Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er du for eller imot lekser?
Jeg er for lekser 149 40,93%
Jeg er imot lekser 166 45,60%
Jeg er for en annen løsning, men fortsatt hjemmearbeid 49 13,46%
Stemmegivere: 364. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  109 12666
De eldre som er mot lekser, lever normalt enten på NAV sine utbetalinger, eller har en meget lavtlønnet yrke.

Man kan ikke tro at man blir vellykket her i verden, uten å måtte ta med seg både skolearbeid, og vanlig arbeid hjem.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Hva skal man gjøre med de "man ikke skal bry seg om da" ?
Sette alle sammen på trygd?
Vis hele sitatet...
De skal gjøre lekser, men få belønning for strevet. Gulrot - fremfor - pisk.
Sist endret av Taurean; 24. september 2011 kl. 23:35.
Sitat av brunost Vis innlegg
Og nei. Man kan ikke nødvendig vis bare gå igjennom stofeet på skiolen, fordi da får du ikke tid til å tenke mellom skolen og leksene. Jeg gidder ikke gjenta hva jeg skrev tidligere.
Vis hele sitatet...
Tuller du? Du mener ikke seriøst DET er problemet? Da får man eventuelt finne på en løsning sånn at man får litt tenketid, da...

Og lær deg å danne bilder av mennesker utifra det de sier, ikke andre ting. Det er respektløst og frekt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
De skal gjøre lekser, men få belønning for strevet. Gulrot - fremfor - pisk.
Vis hele sitatet...
Det blir jo nesten som å trene opp ei bikkje :P

Men hvilken form for belønning er det da du sikter til? Bra karakterer er vel ganske bra belønning i seg selv
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
De eldre som er mot lekser, lever normalt enten på NAV sine utbetalinger, eller har en meget lavtlønnet yrke.
Vis hele sitatet...
Hohoho! Du tar så grundig feil at du ikke aner det! Et eksempel er at begge mine foreldre er imot lekser. De er begge høyt utdannede mennesker, og tjener godt. Et annet eksempel er vikarer og lærere på skolen. Mange av de jeg har spurt er imot eller for en bedre løsning.

Må nok skuffe deg
Sitat av Carelius97 Vis innlegg
Tuller du? Du mener ikke seriøst DET er problemet? Da får man eventuelt finne på en løsning sånn at man får litt tenketid, da...

Og lær deg å danne bilder av mennesker utifra det de sier, ikke andre ting. Det er respektløst og frekt.
Vis hele sitatet...
Jeg gjentar meg selv, fordi du ikke gidder scrolle oppover: Nei, det er ikke noe i veien med leksene. Her er det noe feil med personen. Det er vist gjennom flere studier at beste måten å tilegne seg kunnskap over lengre tid er å jobbe med stoffet en liten stund etter første gjennomgang. Denne effekten ville du ikke fått med en ekstra time skole. Det oppfordrer også hodet dit til å tenke på skole, også når du ikke er der.

Når du blir to år eldre innser du kanskje at verden er slik at folk danner seg bilde av folk med bakgrunn i statistikk. Mulg det er frekt, men slik er det.
Du klarer tydeligvis ikke scrolle opp selv, jeg har nemlig svart deg der

1: Det er naturligvis noe galt med leksesystemet når det bare forverrer situasjonen for de som allerede driter i skolen...

2: Nei, du har ikke grunnlag for å si at jeg er "2 cool for school". Det eneste du vet om meg er alderen, og det beviser bare at du ikke klarer å respektere yngre i sånne sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Sitat av Taurean Vis innlegg
De skal gjøre lekser, men få belønning for strevet. Gulrot - fremfor - pisk.
Vis hele sitatet...
Slik er jo systemet i dag. Vi belønner arbeid med gode karakterer, godt betalte jobber og attraktive studieplasser. Vi STRAFFER ingen som ikke gjør leksene sine.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Det blir jo nesten som å trene opp ei bikkje :P

Men hvilken form for belønning er det da du sikter til? Bra karakterer er vel ganske bra belønning i seg selv
Vis hele sitatet...
Det er et vanskelig spørsmål, men hvis det er snakk om skikkelige problembarn, er det ikke bedre å love dem for eksempel en dags fri eller noe, hvis de når opp til et mål? Det blir urettferdig i forhold til andre, men med tanke på fremtiden så må det da være bedre å gjøre det sånn?

De som har det greit skjønner jo da de blir voksne hvordan ting henger sammen?

Er bedre enn at de skal føle seg utstøtt ihvertfall...
Sitat av Moorater Vis innlegg
Dere skjønner fort når dere blir eldre at lekser ikke er for å plage dere. Det handler om å komme inn i en rutine, og gjøre det til en vane å sette seg ned for å jobbe med faget selvstendig.

