Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  328 67882
En del av medlemmene på freak har i forbindelse med sjakk-vm begynt å spille sjakk/tatt opp sjakk igjen.

I den forbindelse har jeg opprettet en egen Freak-gruppe på chess.com slik at Freak sine medlemmer enkelt kan opprette matcher mot hverandre. Chess.com lar deg spille live sjakk mot andre over nett gratis, gruppen er opprettet slik at freak-medlemmer enkelt kan finne hverandre og ta noen runder med sjakk. Samt vi kan holde oversikt over hvilket medlem som har best rating.

Meld deg inn i gruppen her for å spille sjakk mot andre medlemmer: http://www.chess.com/groups/home/freak
Hey, det her har jeg ikke sett.
Hatte lett blitt med, hadde jeg ikke sugd i sjakk.
Gikk ned fra 1200 rating til 500 før jeg ga opp.
Sist endret av Erlendman; 20. november 2013 kl. 15:26.
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Hatte lett blitt med, hadde jeg ikke sugd i sjakk.
Gikk ned fra 1200 rating til 500 før jeg ga opp.
Vis hele sitatet...
Det gjør vi alle, ligger på 777 i rating på 10min lynsjakk nå. :P Går seg til hvis du gidder bruke noen minutter på å lese litt taktikk samt tåler å tape en del mens du lærer deg spillet.

Edit: Aksepterte like godt en "votechess"-utfordring nå som det dukker opp litt mer medlemmer: http://www.chess.com/votechess/game?id=52320

(Alle medlemmer i gruppa stemmer på neste trekk, trekket med flest stemmer blir gjennomført, 12t pr trekk.)
Sist endret av Forconin; 20. november 2013 kl. 15:28.
Så morro! Har ikke spilt sjakk på flere år! Melder meg inn snart
Sitat av Forconin Vis innlegg
ligger på 777 i rating på 10min lynsjakk nå.
Vis hele sitatet...
Ikke skryt! 650 representin'.
Ble med i gruppen nå..brukernavn: Morten86
Får prøve litt etter bandøving i kveld! Kan hende jeg 'booster' noen her, hehe
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Ligger selv på 860 etter et par tap og 1 win
Har nettopp registrert meg der selv. Er fullstendig nybegynner, men har tatt noen lessons der de siste dagene. Hadde vært morsomt å prøve seg mot andre idioter.

Virket forresten veldig morsomt den "votechess"-utfordring', Forconin.
Stilig Meldt meg inn: Brukernavn: Svends
Er ikke pro! Ligger rundt 1000-1100 i rating på 10-15 min lynsjakk
Sist endret av Obster; 20. november 2013 kl. 15:42.
Ble med i gruppa nå, er gjerne med på game om noen ønsker
Hviss noen vil ta et slag sjakk nå så er jeg med

Invite meg på en 15 minutters kamp
967 her, men må nok lese meg opp en del. del gjerne noen sider som er fine og oversiktlige med taktikker og lignennde.
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Tips til alle som vil spille raske matcher: Trykk på "Play" oppe til venstre, så "Play live chess". Da kan du starte lynsjakk osv mot random players/folk på friends-lista. Usikker på om du får opp folk i gruppa under "Friends" i lynsjakk-klienten, så det kan evt lønne seg å bare adde alle i gruppa som friends hvis du ikke finner noen der.
Fint om dere skriver brukernavnene deres her da så man vet hvilken bruker man spiller mot
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Høres gøy ut, men vet desverre ikke hvordan en spiller sjakk. Flaut som det er..
Simoneriksen på chess.com, Inviter meg gjerne
Anbefalte lenker til å lese seg opp på nybegynnertaktikk?
GreenRay var allerede kapret Så måtte kalle meg selv for Jubelsalami!
Det første dere må lære er hvordan alle brikkene beveger seg, hvor mye hver brikke er verdt og hvor de er streke og svake, for så å ta det derifra. Gafler, avdekkere og noen mattbilder kanskje?
Sist endret av Mith; 20. november 2013 kl. 16:04.
Sitat av frank_l Vis innlegg
Anbefalte lenker til å lese seg opp på nybegynnertaktikk?
Vis hele sitatet...
Litt avhengig av hva du anser som nybegynner... Denne er fin og tar en fort fra totalt n00b til å faktisk kunne spille folk i matt fra diverse posisjoner.
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Sitat av frank_l Vis innlegg
Anbefalte lenker til å lese seg opp på nybegynnertaktikk?
Vis hele sitatet...
http://www.chess.com - Masse guider og treningsprogrammer der.
Joinet gruppen som Misoxeny
Presterte å tape mitt første spill i denne gruppen mot en kalt "Svends".
Tror ikke vi skal nevne hvor lang tid det tok
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Presterte å tape mitt første spill i denne gruppen mot en kalt "Svends".
Tror ikke vi skal nevne hvor lang tid det tok
Vis hele sitatet...
Slagene er åpne for alle å se, og det kunne vært mye verre enn 7
Sist endret av Sinken; 20. november 2013 kl. 16:14.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Slagene er åpne for alle å se, og det kunne vært mye verre enn 7
Vis hele sitatet...
Hvor er det du ser det?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Slagene er åpne for alle å se, og det kunne vært mye verre enn 7
Vis hele sitatet...

