Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  185 16069
buhu, cry me a river!

Syns dette er et flott tiltak.
Sitat av Ensiferum Vis innlegg
buhu, cry me a river!

Syns dette er et flott tiltak.
Vis hele sitatet...
Det er godt å se at noen kommer med gode, informative innlegg med mange gode argumenter.

*ta fram ironiflagget og vifte med det*
Sist endret av Landsbyidioten; 7. mai 2011 kl. 19:19.
Sitat av Landsbyidioten Vis innlegg
Det er godt å se at noen kommer med gode, informative innlegg med mange gode argumenter.

*ta fram ironiflagget og vifte med det*
Vis hele sitatet...
Folk må jo få lov til å ytre meningen sin.
Se litt på ditt eget innlegg før du kritiserer andre.
Sist endret av Cybergasm; 7. mai 2011 kl. 23:16.
Selv er jeg en fast snuser og en festrøyker, allikevel kan det godt bli innført totalfornud mot den slags for min del. Ser overhodet ingen positive sider ved dette. Selv den mest ihugga trofaste røyker vil se på det som positivt å slutte med det, så for all del, forby hele dritten.

Men det jeg egentlig lurer på er om noen her vet hva en "gjennomsnittlig" røyker betaler til staten i form av moms og avgifter i løpet av sitt liv som røyker satt opp mot kostnadene det krever å behandle en med lungekreft, kols etc man har fått pga røyking? Har man "betalt" for seg via skatter og avgifter når man en gang blir behandlet, eller er kostnadene større enn som så?
Sitat av Liverbird Vis innlegg
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10085105

Hva mener dere? Er det flott at de nå ønsker å innføre 20 års grense for å kjøpe tobakk her i landet? Burde ikke en myndig person på 18 år få bestemme om han selv vil røyke eller ikke? Tror dere det blir mindre røyking i ungdomsalderen pga. hevet aldersgrense? Husker selv jeg begynte å røyke når jeg var 13-14 år.

For all del...jeg røyker, og synes det er ufattelig dumt. Ingenting hadde vært bedre om vi alle holdt oss unna det, men jeg mener at dette er noe voksne mennesker skal få bestemme/fikse opp i selv.
Vis hele sitatet...
Jeg har røkt å snuset selv noen år. Jeg tror på kort sikt det bare hadde ført til mye oppstyr av å heve aldresgrensen på all tobakk til 20år. Tror neppe det vil bli mindre tobakk's bruk selv om aldersgrensen blir satt noe høyere.

Skulle dem nedregulert bruken av tobakk, da spesielt rettet mot ungdom. Hjelper det neppe å plusse på et par år på aldersgrensen, men kanskje få informert mere rundt på skolene om hvor skadelig røyk faktisk er på sikt.
Snakker ikke om propaganda her, men fakta.

Ikke veit jeg.. Noen som har noe forslag?
Sitat av stromba Vis innlegg
Jeg har røkt å snuset selv noen år. Jeg tror på kort sikt det bare hadde ført til mye oppstyr av å heve aldresgrensen på all tobakk til 20år. Tror neppe det vil bli mindre tobakk's bruk selv om aldersgrensen blir satt noe høyere.
Vis hele sitatet...
Målet er vel ikke å få så ekstremt mye mindre tobaksbruk, men å hindre unge fra å begynne å røyke ved en tidlig alder. Om man får tak i røyk før man kan kjøpe det lovlig er det ikke aldersgrensen det er noe galt med, men de som kjøper til dem. Folk burde jo være med på tiltak som prøver å begrense røyking og hva slags oppstyr er det du tror det kommer til å bli?
Sist endret av Cybergasm; 8. mai 2011 kl. 18:16.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Målet er vel ikke å få så ekstremt mye mindre tobaksbruk, men å hindre unge fra å begynne å røyke ved en tidlig alder. Om man får tak i røyk før man kan kjøpe det lovlig er det ikke aldersgrensen det er noe galt med, men de som kjøper til dem. Folk burde jo være med på tiltak som prøver å begrense røyking og hva slags oppstyr er det du tror det kommer til å bli?
Vis hele sitatet...
Du har rett i det.
Jeg tror det kommer til å bli oppstyr med tanke på at de som er myndig ikke kan kjøpe sin egen tobakk i Norge. En ting til.. De som får tak i tobakk fra de er under 18 år kommer fortsatt til å gjøre det. Og de som er 18 har ofte bil eller tilgang på transport til Svergie.

