Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  183 45005
jeg skjønner ikke det her...

her i huset er det 2 tv'er.. men vi bruker ikke den analoge inngangen på noen av tv'ene... jeg har forøvrig ikke analog tilgang i min tv i det hele tatt.... kun på den ene tv'en... bruker kun scart via en dekoder som ikke har analog plugg bakpå heller... men jeg kjenner en elkjøp reperatør som kan fjerne den greia....

så det eg kan gjøre er: be han reperatøren om å fjerne den antenna bakpå tv'en også skrive på lisenslappen at tv'en ikke lenger er i bruk.

det vil vel fungere ja?
nei da en dekoder teller som tv siden den gir deg nettopp det,tv signaler.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hah, her har vi en som trolig har hatt besøk av en fra NRK.... :P

Mann slåss med lisenskontrollør
Heilt canooon
Hvordan blir det med folk som ikke har dekodere og bare tv'er, må man da betale lisens?
Sitat av Rindae Vis innlegg
Hvordan blir det med folk som ikke har dekodere og bare tv'er, må man da betale lisens?
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke har plombert tven din så må du betale lisensen.
Hvis jeg nå flytter ut, og tar med en tv, er det da mulig å unnslippe lisensen??

Jeg regner med at det ikke er mulighet for å kjøpe RiksTV boks/Altibox/CD eller lignende uten å bli meldt inn?

Så om man kjøper nytt tv/tvdekoder i 2009, er det vel teoretisk sett umulig å unslippe lisensen??
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
Så om man kjøper nytt tv/tvdekoder i 2009, er det vel teoretisk sett umulig å unslippe lisensen??
Vis hele sitatet...
Neida. Du sender bare mail til nrk når du har mottatt utstyret om at du kjøpte det som en gave til noen. Eventuelt så setter du det på noen andre sitt navn når du bestiller (foreldre som betaler lisens uansett f.eks.)
Ah, okey. Takk.

Flytter ikke ut enda, men lurte bare på om det var mulig i det hele tatt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Norge har faktisk et eget TV-politi. Jeg blir kvalm. Ser for meg to fyrer som har skilter fra en eller annen etat, med beige frakker i Derrick-stil og matchende hatter.

Norge er virkelig den siste sovietstat.
Sist endret av sofa; 17. mars 2009 kl. 15:21.
Neutral Good
Mith's Avatar
Folk betaler da også kringkastingsavgifter i andre land med statelig allmennkringkasting.
I Sverige er det 2076kr året, i England £139.50 og i Danmark 2190kr året. I Danmark må man også betale lisens om man kun har radio eller om man har internett enten på pc eller mobil.
Disse landene har helt lik løsning som Norge, det er ulovlig å ha tv uten å betale lisens.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Så lenge du ikke har plombert tven din så må du betale lisensen.
Vis hele sitatet...
Praksisen på dette har blitt forandret. Om du bare har en gammel ubrukelig analog dekoder i fjernsynet og ikke parabol/bakkenett/kabel-dekoder så trenger du ikke å betale lisens.
hva hvis man bare bruker tven sin til spilling? xbox, playstation osv osv. så bytter man bare antennekontakten i veggen til et lokk.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Til alle freakere som meg som virkelig "elsker" tv-lisensen.

TV2 skal også begynne å kreve lisens fra norges befolkning da de skal fjerne alt av reklame....
TV2 skal ta betalt for at man skal kunne se TV2, de skal ikke ha lisens på samme måte som NRK, det vil være valgfritt å ha TV2 eller ei, mens NRK-lisens må du betale så lenge du skal se på TV.
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Til alle freakere som meg som virkelig "elsker" tv-lisensen.

TV2 skal også begynne å kreve lisens fra norges befolkning da de skal fjerne alt av reklame....
Vis hele sitatet...
TV2 slutter nok ikke med reklame selv om de blir betal-tv. TV3 klarer seg fint med reklame som betal-tv... For de med tv-pakker vil ikke dette ha noen betydning, kanskje prisen går noe opp på grunnpakken.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
"Øko-Terrorist"
vil bare nevne at jeg bare sendte inn et brev om at jeg ikke hadde antenne/digitalt bakkenett/kabel/parabol, og at tv'en kun var tilkoplet datamaskin og dvd spiller.

par uker etterpå fikk jeg brev om at jeg måtte betale siste tilsendte nrk avgift, og at de nå avsluttet mitt forhold, men at hvis jeg koplet opp tv'en igjen måtte dette gis beskjed om.
Bare en liten kommentar:
Til de av dere som har eller skal flytte for dere selv, og skal fylle ut "melding om flytting", legg merke til det som står med liten skrift på skjemaet. Etter min hukommelse så står det at meldingen om flytting bl.a. brukes til å informere postvesenet (slik at posten din kommer til korrekt adresse), militæret (slik at militæret skal klare å "hente deg") og NRK (på grunn av lisensavgiften. Jeg flyttet inn i eget hus for omlag 3 år siden, og det gikk vel et 2-3 måneder før jeg gadd å fylle ut og returnere "melding om flytting". Omtrent samme uke som jeg leverte skjemaet, kom den første NRK-lisensfakturaen. Siden har jeg betalt. Sure penger, men det er samtidig veldig deilig å slippe å gå rundt og frykte at de kommer på uanmeldt besøk.

