Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  206 25671
Sitat av Alden Vis innlegg
Jeg for min del håper jo at Breivik kan få den behandlingen han må ha hvis rapporten stemmer. For hvis de klarer på noen som helst måte å gjøre Breivik normal igjen så vil jo kanskje Breivik innse hva han har gjort og kan føle på det som har hendt. Jeg vil ikke at Breivik skal leve resten av livet å selv mene at ikke ha gjort noe galt. Jeg håper de klarer å friskemelde ham slik at han blir så normal som mulig og blir overført til fengsel resten av livet. Først da vil Breivk få den straffen han fortjener eller?
Vis hele sitatet...
Han innser at det han har gjort er galt, uten tvil. Det var bare siste utvei. Jeg har forøvrig vanskeligheter med å tro at han er eller var sinnsyk i gjerningsøyeblikket, dette var ikke handlinger utført i affekt. Det er klart, han deler ikke hvermansens syn på rett og galt, men å kalle han "paranoid schizofren" eller hva det var de kalte han, det er nok litt for å berolige befolkningen. Tror de sakkyndige har vanskeligheter med å beholde objektiviteten, da de såvidt jeg vet, har måttet omgås Breivik en del.

Dette er forøvrig hva jeg tror, ikke noe jeg vet. No ranting!
Sist endret av Lusekofte; 29. november 2011 kl. 19:01.
Litt for å berolige befolkningen? Å stille en diagnose på en massemorder beroliger ingen. For de som husker aktiviteten som var her på forumet 22/7 og dagene etter vil kanskje erindre at jeg faen meg stilte den samme (nesten) diagnosen på ABB som de fagkyndige, bare med det unntaket at jeg forsøkte å tenke meg til hvilke strategi advokaten(e) hans ville gå for. Konklusjonen kan stemme men jeg savner mer informasjon i hva som var grunnlaget for diagnosen?

De fagkyndige kom frem til en rekke alternativer med differensialdiagnoser, deriblant antisosial eller paranoid personlighetsforstyrrelse - som absolutt ikke gir grunnlag for utilregnelighet og til paranoid psykose (tidl. paranoia), som normalt ikke medfører til konklusjonen om utilregnelighet, mens paranoid schizofreni - en psykoselidelse med ambivalens (usikkerhet, tvetydighet) som et av grunnsymptomene (med det mener jeg hverken positive eller negative symptomer) og som ABB totalt viser manglende tegn på; mens denne "sekkediagnosen" - kanskje sammen med bipolar og schizoaffektiv (+ omdiskuterte DID) - blant de få psykoselidelsene som gir utilregnelighet, var hva 2 av de 5 sakkyndige falt på??

Håper befolkningen er såpass rasjonelle eller "beroliget" nok til å forstå at folk med denne diagnosen normalt sett ikke begår slike handlinger som ABB. Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at folk med denne diagnosen stiller seg uforstående til konklusjonen. Får man den diagnosen bare ved å utpeke seg selv til en leder for sitt folk skulle Barack Obama, Jens Stoltenberg og alle andre statsledere i hele verden være paranoide schizofrene da?

Snakker om å la tvilen komme tiltalte til gode ...
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Vil dette ha noe betydning for hva som skjer i retten? Altså kan han bli tilregnelig hvis han selv mener det?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10024020
Sist endret av Kusetjuv; 29. november 2011 kl. 20:21.
Vil det ikke være enklere for ham å rømme fra en sikkerhetsavdeling enn fra et fengsel. Det hadde i mine øyne vært en skandale og et slag i ansiktet til alle ofrene om Breivik rømmer.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Vil dette ha noe betydning for hva som skjer i retten? Altså kan han bli tilregnelig hvis han selv mener det?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10024020
Vis hele sitatet...
Sinnsyke mennesker som sier de er friske? Ja de har jo alltid fått dra hjem
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Detectable Vis innlegg
Sinnsyke mennesker som sier de er friske? Ja de har jo alltid fått dra hjem
Vis hele sitatet...
Ikke vær så sarkastisk, det er stor forskjell på å havne i fengsel enn å dra hjem.
Du misset poenget mitt. Når noen er erklært sinnssyk holder det ikke at personen selv sier han/hun er frisk.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Detectable Vis innlegg
Du misset poenget mitt. Når noen er erklært sinnssyk holder det ikke at personen selv sier han/hun er frisk.
Vis hele sitatet...
Det var bare en merkelig måte å fremstille poenget på. Er du sikker? For alt vi vet kan jo han juge om mye rart. Han kan ha utviklet et hat så stort for AUF'ere og deres ideologi..må det være psykopati i bildet?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vil det ikke være enklere for ham å rømme fra en sikkerhetsavdeling enn fra et fengsel. Det hadde i mine øyne vært en skandale og et slag i ansiktet til alle ofrene om Breivik rømmer.
Vis hele sitatet...
Det ville ikke komme som noen "suprise" for meg vis det skulle skje at han skulle klare og rømme fra et slikt sted.
Norge er sykt opptatt og være så siviliserte at det sikkert ville skje at den massemorderen ville kunne stikke av når han var på lufte tur med en pleier eller liggnende.
Nordmenn har generelt en syk tankegang som går på at "nei noe sånt ville aldri
skje her i Norge".

Å i etterkant av at denne massemorderen hadde rømt så ville sikkert ledelsen ved dette "sykehuset" kommet med en eller annen latterlig unnskyldning som for eks " Vi hadde aldri trodd at noe slikt skulle skje".
Typiske feige norske holdninger.

Jeg har nok en mere "better safe than sorry" holdning når det gjelder mennesker som innehar en ondskap av en helt annen verden.
Det er bare så synd at det er så få av oss som har en slik holdning.

