Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 4034
Sitter nå i en ganske kjip situasjon, har søkt feil på videregående å det går ikke ann å få bytta linje, Dvs. et år uten noen slags planer what so ever!

På en måte synes jeg det er bra å få slappa av etter 10 år skolegang, samtidig vil jeg ikke henge et år etter årskullet og kamerater.

Har tenk på 2 ting som jeg kunne tenkt meg. Merk: 16 år uten noen slags utdanning bortsett fra fullført grunnskole, rent rulleblad.

1. Fiskebåt. Tjene penger et år så jeg kan leve fett på hybel (penger til bil kanskje?) og slipper å ta opp lån for å bo på hybel neste år uten inntekt bortsett fra stipend, samtidig få litt erfaring. Hvordan tror dere det vil gå for en 16 åring uten noen form for jobberfaring ute på havet?

2. Gå et år Helse og sosial. Så slipper jeg noen av fagene neste år (samf.fag, matte, engelsk, norsk, naturfag +).

Hadde jeg vært 18 år hadde jeg flytta til nærmeste storby, som er Trondheim ,å jobba som portør på St.Olavs


Hva ville dere gjort hvis dere satt i samme situasjon?
Jeg ville tatt en midlertidig jobb eller kanskje reist.
Skaff deg en jobb!
Prøvd å finne ut om det var mulig å gjennomføre hele vg1 som privatist. Deretter søke vanlig videregående.
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Går det ann å gå folkehøy skole rett etter grunnskola? Fristen har vel kanskje gått ut der også?
Gå på privatskole første år, og hopp eventuelt over til offentlig neste år. Jeg tror du kommer til å angre på et friår. Spar det heller til etter VGS.
Går det ikke ann å møte på inntakskontoret? var vel en reportasje om det i fjor om folk som håpet på å komme på den linja de egentlig ønsket.
1. Fiskebåt. Tjene penger et år så jeg kan leve fett på hybel (penger til bil kanskje?) og slipper å ta opp lån for å bo på hybel neste år uten inntekt bortsett fra stipend, samtidig få litt erfaring. Hvordan tror dere det vil gå for en 16 åring uten noen form for jobberfaring ute på havet?

er dette via kjentfolk? hvis ikke hadde jeg vært skeptisk. Veit det er mange jallabåter, Ivertfall hvis du ikke har sikkerhetskurs.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Har selv jobbet på fiskebåt. Lykke til om du som 16 åring skal jobbe der i 1 år.
Du burde prøve å få tatt så mange som mulig av VGS-fagene du skal ha når du begynner igjen, så slipper du en del timer, eventuelt ta alle så kan du begynne i andre klasse sammen med alle andre..
Still deg i kø utenfor inntakskontoret i høst så skal du se at du får deg en plass på den linjen, men kanskje ikke skolen du ønsker
1. Skaff deg jobb.
2. Gå det du har feilsøkt, for å få flere kunnskaper å kanskje det faller i interesse alikevell? (Om det ikke er du helt sikker IKKE vil gå, tenk igjennom det)
3. Still det i kø for det skolen/linja du vil gå på. Og skaff deg en midlertidig jobb(nesten alltid noen som slutter i starten)
Med mindre det er slik at du egentlig ville inn på en linje med høye krav/mange søkere så er det bare å stikke innom skolen asap og snakke med de i administrasjonen.
Jeg havnet i en lignende situasjon for mange år siden, ordnet seg på dagen etter at jeg pratet med noen lærere på skolen samme dag som semesteret startet.
Flytt til skogs! Det er sikkert en erfaring. Det skal jeg definitivt gjøre før jeg dør. Bo ute i naturen altså
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Sitat av jajamensann Vis innlegg
Med mindre det er slik at du egentlig ville inn på en linje med høye krav/mange søkere så er det bare å stikke innom skolen asap og snakke med de i administrasjonen.
Jeg havnet i en lignende situasjon for mange år siden, ordnet seg på dagen etter at jeg pratet med noen lærere på skolen samme dag som semesteret startet.
Vis hele sitatet...
Ikke høyt snitt, har selv 4,4 å det holder i massevis har jeg hørt!
Skal stikke innom å snakke med en som jobber på kontor på VGS å høre
Få deg en jobb og reis!
Eller/og begynn å øvekjøre.
1. Møt opp og spør om å få bytte. Det er ikke ukjent at elever gjør om planene sine, så det kan fort bli åpne plasser. Du kan også starte på hva enn du kom inn på, og forsøke å bytte i løpet av året (i håp om at noen dumper tidlig). Sjansene for at dette ordner seg er veldig avhengig av hvor populær linja du egentlig ville inn på var.

