Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  537 149382
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Litt spesielt att når jeg så mye som nevner Putin og Russland i samme åndedrag som pandemien så blir det ett ramaskrik uten like og sletting anmass.
Vis hele sitatet...
Militærøvelser og reaksjoner på de ville være en avsporing for temaet i tråden. Reaksjoner på den russiske vaksinen Sputnik er innenfor temaet.

Selvfølgelig vil Putin ønske å bruke Sputnik for alt det den er verdt politisk.
DEFENDER-Europe 20 ble avlyst pga. pandemien, så helt avsporing var det vel ikke.

Jeg er enig i att min vinkling på saken att dette var nok ett argument for hvordan pandemien
gagner Russland er spesiell, men syns att såpass bør folk tåle.
▼ ... over en måned senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
For litt over ett år siden diktet jeg opp en liten historie om hvordan og hvorfor viruset kunne ha oppstått.
Det var mest for moro skyld selv om ingen syntes det var noe gøy.
Hadde jo ikke trodd at det skulle få ringvirkninger helt inn i det Hvite Hus.

"USAs president Joe Biden ber de amerikanske etterretningstjenestene om å doble innsatsen for å
komme til bunns i hvordan coronaviruset oppsto.

Det skjer etter at USAs smittevernekspert tidligere i mai sa at han ikke lenger
er overbevist om at viruset oppsto i naturen."


VG

+
"Kinesiske myndigheter advarer mot å politisere arbeidet for å finne opprinnelsen til covid-19-viruset.
USAs president har bedt amerikansk etterretning undersøke om viruset ikke stammer fra dyr,
men fra et kinesisk forskningslaboratorium."

NRK

Ja det vil jeg tro.
Hadde ikke likt å få det erstatningskravet mot meg.
Sist endret av vindaloo; 27. mai 2021 kl. 12:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du mente også at Kina ville få en økonomisk tilbakegang grunnet korona.

https://www.dn.no/utenriks/kina/bnp/...ina/2-1-996569
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hadde jo ikke trodd at det skulle få ringvirkninger helt inn i det Hvite Hus.
Vis hele sitatet...
Har vi kanskje litt høye tanker om oss selv?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Har vi kanskje litt høye tanker om oss selv?
Vis hele sitatet...
Muligens, eller kanskje også litt annen humor en deg.
Næh, det kan umulig være forklaringen
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå synes jeg myndighetene overreagerer med tanke på alle nye tiltak. Vi har tross halt hatt en vellykket gjenåpning og nedstenging som det nå ropes etter er over-reaksjon.
Omikron varianten som har dukket opp er det ingen belegg for er farlig eller farligere selv om den ser ut til å smitte lettere. At virus smitter lettere er ingen indikasjon på at det er farligere-snarere tvert imot-lettere smitte gjør at det får større fotfeste og større sjanse til å overleve.

Tror omikron er en form for naturlig evolvering av coronaviruset som etterhvert girt mildere og mildere varianter.
Sitat av hollow Vis innlegg
Omikron varianten som har dukket opp er det ingen belegg for er farlig eller farligere selv om den ser ut til å smitte lettere. At virus smitter lettere er ingen indikasjon på at det er farligere-snarere tvert imot-lettere smitte gjør at det får større fotfeste og større sjanse til å overleve.

Tror omikron er en form for naturlig evolvering av coronaviruset som etterhvert girt mildere og mildere varianter.
Vis hele sitatet...
Det jeg ser her er at nye mutasjoner som denne "omikron"-varianten
nå kommer og biter rike, grådige land i ræva fordi man har skjevfordelt
vaksinene så til de grader. Pandemien er en krise som på mange måter
avslører kapitalismen for det den er. Spørsmålet er hva vi skal gjøre
hvis vaksinene ikke lenger er nok for å beskytte oss.
Så vi skal vente til folk dør som fluer på gata før vi innfører tiltak? Uenig. Innfør heller strenge tiltak nå og lemp på dem hvis det viser seg at den er ufarlig.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så vi skal vente til folk dør som fluer på gata før vi innfører tiltak? Uenig. Innfør heller strenge tiltak nå og lemp på dem hvis det viser seg at den er ufarlig.
Vis hele sitatet...
Helt enig
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så vi skal vente til folk dør som fluer på gata før vi innfører tiltak? Uenig. Innfør heller strenge tiltak nå og lemp på dem hvis det viser seg at den er ufarlig.
Vis hele sitatet...
Tiltakene på lokalt/nasjonalt plan har dessverre kun en kortvarig
effekt, siden disse virusene ikke kan lese grenseskilt. Nå har man
levd med denne trusselen i snart to år, og man burde innse at det
i tillegg til å være et helseproblem, også er et politisk problem.

På nasjonalt plan bør man øke kapasiteten til helsevesenet.
Dette er en krigstilstand, og man bør tenke på helsebudsjettet
som et forsvarsbudsjett.