Det kan kanskje hende at noen helga-brukere av tobakk kanskje slutter pga. at de ikke gidder å stresse med å skaffe, men de som bruker fast har jeg liten tro på at lar seg påvirke i særlig stor grad.

Kanskje det kommer til å bli mye, mye mere handling og "svart" salg av svensk tobakk i Norge hvis 20års-planen lykkes?
Sist endret av stromba; 8. mai 2011 kl. 18:35.
Tror egentli folk fortsatt ville fått tak i dette. tenk logisk. Mindreårige får tak i tobakk veldig enkelt idag, feks ved å få andre eldre venner, søsken eller randome folk utenfor butikken til å kjøpe for dem. Jeg kan tilogmed klare å kjøpe selv enkelte steder i en alder av 16 år. to års forskjell altså. tror du ikke det ville vært like enkelt for en på 18 å kjøpe på 20 års grene i en kiosk. de skaffer det nok like lett som en 16 åring gjør idag, og kan da selge det videre til sine mindreårige venner igjen. Tror egentli man bare oppnår mer kriminalitet med å gjøre dette.
Nekter og vente enda 2 år når jeg først blir 18.
Selvfølgelig burde en myndig person bestemme selv hva han/hun vill.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Whoop Whoop Vis innlegg
Selvfølgelig burde en myndig person bestemme selv hva han/hun vill.
Vis hele sitatet...
Koste hva det koste vil!

personlig frihet er viktig, men er det viktigere enn folkehelsa?
Sist endret av Bothrops; 9. mai 2011 kl. 09:02.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Koste hva det koste vil!

personlig frihet er viktig, men er det viktigere enn folkehelsa?
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt. Det tror jeg du også mener. Veldig satt på kanten, men hva om det ble påbudt å jogge 20 minutt hver dag? Eller påbudt å spise fisk hver tirsdag? Forbudt med frityrstekt mat? Alt dette er fine tiltak om man bare ser på folkehelsa.

Opplysning og holdningskampanjer fungerer. En viss reduksjon av vår personlige frihet er jeg forsåvidt også med på, men er det virkelig nødvendig i dette tilfellet? Om dette er overførbart til den norske situasjonen utgjør ikke røykere samlet sett noen utgift for landet, de skader kun seg selv.
Jeg likte veldig godt forslaget om å innføre en bevillingsordning for utsalgssteder. I følge helsedirektoratet røyker 5 % av alle ungdomsskoleelever daglig, 40 % har prøvd. 28 prosent av de som røyker daglig kjøper sigarettene selv. Dette er ganske høye tall for 13-15-åringer. Jeg tror fokuset bør ligge her før man hever aldersgrensene ytterligere.
Sist endret av Roolfe; 9. mai 2011 kl. 11:17. Grunn: feil link
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Ja, selvsagt. Det tror jeg du også mener. Veldig satt på kanten, men hva om det ble påbudt å jogge 20 minutt hver dag? Eller påbudt å spise fisk hver tirsdag? Forbudt med frityrstekt mat? Alt dette er fine tiltak om man bare ser på folkehelsa.

