Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2923
Hei. Kjøpte btc og en haug med altcoins i fomoen sent 2017. Kjøpte da bitcoins på localbitcoins via bankoverføring(ca 5000 kr) .
Samme tid lagde eg en bruker på coinbase og kjøpte ethereum som eg sendte videre til binance.(ca 15 k) Hadde vel en 10 forskjellige altcoins, desse var tradet mye. Sikkert 100 transaksjoner som eg ikkje finner igjen i verken binance eller coinbase. Etter krakket så følgte eg ikkje med lenger men nå har eg fått tilgang igjen og ser at alle alcoinsa har så og si nulla seg i verdi. Men det var en som skilte seg ut. Vechain. Denne posten er nå verdt 1800 usd og min bitcoin post er verdt 900 usd.
Eg ligger nå i pluss. Har aldri ført dette på skattemeldingen. Eg har ikkje tenkt å selge før om 7 år.
Dette vart et lang innlegg, men spørsmålet er: hvor mye kan en ta ut før skatteetaten får nyss i de? Har lyst å betale skatt men har ikkje sjans til å vise til transaksjonssedler.. Hva om mine coins blir verdt 50 k usd endag? Er vel ikkje så enkelt å føre i skattemeldingen at eg la inn 20 k nok og at det er verdt 25 k nok nå?
Bør eg selge alt nå til fiat nå som summen enda er liten, og heller kjøpe tilbake igjen med engang og dermed føre logg på transaksjoner?
Dårlig med svar her , bumper tråden til mannen ved å slenge på et eget spørsmål. Har dessverre ikke selv svaret på spørsmålet ditt.
Hvordan gå frem for å selge unna bitcoins/altcoins UTEN å skatte av det, hvor går grensen på hvor mye du kan ta ut/få overført hvert år + maks enkelttransaksjon uten å tiltrekke seg mistenksomhet?

Eier ingen coins nå, men tro det eller ei, mtgox sin rettssak er fortsatt pågående i rettsystemet i Tokyo. Ser ut som man får hvertfall 25% tilbake av hva man mistet, fiat/btc hvis man har vært med i prosessen .
Saken har løst seg. Ved hjelp av kryptosekken fekk eg overført alle handlinger/kjøp salg og overførsler fra samtlige exhanges via api og fikk dette over til en pdf fil/rapport som kan sendes direkte inn i skattemeldingen for tidligere år ved hjelp av en endringsmelding. Alt var gjort på en times tid og veldig lett å få til��
ver obs på om en har coins som er delisted eller endret ticker på så må en manuelt føre disse som tap i det aktuelle år.
Sist endret av norwegianhobo; 10. januar 2021 kl. 13:21.
hvor mye % snakker vi ca. i "tap" ?