På internasjonalt plan må vaksinene frigis og fordeles på bakgrunn
av behov fremfor økonomi. Ikke dermed sagt at dette er en enkel
oppgave.

Men jeg mener mye av løsningen på problemet handler om politisk vilje.
Sitat av hollow Vis innlegg
Nå synes jeg myndighetene overreagerer med tanke på alle nye tiltak. Vi har tross halt hatt en vellykket gjenåpning og nedstenging som det nå ropes etter er over-reaksjon.
Omikron varianten som har dukket opp er det ingen belegg for er farlig eller farligere selv om den ser ut til å smitte lettere. At virus smitter lettere er ingen indikasjon på at det er farligere-snarere tvert imot-lettere smitte gjør at det får større fotfeste og større sjanse til å overleve.

Tror omikron er en form for naturlig evolvering av coronaviruset som etterhvert girt mildere og mildere varianter.
Vis hele sitatet...
A-hus er overfylt, og sykepleierne overarbeidet på 12 måned. Om "systemet " bryter sammen, tror jeg ikke det blir et hyggelig syn.
Slapp av , pust dypt inn. Det er bare naturen som prøver å begrense overbefolkning
Sist endret av Gloss; 27. november 2021 kl. 23:40.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så vi skal vente til folk dør som fluer på gata før vi innfører tiltak? Uenig. Innfør heller strenge tiltak nå og lemp på dem hvis det viser seg at den er ufarlig.
Vis hele sitatet...
More than 3 million people died as a result of harmful use of alcohol in 2016, according a report released by the World Health Organization (WHO) today.

https://www.who.int/news/item/21-09-...st-of-them-men

Dette er OT, men hva synes du om at vi skal ha restriksjoner på alkohol?

Sitat av Gloss Vis innlegg
Slapp av , pust dypt inn. Det er bare naturen som prøver å bregrense overbefolkning
Vis hele sitatet...
Kek, driver fortsatt folk å påstår dette?
Sist endret av Superspurv; 27. november 2021 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det jeg ser her er at nye mutasjoner som denne "omikron"-varianten
nå kommer og biter rike, grådige land i ræva fordi man har skjevfordelt
vaksinene så til de grader. Pandemien er en krise som på mange måter
avslører kapitalismen for det den er. Spørsmålet er hva vi skal gjøre
hvis vaksinene ikke lenger er nok for å beskytte oss.
Vis hele sitatet...
Vi vet jo ikke om omikron dukker opp pga lav-vaksine dekning.
Mutasjoner kan jo skje fordi virus vil omgå vaksine(tilpasse seg).
Sør-Afrika har jo relativt høy vaksinedekning. Kanskje kunne Omikron like gjerne ha dukket opp i Norge?
Sitat av hollow Vis innlegg
Vi vet jo ikke om omikron dukker opp pga lav-vaksine dekning.
Mutasjoner kan jo skje fordi virus vil omgå vaksine(tilpasse seg).
Sør-Afrika har jo relativt høy vaksinedekning. Kanskje kunne Omikron like gjerne ha dukket opp i Norge?
Vis hele sitatet...
Nei, mutasjoner oppstår ikke fordi viruset "vil" noe som helst. Mutasjoner oppstår hele tiden, tilfeldig. Ikke som respons på noe. Om en mutert variant vinner frem og får spredd seg, og eventuelt utkonkurrerer en tidligere variant er en annen sak. Men det er altså ikke noen strategi for viruset, eller evolusjonen, for å omgå hindringer.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Slapp av , pust dypt inn. Det er bare naturen som prøver å begrense overbefolkning
Vis hele sitatet...
Ved å drepe oss? Skal det være beroligende?

Heldigvis har ikke du forstått hvordan naturen funker, så akkurat det der tar jeg med ro.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Tiltakene på lokalt/nasjonalt plan har dessverre kun en kortvarig
effekt, siden disse virusene ikke kan lese grenseskilt. Nå har man
levd med denne trusselen i snart to år, og man burde innse at det
i tillegg til å være et helseproblem, også er et politisk problem.

På nasjonalt plan bør man øke kapasiteten til helsevesenet.
Dette er en krigstilstand, og man bør tenke på helsebudsjettet
som et forsvarsbudsjett.

På internasjonalt plan må vaksinene frigis og fordeles på bakgrunn
av behov fremfor økonomi. Ikke dermed sagt at dette er en enkel
oppgave.

Men jeg mener mye av løsningen på problemet handler om politisk vilje.
Vis hele sitatet...
Totalt enig. Det er absurd at vi vurderer vaksinasjon av femåringer her før vi prioriterer å pushe på vaksinering av fattige land. Både fra et solidarisk og, viser det seg, også rent egoistisk ståsted.