Men til dere som er så for at Brevik skal rehabiliteres, og bli normal, og bli behandlet som alle andre :
Hva sier dere egentlig vis den dagen kommer at han har stukket av eller blitt løslat?
Mange av dere sier jo at det vil aldri skje(typisk norsk holdning).
Men hva vis det skjer?
Sist endret av UrbanFreak86; 29. november 2011 kl. 21:14.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Du misset poenget mitt. Når noen er erklært sinnssyk holder det ikke at personen selv sier han/hun er frisk.
Vis hele sitatet...
Nei, underliggende kan han "bekrefte" at han er frisk ved å oppføre/tenke seg som en ikke-psykotisk person og dermed slippe mange år med behandling...

Noe jeg ikke tror Breivik kommer til å gjøre, schizofrenien hans virker å være så godt plantet at det er et lite trolig scenario.

Har aldri tenkt over dette før men om man er litt kynisk, og skulle ved et uhell komme til å drepe 5 personer i en ulykke -. Kan man da spille psykisk syk under rettsaken og i løpet av si 2 år på psykiatren vise stor forbedring og muligens bli løslatt tidlig. Vet det vil følge med restriksjoner og overvåkning etter løslatelse, men du har da vertfall fått litt av friheten din tilbake
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Det ville ikke komme som noen "suprise" for meg vis det skulle skje at han skulle klare og rømme fra et slikt sted.
Norge er sykt opptatt og være så siviliserte at det sikkert ville skje at den massemorderen ville kunne stikke av når han var på lufte tur med en pleier eller liggnende.
Nordmenn har generelt en syk tankegang som går på at "nei noe sånt ville aldri
skje her i Norge".

Å i etterkant av at denne massemorderen hadde rømt så ville sikkert ledelsen ved dette "sykehuset" kommet med en eller annen latterlig unnskyldning som for eks " Vi hadde aldri trodd at noe slikt skulle skje".
Typiske feige norske holdninger.

Jeg har nok en mere "better safe than sorry" holdning når det gjelder mennesker som innehar en ondskap av en helt annen verden.
Det er bare så synd at det er så få av oss som har en slik holdning.

Men til dere som er så for at Brevik skal rehabiliteres, og bli normal, og bli behandlet som alle andre :
Hva sier dere egentlig vis den dagen kommer at han har stukket av eller blitt løslat?
Mange av dere sier jo at det vil aldri skje(typisk norsk holdning).
Men hva vis det skjer?
Vis hele sitatet...

La han komme til meg, da kan jeg torturerer han og dreper han

Hvis han rømmer, og møter en feil fyr som har lyst å drepe Breivik. Well done.

Håper ikke at han rømmer eller blir løslatt for den saks skyld, for da har mange internett bad boys muligheten til å drepe han.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Nei, underliggende kan han "bekrefte" at han er frisk ved å oppføre/tenke seg som en ikke-psykotisk person og dermed slippe mange år med behandling...

Noe jeg ikke tror Breivik kommer til å gjøre, schizofrenien hans virker å være så godt plantet at det er et lite trolig scenario.

Har aldri tenkt over dette før men om man er litt kynisk, og skulle ved et uhell komme til å drepe 5 personer i en ulykke -. Kan man da spille psykisk syk under rettsaken og i løpet av si 2 år på psykiatren vise stor forbedring og muligens bli løslatt tidlig. Vet det vil følge med restriksjoner og overvåkning etter løslatelse, men du har da vertfall fått litt av friheten din tilbake
Vis hele sitatet...
Han slipper ikke behandling selv om psykosen slipper taket. I 99,9 % av tilfellene går ikke folk med den oppnevnte diagnosen ABB har fått og er psykotisk hele tiden. Ikke en gang de som lider av den katatone typen (en annen type schizofreni). Behandling blir som standard påkrevd livet ut uansett hvilken skala schizofreni han skulle tilhøre. I rettpsykiatrien er det normalt å plassere mentalt forstyrrede i en skala-mål for hvor alvorlig tilstanden til tiltalte regnes å være med tanke på fare for samfunnet og seg selv. Mener Bundy ligger på 17 av 22, er ikke sikker. Dette er etter amerikansk system. Mon tro hva breivik ligger på?

Å spille psykisk syk for å få oppnevnt rettpsykiatrisk utredning høres ut som et vanskelig tilfelle, men 900 kg sprengstoff og en massakre på et innesperret område som Utøya skulle vel gjøre susen vil jeg tro - om man ønsker å bli den neste mest forhatte personen i Norge da, vel å bemerke ...
Sitat av M72 Vis innlegg
Selv om det er blitt nevnt en million ganger tidligere, så er rettssystemet i Norge noe vi har å være stolte av. Likhet for loven gjelder for alle. Han vil få sin straff om det så er psykiatrisk behandling, for så videre bak lås og slå. Det er veldig viktig å holde hodet kaldt, spesielt i slike situasjoner. Folk med langt mer erfaring og kunnskap enn oss, bruker mangfoldige timer på å utarbeide en løsning på dette. Jeg har stor tro på det norske rettssystemet og at videre utfall av saken vil være rettferdig og i samsvar med loven. Vi er tross alt siviliserte mennesker, ikke barbarer.
Vis hele sitatet...
Joa, men realiteten er at ingen av disse folkene som jobber med ABB saken er så smarte som de er. (Ikke misforstå meg nå) ABB er et ganske unikt, spesielt og vanskelig tilfelle. Og per dags dato er han det ultimate kortet til folket. Nå får vi se hvor dugbare disse proffene er.

for en ting er sikkert, du kan ha 200års utdanning, forskning og jobbing med psykologi o.l. men man trenger ikke mer enn 1sekunds tankegang med ABB. Er han syk? Helt klart, hverman klarer ikke å gjøre det han gjorde for folk flest har en sperre som er uknuselig når det gjelder små barn/ungdom.

