Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  185 16091
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10085105

Hva mener dere? Er det flott at de nå ønsker å innføre 20 års grense for å kjøpe tobakk her i landet? Burde ikke en myndig person på 18 år få bestemme om han selv vil røyke eller ikke? Tror dere det blir mindre røyking i ungdomsalderen pga. hevet aldersgrense? Husker selv jeg begynte å røyke når jeg var 13-14 år.

For all del...jeg røyker, og synes det er ufattelig dumt. Ingenting hadde vært bedre om vi alle holdt oss unna det, men jeg mener at dette er noe voksne mennesker skal få bestemme/fikse opp i selv.
Kødder du? hva faen? Her går jeg og gleder meg til jeg blir 18 for ingen grunn? Vi skal ikke ha 25 på sprit, og 30 på lappen og kanskje? For noe dritt. Såklart skal du bestemme om du vil røyke eller snuse eller whatever når du er myndig
Det blir jo bare for dumt... Greit at det ikke er bra for kroppen osv, men dette burde som du sier være opp til enkeltpersoner, om de vil røyke. Røyker selv,det er ikke mye positivt med det,men det er en av de få gledene jeg har i hverdagen. Er ikke mye som slår en god røyk etter måltid,eller etter du har jobba hardt. Nå er jo jeg over 20 da,men allikevel.Gammel nok til å gå i krig som attenåring,men du kan ikke kjøpe brennevin/tobakk(kanskje) før du er 20... Way to go Norway!
Slik jeg ser det går dette landet mot en retning jeg ikke trives i. Jeg vil ha mer frihet i landet, mens Arbeiderpartiet gjør alt de kan for å få mest mulig kontroll over oss. Staten skal passe på oss, for vi er ikke i stand til å tenke selv.

Jeg blir litt kvalm av tanken.
Jeg får bare mer og mer nedtur av alle de nye forslagene helsedirektoratet og politikerne kommer med...
Det vil nå hindre at så mange mindreårige røyker i allefall. Siden de som har fylt 20 gjerne ikke kjøper til småunger, og/eller ikke kjenner de.
Mens de på 18 gjerne kjenner mange mindreårige, og kjøper til småungene.

Så jeg ser positivt på dette, som den ikke-røykeren jeg er =)
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Jeg får bare mer og mer nedtur av alle de nye forslagene helsedirektoratet og politikerne kommer med...
Vis hele sitatet...
Ja, tenk så jævlig at vi har et helsedirektorat som først og fremst tenker på folks helse og ikke at vi skal ha valget til å røyke oss i hjel. Skulle nesten tro det var jobben deres å komme med slike forslag.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det vil nå hindre at så mange mindreårige røyker i allefall. Siden de som har fylt 20 gjerne ikke kjøper til småunger, og/eller ikke kjenner de.
Mens de på 18 gjerne kjenner mange mindreårige, og kjøper til småungene.

Så jeg ser positivt på dette, som den ikke-røykeren jeg er =)
Vis hele sitatet...
Det er greit - Selv er jeg 19 år. Er nok fylt 20 før denne regel inntrår, men det hadde vært utrolig tungt om jeg skulle måtte kjøpe all tobakken min for hele uken (3-4-5 snusbokser) på èn gang, istedenfor å kjøpe når jeg går tom. Jeg ser jo poenget i å ha 20-års grense på sprit. Det er greit nok å skaffe seg sprit en gang imellom ,men om man skal gå hver eneste uke og spørre folk om å kjøpe tobakk til seg fordi man ikke er fylt 20 enda, da blir det slitsomt. (Når man allerede er myndig..)
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, tenk så jævlig at vi har et helsedirektorat som først og fremst tenker på folks helse og ikke at vi skal ha valget til å røyke oss i hjel. Skulle nesten tro det var jobben deres å komme med slike forslag.
Vis hele sitatet...
Men det får da være grenser, Mith. Helt enig, det er en fordel at helsedirektoratet faktisk tenker på folks helse, men hva er vitsen med å ha en myndighetsalder om du ikke er myndig allikevel?
Foreslår at alt som staten mener er farlig får en aldersgrense på 60 år jeg. Da er de blitt såpass gamle at de bare blir en kostnad for staten med sine sykdommer allikevel.