Vil allikevel tro at NRK i de aller fleste tilfeller får pengene de hevder de har krav på. NRK er statlig, og de kan sansynligvis (i værste fall) kontakte din arbeidsgiver og kreve at pengene blir trekt direkte fra lønnen din.

Det som er litt suspekt oppi alt dette er butikkene som selger tv-apparater; de er sikkert pliktige til å sende inn informasjon til NRK ved salg av lisenspliktige produkter, men kan ikke du som kunde bare si: "selg meg denne tv'en og drit i å sende inn info til NRK. Om du tenker å rapportere dette til NRK, så blir det ingen handel, og jeg går isteden til en konkurrerende butikk."
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du bør ikke tergre kontrolløren for mye. Da får du bare tilleggsavgift etter fjernsynsforskriften, og NRK har utpantingrett for lisensen og tilleggsavgiften, så saken kan koste deg mange lapper. Nå vet de egentlig at du har TV. Det har del målt fra gata, og de gir seg neppe.
Jeg har aldri sett noe til lisenskontrollørene og har heller aldri fått brev eller telefoner angående dette.
Det er jeg glad for ettersom jeg ikke har bakkenett, parabol eller tilgang på noen TV-signaler som helst. Har heller aldri hatt dette etter at jeg flyttet ut hjemmefra.
Dette kommer av at jeg ikke har behov for å se på TV i det hele tatt da jeg kan laste ned det jeg ønsker via PC-en min og internett som jeg faktisk betaler for å bruke.

Derfor er lisenskontrollører sterkt uønsket i mitt hjem og vil bli fjernet med makt dersom jeg føler meg sjenert eller krenket på noen måte som helst i deres nærvær.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
...
Derfor er lisenskontrollører sterkt uønsket i mitt hjem og vil bli fjernet med makt dersom jeg føler meg sjenert eller krenket på noen måte som helst i deres nærvær.
Vis hele sitatet...
Mitt inntrykk er at en lisenskontrollør opererer på omtrent samme måte som en dørselger. Du er ikke pliktig til å være hjemme eller slippe vedkommende inn. Ved kommende er riktignok ute i et offisielt ærend, og det kommer sjeldent noe godt ut av maktbruk fra noen av partene.

Jeg betaler lisens og har derfor ikke besøk av disse folkene lenger. Men i et tidligere liv var det ikke slik (hadde ikke TV, men jeg hadde telefon). Den gangen oppsøkte kontrollørene alle som hadde telefon, men som ikke betalte lisens, fordi en eller annen statistikk sa at man hadde TV hvis man hadde telefon . Hvis det kom en kontrollør, valgte jeg å ikke åpne. Da la kontrolløren bare en lapp i postkassen med en påminnelse om at man måtte betale lisens dersom man hadde TV. Dette pågikk i mange år.

Jeg har også flere ganger gjennom årene kvittet meg med TV, og sendt melding til NRK om at jeg ikke har TV lenger. Det hender de spør om hvem du har solgt til, og hevder de har hjemmel til dette. Men det er jo ikke så lett å vite hvis man har solgt eller gitt bort TVen til et loppemarked, eller via en annonse i lokalavisen. "Det var en hyggelig kar som kom og kjøpte TVen.". Osv.

NRK-avgiften ser jeg på som en skatt, som like godt kunne ha vært bakt inn den øvrige beskatningen i Norge. Så hadde man spart hele apparatet med kontrollører og lignende. Det hadde gitt folk bedre samvittighet, og vært en rimeligere ordning.
Sist endret av capidog; 12. oktober 2009 kl. 09:17. Grunn: Når->Hvis
Nrk altså. Bort med hele lisensen sier nå jeg!
En trenger ikke være enig i alt Stortinget har vedtatt, men en må finne seg i å betale der de sier at du skal betale. Du kan jo starte "Nei-til-TV-lisens-partiet" og få flertall på Stortinget og ta bort lisensen. Hvis det er bryet verdt.
Men det må da være andre ting i samfunnet som er viktigere å kjempe for enn denne bagatellen.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Nrk altså. Bort med hele lisensen sier nå jeg!
Vis hele sitatet...
Vet du i det hele tatt hva lisensen går til og hvorfor den er der? Fjols.

Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Til alle freakere som meg som virkelig "elsker" tv-lisensen.

TV2 skal også begynne å kreve lisens fra norges befolkning da de skal fjerne alt av reklame....
Vis hele sitatet...
Tv-lisensen har utrolig lite med reklame å gjøre. Alle som overhodet ikke har satt seg inn i hva lisensen går til, tror det kun pga at det blir reklamefritt. Det er en av godene, men overhodet ikke den største grunnen.

