Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224980
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Eller null ganger, hvis man f.eks. er midt i en pandemi. Det er uheldig, men det er ikke realistisk noe man får gjort noe med.

Jeg vet ikke helt hvor du vil med argumentasjonen, egentlig.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvor du vil med argumentasjonen, egentlig.
Vis hele sitatet...
Jeg peker bare på at dette er en ganske stor tragedie for aldersgruppen 13-16.
De mister mye mer en meg. Og det er ikke sånn at de får igjen ungdomstiden noen gang.
Den er borte for alltid.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg peker bare på at dette er en ganske stor tragedie for aldersgruppen 13-16.
De mister mye mer en meg. Og det er ikke sånn at de får igjen ungdomstiden noen gang.
Den er borte for alltid.
Vis hele sitatet...
Fins værre ting ungdom kan bli utsatt for enn å miste en festival. Enkelte syter å klager over at de mistet russetiden, det gjorde jeg også da jeg måtte jobbe/bli utplassert i russetiden pga at skolen bestemte det. Men sånn er det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ser du at det kanskje kan virke litt lettvint, dersom det samme skulle skjedd i en situasjon der DU mente å ha god grunn til å avstå fra en spesifikk behandling? Er det overhodet ikke problematisk å sanksjonere folk for å utøve selvbestemmelse over egen kropp og helse?
Vis hele sitatet...
Nei det forblir uproblemtisk for meg dette her. Vi kan alle ta valg hele veien, men stort sett alle valg kommer med fordeler og ulemper. Vil ikke ta vaksine? Vel da får du ta en periode uten vaksinepass. Det er ingen straff, selv om noen kanskje vil oppleve det som straff.

Innreiseforbud ved manglende vaksiner er ingen ny sak. Og om det legges opp til ennå flere goder for de med vaksinepass er det helt topp. Feks konserter og og kulturopplevelser. Bransjen blør, utøvere er uten inntekt og om en vaksinemotstander blir butthurt av å ikke få anledning til å gå på konsert eller reise til syden så plager det meg ikke i det hele tatt.

Det er ikke akkurat retrospekt, vaksineringen har ikke kommet så langt nedover ennå. Unge har større kontaktnett, og siden vaksinene ser ut til å funke godt mot videresmitte så burde de kanskje flyttes før f eks middelaldrende. Jeg synes også det er tøffere å be folk ofre årene de er 18 og 19 enn f eks 42 og 43. De er i en litt annen livssituasjon.
Vis hele sitatet...
Men det er jo veldig mange doser som alt har gått til de eldre, de dosene har vi jo ikke lengre. Og som du selv sier, så har de unge betalt prisen for alle tiltakene på en helt annen måte en gamliser og halvgamliser.

Så kanskje skulle vi tenkt annerledes helt fra starten av. At vaksiner var viktigst for de unge. Det blir bare litt rart å skulle prioritere å vaksinere mennesker på 102 år eller 89. De står jo med den ene foten i graven og sjekker ut hvem dag som helst, covid eller ei. Virker jo som om eldre også absorberer vaksiner dårligere enn yngre, jmfr endel smitte blant vaksinerte eldre. Kanskje har vi "brent" endel doser vaksine som heller kunne blitt gitt til ungdommen? Men gjort er gjort.

Men det er jo ikke for sent, og politikerne vurderer jo å prioritere de unge nå så det er jo bra.

Det er vanskelig å skulle bli veldig oppgitt uansett, for dette er jo nytt for alle. Også de folkevalgte. Og de har sikkert gjort sitt beste i alle ledd for at dette så gå så smooth som mulig.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Vil bare legge til @abc:
Jeg prater selvfølgelig ikke om de som nekter å la seg vaksinere.
De får skylde seg selv når de ikke får vaksine pass.

Jeg prater om de som vil ha vaksine, men som ikke har fått tilbud ennå, og det skille dette
kan skape i befolkningen mellom vaksinert å ikke vaksinert.


Det syns jeg man kan si til n 40 åring.
Men du får bare vært 15-16 på festival en gang.
Vis hele sitatet...
Ja nei jeg klarer ikke se det på den måten. Vi kan jo ikke holde landet nedstengt i kollektiv forbarmelse over de som står bak i vaksinekøen. Nå må vi bare forsøke å komme tilbake til et mer normalt samfunn, så får det heller falle litt skjevt. Alle til lags kan ingen gjøre.

Nei de unge får vel bare lære seg at livet ikke alltid er rettferdig. Noen kan dra på festivaler og andre blir stående igjen på utsiden fordi de ikke fikk tatt vaksine. Det blir jo ikke livets eneste nedtur.
Sist endret av _abc_; 10. april 2021 kl. 01:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg peker bare på at dette er en ganske stor tragedie for aldersgruppen 13-16.
De mister mye mer en meg. Og det er ikke sånn at de får igjen ungdomstiden noen gang.
Den er borte for alltid.
Vis hele sitatet...
Men det er det mange 13-16 åringer som mister hvert bidige år, av mange ulike grunner. Noen har ikke råd, noen får ikke lov av foreldre etc. I år får de muligens ikke lov av myndighetene. Det er vel akkurat like trist?

Jeg ser for øvrig at det vil være urettferdig, men verden er dessverre urettferdig.

Det er urettferdig for de som blir 18 på slutten av året også. Som ikke kan fly på byen med resten av kullet sitt.
Det skjer hvert år, med mange nesten 18åringer, det er svært lite inkluderende, men jeg hører få som klager på det.
Sist endret av NAPse; 10. april 2021 kl. 01:22.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei det forblir uproblemtisk for meg dette her. Vi kan alle ta valg hele veien, men stort sett alle valg kommer med fordeler og ulemper. Vil ikke ta vaksine? Vel da får du ta en periode uten vaksinepass. Det er ingen straff, selv om noen kanskje vil oppleve det som straff.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det rundt neste sving kan være noedu finner totalt urimelig at du skal gjøre med din egen kropp og helse, for å få tilgang til goder du hittil har tatt gir gitt. Hvis du ikke ser at det potensielt kan bli problematisk, så har du ikke veldig god fantasi. Det er ikke en god ide å lage regler og presedenser som forutsatte at myndighetene har sunn fornuft. Jeg sier jo ikke at vaksinepass i alle tilfeller er galt, men for å ta to ytterpunker: En ting er om et land i en periode nekter innreise til folk uten vaksine. En annen ting er om den lokale frisøren, kinoen og arbeidsgiveren din kan kreve å se dokumentasjon på at du har tatt koronavaksine hvert år de beste ti årene, og hvorfor ikke alle andre vaksiner også? for å komme inn døra. Det var et tullete ekstremeksempel, men kanskje det er det som skal til for å se at det kanskje ikke er fullt så enkelt som å si at jaja, du får vel bare etterkomme kravet da, om du ikke liker konsekvensene.