Opplysning og holdningskampanjer fungerer. En viss reduksjon av vår personlige frihet er jeg forsåvidt også med på, men er det virkelig nødvendig i dette tilfellet? Om dette er overførbart til den norske situasjonen utgjør ikke røykere samlet sett noen utgift for landet, de skader kun seg selv.
Jeg likte veldig godt forslaget om å innføre en bevillingsordning for utsalgssteder. I følge helsedirektoratet røyker 5 % av alle ungdomsskoleelever daglig, 40 % har prøvd. 28 prosent av de som røyker daglig kjøper sigarettene selv. Dette er ganske høye tall for 13-15-åringer. Jeg tror fokuset bør ligge her før man hever aldersgrensene ytterligere.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er dårlig argument å dra inn frityrstekt mat og fett. Det er på ingen måte sammenlignbart med røyk.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Opplysning og holdningskampanjer fungerer. En viss reduksjon av vår personlige frihet er jeg forsåvidt også med på, men er det virkelig nødvendig i dette tilfellet? Om dette er overførbart til den norske situasjonen utgjør ikke røykere samlet sett noen utgift for landet, de skader kun seg selv.
Jeg likte veldig godt forslaget om å innføre en bevillingsordning for utsalgssteder. I følge helsedirektoratet røyker 5 % av alle ungdomsskoleelever daglig, 40 % har prøvd. 28 prosent av de som røyker daglig kjøper sigarettene selv. Dette er ganske høye tall for 13-15-åringer. Jeg tror fokuset bør ligge her før man hever aldersgrensene ytterligere.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ihvertfall si for meg selv, som har røkt siden jeg var fjortiss, at opplysning og holdningskampanjer har hatt lik null effekt.
Jeg tror de fleste er klar over at røyk er skadelig. Bilder av brune lunger, brente unger og svart gørr gjør ingen forskjell.
Dårlig ånde, dårlig pust og surkling i lungene får meg mye mer bekymra enn skremselskampanjene jeg har sett hittil.

Jeg syntes også det å øke grensa med 2 år er en veldig enkel løsning på et omfattende problem, men jeg kan ærlig talt ikke stille meg imot det heller. Røyk er ikke bra

Hva med det systemet de har på polet, der du må vise legitmiasjon hvis du er under 25? Hadde ihvertfall gjort det lettere for ungdommer som sitter i kassa å tørre å spørre etter leg.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hva med det systemet de har på polet, der du må vise legitmiasjon hvis du er under 25? Hadde ihvertfall gjort det lettere for ungdommer som sitter i kassa å tørre å spørre etter leg.
Vis hele sitatet...
Nei takk. Jeg synes hele legitimasjonskulturen i Norge begynner å nærme seg amerikansk nivå. Ikke nok med at det er nedverdigende når du allerede er godt over 18 år gammel, men systemet blir ikke heller "sikrere" når man bare kan få en storebror eller tilfeldig forbipasserende til å gjøre jobben. Minimal gevinst som ikke er verdt prisen av konstant mistenkeliggjøring av alle med unge fjes. Det er ikke sunn fornuft til fordel for folkehelsa, det er latterlige herseteknikker.

Noen ganger virker det som vi har så lite å ta oss til at vi ikke kan gjøre annet enn å pålegge hverandre forbud i detalj. Det er alltid noe som kan lukes vekk for å forme folk etter hva som er best for statistikkene. Det blir stadig lagt vekt på hvor stor belastning røykere er for samfunnet, men jeg merker det bedre på umyndiggjøringen av folks frie vilje. Det blir naivt å tro at dette kontrollbehovet ikke vil spre seg videre til andre grener av samfunnet, og hele greia begynner strengt tatt å bli ganske ekkel. Et folk oppdratt av staten vil alltid forbli unger.
Sist endret av sprettkniv; 9. mai 2011 kl. 13:48. Grunn: leif
Sitat av Cybergasm
Jeg synes det er dårlig argument å dra inn frityrstekt mat og fett. Det er på ingen måte sammenlignbart med røyk.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt sammenlignbart. En del mat har praktisk talt ingen nytteverdi utover nytelsen den måtte gi, samtidig som det er direkte usunt og kan til en viss grad føre til avhengighet. Samtidig er fedme mer eller mindre som global epidemi å regne.
Om du er uenig i at det hadde vært bra å sette en 20-årsgrense på la oss si raffinert sukker og produkter med transfett, hvilke argumenter ville du brukt?

