Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3918
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitering er en nyttig funksjon, men om det er forrige innlegg du siterer, og du kun har en kort kommentar: Vennligst dropp sitatet. Vi leser kronologisk, og ser hvilket innlegg som kom før. Å sitere det er å tilføre støy.

Illustrasjon av hva jeg mener:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst Innleggstekst
Vis hele sitatet...
Hvor skjedde dette?

«Hurtigsvar på dette innlegget»-knappen er mindre enn sitat-knappen, og ser slik ut: http://static3.freak.no/forum/images/buttons/quickreply.gif

Jeg ser andre potensielle årsaker til at folk gjør dette, men vil ikke teoretisere om dem før ev. nødvendig.

Framover mot en bedre leseropplevelse!
Sitat av MemoryCard Vis innlegg
Helt enig!
Vis hele sitatet...
Samme her.

En fare kan jo være at noen ninja'er deg og poster et innlegg i mellom ditt og det du hadde tenkt å svare på.

Edit. Eller at det blir slettet.
Sist endret av Snøbark; 29. januar 2014 kl. 20:30.
Sitat av Jonta Vis innlegg
«Hurtigsvar på dette innlegget»-knappen er mindre enn sitat-knappen, og ser slik ut: http://static3.freak.no/forum/images/buttons/quickreply.gif
Vis hele sitatet...
Etter 3 år på freak hadde jeg aldri trykket på den, takk!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Snøbark: Dét var én av tingene jeg vurderte, men da kan man forhåndsvise, eller endre/slette innlegget sitt i de 5 minuttene man har =)
Eneste grunnen til å sitere er om man siterer et svar som er en del lengre opp, og om man skal kommentere enkeltpunkter i et innlegg.

Ellers er det fint lite grunn til å sitere.
Takk for at du opprettet en tråd om dette. Vi trenger mer fokus på unødvendig sitering, det er utrolig irriterende og tilfører vanvittig mye støy i en ellers koselig tråd.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg siterer som regel alltid hvis en tråd er veldig aktiv, i tilfelle noen andre kommer før meg mens jeg skriver. Men noe jeg gjør som ikke alle andre gjør, er å kutte ut de største delene av det jeg siterer og heller kun ha et spørsmål/svar som jeg gir et svar på. Det ser jeg ikke store problemer med, da det tar lite plass.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Etter 3 år på freak hadde jeg aldri trykket på den, takk!
Vis hele sitatet...
*kremt* Snart 7 år her. Kanskje på tide å starte?
Sist endret av Bombasa; 29. januar 2014 kl. 21:55.
Det går jo også an å sitere bare en brøkdel av det faktiske innlegget, som mange andre forumer gjør. Dersom du skal svare på/henge deg opp i én setning av et stort innlegg(som irriterende mange har en tendens til å gjøre), så sitér kun denne ene setningen.

Hurtigsvar-knappen skal også testes, men skjønner ikke helt funksjonen. Er jo bare å scrolle til bunnen av siden?
Edit: Brukte hurtigsvar-knappen på dette innlegget, til en av brukerne høyere oppe. Hva er forskjellen? Det blir jo ikke et direkte svar til h*ns innlegg. Å bruke end-knappen blir jo det samme.
Sist endret av enanthate; 29. januar 2014 kl. 22:23.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hva er hensikten med hurtigsvarknappen egentlig?

Sparer seg fra å scrolle ned noen cm?
Sist endret av Screwdriver; 29. januar 2014 kl. 22:28.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Hva er hensikten med hurtigsvarknappen egentlig?

