Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4013
Halla folkens, har lest en del om Breivik i det siste, og har sett flere plasser at flere mener at spill som "call of duty" burde bli ulovelig siden disse spillene har vært med på og få Breivik til og utføre sine handlinger.

Er dette virkelig sant, hva tror dere?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Folk vil le, for å så si "idioter" og vandre videre.
Har ikke tro på at spill kan gjøre en normal person syk i hodet, men en person med allerede psykiske problemer er kanskje en annen ting.
Jeg tror heller det er en større kobling mellom voldelige TV-serier og økt aggresjon/endring av moral. Type The Shield, Sons of Anarchy og til en viss grad Dexter.

Add: Da man kan beundre karakterene og måten de oppfører seg på/takler scenarioer, samt ville overføre likhetstrekk til sin egen væremåte.
Sist endret av Tawon; 29. april 2012 kl. 22:43.
Han sa selv at han brukte Modern Warfare 2 til og lære seg å bruke sikte systemet og hvordan det hvirket og at han spillte mange timer hver dag for å trene. Jeg tviler på at det var spill som fikk Breivik til å gjøre det han gjorde. Så jeg mener at Call of Duty ikke bør bli ulovlig.
Sist endret av GJERDE; 29. april 2012 kl. 22:41.
Som jeg sa i en annen tråd: dersom breivik sa at han spilte bridge i 5 timer hver dag, og at han mente selv at bridgespillinga hjalp han å bombe og skyte mennesker... skal vi gjøre bridge ulovlig da?

Det er min mening at man ikke skal sette de som har like interesser/hobbier som breivik i samme bås som breivik.

Det finnes tusenvis av mennesker i norge som har spilt de samme dataspillene som breivik, noen av de har kanskje til og med fyrt av noen hjemmelagde fyrverkerier og mindre "bomber" ute i skauen... men ikke sett disse menneskene i samme bås som breivik.

Breivik er en terrorist, hvilke spill han lekte seg med på fritiden er irrelevant.
Sitat av GJERDE Vis innlegg
Han sa selv at han brukte Modern Warfare 2 til og lære seg å bruke sikte systemet og hvordan det hvirket og at han spillte mange timer hver dag for å trene. Jeg tviler på at det var spill som fikk Breivik til å gjøre det han gjorde. Så jeg mener at Call of Duty ikke bør bli ulovlig.
Vis hele sitatet...
Så dette på vg.no. Experter sier at det ikke er det samme. Og om du har spillt 1000timer. Så blir du ikke noe flinkere/m/erfaren i og bruke skytevåpen.
Forskning viser korrelasjon mellom vold og spill. Men ingen har bevist at spill fører til vold. Man har derimot kommet frem til at allerede voldelige typer liker å spille disse spillene, men at disse i svært liten eller ingen grad er årsaken til volden.

Å forby disse spillene på grunn av Breivik er noe av det dummeste man kan gjøre, og er fullstendig på trynet. Det viser samtidig samfunnets manglende vilje til å fikse roten til problemet, som absolutt ikke er dataspill.
Sist endret av Chronic420; 29. april 2012 kl. 22:52.
Jeg tror det er en del ting som burde forbys før man forbyr pc-spill. For eksempel pistolklubber som han var medlem av og som han skaffet seg våpen gjennom. Kanskje biler også, for uten bil tviler jeg på at han hadde fått med seg 900 kg sprengstoff inn i Oslo sentrum for så å dra til Utøya.

Men jeg forstår jo godt hvorfor mange mener at skytespill burde forbys, for du møter jo tusenvis av potensielle terrorister hver dag med tanke på hvor mange som spiller. Eventuelt nei.
Sist endret av drittunge; 29. april 2012 kl. 22:53.
Ja, jeg vet det er kjipt å legge ut bilder. Men jeg synes denne tar for seg hele problematikken ganske så godt:

http://nakri.co.uk/ord/wp-content/uploads/nemi031111.gif
Nei, han brukte MW2 som simulator til å lære seg å skyte, å sei noko slikt er latterlig! For å vere ærlig, trudde eg det var ganske mykje likt korleis du sika på spel som i eit spel, men så kom dagen då eg skaut med AG3, ganske mange fleire faktorer som ein måtte tenke på, og første gong eg skaut med G17, mykje meir rekyl enn kva eg hadde forventa i forhold til spel. Ein kan ikkje samenlikne spel med virkeligheita på ein slik måte som breivik sa at han gjorde!

