Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5278
Hei, er en jente på 15 år.
Lurer på om noen av dere har tips til en jobb som jeg kan ha ved siden av skolen, og hva jeg må gjøre for og få den osv..
Tips generelt..
Takkar for alle svar og tips
Du kan jobbe som askepott hjemme hos deg selv, trenger ikke å gjøre noe, bare vent så kommer jobben av seg selv

Eller, hva med og reise til nærmeste butikk av interesse og spørre om de trenger noe ekstra hjelp der?
Spør familier du kjenner om de har behov for vaskehjelp ?
Print ut en haug med CV'er og gå til alle butikker du har noe interesse av å jobbe hos.
spør om å snakke med daglig leder å spør om de trenger butikkansatte
Har tenkt litt på med butikk osv.. trenger penger lappen osv, hva burde jeg forvente med lønn ?
Alt fra 85kr til 105kr i timen tenker jeg
Sitat av marthineb Vis innlegg
Har tenkt litt på med butikk osv.. trenger penger lappen osv, hva burde jeg forvente med lønn ?
Vis hele sitatet...
Jeg er for lat til og forlate huset, så det vet jeg ikke noe om
Men du kan sjekke litt her
Sitat av marthineb Vis innlegg
Har tenkt litt på med butikk osv.. trenger penger lappen osv, hva burde jeg forvente med lønn ?
Vis hele sitatet...
Jeg bare lurer, betaler dere lappen selv? Vi fikk lappen helt gratis på skolen vi, måtte kun betale prøven og slikt.

Men uansett, den beste måten å skaffe seg en jobb på er å gå inn på selve plassen. Gir et veldig bra inntrykk om du introduserer deg selv ordentlig, og spør pent om de trenger personall. Hvis de sier nei, så gir du dem CV'en din og sier at i tilfelle en plass blir ledig, at du er mer enn villig til å søke.

Ellers kan du spør din far eller mor, dem har sikkert gjort dette mange ganger selv og kan komme med bra tips .

Lykke til!
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Jeg bare lurer, betaler dere lappen selv? Vi fikk lappen helt gratis på skolen vi, måtte kun betale prøven og slikt.
Vis hele sitatet...
Hvilken skole gikk du på!!!!!!(?)
Sitat av noerandom Vis innlegg
Hvilken skole gikk du på!!!!!!(?)
Vis hele sitatet...
Haha, liker å holde meg anonym . Lite bygd .
Sitat av noerandom Vis innlegg
Hvilken skole gikk du på!!!!!!(?)
Vis hele sitatet...
Er nok mopedlappen det er snakk om her
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Er nok mopedlappen det er snakk om her
Vis hele sitatet...
Det er det ja, men bare mopedlappen koster jo allerede 7-8 tusen kroner i disse tider. Galskap
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Det er det ja, men bare mopedlappen koster jo allerede 7-8 tusen kroner i disse tider. Galskap
Vis hele sitatet...
Ja det er veldig mye, men gled deg til du skal ta bil-lappen. Når jeg tok den betalte jeg 10,000,- Nå koster den jo gjerne rundt 25,000,-
Vi får ikke den av skolen uheldighvis, mamma og pappa skal jo selfølgelig betale mesteparten, men er jo aldri feil med litt ekstra penger i hverdagen : p
Skolen jeg går på har 360 elever, så hadde blitt dyrt for de
Sitat av marthineb Vis innlegg
Vi får ikke den av skolen uheldighvis, mamma og pappa skal jo selfølgelig betale mesteparten, men er jo aldri feil med litt ekstra penger i hverdagen : p
Vis hele sitatet...
Sant det, pluss at du får verdifull erfaring som gjør at du lettere får jobb i fremtiden!
Som sagt gå rundt i div. butikker å lever ut CV'er. Snakk med daglig leder og vis at du ønsker jobben. Takker de nei og sier at de ikke trenger noen, så svarer du med å legge igjen CV'en din og si at de har den om de ombestemmer seg.
Vær frempå og engasjert, et godt inntrykk når du spør har mye å si.

