bla bla, nesten som at de vil dobbeltsjekke at jeg er syk. Men ingenting i lovverket sier vel at man må være fysisk syk for og ta egenmelding? Holder vel, jeg er ikke i form som du sier.
Hos meg så spør de, hvordan er formen bla bla, nesten som at de vil dobbeltsjekke at jeg er syk. Men ingenting i lovverket sier vel at man må være fysisk syk for og ta egenmelding? Holder vel, jeg er ikke i form som du sier.
Vis hele sitatet...
Loven sier bare "§ 8-23.Egenmelding

Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring."

Og viktig å være klar over at arbeidsgiver kan beslutte at du ikke får benytte egenmelding om "dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom."
Egenmelding brukes til egentid. Klart jeg misbruker det. De fire rammene og snevre synet til jævli mange. Hvordan jeg blir frisk eller føler meg bedre er oftest ikke av å sitte hjemme å se på serier. Da tegner jeg, helst går jeg ut å spiser psykedelika og reflekterer over livet, mediterer og gjør yoga. Det er så mange ting som gjør oss mennesker som blir frarøvet pga hvordan vi driver samfunn. Med strenge straffer og fengsel. Fengsel er noe sprøyt. Nå sprorer jeg av her, hehe
Sitat av Yochi Vis innlegg
Loven sier bare "§ 8-23.Egenmelding

Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring."

Og viktig å være klar over at arbeidsgiver kan beslutte at du ikke får benytte egenmelding om "dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom."
Vis hele sitatet...
Bare viktig å huske på at sykdom også kan være psykisk. Kanskje trenger man en pause fra en jobb selv om man ikke er fysisk syk.