2. Ta skoleåret, og ta kun fagene som du ville hatt på linje du egentlig har lyst til å gå på. Ha deltidsjobb i butikk ved siden av. Da får du 50%/50% skole i to år, noe som er en jævli fin kombinasjon.

3. Privatskole.. de trenger ikke forholde seg til samordna opptak og tidsfristende deres, så kan deg inn fritt hvis de har lyst. Møt opp der og vær snill, høflig og skikkelig, så skal du se at de plutselig har plass.

Å ta fag som privatist anbefales ikke hvis du er skoletrøtt i utgangspunktet
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Sitat av ViceR Vis innlegg
Har selv jobbet på fiskebåt. Lykke til om du som 16 åring skal jobbe der i 1 år.
Vis hele sitatet...
Var jo en 16-åring på Tv som jobba på båt? Renger med det er hard arbeid? Si noe om jobben da vel, når du kommer med et slikt svar kan du godt utdype det.

Har ikke tenkt å få fast jobb der, bare 1 år som lærling.
For all del, kom deg inn på skolen. Kan absolutt ikke anbefale friår, eller jeg har ''tvangs-friår'', aka sykmeldt på ubestemt tid. Du blir lei av å ikke gå på skolen etter 2-3 uker.
Møt opp på skolen du vil gå på å mas på en høflig måte.
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Var jo en 16-åring på Tv som jobba på båt? Renger med det er hard arbeid? Si noe om jobben da vel, når du kommer med et slikt svar kan du godt utdype det.

Har ikke tenkt å få fast jobb der, bare 1 år som lærling.
Vis hele sitatet...
Det er jo alt etter hva slags fiskebåt du skal på,Har selv jobba på garnbåt og snurper.Spiller og inn hvor og hva båten fisker. Ser ikke for meg at det er så lett å få jobb som 16åring, da det er veldig trangt om lærlingeplasser innen fiske. Og lærlingene har trossalt skolegang og diverse kurser innen dette.
Sist endret av Hydroide; 29. mai 2011 kl. 23:09.
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Mens vi er inne på det med jobber, er det lett å få jobb som rørlegger for tida?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Var jo en 16-åring på Tv som jobba på båt? Renger med det er hard arbeid? Si noe om jobben da vel, når du kommer med et slikt svar kan du godt utdype det.

Har ikke tenkt å få fast jobb der, bare 1 år som lærling.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde sommerjobb på en liten rekeskute. Jeg jobbet på en båt som dro ut fra havnen om morgenen, og kom inn igjen på kvelden. Jeg jobbet 4 dager i uka, annenhver fredag var jeg med og fylte bensin. Jeg stod opp kl. 03.00 om morgenen og kom tilbake ca kl. 21.00 på kvelden. Bare dette sliter deg ut.

Arbeidsdagen min gikk for det meste ut på å hjelpe med å sette ut trålen (garnet som slepes bak båten), sortere reker og hjelpe til med diverse ting på båten. De forskjellige arbeidsoppgavene kan ta alt fra 3-6 timer, og må gjøres to ganger om dagen. Når dagen går mot slutten, hjelper du til med å selge rekene på et mottak.
Fristen for å søke VGS har gått ut, men ikke fristen til å forandre på søknaden (går ut 1juni) Dra opp til "rådgiver" på din lokale ungdomskole / vgs..
Edit: Helse og sossial er chill btw masse chicks der!

Sitat av ViceR Vis innlegg
Jeg hadde sommerjobb på en liten rekeskute. Jeg jobbet på en båt som dro ut fra havnen om morgenen, og kom inn igjen på kvelden. Jeg jobbet 4 dager i uka, annenhver fredag var jeg med og fylte bensin. Jeg stod opp kl. 03.00 om morgenen og kom tilbake ca kl. 21.00 på kvelden. Bare dette sliter deg ut.

