Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  141 25821
Har SÅ mye jeg lurer på her. Er forvirret og kvalm.

Vi er vel alle enige om at kampen for mangfoldet er viktig, toleransen. De fleste voksne homofile idag har nok opplevd noe smerte og utfordring rundt det å få sin identitet anerkjent av samfunnet. Et sånt diskriminerende samfunn vil vi ikke ha.

Jeg trodde Pride handlet om dette; gjøre det enklere for de skeive å være skeiv - enklere for disse menneskene å bare være mennesker. I samfunnet. Mangfold. Umulig å være uenig i dette. Hvilke gammeldagse homohatere er det som ikke støtter Pride?

Leste meg opp på hva FRI - organisasjonen som kjører Pride-kampanjen - står for, og hva de vil oppnå. Det var så mye mer enn bare å myke opp for de skeive. Det snakkes om kjønnsmangfold - et ord som ikke burde vært et ord. Hva betyr det egentlig? Hvor mange kjønn fins? Det bør vel være greit i 2021 at jenter leker med biler og gutter med dukker uten at vi gjør veldig stort utav det, det forandrer ikke kjønnet dems? FRI skriver at envher persons selvopplevde kjønnsidentitet må respekteres, og at

barn som er født interkjønn/intersex skal få medisinsk behandling som er akutt fysiologisk nødvendig, men at kjønnsbestemmende behandling ikke skal utføres før barnet er gammelt nok til å foreta et informert samtykke vedrørende eventuell kjønnsbekreftende behandling. FRI mener at barn, ungdom og voksne som i løpet av livet får vite at de er interkjønn skal få tilbud om hormonell behandling og eventuell kirurgi
Vis hele sitatet...
FRI bruker ordene kjønnsbestemmende behandling og barn i samme setning. Hvordan finner et BARN ut at de er interkjønn?! Hvor gammelt er et barn som gir et informert samtykke vedrørende kjønnsbekreftende behandling?

Videre; FRI jobber for at alle skal få velge sin familie, så lenge alle har lyst. Mao. polygami med lik juridisk foreldrerett. Et barn kan ha 3 foreldre med 3 ulike kjønn, der alle er gift med hverandre og har lik foreldrerett (Sånn?). Har man lyst har man lov altså, men hva med barna?

Pride henvender seg helt klart til barn:






Jeg kjenner mange homofile, men ingen interkjønn? Drag-miljøet trodde jeg ennå var et ganske lite miljø? Hva er det som skjer egentlig, kan noen svare meg?
Tror man skal prøve å skille mellom hva regnbueflagget betyr i samfunnet for folk flest - og selve organisasjon fri stor for. Selv om FRI har stått for å organisere pride har regnbueflagget blitt mye større enn dem nå.

Folk vil nok tilegne slike symboler ulike meninger. Men for mange står det for akkurat det du sier - og når folk deler regnbueflagget er det til støtte for dem som har vært undertrykt lenge. Ikke nødvendigvis en støtte til organisasjonen FRI, selv om en del Facebook-kommentarfelt-helter liker å påstå det.

Jeg er selv ikke enig i alt FRI står for. Men ville ikke hatt noe problem med å heise et regnbueflagg.
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Har SÅ mye jeg lurer på her. Er forvirret og kvalm.
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt.

Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Hvor mange kjønn fins? Det bør vel være greit i 2021 at jenter leker med biler og gutter med dukker uten at vi gjør veldig stort utav det,
Vis hele sitatet...
Enkelt sagt er det tre. Kvinne, mann og intersex hvor det er store variasjoner innad. Kvinner og menn kan skilles ved at man har visse komponenter i kroppen, mens intersex har komponenter fra begge. Menn har testikler, kvinner har bryster og intersex kan ha litt begge, for å ta et litt flåsete eksempel.

Sitat av Broderbeta Vis innlegg
det forandrer ikke kjønnet dems? FRI skriver at envher persons selvopplevde kjønnsidentitet må respekteres, og at

FRI bruker ordene kjønnsbestemmende behandling og barn i samme setning. Hvordan finner et BARN ut at de er interkjønn?! Hvor gammelt er et barn som gir et informert samtykke vedrørende kjønnsbekreftende behandling?
Vis hele sitatet...
Tidligere har leger bare bestemt at de som blir født intersex er mann eller kvinne og har kunnet utføre kjønnskorrigerende operasjoner. At man ikke tar dette valget, og venter til personen selv og fagpersoner kan bistå istedenfor, bør ikke være kontroversielt? Det kan til og med tenkes personen foretrekker å bare være som den er - et valg man ville frarøvet barnet om man ikke ventet på en skikkelig vurdering. For øvrig er kjønnsdysfori eller kjønnsinkongruens ikke nødvendigvis relatert her.

At selvopplevd kjønnsidentitet skal respekteres, er da greit i ordnede former. Om en mann mener han er en dame og vil tituleres deretter, gjør det meg ikke noe å gjøre det. Det koster meg veldig lite. Det er litt som med religion - man kan helt fint være sivilisert med hverandre og si god jul/id, uten at man tror eller forstår helt hvorfor det er så viktig for personen. Det viktig er at man ikke ved enhver unnskyldning bruker tid på å angripe personens meninger om seg selv eller verden, så lenge de ikke skader noen. I alle fall frem til misjoneringen eventuelt starter, da får de forvente å bli møtt med motargumenter.

Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Videre; FRI jobber for at alle skal få velge sin familie, så lenge alle har lyst. Mao. polygami med lik juridisk foreldrerett. Et barn kan ha 3 foreldre med 3 ulike kjønn, der alle er gift med hverandre og har lik foreldrerett (Sånn?). Har man lyst har man lov altså, men hva med barna?
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke se youtube-videoen, men hva har det å si hvordan noen velger å leve så lenge de kan gi barna trygge rammer og oppdra dem skikkelig? Jeg er rimelig sikker på at folk i diverse samboerskap jeg ikke forstår, helt sikkert er kapable til å oppdra barn på en god måte. Akkurat som jeg vet mange som lever i monogame forhold er totalt upassende til det.

Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Jeg kjenner mange homofile, men ingen interkjønn?
Vis hele sitatet...
Det er veldig få som fødes som intersex eller har kjønnsdysfori, så det er ikke veldig rart. For øvrig sliter jeg litt med relevansen - skal rikinger som bare kjenner mange i middelklassen benekte fattigdommens eksistens bare fordi de ikke kjenner noen fattige?
Helt til man leser seg opp på "gender nullification surgery" og får bakoversveis i bakoversveisen.
Sist endret av Katt; 17. juni 2021 kl. 02:25.
FRI er involvert i mange pride-arrangementer i Norge, men slett ikke alle, og det er ikke noe de eier eller fant opp. Pride markeres internasjonalt.

