Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1168
Hei, jeg har med chromecast til utlandet, men det er ikke så mye jeg får brukt den til utenom netflix og youtube. Jeg ønsker også å kunne bruke TV2 sumo og viaplay.

Så jeg regner med at jeg trenger en god og stabil VPN.

Noen her som har enkle løsninger, enten ved anbefaling av software eller fysiske dingser? Er villig til å betale litt for dette også
Du sier ingenting om hvilket utland det gjelder, så vi får nesten ta høyde for alt..

Så lenge du er innenfor EU/EØS så trenger du vel ikke VPN for å bruke norske strømmetjenester lenger? Jamfør portabilitetsforordningen som ble vedtatt i 2019.

Fra Viaplay sine egne supportsider:
Viaplay i utlandet

Du som norsk kunde kan benytte deg av Viaplay i hele EU slik som du gjør hjemme i Norge. Tjenesten fungerer akkurat likt som i Norge når det kommer til innhold, teknikk og funksjoner. Tenk på at kvaliteten på materialet kan variere, da den tilpasser seg til nettverkets egenskap samt hastighet.
Vis hele sitatet...
Fra TV2 Sumo sine nettsider:
TV 2 Play i utlandet

Du kan nå strømme vårt innhold sømløst i hele EU/EØS. Det gjelder følgende land:

Belgia
Bulgaria
Danmark
Estland
Finland
Frankrike
Hellas
Irland
Island
Italia
Kroatia
Kypros (gresk-kypriotisk del)
Latvia
Liechtenstein
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederland
Norge
Østerrike
Polen
Portugal
Romania
Slovakia
Slovenia
Spania
Sverige
Tsjekkia
Tyskland
Ungarn
Vis hele sitatet...
Skulle du streame utenfor EU og faktisk trenge VPN så kommer anbefalingene mye ann på hvordan du kobler Chromecasten til Internett, men i de fleste "vanlige" situasjoner så ville jeg personlig prøvd å kjøre en egen router med OpenWRT (f.eks. Linksys WRT3200ACM) som igjen kobler seg opp imot en VPN-tilbyder med norske servere. Hadde jeg hatt muligheten til å plassere en liten Raspberry Pi (4B for å få Gigabit) hjemme i Norge så hadde jeg bare brukt den som OpenVPN server istedefor å betale månedlig for en VPN-tilbyder.
Gjest
Trådstarter
Glemte å nevne ja: Er i et land som ikke er med i EU eller EØS.

Takk for tips!
Jeg bor i Spania og har prøvd forskjellige VPN, brukte TunnelBear en periode men avsluttet abonnementet da de ble kjøpt opp av McAfee.
Liker NordVPN veldig godt men det oppstod noen problemer med NRK og Discovery+, vet ikke om det har blitt fikset.

Nå bruker jeg ExpressVPN å det fungerer utmerket med alle norske strømmetjenester.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Chromecast er bare en dings som åpner en nettside i en Chrome-nettleser. Når du caster fra YouTube-appen, så åpnes det en Chromecast-versjon av youtube.com som spiller av innholdet ditt. Hvis innholdet du prøver å spille av begrenses på DRM-nivå av avspilling, så må Chromecasten også bak VPN, ikke bare PC/mobil. Dvs du må konfigurere nettverket til å bruke en VPN-forbindelse. Er du heldig, så begrenses det kun på PC/mobil og det gjøres ingen sjekker på Receiver ID (Chromecast-appen som åpnes) og du slipper unna med VPN på PC/mobil.
Sist endret av M72; 19. juli 2021 kl. 21:45.