"Til vårt eget beste" pisset har jeg hørt nok.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Greit at du ikke vil bli passa på, men det må da være noe mer enn bare alkohol og røyk som er så provoserende?
Er det en prinsippsak, eller er det jævlig big deal å ha muligheten til å skade seg selv så mye man vil?
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Er det en prinsippsak, eller er det jævlig big deal å ha muligheten til å skade seg selv så mye man vil?
Vis hele sitatet...
Både og, prinsippet. du er myndig, du er gammel nok til og bli sendt til irak og whatever, men ikke gammel nok til og kjøpe din egen snus / røyk? Du kan stemme, kjøre bil, bli sendt til irak, kjøpe alkohol, men snus og røyk er du ikke gammel nok til? Ærlig talt, får da være grenser. og da syns jeg 18års grensen passer fint
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Greit at du ikke vil bli passa på, men det må da være noe mer enn bare alkohol og røyk som er så provoserende?
Er det en prinsippsak, eller er det jævlig big deal å ha muligheten til å skade seg selv så mye man vil?
Vis hele sitatet...
Prinsippsak. Jeg er gammel nok til å bestemme over meg selv. Å bli behandlet som barn er det ytterst få som liker. Nå skal det sies at jeg er 27 år gammel, men jeg var også 18 år en gang.

Det samme med sex etc....snakkes om at de skal heve aldersgrensen for å ha sex fra 16 til 18...det er jo helt lattis spør du meg.
Som ikke-røyker ser jeg det positive med å heve aldersgrensen til tyve, slik som tidligere nevnt blir det verre at unge får tak i røyk. Jeg ser riktignok Deres syn på saken, og synes det er latterlig man ikke får bestemme selv når man fyller atten.
Sitat av fetter Vis innlegg
Men det får da være grenser, Mith. Helt enig, det er en fordel at helsedirektoratet faktisk tenker på folks helse, men hva er vitsen med å ha en myndighetsalder om du ikke er myndig allikevel?
Vis hele sitatet...
At man er myndig betyr bare at man er "gammel nok til selv å slutte juridisk bindende avtaler og råde over egne midler uten bruk av verge."
Det er fortsatt en del du ikke får lov til, som feks. kjøpe brennevin, kjøre tung motorsykkel, leie bil, dra på danskebåten eller komme inn for å drikke øl på Livingroom i Oslo.

Altså, jeg ser poenget ditt, men at man er 18år og bør få lov til å gjøre som man vil er jeg ikke enig i. Spesielt ikke når det er mine skattepenger som går til lungekreftbehandlingen røykerne har krav på.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, tenk så jævlig at vi har et helsedirektorat som først og fremst tenker på folks helse og ikke at vi skal ha valget til å røyke oss i hjel. Skulle nesten tro det var jobben deres å komme med slike forslag.
Vis hele sitatet...
Hva med å begrense bilbruk til maks 2 ganger i uken. Er stor risiko for å kollidere..

Jeg er myndig for faen, la meg ta meg en sigg.. pz
Da kan dem like godt forby Tobaksvarer.., å heve grensen til 20 blir bare å håne dem myndige..
Sitat av Mith Vis innlegg
Spesielt ikke når det er mine skattepenger som går til lungekreftbehandlingen røykerne har krav på.
Vis hele sitatet...
Den der syntes jeg var litt drøy.

Du er nok selv over 20, noe som vil da si at 18-åringene vil betale for din lungekreftbehandling. Er det rettferdig? Du vil ikke betale for deres, men de må betale for din?
Sist endret av Mangooz; 5. mai 2011 kl. 10:22.
Sitat av Mangooz Vis innlegg
Den der syntes jeg var litt drøy.

