Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 14049
Greit nok det at man forstår det meste når man runder 20, men må også få sagt at mange av ungdommen nå til dags har skjerpet seg på sikkerheten. Vi har alltid en voksen på festene våre, i tilfelle noe går galt og til og passe på oss.

Men om man blir strengere på det, kommer det til og bli "kulere" blant gjengene og drikke, og dermed kommer flere til og prøve og skaffe. Noe som er lett. Om man derimot senker det til 16, kommer ungdommene til og få vite hvordan det er ganske lett, og "kulhets-graden" om vi kan kalle det det, blir mindre. Dermed vil også færre unge etterhvert slutte og drikke.

I danmark ser man sjelden ungdom som er dritings, selv om de drikker. I norge derimot, er det ganske sikkert at en hver ungdom som drikker, er drita. Igjen, mye handler om hva slags status alkoholen har blant unge. Og man vet jo at ungdom elsker og gjøre ting de egentlig ikke har lov til.
Sist endret av PopeSweetJesus; 17. august 2013 kl. 03:07.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Men om man blir strengere på det, kommer det til og bli "kulere" blant gjengene og drikke, og dermed kommer flere til og prøve og skaffe. Noe som er lett. Om man derimot senker det til 16, kommer ungdommene til og få vite hvordan det er ganske lett, og "kulhets-graden" om vi kan kalle det det, blir mindre. Dermed vil også færre unge etterhvert slutte og drikke.
Vis hele sitatet...
Akkurat som det er "kult" å ta Narkotika?
Sitat av Sterain Vis innlegg
Akkurat som det er "kult" å ta Narkotika?
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt det? Nei!

Narkotika blir sett på av de fleste ungdommer i norge som noe drit de skal holde seg langt unna. Heldigvis!
Sist endret av PopeSweetJesus; 17. august 2013 kl. 03:11.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Har jeg sagt det? Nei!

Narkotika blir sett på av de fleste ungdommer i norge som noe drit de skal holde seg langt unna. Heldigvis!
Vis hele sitatet...
Om man hadde introdusert Alkohol idag, ville det mest sannsynlig ha blitt bannlyst som narkotika.
Sist endret av Sterain; 17. august 2013 kl. 03:16.
Imot. Det resulterer bare til at man starter enda tidligere med alkohol, og 16-åringer kjøper øl til 13-14-åringer. Når man er 18, så værsågod, da er man voksen, kan stemme, og kan drikke.
Digger at på facebook siden så står det "Hvorfor kan danskene men ikke vi?". Dansker er skrekk eksempler når det kommer til alkohol. Føler ikke for å si noe mer om det når det sier seg selv.
Når man er 16 ses man jo på som voksen i store deler av samfunnet. Man regnes som voksen i kristen sammenheng, på offentlige transportmidler, på kino og andre underholdningstilbud og i stort sett alle andre sammenhenger der man må betale penger.

Er dette da rett? Hvorfor skal vi måtte betale som voksne når vi får høre at vi er barn hvis politiet ser oss på byen en fredagskveld? Dette er litt off-topic, men jeg mener at det er noe helt feil i samfunnet.
Jeg er i mot alkohol til så unge personer. Jeg mener aldersgrensen er utmerket slik den er i dag. Selv om det er lett for mange å få tak i alkohol betyr ikke det at ALLE begynner å drikke i den alderen. Det ville dem kanskje gjort om det var lov?

Samtidig som flere har nevnt vil det bli større risiko for at noen umodne 16-åringer kjøper alkohol til de som er enda yngre.

Vi kan da ikke sammenligne oss med danskene..
Sitat av Kicker Vis innlegg

Vi kan da ikke sammenligne oss med danskene..
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du at vi ikke kan sammenligne oss med danskene? Vi er to naboland som ellers har veldig likt samfunn og lik kultur, men akkurat dette er vi av en eller annen grunn veldig forskjellige på?
Med den Norske drikkekulturen så tror jeg neppe det er noen god løsning å legge til rette for at kidsa skal begynne tidligere.
Til dels imot. Lettøl og rusbrus veldig greit, vanlig øl greit i små mengder, alt annet sterkere; Nei.

