Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 7062
Jeg tenkte vi kunne få i gang et lite "gruppeprosjekt" som innebærer at alle som har mulighet til, og ønske om å spille inn musikk sammen med andre her på forumet spiller inn en låt kollektivt.

Man har bare en regel:
Alle skal ha total kunstnerisk frihet.

Prosjektet vil da begynne med at en spiller inn noe(hva som helst i grunn) Og neste man laster ned låten og tilføyer det han/hun har å komme med.

Noen som vil starte?
Jeg vil, men er dårlig med muligheter for å få tatt opp noe her dessverre. Men hadde vært morro, skal se om jeg ikke kan fikse noe imorra, uansett hvor sinnsykt elendig det blir!
Jeg er med, men er tanken er at man skal legge til en bit på slutten av den forige ikke sant?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hm, kan kanskje være med på den her, har jo utstyret
Du er min venn
niigu's Avatar
Hmm.. Høres veldig interessant ut Har ikke noe utstyr, men..
Skulle hatt et lydkort eller en omgjører eller whatever som gjorde jeg kunne kobla til gitaren :P
Opprinnelig postet av Ablaze
Skulle hatt et lydkort eller en omgjører eller whatever som gjorde jeg kunne kobla til gitaren :P
Vis hele sitatet...
Overgang fra minijack til jacken du har på gitaren din. That's it. Så kobler du den på mic inngangen.
Så, skal dette her da legges i lag over hverandre?

Eks: Noen spiller inn bass, noen trommer, og gitar legges over?
Eller skal alt bare spilles etterhverandre?

Isåfall blir det jo ikke noe samspill mellom oss, men bare individuell spilling koblet sammen, uten særlig felles rytme.
hahah!! for en genial idé!!
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Skal det make noe sense bør man kanskje få spilt inn en drumbeat først...

har ikke utstyr til å ta opp trommespill på pc'en, men ellers hadde det vært fett å prøve seg...
dere må sette bli enige om BPM sann at det blir litt samspilt.
cubase kan jo brukes til opptak. så kan dere legge ut lydfilen på en gmail-konto alle har passord til?
likte faktisk den ideen veldig godt ... bare noen ikke driter seg ut og prøver å ødelegge hele driten.. typisk noen som syntes det er morro å ødelegge slikt
Opprinnelig postet av Tangaalf
likte faktisk den ideen veldig godt ... bare noen ikke driter seg ut og prøver å ødelegge hele driten.. typisk noen som syntes det er morro å ødelegge slikt
Vis hele sitatet...
Tror det er nok av sånne idioter, ja.
Man trenger i grunn ikke å ha noe system på dette. Jeg mener, man kan jo bare spille det man føler passer. Ved første ørekast kan det antageligvis høres ut som bråk, men om alle har noen form for musikalitet i seg burde det i teorien funke alikevel.

Men trommer, eller "beat" først er kanskje lurt ja

Tenkte på å legge ting oppå hverandre ja... ikke så mye ved siden
Da trenger man jo et grunntema med trommer og bass stort sett.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du begynner med et grunnriff kan andre heller legge inn bidrag til dette, f.eks en basslinje og\eller en lead gitar.
Hva slags musikk det dreier seg om må man eniggjøres på forhånd.

Selv kan jeg gjerne stille med både bass og\eller akustisk\elektrisk gitar
Kan ikke folk her skrive opp det de kan bidra med? Så ser vi hva som blir til?

Jeg kan bidra med nesten alt i hele verden egentlig. hehe...
Har masse instrumenter og pedaler og stæsj. Og tillgang til studio...
Hvis alle spiller inn hva de vil og upper alle (*mp3) filene en plass, kan jo alle bare velge og vrake å lage sin egen mix. Når jeg leste tråden slo det meg at dette egentlig er den beste måten. Så kan vi jo ha en "konkuranse" om å lage best låt av alt materialet.
Du er min venn
niigu's Avatar
Klassisk gitar om det trengs.
Backup-vocals om det trengs.
Dance Ejay? neida bare kødder, men det hørtes ut som ett spenende prosjekt får se om jeg ikke hiver meg med.
Jeg kan bidra med gitar og bass.
men har modem, så det er litt begrenset hvor mye tid jeg har lyst til å bruke på å laste ned/opp ting..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har: Synther, mulighet for å ta opp beats, (har alle mulige drumkits), bruker protools, har mic med popfilter og hele greia, men jeg synger ikke selv