hysj


[COLOR="White"]titegn[/COLOR]
Sist endret av Erlendman; 20. november 2013 kl. 16:16.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Presterte å tape mitt første spill i denne gruppen mot en kalt "Svends".
Tror ikke vi skal nevne hvor lang tid det tok
Vis hele sitatet...
Senest for noen timer siden lot jeg meg lure i matt på fire trekk. Motstanderen hadde en rating på 480. Forferdelig irriterende, men sånt skjer. Vi er ikke Magnus Carlsen (enda).
Sitat av Obster Vis innlegg
Hvor er det du ser det?
Vis hele sitatet...
http://www.chess.com/echess/game?id=79414746
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Senest for noen timer siden lot jeg meg lure i matt på fire trekk. Motstanderen hadde en rating på 480. Forferdelig irriterende, men sånt skjer. Vi er ikke Magnus Carlsen (enda).
Vis hele sitatet...
Sikkert en tulling som har lært seg Scholar's Mate og ikke har noen som helst andre åpninger å spille på
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Senest for noen timer siden lot jeg meg lure i matt på fire trekk. Motstanderen hadde en rating på 480. Forferdelig irriterende, men sånt skjer. Vi er ikke Magnus Carlsen (enda).
Vis hele sitatet...
For de som skjønner sjakknotasjon:
1.Nf3 e5
2.Nxe5 Qf6
3.Nc4 Bc5
4.b4 Qxf2
Vis hele sitatet...
og game over.

http://i.imgur.com/RCsz6jR.png

La det henge som et eksempel til skrekk og forhåpentligvis aldri etterfølgelse.

Sitat av moridin Vis innlegg
Sikkert en tulling som har lært seg Scholar's Mate og ikke har noen som helst andre åpninger å spille på
Vis hele sitatet...
Scholar's mate med svart...
Hvordan spiller man mot NFF folk? Etter å ha blitt medlem i gruppa.
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Det enkleste er å legge til alle brukerne i gruppa som "Friends". Så gå på livechess og se på "friends"-taben helt nede i høyre hjørne. Der kan du utfordre folk.

Eventuelt kan du spille "treg sjakk" ved å trykke på en profil og trykke på Challenge.

Vil også bare opplyse om at Freak-gruppen nå er 8de største Norske gruppe på chess.com med 36 medlemmer.
Spiller man hele spill i et kjør, eller er det slik som Wordfeud at du tar et trekk en gang også et trekk et par timer seinere?
Sitat av Oatre Vis innlegg
Spiller man hele spill i et kjør, eller er det slik som Wordfeud at du tar et trekk en gang også et trekk et par timer seinere?
Vis hele sitatet...
Du kan spille et parti over 3 dager om du måtte ønske. Mange muligheter.
Sitat av Oatre Vis innlegg
Spiller man hele spill i et kjør, eller er det slik som Wordfeud at du tar et trekk en gang også et trekk et par timer seinere?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på hvilket mode du spiller! Kan f.eks spille opp til 3 dager.
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
For å spille Live Chess med andre medlemmer anbefaler jeg at dere trykker på "Members" her på gruppen og lager ett friend request til alle medlemmer slik at de dukker opp i "Friends" i livesjakk-klienten når dere skal spille. (Enkel løsning er å ctrl+klikke på alle medlemmene i lista og bare alt-tabbe og trykke submit på alle for å gjøre det raskest mulig.) Merk at dere kan ha maksimalt 20 friendrequests åpne samtidig.
Sist endret av Forconin; 20. november 2013 kl. 17:22.
Visualn00b inagame her ^^