Sitat av Bothrops
Jeg kan ihvertfall si for meg selv, som har røkt siden jeg var fjortiss, at opplysning og holdningskampanjer har hatt lik null effekt.
Jeg tror de fleste er klar over at røyk er skadelig. Bilder av brune lunger, brente unger og svart gørr gjør ingen forskjell.
Vis hele sitatet...
”Jeg kjenner en på 90 som har røyket hele livet, og kan dermed fastslå at røyking ikke er helseskadelig. ” <- Synes du dette er et godt resonnement? Den kraftige reduksjonen vi har sett i antall røykere de siste 60 årene kan ikke forklares utelukkende med at røyk har blitt dyrere og mer utilgjengelig. At vi nå har mange som på tross av kunnskap om de helseskadelige effektene velger å røyke gjør meg ingenting.
Jeg synes for øvrig det er interessant at du begynte å røyke da du var fjorten. Aldersgrensen stoppet deg tydeligvis ikke da, hva får deg til å tro det vil hjelpe å øke den med to år?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Roolfe Vis innlegg
”Jeg kjenner en på 90 som har røyket hele livet, og kan dermed fastslå at røyking ikke er helseskadelig. ” <- Synes du dette er et godt resonnement? Den kraftige reduksjonen vi har sett i antall røykere de siste 60 årene kan ikke forklares utelukkende med at røyk har blitt dyrere og mer utilgjengelig. At vi nå har mange som på tross av kunnskap om de helseskadelige effektene velger å røyke gjør meg ingenting.
Jeg synes for øvrig det er interessant at du begynte å røyke da du var fjorten. Aldersgrensen stoppet deg tydeligvis ikke da, hva får deg til å tro det vil hjelpe å øke den med to år?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe godt resonnement, det er ikke et resonnement i det hele tatt, bare en erfaring. Det var derfor jeg la vekt på at dette var hvordan jeg tror det har påvirka meg.

Når jeg begynte å røyke fikk jeg folk som var gamle nok til å kjøpe for meg.
Som noen har påpekt tidligere i tråden så er det ofte stor forskjell på 18åringer og 20åringer, og jeg vil tro den gjennomsnittlige 20åring er litt mer skeptisk til å kjøpe røyk til ungdomsskoleelever enn en på 18.
Ikke sikkert det blir så stor forskjell, men det kan umulig bli verre.
Jeg syntes ikke friheten til å kunne velge å røyke når du er myndig veier tyngre enn det å kunne roe ned nikotinrekrutteringen.
Røyking fører ikke noe som helst positivt med seg, så jeg fatter ikke at dette er en frihet som er verdt å sloss for.

Tror heller ikke dette er en prinsippsak som vi må tviholde på for å unngå at staten tar total kontroll over livet til Ola Nordmann.
Sist endret av Bothrops; 9. mai 2011 kl. 14:48.
Bedre at folk får den "frihetsfølelsen" de vil ha. Blir som en naturlig seleksjon..
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Det er absolutt sammenlignbart. En del mat har praktisk talt ingen nytteverdi utover nytelsen den måtte gi, samtidig som det er direkte usunt og kan til en viss grad føre til avhengighet. Samtidig er fedme mer eller mindre som global epidemi å regne.
Om du er uenig i at det hadde vært bra å sette en 20-årsgrense på la oss si raffinert sukker og produkter med transfett, hvilke argumenter ville du brukt?
Vis hele sitatet...
Usunn mat er på ingen måte like skadelig i moderate mengder som det røyk er. Dessuten kan ikke avhengigheten sammenlignes. Det burde du vite. Dessuten er røyk allerede ett regulert produkt, så å heve aldersgrensen kontra å sette en aldersgrense på usunn mat blir en utrolig dårlig sammenligning. Og fedme kan like greit komme av poteter som av frityrstekt mat. Når det kommer til røyk er det snakk om ett konkret produkt som allerede er regulert med aldersgrense og avgifter.
Sitat av Cybergasm
Usunn mat er på ingen måte like skadelig i moderate mengder som det røyk er. Dessuten kan ikke avhengigheten sammenlignes. Det burde du vite. Dessuten er røyk allerede ett regulert produkt, så å heve aldersgrensen kontra å sette en aldersgrense på usunn mat blir en utrolig dårlig sammenligning. Og fedme kan like greit komme av poteter som av frityrstekt mat. Når det kommer til røyk er det snakk om ett konkret produkt som allerede er regulert med aldersgrense og avgifter.
Vis hele sitatet...
Jeg er selvsagt klar over ulikhetene, men to ting trenger da ikke være identiske for å gi et sammenligningsgrunnlag.

