Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 15036
Nei, det er ikke bare å bruke olje alltid. Det smaker ikke godt å lage julebakst med olje, eller lage en smørbasert saus med olje istedet. Og sikkert masse annet som ikke funker.

Og til steking smaker det best med ekte smør.

MEN.. I baking og steking fungerer det helt fint med margaring også istedet for smør.

Og er det helt krise for noen allikevel så lag smør selv da vel?? Er jo enkleste sak i verden. Og det kan lett bli bedre enn meierismøret i butikken og.

Alt du trenger er fløte, litt salt (gjerne havsalt) og bittelitt rapsolje så den blir litt enklere å ha med å gjøre. Så trenger du en bolle, en stavmikser, og kaldt vann. Smørkrise du liksom....
hadde ikke kalt dette en krise.
Dette er et luksusproblem, ifølge meg selv.

Hadde skjønt det om det var snakk om melkeprodukter generellt, men kun smør?
Kan man ikke bare blande noe salt i soft floraen?
First world problems. Faen for en komisk verden vi lever i
Juleball i nisseland
Sitat av olaPola Vis innlegg
hadde ikke kalt dette en krise.
Dette er et luksusproblem, ifølge meg selv.
Vis hele sitatet...
Sier meg enig der. Selv har jeg ikke merket noe forandring i butikkene, kun masse oppstyr i media og i avisene.
Hallo folkens, ikke glem juleølet. Var innom 5 forskjellige vinmonopol rundt Stavanger omegn sist fredag, begynte å minke på alt snadder juleølet. Fatter ingen ting jeg, folk syter om smør, når det minker på øl. For en verden.
Smør er en svært viktig basisvare i de norske hjem, og det er rett og slett skammelig at produsentene og handelsstanden ikke klarer å forsyne folket med en av de mest essensielle ingrediensene i denne høytiden. Tenk på alle bestemødre der ute i det ganske land som ikke får bakt de sju sortene denne jula. Det går nok meget hardt inn på dem. Julebaksten er noe som betyr mye for de eldre, og selvfølgelig mange andre. Noe er galt når vi slik en elendighet må oppleve her i velstandens høyborg.

Jeg kom forresten over et interessant blogginnlegg om smørkrisa her om dagen: http://onarki.no/blogg/2011/12/sovjet-sm%C3%B8r/
Nå har jeg ikke fulgt med på nyhetene den siste tiden, så jeg ante ikke at det var smørkrise før jeg så denne tråden.
Hovedgrunnen til at Norge er uten smør er jo pga. tollmurene som vi har. Det er tragisk at staten og bøndene hindrer oss i å kjøpe det matvarene som vi vil ha. Alt snakket om at matvarene er så bra i Norge kontra resten av verden er bare tull. På tide å slutte å sponse tapsprosjektet som bøndene er.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Er det ikke bare å bruke olje?
Vis hele sitatet...
Helt enig. Merker ikke at det er borte.

Men hvis man ABSOLUTT må ha smør:
Kjøp krem og bland det med salt med en visp ol. Kremen vil etterhvert skille seg og voila, du har smør på toppen. Hjemmlaget!

For folk som tenker på helsa, vil jeg anbefale dere å holde dere langt unna margarin (melange, vitagod) og andre "helse - godt for hjertet" produkter, da de er laget av vegetabilsk fett. Nr 1 årsak til hjerte - og karsykdommer. Google it, og ikke stol på misvisende "godt for hjerte siden det er laget av planter" våset.
Det er ikke en eneste smørpakke å finne i butikkhyllene her jeg bor! Jeg bruker å lage popcorn hjemme, og da har jeg smør i maskina først..på fredagskvelden skulle jeg poppe en en runde å da manglet jeg faen ta smørr - å jeg begynner ikke å lager popcorn av noe olivenpiss, eller annet bullshit, der er smør som gjelder.

