Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3652
Håper på litt hjelp fra noen med mer erfaring som kanskje kan gjenkjenne tegnene bedre enn meg.

Min kjæreste har tidligere misbrukt rus (hasj, amfetamin, metamfetamin) i det skjulte, men sluttet da han nådde bunnen og alt ble avslørt. Han mistet samværsrett for sønnen sin og jeg forlot han. Han lovet bot og bedring lenge og var villig til å bli rustestet både tilfeldig og regelmessig. Jeg endte tilbake hos han og vi har hatt det fantastisk i 3 år siden.

Nå er jeg bekymret igjen.. Jeg har merket en endring i oppførselen hans den siste uken. Han har sovet minimalt(flere netter uten noe som helst søvn), flere dager hvor han ikke har vært på jobb, er ekstremt kåt og har kommet hjem til at han sitter å runker to ganger bare denne uken i tillegg til mye sex, tørr i munnen. Fra fredags formiddag til lørdags morgen fikk jeg ikke tak i han og han sier han har sovet 17 timer i strekk..

Er min bekymring berettiget?

Har forsøkt å snakke med han, men han mener jeg er helt på jordet og at disse bekymringene/beskyldningene er helt ubegrunnet. Jeg har aldri ruset meg, og han mener jeg hadde skjønt at han ikke hadde begynt igjen dersom jeg hadde erfaring om dette og vet hvordan kroppen reagerer på rusmidlene..

Hjelp
Sitat av Kdbyee Vis innlegg
Håper på litt hjelp fra noen med mer erfaring som kanskje kan gjenkjenne tegnene bedre enn meg.

Min kjæreste har tidligere misbrukt rus (hasj, amfetamin, metamfetamin) i det skjulte, men sluttet da han nådde bunnen og alt ble avslørt. Han mistet samværsrett for sønnen sin og jeg forlot han. Han lovet bot og bedring lenge og var villig til å bli rustestet både tilfeldig og regelmessig. Jeg endte tilbake hos han og vi har hatt det fantastisk i 3 år siden.

Nå er jeg bekymret igjen.. Jeg har merket en endring i oppførselen hans den siste uken. Han har sovet minimalt(flere netter uten noe som helst søvn), flere dager hvor han ikke har vært på jobb, er ekstremt kåt og har kommet hjem til at han sitter å runker to ganger bare denne uken i tillegg til mye sex, tørr i munnen. Fra fredags formiddag til lørdags morgen fikk jeg ikke tak i han og han sier han har sovet 17 timer i strekk..

Er min bekymring berettiget?

Har forsøkt å snakke med han, men han mener jeg er helt på jordet og at disse bekymringene/beskyldningene er helt ubegrunnet. Jeg har aldri ruset meg, og han mener jeg hadde skjønt at han ikke hadde begynt igjen dersom jeg hadde erfaring om dette og vet hvordan kroppen reagerer på rusmidlene..

Hjelp
Vis hele sitatet...
Hvis beskrivelsen er riktig kan det jo høres veldig ut som du har rett. Søvnløshet etterfulgt av 17 timers søvn og den uvanlige seksuelle aktiviteten er jo typiske tegn, men ikke noe som gjør det 100% bankers. Har du observert hvitt skum i munnviker i løpet av tiden? Noen er flinkere til å fjerne det enn andre, men det kunne fort vært en indikator.

Mere enn det kan jeg ikke si sikker. Skummelt å leke gjettelek rundt andre sitt rusbruk.
Trådstarter
4 2
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvis beskrivelsen er riktig kan det jo høres veldig ut som du har rett. Søvnløshet etterfulgt av 17 timers søvn og den uvanlige seksuelle aktiviteten er jo typiske tegn, men ikke noe som gjør det 100% bankers. Har du observert hvitt skum i munnviker i løpet av tiden? Noen er flinkere til å fjerne det enn andre, men det kunne fort vært en indikator.