Du er nok selv over 20, noe som vil da si at 18-åringene vil betale for din lungekreftbehandling. Er det rettferdig? Du vil ikke betale for deres, men de må betale for din?
Vis hele sitatet...
Enkelte tror at man kun får kreft av røyk virker det som.
På en side er jeg for høyere alder for å kunne kjøpe røyk, fordi de fleste 18åringer er ikke modne nok til å ta den avgjørelsen. Når de er 30 år sitter de der og angrer på at de begynte. Terskelen er lavere for å begynne til eldre man blir. Men for all del! Røyk til dere dør for min del. Undersøkelser viser at røykere koster mindre for staten fordi de dauer tidligere enn andre.

http://www.minervanett.no/2008/05/07...en-for-penger/
Sitat av Mangooz Vis innlegg
Den der syntes jeg var litt drøy.

Du er nok selv over 20, noe som vil da si at 18-åringene vil betale for din lungekreftbehandling. Er det rettferdig? Du vil ikke betale for deres, men de må betale for din?
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at jeg er for tiltak som begrenser skadevirkningen av tobakk.
En velferdsstat og gratis helsevesen krever at vi også har restriksjoner på hvor mye dumt man kan utsette seg selv for. Vi kan ikke få i både pose og sekk.
Litt enkelt forklart, enten så kan alle ta ansvar for seg selv, både når det kommer til røyk og utgifter til behandling av skadene dette medfører. Ellers så kan vi ha restriksjoner som begrenser hvor mye vi røyker, men også rett på gratis behandling hvis vi skulle få kreft.
Litt usikker på hva jeg mener, sånn for min del har det ingen praktisk betydning, så det rammer ikke meg uansett. Det kan godt tenkes det er et godt forebyggende forslag, men jeg syntes det bør være grenser for hvor lenge helsedirektoratet og politikere skal oppføre seg som foreldrene mine. Personlig syntes jeg det er prinsipielt feil, men om det gir en stor fortjeneste i form av helse og økonomi i landet kan jeg godt på vei være enig - men da kreves det en revisjon av myndighet.

Selv om kjøp av varer ikke går under definisjonen av myndighet, syntes jeg ikke man kan si at man kan råde over egne midler når det blir så begrenset at man likevel ikke kan gjøre det. At private forretninger setter aldersgrense har jeg ingenting i mot (les: danskebåten, utesteder, bilutleie, etc.), men at man lovfester det gjør saken fort litt annerledes.

Litt bort fra det prinsipielle rundt saken og det å være ansett som "myndig" i Norge, så syntes jeg det er et godt forebyggende forslag, det er langt færre som begynner å røyke/snuse etter dem er 20, enn det er i 16-20 års alderen. Samtidig blir det litt idiotisk når man kan kjøpe alkohol, derfor syntes jeg egentlig grensa bør være på 18, eller øke myndighetsalderen til 20 for ikke å bomme totalt på virkeligheten.
Sitat av Mith Vis innlegg
At man er myndig betyr bare at man er "gammel nok til selv å slutte juridisk bindende avtaler og råde over egne midler uten bruk av verge."
Det er fortsatt en del du ikke får lov til, som feks. kjøpe brennevin, kjøre tung motorsykkel, leie bil, dra på danskebåten eller komme inn for å drikke øl på Livingroom i Oslo.

Altså, jeg ser poenget ditt, men at man er 18år og bør få lov til å gjøre som man vil er jeg ikke enig i. Spesielt ikke når det er mine skattepenger som går til lungekreftbehandlingen røykerne har krav på.
Vis hele sitatet...
Gjøre som man vil med egen kropp og generelt gjøre som man vil er da to vidt forskjellige ting.

Aldersgrensen på brennevin er jeg like uenig i, og da ikke selve alderen men at det er forskjellig alder på myndighet og brennevin. Tung motorsykkel blir noe annet da det er mye større sjanse for at du skader andre enn deg selv, danskebåten går på reglene de som driver båten selv setter, og har ingenting med myndighet å gjøre og det samme gjelder livingroom og andre utesteder med 20-28års grense.
Man skal få lov til å cruise rundt i trafikken i en alder av 18 og være en fare for andres liv. Man skal få lov til å avgi stemme til de som skal styre landet vårt.

Man skal ikke få lov til å gå i butikken og kjøpe seg en 10 pakning marlboro.

