Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 10185
Har prøvd å bo litt ute, bare under presenning, og det funker fint. Men i tilfelle det skulle bli storm, eller bare for å være mer i ly for vind (+ å ha noe oppholdsplass,++), tenkte jeg på om jeg kunne dra en campingvogn ut i skogen?
Tenkte som så: Finne en skogsvei, helst i nærheten av en hovedvei (slik at jeg kan hoppe på en riksbuss inn til en større by) - få kjørt campingvogna innover den, og så forsøke å dra den med talje et stikke inn i terrenget. Ser for meg at akkurat dette er den vanskelige biten. Dette vil selvsagt ta uhorvelig lang tid, dette er og et problem - da jeg helst ville fått den et stykke inn i skogen (ute av syne). Kanskje enklere å få kjøpt seg en billig billig kassabil av den gamlesorten, og forsøke å kjøre den inn, men mange av de samme problemene vil kanskje være der. Problemene er:

- Vil campingvogna være for tung, slik at den vil synke for fort på de fleste terreng?
- Vil talja i såfall ikke greie å trekke den?
- Der det er veier, er det også ofte folk.
- Vil trær som er i veien, gjøre det hele umulig?
- Vil det alltid være noen som kommer over den (elgjegere, turfolk, etc - umulig å finne en skogsvei uten bruk ??) - og da kan jeg vel sikkert risikere en anmeldelse for alt mulig

Noen som har noen andre forslag (som kan fungere isteden)? Hadde vært genialt å ha en base, hvis man nå er villig til å leve under den slags forhold. >>> "Magic Bus"~ (hvordan i f* fikk han den egentlig dit??)


Håper på Svar.


hilsen CaPn_spACe


PS:
Hvis du lurer hvorfor, tenkte jeg det ville vært kjekt å ha en base, - bare en plass jeg vet jeg har tak over hodet /opplagret mat etc., - så kunne jeg farte rundt og couchsurfe - besøke venner - stikke på konserter - roe ned_eller_trekke meg tilbake, etc ,, og vite at jeg har en plass å komme tilbake til.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Velkjent tanke!. Selv har jeg planlagt å lage et par overlevelses-kasser, type en 50-liters boks med en hengekøye, festetau, presenning, mat og en sovepose, for så å grave dem ned på et par lett tilgjengelige steder. Jeg liker å være i skogen, og da blir det så enkelt, jeg trenger ikke pakke noen ting, bare stikke ut.
Hvis du tenker på "the magic bus" i Into the wild, så var det ikke han som fikk den der.
Det var en base for jegere, hvordan de fikk den dit vet jeg ikke..
Trådstarter
33 6
Kjekk tanke!
Men jeg hadde mer tenkt tak over hodet. Da kunne du bodd uansett værtype, storm og sludd. Tenkte å bygge gapahuk, er jo enkelt - men noe som hadde vært mer "levelig".

I en vintervogn, er det ofte gassvarming, og den er veldig effektiv. Med nøysom bruk, kan du overleve på to slike tanker i måneden om vinteren. Osv osv. Da kunne du hatt en plass du kunne dratt til hele året! - enten du nå bare er lei av ting rundt deg, vil være alene og kontemplere. Kunne hatt fullt av hermetikk og stearin\parafinlys, og hatt det kjempekoselig!
Forutsatt du vil leve uten strøm.
Men isteden for en hytte eller et skur, virker det som mindre arbeide og derfor mindre grunn til å frykte at noen skal "rive den ned".
Fremdeles, bekymret for tanken om at grunneier skal komme over den og anmelde meg. Hvis den er på statens eiendom, er kanskje terskelen høyere (skal en kommuneansatt liksom anmelde deg? tror du han gidder).
hva er den macig bus greia dere snakker om?
Trådstarter
33 6
Den "Magic Bus'n" er ikke så nøye - det var bare en henvisning til filmen Into the Wild, hvor han drar ut i Alaskas villmarka for å overleve for seg selv, og bor i sin "Magic Bus" (en gammel Volkswagen av de fine hvis jeg ikke husker feil). Jeg har hele tiden lurt på hvordan han i huleste fikk den bussen dit - siden det så så øde ut. Er nå ikke så nøye egentlig - kanskje de fraktet den med beltekjørtetøy
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Bygg deg en gapahuk.
Den bussen i "Into the Wild" var såvidt jeg husker bare noe han fant. Han tok ikke personlig og fraktet den dit.
Hvorfor ikke bare bygge en liten hytte? Det er jo noe som du klarer å sette opp på en dag hvis du er litt hendig.