Klikket helt for meg når jeg oppdaget jeg ble fri for smør, så jeg kjørte til sverige på lørdagen. Kjøpte 20kg smør, og har brukt store deler av denne fyllesyke søndagen på å kjøre rundt til slekt og venner og gi de smør. Jeg ga bort smøret mot at jeg skulle få høste litt av godene smøret tar med seg, så jeg blir å få noe jævlig mye kaker før jul! Har også 5-6 middagsinvitasjoner.

Uansett, Tine kunne jo ha vurdert å kjøre med 0.1% mindre fett i melka si en stund, da hadde man plutselig fått tonnevis med ekstra fett disponibelt som man kunne lage smør av!
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Det er ikke en eneste smørpakke å finne i butikkhyllene her jeg bor! Jeg bruker å lage popcorn hjemme, og da har jeg smør i maskina først..på fredagskvelden skulle jeg poppe en en runde å da manglet jeg faen ta smørr - å jeg begynner ikke å lager popcorn av noe olivenpiss, eller annet bullshit, der er smør som gjelder.

Klikket helt for meg når jeg oppdaget jeg ble fri for smør, så jeg kjørte til sverige på lørdagen. Kjøpte 20kg smør, og har brukt store deler av denne fyllesyke søndagen på å kjøre rundt til slekt og venner og gi de smør. Jeg ga bort smøret mot at jeg skulle få høste litt av godene smøret tar med seg, så jeg blir å få noe jævlig mye kaker før jul! Har også 5-6 middagsinvitasjoner.

Uansett, Tine kunne jo ha vurdert å kjøre med 0.1% mindre fett i melka si en stund, da hadde man plutselig fått tonnevis med ekstra fett disponibelt som man kunne lage smør av!
Vis hele sitatet...
Smør til folket! På tide at vi snart organiserer oss til demonstrasjon!

Vi kan ikke la Tine få Norge til å gå under i mangel på smør.
Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Hovedgrunnen til at Norge er uten smør er jo pga. tollmurene som vi har. Det er tragisk at staten og bøndene hindrer oss i å kjøpe det matvarene som vi vil ha. Alt snakket om at matvarene er så bra i Norge kontra resten av verden er bare tull. På tide å slutte å sponse tapsprosjektet som bøndene er.
Vis hele sitatet...
Tolla er satt ned for import av smør nå..
Sitat av Settoz Vis innlegg
Tolla er satt ned for import av smør nå..
Vis hele sitatet...
Noe som etter alt å dømme bare er for en begrenset periode dessverre.
Det er ikke merkelig at vi mangler smør når man ser på finn! Må le..
Jeg var i butikken senest i går og forventet å se tomme smørhyller, men la egentlig ikke merke til at det så merkbart tomt ut. Det var nok av margarin.
Det må da være mulig å bruke margarin istedet for smør. Det er jo ikke KRIIIIISE Det er jo ikke som å koke kaffe på gruten ti ganger eller å bake barkebrød.

Media har skylden for hele hysteriet.

Må innrømme at jeg personlig ikke ville ha merket noe til denne såkalte smørkrisen hvis det ikke hadde vært for at media hadde laget rabalder ut av det, for jeg liker ikke smør LOL
Sitat av alv Vis innlegg
Jeg var i butikken senest i går og forventet å se tomme smørhyller, men la egentlig ikke merke til at det så merkbart tomt ut. Det var nok av margarin.
Det må da være mulig å bruke margarin istedet for smør. Det er jo ikke KRIIIIISE Det er jo ikke som å koke kaffe på gruten ti ganger eller å bake barkebrød.

Media har skylden for hele hysteriet.

Må innrømme at jeg personlig ikke ville ha merket noe til denne såkalte smørkrisen hvis det ikke hadde vært for at media hadde laget rabalder ut av det, for jeg liker ikke smør LOL
Vis hele sitatet...
Margarin er ikke smør...
"Krisen" er grunnet større etterspørsel og mindre tilførsel av råvarer.