Folk som meiner at skytespel burde bli tatt vekk frå hylla har ikkje prøvd å samanlikne virklighet og spel.

Det var heller ikkje spel som gjorde breivik gal, så dermed burde dei ikkje bannlyse WoW og CoD.
Hvis man prøver å se på situasjonen utenfra, og glemmer at man selv synes spill er gøy og at man selv ikke har blitt terrorist ved å game selv: er det helt utenkelig at FPS som f.eks MW2 kan gjøre det bittelitt enklere å trekke av en avtrekker når man har et menneske i siktet? Kan det kanskje være sånn at når man har skutt en million virtuelle mennesker så senker man terkelen bittelitt for å skyte et virkelig menneske, hvis man i tillegg er påvirket av mange andre ting og hvis man virkelig går inn for det?

Hvis svaret er "ja" mener jeg ikke at man skal bruke dette til noe som f.eks sensur og forbud, men jeg synes det blir litt for naivt å avfeie spilling som en av mange tusen ting denne konkrete barnemorderen ble påvirket av.
Problemet er vel heller at folk spiller dataspill istedenfor å bruke livet sitt til noe fornuftig. Hadde Brevik vært med folk som han følte brydde seg om han, deltatt i sosiale sammenhenger, vært i interaksjon med andre mennesker, diskutert ideene sine med folk, rett og slett levd, istedenfor å isolere seg på gutterommet sitt i over ett år for å spille dataspill, så tror jeg ikke han hadde følt en like stor trang for å drepe alle de uskydlige menneskene. Jeg hadde også spilt masse dataspill hvis de var artigere enn den virkelige verden.

Dataspillingen er kanskje mer et symptom på at noe er galt, enn årsak vil jeg si.
Hvis man føler en trang av å skyte mennesker etter å å spilt Call of duty så ber jeg alle ikke-gamere om å søke dekning umiddelbart...
mener jeg leste en plass at de som kapret flyene 11 september brukte ms flight sim til å trene. Kanskje vi bør forby flysimulatorer også da?

Edit:
Se foresten opp for folk i biler som spiller/har spilt gta. Kan jo gå virkelig ille om dem får fortsette på den måten.
Sist endret av MicroWar; 30. april 2012 kl. 05:13.
Merkelig at han valgte MW som trening og ikke arma2!?!

Men tingen er vel at noe har sviktet fullstendig. Det er synd at foreldrene/bekjente ikke reagerte når han isolerte seg i ett år. Så spillingen kan ha hatt en innvirkning.
Jeg syns dette spørsmålet er en forenkling av et veldig, veldig komplisert spørsmål. At media skriver overskrifter om det og mener at COD burde bli ulovlig sier litt om pressen vår idag. Det ligger nokk litt mer en dataspill bak 22.juli
Sist endret av Juicekongen; 30. april 2012 kl. 07:32.
Folk blir påvirka av film, bøker, spill og tv hvis de er syke nok i hodet sitt, sånn er det bare. Vi kan nesten ikke innføre forbud mot kniver selv om folk dreper med dem.
For min del er det ikke spillet i seg selv, det er alle de idiotiske idiotene man spiller i mot i sånne spill. De får i hvert fall meg til å ønske og flytte fra denne planeten..
Han kunne ha brukt f.eks tennis som motivasjon for alt vi vet. Skulle de da gjort tennis ulovlig?
Hadde spill virkelig vært så skadelige, hadde det ikke da ha blitt gjort flere store kriminelle handlinger?
Er ikke sikker på den siste der, men skjønner ikke hvorfor de absolutt tror det er spill som er årsaken til slike handlinger, når det i tillegg ikke er blitt bevist.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Annen tråd her:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=196386

Og om det skulle være slik at man ble flinkere til å skyte av å spille f eks Call of Duty, hadde jeg vært elitesniper for USA med mine x tusentalls timer med spilling.