Men det er jo veldig mange doser som alt har gått til de eldre, de dosene har vi jo ikke lengre.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har tatt til orde for at ungdommer skal gå foran de svakeste risikogruppene, men pr nå så stiller de bak alle oss mellom 30 og 60 også, som ikke er i risikogrupper. De fleste i 20-åra har større omgangskrets enn førtiser, og som student er man stort sett mye mer utsatt på studiested enn de fleste arbeidsplasser.
Sist endret av *pi; 10. april 2021 kl. 01:46.
Nei Pi jeg klarer ikke bli bekymret for uthuling eller hva som kreves i neste runde eller effekten av koranapass. Beklager.
Om en tenker personvern, privatliv og retten til å eie egne data osv. så er det alt en tapende kamp der personvernet stadig blir mer gjennomhullet og perforert. Og det er vel slik jeg ser det flere arenaer der det burde vært satt inn tiltak for å endre utviklingen enn akkurat dette med koronapass.

Dessuten så ruller jo verden utenfor landets grenser uavhengig av oss. Om vi tar prinsipiell avstand fra koronapass, så ser det j out som det blir en greie i EU uansett. Og sikkert også mange andre land. Hvorfor ikke gjøre det enkelt for oss å bare bli med vi også? Da kan vi åpne for mer utenlandsturisme, mange folk som er tiltakstrøtte kan få følelsen av å leve igjen og mange nordmenn kan endelig reise utenlands. Vi får igjen igang driften i mange bransjer langt raskere enn uten vaksinepass. Og slikt har en verdi det også. At folk beholder arbeidsplassen sin, at kulturlivet får blomstre igjen. Og ikke minst at folk flest får kjenne litt på frihet igjen. Dette har stått på lenge nok nå føler jeg, og jeg kjenner jeg er klar til å gi avkall på ganske mye nå bare for å få smakt på mer frihet.
Sist endret av _abc_; 10. april 2021 kl. 10:19.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei Pi jeg klarer ikke bli bekymret for uthuling eller hva som kreves i neste runde eller effekten av koranapass. Beklager.
Vis hele sitatet...
Ikke engang etter å ha fått eksempler. Så fantasiløs er du ikke. Da er det ikke snakk om at du ikke kan: Du vil ikke.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om en tenker personvern, privatliv og retten til å eie egne data osv. så er det alt en tapende kamp der personvernet stadig blir mer gjennomhullet og perforert.
Vis hele sitatet...
Hvilket er grunnen til at man bør følge veldig godt med når nye tiltak dukker opp. Dette her handler forøvrig ikke primært om å eie egne data, men å eie egen kropp. Prinsippielt handler det om at jeg må gjøre ting med min kropp for å få delta i samfunnet. Ser du virkelig ikke at det kan trekkes et stykke ut av komfortsonen?

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og det er vel slik jeg ser det flere arenaer der det burde vært satt inn tiltak for å endre utviklingen enn akkurat dette med koronapass.
Vis hele sitatet...
Det er et dårlig argument å ignorere én trussel bare fordi en annen, urelatert trussel er større på generelt grunnlag. Dersom du må velge én på bekostning av en annen, så kan du resonnere slik. Det kommer ikke til anvendelse her.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dessuten så ruller jo verden utenfor landets grenser uavhengig av oss. Om vi tar prinsipiell avstand fra koronapass,
Vis hele sitatet...
Men vi har ikke kategorisk avvist vaksinepass for faen! De fleste er skjønt enige om at dette konkrete tilfellet er innafor, men at det tilhører en gruppe tiltak som inneholder langt mer ubehagelige virkemidler. Vi bør derfor være jævlig oppmerksomme på at eventuelle midlertidige forflytninger av grenser er midlertidige og at de flyttes tilbake til origo etterpå.
Sist endret av Myoxocephalus; 10. april 2021 kl. 11:39.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg peker bare på at dette er en ganske stor tragedie for aldersgruppen 13-16.
De mister mye mer en meg. Og det er ikke sånn at de får igjen ungdomstiden noen gang.
Den er borte for alltid.
Vis hele sitatet...
Kan til en viss grad forstå hva du mener, men jeg droppet selv russetiden og klarte meg fint med det. Er vi så bortskjemte at det ble en menneskerett å feste i 14 dager i strekk? Det sier seg selv hvorfor det ikke er forsvarlig å ''se mellom fingrene''. De ungdommene får heller se på det som en god gjerning for samfunnet og resten av verden, synes nå jeg. Er du ikke enig, Vindaloo?

For å leke djevelens advokat i et lite øyeblikk så skjønner jeg jo at ungdommen som sikkert har gledet seg i mange år føler at de mister noe. Okei, så feller jeg én tåre for dem. Når livet gikk videre og frontallappene for denne generasjonen er ferdig utviklet så vil de forstå hvorfor den her 'problemstillingen' ikke er av betydning i det hele tatt.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Kan til en viss grad forstå hva du mener, men jeg droppet selv russetiden og klarte meg fint med det. Er vi så bortskjemte at det ble en menneskerett å feste i 14 dager i strekk? Det sier seg selv hvorfor det ikke er forsvarlig å ''se mellom fingrene''. De ungdommene får heller se på det som en god gjerning for samfunnet og resten av verden, synes nå jeg. Er du ikke enig, Vindaloo?

For å leke djevelens advokat i et lite øyeblikk så skjønner jeg jo at ungdommen som sikkert har gledet seg i mange år føler at de mister noe. Okei, så feller jeg én tåre for dem. Når livet gikk videre og frontallappene for denne generasjonen er ferdig utviklet så vil de forstå hvorfor den her 'problemstillingen' ikke er av betydning i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Sikkert irriterende å miste russetid, men det har ikke noe særlig annen funksjon enn moro.