Du må selvfølgelig kjøpe noen byggematerialer, men det er ikke så veldig mye penger faktisk.

Rimelig lett å ta ned igjen, og hvis du er forsiktig kan du nesten bare sette den ned en annen plass hvis du føler for det.
Sitat av Capn_Space Vis innlegg
Den "Magic Bus'n" er ikke så nøye - det var bare en henvisning til filmen Into the Wild, hvor han drar ut i Alaskas villmarka for å overleve for seg selv, og bor i sin "Magic Bus" (en gammel Volkswagen av de fine hvis jeg ikke husker feil). Jeg har hele tiden lurt på hvordan han i huleste fikk den bussen dit - siden det så så øde ut. Er nå ikke så nøye egentlig - kanskje de fraktet den med beltekjørtetøy
Vis hele sitatet...
helikoptrer slo aldrig inn?
En torvgamme burde jo funke ypperlig til ditt formål. Tenk å ha en slik stående!

http://tromsfylke.no/samisk/images/blafjell.jpg
Jeg ville heller ha satset på å prøve å bygge noe uti skogen som gapahuk, eller hvis du ønsker en litt mer levelig sak, så er gamme en fin sak. Far min, brødrene hans og faren hans bygde en gamme på 60-tallet, den er gravd 1 meter ned i bakken, rammeverker, gulv, vegger å tak er av tre, utvendig så er det lagt på ett tykt lag med torv, i tillegg så er det ett lite lag med glava og plast (fukt sperre) i mellom. Det er nesten 50 år siden den ble bygd og den står der ennå i samme stand som når den ble bygd vil jeg si, selvsagt så er det jo litt slitasje etter mange års bruk.

Innvendig så er det 4 senger, 2 bord, par stoler, 2-3 hyller, en bod, og en stor vedovn som varmer godt på selv de kaldeste vinterdagene. Og det går fint ann å bo i denne hele året, mangler selvsagt strøm, så det blir litt kjedelig i lengden.

Siden den er grav ett stykke ned så er ikkje så mye som er synlig på overflata, eneste man ser på overflata er en liten forhøyning der en pipe (fra vedovnen) stikk opp og utedasset (mørkegrønn farge, går i ett med naturen), så man må nesten vite hvor den ligger får å finne den.

EDIT: Litt seint ute
Sitat av natursvin Vis innlegg
En torvgamme burde jo funke ypperlig til ditt formål. Tenk å ha en slik stående!

http://tromsfylke.no/samisk/images/blafjell.jpg
Vis hele sitatet...
Sist endret av Masi; 18. mars 2011 kl. 13:22.
Trådstarter
33 6
Natursvin: Har tenkt på det. Var med på gammekurs og det er ikke så vanskelig. Men de sa det tok 3 voksne menn 3 uker å sette den opp (uten noe traktor og slikt da). Du kan faktisk bygge den uten en eneste spiker!! har du ei øks kan du trylle deg opp en bolig ut av dine egne hender --- Fantastisk!!
Problemet er: Det vil nok ta meg rundt en 3 måneder å gjøre det - hvis jeg ikke skal slite meg ut da. Ihvertfall hvis jeg skal gjøre det på egen hånd.... Og det er mye invistering for noe som kanskje blir revet ned -- har forstått det slik at det er fryktelig dyrt å kjøpe&gå ut tomt : bare tomtemålingsavgifta er vel på en 5-10000. Eller har noen hørt noe annet?