Dette fordi at alkohol er et kraftig rusmiddel, også sett i forhold til mange typer "narkotika". Og som han over meg sier, med den norske drikkekulturen (særlig den på bøgda), er det neppe lurt å begynne tidlig nok.
Sist endret av aeon_illuminate; 17. august 2013 kl. 12:49.
Den som bare er der
Er både i mot og for. Synest at øl burde fått blitt solgt til 16 åringer. Verken cider eller rusbrus burde ikke, da de fleste 16 åringer liker ikke øl. For de som liker å drikke en øl eller to synest jeg burde kunne nyte dette. Jeg er 16 år selv og synest øl er godt og liker godt å nyte en øl eller to om kvelden. For eksempel for noen uker siden satt jeg med familien og drakk øl med dem uten og bli dritings.
Sitat av RavnX Vis innlegg
Er både i mot og for. Synest at øl burde fått blitt solgt til 16 åringer. Verken cider eller rusbrus burde ikke, da de fleste 16 åringer liker ikke øl. For de som liker å drikke en øl eller to synest jeg burde kunne nyte dette. Jeg er 16 år selv og synest øl er godt og liker godt å nyte en øl eller to om kvelden. For eksempel for noen uker siden satt jeg med familien og drakk øl med dem uten og bli dritings.
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har sett så gir 16-åringer en god faen i hva det smaker, så lenge de blir full...
Sitat av Sinken Vis innlegg
Etter det jeg har sett så gir 16-åringer en god faen i hva det smaker, så lenge de blir full...
Vis hele sitatet...
Det er jo det som er problemet. Bare ett fåtall 16-åringer som faktisk klarer å drikke alkohol ansvarlig, og det å gjøre det lovlig for 16-åringer å få tak i dette vil gjøre ett allerede stort problem større.
Sett ut i fra eget perspektiv ville nok øl til 16 åringer gjort at jeg hadde droppet å kjøpe alkohol av polske lastebilsjåfører, så slik sett ville det muligens DEMPET fjortissfylla.

Angående 20 år på sprit kan jeg ikke fatte å forstå at man som 18 åring kan dra å krige i Afghanistan, man kan låne sinnsvakt mye penger, men å drikke sprit, nei det er du ikke gammel nok til
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Sett ut i fra eget perspektiv ville nok øl til 16 åringer gjort at jeg hadde droppet å kjøpe alkohol av polske lastebilsjåfører, så slik sett ville det muligens DEMPET fjortissfylla.
Vis hele sitatet...
Så du mener seriøst at det å gi ungdom lovlig tilgang på øl vil dempe fjortisfylla?
Gitt at situasjonen for dagens 16 åringer er lik hvordan min var så ja.
For meg var situasjonen at jeg kunne få kjøpt sprit 24 timer i døgnet hele året, mens øl var kun når en venninne av meg gadd å kjøpe, eller jeg hadde flaks selv.

Når sprit er enklere å kjøpe enn øl så kjøper man sprit.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Gitt at situasjonen for dagens 16 åringer er lik hvordan min var så ja.
For meg var situasjonen at jeg kunne få kjøpt sprit 24 timer i døgnet hele året, mens øl var kun når en venninne av meg gadd å kjøpe, eller jeg hadde flaks selv.

Når sprit er enklere å kjøpe enn øl så kjøper man sprit.
Vis hele sitatet...
Så man burde basere alkohollover på er enkelt persons erfaring?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Så man burde basere alkohollover på er enkelt persons erfaring?
Vis hele sitatet...

Nei, dersom du leser innlegg før du begynner å være vanskelig har jeg presisert i BEGGE innleggene mine at det fordrer at min situasjon er representativ.

Jeg har ikke statistikk på hvorvidt den er det, derfor har jeg heller ikke påstått det.
Noe annet enn å kverulere du ville?
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Nei, dersom du leser innlegg før du begynner å være vanskelig har jeg presisert i BEGGE innleggene mine at det fordrer at min situasjon er representativ.

Jeg har ikke statistikk på hvorvidt den er det, derfor har jeg heller ikke påstått det.
Noe annet enn å kverulere du ville?
Vis hele sitatet...
Husk at alle på forumet her over 16 år har en gang vært 16 år. Problemet med å la folk drikke når de er 16 er at de er de ikke under lov nødt til å stå for sine handlinger, ihvertfall ikke like ille som en person på 18+.¨
Alle som har vært på en 18-årsklubb har vært vitne til slosskamp eller en ulovlig handling. Som 18-åring MÅ du stå for det, som 16-åring idag får du ikke det valget engang. Et valg jeg er glad jeg ikke hadde som 16-åring.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Noe annet enn å kverulere du ville?
Vis hele sitatet...
Kverulere? Lol? Du burde kanskje lese definisjonen av kverulering før du bruker ordet.