I tillegg lærer man minimalt av å kun høre på læreren. Man må jobbe med faget for at man skal kunne lære seg det skikkelig.
Vis hele sitatet...
Det er veldig individuelt hvordan man lærer. Jeg lærer for eksempel mye bedre av å høre på en lærer som KAN stoffet sitt snakke om det enn å lese på det hjemme. Noen husker bedre enn andre, og alle tar inn informasjon på forskjellig måte. Dette er noe den norske skolen ikke tilrettelegger for den enkelte elev. Husker på ungdomsskolen hadde vi en lærer som i hver enesete time satt oss til å lese det vi skulle jobbe med å gjøre oppgavene som hørte til. Alt jeg "lærte" i disse timene var glemt 2 uker etterpå. Mens de som snakket om stoffet og fortalte hvorfor det var sånn, mye av dette sitter igjenn ennå.

Det jeg mener er noe av feilen i det norske skolesystemet er at mange av lærerne ikke kan stoffet sitt ordentlig. Er ikke mye morsomt å enten høre på en lærer som leser rett fra boka eller lese alt i boka selv. Da lærer i alle fall ikke jeg mye.

men igjenn så er dette bare min mening, vet det er mange som lærer bedre av at man leser stoffet selv. Så da synes jeg at lærerne burde variere dette så alle får et bra utbytte av undervisningen, eller at man kan ha klasser med folk som lærere best på den og den måten.
Noen innvandrerforeldre har for eksempel ikke så mye kunnskap om fagene som læres på skolen etc, og kan ikke bidra med god hjelp i norsk-faget. Sånne situasjoner finnes det flere av.
Leksehjelp skal vel innføres på landsbasis på sikt, som er et godt tilbud til dem som heller vil være lengre på skolen for å slippe lekser hjemme, og for dem som eventuelt ikke kan få tilstrekkelig hjelp av foreldrene sine.

Å kutte ut lekser totalt ville vært for dumt. Jada, kjipt å komme hjem fra skolen med enda mer arbeid ventende hjemme; men du har godt av det. Å gjennomgå stoffet man har lært om på skolen i etterkant er svært bra for forståelsen. En ting er å høre på læreren snakke og gjennomgå pensum, en annen ting er å faktisk gjennomgå dette på egen hånd og selvstendig.
Sist endret av Flexxnes; 25. september 2011 kl. 02:10.
Hvis læreren er flink så trenger man ikke lekser.

Klassen min ifjor med ganske forskjellige typer folk i klassen ble interessert ifaget/gjorde det bra selvom de egentlig er drittlei skolen pga læreren. Da var det omtrent ikke noe lekser. I et annet faget lå snittet omtrent på 2-3 pga en helt bedrøvelig kjedelig og sinna lærer som dret bokstavlig talt i om vi skjønte stoffet..
Jeg er klart imot lekser i nåværende form, selv om jeg er godt over fjorten år og aldri har satt min fot på NAV (wtf, Blackkoz?). Noen liker ikke å snakke om klasser, men Norge har klasser. Lav utdanning, lav lønn og alt dette medfører av ulemper viser seg dessverre å gå i arv. Selv om en er imot enhver form for sosialisme så innser man nok at dette kan resultere i bortkastede talenter. Skolearbeid hvor man kan dra nytte av gode hjemmeforhold bidrar mest sannsynlig til å opprettholde denne trenden, og burde heller legges til skoletiden. Det er klart man ikke trenger å sitte ved en pult i et klasserom når man skal lese eller repetere, men å sitte i ordnede forhold og være i nærheten av en ressursperson som kan svare på eventuelle spørsmål kan hjelpe mye.
Kan jo heller ikke forvente at et skolesystem skal fungere for alle ungdommene i Norge, det er direkte urealistisk. Syns hele skolesystemet er så ubalansert. F.eks: Noen skoler kan du bare sitte i timen, og kunne minimalt, så får du en 4'er. Mens andre skoler må du følge med, gjøre lekser, pugge pugge pugge, og har du en klisterhjerne får du en 4'er. Å det skal liksom du basere hele livet ditt på?

Nei, jeg vettafaen.
Leste bare side 1, og regner vel med side 2.3 er det samme.

Når jeg gikk på grunnskolen så var det mye lekser ja, jeg innrømmer at jeg ikke gjorde dem, og var aldri på skolen, satt heller hjemme eller på bussen.
mange sliter med lekser, mens lærerne presser på elevene oppgaver dem har null forståelse for, husker jeg ble presset til og gjøre matte oppgaver jeg ikke forsto, ligninger oppgaver var og er helt ukjent for meg, er fremdeles et kokt hode i matte.
men i 10 klasse ble jeg sendt vekk fra en klasse på 30stk til en liten rolig koselig lokale, der hvor elever med skoleproblemer kunne jobbe med spes oppgaver, der fikk jeg for første gang på 3 - 4 år en mulighet til og faktisk lære meg det grunnlegene i matte.
Som resulterte med at første året på VGS i matte gikk knall.