xavi0n: Of course!!! der har vi det

cos: Ikke like "cozy". Utsatt for vær og vind, på en annen måte. Du kan liksom ikke oppbevare ting der, over lang tid. Der blir fyllt av snø om vinteren. etc etc. Du kan liksom ikke sitte i den ved stearinlys og skrive, f.eks - hvis du ser for deg hva jeg mener.
Men jeg har tenkt på det hvis det skulle være en plass "for kortere tid".

tissemannX: Veldig interessant. Har du noen henvisning / steder på nettet som har noe instruksjoner? Jeg har nemlig ingen erfaring i oppsetting av hytter\skur\etc, noe jeg gjerne skulle hatt!!! Hadde vært så kjekt å visst at man kunne konstruere sitt eget krypinn!!

Takk for alle svar!!
Hva med å kjøpe en skikkelig lavvo med vedovn inni? Du finner enkelte typer som tåler meget mye!

Lykke til
Sitat av Capn_Space Vis innlegg
Natursvin: Har tenkt på det. Var med på gammekurs og det er ikke så vanskelig. Men de sa det tok 3 voksne menn 3 uker å sette den opp (uten noe traktor og slikt da). Du kan faktisk bygge den uten en eneste spiker!! har du ei øks kan du trylle deg opp en bolig ut av dine egne hender --- Fantastisk!!
Problemet er: Det vil nok ta meg rundt en 3 måneder å gjøre det - hvis jeg ikke skal slite meg ut da. Ihvertfall hvis jeg skal gjøre det på egen hånd.... Og det er mye invistering for noe som kanskje blir revet ned -- har forstått det slik at det er fryktelig dyrt å kjøpe&gå ut tomt : bare tomtemålingsavgifta er vel på en 5-10000. Eller har noen hørt noe annet?
Vis hele sitatet...
Her er det mange variabler som spiller inn:
1. Hvor mye du har tenkt å grave den ned, jo lengere ned jo mindre synlig og jo bedre isolert. Men gravingen tar vel lengst tid.
2. Skal du bruke rammeverk, hvis ja: må du ha matrialer å spikere, tar kanskje kortere tid å sette opp selve torven med rammeverk.
3. Hvor tykke vegger skal du, jo tykkere, jo større biter, jo mer veier torva som må bæres dit.
4. Skal du panele vegger, tak å gulv på innsiden.

Hvis man graver den godt ned, og minst mulige synlige spor på overflaten er det ganske vanskelig å finne gammer. Så hva skal du med tomt? Å da treng du ikkje å betale tomte-avgift.
Pressening holder, jeg og noen kompiser klarte oss i en uke med leatherman og en pressenning. Vi bor i skogen til vanlig og da så det hjalp jo (Maridalen utenfor Oslo)
Trådstarter
33 6
Masi: Tenkte, at hvis det tar så lang tid, vil det være såpass surt hvis noen grunneiere krever den rivd\anmelder meg, at jeg nesten føler jeg må ha tomt for å gjøre det. F.eks hvis jeg skal ha vedovn, så kan noen jegere (som ofte er i kontakt med grunneier), fort se røyken - og finne meg.
Hvis jeg ikke har ovn, ja - da kan det bli vanskeligere... Likevel, med så mye arbeid, er jeg redd for å bygge noe uten lov.

Vet ikke om det er noen som vet om noen steder hvor det er veldig billig for å kjøpe/oppmåle hyttetomt? Der i strøket jeg kom på, var den vel på oppunder 10'000!!! er noe av det dyreste jeg har hørt om - men teknisk etat der var jo også noen av de sløveste du kan smøre på brødskiva, så de skal vel ha godt betalt for det.


