Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2588
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg jobber med stilas i høyder på et verft med en "streng HMS". Det er en rotasjonspreget jobb 14 dager på og 14 dager av. På slike verft er det jo selvsagt en del bruk av ulovlige substanser, mest sannsynlig på fritiden hos de fleste. Men her forleden rotasjon vet jeg det ble funnet en liten pose amfetamin på arbeidsplassen av en arbeider, som ble levert inn til analyse. Flere arbeidere polske som norske er og observert en plass nær brakkene(i en skog) etter arbeidstid hvor det i følge ryktene skal inntas cannabis. Noe flere av ledelsen til bedriften har sagt de følger ekstra med på fra nå av. Selv liker jeg kun å røyke en sjelden gang i blant(selvsagt når jeg har fri og er hjemme), men funnet på arbeidsplassen gjør meg litt småparanoid for å nyte friperioden min denne gang. Jeg har hørt rykter om andre verft der narko hunder som har markert på rommene på brakkene til folk. Om bare lukten satt i klærna måtte de ta tisseprøver. De som ble tatt mistet jobben dersom det ble funnet spor av substanser. Det selv om de ikke har vært i nærheten av å være ruset på jobb.

Bør jeg holde meg helt edruelig fra å røyke meg en pinne i friperiodene fremover? Og hva skulle jeg sagt/gjort dersom det kom en slik aksjon der hunder markerte på meg(eller rommet til brakken) på grunn av lukt fra klær og politiet ville ha meg til å tisse? Og kan eventuelt en arbeidsgiver kreve dette?

Jeg ville som nevnt alldrig i livet hatt med meg ulovligheter på jobb, eller inntatt noe dagen før jobb i slike omstendigheter.
Er du medlem av en fagforening? Jeg ville tatt kontakt med de.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frukoman Vis innlegg
Er du medlem av en fagforening? Jeg ville tatt kontakt med de.
Vis hele sitatet...
Ja, i disse dager våger jeg ikke annet en å være medlem av en fagforening. Jeg antar du mener "ville tatt kontakt med de" dersom jeg havnet i en situasjon at jeg mistet jobben dersom jeg ble rustestet. Men nå er jo det enda ikke aktuelt, og det blir det kansje heller ikke. Og ikke tar jeg kontakt med fagforeningen for å høre hva jeg potensielt i fremtiden skal si dersom jeg skulle bli bedd om å få en tisseprøve fra. Men det skjønner du vel.
Jeg kan si så mye at jeg var på en tur i Amsterdam å røyke tett på, kjørte videre gjennom Europa til Spania så var jeg der 1 uke å tok danskebåten over hjemover. Der markerte tollens hund på bagasjen min. Først inni båten så inni terminalen, ble fullt stripp og avhør selvom jeg sa jeg hadde røkla tett 1 uke tidligere i Amsterdam. Så skal ikke tulle med de bikkjene, faen for en lukte sans.
Jeg ville snakket med de før du mister jobben.
Sitat av frukoman Vis innlegg
Er du medlem av en fagforening? Jeg ville tatt kontakt med de.
Vis hele sitatet...
Vær medlemm av klubben, men de vil ikke kunne hjelpe deg hvis du blir tatt for å være ruset/i bakrus på jobb.
Riktig handling ville vært å enten bli voksen og slutte å ruse seg eller finne en jobb der andres sikkerhet ikke avhenger deg.

Det er lenge siden jeg jobbet på verft, men sikkerheten rundt stilaser har alltid vært tatt seriøst.
Sist endret av Arex_x; 16. juni 2021 kl. 16:44.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vær medlemm av klubben, men de vil ikke kunne hjelpe deg hvis du blir tatt for å være ruset/i bakrus på jobb.
Riktig handling ville vært å enten bli voksen og slutte å ruse seg eller finne en jobb der andres sikkerhet ikke avhenger deg.