Poteter kan forårsake fedme, ja, men er det feil av meg å tilskrive en del spesifikke produkter, slik som siktet hvetemel, raffinert sukker og hurtigmat med høy kaloritetthet, mye av skylden for de fedmeproblemene verden har i dag? Sukker er eksempelvis et konkret produkt som allerede er regulert med særavgifter. Hvorfor ikke sette en aldersgrense på produkter med høy prosentandel sukker også?

Dette ble uansett en liten avsporing. Poenget mitt var, som en respons på Bothrops’ innlegg, at man lett kan komme opp med tiltak som ville forbedret den generelle folkehelsa, men som går på bekostning av personlig frihet. De fleste av oss er positive til en del av disse tiltakene, f.eks aldersgrenser på alkohol og tobakk, sukkeravgift, påbud om redingsvest på sjøen osv. Det er likevel en grense for langt man bør tøye strikken, og for min del går det når man foreslår å forby et usunt produkt for voksne, myndige mennesker.

Sitat av Cybergasm
Målet er vel ikke å få så ekstremt mye mindre tobaksbruk, men å hindre unge fra å begynne å røyke ved en tidlig alder. Om man får tak i røyk før man kan kjøpe det lovlig er det ikke aldersgrensen det er noe galt med, men de som kjøper til dem.
Vis hele sitatet...
Du er inne på noe vesentlig her. Om målet er å få 15-16-17-åringer til å ikke starte med røyking, er det å heve aldersgrensen fra 18 til 20 en veldig merkelig fremgangsmåte. Bevilgninger til utsalgsstedene, som må være vanskelig å anskaffe og lette å miste, er en mye bedre fremgangsmåte.
Det er jo noe sprøtt her i Oslo iallefall. Folk gidder ikke å lette på rumpa si og gå tre meter eller bruke kollektivtrafikken. Så de forurenser unødvendig med bilene sine, men røykere klager de på.
Selv begynte jeg å røyke da jeg var 13 år og selv om aldersgresen var 18 så hadde hverken jeg eller kompiser problemer med å skaffe røyk. Om aldersgrensen er 18 eller 25 spiller liten rolle, vil du ha tak i noe så får du tak i det, enten det er sprit (20 årsgrense, tobakk 18 eller hasj).
Det eneste en høyere aldersgrense vil gjøre er å umyndigjøre og innskrenke friheten til 18-åringer. Da kan kanskje heller diskutere når et menneske er voksent nok til å ta egne avgjørelser og evt heve myndighetsalderen med det samme.

KP til Roolfe for gode poenger!
Sitat av falskfred Vis innlegg
Selv begynte jeg å røyke da jeg var 13 år og selv om aldersgresen var 18 så hadde hverken jeg eller kompiser problemer med å skaffe røyk. Om aldersgrensen er 18 eller 25 spiller liten rolle, vil du ha tak i noe så får du tak i det, enten det er sprit (20 årsgrense, tobakk 18 eller hasj).
Det eneste en høyere aldersgrense vil gjøre er å umyndigjøre og innskrenke friheten til 18-åringer. Da kan kanskje heller diskutere når et menneske er voksent nok til å ta egne avgjørelser og evt heve myndighetsalderen med det samme.