Du kan altså helt trygt gå i pridetog og støtte toleranse og mangfold, selv om det kanskje finnes noen i det miljøet som er hakket mer tolerante enn du er komfortabel med. Knut Arild Hareide går i pridetog, liksom. Det er ikke veldig kontroversielt.

Håper forvirringen og kvalmen har lagt seg litt.
Sist endret av *pi; 17. juni 2021 kl. 02:38.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Håper forvirringen og kvalmen har lagt seg litt.
Vis hele sitatet...
Fordi du sier at det er helt normalt å gå i Pride-tog, tilogmed Hareide gjør det?

Det jeg syns er kvalmt er setninger som denne: FRI mener at norske behandlingstilbud bør basere seg på WPATHs Standards of Care. Barn som bryter med samfunnets normer for kjønn skal få lov til å gjøre dette i trygge rammer og med støtte fra sine omgivelser.

Igjen, barn?! Inn på klinikken? De skal få lov? De skal ikke bare få være barn, da?
Jævla egoister. All den dritten ts poster her er det voksne mennesker som står bak. At deres (omhandler også seksuelle) behov skal trumfe barns rett til en naturlig oppvekst er helt hinsides sykt.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Jævla egoister. All den dritten ts poster her er det voksne mennesker som står bak. At deres (omhandler også seksuelle) behov skal trumfe barns rett til en naturlig oppvekst er helt hinsides sykt.
Vis hele sitatet...
Hva er en naturlig oppvekst?
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Fordi du sier at det er helt normalt å gå i Pride-tog, tilogmed Hareide gjør det?

Det jeg syns er kvalmt er setninger som denne: FRI mener at norske behandlingstilbud bør basere seg på WPATHs Standards of Care. Barn som bryter med samfunnets normer for kjønn skal få lov til å gjøre dette i trygge rammer og med støtte fra sine omgivelser.

Igjen, barn?! Inn på klinikken? De skal få lov? De skal ikke bare få være barn, da?
Vis hele sitatet...
Fordi det å gå i pridetog ikke er en støtte til alt FRI står for. Trodde jeg forklarte det.

Den setningen du siterte sier forresten ingenting om at barn skal inn på klinikken, men at de skal få lov til å bryte samfunnets normer for kjønn. Er du uenig i det? I så fall bør du sikkert ikke gå i pridetog.
Sist endret av *pi; 17. juni 2021 kl. 08:53.
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Har SÅ mye jeg lurer på her. Er forvirret og kvalm.

Vi er vel alle enige om at kampen for mangfoldet er viktig, toleransen. De fleste voksne homofile idag har nok opplevd noe smerte og utfordring rundt det å få sin identitet anerkjent av samfunnet. Et sånt diskriminerende samfunn vil vi ikke ha.
Vis hele sitatet...
Om eg berre kan stoppe deg her. Eg tolkar deg som ein liberal og tolerant type som ønskjer å forstå homokampen og "pride" betre, men som ein skeiv skrullehomo som er kjærast med ein transmaskulin ikke-binær person så må eg berre seie frå om at "eg er forvirra og kvalm" ikkje er det første vi ønskjer å høyre fra "allierte". Om du berre utgjer deg for å vere kunnskapssøkande, men eigentleg er en homofob drit - okay, fair play da har du klart å få meg til å sluke agnet.

Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Jeg trodde Pride handlet om dette; gjøre det enklere for de skeive å være skeiv - enklere for disse menneskene å bare være mennesker. I samfunnet. Mangfold. Umulig å være uenig i dette. Hvilke gammeldagse homohatere er det som ikke støtter Pride?
Vis hele sitatet...
Eg tar meg fridomen til å svare på det retoriske spørsmålet ditt. Mange av mine beste venar sine foreldre støttar ikkje pride. To av naboane mine støttar ikkje pride. Fleire av dei eg gjekk i klasse med på vidaregåande for under ti år sidan - i ein liten men urban norsk by - støttar ikkje pride og ville gjerne braute høgt om kor "homo" alle som gjorde noko teit var til ein kvar tid.

Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Leste meg opp på hva FRI - organisasjonen som kjører Pride-kampanjen - står for, og hva de vil oppnå. Det var så mye mer enn bare å myke opp for de skeive. Det snakkes om kjønnsmangfold - et ord som ikke burde vært et ord. Hva betyr det egentlig? Hvor mange kjønn fins? Det bør vel være greit i 2021 at jenter leker med biler og gutter med dukker uten at vi gjør veldig stort utav det, det forandrer ikke kjønnet dems? FRI skriver at envher persons selvopplevde kjønnsidentitet må respekteres, og at FRI bruker ordene kjønnsbestemmende behandling og barn i samme setning. Hvordan finner et BARN ut at de er interkjønn?! Hvor gammelt er et barn som gir et informert samtykke vedrørende kjønnsbekreftende behandling?
Vis hele sitatet...
Her trur eg du rotar litt med begrepa enkelt og greitt. Kjønnsmangfald handlar ikkje berre om at det finnst eit breitt spekter av anatomisk og biologisk kjønn. Til dømes har du jo kanskje i dag lært om ein heilt ny kjønnskategori "interkjønn" som handlar om mismatch mellom kromosom og kjønnskarakteristika (genitalia, puppar osv). Dermed finnst det plutseleg tre tydelige """biologiske""" kjønnskategoriar - alle med eit stort mangfald innad i seg sjølv.

At interkjønna barn ikkje skal genitalmutileres av ein lege som bokstaveleg talt bestemmer kva kjønn du skal oppfattast som resten av livet - utan å vente til barnet er i stand til å forstå identitet - det er faen meg så provoserande og respektlaust at det er verdt å gå i protesttog for i seg sjølv.

Kjønnsmangfald handlar også om korleis en vel å uttrykke seg. At ein står fritt til å ha eit individuelt kjønnsuttrykk utan å risikere å bli utstøtt fordi du bryt med samfunnets forventningar. FRI er berre ein av mange interesseorganisasjonar som jobbar for å fremme skeive verdiar - og skeiv her er eit omfattande paraplybegrep.

Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Videre; FRI jobber for at alle skal få velge sin familie, så lenge alle har lyst. Mao. polygami med lik juridisk foreldrerett. Et barn kan ha 3 foreldre med 3 ulike kjønn, der alle er gift med hverandre og har lik foreldrerett (Sånn?). Har man lyst har man lov altså, men hva med barna?
Vis hele sitatet...
Dette er ein stråmann. Det er di tolkning at FRI jobbar for polygami i denne forma. Det er dessuten ikkje slik at alle homoar er polygame eller alle polygame er homoar (av ymse typar). Nokre av oss er det, mange lever i veldig tradisjonelle parforhold der ein siktar seg inn på jobb i hovudstaden, leilegheit, barn og kanskje ein hund. Innad i det skeive miljøet diskuteres det til stadigheit om kvifor det er slik at dei fleste homopar lever relativt heterotypiske livsstilar. Det er dette ein kallar heteronormativitet og det kan vere ein interessant refleksjon å tenkje litt over kva samlivsformer vi traktar etter og kvifor. Er mennesket iboande monogame - eller er monogami ein sosial konstruksjon?

Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Pride henvender seg helt klart til barn:
[masse bilete av pride-ting retta mot barn]
Jeg kjenner mange homofile, men ingen interkjønn? Drag-miljøet trodde jeg ennå var et ganske lite miljø? Hva er det som skjer egentlig, kan noen svare meg?
Vis hele sitatet...
Igjen: interkjønn =/= transkjønna. Drag =/= transkjønna. Kjønnsuttrykk =/= kjønnsidentitet. Kjønnsbestemmande =/= kjønnskorrigerande. Det kan vere lurt å lese seg opp på dei grunnleggjande begrepa hvis det rett og slett er derfor du synes pride blir litt forvirrande og "kvalmande".
Sist endret av enjolras; 17. juni 2021 kl. 11:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Det å vokse opp med to foreldre av samme kjønn er hvertfall ikke naturlig.
Vis hele sitatet...
Cyanid er naturleg. Bør cyanid involverast i barneoppdragelse?

Du hiver ut ein tilfeldig påstand. Kanskje er den korrekt, kanskje ikkje. Det er imidlertid uviktig, for du forklarer ikkje kvifor påstanden er relevant. Det du kjem med er grunnleggjande appeal to nature. Det er ikkje gyldig argumentasjon.
Tenk hvis man hadde bytta ut alle motforestillinger med Pride eller kjønnsidentitet med f.eks, funksjonshemmede, da hadde du brått blitt lempa inn i gjengen til DNM og de gutta der ganske kjapt. Ja men det er jo ikke det samme vil noen da si, but I fucking beg to differ. Nazistene herja med oss som bare fankeern under andre verdenskrig, i Tanzania dreper de albinoer som følge av overtro, og funksjonshemmede blir tungt diskriminert i arbeidslivet. De samme som her tyr til appeal to natureargumenter og annen gammeldags tankegang er jo de første til å bli imponert av hva vi får til, tross i noen dumme spørsmål, men det har jeg også i møte med andre minoriteter så det laster jeg ingen for. Heller et dumt spørsmål enn at man holder kjeft, og ærlig talt synes jeg vel egentlig Ingen spørsmål er for dumme sånn egentlig, ville aldri brukt det i mot dem i hvert fall.

Men så fort det går på det tredje kjønn eller å titulere folk som de selv ønsker, da blir'e ramaskrik hos enkelte! Det koster da seriøst 0 kalorier å ikke være en sånn person. Jeg skal ikke være såpass uredelig at da jeg selv begynte å bli bevisst på det så skjønte jeg lite, så leste jeg hva folk sa, så hva de hadde og si, tilogmed møtte en transperson og voila, hva var det jeg dreiv og rota med?

Kjipe holdninger ass, og jeg begynner å lure på om penis, mangel på penis eller hva det nå måtte være kan en utslagsgivende faktor, men jeg vet ikke lengre. Man har vært bevisst på det så lenge nå at nå burde det vel snart synke inn litt, noen av de argumentene begynner jo snart å bli like avleggs som en Windows 95-pc.

Jeg er forsåvidt hetero og stolt over å gå i pride tog, det er da det minste jeg kan gjøre!
Sist endret av equimanthorn; 17. juni 2021 kl. 14:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Enkelt sagt er det tre. Kvinne, mann og intersex hvor det er store variasjoner innad. Kvinner og menn kan skilles ved at man har visse komponenter i kroppen, mens intersex har komponenter fra begge. Menn har testikler, kvinner har bryster og intersex kan ha litt begge, for å ta et litt flåsete eksempel.
Vis hele sitatet...
Det fins kun to kjønn. "Intetkjønn" er ikke et tredje kjønn. Mennesker som har unormal type/antall kromosomer er enten hannkjønn eller hunkjønn. Mange har disse kromosomforskjellene og vet ikke om det.
Sist endret av Arex_x; 17. juni 2021 kl. 15:19.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Fordi det å gå i pridetog ikke er en støtte til alt FRI står for. Trodde jeg forklarte det.

Den setningen du siterte sier forresten ingenting om at barn skal inn på klinikken, men at de skal få lov til å bryte samfunnets normer for kjønn. Er du uenig i det? I så fall bør du sikkert ikke gå i pridetog.
Vis hele sitatet...
Sukk.

The Standards of Care for the Health of Transsexual, Transgender, and Gender Nonconforming People are international clinical protocols outlining the recommended assessment and treatment for gender non-conforming individuals across the lifespan or transgender or transsexual people who wish to undergo social, hormonal or surgical transition to the other sex.
Vis hele sitatet...
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Det fins kun to kjønn. "Intetkjønn" er ikke et tredje kjønn. Mennesker som har unormal type/antall kromosomer er enten hannkjønn eller hunkjønn. Mange har disse kromosomforskjellene og vet ikke om det.
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor kan vi ikke bare godta at det fins feminine menn og maskuline kvinner?
Sist endret av Broderbeta; 17. juni 2021 kl. 15:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fordi det der er en utdatert tankegang som i nyere tid viser seg å være langt mer komplekst enn maskuline jenter og feminine gutter.
Sist endret av equimanthorn; 17. juni 2021 kl. 16:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Sukk.
Vis hele sitatet...
https://www.wpath.org/media/cms/Docu..._Norwegian.pdf

Der er teksten. Kanskje du kan vise til kor det står det du påstår?

Minner om påstanden:
Det jeg syns er kvalmt er setninger som denne: FRI mener at norske behandlingstilbud bør basere seg på WPATHs Standards of Care. Barn som bryter med samfunnets normer for kjønn skal få lov til å gjøre dette i trygge rammer og med støtte fra sine omgivelser.

Igjen, barn?! Inn på klinikken? De skal få lov? De skal ikke bare få være barn, da?
Vis hele sitatet...
Og viare: er det gitt at foreldra alltid veit best kva som plager unger? Kan dei nødvendigvis settje seg inn i korleis det er å leve med det ein opplever som feil kjønn?
Sist endret av vidarlo; 17. juni 2021 kl. 16:12.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Ja, hvorfor kan vi ikke bare godta at det fins feminine menn og maskuline kvinner?
Vis hele sitatet...
Er Emma Ellingsen en feminin mann eller en kvinne?