Jeg kan lage en beat, har flere liggende som jeg ikke har brukt noe sted så.. skal vi si at vi kjører på 125 Bpm ? er jo ganske normalt tempo..
Opprinnelig postet av Dodecha
Jeg kan lage en beat, har flere liggende som jeg ikke har brukt noe sted så.. skal vi si at vi kjører på 125 Bpm ? er jo ganske normalt tempo..
Vis hele sitatet...
Ja gjør det
Kan du lage en litt tung, seig beat kanskje?
Men i grunn må man jo kunne lage hva man vil...
Lag noe fett du
Noen som vet om noen gode programmer for å får overført lyden til mp3-format fra gitaren? Har litt lyst å bidra med gitar, men er ganske nybegynner, så jeg får se.
Windows' Sound Recorder til å ta opp fra linjeinngangen på lydkortet ditt. dBpowerAMP eller annen valgfri programvare for å enkode PCM/Wave til mp3.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel, da er vi i gang:

beat-nff.mp3 (256kbit)
Opprinnelig postet av LasseTheDude
Overgang fra minijack til jacken du har på gitaren din. That's it. Så kobler du den på mic inngangen.
Vis hele sitatet...
Du tuller?

Fikk det til
Men bruker bare lydinnspillingen i windows, blir jo dass lyd :P
Sist endret av Ablaze; 4. januar 2005 kl. 16:03.
Dere glemmer tangent Om dere vil ha det, da. Jeg personlig elsker keyboard i rock, og har og kan spille selv. Men dette virker nesten umulig på meg, er noe helt annet enn å sitte nede på lokale ungdomsklubben og jamme med folk der.. Får se hva jeg får til, keep it comming!
Du er min venn
niigu's Avatar
Hjelpes, Dodecha! Stilig, blir nok en utfordring for forumets musikere å passe inn noe!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg kan lage version uten basslinen også om dere bare vil ha beaten..

Håper det blir noe utav det her hvem vet, kanskje vi ender på vglista :P
Blir så søppel lyd på gitaren min når jeg kjøreren inn i datan. Maks daut :P Ellers høres det virkelig gøy ut.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er lurt å bruke en vanlig effektpedal imellom, bare å disable effekten så du får clean lyd
Opprinnelig postet av Dodecha
Jeg kan lage version uten basslinen også om dere bare vil ha beaten..

Håper det blir noe utav det her hvem vet, kanskje vi ender på vglista :P
Vis hele sitatet...
Hørtes ut som en hiphop-beat... kan du lage noe forskjellig å velge i? hehe
Fy faen, ble i hvert fall mye bedre.
Takker og bukker. Noen programmer som gjør det enda bedre eller?
Huff for en beat :P

Burde bli enige i kossn sjanger, og helst litt kossn band kanskje?
Så vi har litt på gefulen hva vi vil.
Sist endret av Ablaze; 4. januar 2005 kl. 18:40.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Okey.. jeg prøver å starte i gang denne ideen ved å lage en beat. jeg lager en beat, og folk bare kvervulerer over at den er "huff" noen vil ha andre sjangrer..

Til mitt "forsvar" vil jeg si: Det er ikke en hiphop beat, det er bare en beat, den kunna blitt brukt i hiphop såvel som noe electronica. Hvordan sangen blir er opp til dere, for dere skal bygge videre, jeg la bare en veldig simpel basis..

Kan dere være snille å enten, komme med konstruktiv kritikk eller bidra til "jam'en", andre bes vennligst holde de skitne fingrene sine fra å poste her..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Lag heller en ren trommebeat, typ 7\4 eller 16\4 shuffle
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hvor kommer den "Artistiske friheten" inn når noen står å sier meg akkurat ossen beat jeg skal lage.. trodde dette med frihet til å lage hva man vil var grunn ideen med denne jam'en?

Dette prosjektet lukter katastrofe på lang vei...
Heh. Blir veldig vanskelig for resten å delta hvis du hiver opp en rytme hvor det nesten er komplett umulig å slenge på en gitar eller piano for den saks skyld. I så fall burde du legge en rytme som er litt mer åpen, men jeg kan godt la vær å delta hvis mine tanker strider mot utgangspunktet..Det er opp til deg.
Har tenkt på det samme, jeg også. Jeg er med.