KP til Roolfe for gode poenger!
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke hjalp for deg så kan det hjelpe for andre. Og det er ikke snakk om å kunne ta egne valg, men å begrense bruken av ett svært helseskadelig produkt. Og om du mener det er så lett å få tak i røyk så gjør det vel ingenting om det blir 20års grense?
Sist endret av Cybergasm; 13. mai 2011 kl. 10:49.
Altså poenget er at hvis du enda ikke er myndig, altså under 18 år, så spiller det liten rolle om det er 18 eller 20 årsgrense. Du er ikke gammel nok og må finne alternative løsninger på å skaffe røyk hvis du absolutt vil røyke. Er du 18 år, og derfor myndig, bør du ha rett til å få bestemme over deg selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
falskfred: poenget er å heve terskelen. Om det er eit tiltak som kan senke rekrutteringa med 10% (ein sjekk av kort mange som begynner å røyke etter at dei har fyllt 18, vs. antallet som begynner å røyke etter at dei har fyllt 20 burde gi kort peikepinn).

Kanskje nokon kan grave fram det tallet, for det vil jo vere rimelig interessant...
Ingen som tenker på det at når noe er ulovlig er det ekstra spennende?
Som en kompis av meg sa, "Etter jeg fylte 20 er det liksom ikke like spennende lengere å drikke sprit".
Ja, det har nok litt med modning å gjøre å. Men jeg tror at om dette blir virkelighet vil vi se 18 - 19 åringer spørre kompisene sine over 20, akkurat som 14 - 15 åringer.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ingen som tenker på det at når noe er ulovlig er det ekstra spennende?
Som en kompis av meg sa, "Etter jeg fylte 20 er det liksom ikke like spennende lengere å drikke sprit".
Ja, det har nok litt med modning å gjøre å. Men jeg tror at om dette blir virkelighet vil vi se 18 - 19 åringer spørre kompisene sine over 20, akkurat som 14 - 15 åringer.
Vis hele sitatet...
Man drikker da ikke sprit fordi det er spennende?
Det er faktisk mange i dette landet som følger lover og regler selv om ikke du gjør det.
Og selvfølgelig vil det være mange som gjør som i dag, nemmelig å få andre til å kjøpe for seg. Men om man får feks 10% som slashdot sa til å ikke røyke er det gevinst. Resten hadde sansynligvis begynt uanset, og da er di som kjøper for dem som er problemet, ikke aldersgrensen.

Hadde man hatt respekt for loven og hatt 20 års grense hadde tallet på 18åringer som røyker vært lik 0.
Sist endret av Cybergasm; 13. mai 2011 kl. 21:44.
Heving av aldersgrensen vil kanskje føre til at færre 18-åringer kjøper for disse fjortisene.
- Vil tro det er færre av dem som er 20 som kjøper til mindreårige enn det er 18åringer.
Nå må folk starte å tenke litt her inne da...
Men det er nok vanskelig, siden en god del av de som er i debatten her, er under 18 år og røyker.

Poenget med å heve aldersgrensen, er ikke for å begrense rettighetene til de som er 18-19 år. Selv om det er en konsekvens av det hele.
Poenget er å gjøre tobakk mindre tilgjengelig for de som er i aldersgruppen 10-16 år hovedsaklig.
En 18 åring er ikke alltid ferdig med å gå på skolen, og kjenner gjerne mange ned i 15-16 års alderen. Så da vil det å få tak i tobakk for de i den gruppen, være meget lett.
Øker man aldersgrensen til 20 år, så vil automatisk vennekretsen til den personen være helt forandret. Da har man (ofte) kommet ut i arbeid, eller går på universitet/HS, og vennekretsen er 17-25 år normalt. Slik at de som er 15-16 år, ikke lengre har så mange venner som kan kjøpe tobakk til de.