Så om jeg er [COLOR="Red"]for/mot lekser[/COLOR] er vanskelig og si, jeg vil heller ha en annen løsning på dette.
Litt mere friheten i og bestemme over hva man selv treng og lære om, ikke og bli tvingt uti en oppgave ikke engang mora di kan, så kommer du på skolen og stryk i alt.
nei, skole systemet er på hauet.
Sist endret av justastonedhuman; 25. september 2011 kl. 05:18.
Sitat av Taurean Vis innlegg
De skal gjøre lekser, men få belønning for strevet. Gulrot - fremfor - pisk.
Vis hele sitatet...
forskning viser at å belønne elever for å gjøre ting som f.eks. lekser og å gjøre det bra på prøver ikke er bra for barnets utvikling. Selvfølgelig forskningen er per dags dato ikke helt fulstendig men den viser tendenser til at belønning gir en uønsket effekt.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/vit...motsatt-effekt
Jeg som person er for lekser, og mindre tid på skolen. Dette er vel pga at jeg lærer ting ved å gjøre det et par ganger, som jeg like godt kan gjøre hjemme. Videre er det jo også ganske mye bråk i klassen, + at jeg har en far som kan hjelpe meg hvis jeg trenger. Ulempen her er jo for de som ikke er så flinke til å prioritere, at det lett er fristende å sette seg med COD før man har fullført skolearbeidet... Hvilket er en smule negativt for systemet her...
Sist endret av Bl4derunner; 25. september 2011 kl. 07:30.
Sitat av Carelius97 Vis innlegg
Noen innvandrerforeldre har for eksempel ikke så mye kunnskap om fagene som læres på skolen etc, og kan ikke bidra med god hjelp i norsk-faget. Sånne situasjoner finnes det flere av.
Vis hele sitatet...
Ingen lekser en får på skolen er så vanskelige at man ikke har mulighrt til å gjøre dem selv. Helt uten hjelp. Det tar bare mere tid.
Foreldre med høy utdannelse vil også ofte være mye hjemmefra grunnet arbeid. De har ikke tid til å hjelpe barna sine. Barna går det helt fint med.

En ting til som er verdt å nevne. Ideen om at karakterer går i arv kan også ha mye å gjøre med at intelligens også, til en viss grad, gjør det.
http://www.youtube.com/watch?v=nTFEUsudhfs

Her viser Salman Khan frem en ny læring-modell som gjør at elevene ser videoer hjemme og gjør selve arbeidet på skolen. Undervisningen gjøres hjemme og i eget tempo (siden videoer kan pauses og spilles av flere ganger), mens selve arbeidet foregår på skolen slik at lærerer kan bruke tiden sin på å faktisk følge opp alle elevene. Istedenfor å stå å snakke til en hel forsamlig å håpe at alle følger med, slik som det er nå.

Registrerte meg på KhanAcademy.org etter å ha sett videoen og matteoppgavene var faktisk ganske gøyale. Når du klarer 10 oppgaver på 1 nivå så kan du gå videre på neste nivå. Nesten som å spille onlinespill, bare at du levler deg selv og ikke en virituel karakter.

Hadde de brukt denne modellen når jeg satt på skolebenken hadde jeg nåkk fått en del bedre karakterer
Sist endret av Hak5Fan; 25. september 2011 kl. 08:38.
Jeg mener dette er en helt forskjellig debatt avhengig av hvilket nivå i skolen man snakker om. På barne -og ungdomsskolen er lekser en fin ting, så lenge det ikke blir for mye av det! Dette gir elevene gode arbeidsrutiner, og de lærer at noe forventes av dem. De lærer at livet er en konkurranse der man må gjøre det bra for å få til det man vil, og det er jo dette hele arbeidslivet er bygd opp på. Hvis du går ti år på grunnskolen uten en eneste lekse etter skoletid og aldri virkelig må ta et tak kan du jo bare møte opp på skolen og ikke gjøre noen ting, fordi det settes ingen forventninger. Vi vet alle at når ungdomsskoleelever klager på at det er så mye å gjøre så er det svada.