er inn for en kjapp en (...)
Sitat av visualn00b Vis innlegg
er inn for en kjapp en (...)
Vis hele sitatet...
Sa mora di også.

Men, vi skulle ikke prøvd å få til en slags turnering eller noe som startet i morgen?
Tenker det kunne vært kjekt, og en grei måte å holde litt system på 36(i skrivende stund) freaks, så alle fikk spilt litt mot forskjellige.
here u go http://www.chess.com/article/view/st...nners-tactics2

legg til FreakMesias hvis du vil ta noen matcher er ikke helt stødig enda, men det kommer seg
Bare å legge til Snowbark, ligger på rundt 1100-1200. Liker best 3-5min matcher
CrazyFox er medlem!
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
44 medlemmer. ~350 til og vi har den største sjakkgruppen i Norge.

Anyway. Turnering: Hvilket format vil dere ha en eventuell turnering i? "Treg" sjakk med 1dag på hvert trekk? Eller F.eks en 10min lynsjakkturnering?
Ble med jeg også... Spilt 2 random runder med tap
Sitat av Forconin Vis innlegg
Anyway. Turnering: Hvilket format vil dere ha en eventuell turnering i? "Treg" sjakk med 1dag på hvert trekk? Eller F.eks en 10min lynsjakkturnering?
Vis hele sitatet...
Om alle kan spille mot alle samtidig eventuelt 5-10 av gangen, ser jeg på "treg" som et alternativ.
Om man skal spille to og to, er vel "rask" det beste alternativet, ellers blir vi vel ikke ferdig med turneringen før på ny-året en gang.
Mine fem cent.
Sist endret av Veggen; 20. november 2013 kl. 19:48.
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Ser ut til at jeg bare kan opprette "trege" turneringer.

Setter opp en turnering med 1 dag trekktid, fint hvis folk prøver å være litt raskere enn det tho.

Turnering opprettet: http://www.chess.com/tournament/frea...rnering-1-2013

Turneringen starter (og påmelding stenges) i morgen 21 november klokken 20:00 norsk tid.

Alle som er medlem i Freak-gruppa skal ha fått en invite, hvis du ikke har fått invite PM "Forconin" på chess.com (IKKE her på Freak.no.)

Turneringen foregår i følgende format.

Gruppespill med 5 spillere i hver gruppe.
Maks 100 spillere totalt.
1 dag pr trekk (Forsøk gjerne å være raskere hvis mulig.)
2 Matcher pr spiller samtidig.
Vinneren av gruppa går videre, litt usikker på eksakt hvordan det fungerer, men det finner vi ut av etter hvert.
Null vacation time.

Det er rated matcher, men dette er bare for morro skyld. Join up.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Huff og huff.

Etter noen matcher kom jeg på hvorfor jeg sluttet med dette mens jeg gikk på barneskolen...
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Ser ut til at jeg muligens fucka opp configen av turneringen, slik at det er 8 samtidige matcher. Jaja, da blir det en del å gjøre iallefall.

Edit: Fant ut hva som skjedde. Man har 2 samtidige spill pr motspiller. (Da opp til 8stk samtidig hvis du er i en gruppe med 5 spillere.)

Er jo forsåvidt positivt med tanke på å få fullført turneringen før 2015.
Sist endret av Forconin; 20. november 2013 kl. 20:19.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Huff og huff.

Etter noen matcher kom jeg på hvorfor jeg sluttet med dette mens jeg gikk på barneskolen...
Vis hele sitatet...
Lol ja, skjønner det veldig godt nå jeg også