Sparer seg fra å scrolle ned noen cm?
Vis hele sitatet...
party pooper... jeg syntes den funksjonen er litt fancy!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Og vær så snill: Ikke sitér et bilde (eller flere!) hvis det er fullstendig irrelevant til svaret ditt. Sånt blir jeg voldelig av.
Jeg siterer når jeg skal svare på et innlegg lenger opp. og når det blir for langt, så kutter jeg enten det ned til de punktene jeg vil svare på, eller fjerner slutten.
F.eks:

Sitat av enanthate Vis innlegg
Det går jo også an å sitere bare en brøkdel av det faktiske innlegget, som mange andre forumer gj...
Vis hele sitatet...
Da kan folk se hva jeg svarer på og de kan lett gå tilbake å lese innlegget
Sist endret av Vod0; 30. januar 2014 kl. 01:06.
Uhm, kanskje en bug her, men det skjer absolutt ingenting når jeg trykker på den, har forøvrig aldri gjort det før heller, skal det skje noe spesielt?
Bruskork1: Den knappen er ment til å multisitere.
Det betyr, hvis du vil sitere post nr 1, 4 og 6, trykker du på den knappen på de postene, og trykker "Nytt svar"

EDIT: Å, den ANDRE knappen ja, beklager.
Sist endret av Crisposjokolade; 30. januar 2014 kl. 01:23.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Noen som kan svare på hva den knappen gjør? uten om å ta deg til bunnen av siden?
Testet nå. Skjer det noe?
Nei.
Man blir bare tatt ned til bunnen av siden.
Sist endret av Crisposjokolade; 30. januar 2014 kl. 01:23.
Dette her var da en finurlig ting å henge seg opp i!

Fordelen med å sitere innlegg, spesielt når tråden har begynt å bli litt lang, er at det blir mye mer oversiktlig.
Det er ikke alle som orker å lese f.eks 15 sider med innlegg, og hvis man da bare diskuterer uten å henvise til hvem, og hva man svarer på blir det rett og slett rotete. Uansett debatt så blir etterhvert mange ulike elementer som diskuteres samtidig, og da synes jeg det er veldig fint å få oppgitt hva den enkelte svarer på.

Hvis dette er ett virkelig stort problem så kan du jo kjøpe deg en større skjerm? Slipper du å scrolle så mye
Jeg bruker nesten alltid hurtigsvarboksen nederst på sida.

Å dele opp et langt innlegg for å svare på forskjellige deler er bare fint at folk tar seg tid til. Det trådstarter mener er å sitere en tekstvegg, for så å svare "ja nei titegn" under. Eller enda verre, å sitere store bilder.
Sitat av enanthate Vis innlegg
så sitér kun denne ene setningen.
Vis hele sitatet...
Det gjør ofte jeg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Tihi Vis innlegg
Dette her var da en finurlig ting å henge seg opp i!

Fordelen med å sitere innlegg, spesielt når tråden har begynt å bli litt lang, er at det blir mye mer oversiktlig.
Det er ikke alle som orker å lese f.eks 15 sider med innlegg, og hvis man da bare diskuterer uten å henvise til hvem, og hva man svarer på blir det rett og slett rotete. Uansett debatt så blir etterhvert mange ulike elementer som diskuteres samtidig, og da synes jeg det er veldig fint å få oppgitt hva den enkelte svarer på.

Hvis dette er ett virkelig stort problem så kan du jo kjøpe deg en større skjerm? Slipper du å scrolle så mye
Vis hele sitatet...
Skivebom av dimensjoner.

Poenget er: man siterer når det er uklart hvem man svarer eller hva man svarer på. Hvis det ikke er noe "sitat" i en post, går man ut ifra at den adresserer posten før. Hvis man svarer på en konkret ting i en lenger post, kan det være greit å sitere denne. Hvis man svarer på flere ting i en post, kan sitater derfra også være et nyttig verktøy til å se nøyaktig hva det er som blir diskutert.

Dette virker åpenbart, derfor synes jeg det er litt rart at praksisen ikke er mer utbredt.
Det morsomste er når det første innlegget siterer OP. Hva er vitsen med å sitere hele OP sitt innlegg?
Robhol:

Det du kunne gjort nå, var å fjerne all overflødig tekst, i forhold til hva du faktisk kommenterer på.

F.eks slik:


Sitat av Tihi Vis innlegg
Det er ikke alle som orker å lese f.eks 15 sider med innlegg, og hvis man da bare diskuterer uten å henvise til hvem, og hva man svarer på blir det rett og slett rotete.
Vis hele sitatet...