13-16 åringer derimot skulle brukt denne tiden på å utforske seg selv å andre, få kjærester
kjenne på seksualiteten sin. Nå har de vært isolert og en del sikkert redde også, i over ett år.

Så jeg prater ikke bare om festival å moro, men om erfaringer det skulle gjort seg sammen med andre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Med AZ ute av spill i mange land, trøbbel for Johnson & Johnson og ett
av de landene som produserer mye vaksine (India) i fritt fall,
ser det lyst ut for Sputnik. Å det er ikke bare for å hjelpe.
Sputnik V: How Russia's Covid vaccine is dividing Europe BBC
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Med AZ ute av spill i mange land, trøbbel for Johnson & Johnson og ett
av de landene som produserer mye vaksine (India) i fritt fall,
ser det lyst ut for Sputnik. Å det er ikke bare for å hjelpe.
Sputnik V: How Russia's Covid vaccine is dividing Europe BBC
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/urix/problemer-fo...nen-1.15474893

Legg merke til at produsenten kjem med angrep på Brasil som rapporterer om funna. Når problem vart avdekt med AZ tok produsenten det på alvor - sjølv om dei nok prøvde å spele ned betydninga av funna.

Med AZ er det snakk om uheldige bivirkninger. Med Sputnik er det snakk om at det ligge organisert juks til grunn for det vi ser:
  1. Russland har informasjon dei held tilbake med vilje for å ikkje svekke tilliten til vaksina.
  2. Sputnik er i realiteten ikkje ei vaksine, men fleire ulike, litt avhengig av produsent.
  3. Produksjonsoppfølginga er så elendig at dei i praksis ikkje har kontroll over kva du får i armen.

Ingen av dei alternativa er så jævla lystige. Eg hadde tatt AZ på sekundet om eg fekk tilbod, men hadde nok styrt klar sputnik...

I tillegg er jo AZ, J&J og Sputnik varianter over eit tema. Det er veldig tenkjeleg at det som er tilfellet for AZ er tilfellet for andre bygd over samme lest.
Sist endret av vidarlo; 1. mai 2021 kl. 15:06.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Med Sputnik er det snakk om at det ligge organisert juks til grunn for det vi ser..
Vis hele sitatet...
Helt klart.
Men der Sputnik kanskje aldri ville fått noen stor distribusjon i Europa,
ser det nå ut til att vi kan komme i en situasjon hvor vi må.
Ungaren har begynt, Frankrike og andre vurderer det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Helt klart.
Men der Sputnik kanskje aldri ville fått noen stor distribusjon i Europa,
ser det nå ut til att vi kan komme i en situasjon hvor vi må.
Vis hele sitatet...
Kvifor det? AZ er fortsatt godkjent av EMA, og truleg har Sputnik V tilsvarande bivirkninger - pluss ein produsent som ikkje er ærleg og åpen om data frå klinisk testing.

Det eg stusser på er at du konstanterer at det brenn eit blått lys for AZ og J&J - men at Sputnik V kan vere eit alternativ... I tillegg til bekymringene som kjem med AZ og J&J har altså Sputnik V eit sett bekymringer som er unike for Sputnik V. Eg vil tru dei fleste europeiske land vil velje både AZ og J&J langt foran sputnik v.
BRAND ∞ STRONG
Nei, jeg er ikke sikker på noen ting rundt dette. Syns det forandrer seg fra dag til dag og virker uroversiktelig.

Sett utenifra, med min begrensete kunskap så virker det som om det har skrudd seg den veien i det siste.
Merkevaren AZ er jo ganske skadeskutt, og mye av vaksinen deres produseres bla. ved Serum Institute of India.
Og India står ovenfor en enorm katastrofe.

Hvis det skulle komme flere indikasjoner på blodpropp ved J&J vaksinen og AZ allerede har banet vei ved å sette frykt i folk,
så er vi bare en EMA godkjenning unna att Putin kan valse inn.
Sist endret av vindaloo; 1. mai 2021 kl. 15:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nei, jeg er ikke sikker på noen ting rundt dette. Syns det forandrer seg fra dag til dag og virker uroversiktelig.

Sett utenifra, med min begrensete kunskap så virker det som om det har skrudd seg den veien i det siste.
Merkevaren AZ er jo ganske skadeskutt, og mye av vaksinen deres produseres bla. ved Serum Institute of India.
Og India står ovenfor en enorm katastrofe.

Hvis det skulle komme flere indikasjoner på blodpropp ved J&J vaksinen og AZ allerede har banet vei ved å sette frykt i folk,
så er vi bare en EMA godkjenning unna att Putin kan valse inn.
Vis hele sitatet...
Eg forstår oppriktig ikkje kva du vil fram til her.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg forstår oppriktig ikkje kva du vil fram til her.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi du ser etter en agenda.
Jeg har ikke det.
Men:
hvis alle vaksineprodusentene hadde stilt likt, så ville muligens Sputnik blitt valgt bort i Europa.
Nå er spillet mer uoversiktlig.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kanskje fordi du ser etter en agenda.
Jeg har ikke det.
Men:
hvis alle vaksineprodusentene hadde stilt likt, så ville muligens Sputnik blitt valgt bort i Europa.
Nå er spillet mer uoversiktlig.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner heller ikke et kvekk av hva du forsøker å formidle. Jeg ser ikke etter en agenda, men et sammenhengende budskap. Dersom AZ ikke er bra nok for Europa, så vil Sputnik være enda mindre akseptabel av alle de samme årsakene og enda noen flere. Dersom Sputnik aksepteres av Europa, så er alle de innvendinger folk måtte tenkes å ha mot AZ tatt av vinden. AZ fremstår bedre enn Sputnik i alle målestokker.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dersom AZ ikke er bra nok for Europa..
Vis hele sitatet...
Minst 64 land er avhengig av AstraZeneca-vaksinen som produseres i India.
Nå har de bremset eksporten, på grunn av smittebølgen som rammer landet.
Og det ser vel ikke så veldig lyst ut for India de neste ukene/månedene.