Hvorfor i alle dager nevner du hvordan situasjonen var for deg, om det ikke tilføyer noe til diskusjonen da?
Fordi situasjonen muligens var representativ, mulig noen på forumet sitter på noen tall, eller at flere kjenner Igjen situasjonen. Poenget er uansett at det er uheldig om det er enklere å få fatt i sprit enn øl.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Fordi situasjonen muligens var representativ, mulig noen på forumet sitter på noen tall, eller at flere kjenner Igjen situasjonen. Poenget er uansett at det er uheldig om det er enklere å få fatt i sprit enn øl.
Vis hele sitatet...
Er vel mer etterspørsel = mer tilbud. Som andre sier, 16 åringer i dag vil bli fulle, da er ikke øl tingen, så de fleste 16 åringer går da for sprit, noe som betyr at flere kjøper det for å selge det til yngre, det er vel også mer å tjene på å kjøpe sprit til folk. Nå bare tipper jeg, men jeg har ikke noe annet en hva jeg trur, nemlig at folk krever mer i tillegg for at de skal kjøpe sprit til deg, enn hvis de skal kjøpe øl til noen.
Jeg er 17, straks 18, men er fortsatt imot alkohol til folk under 18 år. Det er primært fordi når man er 18 er man ansvarlig for sine egne handlinger, men når man er under det så har foreldrene ansvaret. Hvis en på 16 selger alkohol til mindreårige så er det ikke han som har ansvaret, men foreldrene. Jeg drikker selv alkohol en gang i blant, men dette er bare med folk som er like gamle som meg eller eldre, og ikke i enorme mengder.

Jeg tror at hvis man senker grensa til 16 vil det bare føre til at gjennomsnittsalderen for å starte å drikke synker. Helsesøster på ungdomsskolen sa noe om at 80% av norsk ungdom har vært full før de er 18, og at 80% har mer enn smakt på alkohol innen de er ferdige med 10. klasse. Hvis man senker alderen kan jeg se for meg at enda fler drikker før myndighetsgrensa.

Det med å sette så 16-åringer kan drikke inntill 4.7% tror jeg er en dårlig ide. Man kan ikke ha 4.7% som grense for 16, 22% for 18 og 21 for resten. Det blir for mange grenser, og vil bare resultere i masse ekstra jobb for ansatte i butikker. Behold reglene som de er idag er min mening. Hvis man vi starte tidlig så klarer man det uansett...
Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Det med å sette så 16-åringer kan drikke inntill 4.7% tror jeg er en dårlig ide. Man kan ikke ha 4.7% som grense for 16, 22% for 18 og 21 for resten. Det blir for mange grenser, og vil bare resultere i masse ekstra jobb for ansatte i butikker. Behold reglene som de er idag er min mening. Hvis man vi starte tidlig så klarer man det uansett...
Vis hele sitatet...
Er forsåvidt enig i mye du sier, men hvordan i all verden vil det bli ekstra jobb for ansatte i butikker? 16+ for alkohol i matvarebutikker, 18+ på polet. Er da ikke noe mer stress enn hva det er i dag det.
Sitat av extreme_galaxy Vis innlegg
Hvorfor mener du at vi ikke kan sammenligne oss med danskene? Vi er to naboland som ellers har veldig likt samfunn og lik kultur, men akkurat dette er vi av en eller annen grunn veldig forskjellige på?
Vis hele sitatet...
Vi har kanskje mye lik kultur, men akkurat lik drikkekultur har vi da vel ikke.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Helt imot.

Alkohollovene vi har i dag fungerer utmerket, åpningstider også.

Hilsen en som smakte alkohol som 15åring men ikke begynte å drikke før han var 18.
Vis hele sitatet...
I samme båt her, bare at jeg drakk for første gang i en alder av 17, og er atten nå. Nesten enig med tanke på lovverket, men syns at de kunne vært litt snillere med utsalgstidene.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Jeg vil jo helst ikke at kidsa skal drikke da... Så er vel imot selvom det ikke er noe jeg føler spesielt sterkt om.
20 år på sprit er forøvrig helt latterlig.
Nå man er 18 og myndig er man gammel nok til å bli valgt inn på stortinget, gå i krig å dø for landet sitt med ikke ta seg en Long island iced tea. Logikk?
En annen ting, hvor gamle er de som faktisk ønsker å senke aldersgrensen? Jeg tipper vel flesteparten av dem er under 18 år uten at jeg har sett spesielt nøye på gruppa.