Blir kult å se hva som skjer med ABB.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vil det ikke være enklere for ham å rømme fra en sikkerhetsavdeling enn fra et fengsel. Det hadde i mine øyne vært en skandale og et slag i ansiktet til alle ofrene om Breivik rømmer.
Vis hele sitatet...
Jo, helt klart. Med mindre de gjør om et sykehus til et fengsel kun for en person kreves det ikke mye kreativitet for å rømme fra et sikkerhetsavdeling på et psykiatrisk sykehus. Tålmodighet derimot ...
Sitat av drittunge Vis innlegg
Det har jo forsåvidt ingen ting å si. Han kommer aldri til å slippe ut uansett hvor han havner.
Vis hele sitatet...
Det er sant.

Men, uansett. å sei dei ikkje kan straffe han er helt på tryne!!!!
Sitat av noy Vis innlegg
Han slipper ikke behandling selv om psykosen slipper taket. I 99,9 % av tilfellene går ikke folk med den oppnevnte diagnosen ABB har fått og er psykotisk hele tiden. Ikke en gang de som lider av den katatone typen (en annen type schizofreni). Behandling blir som standard påkrevd livet ut uansett hvilken skala schizofreni han skulle tilhøre. I rettpsykiatrien er det normalt å plassere mentalt forstyrrede i en skala-mål for hvor alvorlig tilstanden til tiltalte regnes å være med tanke på fare for samfunnet og seg selv. Mener Bundy ligger på 17 av 22, er ikke sikker. Dette er etter amerikansk system. Mon tro hva breivik ligger på?

Å spille psykisk syk for å få oppnevnt rettpsykiatrisk utredning høres ut som et vanskelig tilfelle, men 900 kg sprengstoff og en massakre på et innesperret område som Utøya skulle vel gjøre susen vil jeg tro - om man ønsker å bli den neste mest forhatte personen i Norge da, vel å bemerke ...
Vis hele sitatet...
Ted Bundy har aldri blitt diagnostisert med schizofreni eller noen annen psykisk lidelse. Det eneste han har blitt diagnostisert med er psykopati, eller antisocial personality disorder, som er en personlighetsforstyrrelse og ikke en psykisk sykdom.
Den skalaen du tenker på der han er 17 av 22, er en skala oppfunnet av Michael Stone, som han bruker i TV-programmet "Most evil".
Det er ikke en vitenskapelig skala. Stone har aldri møtt personene han plasserer på skalaen, han bare plasserer dem etter hva de har gjort. Den sier ingen ting om den psykiske helsen til personene.
Sist endret av nikons; 29. november 2011 kl. 22:56.
Sitat av Gulf80 Vis innlegg
Det er sant.

Men, uansett. å sei dei ikkje kan straffe han er helt på tryne!!!!
Vis hele sitatet...
Nei det er akkuat det det ikke er ser du.. Det som er helt på tryne er om norsk rettsvesen ikke skal følge norske lover. Om en blir sett på som ikke strafferettslig tilregnelig, som ABB, så kan en ikke dømmes. Så enkelt er det.
Sist endret av popmart; 29. november 2011 kl. 23:00.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vil det ikke være enklere for ham å rømme fra en sikkerhetsavdeling enn fra et fengsel. Det hadde i mine øyne vært en skandale og et slag i ansiktet til alle ofrene om Breivik rømmer.
Vis hele sitatet...
Nei, Kriminalomsorgen vil selvfølgelig sørge for at det blir minst like vanskelig å flykte som i fengsel.
Jeg synes det er flott at de beregner seg på å behandle han, slik at våre skattepenger brukes til fornuftige lege- og psykologregninger, samtidig som ekstra sikring på instituttet han legges inn på.
Sitat av nikons Vis innlegg
Ted Bundy har aldri blitt diagnostisert med schizofreni eller noen annen psykisk lidelse. Det eneste han har blitt diagnostisert med er psykopati, eller antisocial personality disorder, som er en personlighetsforstyrrelse og ikke en psykisk sykdom.
Den skalaen du tenker på der han er 17 av 22, er en skala oppfunnet av Michael Stone, som han bruker i TV-programmet "Most evil".
Det er ikke en vitenskapelig skala. Stone har aldri møtt personene han plasserer på skalaen, han bare plasserer dem etter hva de har gjort. Den sier ingen ting om den psykiske helsen til personene.
Vis hele sitatet...
Litt off topic men jeg er nå ganske sikker på at jeg har sett ihvertfall 1 episode der han snakker direkte med vedkommende.
Sitat av popmart Vis innlegg
Nei det er akkuat det det ikke er ser du.. Det som er helt på tryne er om norsk rettsvesen ikke skal følge norske lover. Om en blir sett på som ikke strafferettslig tilregnelig, som ABB, så kan en ikke dømmes. Så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Dette er spesielt.
Norske stat må forandre på noen regler snarest !!!
Det er vanskeligere vil jeg påstå, å flykte fra et slikt psykiatrisk sykehus enn et fengsel. Med Breiviken sin diagnose så vil han bli passet på døgnet rundt. Han vil ikke få gå på do alene engang. Dette er personer som utgjør en stor fare for samfunnet. Når de skal bruke 20 millioner på et nytt rettslokale til rettssaken starter, så vil jeg tro de vil oppgradere avdelingen Breieviken skal på nevneverdig.

Personlig så mener jeg dette er en mye verre straff for han, enn om han måtte sone i et fengsel. Han vil bli tvangsmedisinert mot sin egen vilje. Han vil ha nada form for privatliv. Han må forholde seg til mennesker med alvorlig sinnslidelser. Han vil ikke innse sin egen sykdom på svært lang tid, om han i det hele tatt noengang vil innse at han er schizofren. Ergo så vil han ikke skjønne hvorfor han er innlagt på en slik plass.Tviler på at han vil trives så godt på en psykiatrisk avdeling. I et fengsel så har han et privatliv, samtidig som han har normale personer rundt seg som han kan forholde seg til.