Og hvem bør ta den avgjørelsen, @Broderbeta eller Emma selv?
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.wpath.org/media/cms/Docu..._Norwegian.pdf

Der er teksten. Kanskje du kan vise til kor det står det du påstår?
Vis hele sitatet...
At barn blir kjørt på kjønnsidentitetsklinikk av sine foreldre?

Trenden i de nyere studiene ser ut til å være at det er en økende prevalens, noe som muligens
reflekterer et økt antall mennesker som oppsøker behandling. Denne tolkningen støttes av forskning
gjennomført av Reed med kolleger (2009), som rapporterte en dobling hvert femte eller sjette år i
antallet som får tilgang til behandling ved kjønnsklinikker i Storbritannia. På lignende vis rapporterte
Zucker med kolleger (2008) en økning på fire til fem ganger så mange henvisninger av barn og
ungdom til deres klinikk i Toronto, Canada, over en 30 års periode.
Vis hele sitatet...
Disse klinikkene tilbyr en rekke behandlingstyper, feks

• Stemme- og kommunikasjonsterapi for å hjelpe til med å utvikle verbale og ikke-verbale
ferdigheter som muliggjør større bekvemmelighet i forhold til deres kjønnsidentitet;
• Hårfjerning gjennom elektrolyse, laserbehandling, eller voksing;
• Brystbinding eller innlegg, innpakking av genitalia eller penisproteser, innlegg over hofter eller
rumpe;
Vis hele sitatet...
og etter hvert/eventuelt

1. Fullstendig reversible tiltak. Disse involverer bruk av GnRH-analoger for å overstyre kroppens
egen østrogen- eller testosteronproduksjon, og utsetter de fysiske endringene i puberteten.
Alternative behandlingsmuligheter inkluderer progestiner (oftest medroksyprogesteron) eller
andre medikamenter (for eksempel spironolakton) som reduserer effekten av androgener
utskilt i testiklene hos ungdom som ikke får GnRH-analoger. Orale antikonsepsjonsmidler brukt
kontinuerlig (eller depot medroksyprogesteron) kan brukes til å undertrykke menstruasjon.
2. Delvis reversible tiltak. Disse inkluderer hormonbehandling for å maskulinisere eller feminisere
kroppen. Ved noen hormoninduserte endringer kan det være behov for rekonstruksjonskirurgi
dersom effekten skal reverseres, (for eksempel gynekomasti, brystutvikling forårsaket av
østrogen), mens andre endringer ikke er reversible (for eksempel at stemmen blir dypere av
testosteron).
3. Irreversible tiltak. Dette er kirurgiske prosedyrer.
Vis hele sitatet...
Løsningen som frontes er altså korrigering heller enn tolerering, fordi det er "feil kropp", ifølge barnet. Som Emma Ellingsen, som i en alder av ni, etter å ha sett amerikanske dokumentarer om "feil kropp", ble overbevist om at Tobias var en jente og skiftet navn i fjerde klasse.

I NRK har Emma uttalt seg om tilbudet av behandling av personer med kjønnsinkongruens på sykehusene er for dårlig.

I dag er det bare Rikshospitalet som tilbyr hormonelle og kirurgiske inngrep. Dette gjør at det blir lang reisevei for mange.
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det første du siterer er altså ikkje anbefalinger, men ei opplisting av forskning, og kva forskninga viser.

Det tredje avsnittet lister opp forskjellige typer tiltak, klassifisert etter om dei er reversible eller ikkje.

Ingen av dei anbefaler tiltak.
BRAND ∞ STRONG
@Broderbeta hvordan kom det til å bli slik, at du er så opptatt av hvordan andre ser seg selv?
Hvorfor er andres oppfattelse av kjønn en fanesak for deg?
Spiller det noen rolle for deg hva Emma velger?
Broderbeta: Blir mindreårige kjønnslemlesta? Det er vel spørsmålet her. Du snakker om en klinikk som både tilbyr kirurgi og trening i hvordan snakke som en mann eller kvinne. Det er vel bittelitt forskjell om ungene drar dit for å møte med en psykolog eller logoped enn om de drar dit for å møte en kirurg, er det ikke? Og det er veldig stor forskjell på om det er en tolvåring med uklare kjønnskarakteristikker som kommer dit for å få tildelt et kjønn vedkommende har innsett at passer best, enn at det er en person med dysfori som vil endre det vedkommende har. Tilsvarende siterer du Riksen - tilbyr de kjønnskifteoperasjoner på mindreårige, y/n? Eller er det snakk om å heller rette opp i gamle feil og slikt? Jeg trodde det var sistnevnte det gikk i for de, men jeg er åpen for at jeg kan være feilinformert.

Helt ærlig, så virker det nesten som om du aktivt leter etter noe å hisse deg opp over og la deg krenke av og derfor leser teksten i verst tenkelig lys. Kan du oppklare litt?

For å flagge mitt eget standpunkt: Jeg tror det er lurt å vente med å bestemme hva slags kjønn en hermafroditt skal ha til man har fått en idé om hva slags kjønn vedkommende identifiserer seg med, ikke bare gamble på at man treffer riktig på babyen. Hvis det er veldig klart hva som er tilfelle for et barn i sen barneskolealder, så ser jeg ingen problemer med å operere på de. Dersom det derimot er snakk om klassisk kjønnsskifteoperasjoner - fungerende mann til kvinne eller motsatt - så er jeg litt mer tilbakeholden og tenker at man kanskje bør vente til man er myndig med å ta slike valg. Det kan synes inkonsistent, men det er det egentlig ikke: En hermafroditt har liksom ikke like mye å tape på velge feil, for deres utgangspunkt er dritkjipt uansett hva de måtte ønske å bli. For noen med et tydelig biologisk kjønn og kjønnsdysfori er fallhøyden en del større, selv om muligens gevinsten er den samme.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. juni 2021 kl. 01:23.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Cyanid er naturleg. Bør cyanid involverast i barneoppdragelse?

Du hiver ut ein tilfeldig påstand. Kanskje er den korrekt, kanskje ikkje. Det er imidlertid uviktig, for du forklarer ikkje kvifor påstanden er relevant. Det du kjem med er grunnleggjande appeal to nature. Det er ikkje gyldig argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Hei Stabukk Stråmannsen

Alle skjønner at cyanid er irrelevant i barneoppdragelse. Mener du det ikke er relevant for et barn hvilke kjønn foreldrene er?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Mener du det ikke er relevant for et barn hvilke kjønn foreldrene er?
Vis hele sitatet...
Om det er mann-mann kvinne-kvinne eller mann-kvinne?
Nei det er ikke relevant i seg selv.