Prøv å finn noen butikker som faktisk kan ha bruk for deg, da er det større sjanse for deg å få mere jobb. I stedet for at du får en jobb annenhver uke med å vaske gulvet.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ja det er veldig mye, men gled deg til du skal ta bil-lappen. Når jeg tok den betalte jeg 10,000,- Nå koster den jo gjerne rundt 25,000,-
Vis hele sitatet...
Gjerne 25,000,-? Er du gal? Måtte ut med nærmere 40,000,- og jeg tok lappen for snart 2 år siden. Er så jævlig dyrt og følte at min kjøreskole ikke var så bra, plutselig ble kjørelærer syk så jeg måtte vente 3 mnd til å få ny kjøretime. :S

Uansett, litt mer OT. Gå til stedene der du kan tenke deg å jobbe og spør/lever CV. Kle deg skikkelig, ikke noe fjortisopplegg med minikjørt osv.
Kan også si at lønnen din kommer veldig ann på plassen. Vil regne med du starter på en 75kr timen
Når jeg ska søke/komme med CV, syns dere at Europris, Nille , Clas ohlson osv er feil butikker ?
Og hvor ville dere gått med cv'n deres ?
Jeg har selv jobb hos VG som selger av søndagsavisa, jobben tar rund 1time å utføre og jeg tjener rundt 300-350 kr per søndag, noe som er minst 1200 kr i månden som er en kjempegod lønn for lite arbeid.

Du trenger bare å klikke deg inn på deres sider og se om det er noen avisruter tilgjengelige på ditt postnummer (www.md.no)

Å ha en slik jobb er forsåvidt også noe som er greit å ha på CV'en til fremtidige jobber, så det er en enkel og godt betalt jobb for ungdom

- Carsten, 15år
Jeg ville gått til alle butikker/steder du vet trenger ufaglært hjelp. Så lenge du ikke har en historie med disse stedene, som f.eks at du har vært i konflikt med arbeidstakere der eller følt at du har fått ræv hjelp/behandling.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Jeg har selv vært på jakt etter jobb lenge og jeg har 15 år. Det du kan eventuelt gjøre er å printe ut mange jobbsøknader og levere disse hvor du kunne tenkt deg å jobbe. Jeg anbefaler også å bruke venner å bekjente til å spørre feks om de trenger hjelp på det arbeidsstedet de jobber på. Jeg fikk meg faktisk jobb for 1 uke siden på apoteket hvor moren min jobber, jobber ikke så veldig mye, men det jeg gjør er å sette på plass varer om morningen(hvis jeg ikke har skole) i selve butikken og når jeg jobber senere på dagen setter jeg på plass varer bak kassene. Jobber kanskje 2-3 timer om dagen, så er ikke veldig mye å tjene har til nå tjent ca 1000kr med ett par dagers jobbing. Ikke veldig mye men en god start

Og lykke til med jobbsøkingen
Sitat av xcitu Vis innlegg
Gjerne 25,000,-? Er du gal? Måtte ut med nærmere 40,000,- og jeg tok lappen for snart 2 år siden. Er så jævlig dyrt og følte at min kjøreskole ikke var så bra, plutselig ble kjørelærer syk så jeg måtte vente 3 mnd til å få ny kjøretime. :S

Uansett, litt mer OT. Gå til stedene der du kan tenke deg å jobbe og spør/lever CV. Kle deg skikkelig, ikke noe fjortisopplegg med minikjørt osv.
Vis hele sitatet...
Må bare kommentere dette. Hvor dårlig er du til å kjøre bil? Jeg tar kjøretimer nå i disse dager og med alle avgifter, alle obligatoriske kjøretimer, førerprøve osv kommer det fortsatt på godt under 20 000.
mulighetene er mange; avløser, butikk, vaskehjelp osv.
Bruk familie /venners kontakter for alt det er verdt. Mine to første jobber skaffet jeg slik! Først fordi min bror hadde jobbet der før og blei med ned når jeg leverte søknad og prata med sjefen osv. Og den neste fordi Storebroren til en kompis var assisterende butikksjef der.