Det er også absurd at vi ikke har klart å øke beredskapen i helsevesenet i løpet av disse årene.

Problemet etter en sånn periode er at det er lett å få økt bevilgninger til å håndtere nøyaktig det samme som skjedde sist, sånn som etter 22.juli. En generelt god beredskap derimot, er vanskelig å prioritere når vi er vant til å kunne kjøpe oss ut av hva som helst. Hvor mye mat har vi i en katastrofe? Hvor mye jodtabletter? Hvor mye annet vi ikke har tenkt på? Pandemi har vært relativt høyt på lista over forutsette katastrofer lenge, men vi drev fortsatt og heklet våre egne munnbind der en stund.
Sist endret av *pi; 27. november 2021 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er også absurd at vi ikke har klart å øke beredskapen i helsevesenet i løpet av disse årene.

Problemet etter en sånn periode er at det er lett å få økt bevilgninger til å håndtere nøyaktig det samme som skjedde sist, sånn som etter 22.juli. En generelt god beredskap derimot, er vanskelig å prioritere når vi er vant til å kunne kjøpe oss ut av hva som helst. Hvor mye mat har vi i en katastrofe? Hvor mye jodtabletter? Hvor mye annet vi ikke har tenkt på? Pandemi har vært relativt høyt på lista over forutsette katastrofer lenge, men vi drev fortsatt og heklet våre egne munnbind der en stund.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig. Jeg har spurt meg et lignende spørsmål når jeg ser avisoppslagene om at kapasiteten er sprengt fordi det ligger drøyt 200 innlagte på sykehus. Hva i svarte helvete er det de har holdt på med i de jævla månedene vi har stådd midt oppi dette? Det kan da umulig komme som en overraskelse dette, når selv jeg kunne tenkt meg at vi får ytterligere bølger! Fy faen.
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Fullstendig enig. Jeg har spurt meg et lignende spørsmål når jeg ser avisoppslagene om at kapasiteten er sprengt fordi det ligger drøyt 200 innlagte på sykehus. Hva i svarte helvete er det de har holdt på med i de jævla månedene vi har stådd midt oppi dette? Det kan da umulig komme som en overraskelse dette, når selv jeg kunne tenkt meg at vi får ytterligere bølger! Fy faen.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår jo at det tar tid å utdanne spesialsykepleiere, men å lære noen opp grunnleggende i hvordan håndtere en respirator burde være mulig. Det kan liksom ikke være antall senger det står på.
Noe mange tydeligvis ikke har fått med seg er at vaksinen kun beskytter 60%, så det er alltids 40% sjanse for å bli smittet selv om du har tatt vaksinen.
Spørsmålet er heller når vi får en variant som vaksinen har 0% effekt mot. Derfor burde satsingen være på nye vaksiner som beskytter minst 90%, vaksinere hele verdens befolkning og slik få utryddet viruset før det får anledning til å videreutvikle seg.

Det kanskje mest skremmende med dette viruset er at det utvikler seg så raskt at man får flere nye stammer omtrent hver 3. Måned istedenfor 1 ny stamme per år (som ved vanlig influensa).
Sist endret av einsteindragon; 28. november 2021 kl. 09:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Noe mange tydeligvis ikke har fått med seg er at vaksinen kun beskytter 60%, så det er alltids 40% sjanse for å bli smittet selv om du har tatt vaksinen.
Vis hele sitatet...
Det er i beste fall unyansert. Det er muligens infeksjonsrisikoen, men i tillegg gjer den at immunforsvaret fortare kjenner igjen infeksjon og kan handtere det kjappare, så færre vert alvorleg sjuke, og havner på respirator.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Spørsmålet er heller når vi får en variant som vaksinen har 0% effekt mot.
Vis hele sitatet...
Då må det relativt store endringer i piggproteinet til, og det er ikkje gitt at eit virus som har så store endringer vil ha samme skadepotensiale; det vil trass alt vere eit ganske anna virus...
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Derfor burde satsingen være på nye vaksiner som beskytter minst 90%, vaksinere hele verdens befolkning og slik få utryddet viruset før det får anledning til å videreutvikle seg.
Vis hele sitatet...
For det første er vel det omlag effektiviteten i det første halvåret etter at mRNA-vaksinene er sett.

For det andre så er ein av fordelane med mRNA-vaksine at vi veldig veldig fort kan lage nye vaksiner. mRNA-vaksiner skal ikkje dyrkast som tradisjonelle vaksiner: vi printer dei. Det gjer at det er snakk om dager for å utvikle ny vaksine, ikkje år som tidlegare.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Det kanskje mest skremmende med dette viruset er at det utvikler seg så raskt at man får flere nye stammer omtrent hver 3. Måned istedenfor 1 ny stamme per år (som ved vanlig influensa).
Vis hele sitatet...
Nei, tvert imot har viruset mekanismer som forhindrer mutasjoner, så det muterer omlag halvparten så fort som influensa-virus. Skilnaden er at influensa stortsett ikkje er nyheitssak, så du får ikkje med deg alle dei ulike variantane av influensavirus som er i omløp.

