Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2841
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en nabo som jeg har skjønt driver å bruker bøttevis med lystgass for hver helg står det en eller to bæreposer med lystgasspatroner enten utafor døra hans eller i felles søpledunken vår. Skjønner jo at lystgass er gøyalt men er det virkelig noe å sitte å ruse seg på hele kvelden med kompiser? De er 25+ år og jeg trodde mer dette var en fjortisrus som varte i 2 minutter? Men det er kanskje derfor de bruker opp hundrevis patroner på ei helg? Er ikke det helt hjernedødt for hjernen?
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner ikke hva du mener med fjortisrus? Rus er vell rus? Driver ikke med det selv men har prøvd, min mening er at lystgass er desidert den beste rusen av det jeg har prøvd, bare synd den varer så lite. Men er ikke optimalt for hjernen med overbruk av lystgass vil jeg tro.
Tror jeg fikk lystgass hos tannlegen en gang pga tannlegeskrekk. Jeg ble faktisk ganske rusa, var helt borte i hvertfall 30-45 minutter.

Tror lystgass og lattergass er to forskjellige ting, noen som kan bekrefte det?
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Tror jeg fikk lystgass hos tannlegen en gang pga tannlegeskrekk. Jeg ble faktisk ganske rusa, var helt borte i hvertfall 30-45 minutter.

Tror lystgass og lattergass er to forskjellige ting, noen som kan bekrefte det?
Vis hele sitatet...
Er det samme ifølge Wikipedia:

https://no.wikipedia.org/wiki/Dinitrogenoksid
Når man peaker på diverse psykedelika, så er lystgass en hendig interdimensjonal propell!
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det samme ifølge Wikipedia:

https://no.wikipedia.org/wiki/Dinitrogenoksid
Vis hele sitatet...
OK, da stemmer det mest sannsynlig.

I Thailand selger de ballonger fyllt med lattergass, det var dårlige greier... Ble litt rar i 30 sekunder liksom... Da jeg fikk det hos tannlegen var det sinnsykt mye bedre, ble helt føkka I en halvtime minst.
Ser for meg at naboen din skriver en tilsvarende tråd her på freak neste uke som er noe sånt som. "Hva er greia med hasj? Jeg ser ferdigrøyka joiner i vår felles søppeldunk. Må være naboen. Han røyker hele tiden".

Fra spøk til alvor. Lystgass kan fint kombineres med feks LSD eller MDMA. Sistnevnte er visst veldig populært i England. Rusen er kort, så derfor trenger man påfyll hele tiden. Slitsomt spør du meg, men jeg har heller aldri prøvd det.
Anonym bruker
"Klok Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
OK, da stemmer det mest sannsynlig.

I Thailand selger de ballonger fyllt med lattergass, det var dårlige greier... Ble litt rar i 30 sekunder liksom... Da jeg fikk det hos tannlegen var det sinnsykt mye bedre, ble helt føkka I en halvtime minst.
Vis hele sitatet...
Tingen er at du må sitte med ballong etter ballong for å få noe ordentlig rus. Lystgass Alene er ganske kjedelig. Personlig liker jeg Lystgass + Heroin
Psykedelika og lystgass sammen er helt amazeballs i egen klasse for seg selv når det kommer til både eufori og det visuelle. Det kan vel best beskrives som en reise inn i en annen dimensjon. 10/10 would do every weekend if i could
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
OK, da stemmer det mest sannsynlig.

I Thailand selger de ballonger fyllt med lattergass, det var dårlige greier... Ble litt rar i 30 sekunder liksom... Da jeg fikk det hos tannlegen var det sinnsykt mye bedre, ble helt føkka I en halvtime minst.
Vis hele sitatet...
Er samme greia, og du kan bli ganske ruset på det, men som sagt over handler det om å ta ballong, etter ballong, etter ballong. Har sett på en del av de nyere vidoene til Steve-O (Kjent fra. bla. Jackass.) Han forteller at han var evig avhengig av lystgass og kunne pløye seg gjennom 1500-2000 med gasspatroner på en dag.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
^ofte i kombinasjon med ketamin, skal visst være en artig kombo
Har blusset opp med videoer av kids - spesielt USA - som blir hjernedøde på dette. Ser ikke bra ut, og er vel en del advarsler fra helsepersonell. Er det dagens nye limsniffing?
Sitat av heyfattyboomboo Vis innlegg
Har blusset opp med videoer av kids - spesielt USA - som blir hjernedøde på dette. Ser ikke bra ut, og er vel en del advarsler fra helsepersonell. Er det dagens nye limsniffing?
Vis hele sitatet...
Over hodet ikke.