Selv om AZ fortsatt er godkjent for voksne av EMA så er det mange land som
ikke vil bruke den på folk over 65 bla. Norge, Sverige, Tyskland og Frankrike.
Disse trenger altså ett alternativ.
VG
Jeg mener altså ikke att vi må slutte med AZ, jeg sier att vi kan komme
i en situasjon hvor vi ikke lengre har mulighet til å bruke den pga. tilgjengelighet.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dersom Sputnik aksepteres av Europa, så er alle de innvendinger folk måtte tenkes å ha mot AZ tatt av vinden. AZ fremstår bedre enn Sputnik i alle målestokker.
Vis hele sitatet...
Hvis tilgjengelighet dikterer hva som aksepteres så kan det jo tenkes att Sputnik stiller sterkere en
hva de ellers ville gjort.

Men jeg ønsker ikke krangle om dette, og har heller ikke nok kunskap til å starte en.
Men mener dere at det er uriktig når jeg tenker att utsiktene for eksport av Sputnik
har bedret seg siden nyttår?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Minst 64 land er avhengig av AstraZeneca-vaksinen som produseres i India.
Nå har de bremset eksporten, på grunn av smittebølgen som rammer landet.
Og det ser vel ikke så veldig lyst ut for India de neste ukene/månedene.

Selv om AZ fortsatt er godkjent for voksne av EMA så er det mange land som
ikke vil bruke den på folk over 65 bla. Norge, Sverige, Tyskland og Frankrike.
Disse trenger altså ett alternativ.
Vis hele sitatet...
Her sauser du saman minst to ting.

AZ vert produsert fleire stader, m.a. Serum Institute. Men i Europaxer den produsert i Belgia, Nederland og USA, og vi importerer ikkje frå India.

Viare så har du misforstått. Opprinneleg var det usikkerhet rundt om AZ var funksjonell for folk over 65. Men det har vi i etterkant fått data som tilseier at den er - og blodproppproblematikken har dukka opp. Men blodproppen rammar hovudsakleg unge kvinner, ikkje eldre. Difor har ein del land valt å kun nytte AZ på folk over ein viss alder, t.d. 60 for Tyskland sin del.

Grunnen til den begrensinga er at eldre har mindre sjans for bivirkninga.

Viare så svarer du ikkje på nokon av innvendingene angåande Sputnik, som truleg har dei samme problema som AZ, samt eit par andre som AZ ikkje har. Så det er fortsatt langt ifra åpenbart kva du vil fram til; det ser ut til at du kaster ut usammenhengande påstander.

At eksportstrupinga frå India kan få ein del land til å velje Sputnik ser eg på ingen måte vekk ifrå, men det er ikkje fordi dei ikkje ønsker AZ - men fordi dei ikkje får tak i AZ...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
VG
Jeg mener altså ikke att vi må slutte med AZ, jeg sier att vi kan komme
i en situasjon hvor vi ikke lengre har mulighet til å bruke den pga. tilgjengelighet.
Vis hele sitatet...
Hæ? Som sagt vert ikkje AZ i bruk i Europa produsert i India. Viare så har du framført budskapet ditt på... underlig vis om du faktisk meiner det:
Hvis det skulle komme flere indikasjoner på blodpropp ved J&J vaksinen og AZ allerede har banet vei ved å sette frykt i folk,
så er vi bare en EMA godkjenning unna att Putin kan valse inn.
Vis hele sitatet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men mener dere at det er uriktig når jeg tenker att utsiktene for eksport av Sputnik har bedret seg siden nyttår?
Vis hele sitatet...
Eg vil iallefall hevde dei har fått eit solid skot for baugen gjennom rapportane frå Brasil. Og det har ikkje vorte færre vaksiner tilgjengeleg siste halvåret, så breidda i feltet er større enn den var ved nyttår.
BRAND ∞ STRONG
Enormt engasjement rundt koronasertifikat: – Uvanlig stort
Onsdag ble et forslag om bruk av koronasertifikat sendt på høring.
På halvannet døgn har det kommet inn over 3000 høringssvar.

Blant noen av reaksjonen var:
"– Dette vil dele samfunnet inn i første- og annenrangsmennesker når det kommer til elementære rettigheter
som bevegelsesfrihet, rett til å gå på arrangement, til å møte mennesker og alt annet et menneske må kunne ta for gitt"


Det vil nok kunne skape en del uheldige situasjoner nå til sommeren hvor mange er vaksinert
(og skal ta igjen alt det tapte) mens andre ikke har fått sin enda, men forhåpentligvis vil det gå raskt
slik at alle som vil får tatt den. De som nekter får nesten skylde seg selv.

Men i ett litt mer utvidet perspektiv kan man jo tenke seg hvordan et slikt vaksine pass vil virke
inn på friheten til folk i fattige land der forskjellene allerede er store mellom folk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men i ett litt mer utvidet perspektiv kan man jo tenke seg hvordan et slikt vaksine pass vil virke inn på friheten til folk i fattige land der forskjellene allerede er store mellom folk.
Vis hele sitatet...
Korleis? Dei har i praksis ikkje mogelegheit til å reise uansett, som følgje av visumreglar i vestlege land, og kostnader ved å reise. Lever du på to dollar dagen (som er ca. fattigdomsgrensa) er det å nytte dyrare transportmiddel enn sykkel utopisk luksus.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis? Dei har i praksis ikkje mogelegheit til å reise uansett, som følgje av visumreglar i vestlege land, og kostnader ved å reise. Lever du på to dollar dagen (som er ca. fattigdomsgrensa) er det å nytte dyrare transportmiddel enn sykkel utopisk luksus.
Vis hele sitatet...
Innad i eget land.
På den ene siden: Jeg får det ikke bedre av at andre har de samme probleme som meg. Sånn sett burde det være uproblematisk å la de som er immune mot sykdommen få herje fritt mens jeg selv fortsatt er underlagt restriksjoner. Jeg er ikke så patetisk at jeg vil nekte andre muligheter bare fordi jeg selv ikke har de, herregud.