Når jeg gikk på ungdomsskolen brukte jeg en drøy halvtime på lekser hver dag, og det ga gode resultater. Dette var en rutine for meg, og jeg lærte meg at jeg måtte faktisk legge inn en innsats om jeg ønsket gode karakterer og gode tilbakemeldinger fra lærere. Det kan ikke være sånn at elever kan slappe av gjennom hele skolen, og at alle skal få "like muligheter" for å "unngå klasseskille". Å avskaffe lekser er å ikke ta elevene på alvor, og det vil få store konsekvenser for det akademiske nivået på generasjonene fremover. Norge gjør det dårlig nok på PISA-undersøkelsene fra før, og mindre arbeid vil ikke gjøre noe med dette.

Videregående skole er et kapittel for seg selv. For det første så er videregående skole valgfri i Norge, og det er ingen som tvinger deg til å gå på skolen. Her kan du også velge fritt til hvilken studieretning du kan velge. Per dags dato er det tolv forskjellige linjer man kan velge, og muligheten er store. Og om du velger feil, kan man alltid rette det opp. Poenget her er at om man vil gjøre det bra på skolen så må man faktisk jobbe for det, og det må man bare innse. Arbeidslivet må ha en måte å skille ut de som ikke kommer til å gjøre jobben sin på. Hvis vi hadde fjernet alt av lekser og forventninger til elevene, hvordan kan vi da vurdere hvem som skal få plass på hvilke studier? Hvem som skal på lærlingplass?

Lekser er nødvendig, og de må vi forsette å ha. Den eneste måten å forbedre dagens skole er å sette fokus på læreren.


Sitat av Carelius97 Vis innlegg
Noen innvandrerforeldre har for eksempel ikke så mye kunnskap om fagene som læres på skolen etc, og kan ikke bidra med god hjelp i norsk-faget. Sånne situasjoner finnes det flere av.
Vis hele sitatet...
Svada. Man skal gjøre leksene sine selv.
Sist endret av Stinson; 25. september 2011 kl. 11:56.
Nå har jo ikke dette skoleåret vart så lenge, men både på vg1, vg2 og foreløpig vg3 så har vi så og si hver eneste gang fått tid til å gjøre ferdig leksene på skolen. Vi får oppgavene og tid til å gjøre dem i timen, blir du ikke ferdig så er det lekser. Jeg har derfor hatt en del lekser i det siste fordi jeg er sinnsykt sløv og ikke orker å arbeid i timen (noe jeg står for), men de gangene jeg har jobbet så har jeg jo da sluppet lekser.

^Dette synes jeg er ganske fair, da man får en sjanse til å gjøre ferdig ting på skolen.
Sitat av brunost Vis innlegg
Ingen lekser en får på skolen er så vanskelige at man ikke har mulighrt til å gjøre dem selv. Helt uten hjelp. Det tar bare mere tid.
Foreldre med høy utdannelse vil også ofte være mye hjemmefra grunnet arbeid. De har ikke tid til å hjelpe barna sine. Barna går det helt fint med.

En ting til som er verdt å nevne. Ideen om at karakterer går i arv kan også ha mye å gjøre med at intelligens også, til en viss grad, gjør det.
Vis hele sitatet...
Jo, mattelekser kan for eksempel ofte være for vanskelige å gjøre selv uten å kunne spørre.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Jeg er IMOT lekser, men samtidig mener jeg at det må litt lekser til. Man må ha litt lekser for og lære seg gangetabellen etc.

Samtidig syntes jeg det burde være 1 X 2 prøver som tok for seg det viktigste i kapittelet annen hver uke. På den måten kunne læreren se hvordan det gikk med elevene, samtidig som det ikke ble alt for vanskelig for de svake elevene. Hvis man er dårlig i norsk(Jeg skriver veldig sent), behøver ikke det gå ut over naturfagkarakteren.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Kan jo heller ikke forvente at et skolesystem skal fungere for alle ungdommene i Norge, det er direkte urealistisk.
Nei, jeg vettafaen.
Vis hele sitatet...
Man kan forvente at det skal fungere for de aller fleste.