Men for mange skriker og hyler for å bruke kronene sine på noe helt annet, uten å sette seg inn hva lisensen går til, hva den brukes til og hva den er godt for.
Sist endret av tafsern; 12. oktober 2009 kl. 10:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Vet du i det hele tatt hva lisensen går til og hvorfor den er der? Fjols.
Vis hele sitatet...
Er det mulig for deg å slutte og være så forferdelig frekk mot folk?
Kan ikke du være så vennlig og opplyse oss alle å fortelle hva lisensen går til?
Pengene går til landets største og viktigste mediebedrift, NRK.
Det er som Mith sier, og jeg forstår frustrasjonen til de som ikke benytter seg av det NRK har å tilby, selv om de er pålagt å betale for tjenestene deres for å ha TV.

Det kan ordnes slik at du ikke trenger å betale (lovlig), men det krever mye styr. Jeg tenker da på plombering.
Sist endret av Grimdoc; 12. oktober 2009 kl. 12:49.
Sitat av Mith Vis innlegg
Pengene går til landets største og viktigste mediebedrift, NRK.
Vis hele sitatet...
viktigste? Kan hande, men synes dem ikke har rett til å kreve penger bare for det dem var den første kanalen i norge osv.


Og hva e det som e så viktig med NRK? Selv hører jeg aldrig på NRK sin radio og ser skjelden på NRK. Ser på den av og til bare for det vi her den. Kunne fint klart meg uten.
Når jeg flytter ut har jeg planer om å kjøpe meg en TV (er for tiden i militæret), ikke faen om jeg kommer til å betale noen NRK-lisens.

Jeg ser ikke på NRK, og det kommer jeg heller aldri til å gjøre. Tror egentlig jeg driter i å ha TV-linje inn.

Alt jeg gjør med TV'n er jo å spille tvspill eller se filmer/serier fra PC'n.

Hvis jeg da skal tvinges til å betale NRK-lisens kan de kysse meg i rævva.
Sist endret av flexd; 12. oktober 2009 kl. 18:15.
Jeg aner faktisk ikke, det er vel ikke mer enn 500,- ish i året? Men det er jo ikke det som er poenget.

Poenget er at jeg ikke bruker tjenestene NRK tilbyr (med tjenestene mener jeg tv-kanalene).

Derfor ser jeg heller inget poeng i å betale for noe jeg i utgangspunktet heller ikke vil ha.
Den er vel på rundt 2350,- så i tillegg til prinsippsaken, så er det jo en god del penger ut av vinduet også.
Sitat av Allure Vis innlegg
Den er vel på rundt 2350,- så i tillegg til prinsippsaken, så er det jo en god del penger ut av vinduet også.
Vis hele sitatet...
Wow, såpass. Det er en god del penger ja. Jeg hadde tenkt å komme her med en kommentar om at jeg skjønner at det er kjipt, at man må slutte å klage, og heller forsøke å godta det på et vis og betale.

Meeen det viste seg jeg kanskje burde undersøkt litt først. Det er ikke rart man sniker dere unna og klager i ett sett
Sitat av Shudo Vis innlegg
viktigste? Kan hande, men synes dem ikke har rett til å kreve penger bare for det dem var den første kanalen i norge osv.
Vis hele sitatet...
De krever ikke penger fordi de var den første kanalen i Norge. De krever penger for å være en statseid allmennkringkaster. Det er det samme i mange land som feks. Sverige (SVT) Danmark (DR) og England (BBC). Lisensen koster ca. det samme i disse landene og i Danmark må man også betale lisens for å få lov til å ha en PC koblet på nettet.
Sitat av Shudo Vis innlegg
Og hva e det som e så viktig med NRK? Selv hører jeg aldrig på NRK sin radio og ser skjelden på NRK. Ser på den av og til bare for det vi her den. Kunne fint klart meg uten.
Vis hele sitatet...
Hva som er viktig med NRK? Hvem tror du setter dagsorden når det kommer til hva som diskuteres offentlig her i landet? Hvem formidler nyhetene?
Journalister og presse er den 4. statsmakten i ett velfungerende demokrati og NRK er absolutt på topp i Norge.
For å si det på en annen måte så har pressen, med NRK i spissen, veldig mye makt over hva som blir prioritert av politikerne her i landet.

Så selv om du som individ kanskje klarer deg "fint" uten NRK så er samfunnet totalt avhengig av en fri og fungerende presse.
Jeg husker jeg fikk en kontrollør på døra en gang for noen år siden.



Kontrollæren:
-Hei, jeg kommer for å blabla NRK lisens.

Meg:
-Mk.

K:
-Har du TV?

Meg:
-Nei.

K:
-Kan jeg få sjekke?

Meg:
-Nei.

K:
-Jeg tror du gjør lurt i å la meg sjekke, hvis ikke har jeg faktisk rett til å blande inn politiet.

Meg:
-Du får gjøre hva du vil for meg, du slipper ikke inn.

K rasende på vei ned igjen i trappen:
-Da må du ikke se bort ifra at du får besøk at politiet i neste uke!

Meg:
-Den er grei. Ha en fin dag!