På den annen side: Da vaksinestrategien ble diskutert, så var ikke vaksinepass med i regnskapet overhode. Vi veide kost og nytte, og alle var stort sett enige om at de unge og friske skulle havne bakerst i køen av hensyn til de gamle og svake. Det eneste man som ung og sprek ofra ved å gå med på noe slikt var å utsette seg selv for en ganske statisk risiko litt lenger. Det var helt fair! Men da er det ganske kjipt å omkalfatre kost/nytte-regnskapet etter at avtalen er inngått. Nå er plutselig psykisk helse et moment her. Da vi bare så på overlevelse og fysisk helse så var det opplagt at 80-åringer kommer foran 18-åringer. Men nå som vaksina plutselig tilbyr en kur for alle de psykiske utfordringene i tillegg, så er det plutselig ikke like opplagt at helseutfordringene 80-åringene er størst likevel.

Det overstående er selvsagt en sak som kan diskluteres og jeg forventer at folk har ulike oppfatninger. Kanskje ville vi kommet frem til at det likevel var størst total risiko for gamlingene og at prioriteringsrekkefølgen var riktig - selv om jeg tror nok de fleste samvittighetsfulle foreldre der ute ville fått litt vondt i magen av å kunne dra på byen mens tenåringen fortsatt måtte sitte hjemme. På et litt mer overordna plan avslører denne saken veldig tydelig hvordan utøvende makt er villig til å endre spillereglene og flytte målpostene. Når vi nå går mot lysere tider (for vi gjør det, sant?), de midlertidige begrensningene skal oppheves og samfunnet skal tilbakeføres til en normaltilstand - hvilke nisser kommer til å snike seg med på lasset? Regjeringas vilje til å redigere avtaleteksten etter at signaturen er innhenta, og stortingets apatiske bifall bekymrer meg. Det er et dårlig tegn.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. mai 2021 kl. 23:02.
Jeg har heller ingen problemer med å vente noen måneder fra eller til, hvis det er samfunnsmessig mest gunstig at noen andre får lettelser før meg. Det er lett å forsvare det ut fra situasjonen. De unge har levd med inngripende restriksjoner omtrent utelukkende for å beskytte andre, og det er på mange måter rimelig at de slipper det lengre enn absolutt nødvendig.

Men: I saker som handler om å begrense menneskers frihet, så er det helt uansvaring å ikke løfte diskusjonen opp på det prinsipielle. Det er problematisk å dele inn mennesker i a- og b-lag mtp hvilke friheter de får ha, ut fra hvilken potensiell risiko de muligens utgjør. Det er mange andre faktorer enn korona man hypotetisk sett kan vurdere, og det er mange andre ting enn reising et sånt pass kan brukes til å diskriminere for.

Jeg sier ikke at det ikke skal gjøres, men det er ikke uproblematisk, og det må reflekteres rundt og settes tydelige grenser for.
Sist endret av *pi; 7. mai 2021 kl. 12:21.
BRAND ∞ STRONG
Hvorfor er alle helt over seg av glede over disse tallene fra Israel?
Har man ikke alltid tenkt at vi kan slå tilbake viruset ved hjelp av vaksinen?

Eller det bare for å skulle lage en gladsak?
Dette med koronasertifikat, gjelder det kun de som er vaksinert eller de som har vært smitta også? Isåfall er det ikke en mulighet for at folk vil bli smitta med vilje, kanskje først og fremst endel unge i starten av 20 åra?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Dette med koronasertifikat, gjelder det kun de som er vaksinert eller de som har vært smitta også? Isåfall er det ikke en mulighet for at folk vil bli smitta med vilje, kanskje først og fremst endel unge i starten av 20 åra?
Vis hele sitatet...
Nettopp det folk snakker om for tiden, sjekk VG.
Sitat av Lykkestjerna Vis innlegg
Nettopp det folk snakker om for tiden, sjekk VG.
Vis hele sitatet...
Ja, det var der jeg først leste det ja.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvorfor er alle helt over seg av glede over disse tallene fra Israel?
Har man ikke alltid tenkt at vi kan slå tilbake viruset ved hjelp av vaksinen?

Eller det bare for å skulle lage en gladsak?
Vis hele sitatet...
Vi får jo fortløpende mer kunnskap om hvor godt den virker for forskjellige grupper, hvor godt den hindrer videresmitte, hvordan den virker mot ulike mutasjoner osv. Israel har fått bukt med korona uten å vaksinere barn, det er ganske viktige erfaringer å ta med seg.
Sist endret av *pi; 7. mai 2021 kl. 22:19.
▼ ... noen uker senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vindaloo Vis innlegg
[b]Men i ett litt mer utvidet perspektiv kan man jo tenke seg hvordan et slikt vaksine pass vil virke
inn på friheten til folk i fattige land der forskjellene allerede er store mellom folk.
Vis hele sitatet...
For å illustrere hva jeg mente med dette (om enn på en ekstreme måte):

Fra sultkatastrofen i Sovjetunionen generelt og i Ukraina spesielt i 1932-1933.

"I august 1932 rapporterte Molotov til politbyrået at det forelå en reell fare
for hungersnød også i distrikter der høsten hadde vært utmerket.

For å forhindre at bøndene søkte seg til byene, ble det den 27. desember 1932
innført innenrikspass og obligatorisk registrering av alle byborgere.
Man stanset salget av togbilletter i de regioner som var rammet av hungersnøden."


Dette er ikke helt sammenlignbart og selvfølgelig ikke tenkelig i Norge, men hva med i fattige land
hvor det er så som så med menneskerettigheter? Veldig folkerike land hvor det kan ta år før alle er vaksinert,
og det er de med penger og resurser som får først, ikke etter alder og risiko.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du har fremstilt deg som mer nøytral i saken enn Sovjet-parallellene tilsier, men det er nå så.

Hva vil du frem til? Det er ganske klart at det er hypotetiske scenarier der vaksinepass kan bli misbrukt. Ca. ingen er uenig i det. Det er bare at nytteverdien ser ut til å veie opp for de hypotetiske og nokså uanselige faremomentene - særlig i Norge. Andre land får vi gjort lite med uansett.

Jeg mener ikke å være krass, men kan du ikke for det første avklare standpunktet ditt, og for det andre forklare nøyaktig hva som bekymrer deg og hvorfor?

