Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1430
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Er for tiden på avrusning etter sprekk på opiater og piller etter ganske mange år som nøktern.

Jeg har nå mulighet til starte opp i LAR. Jeg er over de verste abstinensene, men sliter med søvn, angst +++ altså de vanlige abstinensene som jeg vet tar tid og dette på plass..

Jeg er veldig usikker på oppstart på subutex nå, vil helst klare det uten og har gjort det før men er på den andre siden livredd for å sprekke igjen.

Noen med erfaring fra LAR medisiner som har noen innspill?
Det er et helvette å komme seg av de medisinene iallfall metadon, aner ikke åssen det er med subutex
Sitat av Ecsassy Vis innlegg
aner ikke åssen det er med subutex
Vis hele sitatet...
Sub absinenser er jælvlig og vare veldig lenge
Sist endret av newuser; 21. februar 2021 kl. 02:15.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen personlig erfaring men kjenner andre som har god hjelp av LAR. De bruker medisiner langvarig og noen sannsynligvis resten av livet men det er hvertfall bedre enn å bruke heroin igjen
Lar er et helvette. Nå har det litt å si hvor i landet du bor.. men bor du i Midt-Norge hadde jeg unngått lar for alt det hadde vært. Itilegg så er ikke subutex noe bra preparat å gå på over lengre tid. Jeg kjenner så mange som sliter fryktelig med vondt i kroppen, depresjon, abstinenser ja alt. Så er det veldig lett å plutselig bli kutta i medisinering om du skulle være uheldig å snuble litt på veien til rusfrihet. De har ingen medfølelse. Du blir veldig bundet til å hente medisin hver dag å gå på pisseprøver. Røyker du litt hasj ved siden av liksom så får du aldri med deg medisin hjem.

Sub er noe som skal brukes i en avrusningsfase. 3-5 uker.
Sist endret av Sondre; 21. februar 2021 kl. 12:02.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er redd for bivirkningene ja, og å miste så mye frihet som man gjør i LAR (ihvertfall i begynnelsen)

Samtidig er jeg livredd for å sprekke og husker så altfor godt hvor lenge suget etter opiater henger i, selv etter man er frisk i kroppen.

Og akkurat nå skriker hodet og kroppen min bare etter å føle seg "normal ". Er så jævlig slitsomt å gå å hangle så lenge.

Takk for svar, jævlig dilemma altså. Vet ikke hva jeg skal gjøre enda
Lar er siste utvei. De setter klørne i ryggraden på deg og holder til de plutselig slipper. Å da bryr de seg katta om du er aldri så avhengig av medisinen du får. Jeg ble tatt av metadon på dagen. Alle skjønner hvordan d gikk..
Hadde jeg vært deg hadde jeg pint meg gjennom abstinensene. Er opp til en uke med ubehag, mot å gå på andre preparat daglig. Er en hel haug bivirkninger. Jeg tok den veien ihvertfall. Alkohol og valium hjelper på abstinensene betraktelig
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Hadde jeg vært deg hadde jeg pint meg gjennom abstinensene. Er opp til en uke med ubehag, mot å gå på andre preparat daglig. Er en hel haug bivirkninger. Jeg tok den veien ihvertfall. Alkohol og valium hjelper på abstinensene betraktelig
Vis hele sitatet...
Desverre henger abstinensene lengre i enn en uke, jeg er inni min andre uke, og ja det verste er over, men dette med søvn, ekstremt liten energi og angst henger lenge i. Benzo kan jeg se langt etter for det har jeg også gått av når jeg har vært her på avrusning.

Så jeg kjenner vel på begge abstinensene akkurat nå. Fuck altså, klare å hekte seg igjen etter så jævlig mange år som nøktern
Jeg var i akkurat samme dilemma. Endte opp med å bli LAR pasient på subutex. Tenkte akkurat likt som deg, at det var bedre å klare det uten, men jeg er ganske sikker på at det hadde gått til helvete igjen. Så jeg er greit fornøyd nå. Står på 8mg sub om dagen, jeg vet det kommer til å suge og gå av men jeg tror det var lurt av meg og ta i mot hjelpen.