Her er en sak fra Vg. Hvis det er tilfellet at det er slik moren forteller, så kan man forstå hvorfor psykiaterne har kommet fram til det de har i konklusjonen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10024033
Sitat av Gulf80 Vis innlegg
Dette er spesielt.
Norske stat må forandre på noen regler snarest !!!
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke spesielt i det hele tatt.
Mener du at psykotiske personer heller bør være i fengsel enn på en passende institusjon er du en idiot som ikke fortjener å ta del i samfunnet vårt.
Sitat av williams123 Vis innlegg
WOW, Kudos for konstruktivt svar!
Vis hele sitatet...
Det hadde ihvertfall substans, i motsetning til posten din.

Mener du virkelig at fengsel bør være en erstatning for spesielt tilrettelagte institusjoner? Kan du isåfall forklare hvordan en som hverken har utdanning eller erfaring med å passe på folk med spesielle behov skal kunne være til hjelp og sørge for sin egen og de innsatte sin sikkerhet?
Sitat av nikons Vis innlegg
Ted Bundy har aldri blitt diagnostisert med schizofreni eller noen annen psykisk lidelse. Det eneste han har blitt diagnostisert med er psykopati, eller antisocial personality disorder, som er en personlighetsforstyrrelse og ikke en psykisk sykdom.
Den skalaen du tenker på der han er 17 av 22, er en skala oppfunnet av Michael Stone, som han bruker i TV-programmet "Most evil".
Det er ikke en vitenskapelig skala. Stone har aldri møtt personene han plasserer på skalaen, han bare plasserer dem etter hva de har gjort. Den sier ingen ting om den psykiske helsen til personene.
Vis hele sitatet...
Øh, tror det stemmer det du sier om "Most Evil", kan hende jeg roter litt her men jeg tror ikke jeg påstod noen sted at Bundy var diagnositert schizofren, bare at FBI's avdeling for atferdsanalyse (profilers er det også noen som kaller dem, tenk Jodie Foster i Nattsvermeren) har et skalasystem basert på høyrisiko-analyser av mentalt forstyrrede fanger. Og tar jeg ikke feil er personlighetsforstyrrelser like mye mentalt forstyrrede personer som schizofrene, faktisk vil jeg driste meg til å påstå at de er sinnslidende. Har forresten aldri sagt at skalaen er basert på personens psykiske helse, men risikoen vedkommendes atferd ansees å være for seg selv eller andre i en profil. Når det kommer til "sykdomsskala" fins det vel en egen eller flere av dem for schizofreni, blant annet for positive symptomer - men det blir OT i denne tråden. Men kan hende du har rett om "Most Evil", har faktisk sett den så kan hende det var der jeg tok skalaen fra, ellers er ikke skala-bruk innen for psykologisk atferdsanalyse noe fenomen jeg vil tilskrive kun en person da. Spør han svenske profileren som var med å utredet ABB, han kan nok svare bedre på det enn meg
Sitat av Gulf80 Vis innlegg
Dette er spesielt.
Norske stat må forandre på noen regler snarest !!!
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig folk ønsker å oppnå med "straff", og hva legger dere i ordet? Lever vi i middelalderen fortsatt?
Sitat av Goophy Vis innlegg
Det hadde ihvertfall substans, i motsetning til posten din.

Mener du virkelig at fengsel bør være en erstatning for spesielt tilrettelagte institusjoner? Kan du isåfall forklare hvordan en som hverken har utdanning eller erfaring med å passe på folk med spesielle behov skal kunne være til hjelp og sørge for sin egen og de innsatte sin sikkerhet?
Vis hele sitatet...
Akkurat hva jeg mener eller ikke har ingenting med saken å gjøre, jeg bare sier det er sånne "idioter" som deg som ødelegger gode, konstruktive diskusjoner her inne med å slenge rundt med dritt bare fordi folk kommer med innlegg du ikke er enig i. Nå legger jeg denne skaen død og skal ikke kapre tråden og papre den med dritt sånn som du tydeligvis prøver, men tenk deg om to ganger før du poster sånne tåpelige innlegg, punktum.
Jeg ser for meg at mannen er ekstremt syk i hode, å ser på verden på en helt annen måte enn resten, noe som gir psykologene et inntrykk av at han lider av psykiske problemer.

Men det er såklart bare en tanke
Sitat av williams123 Vis innlegg
Akkurat hva jeg mener eller ikke har ingenting med saken å gjøre, jeg bare sier det er sånne "idioter" som deg som ødelegger gode, konstruktive diskusjoner her inne med å slenge rundt med dritt bare fordi folk kommer med innlegg du ikke er enig i. Nå legger jeg denne skaen død og skal ikke kapre tråden og papre den med dritt sånn som du tydeligvis prøver, men tenk deg om to ganger før du poster sånne tåpelige innlegg, punktum.
Vis hele sitatet...
Det er ikke tåpelig i det hele tatt.
Personer som kommer med latterlig ignorante uttalelser uten å ha satt seg inn i eller tenkt på hva det de sier faktisk innebærer ER idioter.

Hvis du tolker det som å "slenge dritt" har du misforstått.

Det er å uttrykke misnøye med personer som burde holdt seg langt unna samtlige diskusjoner.
Sitat av stagg Vis innlegg
Det er vanskeligere vil jeg påstå, å flykte fra et slikt psykiatrisk sykehus enn et fengsel. Med Breiviken sin diagnose så vil han bli passet på døgnet rundt. Han vil ikke få gå på do alene engang. Dette er personer som utgjør en stor fare for samfunnet. Når de skal bruke 20 millioner på et nytt rettslokale til rettssaken starter, så vil jeg tro de vil oppgradere avdelingen Breieviken skal på nevneverdig.

Personlig så mener jeg dette er en mye verre straff for han, enn om han måtte sone i et fengsel. Han vil bli tvangsmedisinert mot sin egen vilje. Han vil ha nada form for privatliv. Han må forholde seg til mennesker med alvorlig sinnslidelser. Han vil ikke innse sin egen sykdom på svært lang tid, om han i det hele tatt noengang vil innse at han er schizofren. Ergo så vil han ikke skjønne hvorfor han er innlagt på en slik plass.Tviler på at han vil trives så godt på en psykiatrisk avdeling. I et fengsel så har han et privatliv, samtidig som han har normale personer rundt seg som han kan forholde seg til.