Arbeidsdagen min gikk for det meste ut på å hjelpe med å sette ut trålen (garnet som slepes bak båten), sortere reker og hjelpe til med diverse ting på båten. De forskjellige arbeidsoppgavene kan ta alt fra 3-6 timer, og må gjøres to ganger om dagen. Når dagen går mot slutten, hjelper du til med å selge rekene på et mottak.
Vis hele sitatet...
må bare spørre.. var lønnen noe god?
Sist endret av iGnome; 29. mai 2011 kl. 23:25.
@ViceR - kanskje verdt å nevne at det var faren din du jobbet for så kravene til arbeidet ble kanskje firt litt i forhold til hva TS ville møte på en annen båt, noe som igjen vil føre til at TS vil bli mere utmattet.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Om du er veldig skolelei og bare går skole for å komme deg igjennom hadde jeg tatt et friår med jobb. Samle opp litt krefter, og muligens bli litt mer motivert året etter.
Katy Perry <3
Jeg søkte desverre også feil, og jobber nå på lager hos min far.
Det å ha et år fri, uten å gjøre noe som helst er det vel egentlig bare å glemme. Du kommer til å bli drit lei etter de to første månedene.
Hør med foreldrene dine om de har en jobb for deg hvor de jobber, evt. venners foreldre, etc.

Har nå jobbet i en måned, og har allerede tjent opp penger til førerkort ++.
Start å spille World of Warcraft.
Sitat av Awesome-O Vis innlegg
Start å spille World of Warcraft.
Vis hele sitatet...
Det spillet skulle vært bannlyst!
Fyfaen så mange jeg kjenner som har ødelagt ungdomstida på det.
"sorry,kamerat. I kveld er det raid, så kan nok ikke bli med på fest"
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det spillet skulle vært bannlyst!
Fyfaen så mange jeg kjenner som har ødelagt ungdomstida på det.
"sorry,kamerat. I kveld er det raid, så kan nok ikke bli med på fest"
Vis hele sitatet...
Cool story bro.

TS: Begynn å tren og finn en jobb. Du kan også haike rundt i forskjellige land eller prøve å bo i skogen. Råfett!
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det spillet skulle vært bannlyst!
Fyfaen så mange jeg kjenner som har ødelagt ungdomstida på det.
"sorry,kamerat. I kveld er det raid, så kan nok ikke bli med på fest"
Vis hele sitatet...
er vel ikke spillet sin feil det? er vel heller kompissene dine som ikke klarer å sette grenser..? kjenner et par av de jeg også, men de er vettuge nok til å skjønne at det kommer et nytt raid i morgen / neste uke..
hva mener du med at du har søkt feil på videregående, at du har søkt en linje du ikke har interesse for? isåfall ville jeg likevel tatt den, et skoleår får deg videre uansett hvis du hvertfall har noenlunde ålreite karaketerer... så bare søker du til noe annet neste år, eller endrer hvis du kan det i år, snakk med rådgiver.

eller gå i militæret eller få arbeidserfaring, det er hvertfall ikke to bortkastede år hvis du går på skole eller militæret synes jeg, da militæret ofte gjør seg bra på cven og skolen får deg videre. stort sett alle er skolelei, tror du folk liker å ha norsk oll. på skolen? men en går bare igjennom det for å bli ferdig og komme seg inn på høyksolen/universitet.
Sitat av iGnome Vis innlegg
er vel ikke spillet sin feil det? er vel heller kompissene dine som ikke klarer å sette grenser..? kjenner et par av de jeg også, men de er vettuge nok til å skjønne at det kommer et nytt raid i morgen / neste uke..
Vis hele sitatet...
Akkurat som det kommer en ny fest i morgen/uka etter. Det er jo på mange måter spillet sin skyld fordi det ikke kan rundes. Da kan det bli til at man heller prioriterer å komme lengre med karakteren sin enn i det sosiale livet sitt.

Selv har jeg aldri begynt med WoW da jeg vet at jeg ikke har selvdisiplin nok til å ikke la det gå utover andre ting i hverdagen.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det spillet skulle vært bannlyst!
Fyfaen så mange jeg kjenner som har ødelagt ungdomstida på det.
"sorry,kamerat. I kveld er det raid, så kan nok ikke bli med på fest"
Vis hele sitatet...