Dere ser vel at det hele skurrer?
Det er ikke veldig rart at det fremmes forslag for å redusere bruken/hindre tilgjengeligheten av sigaretter. Vi snakker om kilden til ekstremt kostbare samfunnsproblemer pga. en lovlig, ekstremt helseskadelig, vanvittig avhengighetsskapende gift som er tilgjengelig for stort sett alle.

Om forslaget er bra eller ikke får folk ha hver sin mening om, men det er ingen tvil om at røyking er et samfunnsonde som ikke tjener noen godt - det kan vi vel alle være enige om? Da synes jeg også man kan være enige om å ihvertfall diskutere alternative løsninger for å holde denne driten unna tobakksindustriens viktigste målgruppe; de unge og lettpåvirkede.
Sist endret av httpwhat; 5. mai 2011 kl. 10:55.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det jeg sier er at jeg er for tiltak som begrenser skadevirkningen av tobakk.
En velferdsstat og gratis helsevesen krever at vi også har restriksjoner på hvor mye dumt man kan utsette seg selv for. Vi kan ikke få i både pose og sekk.
Litt enkelt forklart, enten så kan alle ta ansvar for seg selv, både når det kommer til røyk og utgifter til behandling av skadene dette medfører. Ellers så kan vi ha restriksjoner som begrenser hvor mye vi røyker, men også rett på gratis behandling hvis vi skulle få kreft.
Vis hele sitatet...
Men hvor går grensen? Tobakk er er bare ett av mange lovlige produkter som kan være farlig. Skal vi sette restriksjoner på fastfood også? Og hvorfor må jeg som reiser kollektivt betale skattepenger dersom de går til behandling av en råkjører som kræsjet bilen sin?
Sitat av fetter Vis innlegg
Gjøre som man vil med egen kropp og generelt gjøre som man vil er da to vidt forskjellige ting.

Aldersgrensen på brennevin er jeg like uenig i, og da ikke selve alderen men at det er forskjellig alder på myndighet og brennevin. Tung motorsykkel blir noe annet da det er mye større sjanse for at du skader andre enn deg selv, danskebåten går på reglene de som driver båten selv setter, og har ingenting med myndighet å gjøre og det samme gjelder livingroom og andre utesteder med 20-28års grense.
Vis hele sitatet...
Som jeg prøvde å poengtere med eksemplene mine: argumentet om at man er myndig kjøper jeg ikke, siden det finnes massevis av andre situasjoner det heller ikke hjelper å være myndig.

Jeg er som sagt ikke enig i at man skal kunne gjøre hva man vil, selv med egen kropp, og forvente at samfunnet står klart til å reparere skadene.
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 11:00.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Man skal få lov til å cruise rundt i trafikken i en alder av 18 og være en fare for andres liv. Man skal få lov til å avgi stemme til de som skal styre landet vårt.

Man skal ikke få lov til å gå i butikken og kjøpe seg en 10 pakning marlboro.

Dere ser vel at det hele skurrer?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skurrer det?
Hvis du skriver om "marlboro" til "plante som er tilsatt gift/kjemikalier og fører til sykdommer og avhengighet" så synes jeg det høres helt greit ut.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg er som sagt ikke enig i at man skal kunne gjøre hva man vil, selv med egen kropp, og forvente at samfunnet står klar til å reparere skaden.
Vis hele sitatet...
For å sette det litt på spissen av det du sier her. Synes ikke du narkomane bør få hjelp i samfunnet vårt? Synes ikke du alkoholikere bør få hjelp? Synes ikke du kreftpasienter bør få hjelp?

Det blir litt som. Du valgte å kjøre 20 km/t over fartsgrensa og havna i bilulykke...du fortener ikke hjelp for dette gjorde du bevisst.

Poeng: Jeg tror vi alle sammen gjør ting man ikke "burde" ha gjort. Noen røyker, noen drikker, noen krasjer, noen spiser junkfood, noen spiser alt for mye sukker/salt og får helseplager utifra det osv...