Her er en sak fra Vg. Hvis det er tilfellet at det er slik moren forteller, så kan man forstå hvorfor psykiaterne har kommet fram til det de har i konklusjonen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10024033
Vis hele sitatet...
Må si meg uenig. Hjelpepleiere, sykepleiere og miljøarbeidere er ikke fengselsbetjenter og deres oppgave er heller ikke å leike seg det. De er der for pasientene og er ikke fast bundet hverken ved lov eller regler om å kun sikre et enkelt individ. Til din informasjon: Hvis legen foreskriver en medisin til en fange i et norsk fengsel, vil vedkommende kunne tvangsmedisineres der også. DET fangen ikke får lov til i et norsk fengsel, er å bevege seg fritt inne i sin avdeling til alle døgnets tider, i de fleste tilfeller har de strenge regler for innkjøp av eksempelvis mat, drikke osv., ++ (orker ikke å ta frem alle forskjellene). I tillegg må fangene gjennomgå en arbeids- eller aktivitetsplan for å kunne "tjene" til livets opphold - hvordan det er for ABB aner jeg ikke, men skal han behandles for schizofreni antar jeg at mye ro og hvile står på agendaen den første tiden av soningen hans i hvert fall. Og det er ikke sånn at han ikke kommer til å ha normale folk rundt seg - sikkerhetsavdelingen består ikke bare av "Hannibal"-er og "ko-ko"-skruller eller hva du kaller "unormalt" - flere av de er høyst normale individer med et høyst unormalt tilfelle av psykisk lidelse. Nesten som i et fengsel. Nok OT.

Jeg tipper på at om ABB virkelig har folk rundt seg som vil hjelpe ham å rømme og avdelingen har en brannalarm, så er miljøarbeiderne sjanseløse ved første rømningsforsøk ...
Blir veldig overasket når jeg ser folk her inne si at han "fortjener" at dette blir gjort ordentlig, at han har "krav" på dette.
Psykotisk, psykopatisk eller psykolog, det kommer helt på det samme, han fortjener et glass med giftig vann.
Sitat av noy Vis innlegg
Må si meg uenig. Hjelpepleiere, sykepleiere og miljøarbeidere er ikke fengselsbetjenter og deres oppgave er heller ikke å leike seg det. De er der for pasientene og er ikke fast bundet hverken ved lov eller regler om å kun sikre et enkelt individ. Til din informasjon: Hvis legen foreskriver en medisin til en fange i et norsk fengsel, vil vedkommende kunne tvangsmedisineres der også. DET fangen ikke får lov til i et norsk fengsel, er å bevege seg fritt inne i sin avdeling til alle døgnets tider, i de fleste tilfeller har de strenge regler for innkjøp av eksempelvis mat, drikke osv., ++ (orker ikke å ta frem alle forskjellene). I tillegg må fangene gjennomgå en arbeids- eller aktivitetsplan for å kunne "tjene" til livets opphold - hvordan det er for ABB aner jeg ikke, men skal han behandles for schizofreni antar jeg at mye ro og hvile står på agendaen den første tiden av soningen hans i hvert fall. Og det er ikke sånn at han ikke kommer til å ha normale folk rundt seg - sikkerhetsavdelingen består ikke bare av "Hannibal"-er og "ko-ko"-skruller eller hva du kaller "unormalt" - flere av de er høyst normale individer med et høyst unormalt tilfelle av psykisk lidelse. Nesten som i et fengsel. Nok OT.

Jeg tipper på at om ABB virkelig har folk rundt seg som vil hjelpe ham å rømme og avdelingen har en brannalarm, så er miljøarbeiderne sjanseløse ved første rømningsforsøk ...
Vis hele sitatet...
Jobber du i psykiatrien? Hvis det er tilfelle så har jeg lite å stille opp med. Men noe informasjon har jeg, da to i min familie jobber på den avdelingen på Brøset i Trondheim med størst sikkerhet.

Det du sier om fengselsbetjenter er jeg enig i, men de som jobber i psykiatrien er ikke små puslinger som er redd for en smell. Det er ofte at de som jobber på slike avdelinger opplever vold mot seg selv fra pasienter. En slik avdeling Breivik skal på har minst en ansatt pr pasient til enhver tid. På dagtid ofte 2.

Jeg er overbevist om at han vil oppleve det mer nedverdigende for seg selv å måtte være på en høyrisiko psykiatrisk avdeling enn et fengsel.

Tror du virkelig ikke en slik plass har tenkt over hva som kan skje om en brannalarm går? Rømning er ikke lett, det kan jeg fortelle deg.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Nei, det er ikke spesielt i det hele tatt.
Mener du at psykotiske personer heller bør være i fengsel enn på en passende institusjon er du en idiot som ikke fortjener å ta del i samfunnet vårt.
Vis hele sitatet...

Nå kjenner jeg ikke all informasjonen om han.