Mere enn det kan jeg ikke si sikker. Skummelt å leke gjettelek rundt andre sitt rusbruk.
Vis hele sitatet...
Ja. Eller det har lagt seg tørket spytt i munnvikene hans ofte.. opplever han ellers ikke som mer pratsom eller rastløs enn vanlig, men han kan bli stående i over en time/1,5 time på badet daglig og pille på urenheter i huden sin på armene osv
Du forteller at han er villig til og rusteste seg, spørr om en ny test. Bedre det en og være usikker, er han faktisk rusfri burde han gå med på dette. Bruker han igjen får du svar i at han nekter.

Bekymringen din er berettiget med tanke på at han er tidligere var rusmisbruker. Stå på ditt, og spørr om en ny test.
Sist endret av Kuami; 28. juni 2021 kl. 09:42. Grunn: Endring i ordlegging
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Han er nok mest sannsynlig på an igjen ifølge beskrivelsene dine.
Anonym bruker
"Intolerant Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke tvil, dette er jo så klassiske tegn som det går an å få det til å bli. Stol på magefølelsen din du og ikke gå med på at det blir vridd om til at det er du som er gal, paranoid osv. Rusavhengige i aktiv rus er eksperter på å manipulere de rundt seg.

Har selv vært igjennom denne rundansen med min eks som desverre varte i flere år med gjentatte tilbakefall, endte opp med å måtte gå ifra han for godt for over et år siden. Jeg er selv rusavhengig så jeg kunne litt lettere se tegnene og til slutt merket jeg det med en gang han sprakk,
Er nok noe rus inn i bilde igjen ja..
Ta en titt på pupillene hans neste gang du synes han oppfører seg merkelig.
Trådstarter
4 2
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Er nok noe rus inn i bilde igjen ja..
Ta en titt på pupillene hans neste gang du synes han oppfører seg merkelig.
Vis hele sitatet...
Jeg såg at pupillene hans var utvidet da vi sto på badet en kveld, relativt lyst der.. men det nytter dårlig å forsøke å få han til å innrømme sannheten. Har tidvis følt meg helt gal, men det hjelper å høre fra dere at dette ligner på rus. Tusen takk!
Enig i det meste som andre skriver.

Det jeg vil legge til er å tipse deg om å ha en gjennomtenkt approach herfra:

Vær ærlig!

Be om en test (eller flere), men understrek at det er for å avkrefte en mistanke. Legg vekt på at det er ham (og ingen andre) du vil ha, men at du vil ha ham NYKTER - vel og merke hvis dette er tilfellet.
Ha også klart for deg på forhånd hva du vil gjøre dersom testen(e) er positive.
Hvis du ønsker å beholde ham (så fremt han er nykter) så gjør det tydelig i forkant av testen(e). Det vil gjøre det enklere for ham å innrømme at han har gått på en sprekk og motivere for å ta seg sammen.

Ønsker deg lykke til...!
Synes ærlig talt dine bekymringer er berettiget som bare fanken, ikke nok med unormal kåtskap og munntørrhet men at han også bruker såpass lang tid på badet, blir funnet av deg runkende og at han er så kontant i sine avvisninger får i hvert fall mine varsellamper til å gløde rødt. Be om en test, hvis han synes du er urimelig og gal som vil ha det av han er indikasjonene nærmest som bevis og regne.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tilbake på kjøret igjen ja..
Det som er tilfelle for de fleste som "slutter" pga de blir tatt, pga de får barn, pga de trues med brudd, pga alle ytre årsaker som vil at de skal slutte.. er at de egentlig aldri slutter. De bare holder seg i perioder. Periodene kan vare tre uker, tre uker, tre år eller ti år, også er de på'n igjen fordi de aldri blir kvitt suget, aldri hadde genuin lyst nok til å selv slutte, og syns livet er for kjedelig uten. Man kan spørre seg hvor egoistisk det er å syntes livet er kjedelig når man har fått den flotte gaven å være forelder, og ja det er gravegoistisk og uansvarlig men misbrukere har en kraft i hjernen som gjør at andre tankesentere og konsekvenssentere ikke betyr så mye. Mange driter også i konsekvensen, som for eksempel brudd fordi de har ikke nok respekt for partneren og tenker at siden du har tatt han tilbake og gitt ny sjanse før så kommer du til å gi ny sjanse og ta han tilbake igjen.