Før eller siden trenger du også hjelp. Da vil jeg som skattebetaler villig til å hjelpe deg om du sliter.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hvorfor skurrer det?
Hvis du skriver om "marlboro" til "plante som er tilsatt gift/kjemikalier og fører til sykdommer og avhengighet" så synes jeg det høres helt greit ut.
Vis hele sitatet...
Er du klar over mye farlig vi kan kjøpe i butikkene i dag? Vil du ha aldersgrenser på alt eller bare det som ikke passer din livsstil?
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hvorfor skurrer det?
Hvis du skriver om "marlboro" til "plante som er tilsatt gift/kjemikalier og fører til sykdommer og avhengighet" så synes jeg det høres helt greit ut.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at denne beskrivelsen også er passende til mesteparten av maten vi spiser?
Sitat av caperno Vis innlegg
Men hvor går grensen? Tobakk er er bare ett av mange lovlige produkter som kan være farlig. Skal vi sette restriksjoner på fastfood også? Og hvorfor må jeg som reiser kollektivt betale skattepenger dersom de går til behandling av en råkjører som kræsjet bilen sin?
Vis hele sitatet...
Det har jo vært diskutert for ikke mange ukene siden at folk som bevist utsetter kroppen sin for skade og ikke følge legens anvisninger feks ved røyking, overdreven bruk av alkohol og ekstremt overvektige ikke skal ha lik rett på behandling.

Sitat av caperno Vis innlegg
Du er klar over at denne beskrivelsen også er passende til mesteparten av maten vi spiser?
Vis hele sitatet...
Vel, det er vel å dra det litt langt å sammenligne røyk med mat.
Dessuten er det en helt annen diskusjon.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
For å sette det litt på spissen av det du sier her. Synes ikke du narkomane bør få hjelp i samfunnet vårt? Synes ikke du alkoholikere bør få hjelp? Synes ikke du kreftpasienter bør få hjelp?
Vis hele sitatet...
Jo det syns jeg absolutt, men da krever jeg også at samfunnet tar ansvaret ved å forhindre at det finnes narkomane, alkoholikere og kreftpasienter. Det gjør man bla. ved en restriktiv rusmiddelpolitikk, slik at færrest mulig får problemer i utgangspunktet, også hjelper man de som fortsatt trenger det.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Er du klar over mye farlig vi kan kjøpe i butikkene i dag? Vil du ha aldersgrenser på alt eller bare det som ikke passer din livsstil?
Vis hele sitatet...
Min livsstil? Jeg røyker selv.
Hvorfor ikke bare kriminalisere både tobakk, koffein og alkohol når man først er igang? (*Sarkasme)
Jeg var selv røyker i flere par år, men sluttet på eget initiativ en dag det gikk opp for meg hvor bortkastet det hele var; med tanke på helse, penger osv. Jeg ser den eventuelle forebyggende effekten en økt aldersgrense på tobakk muligens vil innebære, men dette er etter min mening feil fremgangsmåte, flere målrettede kampanjer og gratis røykeslutttilbud er det som må til om dette skal utføres på riktig måte slik jeg ser det.

Ps. Jeg sluttet på dagen, uten noen form for hjelpemidler (snus, nikotintyggegummi mm.), så det lar seg gjøre om du virkelig vil, men alle burde selv få bestemme hva de vil gjøre med kroppen sin (så lenge de er opplyst om konsekvensene av det).
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det har jo vært diskutert for ikke mange ukene siden at folk som bevist utsetter kroppen sin for skade og ikke følge legens anvisninger feks ved røyking, overdreven bruk av alkohol og ekstremt overvektige ikke skal ha lik rett på behandling.
Vis hele sitatet...
Diskutert, ja? Realiserbart, nei. Det skjønner de aller fleste.

Det virker som om enkelte her inne tror at velferden er gratis. Det er den ikke. Vi borgere betaler for den via skatteseddelen.

Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Vel, det er vel å dra det litt langt å sammenligne røyk med mat.
Dessuten er det en helt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Der er jeg uenig. Når du mener at røykere selv burde betale for en eventuell behandling, pga. at røykingen har gjort de syke, så ser ikke jeg at det blir så feil å sammenligne dette med en person som spiser mye usunn mat, eller en person som har skadet seg i risikosport. Disse lever en livsstil som kan være livsfarlig.
Sist endret av caperno; 5. mai 2011 kl. 11:16.
Sitat av Stvg22 Vis innlegg
Ps. Jeg sluttet på dagen, uten noen form for hjelpemidler (snus, nikotintyggegummi mm.), så det lar seg gjøre om du virkelig vil, men alle burde selv få bestemme hva de vil gjøre med kroppen sin (så lenge de er opplyst om konsekvensene av det).
Vis hele sitatet...
Men da må du ta konsekvensena også, og da blir det litt feil om feks. en storrøyker skal få transplantert ei lunge mens kanskje en person med en arvelig sykdom dør fordi han som tok egne valg fikk lungen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Som jeg prøvde å poengtere med eksemplene mine: argumentet om at man er myndig kjøper jeg ikke, siden det finnes massevis av andre situasjoner det heller ikke hjelper å være myndig.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg syntes ikke eksemplene dine poengterte noen ting, det var derfor jeg svarte på de. Hvilke situasjoner? De du nevnte holder ikke mål for min del.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg er som sagt ikke enig i at man skal kunne gjøre hva man vil, selv med egen kropp, og forvente at samfunnet står klart til å reparere skadene.
Vis hele sitatet...
Som caperno sier, hvor skal grensen gå? Dessuten er det ikke resten av samfunnet som alene står for behandlingen, har du tatt en titt på avgiftsnivået på tobakk? Røykerne betaler mesteparten av egen lomme.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Men da må du ta konsekvensena også, og da blir det litt feil om feks. en storrøyker skal få transplantert ei lunge mens kanskje en person med en arvelig sykdom dør fordi han som tok egne valg fikk lungen.
Vis hele sitatet...
Der tar du kraftig feil. Personer som har vært storrøykere og hvor tilstanden skyldtes tobakksbruket, vil aldri komme foran en ikke-røyker i donorkøen...
Sist endret av caperno; 5. mai 2011 kl. 11:22.
Sitat av caperno Vis innlegg
Der er jeg uenig. Når du mener at røykere selv burde betale for en eventuell behandling, pga. at røykingen har gjort de syke, så ser ikke jeg at det blir så feil å sammenligne dette med en person som spiser mye usunn mat, eller en person som har skadet seg i risikosport. Disse lever en livsstil som kan være livsfarlig.
Vis hele sitatet...
Ikke betale, man har jo sannsynligvis betalt skatt oppgjennom årene. Men jeg mener at folk som bevist utsetter seg selv for skade og har fått uttalige advarsler om hva som kommer til å skje skal bli dårligere prioritert enn andre folk i helsekøene.
Noe som inkluderer meg selv.
Sist endret av Cybergasm; 5. mai 2011 kl. 11:22.
Sitat av fetter Vis innlegg
Som caperno sier, hvor skal grensen gå? Dessuten er det ikke resten av samfunnet som alene står for behandlingen, har du tatt en titt på avgiftsnivået på tobakk? Røykerne betaler mesteparten av egen lomme.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? Veiavgiften går feks ikke alltid til å vedlikedholde veier.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Ikke betale, man har jo sannsynligvis betalt skatt oppgjennom årene. Men jeg mener at folk som bevist utsetter seg selv for skade og har fått uttalige advarsler om hva som kommer til å skje skal bli dårligere prioritert enn andre folk i helsekøene.
Noe som inkluderer meg selv.
Vis hele sitatet...
Syntes du at de som skal nedprioriteres også burde betale mindre skatt enn oss andre også da eller?
Sitat av caperno Vis innlegg
Der tar du kraftig feil. Personer som har vært storrøykere og hvor tilstanden skyldtes tobakksbruket, vil aldri komme foran en ikke-røyker i donorkøen...
Vis hele sitatet...
Hvor står det?
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hvor har du det fra? Veiavgiften går feks ikke alltid til å vedlikedholde veier.
Vis hele sitatet...
Derfor heter det heller ikke veiavgift lenger. Det heter årsavgift.
Sitat av caperno Vis innlegg
Syntes du at de som skal nedprioriteres også burde betale mindre skatt enn oss andre også da eller?
Vis hele sitatet...
Men herregud, nå må du slutte.
Nei, hvorfor skal di det? Di bruker da resten av velferdsgodene vi har.
FAEN HELLER!