I tillegg har viruset svært mange potensielle verter på grunn av manglande immunitet, som gjer at sjølv om sjansen for mutasjoner per infeksjon er låg så vert totalten fortsatt høg.

Viare er det første gang i historia vi har kapasitet til å sekvensiere millioner av virusprøver. I 2010 kosta det å sekvensiere genomet til eit virus nok til at vi ikkje var i stand til å gjere det rutinemessig. I dag er det billig nok til at industrialiserte land kan rutinemessig sekvensiere et par tusen prøver for å sjå etter nye mutasjoner.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tillegg har viruset svært mange potensielle verter på grunn av manglande immunitet, som gjer at sjølv om sjansen for mutasjoner per infeksjon er låg så vert totalten fortsatt høg.
Vis hele sitatet...
Bare repeterer dette.

En av de mest gjenstridige misforståelsene blant vaksineskeptikere er at vaksiner tvinger viruset til å mutere. Vaksiner gir færre virus, og dermed også færre muterte virus.
Sitat av vidarlo Vis innlegg

For det andre så er ein av fordelane med mRNA-vaksine at vi veldig veldig fort kan lage nye vaksiner. mRNA-vaksiner skal ikkje dyrkast som tradisjonelle vaksiner: vi printer dei. Det gjer at det er snakk om dager for å utvikle ny vaksine, ikkje år som tidlegare.
Vis hele sitatet...
Den fordelen kan jo bli viktig nå som det er så store endringer på mutasjonen, for vi vet jo ikke hvor effektive vaksinen er mot den nye omikron varianten. Det sies at endringene er så mange at det i praksis er et "nytt virus".

Det store problemet med mRNA vaksine er jo egentlig logistikken og produksjonskapasitet. Det tar (for lang?) tid å få sendt ut nye vaksiner til alle nasjoner. Også skal jo dosene videresendes nasjonalt og det også tar tid å faktisk få satt dosene.

Om den nye mutasjonen ikke har økt dødelighet, eller den ikke skaper mer long covid så tåler vel samfunnet ventetiden. Er mutasjonen hissigere, mer dødelig, gjør folk sykere og smitter også vaksinerte og gjør også de så syke at de må legges inn så kan ventetiden bli problematisk.

Det er jo potensiale til å skape veldig store problemer i helsesektoren fordi det ser jo ut som helsesektoren ikke har fått noe økt kapasitet siden dette startet i 2020. I årets lønnsoppgjør så fikk jo feks sykepleiere så lav økning at de i realiteten fikk lønnsnedgang i forhold til kjøpekraft fordi prisene og inflasjonen økte mer enn lønna. Da er det ikke rart mange gir opp og slutter i helsesektoren. De skulle jo klart seg med at folk gikk på terrassen og klappet i hendene? Fcuk no. Gi respekt i form av lønn. Alt annet er å håne folk. Det ble litt OT men vi trenger jo virkelig ikke at ansatte i helsevesenet er så utslitt nå at de ikke orker fortsette i jobben.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er jo potensiale til å skape veldig store problemer i helsesektoren fordi det ser jo ut som helsesektoren ikke har fått noe økt kapasitet siden dette startet i 2020. I årets lønnsoppgjør så fikk jo feks sykepleiere så lav økning at de i realiteten fikk lønnsnedgang i forhold til kjøpekraft fordi prisene og inflasjonen økte mer enn lønna. Da er det ikke rart mange gir opp og slutter i helsesektoren. De skulle jo klart seg med at folk gikk på terrassen og klappet i hendene? Fcuk no. Gi respekt i form av lønn. Alt annet er å håne folk. Det ble litt OT men vi trenger jo virkelig ikke at ansatte i helsevesenet er så utslitt nå at de ikke orker fortsette i jobben.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke OT i det hele tatt, tvert imot. Nedbyggingen av
helsevesenet har pågått lenge, med høyresidens markedsliberalisme
og "økt valgfrihet" som bakteppe og valgspråk. Manglende kapasitet
førte dermed til en slags panikk da det plutselig dukket opp et nytt
sesongvirus (ja jeg tror vi må venne oss til det på sikt).

Kapasitetsproblemer har vært grunnlaget for de nedstengningene
og den nedsatte bevegelsesfriheten hele samfunnet har måttet bære.
Politikerne var dessverre for opptatt med å drive valgkamp til at de
kunne hive seg rundt og ta i et tak for å snu utviklingen, og således
lage et bedre fundament for helsesektoren.