Vil også legge til at jeg er for innleveringer og muligens øving til prøver.
nå har ikke jeg gått på skole på tre år.. Men jeg mener at å gjøre lekser i form av oppgaver for å forberede seg til neste skoletime blir feil, da man ikke har gjennomgått temaet, og fått spurt om ting som man ikke forstår. Men å ha lekser 1 til 2 timer om dagen, for å kunne komme tilbake neste dag, for å vise læreren at ja dette forstod jeg, er helt greit. Synes noenganger at det er for mye lekser, men man må ha noe for å på en måte "opprettholde" kompetansen. Men at man på eget initiativ skal lære seg neste tema hjemme blir feil. Spesiellt da mange elever må ha det forklart ved hjelp av lærer...
Men i utgangspunktet : Ja til lekser for å opprettholde kompetanse, og for å bli helt sikker på at man har forstått alt.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
nå har ikke jeg gått på skole på tre år.. Men jeg mener at å gjøre lekser i form av oppgaver for å forberede seg til neste skoletime blir feil, da man ikke har gjennomgått temaet, og fått spurt om ting som man ikke forstår. Men å ha lekser 1 til 2 timer om dagen, for å kunne komme tilbake neste dag, for å vise læreren at ja dette forstod jeg, er helt greit. Synes noenganger at det er for mye lekser, men man må ha noe for å på en måte "opprettholde" kompetansen. Men at man på eget initiativ skal lære seg neste tema hjemme blir feil. Spesiellt da mange elever må ha det forklart ved hjelp av lærer...
Men i utgangspunktet : Ja til lekser for å opprettholde kompetanse, og for å bli helt sikker på at man har forstått alt.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si å gå gjennom ting før timene er det man burde gjøre. Da får man mye større læringsutbytte av timene. På høyskole og universitet er dette nesten forventet (min erfaring fra realfag) og det er mye du ikke vil forstå eller få med deg i forelesningene om du ikke har forberedet deg litt før. Man burde i tillegg arbeide med tingene etter man har gjennomgått det i tillegg.
Hvordan skal man greie seg på universitet hvis man aldri har jobbet på egenhånd før?
Jeg er for lekser.

Hvorfor - Vel rett og slett fordi det gir Meg en bedre karakter som oftest.
for 2 år siden gikk jeg vg2 Barn og ungdom, satt i timene og fulgte med. Joa jeg gjorde absolutt ingen lekser og prøvene fikk jeg 3-4 på.
Etter et halvt år med mye fravær osv bestemte jeg meg for å slutte og prøve arbeidslivet istedenfor. Joa, det gikk kjempe bra, hadde en jobb osv.
Fant så ut i sommer at skole var noe jeg måtte prioritere og bli ferdig med, søkte meg inn på barn og ungdom igjen, og nå med en innstilling om at jeg bare skal gjøre det sinnsykt bra.

Inntil videre har jeg to 6'ere & en -5 , Noe som er veldig bra syns nå jeg.
Hvorfor jeg har fått disse karakterene er fordi jeg gjør leksene som vi får, i tilleg til at jeg tar eget iniativ til å sjekke ut infoen vi får i klassen.
Ellers har vi jo noen gode lærere som jeg faktisk føler jeg lærer noe av og kan diskutere imot om jeg er uenig.
eg meiner at eg lære best ved og gjere ting på skulen og at eg ikkje lære noko med lekser, kontakt læren min meiner det samme
Helt enig med TS.

Skolearbeid skal foregå på SKOLEN, og ingen andre steder. Jeg mener dog at innleveringer er viktig.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
For meg er det veldig varierende. Jeg har alltid likt tanken på personlig frihet, gjerne i en alder av mindre enn 18 år, men helt ned på grunnskolen kan man virkelig ikke pålegge barn ansvaret for egen læring. Som lærer i grunnskolen har man dermed stort ansvar for å passe på at elevene lærer det de skal, men med en hel klasse å holde styr på kan selvfølgelig det bli vanskelig.

Lekser er den metoden per i dag som virker klart best for å forebygge dette problemet, da hver enkelt elev får en liten bit ansvar som det forventes av dem av både lærer(e) og foreldre at de skal klare å holde styr på. I tillegg følger gode foresatte opp disse leksene, noe som fører til at disse små bitene med eget ansvar kalt lekser, enten man liker det eller ikke, resulterer i lærdom.

Det jeg også kunne sett for meg som et fungerende system hadde vært å sette til side tid etter skolen der lærere kan hjelpe til med lekser, og der elevene ikke får lov til å dra før de har blitt godkjent av lærer. Problemer med dette kan være ting som at elever blir sittende for lenge, og dermed bruker mer av fritiden sin enn de ønsker (men igjen, poenget er jo at inntil en viss alder vet ikke alle hva som er best for seg selv), eller at noen setter seg til motverge og nekter å gjøre noe, men dette kan også oppstå med det systemet vi har i dag (kanskje det har lettere/vanskeligere for å oppstå med nevnte system?).

Det gjelder også å skille mellom elever på de forskjellige trinnene, og ha annerledes system på egen læring etter hvert som de blir eldre, noe som for så vidt faktisk skjer i praksis, jeg husker i alle fall at det ble mindre oppfølging på lekser på ungdomsskolen, noe som ordner seg selv fordi du er mer ansvarlig, og burde vite at du trenger gode karakterer for å åpne flere muligheter senere (ikke alle som forstår dette, disse trenger kanskje mer oppfølging). Dette gjelder i enda større grad på VGS, der selv de som ikke skjønte det på ungdomsskolen burde ha skjønt at man har ansvar for egen læring.