Hvis det er som du ser ut til å antyde selv, at du bare har vage bekymringer uten spesielt grunnlag, ville jeg egentlig anbefalt å bare tenke mindre på det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
«Det er fremdeles risiko for lokale smitteoppbluss dersom uvaksinerte grupper ikke etterlever anbefalingene om sosial distanse»Igjen er det de uvaksinerte som er årsaken,litt rart mtp at vaksinerte også kan få/ha covid.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Bruker Brukesen Vis innlegg
«Det er fremdeles risiko for lokale smitteoppbluss dersom uvaksinerte grupper ikke etterlever anbefalingene om sosial distanse»Igjen er det de uvaksinerte som er årsaken,litt rart mtp at vaksinerte også kan få/ha covid.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det rart, når sjansen for å få covid som fullvaksinert er helt minimal? Nei, tallet er ikke hundre prosent, men det er ingenting som tyder på at de aller fleste med normalt immunforsvar ikke blir immune av vaksine. Foreløpig ser det ut som 0,05% av de vaksinerte er blitt smittet. Enda lavere enn først antatt. Hvorfor skal vi ta høyde for det?

https://www.fhi.no/nyheter/2021/svar...ruset-i-norge/
Tallet på dødsfall relatert til vaksiner øker nå kraftig i USA. På 5 måneder er tallet høyere enn det har vært det siste tiåret, og det er PFIZER\BIONTECH som troner med flest dødsfall.

Forventet?

https://www.openvaers.com/covid-data/mortality
5800 av 150 000 000 fullvaksinerte. Med andre ord mye tryggere å ta vaksinen enn å bli syk.
Ja, selv vaksinerte kan dø, så viser disse tallene om man dør med eller av vaksinen?
Uansett, 5900 dødsfall på 319 millioner vaksinedoser (dose 1 og 2) er absolutt akseptabelt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Broderbeta Vis innlegg
Tallet på dødsfall relatert til vaksiner øker nå kraftig i USA. På 5 måneder er tallet høyere enn det har vært det siste tiåret, og det er PFIZER\BIONTECH som troner med flest dødsfall.

Forventet?

https://www.openvaers.com/covid-data/mortality
Vis hele sitatet...
Kanskje du burde lese FAQ?
VAERS is a passive reporting system, meaning it relies on individuals to send in reports of their experiences to CDC and FDA. VAERS is not designed to determine if a vaccine caused a health problem, but is especially useful for detecting unusual or unexpected patterns of adverse event reporting that might indicate a possible safety problem with a vaccine. This way, VAERS can provide CDC and FDA with valuable information that additional work and evaluation is necessary to further assess a possible safety concern.
Vis hele sitatet...
Det er altså råtall. Antall som har krepert etter å ha fått vaksine, uavhengig av om det er mistanke om ein samanheng eller ikkje. Når du vaksinerer eit par hundre millioner mennesker så vil folk krepere. Ikkje av vaksina, men dei trakker ut foran bussen, dei får kreft, dei er gamle, også viare.

Det du kjem med er FUD og støy.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Jeg har det som kalles alvorlig obstruktiv søvnapné. Dvs jeg stopper å puste mange ganger i løpe av natta. Føler ikke jeg merker noe til det om dagen. Sover ikke så ille og bruker ikke cpap masken min lenger.

Prøvde meg hos fastlegen for p kanskje bruke søvnapneen for å kunne bli prioritert litt fortere men det skulle jeg ikke tenke på så legen. Han er en av de som bruker hydroxychloroquin, som jeg har forstått er kontroversielt. Jeg stoler på legen min, beste jeg noen gang har hatt.

Så jeg får gjøre meg komfortabel i absolutt siste gruppe på prioriteringslista.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg har det som kalles alvorlig obstruktiv søvnapné. Dvs jeg stopper å puste mange ganger i løpe av natta. Føler ikke jeg merker noe til det om dagen. Sover ikke så ille og bruker ikke cpap masken min lenger.

Prøvde meg hos fastlegen for p kanskje bruke søvnapneen for å kunne bli prioritert litt fortere men det skulle jeg ikke tenke på så legen. Han er en av de som bruker hydroxychloroquin, som jeg har forstått er kontroversielt. Jeg stoler på legen min, beste jeg noen gang har hatt.

Så jeg får gjøre meg komfortabel i absolutt siste gruppe på prioriteringslista.
Vis hele sitatet...
Det er "kontroversielt" fordi det ikke funker, FYI.
BRAND ∞ STRONG
Første dose satt. 17.06.21 kl.11.20. Pfizer
Ingen ubehag ved injeksjon, fortsatt ingen kroppslig reaksjon i etterkant.
Anbefales! Løp å ta.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er "kontroversielt" fordi det ikke funker, FYI.
Vis hele sitatet...
Nei da så. Får bare vente på min tur da.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Første dose satt. 17.06.21 kl.11.20. Pfizer
Ingen ubehag ved injeksjon, fortsatt ingen kroppslig reaksjon i etterkant.
Anbefales! Løp å ta.
Vis hele sitatet...
Har du noen underliggende sykdommer eller noe som gjør at du er i risikogruppe?
En bekjent tok den nettopp og har vært dårlig i 4-5 dager med influensalignende symptomer, men han er i risikogruppa og kanskje de reagerer kraftigere på vaksina?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Har du noen underliggende sykdommer eller noe som gjør at du er i risikogruppe?
En bekjent tok den nettopp og har vært dårlig i 4-5 dager med influensalignende symptomer, men han er i risikogruppa og kanskje de reagerer kraftigere på vaksina?
Vis hele sitatet...
Nope, jeg er bare gammel.
Føler meg fortsatt bra om noen skulle lure.
Skulle gladelig betalt ~10knok for å fått mRNA vaksine i dag og dose 2 ASAP.

Det eneste "shady" med Cpvid vaksine i Norge er det vannvittig trege tempoet vaksiner mottas i.
Mitt syn på denne vaksinen er at jeg ikke kommer til å ta den:

1. Det er faktisk ikke veldig mange i Norge som har blitt smitta på 1 år og 3 mnd (128 000 smittede til sammen av 5 398 804 i hele Norge).

2. Smitten har vært relativt godt kontrollert i Norge siden det starta kontra andre land ved strenge regler og god avstand med munnbind.

3. De ulike vaksinene har ikke blitt testet på forhånd like godt som de vanlige vaksinene som finnes fra før, jeg syns det er litt synd at det er forskjellige valg muligheter av vaksiner hva man kan ta, uten å vite med sikkerhet hva slags langtidseffekter noen eventuelt kan få, og allerede sett eksempler på dødsfall som blodpropp hos unge mennesker av korttids bivirkningene. Noe som jeg tenker gjør meg skeptisk.