Tipper du har sett videoer av folk som inhalerer løsemidler/trykkluft. Dette kan ikke sammenlignes.

Er selvfølgelig farer forbundet med alle rusmidler, også det relativt harmløse lystgass.

Okysegenmangel: spesielt farlig hvis man har maske og tank da man kan svime av og dør av oksygenmangel. De fleste bruker kremdispensere eller ballonger, kan plutselig falle om og slå hodet. Så SITT når man inntar stoffet.

Ikke innhaler rett fra ampullene da det kan føre til frostskader i svelg og lunger

Ved stort (mis)bruk kan man få B12-vitaminmangel som kan føre til nerveskader. Er en skrekkhistorie på Erowid der en kar var så glad i kombinasjonen med N2O og LSD at dette skjeddehttps://erowid.org/experiences/exp.php?ID=79725

Personlig syntes jeg lystgass er en herlig rus. Veldig euforisk, føles ut som man blir skutt ut i intetheten. Det har også en merkelig effekt som gjør at man føler man får tak på en "udefinerbar universell sannhet" i mangel på bedre ord.

Men rpk-messig (rus per krone) så syntes jeg ikke det er verdt å ta ofte. Blir kalt hippiecrack av en grunn, da man gjerne bruker opp det man har tilgjengelig rimelig fort i det man setter i gang.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blir vel kalt fjortisrus fordi det selges over disk i vanlige butikker uten aldersgrense, altså tilgjengelig for fjortisser.

Farene ved feil bruk er som nevnt
  • oksygenmangel (det føles som å puste inn luft, men det gjør du ikke og det kan gi hjerneskade ala hold-pusten-til-man-svimer-leken),
  • frostskader (gass som ekspanderer kjøler ned til mange minusgrader, man kan få knallblå lepper i ukesvis, tenk hva som skjer i lungene) og
  • b-vitaminmangel (ved hyppig bruk).
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er ikke b12 som er det værste problemet vel.


Svensk sikkerhetsvakt ut mot rustrend: «Skjønner dere hvor jævlig farlig det her er?»

Overlege ved Folkehelseinstituttet Merete Vevelstad forteller at inhalasjon av ren lystgass kan medføre store skader.
Man vil få en akutt oksygenmangel, noe som kan medføre akutt hjertestans eller bevisstløshet.
Vi ser med jevne mellomrom skader og forgiftninger ved bruk av løsemidler. Det kan føre til langvarige skader, i verste fall kan man få hjerneskade eller dø. https://www.dagbladet.no/nyheter/sve...er-er/60377789


https://www.abcnyheter.no/nyheter/20...arlig-dette-er

https://www.abcnyheter.no/nyheter/he...orske-butikker

Bare for at tråden ikke skal bli en reklameplakat for ungdom som tror det er ufarlig.

Når jeg var ung var det formfett vi drev med men vi visste jo hvor farlig det var så det rakk med to ganger og ikke drøssevis av gassflasker og patroner som i mine øyne er å be om å pådra seg hjerneskade. Kommer kanskje ikke til syne før flere år etter i form av psykisk lidelse, kognitive problemer eller kanskje tidlig demens når man blir eldre.

Jeg syns det er rart at voksne mennesker driver å suger i seg hundrevis av patroner for en 30sek good feel as
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har sett youtube linker fra USA hvor folk har vært hos tannlegen og tenkt at jeg vil ha det dem har, men det er ikke det samme som disse patronene eller lystgassen man får i ballonger for anestetisk lystgass er blandet med 1/2 oksygen og gjør det derfor ikke skadelig på hjernen.

Men skjønner at folk blir frista til å ta det om man blir så borte som youtube linkene fra tannlegen i USA, det jeg ikke skjønner er at man gidder det når rusen er så kort at man må ta hundrevis på en kveld.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har sett youtube linker fra USA hvor folk har vært hos tannlegen og tenkt at jeg vil ha det dem har, men det er ikke det samme som disse patronene eller lystgassen man får i ballonger for anestetisk lystgass er blandet med 1/2 oksygen og gjør det derfor ikke skadelig på hjernen.

Men skjønner at folk blir frista til å ta det om man blir så borte som youtube linkene fra tannlegen i USA, det jeg ikke skjønner er at man gidder det når rusen er så kort at man må ta hundrevis på en kveld.
Vis hele sitatet...
For det første, man blir langt ifra så på tur som det du mest sannsynligvis sikter til. Det de på youtube filmene fra usa har fått er en god blanding av masse rart, er ikke som tannlegen her i Norge for å si det sånn. Nå husker jeg ikke hva den blandingen inneholder, men om jeg ikke tar feil så er det ketamin blant annet.