Den beaten var kanskje ikke det vi var ute etter, var det? Men for all del, alt trenger ikke å være A4.
Sist endret av Gitarfreaken; 4. januar 2005 kl. 22:11.
Er da fullt mulig å legge noe oppå det. Målet er vel ikke at det skal bli fantastisk rent og klart, men at alle skal kunne legge på det de synes passer best.

Synes heller ikke det er vits å bestemme sjanger.. Folk spiller hva de vil. Om andre ikke liker det så får det bare være.

Målet er jo ikke å lage noe som skal bli kjempe bra. Det vil uansett ikke gå når alle kan bidra med akkuratt det de vil.
Målet er vel først og fremst å ha det gøy
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Opprinnelig postet av Ablaze
Heh. Blir veldig vanskelig for resten å delta hvis du hiver opp en rytme hvor det nesten er komplett umulig å slenge på en gitar eller piano for den saks skyld. I så fall burde du legge en rytme som er litt mer åpen, men jeg kan godt la vær å delta hvis mine tanker strider mot utgangspunktet..Det er opp til deg.
Vis hele sitatet...
Ingenting er umulig

Dette med at sjangrer klæsjer oppå hverandre pga forskjellige musikksmaker og forskjellige ideer om hvordan sangen skal høres ut er jo noe man må ta til tanke.

Vi kan gjerne starte fra scratch igjen og la noen andre lage beaten, så kan jeg heller bidra med noe annet.
Men skal vi stoppe opp og si at "det der likte jeg ikke/det der går det ikke an å spille noe over" så kommer man ikke langt. Det kommer aldri til å fungere, for det kommer aldri til å bli at alle liker det som blir gitt som bidrag..
Orker ikke å lage kaos, så da melder jeg meg heller ut
Du er min venn
niigu's Avatar
Dodecha!

Hva med å begynne med basic trommer, som AtXbYeA nevnte:
typ 7\4 eller 16\4 shuffle

Deretter, når folk har hørt hvilken fart musikken skal gå i og alle er fornøyd, så legger folk på det man føler for. Inkludert deg.
Opprinnelig postet av Dodecha
Hvor kommer den "Artistiske friheten" inn når noen står å sier meg akkurat ossen beat jeg skal lage.. trodde dette med frihet til å lage hva man vil var grunn ideen med denne jam'en?

Dette prosjektet lukter katastrofe på lang vei...
Vis hele sitatet...
Ja!

Faen ass, beaten din var fet, og om folk ikke er åpne nok til å klare å spille over den er det dems problem. skal mekke noe iløpet av kvelden, morgendagen, et eller annet

Man må faen meg få gjøre som man vil!

Keep on rocking!

edit:
Poenget med greia var å lage noe kanskje litt orginalt. A4 er døllt. det er vel iingen her som har lyst til å lage en top 20 singel som bare er dritt? Man må ha det gøy, og imporvisere, og LEKE seg. Poenget med musikk er jo å ha det digg, og ikke bare være super seriøs. Seriøsitet og penger har ødelagt tusen talls band. Fytterakkern
Sist endret av SlaveAvSolen; 6. januar 2005 kl. 00:12.
Må si meg enig med slaven her.
Hvis du ikke liker beaten så lager du en bedre selv eller stikker å
tar deg en sigg det er ikke værre.
Uødvendig å slengedritt
Slutt å heng dere opp i at noen ikke likte en beat. Jeg er rimelig sikker på at tråden blir slettet dersom dere ikke slutter, og det vil vi da ikke skal skje. Bli heller med på prosjektet!

Jeg kommmer til å spille inn noe i morgen.
Sist endret av Gitarfreaken; 6. januar 2005 kl. 00:40.
kan hoppe på jeg og etterhvert. hvis jeg orker.

edit; gi faen i å syte på hvordan beaten er, dette skal ikke være noe superhit, bare ren jamming. play along.
Sist endret av Tierra; 6. januar 2005 kl. 01:13.
you are all gonna die!
Sist endret av SlaveAvSolen; 7. januar 2005 kl. 13:53.
Opprinnelig postet av Ablaze
Blir så søppel lyd på gitaren min når jeg kjøreren inn i datan. Maks daut :P Ellers høres det virkelig gøy ut.
Vis hele sitatet...
Prøv å bruke en DI-boks mellom. Eller om du har balansert utgang fra forsterkeren din....