Men så er det i virkeligheten slik at jeg faen ikke kan reloade driten engang.
Slik jeg har forstått det brukte han spilling som en unnskyldning til å holde seg inne, slik at han kunne planlegge terror-aksjonene. Ergo var huet hans skada før han begynte å spille.
Trådstarter
Syntes at media fremstiller at "alle" spill handler om og plaffe ned meste mulige uskyldige. Og jeg har så og si aldri spilt et spill der man skyter masse uskyldige, eller der det er meningen at man skal gjøre det i allefall..
Den mest aksepterte teorien når det kommer til dette er at voldelige spill kan gjøre folk som allerede er voldelig av natur, enda mer voldelig. Men at personer som ikke er veldig voldelige/aggressive, får tatt ut sin aggresjon gjennom disse dataspillene, noe som egentlig er positivt?
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Syntes at media fremstiller at "alle" spill handler om og plaffe ned meste mulige uskyldige. Og jeg har så og si aldri spilt et spill der man skyter masse uskyldige, eller der det er meningen at man skal gjøre det i allefall..
Vis hele sitatet...
Vel, da har du ikke spilt No Russian på MW2. Mulig Breivik ble inspirert av denne scenen, det har jeg faktisk ikke tenkt over før nå. Litt kvalmende tanke.
Hvis spill avler vold, hva gjør da filmer, bøker og ikke minst fotball? Hooligans, folk som sloss pga fotballlag, raserianfall pga fotballaget ikke vant, store opprør i visse tilfeller?

Synes fotball er verre enn spill.
Spilt counter-strike i 8 år. Føler at dette var grunnen til at jeg gjorde det så bra på skytebanen i militæret
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Vel, da har du ikke spilt No Russian på MW2. Mulig Breivik ble inspirert av denne scenen, det har jeg faktisk ikke tenkt over før nå. Litt kvalmende tanke.
Vis hele sitatet...
"No Russian" handler ikke bare om å plaffe ned mest mulig sivile.

Scenen er utvilsomt bygd opp for å trigge følelser og skildrer sivile lidelser i strid, spilleren er bare satt inn i synsvinkelen til en av personene for at scenen faktisk skal passe inn i ett spill og funker på samme måte som en filmscene som skildrer terrorisme.

Sitat av GJERDE Vis innlegg
Han sa selv at han brukte Modern Warfare 2 til og lære seg å bruke sikte systemet og hvordan det hvirket og at han spillte mange timer hver dag for å trene. Jeg tviler på at det var spill som fikk Breivik til å gjøre det han gjorde. Så jeg mener at Call of Duty ikke bør bli ulovlig.
Vis hele sitatet...
Flere personer som driver med spill som yrke har avfeid dette som tull, jeg har også personlig tilbakelagt hundrevis av timer på diverse spill men jeg kan fortsatt ikke håndtere ett skytevåpen effektivt. Greit, man kan nok lære seg ekstremt grunnleggende ting som at det er lurt å ikke skyte fra hofta, men slikt lærer du også fra å se på film.
Jeg sitter igjen med et inntrykk av at når ABB hevder at han brukte så mye tid på dataspill for å forberede seg så er det en måte å unnskylde at han faktisk brukte så mye tid på spillet. Det å være avhengig av et eller flere dataspill kan vel ses på som et "svakhetstegn" og det virker som om ABB prøver å fremstå som "feilfri". Mulig dette kan være et narcisistisk trekk?

ABB hevdet jo at han flyttet hjem til moren for å spille Wow i et halvt år for å belønne seg selv. Dette høres ikke spesielt sannsynlig ut i mine ører, spesielt ikke når han i sine øyne hadde en så viktig agenda.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er aldri påvist at spill fører til at folk dreper.