Men det kan bli relevant når du stiller spørsmåltegn ved oppvekstsvilkårene deres.
Hvis barnet vokser opp med kjærlighet spiller det ingen rolle hvem som oppdrar det.
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Mener du det ikke er relevant for et barn hvilke kjønn foreldrene er?
Vis hele sitatet...
Ehhh... JA?

Tenkt deg om! Om en av barnets foreldre stikker så vokser barnet opp med én forelder - typisk enten en mann eller kvinne. Det bruker å gå helt fint. Skulle det bli så forferdelig mye verre om det er to menn eller to kvinner? De trenger ikke engang å være homofile! For eksempel vet jeg om en alenepappa som bor på en gård sammen med faren sin som er enkemann. Barnet der har en far og en bestefar, begge fyller rollen som foreldre i det daglige. Eller hva om barnet vokser opp hos to søstre? Denslags er ingenlunde uvanlig, men det er bare når begge foreldrefigurene er et homofilt par at folk får trusa i krøll. Med tanke på at foreldrenes sexliv ikke angår barnet, så burde dette ikke være et problem. See?

Forøvrig er det vel egentlig den som hevder at noe har betydning som bør dokumentere påstanden - har du noe troverdig informasjon som tilsier at barn tar skade av å vokse opp med to foreldre av samme kjønn?
Sist endret av Myoxocephalus; 18. juni 2021 kl. 09:44.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
@Broderbeta hvordan kom det til å bli slik, at du er så opptatt av hvordan andre ser seg selv?
Hvorfor er andres oppfattelse av kjønn en fanesak for deg?
Spiller det noen rolle for deg hva Emma velger?
Vis hele sitatet...

det samme har jeg også lurt på, det er liksom så veldig viktig for dem. ER det redsel, er det noe så primitivt og stereotypisk som at de kunne ha falt for en ladyboy, eller er det rett og slett bare bigotry og generelt et eller annet som muligens involverer en hundefløyte. Det er ikke godt å si, men det føles like irrelevant å bruke energi på for meg som å barrikadere seg inne på et bad i 8 år.

Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Hei Stabukk Stråmannsen

Alle skjønner at cyanid er irrelevant i barneoppdragelse. Mener du det ikke er relevant for et barn hvilke kjønn foreldrene er?
Vis hele sitatet...


Ja, med tanke på at jeg ikke er en kristen gammel gubbe og konene deres så bryr det meg fint lite du, for alle andre også forøvrig. de er omtrent de eneste igjen i vesten nå og særlig her på berget som enda ikke har skjønt det. Dette er det mest bakvendte jeg har lest på Freak på en stund ass!
Sist endret av equimanthorn; 18. juni 2021 kl. 01:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
det samme har jeg også lurt på, det er liksom så veldig viktig for dem. ER det redsel, er det noe så primitivt og stereotypisk som at de kunne ha falt for en ladyboy, eller er det rett og slett bare bigotry og generelt et eller annet som muligens involverer en hundefløyte. Det er ikke godt å si, men det føles like irrelevant å bruke energi på for meg som å barrikadere seg inne på et bad i 8 år.
Vis hele sitatet...
Jeg har også lurt mye på de sterke følelsene rundt det, og særlig aggresjonen.

Altså, det er forståelig at man ikke skjønner det, synes det er tullete og komisk, eller at man tenker det er en sykdom. Jeg er uenig, men jeg klarer å se tankerekkene som fører dit. Men at man blir så voldsomt opprørt? Man føler jo ikke sånn overfor andre syke eller rare folk. Det tyder på at det er ettellerannet som stikker dypere i deres egen identitet, og på et vis rokker ved fundamentet deres. Ikke nødvendigvis klisjeen om den homofobe som egentlig fortrenger sin egen homofili (selv om det nok skjer). Men ett eller annet om kjønnsroller, at man føler man tradisjonelt hadde en slags trygg posisjon, som glipper nå når det ikke er normer som regulerer det. Man ser jo mye av samme aggresjon hos incels, det der at den moderne utviklingen har fratatt dem en slags rett. Å være trans må jo være det ultimate uttrykket for at ingen regler gjelder lengre. Det virker som det skremmer livet av enkelte.

OK, det var dagens midnattspsykologisering. Jeg her egentlig ikke så sterke meninger om hva sosialt kjønn er, om det er noe i det hele tatt, om det burde være noe i en ideell verden. Det jeg ser, er folk som har det jævlig, fordi kjønnsrollene, forventningene og kulturen det det er, og fordi folk møter dem med avsky, latterliggjøring og aggresjon når de prøver å finne seg til rette. Derfor går jeg i pridetog.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har også lurt mye på de sterke følelsene rundt det, og særlig aggresjonen.

Altså, det er forståelig at man ikke skjønner det, synes det er tullete og komisk, eller at man tenker det er en sykdom. Jeg er uenig, men jeg klarer å se tankerekkene som fører dit. Men at man blir så voldsomt opprørt? Man føler jo ikke sånn overfor andre syke eller rare folk. Det tyder på at det er ettellerannet som stikker dypere i deres egen identitet, og på et vis rokker ved fundamentet deres. Ikke nødvendigvis klisjeen om den homofobe som egentlig fortrenger sin egen homofili (selv om det nok skjer). Men ett eller annet om kjønnsroller, at man føler man tradisjonelt hadde en slags trygg posisjon, som glipper nå når det ikke er normer som regulerer det. Man ser jo mye av samme aggresjon hos incels, det der at den moderne utviklingen har fratatt dem en slags rett. Å være trans må jo være det ultimate uttrykket for at ingen regler gjelder lengre. Det virker som det skremmer livet av enkelte.

OK, det var dagens midnattspsykologisering. Jeg her egentlig ikke så sterke meninger om hva sosialt kjønn er, om det er noe i det hele tatt, om det burde være noe i

Du hadde just tenkt til å nevne det ved neste korsvei, at jeg tror forestillingen til enkelte om at "en mann er sånn" "en dame er sånn", og når de reglene brytes så blir'e så voldsomt mye unødvendig gnål, som en altfor full fyr på fest som roper "spell no Creadence a", selvom de er spilt 10 ganger den kvelden. en ideell verden. Det jeg ser, er folk som har det jævlig, fordi kjønnsrollene, forventningene og kulturen det det er, og fordi folk møter dem med avsky, latterliggjøring og aggresjon når de prøver å finne seg til rette. Derfor går jeg i pridetog.
Vis hele sitatet...


