Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2919
Hei godtfolk :-)

Jeg skal en uke til Israel i julen! Akkurat når de koselige dommedagsprofetene har spådd verdens undergang Er det ikke om 25 desember ryktene går?

Jeg er ikke så veldig bekymret for dommedag selv, men jeg kom til å tenke på at Bibelen forteller jo om Jesus som rykket opp til himmelen ifra Oljeberget i Israel. Etterpå var det en engel som sa at at han skulle komme tilbake på samme måte som han dro.

Tror dere at det blir en svær forsamling av mennesker som møter opp ved Oljeberget når jeg er i Israel? Vurderer i så fall å ta turen selv :-) Det kunne bli en svært interessant opplevelse. Hva tenker dere fellow freaks?
Jeg tror Israel kommer til å nå rekordnivåer av jerusalemsyndrompasienter: http://en.wikipedia.org/wiki/Jerusalem_syndrome

Pass deg selv du:-)
Tenker du på Maya-tingen? Det er 21. desember.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Kanskje det er noen som kommer bort å gir bort alt de har til deg! Men nei, skjer sikkert ikke så mye, folk er ikke så galne som media skal ha det til.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Tenker du på Maya-tingen? Det er 21. desember.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, tenker bare på den generelle 2012-hypen, er vel ikke akkurat Maya-kalenderen som har skapt mest noia er det? Hehe.
Sitat av Herbman Vis innlegg
Jeg vet ikke, tenker bare på den generelle 2012-hypen, er vel ikke akkurat Maya-kalenderen som har skapt mest noia er det? Hehe.
Vis hele sitatet...
Er ihvertfall det som var hypen i fjor. At verden skulle gå under fordi maya-kalenderen "sa" det. 21. desember 2012.
Norskehesten
Alden's Avatar
Kan du fortelle litt om hva du skal der nede og hva du betaler for denne turen? har veldig lyst å besøk landet selv en dag.
Den "generelle 2012 hypen" er jo alt pga at Maya kalenderen tar slutt, dermed er verden over eller starten på en ny epoke, en ny kalender. Eller ikke.
Dersom polene skifter i løpet av dette året, og dette skjer for fort, så vil faktisk verden gå "under".

Dette kom iallefall frem i en dokumentar på History Channel for en liten stund tilbake
Sitat av Playground Vis innlegg
Dersom polene skifter i løpet av dette året, og dette skjer for fort, så vil faktisk verden gå "under".

Dette kom iallefall frem i en dokumentar på History Channel for en liten stund tilbake
Vis hele sitatet...
Så skal du ta det som blir sakt på History Channel med en klype salt også.
Ifølge bibelen så er starten på apokalypsen at Oljeberget revner, så hvis man tror på slikt så ville jeg nok styrt unna å stå på oljeberget i slutten av desember :P
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Playground Vis innlegg
Dersom polene skifter i løpet av dette året, og dette skjer for fort, så vil faktisk verden gå "under".

Dette kom iallefall frem i en dokumentar på History Channel for en liten stund tilbake
Vis hele sitatet...
History Channel er ikke en kilde du kan stole på. Kanalen viser svært lite historie, for det meste går det i sløve konspirasjonsteorier og alternativ-søppel.
Er litt paranoid jeg, så jeg skal forberede meg litt ekstra til denne dagen.
Ingen vet jo om det skjer noe
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Legacy Vis innlegg
Er litt paranoid jeg, så jeg skal forberede meg litt ekstra til denne dagen.
Ingen vet jo om det skjer noe
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til at du skal være mindre redd for morgendagen. Ingen teorier om 21. des. har noe som helst belegg.
Siste steget i Mayakalenderen før vi går inn i en ny era hvor vårt DNA "våknes til live" er 23 desember hvis jeg husker riktig. Men ja, han skal komme tilbake med alle englene ridende på hvite hester på oljeberget.
siste dag i mayakalenderen er 21 des.

solaced: hvor har du dette om DNA fra? tviler på at maya folka hadde noe kjennskap til DNA..

om ikke history channel hadde rett da å aliensa fortalte dem om det..
Sitat av Alden Vis innlegg
Kan du fortelle litt om hva du skal der nede og hva du betaler for denne turen? har veldig lyst å besøk landet selv en dag.
Vis hele sitatet...
Min bestefar skal arbeide i tre måneder på et slags bed & breakfast-lignende opplegg. Han skal faktisk styre hele greien, han og konen, med de få engelsk-ordene han kan, haha. Så jeg bor gratis. Det er ikke så langt ifra Haifa tror jeg, men litt utenbys. Israel er jo generelt et veldig lite land så man er vel stort sett nærmt alt. Flybilletten kostet rundt 3000 kr.
Det virker ikke som om den skal ende i 2012 uansett?

http://news.yahoo.com/mayan-calendar...205022436.html

Uansett, hvor er mayakalenderen i jordas historie? Altså kall meg kanskje en krakk, men jeg har ikke hørt noe om at mayakalenderen har hatt noe spesiell innvirkning på jorden før?