Alt i alt prøver jeg å si at man ikke må legge mer ansvar på mennesker enn det de forstår at de må ta. Det finnes garantert noen som er veldig ansvarlige allerede på barneskolen, men også uansvarlige mennesker på VGS. Det gjelder å tilrettelegge godt individuelt, samtidig som man passer på å ha et system som fungerer for de fleste.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Hvordan skal man greie seg på universitet hvis man aldri har jobbet på egenhånd før?
Vis hele sitatet...
godt poeng. Grunnskolen og VGS skal forberede folk til å komme på universitetet eller høyskole, og om man er vandt med at man får alt inn med teskje på skolen i undervesningstimene så vil man få store problemer med å klare utdanningen.

som jeg sa i stad. Universitet og høyskole forventes at du:
a: Møter forberedt til forelesninger, og har lest gjennom pensum før forelesningen for å få mest mulig utbytte.

b: I realfag i hvertfall forventes det at man etter forelesningen gjør oppgaver relatert til det som ble gjennomgått på egenhånd. Man har noen kollokvietimer man kan få hjelp.

c: Alt er ansvar for egen læring. Man må ha gode arbeidsvaner.
Forskjellen på grunnskolen og universitetet er vel at man får jobbe og lære det man er interessert i?
På vår skole har vi skole fra 8 til halv 4 for å slippe mer skolearbeid. Men vi får fortsatt like mye hjemmearbeid som før, men vi får jobbe med oppgaver på skolen.
De eneste fagene jeg jobber med hjemme er fysikk og R-matte fordi de fagene må man jobbe med for å oppnå gode karakterer.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
Hvordan skal man greie seg på universitet hvis man aldri har jobbet på egenhånd før?
Vis hele sitatet...
Håper jeg ikke er den eneste som ikke tror det blir et problem i det hele tatt..
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Håper jeg ikke er den eneste som ikke tror det blir et problem i det hele tatt..
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro det kommer helt an på hva man studerer, er det noe du syntest er kjekt blir det vel lettere å arbeide med stoffet
Sitat av Lujei Vis innlegg
Forskjellen på grunnskolen og universitetet er vel at man får jobbe og lære det man er interessert i?
Vis hele sitatet...
ikke alltid. Som med skole generelt har man fag man synes er kjempe interesante og fag man bare må ha. Du må uansett jobbe med fagene på utenom selve skolen for å få gode karakterer.

Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Håper jeg ikke er den eneste som ikke tror det blir et problem i det hele tatt..
Vis hele sitatet...
av erfaring fra universitetet i flere år selv på informatikk, så merker jeg at det er mange som ikke er vant med det å måtte sette av tid til selvstendig arbeide og jobbe på "fritiden" men lekser. Så når de kommer på universitetet og får 100% ansvar for egen læring klarer de ikke å sette av nok tid til å arbeide med oppgaver og å lese seg opp til forelesning. Så de detter enten av kurset, eller stryker på eksamen. Disse er det en god del av.
Sist endret av etse; 25. september 2011 kl. 16:23.
Sitat av etse Vis innlegg
av erfaring fra universitetet i flere år selv på informatikk, så merker jeg at det er mange som ikke er vant med det å måtte sette av tid til selvstendig arbeide og jobbe på "fritiden" men lekser. Så når de kommer på universitetet og får 100% ansvar for egen læring klarer de ikke å sette av nok tid til å arbeide med oppgaver og å lese seg opp til forelesning. Så de detter enten av kurset, eller stryker på eksamen. Disse er det en god del av.
Vis hele sitatet...
Lekser er ikke 100 % selvstendig arbeid i det hele tatt. Jeg mener det knapt eller ikke påvirker hvor selvstendig du kan jobbe på universitetet. Rett og slett
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Lekser er ikke 100 % selvstendig arbeid i det hele tatt. Jeg mener det knapt eller ikke påvirker hvor selvstendig du kan jobbe på universitetet. Rett og slett
Vis hele sitatet...
du har 100% ansvar for egen læring. Det er opp til deg å møte opp i nesten alle fag da det ikke er opprop. Det er også opp til deg å spørre om hjelp. Leksene er som oftest ikke obligatoriske, og de obligatoriske oppgavene du får må du jobbe med i en på en tid du selv styrer helt fritt. Om du vil sove på dagen og jobbe på natta er dette helt opp til deg.