Nettopp! Når det kommer til tradisjonelle homofobe så blir jo den stereotypiske greia der bekrefta gang på gang på gang, fra katolske prester i meth-orgier med gutteprostituerte til overgrep av små gutter til den flotte radiodokumentaren du og jeg diskuterte her tidligere i år. Hans Reite, han antipridepresten som selvfølgelig innrømte at han en gang ble med en fyr på nach og ble kurtisert. Han var Hvist en real partyløve på den tida, men da ble han kristen og gjorde hva han kunne for å fornekte at han i teorien kanskje kunne ha likt det, den tanken klarte han ikke face. Han var serdeles dårlig til å skjule at han kanskje var bittelitt gira. Han som lagde den var forøvrig radiolærerentil en kompis, skal Hvist være en fin fyr! De hadde jo så fin dymanikk og, de to, men nå blir'e mye digresjoner igjen!

Edit: beklager litt rotete sitering.
Sist endret av equimanthorn; 18. juni 2021 kl. 01:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Myoxocephalus: FRI har en filosofi tuftet på fri sex og grenseløshet mellom kjønn, seksualitet og familie, og det blir pushet hardt på barna. Er det ikke på sin plass å undre seg om dette nødvendigvis bare er bra? Å lære de om toleranse tidlig er bra, men stusser over at temaer som flere kjønn, flytende familieformer og seksuell legning skal inn der hvor barn har fokuset sitt. Selv om FRI og Pride ikke er det samme, så bidrar hvertfall Pride til å legitimere FRI sin filosofi.
Barn er som regel mer forståelsesfulle/enda ikke indoktrinerte så de bryr jo seg katten. De eneste som gjør det er barn av en partikulær type foreldre.

Jeg foreksempel, skulle bli homo. Jenter interesserte seg jo bare for barbiedukker og sminker og sånne dritkjedelige ting, vi kunne ikke høre Prodigy med fat of the land sammen for å si det sånn, vi kunne umulig ha noe til felles. Tok ganske feil fant jeg ut, men enkelte voksne er langt mer negativt fokusert på dette enn barna.
Sist endret av equimanthorn; 18. juni 2021 kl. 02:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Myoxocephalus: FRI har en filosofi tuftet på fri sex og grenseløshet mellom kjønn, seksualitet og familie, og det blir pushet hardt på barna. Er det ikke på sin plass å undre seg om dette nødvendigvis bare er bra? Å lære de om toleranse tidlig er bra, men stusser over at temaer som flere kjønn, flytende familieformer og seksuell legning skal inn der hvor barn har fokuset sitt. Selv om FRI og Pride ikke er det samme, så bidrar hvertfall Pride til å legitimere FRI sin filosofi.
Vis hele sitatet...
Kor finn du det?

Frå vedtektene:
1.2 FRIs mål er et samfunn der alle åpent kan leve ut sin seksuelle orientering, kjærlighet, kjønnsidentitet og sine kjønnsuttrykk basert på likeverd og samtykke uten fare for å bli diskriminert eller trakassert.
Vis hele sitatet...
Eg greier heller ikkje å finne det du påstår i FRI sitt arbeidsprogram, som fortel korleis dei planlegg å jobbe i tidsperioden 2020-2022.
Vidarlo beat me to it I det jeg skulle redigere ytterligere, men at ikke alle familier er A4 forårsaker vel ikke akkurat et nytt coronautbrudd, superspredning av aids eller at vi plutselig blir utsatt for et massedrap. Folk kommer til å få det fett med fete foreldre, uavhengig av kjønn, å tro noe annet er rett og slett latterlig og jeg er ikke redd for å si det.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Myoxocephalus: FRI har en filosofi tuftet på fri sex og grenseløshet mellom kjønn, seksualitet og familie, og det blir pushet hardt på barna. Er det ikke på sin plass å undre seg om dette nødvendigvis bare er bra? Å lære de om toleranse tidlig er bra, men stusser over at temaer som flere kjønn, flytende familieformer og seksuell legning skal inn der hvor barn har fokuset sitt. Selv om FRI og Pride ikke er det samme, så bidrar hvertfall Pride til å legitimere FRI sin filosofi.
Vis hele sitatet...
fri sex mellom familie? Det må være en misforståelse her, håper det bare er en kommafeil
Sist endret av Bothrops; 18. juni 2021 kl. 02:10.
Trådstarter
Når ville man valgt å snakke med barnet sitt om seksualitet, kjærlighet og kjønnsidentitet? Før barnet har begynt å se på Nickelodeon, eller litt seinere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Når ville man valgt å snakke med barnet sitt om seksualitet, kjærlighet og kjønnsidentitet? Før barnet har begynt å se på Nickelodeon, eller litt seinere?
Vis hele sitatet...
Kva er det du er indignert over? Kva er det du vil fram til?

Det er åpenbart at fakta ikkje er så himla relevant for deg, det viktigaste ser ut til å vere å male fanden på veggen.

Så litt meir konkret: er det problematisk for deg at ein del som har m stempla i passet går i skjørt? Er det problematisk at skuleverket fortel at det er ok å vere forelska i nokon av samme kjønn? Er det skummelt at homser får gifte seg?

Og kvifor er det skummelt? Kva er problema med det?
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Når ville man valgt å snakke med barnet sitt om seksualitet, kjærlighet og kjønnsidentitet? Før barnet har begynt å se på Nickelodeon, eller litt seinere?
Vis hele sitatet...


Dette er et argument i dårlig tro tror jeg but I'll bite, din framferd i denne tråden tatt i betraktning, så tidlig som mulig så klart, noe annet ville frata barn nødvendig informasjon hvor og få 3 pikker i kjeften er et tastetrykk unna. samme med kjønnsidentitet og homofili, så tidlig som mulig, barn driter i det de så lenge ikke de har foreldre som sier obskøne ting hjemme de tar etter. det er revnende likegyldig til sånne ting, de kan spørre så klart men det skal jo barn gjøre, barn trenger å dyrke nysgjerrigheten sin, og du merker tidlig at du får bennern lenge før puberteten så praten med foreldra kommer jo uansett ganske naturlig med mindre du lever i en konservativ kristen familie.

Anekdote fra da jeg skjønte jeg selv hadde en seksualitet. Jeg spurte Mamma, hvorfor er tissen min så stiv og lang? Hun kom med det beste svaret ever, fordi den fyller seg med blod. Godtok den jeg og tenkte ikke videre over saken den dagen i hvert fall.
Sist endret av equimanthorn; 18. juni 2021 kl. 02:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Disse tegnefilmene har jo en seksuell tone, ypper disse temaene før barnet vet hva det er. Og er det ikke jævla viktig at barnet får finne ut disse tingene selv når nysgjerrigheten kommer og kroppen er klar? Seksualitet altså. At homofili fins, og er en fin ting lærte jeg lenge før jeg ble seksuell, uten at det budskapet måtte bli pushet på.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva er det du er indignert over? Kva er det du vil fram til?

