Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1532
Hei!
Jeg har 3 servere.

mail1
mail2
mottak

"mottak" sitter internt i nettverket.

"mail1" og "mail2" står direkte ute på Internett, inneholder firewall, og skal ta imot mail, evt sjekke for spam / virus, og så videresende til "mottak".

Serveren "mottak" er satt opp og fungerer dersom man åpner for mailtrafikk mot Internett og sender direkte til den.

Tips til hva jeg kan gjøre på mail1 og mail2 for å få de til å gjøre det jeg ønsker? Spam / virusvask er kanskje ikke nødvendig, da mail2 kanskje mangler litt ressurser til å kjøre clamav.

Men poenget er; Hvordan videresender jeg mail som blir sendt til de to MX-oppføringene mail1 og mail2 til "mottak"?
Sist endret av HighAtBirth; 10. april 2016 kl. 21:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du set opp reglar for å viaresende e-posten. Korleis du gjer det konkret kjem an på kva software dei køyrer.

For postfix bruker du transport maps for å viaresende alt. Og du vil jo gjerne køyre greylisting, spamvask og slikt på kanten, slik at du kan avvise mest mogeleg spam utan å ta imot. For tar du imot vert det brått ditt ansvar å lage bounces og behandle den.
Tusen hjertelig takk, du satte meg på rett spor, og nå har jeg fått til et oppsett som fungerer ganske greit!