Jeg blir ofte den eneste som har noe å si til LARs forsvar. Jeg har ikke opplevd noe mas fra dem. De krever ikke engang urinprøver fra meg siden jeg sa jeg hadde problemer med å pisse foran andre. Jeg føler meg både sett og hørt og at jeg er med på å bestemme behandling.

Dette har sikkert med hvor i landet du er, og man kan seff få en idiot som behandler eller psykolog.

Du må ta et skikkelig oppgjør med deg selv. Er du sikker på at du klarer deg uten, eller er det sannsynlig at du sprekker og ting går til helvete igjen? Isåfall, så ville jeg anbefalt LAR. Du må jo ikke være der lenge, og du må ikke gå på høye doser. Kanskje det er det du trenger i en ustabil periode i livet?

Lykke til
Hvis du har klart dette før, og kommer fra et lengre intervall med høyt funksjonsnivå, rusmestring og ingen opiater, skal du ha en god grunn til å ikke forvente det samme av deg selv denne gang.

Hvis du derimot gang på gang mister kontrollen fordi du ikke klarer å parkere opiatsuget, da er tiden for LAR inne. Sub om du kan, metadon om du må
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvis du har klart dette før, og kommer fra et lengre intervall med høyt funksjonsnivå, rusmestring og ingen opiater, skal du ha en god grunn til å ikke forvente det samme av deg selv denne gang.

Hvis du derimot gang på gang mister kontrollen fordi du ikke klarer å parkere opiatsuget, da er tiden for LAR inne. Sub om du kan, metadon om du må
Vis hele sitatet...
Jeg tilhører vel helst første gruppen du beskriver, var uten opiater i langt over 10 år, så jeg vet jo at jeg har det i meg, er bare så redd for å ikke klare det igjen. Men aller helst vil jeg gjøre det uten noe. Hater tanken på å bli slave til et system!
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg var i akkurat samme dilemma. Endte opp med å bli LAR pasient på subutex. Tenkte akkurat likt som deg, at det var bedre å klare det uten, men jeg er ganske sikker på at det hadde gått til helvete igjen. Så jeg er greit fornøyd nå. Står på 8mg sub om dagen, jeg vet det kommer til å suge og gå av men jeg tror det var lurt av meg og ta i mot hjelpen.

Jeg blir ofte den eneste som har noe å si til LARs forsvar. Jeg har ikke opplevd noe mas fra dem. De krever ikke engang urinprøver fra meg siden jeg sa jeg hadde problemer med å pisse foran andre. Jeg føler meg både sett og hørt og at jeg er med på å bestemme behandling.

Dette har sikkert med hvor i landet du er, og man kan seff få en idiot som behandler eller psykolog.

Du må ta et skikkelig oppgjør med deg selv. Er du sikker på at du klarer deg uten, eller er det sannsynlig at du sprekker og ting går til helvete igjen? Isåfall, så ville jeg anbefalt LAR. Du må jo ikke være der lenge, og du må ikke gå på høye doser. Kanskje det er det du trenger i en ustabil periode i livet?

Lykke til
Vis hele sitatet...
Takk for reflektert og saklig svar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tilhører vel helst første gruppen du beskriver, var uten opiater i langt over 10 år, så jeg vet jo at jeg har det i meg, er bare så redd for å ikke klare det igjen. Men aller helst vil jeg gjøre det uten noe. Hater tanken på å bli slave til et system!
Vis hele sitatet...
Ja. LAR er jo ingen løsning, bare en nødvendighet for å holde atferden sin någelunde fri for desperate impulser i verste situasjonene.
Sist endret av Tøffetom; 21. februar 2021 kl. 19:59.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ja. LAR er jo ingen løsning, bare en nødvendighet for å holde atferden sin någelunde fri for desperate impulser i verste situasjonene.
Vis hele sitatet...
Ja, sant nok
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hold deg langt unna subutex, verste helvete jeg har vært gjennom, abstinensene varte hvertfall 1 måned hvis ikke lenger. Snorta under 1mg i ca. 1 år.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hold deg langt unna subutex, verste helvete jeg har vært gjennom, abstinensene varte hvertfall 1 måned hvis ikke lenger. Snorta under 1mg i ca. 1 år.
Vis hele sitatet...
Ja det er for det meste subutex jeg har brukt på sprekk. Hero ble for dyrt i lengden.

Så jeg må nok gjennom noen uker til med abstinenser