Det er åpenbart at fakta ikkje er så himla relevant for deg, det viktigaste ser ut til å vere å male fanden på veggen.

Så litt meir konkret: er det problematisk for deg at ein del som har m stempla i passet går i skjørt? Er det problematisk at skuleverket fortel at det er ok å vere forelska i nokon av samme kjønn? Er det skummelt at homser får gifte seg?

Og kvifor er det skummelt? Kva er problema med det?
Vis hele sitatet...
Det er ingen problem med det. Men når to menn skal ha barn blir det problem.. hvordan i huleste får de til å lage barn?
The confused cyborg
Han-Tyumi's Avatar
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Disse tegnefilmene har jo en seksuell tone, ypper disse temaene før barnet vet hva det er. Og er det ikke jævla viktig at barnet får finne ut disse tingene selv når nysgjerrigheten kommer og kroppen er klar? Seksualitet altså. At homofili fins, og er en fin ting lærte jeg lenge før jeg ble seksuell, uten at det budskapet måtte bli pushet på.
Vis hele sitatet...
Kvar er desse seksuelt ladde teiknefilmane som pushar homofili på borna?
Så langt har du berre lenka til denne: https://www.youtube.com/watch?v=Xprabkl1LD4. Eg vil tørre å påstå at det er å ta litt hardt i å kategorisere den som noko som pushar homofili på born. Vil ikkje seie den er ein spesielt seksuell tone heller.

Når det gjeld dei andre bileta du la ut i den første posten, så er dette selskap som prøvar å marknadsføre seg med pride utan at det betyr noko som helst i seg sjølv. Disney har for eksempel på det meste hatt bakgrunnskarakterar nemne partnarane sine av det same kjønn, for så å aller dukke opp meir i filmen. Dette finn du i to eller tri av dei nyare filmane deira, er det pushy?

Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Det er ingen problem med det. Men når to menn skal ha barn blir det problem.. hvordan i huleste får de til å lage barn?
Vis hele sitatet...
Det finnes heterofile par som ikkje kan få born også. Er dei dårlegare foreldre på grunn av det?
Sist endret av Han-Tyumi; 18. juni 2021 kl. 07:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Det er ingen problem med det. Men når to menn skal ha barn blir det problem.. hvordan i huleste får de til å lage barn?
Vis hele sitatet...
Mennesker er jo en voldsomt utrydningstruet art. Er jo nesten ikke noen igjen av oss! Voldsom problemstilling det der altså!
Sist endret av Alge; 18. juni 2021 kl. 08:07.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Disse tegnefilmene har jo en seksuell tone, ypper disse temaene før barnet vet hva det er. Og er det ikke jævla viktig at barnet får finne ut disse tingene selv når nysgjerrigheten kommer og kroppen er klar? Seksualitet altså. At homofili fins, og er en fin ting lærte jeg lenge før jeg ble seksuell, uten at det budskapet måtte bli pushet på.
Vis hele sitatet...
Å du har ikke sett tegnefilmer der helten får jenta si til slutt?
Der prinsessen blir kysset, der en gutt og en jente holder hender?

Sprøtt å mene at man kan påvirke noen til å bli homofil eller lesbisk gjennom film, tv, musikk eller med hva slags foreldre de har.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Disse tegnefilmene har jo en seksuell tone, ypper disse temaene før barnet vet hva det er. Og er det ikke jævla viktig at barnet får finne ut disse tingene selv når nysgjerrigheten kommer og kroppen er klar? Seksualitet altså. At homofili fins, og er en fin ting lærte jeg lenge før jeg ble seksuell, uten at det budskapet måtte bli pushet på.
Vis hele sitatet...
Ok.

Så du påsto altså først at FRI meir eller mindre slusa born inn i klinikker. Når du vart bedt om å underbygge det så gjorde du eit forsøk - men greide på ingen måte å underbygge det spesielt solid. På tide med ny påstand om FRI og kva dei arbeider mot - som du heller ikkje underbygde på spesielt solid vis når du fekk spørsmål om det. Så da hopper du til ny påstand.

Kvifor skal vi gidde å bruke tid på at du kjem med nye påstander i eit banka kjør? Bør ikkje heller du sørge for å utdanne deg sjølv litt om temaet du har sterke meininger om, ved å t.d. settje deg litt inn i temaet?
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Nettopp! Når det kommer til tradisjonelle homofobe så blir jo den stereotypiske greia der bekrefta gang på gang på gang, fra katolske prester i meth-orgier med gutteprostituerte til overgrep av små gutter til den flotte radiodokumentaren du og jeg diskuterte her tidligere i år. Hans Reite, han antipridepresten som selvfølgelig innrømte at han en gang ble med en fyr på nach og ble kurtisert. Han var Hvist en real partyløve på den tida, men da ble han kristen og gjorde hva han kunne for å fornekte at han i teorien kanskje kunne ha likt det, den tanken klarte han ikke face. Han var serdeles dårlig til å skjule at han kanskje var bittelitt gira. Han som lagde den var forøvrig radiolærerentil en kompis, skal Hvist være en fin fyr! De hadde jo så fin dymanikk og, de to, men nå blir'e mye digresjoner igjen!

Edit: beklager litt rotete sitering.
Vis hele sitatet...
Den dokumentaren er verdt en avsporing. Enig, dynamikken mellom dem er det som gjør den så fin, og trolig også det som gjør at fyren åpner en dør har tydeligvis aldri har gløttet på før. Det føles så spontant og ekte, og egentlig som at han selv ikke skjønner at det skjer. Samtidig den fornektende stemmen (det skjedde ingenting!). Og så blir de venner og spiller golf eller hva det nå var. Wholesome, som de sier.
Jeg mener at de snart kunne begynt å være litt mer hetro, i den forstand at en med "vanlig" seksualitet ikke må gå rundt å vise det frem å skrike jeg er hetro i annen hver setting..

jeg ser på det sånn som ingen bryr seg om du er hetro eller homo, men det er bare de på den andre legningen som må ha ett tog og en hel måned.


kan du ikke bare være homo a?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg mener at de snart kunne begynt å være litt mer hetro, i den forstand at en med "vanlig" seksualitet ikke må gå rundt å vise det frem å skrike jeg er hetro i annen hver setting..

jeg ser på det sånn som ingen bryr seg om du er hetro eller homo, men det er bare de på den andre legningen som må ha ett tog og en hel måned.


kan du ikke bare være homo a?
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at veldig mange fremdeles er negative til homofile, ser jo bare reaksjonene av at enkelte firma bytter til en logo med regnbuemønster, sinte folk river ned regnbue-flagg og kommentarfelt på alle saker som omhandler Pride.