Forbered deg på mye løgn og mye følelsesmessig manipulasjon fremover. Dette ødelegger deg mer enn den nedslående oppdagelsen om at han ruser seg igjen, paranoia, tvil, gaslighting og hjertesorg. Du har vært gjennom det før og sånn vil det fortsette så lenge du har han i livet ditt.. De gode periodene betyr så mye at det er vanskelig å slå opp men det er det beste du kan gjøre for deg srøv, barnet ditt og for han. Slå opp for godt. Etter det er det tre alternativer men ingenting du skal vente på, kan hende han etter noen år på kjøret igjen gjør en helomvending, legger seg inn på rehab, kjemper for å bevise han er rusfri og står på i kampen får samværsrett, eller at han gir faen. Du kjenner kanskje i magefølelsen din at han kommer til å gi faen i å fortjene samværsretten men bare fortsetter å ruse seg, ringe deg og kalle deg slem fordi du sier nei til å megle så lenge han ruser seg, men da har du svaret ditt på hvor lite viktig denne typen er som farsrolle for sønnen din. Da er det bedre for sønnen å ha null kontakt med han enn en kontakt som kan være preget av rus, mistanker om rus, plutselig blir pappa borte noen måneder fordi han er utpå igjen osv..
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tilbake på kjøret igjen ja..
Det som er tilfelle for de fleste som "slutter" pga de blir tatt, pga de får barn, pga de trues med brudd, pga alle ytre årsaker som vil at de skal slutte.. er at de egentlig aldri slutter. De bare holder seg i perioder. Periodene kan vare tre uker, tre uker, tre år eller ti år, også er de på'n igjen fordi de aldri blir kvitt suget, aldri hadde genuin lyst nok til å selv slutte, og syns livet er for kjedelig uten. Man kan spørre seg hvor egoistisk det er å syntes livet er kjedelig når man har fått den flotte gaven å være forelder, og ja det er gravegoistisk og uansvarlig men misbrukere har en kraft i hjernen som gjør at andre tankesentere og konsekvenssentere ikke betyr så mye. Mange driter også i konsekvensen, som for eksempel brudd fordi de har ikke nok respekt for partneren og tenker at siden du har tatt han tilbake og gitt ny sjanse før så kommer du til å gi ny sjanse og ta han tilbake igjen.