Forbruket vil da forhåpentligvis gå ned, siden tobakk blir værre å få tak i, for de yngste.
Og iløpet av 1-2 generasjoner, så vil bruken av tobakk synke drastisk, og vi vil få et friskere samfunn, som lukter mye bedre.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nå må folk starte å tenke litt her inne da...
Men det er nok vanskelig, siden en god del av de som er i debatten her, er under 18 år og røyker.
Vis hele sitatet...
Har du noe grunnlag for dette eller er det bare billig herseteknikk?

Jeg synes denne debatten går gradevis ut i det ekstremt naive. Det virker som veldig mange for dette forslaget totalt ignorerer de faktiske resultatene av en restriktiv ruspolitikk. Forbudet mot hasj er jo der for at folk ikke skal röyke det, men allikevel er forbruket vårt på omtrent samme nivå som Nederland. Eller for å sette det på spissen, sjekk åssen krigen mot narkotika går i Mexico om dagen. Man kan jo satse på at 16-åringer aldri vil kjenne en 20-åring, men denne "gevinsten" det snakkes om er så latterlig synsete at det ikke er verdt overtrampet. Det holder ikke å sette bånd på folk, du må forandre på hvordan de tenker.

Forövrig lurer jeg på hvor mange av dere som plages til de grader av andres röyking at det er nödvendig med ytterligere restriksjoner. Nylig kom det fram at ensomhet er like farlig som å röyke 15 om dagen. Gi bort en klem om du gråter for folkehelsa.
Sist endret av sprettkniv; 15. mai 2011 kl. 17:44.
Sitat av sprettkniv Vis innlegg
Det virker som veldig mange for dette forslaget totalt ignorerer de faktiske resultatene av en restriktiv ruspolitikk. Forbudet mot hasj er jo der for at folk ikke skal röyke det, men allikevel er forbruket vårt på omtrent samme nivå som Nederland.
Vis hele sitatet...
Det der må du nesten komme med kilder på for nå snakker du bare tull!

Og det er stor forskjell på forbud og restriksjoner. Dessuten hadde mange mange fler røyk hasj om det var lovlig. Så ikke kom å si at ett forbud har null effekt.

(jeg er imot ruspolitikken i landet, men argumentet ditt holder ikke mål)

Sitat av sprettkniv Vis innlegg
Eller for å sette det på spissen, sjekk åssen krigen mot narkotika går i Mexico om dagen. Man kan jo satse på at 16-åringer aldri vil kjenne en 20-åring, men denne "gevinsten" det snakkes om er så latterlig synsete at det ikke er verdt overtrampet. Det holder ikke å sette bånd på folk, du må forandre på hvordan de tenker.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig at å øke aldersgrensen med 2 år kan sammenlignes med Narkotikakarteller som dreper mange tusen i året?
Hehe...
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Kødder du? hva faen? Her går jeg og gleder meg til jeg blir 18 for ingen grunn? Vi skal ikke ha 25 på sprit, og 30 på lappen og kanskje? For noe dritt. Såklart skal du bestemme om du vil røyke eller snuse eller whatever når du er myndig
Vis hele sitatet...
det har faktisk vert diskutert om at det skulle bli 20 eller 21 årsgrense på lappen, men det ble ikke noe av, skulle ikke forundre meg om det blir 30 årsgrense på bil og alle rusmidler forsvinner