Det som er ironisk er at samtidig som det norske markedet er tomt for smør så eksporterer Tine Jarlsberg ost til utlandet subsidiert med 50kr kiloen av staten. En prosess som startet for å bli kvitt overflødig melk er nå medskyldig i at smør er mangelvare samtidig som skattepenger faktisk går til å gi billig Jarlsberg i USA.
Sitat av Unsub Vis innlegg
"Krisen" er grunnet større etterspørsel og mindre tilførsel av råvarer.

Det som er ironisk er at samtidig som det norske markedet er tomt for smør så eksporterer Tine Jarlsberg ost til utlandet subsidiert med 50kr kiloen av staten. En prosess som startet for å bli kvitt overflødig melk er nå medskyldig i at smør er mangelvare samtidig som skattepenger faktisk går til å gi billig Jarlsberg i USA.
Vis hele sitatet...
Man lager ikke smør av melk, men av fløte. Fløte får man når man separerer melk, slik at man skiller ut fettet og får drikkbar melk som igjen kan brukes til ost. For hver kilo smør man skal produsere trenger man mellom 16-20liter helmelk.
Slik samfunnet er i dag så er alternativet da enten å produsere mindre smør fordi det krever mindre melk eller subsidiere feks. Jarlsberg. Tredje alternativet er at man heller den overflødige melka i vasken, noe som er problematisk etisk sett med tanke på at en hel verden sulter.
Eventuelt kan dere lage deres eget smør og slutt å syte om noe så uviktig som dette. Herregud jeg blir flau på nordmannens vegne.
Sitat av Ensiferum Vis innlegg
Eventuelt kan dere lage deres eget smør og slutt å syte om noe så uviktig som dette. Herregud jeg blir flau på nordmannens vegne.
Vis hele sitatet...
og jeg blir flau over at at av verdens beste land ikke klarer og fremstille et simpelt produkt grunnet politiske årsaker!
Smør er best om det kommer fra Frankrike eller Italia uansett; for meg er smørkrisa inget videre problem så lenge Ola Nordmann kun tror det finnes Tine i verden
En kebab om dagen er godt for magen. Der har du brød, salat, kjøtt.. ja alt kroppen skal ha. Trenger ikke smør.
Sist endret av Detectable; 13. desember 2011 kl. 22:34.
Nok av smør i lokalbutikkene her, har sjekka hver gang jeg har vært på butikken siste ukene.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Nok av smør i lokalbutikkene her, har sjekka hver gang jeg har vært på butikken siste ukene.
Vis hele sitatet...
Prøv å sjå etter meierismør, ikkje margarin.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Detectable Vis innlegg
En kebab om dagen er godt for magen. Der har du brød, salat, kjøtt.. ja alt kroppen skal ha. Trenger ikke smør.
Vis hele sitatet...
Jau.

Ser for meg bestemor sitt brede glis da hun får servert kebab som julemiddag. Blir ikke noe særlig til julegave neste år da.
Nei du har rett, hadde nok ikke slått an hehe
Sitat av Mith Vis innlegg
Man lager ikke smør av melk, men av fløte. Fløte får man når man separerer melk, slik at man skiller ut fettet og får drikkbar melk som igjen kan brukes til ost. For hver kilo smør man skal produsere trenger man mellom 16-20liter helmelk.
Slik samfunnet er i dag så er alternativet da enten å produsere mindre smør fordi det krever mindre melk eller subsidiere feks. Jarlsberg.
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker?
For slik jeg har forstått det, lages mye ost av helmelk, melk som ikke fløten blir fjernet fra, men bare blir homogenisert slik at fløten ikke skal skille seg fra melken (kort oppsummert).

Nøyaktig oppskrift på Jarlsberost, har jeg ikke, men med en fettprosent i tørrstoffet på 45%, tviler jeg på at det er skummet melk (som er tilnærmet fettfri med sine 0,1% fett) de bruker.

Etter litt googling kom jeg over denne reportasjen, som langt på vei støtter det du sier, men stiller meg likevel undrende til hvordan dette har seg, for hvor kommer alt fettet og fløten som de hevder blir til overs fra?