Men vi vet at bevilgningskuttene til bl.a. det nasjonale smittevernet
er en villet politikk, så jeg har dessverre ikke tro på at vi får se noe
særlig styrket helsepolitikk fra denne regjeringen heller.

Men pengene fins, så da må det rett og slett være viljen som mangler.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skal ikke si "hva var det jeg sa", men det frister veldig
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Skal ikke si "hva var det jeg sa", men det frister veldig
Vis hele sitatet...
Du mener at det går mot ny nedstengning? Det er ikke overraskende.
Strategien fra myndighetene later fremdeles til å være å "pisse i buksa
for å holde varmen". Etterpåklokskap og ad hoc-løsninger prioriteres
tydeligvis over en varig styrket beredskap av helsevesenet.

Testslusene på Gardermoen med de lange køene og kaoset dette
medfører kan fort bli arnesteder for mer smittespredning.
Det samme gjelder de underkapasiterte teststasjonene i byene, hvor
folk blir stående timesvis i kø - i flere tilfeller uten å få testet seg fordi
kapasiteten er sprengt.

Det er blitt vanskelig å forstå hvorfor man kan pøse ut milliarder på
støtte og kompensasjon til private skadelidende, men ikke sette inn
maksressurser på bedre infrastruktur i helsevesenet.

Politikerne burde på disse snart to årene ha lært at strategier som
kanskje ser god ut på papiret, ikke nødvendigvis fungerer like godt
i praksis.
Sist endret av PVestlandia; 6. desember 2021 kl. 10:47.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Du mener at det går mot ny nedstengning? Det er ikke overraskende.
Vis hele sitatet...
Hva er en nedstegning? Den har kanskje tidvis vært strammere og nasjonal men Oslo med omegn, Drammen, Lier osv. er nå etter min mening og pr. def midt i en ny nedstengning as we speak.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hva er en nedstegning? Den har kanskje tidvis vært strammere og nasjonal men Oslo med omegn, Drammen, Lier osv. er nå etter min mening og pr. def midt i en ny nedstengning as we speak.
Vis hele sitatet...
Nedstengning som i begrensning av siviles bevegelsesfrihet.
I motsetning til "gjenåpning" som i valgkampinnspurten var
forrige regjerings "avskjedsgave".
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Nedstengning som i begrensning av siviles bevegelsesfrihet.
I motsetning til "gjenåpning" som i valgkampinnspurten var
forrige regjerings "avskjedsgave".
Vis hele sitatet...
Jepp, forøvrig fullstendig enig i det du skriver.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Skal ikke si "hva var det jeg sa", men det frister veldig
Vis hele sitatet...
Hva var det du sa da?
Varsles nye tiltak imorgen-blir litt for mye dette nå. Til og med Trumps hatobjekt Fauci (USAs Nakstad)sier omikron-varianten er mild og gir få sykehusinnleggelser.

Foreslår la tiltakene som er nå være nok-tenk på alle unge og de som er ute og reiser som rammes.
Å sette i gang store nasjonale tiltak nå er komplett hjernedødt. Vi har nettopp vært igjennom massevaksinering og er pr i dag på det mest robuste som samfunn for å kunne takle Covid19. Hvis vi stenger ned så går vaksineeffekten ned og vi får mye raskere smitteøking så snart vi åpner opp igjen.

Politikere og helsetopper bør snart innse at Corona er kommet for å bli og handle deretter.
Krisemaksimiering og opphaussing i Dagbladet ikveld med bilde av Nakstad med tittelen:"Frykter en Omikron-eksplosjon"
Er vel helt naturlig det at et virus sprer seg. Til info så skjer det nesten hver vinter det Dagbladet.

Merkelig med slike oppslag dagen før en varslet innstramming av tiltak.
Nei det er ikke merkelig med slike oppslag. Frykten for en enorm eksplosjon av smittetilfeller, og totalt kollaps av helsesystemer, varsler om dette i avisene, og tiltak, det går hånd i hånd.
Sitat av hollow Vis innlegg
Varsles nye tiltak imorgen-blir litt for mye dette nå. Til og med Trumps hatobjekt Fauci (USAs Nakstad)sier omikron-varianten er mild og gir få sykehusinnleggelser.

Foreslår la tiltakene som er nå være nok-tenk på alle unge og de som er ute og reiser som rammes.
Vis hele sitatet...
Sitat av hollow Vis innlegg
Krisemaksimiering og opphaussing i Dagbladet ikveld med bilde av Nakstad med tittelen:"Frykter en Omikron-eksplosjon"
Er vel helt naturlig det at et virus sprer seg. Til info så skjer det nesten hver vinter det Dagbladet.

Merkelig med slike oppslag dagen før en varslet innstramming av tiltak.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så enkelt å uskyldig som du skal ha det til og nei vi har ikke en sånn belastning på intensivavdelingene rundtom på sykehus hver vinter. Overhodet ikke.