Blir så forbanna.
Ja, yess! Når i svarte helvete ble en siggaret mer skadelig for en 18 åring enn for en 20 åring?

Og om det er det at de skal redusere kjøp til mindreåring, kan de ikke forstå i de forbanna pappskallene sine at folk får tak i røyk uansett.

Helse- aka Eseldirektoratet kan gå å skyte seg selv i hodet hele gjeng.

Takk for meg.
Sist endret av Edited; 5. mai 2011 kl. 11:28.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Men herregud, nå må du slutte.
Nei, hvorfor skal di det? Di bruker da resten av velferdsgodene vi har.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal de ikke? Skal de nedprioriteres men samtidig måtte betale like mye av skatten sin inn til helsevesenet som oss andre? Jeg prøver bare å få frem hvor hinsides tåpelige poenger du kommer med.

Ang. donorkø, så gidder jeg ikke finne kilder. Dersom du virkelig tror at en tobakksrøyker vil få nye lunger sånn uten videre, så kan du ha det så godt...
Sitat av fetter Vis innlegg
Vel, jeg syntes ikke eksemplene dine poengterte noen ting, det var derfor jeg svarte på de. Hvilke situasjoner? De du nevnte holder ikke mål for min del.
Vis hele sitatet...
Det viser jo bare at du ilegger ordet myndig alt for mye. Jeg har definert hva det vil si å være myndig og jeg har vist deg eksempler på situasjoner der du mener det burde holde, men i praksis ikke gjør det. Altså, at man er myndig har fint lite med saken å gjøre, selv om du får lov til å mene noe annet.
Sitat av fetter Vis innlegg
Som caperno sier, hvor skal grensen gå? Dessuten er det ikke resten av samfunnet som alene står for behandlingen, har du tatt en titt på avgiftsnivået på tobakk? Røykerne betaler mesteparten av egen lomme.
Vis hele sitatet...
Hvor grensen skal gå dessverre ikke opp til meg å avgjøre, men hvis du lurer på hva jeg personlig mener om en konkret sak så kan jeg forsøke å svare på det, som jeg jo forsåvidt gjør alt i denne tråden.
Sist endret av Mith; 5. mai 2011 kl. 11:36.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor grensen skal gå dessverre ikke opp til meg å avgjøre, men hvis du lurer på hva jeg personlig mener om en konkret sak så kan jeg forsøke å svare på det.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte tidligere i tråden, så det hadde vært fint med ett svar.

Men hvor går grensen? Tobakk er er bare ett av mange lovlige produkter som kan være farlig. Skal vi sette restriksjoner på fastfood også? Og hvorfor må jeg som reiser kollektivt betale skattepenger dersom de går til behandling av en råkjører som kræsjet bilen sin?
Vis hele sitatet...
EDIT: Poenget mitt er att vi er ett felleskap. Det hadde blitt vanskelig og også inhumant å begynne å kategorisere mennesker etter sykdommer, og ut i fra om sykdommene er selvforskyldte eller ei, bestemme om personen er verdig en behandling eller ikke.
Sist endret av caperno; 5. mai 2011 kl. 11:42.
De som røyker får tak i røyk samma hva aldersgrensen er.. Er få som sitter å venter til dagen de blir 18 med å begjynne å røyke. Nei, la oss røykere få nyte røyken våres i fred uten å høre på alle verdens fanatikere om hvor farligt og dumt det er.. Vi vet det er skadelig, men noe skal vi alle dø av en gang.
Men for å skifte side litt så vil jeg stille dette spørsmålet:

Vil det skade noen ved å sette opp denne aldersgrensen til 20 år? Hva vil ulempen med en slik aldersgrensen bli? Premenstruelle jenter på 18 år som blir enda surere?