Norge er et alt for strengt land!!!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Og det er stor forskjell på forbud og restriksjoner. Dessuten hadde mange mange fler røyk hasj om det var lovlig. Så ikke kom å si at ett forbud har null effekt.
Vis hele sitatet...
I så fall er det jo påfallande at omlag like mange nordmenn som nederlendarar har prøvd det. Og om du vil ha straffenivå i andre enden av skalaen kan du sjekke ut USA, som til dels har svært strenge straffer for det...
Sitat av slashdot Vis innlegg
I så fall er det jo påfallande at omlag like mange nordmenn som nederlendarar har prøvd det. Og om du vil ha straffenivå i andre enden av skalaen kan du sjekke ut USA, som til dels har svært strenge straffer for det...
Vis hele sitatet...
Om like mange har prøvd hasj vet jeg ikke. Jeg mener at Norge ikke har like stort forbruk av hasj som di har i Nederland noe som sprettkniv mener at vi har. Og jeg vil ha mildere straffer for hasj, noen som er en helt annen diskusjon.
Når jeg skriver at det er forskjel på forbud og restriksjonen mener jeg at sprettkniv ikke kan sammenligne forbud mot hasj og aldersgrense på tobak.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Om like mange har prøvd hasj vet jeg ikke. Jeg mener at Norge ikke har like stort forbruk av hasj som di har i Nederland noe som sprettkniv mener at vi har. Og jeg vil ha mildere straffer for hasj, noen som er en helt annen diskusjon.
Når jeg skriver at det er forskjel på forbud og restriksjonen mener jeg at sprettkniv ikke kan sammenligne forbud mot hasj og aldersgrense på tobak.
Vis hele sitatet...
Selvsagt så kan det sammenlignes når poenget er at man får tak på det uansett hvilke restriksjoner som måtte ha blitt satt. Dersom man går inn for det, så vil ikke en 18-åring ha problemer med å ordne seg tobakk, akkurat som at de i dag ikke har problemer med å ordne seg narkotika, til tross for at dette er ulovlig.

Vi lever nå i ett samfunn hvor staten ønsker å gjøre ett stadig større inngrep i vårt liv. De har tydeligvis svært liten tillit til folket, når de mener at man ikke kan klare å styre sitt eget liv. Jeg sitter igjen med ett inntrykk av at de aller fleste røkere startet lenge før de fyllte 18 år, eller 16 som aldersgrensen var inntil 1996, så for meg virker dette helt meningsløst. Hva blir det neste som skal reguleres? Sukkerinntaket? Hadde en 18-års grense på burgere ført til mindre fedme?
Selv om jeg ikke påvirkes av dette da jeg er over 20 år og ikke røyker, så må jeg si at dette blir for domt.
Normenn får snart ikke ta egne avgjørelser, og det er vår egen feil. Vi sitter bare og godtar alle restriksjoner og nye regler som kommer.
Selfølgelig syter vi og klager litt, men det hjelper jo ikke noe. Vi burde virkelig begynne å demonstrere når de innfører slike regler, vi har mye å lære av f.eks franskmennene. Vi skulle ha veltet biler i gatene og satt fyr på de, kastet stein på politikerne som fremmer disse forslagene og rasert deres hjem. Men vi nordmenn er for feige til slikt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det der må du nesten komme med kilder på for nå snakker du bare tull!

Og det er stor forskjell på forbud og restriksjoner. Dessuten hadde mange mange fler røyk hasj om det var lovlig. Så ikke kom å si at ett forbud har null effekt.

(jeg er imot ruspolitikken i landet, men argumentet ditt holder ikke mål)
Vis hele sitatet...
Nå er det du som snakker tull. I denne rapporten fra 2009 kommer det fram at nederlendere er de laveste forbrukerne av cannabis i Europa. I landene der det røykes mest er stoffet ulovlig.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Mener du virkelig at å øke aldersgrensen med 2 år kan sammenlignes med Narkotikakarteller som dreper mange tusen i året?
Hehe...
Vis hele sitatet...
Kanskje du ikke vet hva å "sette noe på spissen" betyr, som jeg nevnte at jeg gjorde, men det er et helt kurant eksempel på hvordan en regjerings behov for å markere seg eskalerer problemet ytterligere.

Angående å sammenlige forbud med restriksjoner dekket Caperno det spørsmålet ovenfor.
Sist endret av sprettkniv; 28. mai 2011 kl. 15:52.