De siste tallene jeg får på google:

HTML-kode

Fredag var 262 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var like mange som dagen før. 68 av pasientene ligger på intensivavdeling, og blant dem er 45 på respirator.
Det burde være ganske selvforklarende at det ikke er helt uproblematisk om dette eskalerer, det er andelen med respitatoriske behov som ikke er helt uproblematisk her.

Eller skal vi bare sitte å jazze oss med juleribbe å se på de som ikke klarer puste mener du?
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Nei det er ikke merkelig med slike oppslag. Frykten for en enorm eksplosjon av smittetilfeller, og totalt kollaps av helsesystemer, varsler om dette i avisene, og tiltak, det går hånd i hånd.
Vis hele sitatet...
Det er ikke viruset sin skyld at helsesystemet kollapser.

Det er ene og alene politikerne som langsiktig har redusert
kapasiteten og beredskapen for å spare penger. At det nå
innføres tiltak som tilsvarer dem vi så tidligere i pandemien, viser
viser at det ikke er vilje til å forbedre beredskapen.

At det sivile samfunnet kun får timer på seg til å omstille seg er
rett og slett forkastelig politisk sett.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er ikke så enkelt å uskyldig som du skal ha det til og nei vi har ikke en sånn belastning på intensivavdelingene rundtom på sykehus hver vinter. Overhodet ikke.

De siste tallene jeg får på google:

HTML-kode

Fredag var 262 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var like mange som dagen før. 68 av pasientene ligger på intensivavdeling, og blant dem er 45 på respirator.
Det burde være ganske selvforklarende at det ikke er helt uproblematisk om dette eskalerer, det er andelen med respitatoriske behov som ikke er helt uproblematisk her.

Eller skal vi bare sitte å jazze oss med juleribbe å se på de som ikke klarer puste mener du?
Vis hele sitatet...
Også fra Sør Afrika kommer det meldinger om att Omikron er mild og gir få innleggelser-så Ikke bare Fauci kan man støtte seg på for å hevde at Omikron ikke gir merkbar belastning på helsevesenet. Men Kanskje FHI vet noe Fauci/Sør Afrika ikke vet?
Og at Omikron smitter lettere sier jo en del er gode nyheter da denne varianten kommer til å dominere pga sin lette smitteevne og da fortrenge den verre deltavarianten.
Det er mye "om dette eskalerer" i motiveringen for tiltak her synes jeg. Ja mye kan eskalere men da må vi nok vente til det kommer en verre variant enn omikron.
Tipper man får hjelp fra naboland om man ikke gidder øke kapasitet på intensiv her till lands også.
Som sagt....

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...er-influensaen

Sitat av hollow Vis innlegg
Også fra Sør Afrika kommer det meldinger om att Omikron er mild og gir få innleggelser-så Ikke bare Fauci kan man støtte seg på for å hevde at Omikron ikke gir merkbar belastning på helsevesenet. Men Kanskje FHI vet noe Fauci/Sør Afrika ikke vet?
Og at Omikron smitter lettere sier jo en del er gode nyheter da denne varianten kommer til å dominere pga sin lette smitteevne og da fortrenge den verre deltavarianten.
Det er mye "om dette eskalerer" i motiveringen for tiltak her synes jeg. Ja mye kan eskalere men da må vi nok vente til det kommer en verre variant enn omikron.
Tipper man får hjelp fra naboland om man ikke gidder øke kapasitet på intensiv her till lands også.
Vis hele sitatet...
FHI opptrer til en viss grad profesjonelt å jobber med å finne ut av dette avventer til de ser hvordan Omikron har seg i VÅR del av verden, FHI kan ikke forholde seg til løse rykter fra Afrika.

Hvordan hjelp fra naboland når de er i samme situasjon? En innleggelse på intensiv med respirator krever ikke bare utstyr men også bemanning, mye bemanning. Du kan ikke bare legge folk i en respirator å overlate de til seg selv hvis man hadde hatt nok respiratorer. Du må forklare meg hvordan du tenker dette skal gjennomføres.
Sist endret av Dough; 7. desember 2021 kl. 09:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Som sagt....

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...er-influensaen



FHI opptrer til en viss grad profesjonelt å jobber med å finne ut av dette avventer til de ser hvordan Omikron har seg i VÅR del av verden, FHI kan ikke forholde seg til løse rykter fra Afrika.