Forbered deg på mye løgn og mye følelsesmessig manipulasjon fremover. Dette ødelegger deg mer enn den nedslående oppdagelsen om at han ruser seg igjen, paranoia, tvil, gaslighting og hjertesorg. Du har vært gjennom det før og sånn vil det fortsette så lenge du har han i livet ditt.. De gode periodene betyr så mye at det er vanskelig å slå opp men det er det beste du kan gjøre for deg srøv, barnet ditt og for han. Slå opp for godt. Etter det er det tre alternativer men ingenting du skal vente på, kan hende han etter noen år på kjøret igjen gjør en helomvending, legger seg inn på rehab, kjemper for å bevise han er rusfri og står på i kampen får samværsrett, eller at han gir faen. Du kjenner kanskje i magefølelsen din at han kommer til å gi faen i å fortjene samværsretten men bare fortsetter å ruse seg, ringe deg og kalle deg slem fordi du sier nei til å megle så lenge han ruser seg, men da har du svaret ditt på hvor lite viktig denne typen er som farsrolle for sønnen din. Da er det bedre for sønnen å ha null kontakt med han enn en kontakt som kan være preget av rus, mistanker om rus, plutselig blir pappa borte noen måneder fordi han er utpå igjen osv..
Vis hele sitatet...
Sønnen sin. Hvis det var hennes også så ville det vel vært sønnen vår.
Uansett virker det urealistisk at noen frivillig går i dagevis uten søvn med mindre de bruker noe speed
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Sønnen sin. Hvis det var hennes også så ville det vel vært sønnen vår.
Uansett virker det urealistisk at noen frivillig går i dagevis uten søvn med mindre de bruker noe speed
Vis hele sitatet...
Ok mulig jeg misforstod familiekonstellasjonen. Uansett sier det alt om en mann at han heller velger bort barnet sitt for å ruse seg og evn rømme fra det hele med ny dame og gi blanke i barnet sitt. Annet enn å syte over hvor synd det er på han selv som ikke får ha samværsrett uten å kjempe og gjøre det som trengs for å få den tilbake..
Det sier så mye om en person at jeg har vanskelig for å forstå hvorfor noen aksepterer å være plan B kjæresten derfor antok jeg at hun var barnemoren og ikke en annen dame som godtok et menneske som driter så mye i ungen sin.
Trådstarter
4 2
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok mulig jeg misforstod familiekonstellasjonen. Uansett sier det alt om en mann at han heller velger bort barnet sitt for å ruse seg og evn rømme fra det hele med ny dame og gi blanke i barnet sitt. Annet enn å syte over hvor synd det er på han selv som ikke får ha samværsrett uten å kjempe og gjøre det som trengs for å få den tilbake..
Det sier så mye om en person at jeg har vanskelig for å forstå hvorfor noen aksepterer å være plan B kjæresten derfor antok jeg at hun var barnemoren og ikke en annen dame som godtok et menneske som driter så mye i ungen sin.
Vis hele sitatet...
Han har kjempet for å få sønnen tilbake og har han nå 50%. Derfor det gjør meg så utrolig redd for at han er tilbake på kjøret. Da mister han sønnen for godt og det vil prege guttungen livet ut.. Sønnen viser antydning til angst og dette er det værste han kan gjøre mot han som er særlig sårbar for tiden.
Hadde håpet vi hadde kommet dit at det var trygt og vi har begynt å snakke om fremtiden.

Jeg kommer til å kreve en urinprøve ved første anledning
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jepp klassisk amf/metamf og evn balansering med piller. En gang hekta alltid hekta.
Tanken på unger og speed gir meg grøssninger. æsj!

Få figuren inn på rusbehandling, her holder det ikke med streng dame og urinprøver.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det hjelper ikke så mye å få folk inn på rehab. Jeg kjenner til folk som har stukket av fra rehab så fort kona hadde kjørt langt nok på returen til å ikke få snudd å kjørt han tilbake til rehaben igjen, folk som etter mye diskusjon har gått med på å dra på rehab, kjæreste og familie blakker seg på å betale for det og når dagen har kommet og man er fremme på senteret lager mannen et helvete og nekter å gå ut av bilen og manipulerer kjæresten til å kjøre hjem igjen.
De som har en liten sjans for å få utbytte av rehab er de som vil dit på eget initiativ og ikke de som godtar det etter mye om og men fordi noen andre sier de må på rehab..
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sett bort fra sønnen spør deg selv om det er noe DU vil leve med? Urinprøver og overvåkning, kontroll og usikkerhet, konflikt og undertrykke nødvendige samtaler for å unngå konflikt, bli overkjørt og miste deg selv, alltid gå med klump i magen for ny sprekk når han ikke tar telefonen, når han oppfører seg litt rart, når han egentlig gjør noe normalt men tillitsbruddet hans har gjort at du føler noe er feil hele tiden? Man kan ikke reparere ødelagt tillitt så alt blir bra igjen.
Det han gjør mot sønnen er forjævlig men også det han gjør mot deg når ham vet hvor mye det såret deg i forrige oppvask dere hadde.. En som utsetter deg for den smerten elsker deg ikke høyest av alt, den plassen har dopet mens du bare er en som det er handy og kjekt å ha der.
Veldig ofte blir det bare
mistanker, men her høres det ut som amfetamin er tilbake i omløpet. Du sier han et tørr i munn, men hvordan er ånden hans? Selv etter slikt kjør så hjelper det nesten ikke mef munnskyll engang, så hvis den lukter død rotte så vil jeh si mistanken din er korrekt
Anonym bruker
"Forbannet Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La nå fyren kose seg med rusen sin. Er hans personlige private valg. Syntes du diskriminerer angående rusmidler siden du drikker sikkert vin.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
La nå fyren kose seg med rusen sin. Er hans personlige private valg. Syntes du diskriminerer angående rusmidler siden du drikker sikkert vin.
Vis hele sitatet...
Regner med at dette er troll, men det kan jo ikke sammenlignes og snorte meth imens man har barn og det og å drikke vin i helgen.