For det andre så går det helt fint å bruke disse patronene uten å få oksygenmangel bare man har ett snev av vett i hodet. Det er mange måter å unngå dette på for å si det sånn og det er derfor man skal lese seg godt opp på ett rusmiddel før man tar det å vite hva man driver med før man putter på seg noe, sånn at man kan gjøre det på en trygg måte. Du kan ikke sammenligne lystgass med andre inhalanter og løsemidler, det er på langt nær så skadelig som andre ting folk "huffer" på i det hele tatt.

Det at rusen er så kort kan være litt godt av og til egentlig, det er ikke ett kjempe problem at du må redosere, men sitte å ta hundrevis av de der på en kveld uten noe annet er ikke verdt pengene imo. Det er godt å kose seg med noen av og til eller om du har tatt MDMA f.eks så er det plutselig verdt alle kronene, de som ikke har tatt lystgass på MDMA har en sykt digg ting i vente for å si det mildt :P For meg så er lystgass en ting man skal kombinere med andre stoffer som psykedelika, MDMA eller ketamin f,eks, det blir fort litt tamt alene selv om det er digg da også, men fy faen for en synergi lystgass har med visse stoffer.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Alge det er ikke jeg som sammenligner med andre løsemidler, det er overlegen/ekspertene i avisartiklene hvor det advares mot at det er skadelig og kan være dødelig. Nei skjønner at det man ser fra tannlegerus i USA ikke kan sammenlignes med her eller med disse patronene. Men det du sier om oksygen tror jeg er feil da det står veldig rett frem på nett at gassen fra patronene er ren lystgass uten oksygen og det beskrives at det som skjer er at lungene ikke får oksygen i det hele tatt og at det påvirker blodcellene som gjør at blodet produserer et protein som igjen fører til den korte følelsen av velvære. Noe i den duren men skal ikke si jeg er ekspert, derfor jeg lurte på hva som var greia med at folk gadd å ta (så mye) av det for det virker ikke verdt det lissom
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alge det er ikke jeg som sammenligner med andre løsemidler, det er overlegen/ekspertene i avisartiklene hvor det advares mot at det er skadelig og kan være dødelig. Nei skjønner at det man ser fra tannlegerus i USA ikke kan sammenlignes med her eller med disse patronene. Men det du sier om oksygen tror jeg er feil da det står veldig rett frem på nett at gassen fra patronene er ren lystgass uten oksygen og det beskrives at det som skjer er at lungene ikke får oksygen i det hele tatt og at det påvirker blodcellene som gjør at blodet produserer et protein som igjen fører til den korte følelsen av velvære. Noe i den duren men skal ikke si jeg er ekspert, derfor jeg lurte på hva som var greia med at folk gadd å ta (så mye) av det for det virker ikke verdt det lissom
Vis hele sitatet...
Det er sant at det er ren lystgass uten oksygen i de krem patronene, men jeg må si du er lite kreativ vist du ikke kan se for deg minst en måte å få i seg disse på uten mangel på oksygen. Herre fred, det er jo bare å ha litt luft i lungene før du inhalerer? Dessuten pleier folk hyperventilere litt før de kjører på sånn at blodet er fult av oksygen før du starter. Det du snakker om med å kvele seg selv til eufori gjelder ikke nødvendigvis lystgass, eller for all del du kan sikkert gjøre det med lystgass også, men lystgass er ett psykoaktivt stoff i seg selv, ingen vits i å kveles.

Å jada, det er garantert mange som har pådratt seg hjerneskader pga luft mangel, det er så mange idioter der ute så det tviler jeg ikke ett sekund på at har skjedd. Så på en måte så kan du si at overlegen eller hva faen det var har rett i at det kan være farlig og du kan faktisk dø, men den uttalelsen er like korrekt fremstilt som å si at alkohol er livsfarlig for du kan dø om du drikker det, som er sant vist du tar med faktumet at du skal overdrive ganske kraftig for å drikke seg til døde. Men for all del, jeg har sett idioter sitte å trekke i en ballong med lystgass til dem omtrent svimer av uten å en gang hyperventilere først, det er desidert farlig, men det er bare ren idioti, en person med litt vett og kunnskap gjør jo ikke sånt... Ren lystgass kan lett brukes uten at man trenger å ta skade av det. Legen lyver nok ikke, men det er fremstilt på en ganske skjev måte (har dog ikke lest artikkelen, men jeg snakker om det du siterte)
Sist endret av Alge; 11. juli 2020 kl. 04:00.