Hvordan hjelp fra naboland når de er i samme situasjon? En innleggelse på intensiv med respirator krever ikke bare utstyr men også bemanning, mye bemanning. Du kan ikke bare legge folk i en respirator å overlate de til seg selv hvis man hadde hatt nok respiratorer. Du må forklare meg hvordan du tenker dette skal gjennomføres.
Vis hele sitatet...
Sverige har ledig intensivkapasitet og har derfor tatt imot rumenske intensivpasienter.
https://lakartidningen.se/aktuellt/n...fran-rumanien/ så går sikkert å samkjøre mye den vegen
Sitat av Dough Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette er deprimerende lesning. Jeg får inntrykk av at sykehusene og
deres ansatte nærmest er overlatt til seg selv. Som Paula Lykke sier, og
som jeg har påpekt, "– Ingen visste at dette ville komme. Men mangelen på intensivsykepleiere er ingen overraskelse. Det har vi varslet om i årevis".

Hvorfor er ikke helseministeren intervjuet i denne artikkelen?
Hvorfor tar de ikke ansvaret og pliktene sine alvorlig?
De er overlønnet og garantert feite pensjoner livet ut, mens
de som virkelig står i dette, de sykehusansatte, er underbetalte
og overarbeidet. Kvalmt.
Er kritiske meninger her tilltatt? Virker jo som om mange folk (heldigvis ser jeg mange faller fra og tar til fornuften, bedre sent enn aldri) FORTSATT tror på det totalt latterlige narrativet, som er fullstendig ulogisk og selvmotsigende på så mange steder. Bare tittelen på denne tråden viser hvilket massivt propagandakjør som måtte til for å skremme folk. Se hvor vi er nå, med verden i ferd med å bli en global fasciststat. At noen fremdeles tror dette handler om helse er hårreisende. Men sånn er sektoppførsel. Man kan presentere tall, logikk, vitenskap, men noen vil så gjerne tro på denne nye religionen at ingenting funker. For de som har noe forstand i behold, så er det på tide å heve stemmen. Det er faktisk ingen unnskyldning for å støtte denne politikken. Og jeg vet Freak har sensurert innlegg som er kritiske, noe som er ehm... interessant. Orker ikke gå inn i en lang diskusjon her, men jeg gjentar, det er faktisk ikke noen unnskyldning for å støtte denne fascistiske politikken lenger eller late som om vi er i en helsekrise.
Sist endret av hallohallohallo; 7. desember 2021 kl. 13:07.
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
denne fascistiske politikken
Vis hele sitatet...
Virker for meg som om du prøver å avspore diskusjonen.
At Norge fører en inkonsekvent og dårlig helsepolitikk betyr
ikke at det handler om fascisme. Det må du i såfall gi noen
argumenter for, og ikke bare komme med påstander.
Sitat av hallohallohallo Vis innlegg
massivt propagandakjør som måtte til for å skremme folk.
Vis hele sitatet...
Er bare å se på historikken din så skjønner man ganske kjapt hvem som er påvirket av et massivt propagandakjør.
Det er nå ihvertfall betryggende å se at de som leder oss gjennom krisen med stø hånd får sin fortjente lønn for strevet.

Er det noen her som har innsikt i hva som er gjennomsnittlig lønn for en sykepleier, forresten?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er nå ihvertfall betryggende å se at de som leder oss gjennom krisen med stø hånd får sin fortjente lønn for strevet.

Er det noen her som har innsikt i hva som er gjennomsnittlig lønn for en sykepleier, forresten?
Vis hele sitatet...
Det kan man lett finne ut. Tipper 450-500 uten tillegg.

Det vil alltid være slik at høy utdannelse og sentrale stillinger lønnes høyt. Disse i artikkelen er vel leger med svært sentrale rådgiverstillinger. Ekstremt lange arbeidsdager og press.

Dersom jeg antar riktig, hinter du til underbetalte i fronten mot pandemien. De som har fått applaus fremfor lønn. Jeg er enig i at de er underbetalte, men syns ikke man skal sammenligne andre som har stått i frontlinjene i pandemien lønnsmessig. Da ville jeg heller sett søkelyset mot velferdsprofitører som suger overskudd av fellespotten ut av landet, uten at det regner en skattekrone tilbake. De pengene kunne gått til lønnsløft for sykepleiere.
Altså, er det noen som har regner på tapte leveår nasjonalt ved nedstigning som per i dag og frislipp?

Hittil har nedstigning kostet i størrelsesorden 18 mnd * 5% tapt livskvalitet * 5 millioner mennesker -> 375 000 gode leveår.

Når det åpenbart ikke er vilje til å addressee problemet, sykehuskapasitet, så ser gikk hensiktsmessig nedstigning med mindre man planlegger å gjøre det regelmessig "for alltid"?
Sitat av reklame Vis innlegg

Dersom jeg antar riktig, hinter du til underbetalte i fronten mot pandemien. De som har fått applaus fremfor lønn. Jeg er enig i at de er underbetalte, men syns ikke man skal sammenligne andre som har stått i frontlinjene i pandemien lønnsmessig.
Vis hele sitatet...
Jeg sikter absolutt til lavtlønnede helsearbeidere - som i tillegg
er for få, og har for dårlige forutsetninger for å gjøre jobben de
er satt til. De står i en krig, men er kun bevæpnet med kruttlappistoler.