Ingen av delene har du nok info om til og skrive slik du skriver.

er vel forsåvidt ingen som sier at han ikke skal ruse seg, men må da kunne gjøres forsvarlig, så man ikke sitter og runker bort dagen mens man passer på kidsa.
Møt han på en positiv måte. Si at du skjønner at det er vanskelig med rus og at tilbakefall er normalt. Gi han mulighet til å være ærlig, uten å kjefte på han eller noe, men vær klar på at det er nå døren er åpen og at den kommer til å lukke seg fort om han ikke velger å benytte seg av den.
Anonym bruker
"Redd Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er skremmende å se hvor lav status misbrukeren har i denne tråden. Alle er imot han. Hvilke positive menneskelige egenskaper eller menneskelige egenskaper gis han her
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er skremmende å se hvor lav status misbrukeren har i denne tråden. Alle er imot han. Hvilke positive menneskelige egenskaper eller menneskelige egenskaper gis han her
Vis hele sitatet...
Okey, helt greit å komme med kritikk, men har du noe konstruktivt å komme med?

På samme måte kan jeg kritisere deg for å ikke ta hensyn til trådstarter.

Jeg er som sagt enig i at man må prøve å være åpen og imøtekommende, men i følge trådstarter har hun prøvd å ta opp dette emnet og blir blankt avvist. Man må her gjøre den vanskelige vurderingen, man kan ikke la slike ting bare "gå sin gang", risikoen er for stor.
Så, når man har prøvd det, hva skal neste steg være?

Min mening er at man må på et punkt sette noen krav, om de kravene ikke følges må det skje konsekvenser.
Sist endret av Dodecha; 28. juni 2021 kl. 18:36. Grunn: Må være trøtt, mente å lese noe om et barn, men tok feil, korrigert tekst
Sitat av Kdbyee Vis innlegg
Nå er jeg bekymret igjen.. Jeg har merket en endring i oppførselen hans den siste uken. Han har sovet minimalt(flere netter uten noe som helst søvn), flere dager hvor han ikke har vært på jobb, er ekstremt kåt og har kommet hjem til at han sitter å runker to ganger bare denne uken i tillegg til mye sex, tørr i munnen. Fra fredags formiddag til lørdags morgen fikk jeg ikke tak i han og han sier han har sovet 17 timer i strekk..
Vis hele sitatet...
Det der er nesten som å lese om meg selv de gangene jeg har sprukket hardt på Amfetamin, bortsett fra at jeg sover mer og er mye ute/borte.

Hvis det der avviker vesentlig fra "normal oppførsel" er din bekymring definitivt berettiget.

Prøv å ta det opp og for eksempel spørre ham om han har det bra inni seg og hør i stedet for å anklage
Det er lett å bli defensiv hvis man blir "beskyldt" for rusmisbruk når man har en historie med rusmisbruk.