Sitat av NRK
Tine mottar i gjennomsnitt 40 kroner for hver kilo Jarlsberg som eksporteres til USA. I produksjonen av en kilo ost blir en halv liter fløte til overs. Denne halvliteren kan brukes til produksjon av smør
Vis hele sitatet...
For om man ser på en typisk osteoppskrift, er det eneste som blir til overs myse, som jeg ikke tror inneholder nevneverdig med fløte. Så for alt jeg vet har du helt rett, men synes som sagt at det er noe som skurre, noe som kanskje bare skyldes at det er noe jeg har misforstått, så opplys meg gjerne.
Sist endret av Veggen; 14. desember 2011 kl. 01:07.
The Colbert Report om smørkrisa i Norge:

http://www.colbertnation.com/the-col...e?xrs=share_fb

Har ikke selv lagt merke til at det mangler smør.
Men det er jo virkelig et luksusproblem når vi syter om noe så lite viktig, og det sprer seg ut til resten av verden.
Det er virkelig synd i oss. Jeg blir så forbanna flau.
Vi overlever fint et par måneder uten smør. Du trenger ikke smør. Smør er ikke viktig! Dropp retter du trenger smør til. Spis organisk, eller om du absolutt må, mekk ditt eget jævla smør.
Bruker ikke folk bare melange til matlagning? Har aldri brukt annet. Og melange finnes det jo i haugevis enda ...
Mekke rasjonering. Syntes det også er latterlig at Tine er marketsregulatør, de bestemmer om Norge skal importere mer smør eller ikke...

Blir som om Statoil skal bestemmer prisen og hvor mye bensin Shell kan selge per år.
Ser på Finn.no at folk legger ut pakker med margarin også er folk så jævla dumme og trur det er smør?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Krypton Vis innlegg
Er det bare "krise" i deler av landet? Bor i Trondheim og merker veldig lite(les: ingenting) til mangelen på smør. Butikkhyllene sto fulle i dag, om jeg husker rett.
Vis hele sitatet...
Ila mat har ikke hatt Bremykt på over en måned. Rema 1000 i sentrum hadde bare Tine Sætersmør (smaker balle, ikke kjøp det) sist jeg sjekka.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Er ikke grunnen til at det er så mye i media, at TINE som har monopol ikke har holdt reglene, som inngår i å fylle opp hyllene ved hjelp av import, hvis de ikke kan betjene etterspørselen?
Vis hele sitatet...
Tine har monopol på smør..?

Sitat av Flatulence Vis innlegg
Smør er en svært viktig basisvare i de norske hjem, og det er rett og slett skammelig at produsentene og handelsstanden ikke klarer å forsyne folket med en av de mest essensielle ingrediensene i denne høytiden.
Vis hele sitatet...
Nuvel, jeg vil ikke klandre verken bøndene eller Tine for "smørkrisa" når vi tar i betraktning at det har vært et dårlig år for bøndene og smørsalget i november var 30 % høyere enn prognosene. Du må ikke kunne mye matematikk for å skjønne at ei økning på 30 % på en måned er vanvittig mye (vi er 5 millioner i Norge) og umulig å forutse, men det er nå en gang slik at dette lavkarbotullet virkelig tok av rett før jul.

Sitat av Flatulence Vis innlegg
Jeg kom forresten over et interessant blogginnlegg om smørkrisa her om dagen: http://onarki.no/blogg/2011/12/sovjet-sm%C3%B8r/
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke blogginnlegg er spesielt interessante når de sammenligner staten med Sovjetunionen, kaller regjeringa nasjonalsosialister og beskylder visse statsråder for å være rasister ut fra deres syn på handelspolitikk. Den slags barnslig "retorikk" avfeies som usaklig tøv. Forøvrig så er Onar Åm en tullkuk uten like og jeg har vanskelig for å ta noe av det han sier seriøst, nettopp av de grunnene jeg nevnte over...

Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Hovedgrunnen til at Norge er uten smør er jo pga. tollmurene som vi har. Det er tragisk at staten og bøndene hindrer oss i å kjøpe det matvarene som vi vil ha.
Vis hele sitatet...
Nei, det er fordi etterspørselen på smør var 30 % høyere enn forventet i November. Det kunne ingen ha forutsett, og vi har lavkarbofanatikerne å takke for det.

Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
Alt snakket om at matvarene er så bra i Norge kontra resten av verden er bare tull.
Vis hele sitatet...
Javel. Har du noen god grunn til å komme med den påstanden?

Sitat av tou_pilsner Vis innlegg
På tide å slutte å sponse tapsprosjektet som bøndene er.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt lei av å se folk som vrir dette til en debatt for/mot bønder. "Krisa" oppstod pga. langt høyere etterspørsel enn beregna. Punktum.
Forøvrig er det mange gode grunner til å ha bønder i Norge. Noen stikkord er matsikkerhet, sysselsetting, miljø, dyrevelferd, opprettholdelse av kulturlandskap og spredt bosetning.

Men for all del, hvis du har lyst til rasere distriktsnorge slik at søringer og byfolk kan betale litt mindre skatt og få billig importert kjøtt av mishandla kyr fra Polen, be my guest.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
og jeg blir flau over at at av verdens beste land ikke klarer og fremstille et simpelt produkt grunnet politiske årsaker!
Vis hele sitatet...
Igjen, dette er fordi etterspørselen i november blåste alle salgsprognoser ut av vinduet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Bruker ikke folk bare melange til matlagning? Har aldri brukt annet. Og melange finnes det jo i haugevis enda ...
Vis hele sitatet...
Når du kommer over en pakke med ekte smør, kjøp den, så prøver du steke speilegg, biff, karbonader eller hva det måtte være du ønsker å steke.
Det første du vil legge merke til, er den fantastiske duften som stiger opp fra panna i det du hører smøret frese, det neste du legger merke til er smaken det setter på maten. En annen ting som smør er særdeles godt egnet til, er kokte grønnsaker. Når grønnsakene er ferdig kokt, slipp en spiseskje smør oppi kjelen, la det smelte med lokket på og rør om etterpå for å fordele smøret på grønnsakene, da blir grønnsakene ekstra gode. Hvit saus smaker også mye bedre om du bruker skikkelig smør istedenfor margarin. Dette er bare noe og listen er lang for en som vet å sette pris på skikkelig smør.

Det er ikke det at margarin ikke kan brukes, det smaker bare så mye bedre med skikkelig smør, men igjen så er dette en smakssak og ikke alle er like glad i smør, så hver sin smak og min er ekte smør.
Sist endret av Veggen; 14. desember 2011 kl. 03:04.
Lavkarbo har ikke skylden for smør"krisen". De hadde aldri klart å tømme butikkene for smør. Det er noen som har vudert feil oppe i systemet, og har skyldt på lavkarbo. Enkelt og greit.
Smørkrise og smørkrise fru blom..

Bare media nevnte tidligere i år at det _kunne_ bli smørkrise, løp jo folk til butikkene for å hamstre. Dette førte jo til at det ble unormalt stor pågang, for så at det holdt seg der hver gang butikkene fikk nye partier med smør.