Dette er som jeg tidligere har påpekt, konsekvensen av en
langsiktig og villet politikk. Nedskalering av beredskap, for å spare
penger. Jeg mener ikke at Guldvog, Stoltenberg & co nødvendigvis
skal gå ned i lønn for at helsesektoren skal få bedre betalt og
bedre arbeidsvilkår, men ønsker å poengtere at når det fins
midler til å gi toppsjefene årslønner på godt over millionen, bør
det også finnes penger til å oppjustere kapasitet, lønn og vilkår
for pandemiens "kanonføde". Dette er personell som er i direkte
kontakt med problemet. Den virkelige utfordringen.

Det fins åpenbart også penger i kassen til å rekompensere et
næringsliv i krise. Flott det, men hvorfor underslår politikerne
konsekvent å ta tak der det virkelig gjelder?

Jeg er med andre ord ikke ute etter å "ta" FHI og Helsedirektoratet
eller deres ledere som sådan, men stiller spørsmål ved det som
for meg ser ut som dårlig og kortsiktig økonomisk forvaltning.
Altså et overordnet politisk ansvar. Solberg-regjeringen har gjennom
sine åtte år ved makten lagt mye av grunnlaget for problemene vi nå
tydelig ser konsekvensen av. Støre-regjeringen burde også vite hvor
skoen trykkker. De står nå ved roret, og har valget mellom å fortsette
"Thatcherismen" til Solberg & co, eller gjøre det de bør, nemlig å
bygge opp i gjen infrastrukturen Erna & co har bygget ned.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg sikter absolutt til lavtlønnede helsearbeidere - som i tillegg
er for få, og har for dårlige forutsetninger for å gjøre jobben de
er satt til. De står i en krig, men er kun bevæpnet med kruttlappistoler.

Dette er som jeg tidligere har påpekt, konsekvensen av en
langsiktig og villet politikk. Nedskalering av beredskap, for å spare
penger. Jeg mener ikke at Guldvog, Stoltenberg & co nødvendigvis
skal gå ned i lønn for at helsesektoren skal få bedre betalt og
bedre arbeidsvilkår, men ønsker å poengtere at når det fins
midler til å gi toppsjefene årslønner på godt over millionen, bør
det også finnes penger til å oppjustere kapasitet, lønn og vilkår
for pandemiens "kanonføde". Dette er personell som er i direkte
kontakt med problemet. Den virkelige utfordringen.

Det fins åpenbart også penger i kassen til å rekompensere et
næringsliv i krise. Flott det, men hvorfor underslår politikerne
konsekvent å ta tak der det virkelig gjelder?

Jeg er med andre ord ikke ute etter å "ta" FHI og Helsedirektoratet
eller deres ledere som sådan, men stiller spørsmål ved det som
for meg ser ut som dårlig og kortsiktig økonomisk forvaltning.
Altså et overordnet politisk ansvar. Solberg-regjeringen har gjennom
sine åtte år ved makten lagt mye av grunnlaget for problemene vi nå
tydelig ser konsekvensen av. Støre-regjeringen burde også vite hvor
skoen trykkker. De står nå ved roret, og har valget mellom å fortsette
"Thatcherismen" til Solberg & co, eller gjøre det de bør, nemlig å
bygge opp i gjen infrastrukturen Erna & co har bygget ned.
Vis hele sitatet...
Hei, jeg er enig i dine argumenter og synes du skriver svært godt, men alle avsnittene og mellomrommene mellom disse gir meg nesten slag. Er du på mobil? Mulig å få ordnet dette?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Er det noen her som har innsikt i hva som er gjennomsnittlig lønn for en sykepleier, forresten?
Vis hele sitatet...
500-560k uten tillegg, avhengig av spesialisering og hvor de jobber. Teknisk beregningsutvalg har i NOU 2021:5 angitt 550k for sykepleiere og 602k for spesialsykepleiere. Dette er inkludert pensjonsgivende tillegg, men ikke overtid etc.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
500-560k uten tillegg, avhengig av spesialisering og hvor de jobber. Teknisk beregningsutvalg har i NOU 2021:5 angitt 550k for sykepleiere og 602k for spesialsykepleiere. Dette er inkludert pensjonsgivende tillegg, men ikke overtid etc.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg har forstått det så er mye av problemet at disse stillingene ikke eksisterer annet enn på papiret. De er systematisk blitt nedbemannet og erstattet med vikariater på deltid. På den måten unngår man sykepleierlønn. Vi importer helsepersonell fra bl.a. Spania de jobber for helt andre lønninger enn det du viser til. De bor på en hybel mens de jobber her har ikke de samme forventingene til levestandard som Kari og ola Nordmann har når de skal brødfø sine 8 unger etter norsk standard.