Husk, målet er å få ut sannheten av ham, ikke å krangle Så kan du ta stilling til hva du vil gjøre når sannheten er på bordet.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er skremmende å se hvor lav status misbrukeren har i denne tråden. Alle er imot han. Hvilke positive menneskelige egenskaper eller menneskelige egenskaper gis han her
Vis hele sitatet...
Ingen er i mot misbrukeren som person, men når man skal sameksistere med andre mennesker slik man gjør i et forhold så kreves det faktisk at man tar hensyn til andre med valgene man tar og ikke bare seg selv.

En som velger å ruse seg skal ikke ha rett til å såre, lyve for, manipulere, skuffe og ødelegge psykisk helse og skape emosjonelle traumer i et annet menneske. Det er alvorlig å utsette noen for og hvis man velger å ruse seg får man gjøre det på en måte som tar hensyn til de rundt (slå opp så det ikke går utover en kjæreste) eller ta hensyn til de rundt ved å la være å ruse seg.

Alternativt gå i forhold med noen som også ruser seg.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det som er tilfelle for de fleste som "slutter" pga de blir tatt, pga de får barn, pga de trues med brudd, pga alle ytre årsaker som vil at de skal slutte.. er at de egentlig aldri slutter. De bare holder seg i perioder.
Vis hele sitatet...
This!
Fattern holdt seg i akuratt fem år. Nesten så det virka som han taima det til når han kunne stikke av som pappa uten like dårlig samvittighet som hvis jeg hadde vært yngre.
En gang han hadde gått med på å dra på rehab og fått plass etter et års ventetid husker jeg han satt å grein på kjøkkenet og fikk grini seg til å slippe å møte opp med løfter om bot og bedring. Needless to say at det var ikke lange tida etter at han sprakk igjen.
Blir en vurderingssak fra din side. Det er ikke sunt å drive med en slik karusell av og på, men rusavhengighet er en sykdom. Det er allment akseptert at det er en sykdom.

Som med andre sykdommer er det mye med det. Du får bare si det som det er til typen. Og hva dine premisser for sameksistens er. Det er tøft å leve med sykdom. Det er ditt valg om du vil være en del av det eller ikke
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Indisier pluss indisier pluss indisier er fortsatt indisier, men i tredje potens, og alle de du nevner er klassiske bruker tegn. Så personlig hadde jeg ikke vært i tvil.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sett bort fra sønnen spør deg selv om det er noe DU vil leve med? Urinprøver og overvåkning, kontroll og usikkerhet, konflikt og undertrykke nødvendige samtaler for å unngå konflikt, bli overkjørt og miste deg selv, alltid gå med klump i magen for ny sprekk når han ikke tar telefonen, når han oppfører seg litt rart, når han egentlig gjør noe normalt men tillitsbruddet hans har gjort at du føler noe er feil hele tiden? Man kan ikke reparere ødelagt tillitt så alt blir bra igjen.
Det han gjør mot sønnen er forjævlig men også det han gjør mot deg når ham vet hvor mye det såret deg i forrige oppvask dere hadde.. En som utsetter deg for den smerten elsker deg ikke høyest av alt, den plassen har dopet mens du bare er en som det er handy og kjekt å ha der.
Vis hele sitatet...
Fordi det er rus involvert så veit du plutselig at han ikke elsker henne. Dette er en klassiker som går igjen i alle lignende tråder. Du innser ikke selv hvor rart det virker å skulle fortelle andre hva slags forhold de har basert på den ene partens rusproblematikk?

Sitat av Enda en Anonym bruker
Indisier pluss indisier pluss indisier er fortsatt indisier, men i tredje potens, og alle de du nevner er klassiske bruker tegn. Så personlig hadde jeg ikke vært i tvil
Vis hele sitatet...
Indisium er en juridisk betegnelse og har ikke så mye med samliv å gjøre.