om han er i fengsel eller en passende institusjon speller ingen rolle. så lenge han ikke kommer ut fritt blant folk.
Er det ikke fare for lynsjemobb utenfor Dikemark, hvis Mr. Breiviken havner der? Jeg vet ingenting om sikkerheten på psysiaktriske intuisjoner akkurat... Men jeg har loka rundt på Brøset intuisjon før, og sikkerheten var ikke akkurat helt topp, kunne komme inn lett hvis jeg ville, men det er en påstand fra min side. Håper Breivika får en rettferdig straff. Håper at han aldri går fritt rundt i byen igjen. For a waste life man.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Er det ikke fare for lynsjemobb utenfor Dikemark, hvis Mr. Breiviken havner der? Jeg vet ingenting om sikkerheten på psysiaktriske intuisjoner akkurat... Men jeg har loka rundt på Brøset intuisjon før, og sikkerheten var ikke akkurat helt topp, kunne komme inn lett hvis jeg ville, men det er en påstand fra min side. Håper Breivika får en rettferdig straff. Håper at han aldri går fritt rundt i byen igjen. For a waste life man.
Vis hele sitatet...
Tviler på at så veldig mange av de innsatte på Brøset institusjon har myrdet så mange mennesker som det Breivik har og blitt hatet av en hel nasjon. På de aller fleste slike institusjoner holder det med en viss sikkerhet for at de innsatte ikke kommer seg ut, ikke alltid det en gang. Dette er jo helt klart et litt annet tilfelle som krever strengere tiltak enn det som kan betraktes som vanlig, og jeg nekter å tro at du er den eneste som har tatt stilling til det.
Sitat av popmart Vis innlegg
Nei det er akkuat det det ikke er ser du.. Det som er helt på tryne er om norsk rettsvesen ikke skal følge norske lover. Om en blir sett på som ikke strafferettslig tilregnelig, som ABB, så kan en ikke dømmes. Så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Kan du fortelle meg hvorfor disse menneskeskapte lovene skal følges så jævla til punkt og prikke? Hadde de fungert så jævla perfekt, så hadde ikke overgrepsmenn sluppet ut etter 6mnd. Og Breiviker hadde ikke sluppet unna med "han er gærn i hue".

Vi er mennesker ikke maskiner. Ser vi at noe ikke funker så fikser vi på det, vi holder oss ikke fast med det samme idiotiske pisset. Etter Breivik så kan alle og enhver bare overdrive mer og mer, drepe flere og flere og bli mer og mer "utilregnelig".
Sist endret av Ivar; 1. desember 2011 kl. 10:43.
Sitat av fetter Vis innlegg
Hva er det egentlig folk ønsker å oppnå med "straff", og hva legger dere i ordet? Lever vi i middelalderen fortsatt?
Vis hele sitatet...
Jeg har ofte lurt på det samme. Utsagn som "Kastrer Breivik!!!" og "Heng anders behring breivik!" er svært lite gjennomtenkt og tåpelig. Ved å synke ned på det nivået stiller det dem ikke akkurat i et godt lys selv.
Nakke skudd på Rådhusplassen = Billig

Bruke mange millioner på utbygging av rettsal, fengsel osv osv og flere år med etterforskning og arbeid i saken= Ekstremt dyrt.

Ved at vi steller så mye istand for ABB betyr bare at vi fremmer hans budskap enda mer.

PS: De som vil gnåle om "hva med de etterlatte osv", tenk klart. De har det langt bedre med å komme seg videre i live, og fortsette å leve livet, heller leve med smerten enn å stoppe å leve å beholde smerten.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Nakke skudd på Rådhusplassen = Billig

Bruke mange millioner på utbygging av rettsal, fengsel osv osv og flere år med etterforskning og arbeid i saken= Ekstremt dyrt.

Ved at vi steller så mye istand for ABB betyr bare at vi fremmer hans budskap enda mer.

PS: De som vil gnåle om "hva med de etterlatte osv", tenk klart. De har det langt bedre med å komme seg videre i live, og fortsette å leve livet, heller leve med smerten enn å stoppe å leve å beholde smerten.
Vis hele sitatet...
Jeg tror mange etterlatte gjerne vil vite grunnen til at ABB gjorde det han gjorde, og ikke minst hvordan vi kan forhindre at det noen gang skjer i fremtiden. Noe slikt får vi ikke vite ved et nakkeskudd. Og skulle han være tilregenlig, tenkt så kjipt det må være å havne på dikemark sammen med resten av de værste galningene her i landet. Kommandøren av korsfarerene på dikemark liksom...
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg tror mange etterlatte gjerne vil vite grunnen til at ABB gjorde det han gjorde, og ikke minst hvordan vi kan forhindre at det noen gang skjer i fremtiden. Noe slikt får vi ikke vite ved et nakkeskudd. Og skulle han være tilregenlig, tenkt så kjipt det må være å havne på dikemark sammen med resten av de værste galningene her i landet. Kommandøren av korsfarerene på dikemark liksom...
Vis hele sitatet...
Mannen er blitt erklært psykotisk, og har skrevet et manifest på 1500 sider.
Og at dette var en "nødvendighet" for å "redde" den norske befolkningen har vel gitt svar på hvorfor han gjorde det. Tviler på han vil gi 90 forklaringer på hvorfor han drepte akkuratt de han drepte.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Mannen er blitt erklært psykotisk, og har skrevet et manifest på 1500 sider.
Og at dette var en "nødvendighet" for å "redde" den norske befolkningen har vel gitt svar på hvorfor han gjorde det. Tviler på han vil gi 90 forklaringer på hvorfor han drepte akkuratt de han drepte.
Vis hele sitatet...
Det er Breivik sin grunn ja, men hvorfor har han blitt slik som han har blitt? Ble han mobba av en masse utlendinger når han var ung? Burde psykriatrien spotta han tidligere? osv. Se på det som fly some eksploderer over Atlantern. Man henter gjerne hver eneste del på 500 meters dyp for å finne akkurat hvilken ledning som lagde den ene gnisten for å forhindre at det skjer igjen.
Sist endret av legalize_it; 1. desember 2011 kl. 11:45.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Hvorfor det? Kan du fortelle meg hvorfor disse menneskeskapte lovene skal følges så jævla til punkt og prikke? Hadde de fungert så jævla perfekt, så hadde ikke overgrepsmenn sluppet ut etter 6mnd. Og Breiviker hadde ikke sluppet unna med "han er gærn i hue".

Vi er mennesker ikke maskiner. Ser vi at noe ikke funker så fikser vi på det, vi holder oss ikke fast med det samme idiotiske pisset. Etter Breivik så kan alle og enhver bare overdrive mer og mer, drepe flere og flere og bli mer og mer "utilregnelig".
Vis hele sitatet...