Det er lenge siden jeg jobbet på verft, men sikkerheten rundt stilaser har alltid vært tatt seriøst.
Vis hele sitatet...
Bakrus på jobb hører ikke hjemme noen plass, men desverre sitter cannabis lenge i systemet fremfor det langt farligere statsdopet alkohol. Så en joint en sjelden gang er sikrere bruk av rus en alkohol. Men det er sikkert ikke nødvendig å nevne.
Tenkte på å ta kontakt med de og høre hvilke rettigheter du har med tanke på dette med razziaer osv. Er vel ikke alltid slik at det er forholdsmessig å gi deg sparken, kun fordi du er rusa på fritiden.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frukoman Vis innlegg
Tenkte på å ta kontakt med de og høre hvilke rettigheter du har med tanke på dette med razziaer osv. Er vel ikke alltid slik at det er forholdsmessig å gi deg sparken, kun fordi du er rusa på fritiden.
Vis hele sitatet...
Tanken din var god, men det meste kan googles av den type regler på nettet. Men reglene er tvetydige, de kan tøyes og bøyes. Men å ringe fagforeningen for å fortelle dem at jeg liker thc fremfor alkohol er ikke aktuelt mens fordømmelsen eksisterer på lik linje som med homofile på 70-tallet enda.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tanken din var god, men det meste kan googles av den type regler på nettet. Men reglene er tvetydige, de kan tøyes og bøyes. Men å ringe fagforeningen for å fortelle dem at jeg liker thc fremfor alkohol er ikke aktuelt mens fordømmelsen eksisterer på lik linje som med homofile på 70-tallet enda.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke si noe, bare forklare situasjonen på jobb (trenger ikke si det er ekte heller) og spør om de kan rusteste folk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bakrus på jobb hører ikke hjemme noen plass, men desverre sitter cannabis lenge i systemet fremfor det langt farligere statsdopet alkohol. Så en joint en sjelden gang er sikrere bruk av rus en alkohol. Men det er sikkert ikke nødvendig å nevne.
Vis hele sitatet...
Føler med deg.

Men uansett hvor kronisk du måtte være, så ta deg en pause, da kan du også føle deg trygg. Siden du røyker er det ganske sannsynlig at du kan å bli markert av en hund.

Hvis du er glad i jobben, og ikke nødvendigvis får en ny en veldig lett, så ta en pause, og "sit down, have a nice cup of tea & wait for all of this to blow over" som Shaun, i Shaun of the Dead ville sagt.

Jeg ville tatt de grepa før noe skjedde. Som du nevnte sitter det i lenge, og ja det er "urettferdig", men plutselig kan det være at de står der og markerer på deg, og da er løpet kjørt.

Når det er sagt har jeg jobba i det jeg selv vil betegne som en "narkoman bedrift". De dreiv med stillas utleie, så det kan virke som det generelt er en del rus i bransjen. Men da tror jeg ut ifra alt å dømme at rusinga gikk fra bunnen og helt opp til topps, så selv om det lå ocb rullepapir på dass og polakker blei tatt for å ligge i sånn 200km/t samt å forsøke å overfalle hverandre med brekkjern på jobb så blei de håndtert som enkeltsaker og tatt en og en der.

I bunn og grunn er det godt de tar ut søpla en gang i blant, hvor kult er det å bli utsatt for trusler fordi du jobber og de ikke jobber, men heller vil holde øye med sjefen så de kan røyke og snorte mest mulig. Nå tok jeg heldigvis de truslene med stoisk ro fordi det var større trusler på privaten.

Det ironiske med det hele er jo at når jeg begynte der sto de å hylte om at "hvorfor de ansette Nordmenn? De er her kanskje en dag, så blir de sliten og drar hjem!". Jo takk for velkomsten. Men når jeg sa opp etter ca 2 år hadde hele jævla gjengen fått sparken eller dratt hjem til Polen i frykt for Corona. Det sier litt om intelligens nivået og hvor tøffe de egentlig var.

Jeg er så DRIT lei sosial dumping. Er det faens nødvendig å ødelegge arbeidsmarkedet generelt og for ikke å snakke om arbeidsplasser som kunne gått til alle arbeidsledige ungdommer som FAKTISK søker men ikke får svar en gang? Beklager, sånt får meg nesten til å se veldig rødt...

Tilbake til poenget, ta en pause, med mindre du kjenner til ledelsens holdninger og føler deg helt trygg på å ikke bli testa for røykings så lenge du oppfører deg.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Føler med deg.

Men uansett hvor kronisk du måtte være, så ta deg en pause, da kan du også føle deg trygg. Siden du røyker er det ganske sannsynlig at du kan å bli markert av en hund.

Hvis du er glad i jobben, og ikke nødvendigvis får en ny en veldig lett, så ta en pause, og "sit down, have a nice cup of tea & wait for all of this to blow over" som Shaun, i Shaun of the Dead ville sagt.

Jeg ville tatt de grepa før noe skjedde. Som du nevnte sitter det i lenge, og ja det er "urettferdig", men plutselig kan det være at de står der og markerer på deg, og da er løpet kjørt.

Når det er sagt har jeg jobba i det jeg selv vil betegne som en "narkoman bedrift". De dreiv med stillas utleie, så det kan virke som det generelt er en del rus i bransjen. Men da tror jeg ut ifra alt å dømme at rusinga gikk fra bunnen og helt opp til topps, så selv om det lå ocb rullepapir på dass og polakker blei tatt for å ligge i sånn 200km/t samt å forsøke å overfalle hverandre med brekkjern på jobb så blei de håndtert som enkeltsaker og tatt en og en der.

I bunn og grunn er det godt de tar ut søpla en gang i blant, hvor kult er det å bli utsatt for trusler fordi du jobber og de ikke jobber, men heller vil holde øye med sjefen så de kan røyke og snorte mest mulig. Nå tok jeg heldigvis de truslene med stoisk ro fordi det var større trusler på privaten.