På en annen side, så er vel det at vi har "smørkrise", en pekepinn på hvordan vi har det i vår lille boble. EU-land mister regjeringer over natta, flere arabiske land har gjort opprør, dollaren og euroen er svak som fy, og vi... Vi har for lite smør.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Er du helt sikker?
Vis hele sitatet...
Rimelig. Fettet kommer ikke fra melken, men dannes av bakteriene i osten.
Fløten er det desidert fineste du kan få direkte fra melka, det er den det er minst av, den som smaker best og derfor den som er dyrest og kan brukes til bla. eksklusive varer som smør.
Ost på sin side er i grunn bare en måte og konservere melken på, siden ost kan lagres mye mye lengre enn melk.
Ergo ville det vært veldig rart om man ikke skilte ut den fine fløten før man lagde "dårlig" ost av melka den hvis man ser på historien, tradisjonen og begrunnelsen for hvorfor ost i det hele tatt finnes.
Myse er som du sier et avfallstoff etter osteproduksjon igjen, men også det kan brukes i forskjellige mysoster.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nuvel, jeg vil ikke klandre verken bøndene eller Tine for "smørkrisa" når vi tar i betraktning at det har vært et dårlig år for bøndene og smørsalget i november var 30 % høyere enn prognosene. Du må ikke kunne mye matematikk for å skjønne at ei økning på 30 % på en måned er vanvittig mye (vi er 5 millioner i Norge) og umulig å forutse, men det er nå en gang slik at dette lavkarbotullet virkelig tok av rett før jul.
Vis hele sitatet...
Det er mye ja, og det kan vi ikke håndtere når vi har en monopolsituasjon sånn som vi har i dag.

Nei, det er fordi etterspørselen på smør var 30 % høyere enn forventet i November. Det kunne ingen ha forutsett, og vi har lavkarbofanatikerne å takke for det.
Vis hele sitatet...
Markedet hadde nok håndtert dette helt fint selv. De har hatt samme situasjon i bl.a. Sverige, med lavkarbo-trenden, dårlig melkeproduksjon etc. Der er ikke butikkene tomme for smør. Hvorfor ikke? Kanskje fordi de har skjønt at monopoler ikke er bra?

Jeg er litt lei av å se folk som vrir dette til en debatt for/mot bønder. "Krisa" oppstod pga. langt høyere etterspørsel enn beregna. Punktum.
Forøvrig er det mange gode grunner til å ha bønder i Norge. Noen stikkord er matsikkerhet, sysselsetting, miljø, dyrevelferd, opprettholdelse av kulturlandskap og spredt bosetning.
Vis hele sitatet...
Det er jo klart at dette handler om bønder. Vi fører en politikk som handler om å holde et ineffektivt landbruk gående ved subsidier og monopol. Dette er for å "beskytte bøndene". Det å gjøre det sånn er ikke det som sikrer matsikkerhet. Fri handel sikrer matsikkerhet. Tanken om at vi skal produsere all vår egen mat er en tankegang som hører hjemme i Nord-Korea.
Sitat av t_ben Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Denne også
Sist endret av Daybreak; 15. desember 2011 kl. 00:04.
Jeg har ikke brydd meg det minste :P Jeg bruker sjeldent å lage mat hjemme i det hele tatt. Men jeg har margarin, kunne like godt solgt den! Tjene ett par slanter.
Er litt komisk at nyheten om smørkrisa i Norge har nådd nærmest hele verden.

Link

Meget komisk igrunn
Sist endret av Tfan; 15. desember 2011 kl. 00:33.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tfan Vis innlegg
Er litt komisk at nyheten om smørkrisa i Norge har nådd nærmest hele verden.

Link

Meget komisk igrunn
Vis hele sitatet...
Skjønner det godt jeg.

Vi er verdens rikeste land, så presterer vi å slå det opp i media så til de grader at man skulle tro vi hadde svartedauen all over again.

Men, gi folket smør! Er ikke lenge før første dødsfall kommer nå pga smørmangel.
Etter å ha sett denne vil du ikke spise smør igjen, eller kanskje du bare får enda mer lyst på?

http://www.youtube.com/watch?v=8pSm-uRr7gk
Sitat av Mith Vis innlegg
Fettet kommer ikke fra melken, men dannes av bakteriene i osten.
Vis hele sitatet...
Dette var nytt for meg, gjør bakteriene i osten da laktosen (melkesukkeret) om til fett?
For det forklarer i så fall hvor fettet kommer fra, for bakteriene må jo lage fettet av noe?
Kan du linke til en side der det står om at bakteriene produserer fett?
For det eneste jeg finner, beskriver at bakteriene i hovedsak lager smak og at man beholder fettet og proteinene som allerede er tilstede.