Ser du ikke problematikken om det norske rettsvesen ikke skal følge de norske lover? Hvordan skal vi forholde oss til rettsvensenet om de, som skal oppdrettholde lov og orden, selv dropper lovene og sier "nei, vi bare glemmer paragraf x og x når det gjelder denne saken, og dømmer deg til 85 års fengsel". Du må jo se at det blir et problem om man skal se bort i fra lovene i enkelte saker..

Dette er ikke lover som er laget av random folk i etterkant, men lover som har vært tredd i kraft en ganske god stund. Disse lovene forteller hva en ikke kan gjøre, og om en bryter loven, ja da har de en maksimumsstraff.
Norge har et mer eller mindre rettferdig rettsvesen, og må derfor følge disse lovene.

Om man skal endre på reglene, så må man gjøre det i ettertid.. Man kan ikke endre reglene midt i en rettsak, slik at den siktede blir dømt etter den nye loven..

Ellers syntes jeg også han fortjener lang fengselstid, men man må som sagt forholde oss til det norske rettsvesen.
Sitat av stagg Vis innlegg
Jobber du i psykiatrien? Hvis det er tilfelle så har jeg lite å stille opp med. Men noe informasjon har jeg, da to i min familie jobber på den avdelingen på Brøset i Trondheim med størst sikkerhet.

Det du sier om fengselsbetjenter er jeg enig i, men de som jobber i psykiatrien er ikke små puslinger som er redd for en smell. Det er ofte at de som jobber på slike avdelinger opplever vold mot seg selv fra pasienter. En slik avdeling Breivik skal på har minst en ansatt pr pasient til enhver tid. På dagtid ofte 2.

Jeg er overbevist om at han vil oppleve det mer nedverdigende for seg selv å måtte være på en høyrisiko psykiatrisk avdeling enn et fengsel.

Tror du virkelig ikke en slik plass har tenkt over hva som kan skje om en brannalarm går? Rømning er ikke lett, det kan jeg fortelle deg.
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Hvis alt du trenger for å rømme fra en sikkerhetsavdeling på et psykiatrisk sykehus er vold ville det vært mange flere rømninger enn statistisk sett per dags dato. Diskusjonen omhandlet hvilke institusjon ABB enklest ville rømme fra og det er uten tvil et sykehus kontra et fengsel. Og det med brannalarmen var ikke et hypotetisk tenkt tilfelle fra min side hvis du tror det. Alt han trenger er tålmodighet. Nå skal ikke jeg gi oppskriften for hvordan ABB skal kunne rømme under en sjeldent gjennomgått brannrutine, men jeg kan i hvert fall fortelle deg at det er ikke første gangen brannalarmen går på en sikkerhetsavdeling. Alt du trenger er fyrstikker, dyne og laken fins det fra før. Så kan du spørre dine to bekjente om hva som skjer resten, vet at de på Dikemark nok vil kjenne seg igjen.

On Topic
Mon tro hva Lippestad mener med at Breivik nå aksepterer sin utilregnelighetskonklusjon og at dette åpner for flere muligheter?
Sist endret av noy; 1. desember 2011 kl. 14:31.
jeg føler at hvis noen gjør noe så alvorlig så synes jeg de ikke burde ha en rettsak eller hva det er, de burde bare sette han i det værste fengselet i Norge til han dør! hvis noen stjeler en bil og de har en sykdom eller lignende så er det greit, send han til behandling, men la oss si at han fikk gå fritt rundt på gata, hvis jeg hadde vert i politiet og hørte at han ble drept, jeg tviler på at jeg hadde gitt 100% for å finne personen som drepte Breivik, tror andre tenker slik også, eller så høres dette helt absurd ut, men ikke for meg
Sitat av ragnarnilsen34 Vis innlegg
jeg føler at hvis noen gjør noe så alvorlig så synes jeg de ikke burde ha en rettsak eller hva det er, de burde bare sette han i det værste fengselet i Norge til han dør! hvis noen stjeler en bil og de har en sykdom eller lignende så er det greit, send han til behandling, men la oss si at han fikk gå fritt rundt på gata, hvis jeg hadde vert i politiet og hørte at han ble drept, jeg tviler på at jeg hadde gitt 100% for å finne personen som drepte Breivik, tror andre tenker slik også, eller så høres dette helt absurd ut, men ikke for meg
Vis hele sitatet...
Så hvem skulle så bestemt hva som er en alvorlig handling? Noe som kan være alvorlig i noens øyne er ikke alvorlig i det hele tatt for andre. Det er en grunn til at vi lever i et så godt og fritt land som vi gjør, likhet for alle! Hva om daglig sjef på en Rimi butikk bestemmer seg for at butikktyveri skal idømmes 60 års fengselsstraff fordi HAN mener dette er en alvorlig handling...er dette en form for justispolitikk du vil leve under?
Nå som det viser seg at han er sinnssyk i ordets rette forstand synes jeg egentlig synd i Breivik :'(
Det rettferdiggjør ikke 77 drap, men det bikker hardt mot sympati fra min side. Jeg hadde også to bekjente på Utøya, ganske trasig. Hadde han bare blitt spotta av psykiatrien tidligere....

Han blir jo neppe en fri mann igjen men jeg håper han blir friskere til sinns en dag uansett.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Nå som det viser seg at han er sinnssyk i ordets rette forstand synes jeg egentlig synd i Breivik :'(
Det rettferdiggjør ikke 77 drap, men det bikker hardt mot sympati fra min side. Jeg hadde også to bekjente på Utøya, ganske trasig. Hadde han bare blitt spotta av psykiatrien tidligere....

Han blir jo neppe en fri mann igjen men jeg håper han blir friskere til sinns en dag uansett.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg, men du kan jo bare tnke deg hvilken skyld han skulle få hvis han en dag skulel bli frisk og få sympatien og empatien de fleste har. Og skulle han bli frisk og slippe ut på gata igjen tror jeg ikke det blir så hyggelig med det første, men han flytter sikkert til utlandet et sted for å leve under tryggere forhold. Det blir litt på samme måte, hvis en bilist får epelepsi anfall og kjører ned en fotgjenger, burde denne bilisten straffes for "ugjerningen" eller behandles for sykdommen sin?
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Nå som det viser seg at han er sinnssyk i ordets rette forstand synes jeg egentlig synd i Breivik :'(
Det rettferdiggjør ikke 77 drap, men det bikker hardt mot sympati fra min side. Jeg hadde også to bekjente på Utøya, ganske trasig. Hadde han bare blitt spotta av psykiatrien tidligere....