De fleste over 18 år ser vel at dette ikke kommer til å løse noen problematikk. Argumentasjonen om at man får tak i alkohol uansett holder ikke. Uansett om man "får tak i" trenger vel ikke lovverket gjøre det lettere å begynne i en tidlig alder.
Jeg er i mot. grensen bør heller justeres opp til 20 år og kunn selge alkahol med opp til 3% styrke i butikk.
Jeg er for at 16 åringer skal få drikke "lett alkohol", som cider, øl og vin. Øl og vin burde nesten være en selvfølge at unge skal få lov til å nyte, da dette er "historie" og mennesker i generasjoner har drukket dette.

Jeg er derimot mot at 16 åringer skal drikke "sterk alkohol" som whiskey, tequila osv. Heller sette ned grensen til 18år, som er da du "liskom" er "myndig" i Norge (noe som åpenbart er en løgn).
Har ingenting å si at 16-åringer "uansett får tak i alkohol". Aldersgrensen er 18, det er så og si sosialt akseptabelt å drikke når man er 16, senker man den lovlige og offisielle aldersgrensen ned til 16, blir den "sosiale aldersgrensen" paralelt senket ned med to år.
En ganske stor del av jordas befolkning lever et greit liv uten alkohol. Det burde være mulig for flere. Disse dyre dråpene kan erstattes med vann. Hvis folk ville være ærlig og virkelig se hvor penger mange bruker på unødvendig alkohol, ville mange bli forbauset :-)
De fleste nordmenn (inkludert meg) oppfører som 16-åringer når vi drikker uansett. Norsk drikkekultur er umoden og dårlig. At man blir stemplet som alkoholiker av et par øl eller et par glass med vin til dagen blir heilt idiotisk med tanke på at det er greit for folk flest at man drikker seg ut av vett og bevissthet i helgene.
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Øl og vin burde nesten være en selvfølge at unge skal få lov til å nyte, da dette er "historie" og mennesker i generasjoner har drukket dette.
Vis hele sitatet...
Mennesker har også i generasjoner kriget voldtatt, plyndret, stjelt, drept etc.

Vi skal ikke bare gjøre det lovlig også da?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Mennesker har også i generasjoner kriget voldtatt, plyndret, stjelt, drept etc.

Vi skal ikke bare gjøre det lovlig også da?
Vis hele sitatet...
Ja, enig. Tradisjon er vel tradisjon! Og det er jo også åpenbart at staten har en "lure"myndighetsalder, mtp at vi ikke får kjøpe hva vi vil når vi er 18 - For det er jo det som er frihet.
Ser ikke behovet for å sette ned til 16. Får nok tid til fylleangst senere.
Jeg er for at 16 åringer kan drikke for eksempel alt med eller under 4,7% alkohol, men selve problemet fra mitt synspunkt er at det er nok en del uansvarlige 16 åringer som igjen vil kjøpe til mindreårige (for eksempel 12-13 åringer).

Jeg har sett en lov (kan ikke helt huske hvilket land dette er) der man kan drikke på en alder om foreldrene har gitt det til de eller noe lignende.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av sondriz Vis innlegg
Jeg har sett en lov (kan ikke helt huske hvilket land dette er) der man kan drikke på en alder om foreldrene har gitt det til de eller noe lignende.
Vis hele sitatet...
I Norge er det faktisk teknisk sett ikke aldersgrense på å drikke eller kjøpe alkohol. Aldersgrensen gjelder faktisk kun å gi eller selge alkohol til mindreårige. Med andre ord kan du fullt lovlig sitte hjemme og drikke deg drita full med familien din når du er under 18, så lenge du fikset alkoholen selv.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
I Norge er det faktisk teknisk sett ikke aldersgrense på å drikke eller kjøpe alkohol. Aldersgrensen gjelder faktisk kun å gi eller selge alkohol til mindreårige. Med andre ord kan du fullt lovlig sitte hjemme og drikke deg drita full med familien din når du er under 18, så lenge du fikset alkoholen selv.
Vis hele sitatet...
Formulerte meg nok litt feil der. Jeg er fullt klar over at det er lovlig å konsumere, men det er ikke mulig å få tak i uten at noen bryter noen lover (usikker på om det er noen spesielle utveier her).