Om jeg kjøper en kalender i butikken som ender 31 desember 2012, så betyr ikke det at verden går under, så hvorfor skal den det under mayakalenderen?
Sist endret av Bruskork1; 29. oktober 2012 kl. 16:22.
Det har vel noe med at maya folket er kjent for og spå ting som faktisk har skjedd.
Jeg har aldri nevnt noe om en maya-kalender, selv om det selvfølgelig er kjempenaturlig at det kommer opp her :-) Men om de som tror på Maya-kalenderen stikker til Oljeberget så blir det jo litt ... sært.

Jesus var ikke akkurat Maya-indianer Jeg hadde bare fått det for meg at det også var noen kristen-fanatikere som slengte seg på hele 2012-greien, blant annet han karen som måtte innrømme at han hadde feil et par ganger.

Beundrer selv Jesus sitt liv slik som det er skrevet ned og gleder meg til en liten pilgrimsreise der nede. Makan til kar, revolusjonerte mye tankeganger rundt om i Østen på den tiden altså. Kristne fortjener mye pes opp i gjennom historien naturligvis, ikke forveksle dette.

Jerusalem, snakk om by med historie!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tja, History Channel i et nøtteskall.

krth8: ... hva da?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Herbman Vis innlegg
Hei godtfolk :-)

Jeg skal en uke til Israel i julen! Akkurat når de koselige dommedagsprofetene har spådd verdens undergang Er det ikke om 25 desember ryktene går?

Jeg er ikke så veldig bekymret for dommedag selv, men jeg kom til å tenke på at Bibelen forteller jo om Jesus som rykket opp til himmelen ifra Oljeberget i Israel. Etterpå var det en engel som sa at at han skulle komme tilbake på samme måte som han dro.

Tror dere at det blir en svær forsamling av mennesker som møter opp ved Oljeberget når jeg er i Israel? Vurderer i så fall å ta turen selv :-) Det kunne bli en svært interessant opplevelse. Hva tenker dere fellow freaks?
Vis hele sitatet...
Det er den 21. Og jeg gleder meg til den 22 da jeg skal se på 2012 og le meg halvt ihjel!
typisk at folk skal bli så typisk norske hele tiden og bli offtopic med "history channel må tas med en klype salt" og angripe alt og alle som tror at det kan skje ting i slutten av året her. Hold dere ontopic

Jeg har selv svært lyst til å reise til israel en dag, og synes du skal gå for det. Skaff deg en fin erfaring og jeg håper får en rik opplevelse
Sitat av watchman Vis innlegg
Jeg har selv svært lyst til å reise til israel en dag, og synes du skal gå for det. Skaff deg en fin erfaring og jeg håper får en rik opplevelse
Vis hele sitatet...
Takk! Ja, billettene er bestilt
Sitat av Playground Vis innlegg
Dersom polene skifter i løpet av dette året, og dette skjer for fort, så vil faktisk verden gå "under".

Dette kom iallefall frem i en dokumentar på History Channel for en liten stund tilbake
Vis hele sitatet...
Uhm. Polene har skiftet utallige ganger opp gjennom jordens historie. Dette skjer vel sånn ca. med 100 000 års mellomrom. Det er forholdsvis ufarlig. Det kan være en reell trussel om solen har et stort utbrudd rettet mot oss i perioden hvor magnetfeltet er svekket som følge av skiftet, men dette er svært usannsynlig.
Det er ingenting innen kristendommen, jødedom eller islam som som taler for noe 2012 dommedag hvertfall. Så er nok helst maya kalender det er snakk om..

Var i Israel selv. Var der under intifadaen så fikk kanskje et skjevt bilde. Fikk inntrykk av at Israelere elsker å krangle (diskutere med passion) og ellers er veldig lite service-innstillte. Ellers så liker dem å feste - og det er et veldig samhold. Dem henger ofte i veldig store grupperinger (mistenker at dette er pga 3år i army'en)

Kom deg til Jerusalem ja.. Fantastisk by. Tviler sterkt på at det er ekstra dommedag-samling rundt oljeberget da ingen abrahamske religioner har noen 2012 profeti. Dette sagt så er det mange som mener dommedag nærmer seg..
Det er da vell ikke 25. des eller er det jeg som tar feil ? Mener det er 21.des ;D
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
hadde du lest over svarene i posten hadde du sett at det har blitt retta på..

ot.

Go for it, det er ingenting som tilsier at det skjer noe mer 21des enn 21mai i år, da det også var spådd dommedag, jeg tror heller at kalenderen startes på nytt, kanskje mayaene tenkte at vi ville ha nye spådommer og happenings nå, som vi skulle fylle inn i kalenderen selv og fortsette på den eksisterende?

Mange ting kan skje, men det blir nok jul i år også
[quote=Gig;2743782]hadde du lest over svarene i posten hadde du sett at det har blitt retta på..