Han blir jo neppe en fri mann igjen men jeg håper han blir friskere til sinns en dag uansett.
Vis hele sitatet...
Hvis det er slik at han "egentlig" er en bra fyr, som helt og holdent gjorde disse handlingene på grunn av en uforskyldt psykose synes jeg også at han er et like stort offer for sine handlinger som alle andre. Det som jeg ikke synes å finne noe særlig info om er hvilke holdninger han hadde i ungdomsårene før denne eventuelle psykosen utviklet seg, noe som i mine øyne har en betydning.
Sist endret av VinumSabbathi; 1. desember 2011 kl. 15:58.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Er enig med deg, men du kan jo bare tnke deg hvilken skyld han skulle få hvis han en dag skulel bli frisk og få sympatien og empatien de fleste har. Og skulle han bli frisk og slippe ut på gata igjen tror jeg ikke det blir så hyggelig med det første, men han flytter sikkert til utlandet et sted for å leve under tryggere forhold. Det blir litt på samme måte, hvis en bilist får epelepsi anfall og kjører ned en fotgjenger, burde denne bilisten straffes for "ugjerningen" eller behandles for sykdommen sin?
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk at hvis en får epilepsi-anfall og kjører ned en med døden til følge blir det konsekvenser. Men om dette går under uakstomt drap eller hva søren det heter aner jeg ikke. Nettopp våknet, hjernen følger ikke helt med. Dommen ville uansett vært betinget, ganske sammenlignbart med forutsetningene til ABB på nåværende tidspunkt. Spørsmålet en må få lov å stille seg er om ugjerningene kan sammenlignes. Betinget straff for massakre? Det jeg frykter mest er fremtidig stigmatisering. De fleste vet kanskje ikke at en stor prosent med samme diagnose som ABB faktisk kan - frem til dags dato i hvert fall - besitte stillinger som omhandler mange mennesker, også unge mennesker eller med ansvar for sikkerhet, service, etc. Eksempelvis ville kanskje en rektor før 22/7 ikke hatt særlige betenkeligheter med å ansette personer med en slik diagnose til spesifikk stilling i en eller annen utdanningsposisjon eller innenfor skoleverket på et eller annet område. Etter spesialistenes konklusjon frykter jeg den samme rektoren i fremtiden vil få store betenkeligheter med samme valget. Men rektoren vil neppe, til tross for at sjansen er der, ha betenkeligheter med å ansette en epileptiker. Dermed blir det vanskelig for meg å sammenligne disse hendelsene (ABBs ugjerning/epileptikerens "uaktsomhet) selv om i begge eksemplene går liv tapt. Følgene av dette, slik jeg føler det, er at folks generelle oppfatning kan fanges i spørsmålet: "Er alle terrorister utilregnelige i gjerningsøyeblikket?" Underforstått: "Er alle terrorister schizofrene?" Dette er ringvirkninger av en gal manns handling i en fri rettstat. Om det er uheldig eller heldig skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har mine tanker om det ...
Sitat av noy Vis innlegg
Jeg tror faktisk at hvis en får epilepsi-anfall og kjører ned en med døden til følge blir det konsekvenser. Men om dette går under uakstomt drap eller hva søren det heter aner jeg ikke. Nettopp våknet, hjernen følger ikke helt med. Dommen ville uansett vært betinget, ganske sammenlignbart med forutsetningene til ABB på nåværende tidspunkt. Spørsmålet en må få lov å stille seg er om ugjerningene kan sammenlignes. Betinget straff for massakre? Det jeg frykter mest er fremtidig stigmatisering. De fleste vet kanskje ikke at en stor prosent med samme diagnose som ABB faktisk kan - frem til dags dato i hvert fall - besitte stillinger som omhandler mange mennesker, også unge mennesker eller med ansvar for sikkerhet, service, etc. Eksempelvis ville kanskje en rektor før 22/7 ikke hatt særlige betenkeligheter med å ansette personer med en slik diagnose til spesifikk stilling i en eller annen utdanningsposisjon eller innenfor skoleverket på et eller annet område. Etter spesialistenes konklusjon frykter jeg den samme rektoren i fremtiden vil få store betenkeligheter med samme valget. Men rektoren vil neppe, til tross for at sjansen er der, ha betenkeligheter med å ansette en epileptiker. Dermed blir det vanskelig for meg å sammenligne disse hendelsene (ABBs ugjerning/epileptikerens "uaktsomhet) selv om i begge eksemplene går liv tapt. Følgene av dette, slik jeg føler det, er at folks generelle oppfatning kan fanges i spørsmålet: "Er alle terrorister utilregnelige i gjerningsøyeblikket?" Underforstått: "Er alle terrorister schizofrene?" Dette er ringvirkninger av en gal manns handling i en fri rettstat. Om det er uheldig eller heldig skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har mine tanker om det ...
Vis hele sitatet...
Nå var ikke epelepsianfallet mitt et konkret eksempel, men jeg mener bare at hvis man helt klart er SYK, og denne sykdommen fremprovoserer forskjellige ulovlige handlinger så skal man behandles som syk og ikke kriminell, og derfor mener jeg vi har et bra rettssystem. I mange andre land hadde han vært hengt allerede. Men appropos det her med stigmatisering og jobb, tviler på at det er så mange som fører opp på CV'en sin at de er Schizofren paranoid, eller enda verre nevner det i jobbintervju..så det er nok ingen problemstilling uansett. Jeg stigmatiserer ingen og håper ingen andre gjør det heller da jeg selv har slitt mye psykisk.