Og hvorfor skal de måtte rette seg etter det du ser på som "vanlig"?
The confused cyborg
Han-Tyumi's Avatar
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg mener at de snart kunne begynt å være litt mer hetro, i den forstand at en med "vanlig" seksualitet ikke må gå rundt å vise det frem å skrike jeg er hetro i annen hver setting..

jeg ser på det sånn som ingen bryr seg om du er hetro eller homo, men det er bare de på den andre legningen som må ha ett tog og en hel måned.


kan du ikke bare være homo a?
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ikkje slik at alle er så tolerante at ein berre kan ver seg sjølv.
Ta denne kronikken som vert publisert på nrk her om dagen feks.
Pride handlar om å normalisere og spreie informasjon om skeive, noko som framleis er nødvendig. Berre sjå på denne tråden.
Det at du berre nemner homofile, som om dei er dei einaste som går i pride tog er jo og eit eksempel på at det ikkje er nok merksemd rundt mangfaldet av skeive som fell innanfor LHBT+ omgrepet.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Yochi Vis innlegg
Problemet er jo at veldig mange fremdeles er negative til homofile, ser jo bare reaksjonene av at enkelte firma bytter til en logo med regnbuemønster, sinte folk river ned regnbue-flagg og kommentarfelt på alle saker som omhandler Pride.
Vis hele sitatet...
Dette handler vel om at bedriftene kun gjør det for å tjene penger, og for å vise hvor støttende dem er. Det er ingen særlig annen grunn. Samtidig som samme bedriften fjerner personer fra plakater for å blidgjøre Kina. Har vel og vært eksempler hvor de endrer logoen i ett land, men ikke i midt-østen f.eks
Sitat av Yochi Vis innlegg
Og hvorfor skal de måtte rette seg etter det du ser på som "vanlig"?
Vis hele sitatet...

Sier jeg noen plass at noen må rette seg etter det som jeg ser på som "vanlig"... her legger du ord i min munn..

Du veit ikke om naboen er hetro, homo eller bi gjør du det?
Nei, for personen gjør dagen sin som vanlig. Noen må jo lage en hel personlighet rundt legningen sin, mens andre ikke tenker en døyt på legningen sin.


Noen har ingenting imot hvem du elsker eller hva du gjør hjemme, eller om du holder hand med en person, men de har i mot at man skal springe rundt i oslo i pride tog.

skjønner du?

Jeg driter i pride tog, pride month, legning.. Javell må du ha ett tog for å være fornøyd, javell så ha det toget ditt
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Dette handler vel om at bedriftene kun gjør det for å tjene penger, og for å vise hvor støttende dem er. Det er ingen særlig annen grunn. Samtidig som samme bedriften fjerner personer fra plakater for å blidgjøre Kina. Har vel og vært eksempler hvor de endrer logoen i ett land, men ikke i midt-østen f.eks
Vis hele sitatet...
Ja, er helt enig i at bedriftene gjør det for sin egen del. Tenkte mer på kommentarfeltene, når en ser hvordan mange reagerer der.

Sitat av VitoScaletta
Jeg mener at de snart kunne begynt å være litt mer hetro, i den forstand at en med "vanlig" seksualitet ikke må gå rundt å vise det frem å skrike jeg er hetro i annen hver setting..
Vis hele sitatet...
Jeg tolket i alle fall denne som at du syns de må begynne å oppføre seg annerledes.

Selv om du ikke bryr deg om pride-toget kan vel de som vil gå i det? Dette jeg ikke skjønner, hva har det å si for deg hva andre gjør så lenge det ikke påvirker deg direkte?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg mener at de snart kunne begynt å være litt mer hetro, i den forstand at en med "vanlig" seksualitet ikke må gå rundt å vise det frem å skrike jeg er hetro i annen hver setting..

jeg ser på det sånn som ingen bryr seg om du er hetro eller homo, men det er bare de på den andre legningen som må ha ett tog og en hel måned.


kan du ikke bare være homo a?
Vis hele sitatet...


Kan ikke folk slutte å sitte i rullestol a? det er basically det du sier, selvom du aldriskjønner det selv. Guess what, den delen er også deler av deres identitet og personlighet, det trodde jeg da vitterlig folk visste nå. Noen er veldig femi, noen er veldig macho, noen er ingen av delene, noe er noe ingen av oss kommer på nå. Noen er helt vanlig, so what? De har alltid hatt andre identitetsmarkører enn heterofile uansett, på samme måte som en fyr fra Senegal ikke ser ut som en fyr fra Sokna. Situasjonen er en annen, men premisset er det samme. Du kan like gjerne spørre om cheeseburgere uten ost i stedet.
Sist endret av equimanthorn; 18. juni 2021 kl. 18:34.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg mener at de snart kunne begynt å være litt mer hetro, i den forstand at en med "vanlig" seksualitet ikke må gå rundt å vise det frem å skrike jeg er hetro i annen hver setting..

jeg ser på det sånn som ingen bryr seg om du er hetro eller homo, men det er bare de på den andre legningen som må ha ett tog og en hel måned.


kan du ikke bare være homo a?
Vis hele sitatet...
Det er vel det som er hele poenget at homoer bare skal få være nettopp det uten at det skal være noen problem, men man skal ikke langt tilbake i tid før det ikke var akseptert og flere plasser i verden er det fortsatt ikke akseptert. Det er fortsatt stigma rundt det å være skeiv, mange ser fortsatt på det som en uting og det er fort gjort å bli mobba i barndommen for å være gay selv i dag. Det har blitt milevis bedre enn det var og godt er det.

At disse menneskene trenger litt medvind i form av tog, samhold, normalisering osv er for meg helt åpenbart. Hvorfor skulle hetrofile trenge det pga legning? Vi er jo normen og i flertall så det holder.

Husker allerede på barneskolen at "jævla homofile faen" ble brukt som skjellsord! Selv sa jeg det til folk jeg var forbanna på uten at det hadde noen relevanse til personens faktiske legning. Jeg har aldri vært homofob eller noe og for folk flest så var det faktisk bare ett skjellsord uten at det egentlig var noe vondt ment mot homofile, men tenk på de stakkars ungene som faktisk var homofile som hørte alle andre ungene gå rundt å si "stakkars homo jævel" når folk var sure på hverandre. Det er klart ingen ville ut av skapet...

Selv så hater jeg folk som alltid skal smøre i trynet på en at de er skeive eller som skal halshugge en for en liten gay joke, men etter all den dritten mange av disse har vært igjennom så skal dem få lov å ha en mnd og ett tog eller tre for min del ass..