4. Du blir ikke immun når du tar vaksinene, men blir heller ikke like syk. Greit nok, hadde du blitt immun, hadde jeg kanskje revurdert valget. Og du må altså ta samme vaksine på nytt etter rundt 6 mnd.

5. Siste jeg vil legge til er at folk kritiserer meg og gir meg litt av skylda når jeg ikke er en nikkedukke som har en annen mening av disse argumentene, og får kommentarer om jeg er på samme side som Charter Svein og vil sikkert brenne munnbind i gatene. Så er det typisk at jeg blir kalt konspirasjonsteoriker, bare fordi jeg ikke vil ta vaksine.
Sist endret av yomomma; 18. juni 2021 kl. 03:13.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Mitt syn på denne vaksinen er at jeg ikke kommer til å ta den:

1. Det er faktisk ikke veldig mange i Norge som har blitt smitta på 1 år og 3 mnd (128 000 smittede til sammen av 5 398 804 i hele Norge).
Vis hele sitatet...
Men å bruke det som en "garanti" eller som er argument? Blir litt fattig om du tilfeldigvis er en av dem som blir hardt rammet om du blir smittet. Kjipt om historien viser at du blir smittet og får problemer med indre organer etterpå.

2. Smitten har vært relativt godt kontrollert i Norge siden det starta kontra andre land ved strenge regler og god avstand med munnbind.
Vis hele sitatet...
Personlig vil foretrekker å kunne gå tilbake til å klemme andre mennesker uten å føle at jeg kanskje smitter andre eller de smitter meg. Og før jeg kommer dit trenger jeg vaksine 1 og 2.

3. De ulike vaksinene har ikke blitt testet på forhånd like godt som de vanlige vaksinene som finnes fra før, jeg syns det er litt synd at det er forskjellige valg muligheter av vaksiner hva man kan ta, uten å vite med sikkerhet hva slags langtidseffekter noen eventuelt kan få, og allerede sett eksempler på dødsfall som blodpropp hos unge mennesker av korttids bivirkningene. Noe som jeg tenker gjør meg skeptisk.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette har blitt debattert side opp og ned både her og andre plasser. Sålangt virker risikoen ved vaksine å være veldig liten. Mens sjansen for alvorlige langtidsproblemer som følge av å bli covid infisert er langt høyere enn risikoen for vaksineproblemer. Spill oddsen.

4. Du blir ikke immun når du tar vaksinene, men blir heller ikke like syk. Greit nok, hadde du blitt immun, hadde jeg kanskje revurdert valget. Og du må altså ta samme vaksine på nytt etter rundt 6 mnd.
Vis hele sitatet...
mRna ca 90% sikker. Så nei ikke 100% immun, men 90% beskyttelse er i den sammenheng veldig tett på. Dessuten virker det som om de som er vaksinert og blir smittet får et langt midlere angrep, og dermed slipper langtidsskader. Igjen. Spill oddsen.

5. Siste jeg vil legge til er at folk kritiserer meg og gir meg litt av skylda når jeg ikke er en nikkedukke som har en annen mening av disse argumentene, og får kommentarer om jeg er på samme side som Charter Svein og vil sikkert brenne munnbind i gatene. Så er det typisk at jeg blir kalt konspirasjonsteoriker, bare fordi jeg ikke vil ta vaksine.
Vis hele sitatet...

Du må gjerne lage deg fiktive grunner for å ikke ta vaksine, vaksinen er jo ikke obligatorisk så du gjør som du vil. Men om dette er grunnen for at velger som du gjør, så er vel valget temmelig dårlig fundamentert. Det du sier gjør at du ikke skal vaksineres er vel strengt tatt bare gode argumenter for hvorfor du burde vaksineres. Valget er ditt. Prisen du betaler ved å ikke ta vaksinen kan bli temmelig høy. Kjipt om du blir smittet og får lungekapasitet som en 80 årig kolspasient, eller at nyrene svikter.

Både den engelske og indiske har visst seg å være noen hissige jævler. Smitter lettere og det skrives at den indiske også gir mer problemer. England har utsatt åpningen med 4 uker pga mye smitte nå med den indiske. Og vi har også fått den indiske og den ventes å bli den dominerende varianten fremover. Helt til det evt. kommer en nyere og kanskje ennå sintere mutasjon. De som tar vaksinen får lavere sjanse for komplikasjoner selv ved helt nye mutasjoner, men ikke du.

Det med revaksinering om et halvt år er bare en mulighet. Det er ikke sagt at det skal bli en tredje runde med vaksine. Det kommer blant annet an på om det skulle vise seg at mange vaksinerte likevel blir smittet av mutasjoner. Men selv med 3 vaksinedoser så er jo oddsen på de vaksinertes side.

Når beslutninger skal taes, forsøk å unngå å bli helt fastlåst i en bestemt avgjørelse. Se heller på tallene rundt risiko og se hva som gir deg best odds. Tallene er temmelig entydige og tallene viser at det smarte valget er vaksine.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men å bruke det som en "garanti" eller som er argument? Blir litt fattig om du tilfeldigvis er en av dem som blir hardt rammet om du blir smittet. Kjipt om historien viser at du blir smittet og får problemer med indre organer etterpå.



Personlig vil foretrekker å kunne gå tilbake til å klemme andre mennesker uten å føle at jeg kanskje smitter andre eller de smitter meg. Og før jeg kommer dit trenger jeg vaksine 1 og 2.



Akkurat dette har blitt debattert side opp og ned både her og andre plasser. Sålangt virker risikoen ved vaksine å være veldig liten. Mens sjansen for alvorlige langtidsproblemer som følge av å bli covid infisert er langt høyere enn risikoen for vaksineproblemer. Spill oddsen.



mRna ca 90% sikker. Så nei ikke 100% immun, men 90% beskyttelse er i den sammenheng veldig tett på. Dessuten virker det som om de som er vaksinert og blir smittet får et langt midlere angrep, og dermed slipper langtidsskader. Igjen. Spill oddsen.