Skulle du velge å ikke jobbe med tingene er det ingen som ringer mamma og ber deg komme deg på skolen.
Sitat av etse Vis innlegg
du har 100% ansvar for egen læring. Det er opp til deg å møte opp i nesten alle fag da det ikke er opprop. Det er også opp til deg å spørre om hjelp. Leksene er som oftest ikke obligatoriske, og de obligatoriske oppgavene du får må du jobbe med i en på en tid du selv styrer helt fritt. Om du vil sove på dagen og jobbe på natta er dette helt opp til deg.

Skulle du velge å ikke jobbe med tingene er det ingen som ringer mamma og ber deg komme deg på skolen.
Vis hele sitatet...
Men leksene er ikke selvstendige. Hadde de vært det, hadde du selv valgt hvordan du skulle arbeide.
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Men leksene er ikke selvstendige. Hadde de vært det, hadde du selv valgt hvordan du skulle arbeide.
Vis hele sitatet...
nei, det er ikke selvstendig arbeide i like grad som arbeid på universitetet. Det var heller ikke poenget. Men du lærer å sette av tid til å jobbe med skolearbeid, selv når du ikke er på skolen og egentlig har timer.
Jeg synes lekser burde gjøres på skolen, slik at alle får like god oppfølgning. Det er endel foreldre som ikke er flinke nok til å følge opp ungene sine, og da vil de etterhvert falle bak. Oppgaveløsing MÅ til for å lære endel fag, spesielt realfag, men jeg tror ikke dette bør gjøres hjemme. Iallefall ikke på grunnskolenivå. Hold igjen barna en time eller to, og sett inn noen hjelpelærere som kan følge dem opp. Det koster penger, men jeg tror det er verdt det.
En av de beste lærerne jeg har hatt sa en gang; De som jobber hardt med skolearbeidet sitt og får gode karakterer kommer langt her i livet. De som gir faen i skolearbeidet og allikevel får like gode karakterer kommer lengst.
Selv er jeg imot lekser, men vet at det er en viktig del av skolen og er noe man bare må finne seg i. Når det først er slik at man skal ha lekser bør det være lagt opp til at man skal kunne gjøre det ferdig på skolen, i og med at det faktisk er skolearbeid... Nå er det jo slik at noen skoler faktisk legger opp til at vi skal ha minst mulig hjemmelekser, som feks slik jeg hadde det på vidergående. Vi gikk igjennom hva vi skulle gjøre, og fikk resten av tiden til å gjøre det på skolen, som ofte var 2 dager eller lengre. De som ikke gjorde det på skolen måtte gjøre det hjemme.. Med andre ord hadde vi et valg, og jeg og de fleste andre valgte å gjøre det på skolen slik at vi fikk tid til å sosialisere oss etter skoletid..

På ungdomsskolen derimot.. Her fikk vi beskjed om at det var helt normalt å gjøre lekser i på fritiden/helgene og måtte bare droppe palnlagte ting som fotbaltrening/dansing/whatever for det var nemlig ikke deres feil at enkelte hadde andre ting å gjøre etter skoletid. At vi må finne oss i å gjøre litt lekser på fritiden er forsåvidt sant, men når vi får en 3 ukers arbeidsplan og ikke får gjøre noe av det på skolen er for dumt. At på til gikk vi ofte igjennom ting i pensum som ikke hadde noe med leksene å gjøre..

Når en først skal ha lekser bør en iallefall få gjøre det på skolen.
Sitat av koqftw Vis innlegg
En av de beste lærerne jeg har hatt sa en gang; De som jobber hardt med skolearbeidet sitt og får gode karakterer kommer langt her i livet. De som gir faen i skolearbeidet og allikevel får like gode karakterer kommer lengst.
Vis hele sitatet...
Den personen sliter og veldig den dagen personen plutselig kommer over noe kunskap som læres uten mye øving. Da personen har som vane og ikke jobbe med tingene.

Jeg tok ting utrolig lett på VGS, og fikk gode karakterer med minimal innsats. Jeg kom så på universitetet og begynte med fag som krevde mye mer egeninnsats. Noe som gjorde at jeg fikk et semester hvor resultatene var mindre gode. Det var veldig hardt å snu på vanene og klare å få meg til å jobbe selvstendig for å lære. Så vil tro at det beste er en fin middelvei der.
Alltid vært imot lekser fordi en time ekstra på skolen er MYE mer tid enn jeg bruker på leksene mine uansett. Dessuten skader det ikke at barn/ungdom lærer å ta litt ansvar uten om skolen også.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
De eldre som er mot lekser, lever normalt enten på NAV sine utbetalinger, eller har en meget lavtlønnet yrke.