Så tenk litt på hva venner og familie jobber/har jobbet med/kjenner som jobber med og finn ut om du kan skaffe deg en jobb sånn.
Her kan du plukke opp noen tips til hva du bør ha på CV'en. Link
Fikk jobb på Rimi som 14 åring, begynte med 101 Kr i timen.
Sitat av noerandom Vis innlegg
Må bare kommentere dette. Hvor dårlig er du til å kjøre bil? Jeg tar kjøretimer nå i disse dager og med alle avgifter, alle obligatoriske kjøretimer, førerprøve osv kommer det fortsatt på godt under 20 000.
Vis hele sitatet...
Er en ganske god sjåfør, men når jeg tok lappen så var det vanskeligere. Hjelper ikke med 3 mnd pause som jeg nevnte, glemte en god del og måtte nesten begynne fra start igjen. Kan også nevnes at jeg desverre ikke hadde mulighet til å øvelsekjøre hjemme.
Sitat av xcitu Vis innlegg
Er en ganske god sjåfør, men når jeg tok lappen så var det vanskeligere. Hjelper ikke med 3 mnd pause som jeg nevnte, glemte en god del og måtte nesten begynne fra start igjen. Kan også nevnes at jeg desverre ikke hadde mulighet til å øvelsekjøre hjemme.
Vis hele sitatet...
Da sier vi takk til deg.

OT: Det kan være at du er litt ung for å jobbe i kassen i ulike butikker. Selv hadde jeg jobb på et lager på din alder. Store butikker (feks sport og klær) trenger kanskje litt hjelp med å pakke opp klær på lageret etc.
I den forrige lignende tråden var det en som linket til en side med 3 forskjellige maler for CVer. Hadde vært fint om noen kunne linket til den. Var ferdig utfyllte, så man bare kunne slenge på sitt eget i stedet.
Du kan jo gå runt i bygda/byen å måke snø for folk mot betaling, det kan ligge mye penger i det.
Erklært blond
Men når du skal skaffe deg en jobb, finn en jobb som interesserer deg! Du skal kanskje jobbe der di neste 2-3 årene. På skolen jeg gikk på i 10. hadde vi utplassering i bedrift i 3 dager og jeg valgte å spørre en jernvarehandel om jobb og hadde monter som 2. valg. Ønskte å skaffe meg en deltidsjobb etter utplasseringen. Jobbet effektiv og var hyggelig, endte med at han tilbydde meg jobb. Begynte 2 uker etter jeg fylt 16. og fikk da 125 i timen. Etter et halv år steg jeg til 135 kr i timen. Lett lappen måtte jeg betale selv og samme blir det med bil, så penger kommer godt med.

Men til dere som har deltidsjobb. Når dere fikk deres første lønning og videre etter denne, merket dere da at det kom mindre penger fra mamma/pappa?
Er det noen fiskemottak, lager o.l i nærheten, er de oftest ute etter ekstrahjelp til alle døgnets tider.
Snømåking og barnevakt er også greit arbeid.

Ellers blir det butikker i nærheten, er bare å møt opp i butikken med CV og hør om de trenger arbeid.



ELLER, start en blogg og få 12412521890 hits om dagen, som alle andre jenter gjør. (annonseinntekter)
Det er faktisk veldig vanskelig å få seg jobb uansett hvilken alder man er, men nøkkelen er bare å stå på. om du ikke hører noe ifra dem så er det bare å gå innom for å vise at du er intrisert. det at du er jente hjelper også litt. Men ikke nødvendigvis nok til å få seg jobb.. Du vil nok starte med en dritt jobb. @ kanskje sette ut matvarer i hyllene osv, men etter som tiden går å du viser at du står på så får du helt sikkert sitte i kassa @rimi/rema/kiwi når du fyller 18. Lykke til med jobb søkingen å husk at fordi om du får et nei så må du ikke gi opp.

Coz
Er litt avløser, har tenkt på det med VG selger, men nå har det seg sånn at jeg bor på landet, og da må man ned til byen for og hente avisa, for så oppigjen til bygda, blir litt mye jobb for foreldrenne min og, om dere skjønner..
Så tenker jeg får printa ut noen søknader & cv'er på nyåret..
Sitat av marthineb Vis innlegg
Når jeg ska søke/komme med CV, syns dere at Europris, Nille , Clas ohlson osv er feil butikker ?
Og hvor ville dere gått med cv'n deres ?
Vis hele sitatet...
Til alle butikker som har et lager og muligens trenger en person som kan gå å rydde opp, ta panteautomaten, rydde i hyllene, sette varer på plass, vaske etc.