I essens handler ostelaging om á skille ostemassen fra mysen. Dette gjöres i all hovedsak ved á tilsette löype og bakterier eller syrer. Pá denne máten beholder man proteiner og fett mens karbohydrater og annet snuskerier forsvinner ut med "vaskevannet".
Vis hele sitatet...
Nesten alle oster blir tilsatt melkesyrebakterier. Disse omdanner laktose(melkesukker) til melkesyre og er avgjörene pá smaksutviklingen av mange oster som Cheddar, Gouda og Parmesan. Andre bakterier er propionibacter shermanni som er en melkesyre spisende bakterie. Den skiller ut andre syrer og carbon dioxyd og er kompissen som lager hullene og den spesielle syrligheten i Jarlsberg og mange andre kjente sveitsere.
Vis hele sitatet...
(dette er hentet fra en blogg, men det er den mest utfyllende forklaringen jeg har funnet så langt)

Jeg fan også denne siden som beskriver at fløten blir fjernet. Så mye tyder på at det du sier kan stemme, men jeg skulle gjerne hatt noe mer å forholde meg til, enn at en kar jeg har snakket med på freaforum sier at det er sånn. Og synes bare ost er spennende og veldig godt, er bare derfor jeg er så interessert, så all informasjon mottas med takknemlighet.

Søtost (kvitost). Den ble ystet av søt, melk som fløten var tatt av, og lagt i ei svarva treform. Om et døgn eller så ble den tatt opp, og lå og tørket og festet seg en tre ukers tid. Så lå den i sterk saltlake ca. en uke. Da brukte de den til sulmat ved siden av poteter. Eller også tok de den opp av saltlaken etter et par dager, la den i bitterostholken og lot den ligge der noen uker, etter som de ville ha den sterk til. Den ble brukt til pålegg
Vis hele sitatet...


Sitat av Mith
Myse er som du sier et avfallstoff etter osteproduksjon igjen, men også det kan brukes i forskjellige mysoster.
Vis hele sitatet...
Myse-ost eller brunost, er ut fra hva jeg kan lese meg til, ikke definert som ost, men det er absolutt en god måte å bruke myse til noe fornuftig, fremfor å bare kaste den.

Så igjen har jeg ikke klart å finne noe som strider imot det du sier, men lurer fortsatt litegrann.
Jeg synes man skulle halvere produksjonen av helmelk, og bruke melkefettet til å lage mer smør, så man kan mette lavkarboidiotene, eller i det minste slenge litt ut på markedet så alle kan få

Må forøverig legge til at jeg ler meg skakk av alle parodiene av den såkalte krisa - spessielt denne her

Nei, på tide å ta lastebilen og dra over til Söta Bror: Smøret venter!

Hmm, som et lite tillegg, bare for å plage Stagg, fant nettop masse smør, jeg. Ingen krise her
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg

Hmm, som et lite tillegg, bare for å plage Stagg, fant nettop masse smør, jeg. Ingen krise her
Vis hele sitatet...
Hæ, hvilken krise??

Epic, nå blir det snart tomt for fløte. I love it! http://www.aftenposten.no/okonomi/Ic...l-6722040.html
Var det ikke biffkrise i vg og eller noe? Virker nå som om de satser på at alle skal hamstre julemat, fordi det er "krise"
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Da var trailer til filmen "SMØR" oppe

SMØR: http://www.youtube.com/watch?v=RUb0VPm84RE

Laget for moroskyld, og delvis fordi jeg ofte får spørsmål om det kommer flere filmer, etter forrige kortfilm, Aske.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Da var trailer til filmen "SMØR" oppe

SMØR: http://www.youtube.com/watch?v=RUb0VPm84RE

Laget for moroskyld, og delvis fordi jeg ofte får spørsmål om det kommer flere filmer, etter forrige kortfilm, Aske.
Vis hele sitatet...
Ikke verst

Jula er herved lagt på is dette året for min familie. Ingen smør, ingen jul. Får håpe på en bedre julefeiring neste år. Sad, but true.