Man kan ikke tro at man blir vellykket her i verden, uten å måtte ta med seg både skolearbeid, og vanlig arbeid hjem.
Vis hele sitatet...
Mente du det seriøst!? Eller bare tuller du? De fleste jeg kjenner som går på NAV gikk aldri vgs og har store narkotikaproblemer. Jeg kjenner også flere høyutdannede jurister, leger og LÆRERER som syntes lekser ikke er noe særlig i vgs, og at man i stedet skal fokusere på det man får karakter i på hjemmebasis.

Men siden du selv er så forbannet høytstående i forhold til andre som du selv tror, så har du kanskje kilder argumentet ditt du også?

Sitat av Underberg Vis innlegg
Alltid vært imot lekser fordi en time ekstra på skolen er MYE mer tid enn jeg bruker på leksene mine uansett. Dessuten skader det ikke at barn/ungdom lærer å ta litt ansvar uten om skolen også.
Vis hele sitatet...
Må ikke glemme at de på grunnskolen fra 1-7 klasse ikke får noen som helst form for karakterer da. Uansett vil det være utrolig viktig med lekser i grunnskolen siden barna skal lære seg de elementære tingene alle må kunne. VGS, er en helt annen situasjon! Man burde heller fokusere på oppgavene/prøvene vi får vurdering av, i stedet for å streve rundt lekser i tillegg til prøver og innleveringer som åpenlyst er meningen med VGS. Er det ikke det?:P
Heh.. Jeg gjorde ALDRI lekser med mindre moren min stod og skreik over skuldrene mine. Jeg kunne aldri tenke meg å bruke fritiden min som barn på noe annet enn å ha det gøy med venner.

Kunne lekser gjort at jeg satt i en bedre situasjon idag? kanskje..

Ville jeg gjort det annerledes om jeg kunne gjøre det på nytt? Aldri i verden.

Når man blir eldre må man derimot lære å jobbe hardt.. Og med alt man må lære i høyere utdanninger er det nødvendig med lekser for å komme seg gjennom pensum i løpet av året.

Så ja og nei...
Sist endret av ali88; 31. oktober 2011 kl. 16:10.
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Leksehjelp skal vel innføres på landsbasis på sikt, som er et godt tilbud til dem som heller vil være lengre på skolen for å slippe lekser hjemme, og for dem som eventuelt ikke kan få tilstrekkelig hjelp av foreldrene sine.

Å kutte ut lekser totalt ville vært for dumt. Jada, kjipt å komme hjem fra skolen med enda mer arbeid ventende hjemme; men du har godt av det. Å gjennomgå stoffet man har lært om på skolen i etterkant er svært bra for forståelsen. En ting er å høre på læreren snakke og gjennomgå pensum, en annen ting er å faktisk gjennomgå dette på egen hånd og selvstendig.
Vis hele sitatet...
På grunnskolen: Enig
VGS: Ikke enig

Må ikke glemme de som har jobben, venner, tjenester og andre ting, som ofte kan være veldig tidskrevende. Det finnes flere krav i samfunnet/hjemmet en bare skolen må du forstå.

Sitat av gotejds Vis innlegg
Heh.. Jeg gjorde ALDRI lekser med mindre moren min stod og skreik over skuldrene mine. Jeg kunne aldri tenke meg å bruke fritiden min som barn på noe annet enn å ha det gøy med venner.

Kunne lekser gjort at jeg satt i en bedre situasjon idag? kanskje..

Ville jeg gjort det annerledes om jeg kunne gjøre det på nytt? Aldri i verden.

Når man blir eldre må man derimot lære å jobbe hardt.. Og med alt man må lære i høyere utdanninger er det nødvendig med lekser for å komme seg gjennom pensum i løpet av året.

Så ja og nei...
Vis hele sitatet...

Universiteter har ikke lekser. De har eksamener og innleveringer man må sørge for å kunne selv. Den eneste hjelpen man får er leksjonene i de forskjellige fagene. Du har bra poeng, man må lære å jobbe hardt for å klatre opp stigen, men ikke glem at man får betalt for arbeidet man strever med
Husker selv at jeg hata å gjøre lekser etter skolen helt siden jeg gikk på grunnskolen. Klarte meg sånn halvveis igjennom ungdomskolen også, men var ikke den beste i klassen akkurat.
Jeg lærte ihvertall ikke så mye av leksene på barneskolen eller på ungdomskolen. Kan ikke si at jeg gadd å gjøre de heller.
Etter jeg starta på VGS (yrkesfag), så fikk jeg veldig mye mer motivasjon på skolen. Gjorde alle lekser, og gikk ut med så å si bare femmere og seksere + en av de beste lærlingplassene tilgjengelig.

Jeg tror at om man kombinerer skolearbeid og en fysisk aktivitet (oppgaver på turer osv, osv) opp til flere ganger i uka, så får elevene mer lyst til å gjøre oppgavene de får.