MEN: Noen folk med alvorlige psykiske symptomer/lidelser kan tiltrekkes spill som inneholder vold av ulike grunner, og slik sett kan spill være en "vedlikeholdsfaktor" for senere voldelige handlinger.
Man trenger ikke være en rakett forsker for og forstå at breivik ikke er alvorlig psykisk syk, han er bare mer rase bevisst en de fleste.
Sist endret av Valadar; 4. august 2012 kl. 11:56.
Sitat av Patricia Vis innlegg
Man trenger ikke være en rakett forsker for og forstå at breivik ikke er alvorlig psykisk syk, han er bare mer rase bevisst en de fleste.
Vis hele sitatet...
Så du kan erkjenne en mann du aldri har møtt sin mentale helse.

Fortell meg mer om en hvor stor psykolog du er.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Så du kan erkjenne en mann du aldri har møtt sin mentale helse.

Fortell meg mer om en hvor stor psykolog du er.
Vis hele sitatet...
Har du følgt med på rettsaken ? Den som varte i ett par måneder ? Der merker man tydelig at han ikke er alvorlig syk, hvor mange psykisk syke kan være så fornuftige som han?
Sitat av Patricia Vis innlegg
Man trenger ikke være en rakett forsker for og forstå at breivik ikke er alvorlig psykisk syk, han er bare mer rase bevisst en de fleste.
Vis hele sitatet...

Man trenger ikke være rakettforsker for å kunne orddeling
Sitat av Patricia Vis innlegg
Man trenger ikke være en rakett forsker for og forstå at breivik ikke er alvorlig psykisk syk, han er bare mer rase bevisst en de fleste.
Vis hele sitatet...
Er dét hva man kaller massemordere med store vrangforestillinger nå til dags? Gotcha.

Sitat av Patricia Vis innlegg
Har du følgt med på rettsaken ? Den som varte i ett par måneder ? Der merker man tydelig at han ikke er alvorlig syk, hvor mange psykisk syke kan være så fornuftige som han?
Vis hele sitatet...
Du er klar over at det er en grunn til at selv profesjonelle er uenige om dette? Alt er ikke sort-hvitt og like åpenbart som du ser ut til å mene.
Sist endret av sqrt; 4. august 2012 kl. 12:16.
Du vet at psykisk syk ikke nødvendig betyr rablende gal idiot?

Jeg har vært på besøk hos min mors arbeidssted flere ganger, hvor det er mange som sliter med ganske tunge psykiske problemer.

Jeg satt og snakket med en hyggelig gammel mann, han virket rimelig oppegående og vi spilte litt sjakk og snakket om diverse, etterhvert kom vi tilfeldigvis innpå kona hans, som hadde dødd av naturlige årsaker, men han klandrer seg allikevel for det og skadet seg selv i lange perioder før han endelig oppsøkte hjelp, etter det har han nesten kuttet over hovedpulsåren sin to ganger, men han ble roet ned av psykologene.

(dette var da ikke på arbeidsplassen til min mor, dette var da etterpå og for ettersjekk og for å passe litt på han)

Han var fult og helt oppegående, han visste at han ikke var grunnen til døden, men han klandrer fortsatt seg selv og lider av depresjoner.

Om en helt vanlig mann på 60-70 kan ha det slik, så ser jeg ikke helt hvorfor ikke en massemorder kan ha psykiske problemer.
Sist endret av Freddy_fred5; 4. august 2012 kl. 12:20.
Sitat av Patricia Vis innlegg
Man trenger ikke være en rakett forsker for og forstå at breivik ikke er alvorlig psykisk syk, han er bare mer rase bevisst en de fleste.
Vis hele sitatet...
Så du har strukturert observert Breivik over tid og i forskjellige kontekster + har diagnostisk kompetanse til å vite at han ikke har en alvorlig psykisk lidelse?

Sitat av Patricia Vis innlegg
Der merker man tydelig at han ikke er alvorlig syk, hvor mange psykisk syke kan være så fornuftige som han?
Vis hele sitatet...
Psykisk syke mennesker kan ha mange som rasjonelle eller fornuftige ideer/tanker som "folk flest".

Psykisk syk betyr ikke at man ikke har noe fornuftig å si i det hele tatt,