Beklager
Hvorfor er det så mye pes rundt den kalenderen? Alle mennesker med noe i topplokket forstår vel at de ikke kan skrive kalender helt til evigheten. En dag må det ta slutt bare. Ta dere en pils og slapp av.
ArbeidsledigProletar
mayakalenderen hadde ikke skuddår, lenge siden den faktiske datoen har vært?
konspirasjonsteorier og konspirasjonsteorier, hold det for dere selv..
Vi prates i 2013 folkens. Bare tull hele greia om 2012 doomsday...
Hehe, vi kan nok avslutte det her. Tråden handlet jo egentlig bare om noen trodde det kom til å henge folk på Oljeberget eller ei. Men naturligvis et tema der folk lett sporer av. Jeg er der forresten 21 desember også

Takk for svar i alle fall, kanskje jeg slenger ut noen bilder av Jerusalem på freak.
Freaken skal bli med på ferie :-)
Sitat av Herbman Vis innlegg
Hei godtfolk :-)

Jeg skal en uke til Israel i julen! Akkurat når de koselige dommedagsprofetene har spådd verdens undergang Er det ikke om 25 desember ryktene går?

Jeg er ikke så veldig bekymret for dommedag selv, men jeg kom til å tenke på at Bibelen forteller jo om Jesus som rykket opp til himmelen ifra Oljeberget i Israel. Etterpå var det en engel som sa at at han skulle komme tilbake på samme måte som han dro.

Tror dere at det blir en svær forsamling av mennesker som møter opp ved Oljeberget når jeg er i Israel? Vurderer i så fall å ta turen selv :-) Det kunne bli en svært interessant opplevelse. Hva tenker dere fellow freaks?
Vis hele sitatet...
du kan se fram til å bli kjeppjaget av jøder, http://www.youtube.com/watch?v=5jG6kJm-50k
Har du hørt om Samson Option?

The Samson Option: Israel's Nuclear Arsenal and American Foreign Policy is a 1991 book by Seymour Hersh. It details the history of Israel's nuclear weapons program and its effects on Israel-American relations. The book's title, the Samson Option, refers to the nuclear strategy whereby Israel would launch a massive nuclear retaliatory strike if the state itself was being overrun, just as the Biblical figure Samson is said to have pushed apart the pillars of a Philistine temple, bringing down the roof and killing himself and thousands of Philistines who had gathered to see him humiliated.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sam...Foreign_Policy

"Israel has been building nuclear weapons for 30 years. The Jews understand what passive and powerless acceptance of doom has meant for them in the past, and they have ensured against it. Masada was not an example to follow—it hurt the Romans not a whit, but Samson in Gaza? What would serve the Jew-hating world better in repayment for thousands of years of massacres but a Nuclear Winter. Or invite all those tut-tutting European statesmen and peace activists to join us in the ovens? For the first time in history, a people facing extermination while the world either cackles or looks away—unlike the Armenians, Tibetans, World War II European Jews or Rwandans—have the power to destroy the world. The ultimate justice?"[20]

http://en.wikipedia.org/wiki/Samson_Option

Drøm søtt
Sist endret av homoludens; 30. oktober 2012 kl. 02:32.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av skepsis Vis innlegg
siste dag i mayakalenderen er 21 des.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke korrekt.

Den mesoamerikanske langtidskalenderen har flere epoker som kalles for "baktun." En slik epoke inneholder 20 "katun" perioder, eller 144.000 dager om du vil. Den nåværende epoken, baktun #13 vil ende den 21. des. 2012, og vi hiver oss i gang med periode nummer 14. Det stopper ingensteds.

I tillegg er dagen nesten helt sikkert feil, våres tolkning av kalenderen er umulig å verifisere.

Som om ikke dette er nok, er det slik at en baktun syklus ikke ender med noen stor prøve eller dommedag osv. Heller er det slik at den neste syklusen skal feires, det er en stor dag innenfor Maya-kulturen. Så stor, at dem skrev en profeti om at en eller annen gud skulle komme ned til jorden og fryd og gammen etc. Dette har igjen new age spaltister og.l tatt grep i, og tolket som en dommedagsprofeti. Jeg skrev tidligere; det finnes ingen belegg for å bekymre seg for 21. des i år. Skal du gjøre noe, vil jeg anbefale og feire dagen.

"Sandra Noble, executive director of the Mesoamerican research organization Foundation for the Advancement of Mesoamerican Studies, Inc.(FAMSI), notes that "for the ancient Maya, it was a huge celebration to make it to the end of a whole cycle". She considers the portrayal of December 2012 as a doomsday or cosmic-shift event to be "a complete fabrication and a chance for a lot of people to cash in."

Det finnes to gode wikipedia-artikler på Maya-kalenderne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Maya_calendar <--- Vegg av tekst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baktun <--- Ikke fullt så mye å pløye seg gjennom.

Konspirasjonsteoretikere skremmer vannet av folk med slike tulleutsagn som dette med mayakalenderen. De vil uten tvil komme til å drepe flere mennesker gjennom dette tullet. Igjen for Newage-kulturen blod på hendene. Brian Handwerk, som jeg ikke aner hvem er, har skrevet en artikkel i Huffington Post som utreder hva jeg tenker når jeg kommer med en slik påstand. Husk at Hufington Post må tas med en sekk med salt, da det journalistiske nivået er varierende.
http://www.huffingtonpost.com/2009/1..._n_352296.html