Jeg mente at det kanskje hadde fungert å hatt en lov som sier at man kan få alkohol av foreldrene, eller noe lignende om man er over 16 uten at dem bryter noen lvo.
Sitat av sondriz Vis innlegg
Formulerte meg nok litt feil der. Jeg er fullt klar over at det er lovlig å konsumere, men det er ikke mulig å få tak i uten at noen bryter noen lover (usikker på om det er noen spesielle utveier her).

Jeg mente at det kanskje hadde fungert å hatt en lov som sier at man kan få alkohol av foreldrene, eller noe lignende om man er over 16 uten at dem bryter noen lvo.
Vis hele sitatet...
Et smutthull er at du kan "stjele" fra faren din, så kan faren din kreve penger tilbake for det du tok. Er ikke helt sikker, men trur det funker som et smutthull
Som 16-åring føler jeg at jeg kan ha noe å tilføye denne debatten.

Det er overhodet ikke slik at alkoholforbud hindrer at 16-åringer får tak i alkohol. På absolutt alle fester jeg har vært har spriten flytt fritt, da fra veldig shady kilder. Enste en oppnår med forbudet er at den alkoholen som flyter kommer fra en eller annen som har stjålet fra foreldre, eller folk som har ringt til shady nummer for å få sprit eller øl levert på døra.

Det er forresten ikke slik at det er mange om holder seg unna alkohol kun fordi grensen er på 18 år. Har blitt noen fester på meg, og samtlige ganger har jeg vært den _eneste_ som ikke drikker - noen få ganger med unntak av en eller annen som må hjem til veldig mistenksomme (beste)foreldre.

Ergo, den eneste forskjellen med å senke aldersgrensen er at faren for at den drikken vi får tak i er noe giftig drit. Jeg tror at hvis det ble lovlig å kjøpe drikke med opp til ~5% ville folk ikke tatt seg bryet med å få tak i heavy saker når det er så mye lettere å kjøpe øl.

Skal forresten nevnes at jeg ikke drikker.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Som 16-åring føler jeg at jeg kan ha noe å tilføye denne debatten.

Det er overhodet ikke slik at alkoholforbud hindrer at 16-åringer får tak i alkohol. På absolutt alle fester jeg har vært har spriten flytt fritt, da fra veldig shady kilder. Enste en oppnår med forbudet er at den alkoholen som flyter kommer fra en eller annen som har stjålet fra foreldre, eller folk som har ringt til shady nummer for å få sprit eller øl levert på døra.

Det er forresten ikke slik at det er mange om holder seg unna alkohol kun fordi grensen er på 18 år. Har blitt noen fester på meg, og samtlige ganger har jeg vært den _eneste_ som ikke drikker - noen få ganger med unntak av en eller annen som må hjem til veldig mistenksomme (beste)foreldre.

Ergo, den eneste forskjellen med å senke aldersgrensen er at faren for at den drikken vi får tak i er noe giftig drit. Jeg tror at hvis det ble lovlig å kjøpe drikke med opp til ~5% ville folk ikke tatt seg bryet med å få tak i heavy saker når det er så mye lettere å kjøpe øl.

Skal forresten nevnes at jeg ikke drikker.
Vis hele sitatet...
Quote bare hele posten din for jeg er på andre siden av linja, jeg drikker ofte på fester og er også seksten, men jeg drikker meg sjelden helt drita riktig nok.

Videre er jeg enig i det du sier å tror det hadde vært et faktum at hvis alkoholsvake produkter blir lovlige vil de tyngre drikkene bli brukt mindre (ettersom at man lettere blir full på sprit er det dette vi ofte bruker da det er lettere å få tak i en Absolut Vodka enn 4 kasser cider f.eks.)

Jeg tror det hadde hatt en positiv effekt å senke grensen på alkoholsvake varer til seksten, ikke bare fordi jeg selv vil ha fordel av det, men fordi jeg tror det hadde redusert mengden med sprit man drikker.

Vil også oppsummere med at jeg også synes drikkekulturen i Norge i alle aldre er helt feil. Vi som er mindreårige oppfører oss gjennomsnittlig ikke værre enn de myndige når vi er drita.
Sist endret av extreme_galaxy; 19. august 2013 kl. 22:14.
Sitat av sondriz Vis innlegg
Jeg er for at 16 åringer kan drikke for eksempel alt med eller under 4,7% alkohol, men selve problemet fra mitt synspunkt er at det er nok en del uansvarlige 16 åringer som igjen vil kjøpe til mindreårige (for eksempel 12-13 åringer).