Du må gjerne lage deg fiktive grunner for å ikke ta vaksine, vaksinen er jo ikke obligatorisk så du gjør som du vil. Men om dette er grunnen for at velger som du gjør, så er vel valget temmelig dårlig fundamentert. Det du sier gjør at du ikke skal vaksineres er vel strengt tatt bare gode argumenter for hvorfor du burde vaksineres. Valget er ditt. Prisen du betaler ved å ikke ta vaksinen kan bli temmelig høy. Kjipt om du blir smittet og får lungekapasitet som en 80 årig kolspasient, eller at nyrene svikter.

Både den engelske og indiske har visst seg å være noen hissige jævler. Smitter lettere og det skrives at den indiske også gir mer problemer. England har utsatt åpningen med 4 uker pga mye smitte nå med den indiske. Og vi har også fått den indiske og den ventes å bli den dominerende varianten fremover. Helt til det evt. kommer en nyere og kanskje ennå sintere mutasjon. De som tar vaksinen får lavere sjanse for komplikasjoner selv ved helt nye mutasjoner, men ikke du.

Det med revaksinering om et halvt år er bare en mulighet. Det er ikke sagt at det skal bli en tredje runde med vaksine. Det kommer blant annet an på om det skulle vise seg at mange vaksinerte likevel blir smittet av mutasjoner. Men selv med 3 vaksinedoser så er jo oddsen på de vaksinertes side.

Når beslutninger skal taes, forsøk å unngå å bli helt fastlåst i en bestemt avgjørelse. Se heller på tallene rundt risiko og se hva som gir deg best odds. Tallene er temmelig entydige og tallene viser at det smarte valget er vaksine.
Vis hele sitatet...

Selvfølgelig er du uenig i alle grunnene. Hva er et godt argument mot vaksina da?
Du kommer jo bare med "Tenk hvis du blir smitta, da får du ha lykke til med lite lungekapasitet. Nå har det kommet noen hissige mutasjoner som blir enda verre".

Det er tydeligvis livsfarlig for meg å ha en annen mening.

128 000 smitta av 5 millioner mennesker er ikke ille hvis jeg fortsetter som før å bruker munnbind og har god avstand blant folk.

Eneste argumentet ditt for dette er "Kjipt hvis du blir smitta og får indre organer ødelagt".

Og veit du hva eller?

Nå om dagen som landet har åpna mye i byene omtrent til normalen, så går nesten INGEN med munnbind lengre, og folk flest har slutta å ta avstand.
Gjett hvem som fortsetter med munnbind og avstand?? Det er meg! Lurer på hvem som er verst jeg?
Sitat av yomomma Vis innlegg
Selvfølgelig er du uenig i alle grunnene. Hva er et godt argument mot vaksina da?
Du kommer jo bare med "Tenk hvis du blir smitta, da får du ha lykke til med lite lungekapasitet. Nå har det kommet noen hissige mutasjoner som blir enda verre".

Det er tydeligvis livsfarlig for meg å ha en annen mening.

128 000 smitta av 5 millioner mennesker er ikke ille hvis jeg fortsetter som før å bruker munnbind og har god avstand blant folk.

Eneste argumentet ditt for dette er "Kjipt hvis du blir smitta og får indre organer ødelagt".

Og veit du hva eller?

Nå om dagen som landet har åpna mye i byene omtrent til normalen, så går nesten INGEN med munnbind lengre, og folk flest har slutta å ta avstand.
Gjett hvem som fortsetter med munnbind og avstand?? Det er meg! Lurer på hvem som er verst jeg?
Vis hele sitatet...
Enig med dette få hets fra folk fordi jeg ikke ønsker å ta vaksinen. Det er ingen ldokumentert angtidsvirkninger, og helt egentlig plager det meg.

Det virker som alle tror jeg er en av dem 5G konspirasjonsteorier, eller følger fan av Kari fordi jeg ikke vil gamble med livet mitt ovenfor en rat race.

Hadde vaksinen blitt utviklet uten penger og politisk makt i agenda, hadde tilliten til vaksinen vært betraktelig større.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Selvfølgelig er du uenig i alle grunnene. Hva er et godt argument mot vaksina da?
Du kommer jo bare med "Tenk hvis du blir smitta, da får du ha lykke til med lite lungekapasitet. Nå har det kommet noen hissige mutasjoner som blir enda verre".

Det er tydeligvis livsfarlig for meg å ha en annen mening.

128 000 smitta av 5 millioner mennesker er ikke ille hvis jeg fortsetter som før å bruker munnbind og har god avstand blant folk.

Eneste argumentet ditt for dette er "Kjipt hvis du blir smitta og får indre organer ødelagt".

Og veit du hva eller?

Nå om dagen som landet har åpna mye i byene omtrent til normalen, så går nesten INGEN med munnbind lengre, og folk flest har slutta å ta avstand.
Gjett hvem som fortsetter med munnbind og avstand?? Det er meg! Lurer på hvem som er verst jeg?
Vis hele sitatet...

Et godt argument MOT vaksinen? Nei si det du. Sålangt har jeg ikke hørt ett eneste ett. Og ikke klarer jeg komme på noen heller.

Om du fortsetter med både munnbind og avstand så reduserer du jo risikoen for å bli smittet. Men hvor lenge vil du klare det? Du har klart halvannet år snart. Men hva skjer i oktober om du drar på fest? "Resten av landet" er vaksinert, folk har kastet maskene, det drikkes alkohol, stemningen er god, det danses tett og det klemmes og klines.

Etter festen viser det seg kanskje at du ikke var den eneste på den festen som ikke var vaksinert. Og at det sannsynligvis var en av dere uvaksinerte som bragte smitten med på festen og nå er du også smittet. Og hva med ONS, sjekking, klining, og knulling? Er ikke det gode grunner til å ta vaksinen? Nærkontakt rett og slett?

Vaksinen skal la deg leve med lavere skuldre og lavere beredskapstilstand i årene fremover. Uten vaksinen må du jo selv være ansvarlig og ta ansvar for smitterisiko. Hele veien helt tiden. Maske. Avstand. Sølibat eller sex mot fersk test og karanteløfte?

Men som sagt. Vaksinen er ikke lovpålagt. Du bestemmer selv. Bare ikke gå den veien fordi du ønsker å fremstå som spesiell eller for å markere avstand til A4 eller det etablerte. Det er det ikke verdt.
Sist endret av _abc_; 18. juni 2021 kl. 09:45.