Det ironiske med det hele er jo at når jeg begynte der sto de å hylte om at "hvorfor de ansette Nordmenn? De er her kanskje en dag, så blir de sliten og drar hjem!". Jo takk for velkomsten. Men når jeg sa opp etter ca 2 år hadde hele jævla gjengen fått sparken eller dratt hjem til Polen i frykt for Corona. Det sier litt om intelligens nivået og hvor tøffe de egentlig var.

Jeg er så DRIT lei sosial dumping. Er det faens nødvendig å ødelegge arbeidsmarkedet generelt og for ikke å snakke om arbeidsplasser som kunne gått til alle arbeidsledige ungdommer som FAKTISK søker men ikke får svar en gang? Beklager, sånt får meg nesten til å se veldig rødt...

Tilbake til poenget, ta en pause, med mindre du kjenner til ledelsens holdninger og føler deg helt trygg på å ikke bli testa for røykings så lenge du oppfører deg.
Vis hele sitatet...
Ja, det må vel desverre bli en pause selv om det er sommer, sol og en joint på fritiden ville passe ypperlig enkelte dager. Ja, sosial dumping er et produkt av den elendige arbeidspolitikken ikke bare høyre, men og AP å FRP har gått i spissen for. Men nå under coronnatidene har det blusset opp av jobber. Det er ikke det at jeg ikke forstår at og polakkene trenger å jobbe for å overleve.
hva står det om rus og rustesting i din arbeidskontrakt ?
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av gekko4u Vis innlegg
hva står det om rus og rustesting i din arbeidskontrakt ?
Vis hele sitatet...
Det står ingenting om rustetning i arbeidskontrakten. Angsten min er mer relatert til at de løkene som røyker uten å holde lav profil etter arbeidstid skal ødelegge for alle.Og at den tullingen fra et ukjent disiplin(ingen vet hvem er) som glemmer en pose med pulver har gjort at ledelsen er mer navlebeskuende. Jeg engstrer meg for om f.eks narkobikjer skulle komme til brakkene. Ikke at jeg har hørt om at det har skjedd der jeg jobber tidligere. Men om det skulle skje, ville da arbeidsgiver eller de som eier verftet blitt informert? Og kunne jeg nektet urinprøve og kun akseptert blodprøve? Da siden blodprøven viser kun kort tid etter at man har røykt. Selv holder jeg meg borte fra THC nesten en uke før jeg begynner å jobbe.
Som jeg har skjønt etter riksadvokatens siste avklaring, så har ikke politiet lov til å ta hverken urin eller blodprøve kun på grunnlag av mistanke om bruk.
Anonym bruker
"Overtalt Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og kunne jeg nektet urinprøve og kun akseptert blodprøve?
Vis hele sitatet...
Det er min strategi ved sjekk, bare se på Northug-saken. Der ble hurtigtest brukt til å kjøre husransakelse, blodprøven var innenfor. Men da var også skaden skjedd...
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frukoman Vis innlegg
Som jeg har skjønt etter riksadvokatens siste avklaring, så har ikke politiet lov til å ta hverken urin eller blodprøve kun på grunnlag av mistanke om bruk.
Vis hele sitatet...
Ja, men så er det greia med bruk av hunder. Alltså om en hund markerer på en osv, om det er skjelelig grunn til misstanke osv.
Selv med skjellig grunn til mistanke, kan de ikke rusteste deg. Det er hele poenget med riksadvokatens avklaring. Å tvinge noen til urin/blodprøve er uforholdsmessig når det kun fører til en liten bot. Jeg ville isåfall forhørt meg med Normal Norge, de gir bistand i slike situasjoner og kan nok avklare hvilke rettigheter du har i en slik situasjon.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frukoman Vis innlegg
Selv med skjellig grunn til mistanke, kan de ikke rusteste deg. Det er hele poenget med riksadvokatens avklaring. Å tvinge noen til urin/blodprøve er uforholdsmessig når det kun fører til en liten bot. Jeg ville isåfall forhørt meg med Normal Norge, de gir bistand i slike situasjoner og kan nok avklare hvilke rettigheter du har i en slik situasjon.
Vis hele sitatet...
Ja, normal norge er reddende engler. Jeg skal lese meg frem på siden deres. Den er veldig informativ når det kommer til et lovverk som oppfattes defust.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Queefer Sutterland
Lilletrille2's Avatar
25 3
Synes ikke at du skal gå og blåse deg selv i hvert fall det henger så lenge i at dersom arbeids plassen har krav som bestemmer hva du kan gjøre på din fritid ? så står det sikkert i kontrakten

Er prinsipielt i mot urin prøver men avførings prøve kan de få når de vil
Sist endret av Lilletrille2; 28. juli 2021 kl. 08:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.