Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1334
Jeg prøver å få åpnet eller mountet en nfs share (nas4free) i debian. nfs-common er installert. Jeg finner nfs sharen med showmount, såvidt jeg kan forstå. Når jeg prøver å mounte i terminal får jeg beskjed om access denied by server while mounting ... Når jeg prøver å vise nfs shares i filutforskeren (thunar) så får jeg bare opp et sånn "stop-sign" ved adressefeltet. Jeg begynner å skrive nfs://, og da kommer det opp. Skriver jeg smb:// så funker alt fint, og ingen "stop-sign". Er det noe galt i ene eller andre enden her? Eller kanskje begge? Forunderlig at smb funker out of the box, men nfs gjør det ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva viser /etc/exports på serveren?
bo1e's Avatar
Trådstarter
Jeg får heller ikke tilgang fra kodi på en rpi, så sannsynligvis noe muffens på serveren.

/etc/exports sier for øyeblikket:
/mnt/media -alldirs -mapall=root -network 10.0.50.0 -mask 255.255.255.0
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ah, *BSD.

I utgangspunktet skal det gje tilgang til ip:/mnt/media frå heile nettet 10.0.50.0/24. mapall til root er litt dårleg ide, men greit nok.

Kva viser showmount -e <ip på server>?
bo1e's Avatar
Trådstarter
mapall til root er default på i nas4free, og så lenge ingenting funker så forandrer jeg på minst mulig.

showmount sier /mnt/media 10.0.50.0

Fikk til å mounte via terminalen. Kun min egen feil.. hadde ikke med hele stien på serversiden. Men lurer fremdeles på hvorfor det ikke er mulig å navigere til en nfs-share i thunar. Kanskje det bare ikke støttes?
Sist endret av bo1e; 4. mai 2016 kl. 22:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bo1e Vis innlegg
Fikk til å mounte via terminalen. Kun min egen feil.. hadde ikke med hele stien på serversiden. Men lurer fremdeles på hvorfor det ikke er mulig å navigere til en nfs-share i thunar. Kanskje det bare ikke støttes?
Vis hele sitatet...
NFS er litt knotete, ettersom store deler av sikkerheta bygger på at kun nettverksadministrator har root på boksane. Difor vil typisk ikkje NFS godta forespørsler frå uprivligerte porter (>1025). Eg vil anta det fort er grunnen.

http://www.porcupine.org/satan/demo/..._programs.html