Haha, er det spillet som ødelegger for dette? Vil nå si at det er kompisene dine som er kjedelige og feilprioriterer jeg.
Eller kanskje kompisene synes han er kjedelig, og vil spille wow istedenfor!
Sist endret av Guten; 30. mai 2011 kl. 13:28.
Hvis du har sjans å få rettet på søknaden, slik at du kommer inn der du
selv vil, burde du gjøre dette. Det er bortkastet å satse på noe som bare
er "greit". Ikke velg noe på bakgrunn av hva folk sier er lettvint; dersom
du skal bruke tid på utdannelse, må det være helhjertet. Dette er ikke
alltid like enkelt å vite når man kommer rett fra ungdomsskolen. Det
kan være lurt å ta seg en pause, faktisk, et jobbeår kan nok gi deg mange
erfaringer du vil ha nytte av senere. Ikke velg skole kun for å holde
følge med dine jevnaldrende.

Jeg gikk selv rett over på videregående da jeg var på din alder, jeg
lærte nok endel, men har som sant er aldri brukt denne lærdommen
videre i livet, og tipper jeg kanskje har hatt nytte av vitnemålet mitt
maks tre ganger, kun som en del av CV'en min.

Flere jevnaldrende jeg gikk videregående med, slet med å holde
interessen vedlike, og endte dermed med veldig svake karakterer.

Da de senere (litt oppi tjueåra) bestemte seg, på eget initiativ, for
å ta opp igjen fagene de strøk i, så var dette med en entusiasme
og interesse som var totalt fraværende da de gikk skolen første
gang. Det gikk da også mye bedre med resultatene, og de fikk i
mange tilfeller toppkarakterer i fagene de tidligere hadde strøket i.

Til sist vil jeg også anbefale deg å ikke ta opp lån for å gå skole
med mindre du er veldig ihuga på en spesiell utdannelse. Vent
gjerne med lån til du har nok privatøkonomisk erfaring. Det er
veldig lett å havne i gjeldsfellen; Lånekassen er raskt på deg
og vil ha igjen pengene sine med kraftige renter! Jeg snakker
av personlig erfaring.
Jeg vil si det at jeg selv har gått 1 år med design og handverk, søkte feil. Vurderte samme ting som deg men var da 18. jeg begynte på linja selv om jeg egentlig ikke ville, fra andre år slapp jeg fag som norsk,matte,naturfag,samfunnsfag osv. må si at etter 3 uker var jeg egentlig ganske iinteresert i det som var på læreplan, selv om jeg ikke liker og strikke eller lage kjoler gjore jeg det å kan si at jeg med positiv instilling vet at dette er lerdom som jeg kommer til å bruke senere i livet. Jeg fikk også studiepoeng. Du kan prøve å begynne på linja å se om du liker det, vist ikke det forbedrer seg etter 1 måned eller 2, slutt og finn deg en jobb.
Se om du klarer å bli god i online poker men det er en ganske ensom og ustabil hobby/"jobb" i lengden.
Ut i fra det du har skrevet vet jeg ikke hva du har tenkt søke til neste år. Etter som du spør om det er vanskelig å få lærlingeplass som rørlegger, går jeg ut ifra at du har tenkt å gå Bygg og anleggsteknikk for så å gå Klima, energi og miljøteknikk. Antall ledige lærlingeplasser varierer fra år til år, avhengig av hvor mye arbeid firmaer har og hvor mange lærlinger firmaet allerede har i arbeid. Rørlegger lærlinger går i læren i 2 og et halvt år og derfor blir det oftest ledige plasser i rundt desember/januar.

Om du ikke kommer inn så trenger det ikke å være så dumt å gå et skoleår på helse og sosial. Tar du teorifagene får du fritak fra dem når du senere går vg1 løp, som gir deg mer tid til å fokusere på programfagene. Det trenger heller ikke å være så dumt å ta et år med jobb. Når du skal ut som lærling så hjelper all tidligere jobberfaring slik at du har referanser. Husk også å ha minst mulig fravær, det er vell det bedriftene ser mest på. Om du velger å jobbe så kan du jo prøve å få jobb som hjelpearbeider i et rørleggerfirma?
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Trener styrke flere ganger i uka, men på grunn av sykdom har jeg ikke trent siden februar, starter igjen til sommerferien.