Jeg har sett en lov (kan ikke helt huske hvilket land dette er) der man kan drikke på en alder om foreldrene har gitt det til de eller noe lignende.
Vis hele sitatet...
Spania du tenker på? Snakket med en bartender sist jeg var der som sa det var 18 hvis du var alene, men 16 hvis foreldrene var med og godkjente det.
jeg syntes 16åringer burde få lov til å kjøpe og drikke alkohol som vin,øl osv.. alt uten om brennevin og sprit.
Reglene i Dannmark er greie. Dette tror jeg personelig vil føre til at ungdom vil unngå smugler sprit fra "sprit taxien"
og andre lignened kilder.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Et smutthull er at du kan "stjele" fra faren din, så kan faren din kreve penger tilbake for det du tok. Er ikke helt sikker, men trur det funker som et smutthull
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ikke lov å stjele, selv om det er fra foreldrene dine.

Uansett, en søkt problemstilling.

Generelt sett er ikke 16 åringer modne nok til å beherske eller innse de konsekvensene alkoholkonsum medfører. Reglene er greie slik de er.

Ikke kom og si at disse jentene er voksne nok til å drikke alkohol!

http://www.youtube.com/watch?v=nB186ZjQkjU
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av sondriz Vis innlegg
Formulerte meg nok litt feil der. Jeg er fullt klar over at det er lovlig å konsumere, men det er ikke mulig å få tak i uten at noen bryter noen lover (usikker på om det er noen spesielle utveier her).

Jeg mente at det kanskje hadde fungert å hatt en lov som sier at man kan få alkohol av foreldrene, eller noe lignende om man er over 16 uten at dem bryter noen lvo.
Vis hele sitatet...
Ja, du kan lage vin/øl selv uten at noen bryter noen lover.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Som sagt, så er alkohol lett å få tak i allerede fra 13-14 års alderen. Min mening er at man faktisk burde være ha 18 før man kan kjøpe alkohol varer, det gjelder også sprit. Grunnen til det er at man er myndig og kan bestemme selv. Mange fulle ungdommer under 18 år kan fort gå ut av kontroll som jeg selv har erfart.

Men er det snakk om 2,7%, så tror jeg ikke det ville bli noe problem..

Når det kommer til gruppa du referer til, tror jeg ikke det vil påvirke noe som helst. Regner med at gruppa florerer av personer under 18 år.. Dessverre er det slikt at myndighetene ikke hører så mye på de yngste som vil kjøpe alkohol.
Sitat av extreme_galaxy Vis innlegg
Videre er jeg enig i det du sier å tror det hadde vært et faktum at hvis alkoholsvake produkter blir lovlige vil de tyngre drikkene bli brukt mindre (ettersom at man lettere blir full på sprit er det dette vi ofte bruker da det er lettere å få tak i en Absolut Vodka enn 4 kasser cider f.eks.)

Jeg tror det hadde hatt en positiv effekt å senke grensen på alkoholsvake varer til seksten, ikke bare fordi jeg selv vil ha fordel av det, men fordi jeg tror det hadde redusert mengden med sprit man drikker.

Vil også oppsummere med at jeg også synes drikkekulturen i Norge i alle aldre er helt feil. Vi som er mindreårige oppfører oss gjennomsnittlig ikke værre enn de myndige når vi er drita.
Vis hele sitatet...
Greit at du snakker for deg og din gjeng - men det er ikke noe fasitsvar. Husker selv fra når jeg var 16, at det var ekstremt varierende hva man drakk. I grunn som i dag. Ville man ha pils drakk man pils, ville man ha vin drakk man vin, etc etc etc.

Slik jeg ser det vil uansett 16-åringer forsøke å få tak i sprit dersom de har lyst på det, selvom aldersgrensen senkes. Man ser jo det samme med 18-åringer. De får kjøpt opp til 22 prosent, men har de lyst på sterkere så får de tak i det også.

Og til det siste så vil jeg si at tja. Det kommer an på hva du mener. Jeg merker (er selvsagt til dels individuelt) som regel god forskjell på en som er 20+ som drikker og en på 16.
her er jeg mere enig i sånn som svenskene har løst problemet: du kan kjøpe lett øl og rusbrus i butikken som 18åring, samt du kan få sjenk på puben i hva du vil ha, men får og kjøpe pilsner og sprit må du ha fylt 20..

selv startet jeg som 14åring og stjele fra barskapet til far