Planen var å prøve å komme meg inn på elektro, men hvis det ikke går er det bygg og- anlegg som frister mest.

Kan vel ikke gå inn i forsvaret som 16 åring?
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Trener styrke flere ganger i uka, men på grunn av sykdom har jeg ikke trent siden februar, starter igjen til sommerferien.

Planen var å prøve å komme meg inn på elektro, men hvis det ikke går er det bygg og- anlegg som frister mest.

Kan vel ikke gå inn i forsvaret som 16 åring?
Vis hele sitatet...
tja, kanskje det ligger noe i linja "my parents sent my away to military school", vet ikke om det er noe som faktisk eksisterer i norge eller andre steder i verden, tenkte ikke på at du var 16 da er det vel mer jobb eller forandre søknaden tenker jeg
Sist endret av exceed; 30. mai 2011 kl. 15:25.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Madxoc Vis innlegg

Kan vel ikke gå inn i forsvaret som 16 åring?
Vis hele sitatet...
Nei kan nok ikke det nei.
Starte å spille WoW? - Nei, skaff deg jobb!
Få deg en hippie livstil!
Gjør hva du vil når du vil det, og ta hvilke rusmidler du vil, akuratt når du føler for det
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Få deg en hippie livstil!
Gjør hva du vil når du vil det, og ta hvilke rusmidler du vil, akuratt når du føler for det
Vis hele sitatet...
Hadde jeg lett gjort... Men bor forsatt hjemme med mor og far og er under 18 år
Er jo ikke verre enn å ringe rundt på skolene som har den linjen du vil inn på. Sikkert noen skoler som har ledig plass etter opptaket er ferdig.
Så kan du heller skifte til den skolen du vil etter ett år. Mye bedre enn å ta et friår.
Katy Perry <3
HVU (Heimevernsungdommen) er vel det nærmeste du kommer til forsvaret. Men her tjener du hverken penger, og det er ikke mer enn to ganger i uka. Er du heldig får du rørt en rusten AG3.
Jeg hadde søkt meg innpå en skole i fjor, men så ombesteme jeg meg i slutten av sommerferien så jeg ringte til rektor ved skolen jeg ønsket å gå på og kom rett inn(Studiespesialiserende vel og merke). Tror det skal gå fint å komme seg innpå en skole, tho det spørs sikkert helt hvilken skole det er snakk om. Det går sikkert ann til å snakke med de på vigo(?) også hvis du ikke får det til, de pleier å være behjelpelige.
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Sitter nå i en ganske kjip situasjon, har søkt feil på videregående å det går ikke ann å få bytta linje, Dvs. et år uten noen slags planer what so ever!

På en måte synes jeg det er bra å få slappa av etter 10 år skolegang, samtidig vil jeg ikke henge et år etter årskullet og kamerater.

Har tenk på 2 ting som jeg kunne tenkt meg. Merk: 16 år uten noen slags utdanning bortsett fra fullført grunnskole, rent rulleblad.

1. Fiskebåt. Tjene penger et år så jeg kan leve fett på hybel (penger til bil kanskje?) og slipper å ta opp lån for å bo på hybel neste år uten inntekt bortsett fra stipend, samtidig få litt erfaring. Hvordan tror dere det vil gå for en 16 åring uten noen form for jobberfaring ute på havet?

2. Gå et år Helse og sosial. Så slipper jeg noen av fagene neste år (samf.fag, matte, engelsk, norsk, naturfag +).

Hadde jeg vært 18 år hadde jeg flytta til nærmeste storby, som er Trondheim ,å jobba som portør på St.Olavs


Hva ville dere gjort hvis dere satt i samme situasjon?
Vis hele sitatet...
Jobb 2-4 dager i en dagligvare butikk?

Jeg er 16 nå. Jobber hver Onsdag og annenhver Lørdag, blir ca 3.3k. i mnden.
Sist endret av alicante55; 30. mai 2011 kl. 22:40.
Jeg anbefaler å ta direkte kontakt med skolen du vil gå på å si at du vil søke på en linje, og kanskje settes på venteliste. Der etter, er det bare å håpe på det beste.
Ta nå ihverfall ett fag eller to som privatist så blir det chillere neste år