ragedAsian: God ide! Det har jeg ikke tenkt på! Hørt du kan få vedovn fraktet opp!
Men dette blir vel mer midlertidig? Hadde håpet å ha et annet som jeg visste jeg kunne "komme tilbake til". Er noe appelerende bare med tanken... Blir vel likevel litt vanskelig å ha den som noe "permanent" - jeg må sette den opp (noe som er et rimelig stort arbeide i seg selv, ihvertfall alene).Ellers, skal prøve å filosofere litt mer på lavvo-ideen, likte den!
Èn ting: Jeg har hørt at de kan være veldig dyre? Oppi 10-tusen lapper de òg, hvis de skal være solide? Leste i Lars Monsens villmarksbok òg, at lavvo konstruksjonen er svak for sterk storm. Kanskje husket jeg feil?
hva med forsvarets 16-mans lagtelt? er stort, solid, kommer med ovn, akkurat tungt nok til at du får bært det sammen med en kammerat, og koster en 5-7k på forsvarsbrukt.no
http://www.bisontelt.no/Bisontelt/La...0/Default.aspx I linken ser du skikkelige lavvoer som er laget for å stå fastmontert. Vet ikke prisen på de men de koster nok en del p.g.a kvalitet
Sist endret av ragedAsian; 18. mars 2011 kl. 14:02.
hvorfor i helvette ikke bare bygge deg en hytte da? hehe
Holder vel med en Fjellduk.
https://jerven.secure.flexiweb.no/page/4432/

Problemet med å bygge ting er jo at det er noen som eier skogen, ikke alltid like greit å bare dra inn en bil/campingvogn eller lage en hytte uten at noen bryr seg.

Med grunneiers tillatelse, mener jeg man kan sette opp en konstruksjon laget utelukkende av materialer ervervet lovlig i nærområdet. som f.eks gamme,lavvo og i teorien laftet tømmerhytte.
Neutral Good
Mith's Avatar
Hele planen din er feilslått i forhold til loven, siden allemannsretten bygger på at man ikke skal kunne ha slike baser. Det er lovpålagt å flytte seg etter to netter på samme sted, hvis ikke noe annet er avtalt med grunneier.
Sist endret av Mith; 18. mars 2011 kl. 14:21.
Haha, fantastisk tråd.
Aner jeg en norsk versjon av Unabomber i gjære her, eller?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Unabomber-cabin.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Kaczynski
Ang dette. Hvordan finner man ut hvem som er grunneier?
Trådstarter
33 6
Mange innlegg.

Kanskje jeg som må åpne sinnet mitt litt og se på nye muligheter -- det skurrer liksom litt ved lavvo\telt tanken..Takk for linken, Rage- Telt\lavvo virker dog så midlertidig.. Hadde tenkt noe som kanskje kunne vært ditt hjem en stund, om en noe ubehagelig. altså med bøker, en benk, lite vindu...
Men lavvoene så sterke ut da .... Problemet med de og (stort) telt, er jo at du må sette dem opp før du bruker dem. Da blir det vanskelig, f.eks, å være på opplegg i Oslo en natt, og så vite at du kommer fram til noe som er satt opp .....

Men lavvo tanken er den jeg tenner mest på sålangt - kanskje mest fordi jeg syns lavvo er koselig mens telt virker noe upersonlig.

Tror fremdeles campingvogn eller noe lignende (et enkelt skur, hvis man hadde kunnet bygge - men forestiller meg at dette er noe vanskelig?), hadde vært det ideelle - selv om det har mange baksider (kondens i vogna over en vinter, osv., blir fort råte). Tror det skal være mulig med god planlegging!!! Jeg får se om jeg forsøker å gjøre virkelighet av ideen min med campingvogna. Det innebærer en kombinasjon av at 1 jeg finner en (gratis) vogn. 2 Jeg får noen til å kjøre den. 3 Jeg finner et sted hvor jeg kan dra den, hvor den kan stå - uten å bli oppdaget av mennesker -- og hvor det er fysisk mulig å dra den fram med talje (hvis ingen har noen andre ideer til akkurat dette? - sette den på meisler og dra den med noen kompiser om vinteren?

Med vennlig hilsen

CaPn_spACe

Oi, mange innlegg!
Så ikke disse da jeg postet siste, kanskje de kom mens jeg skrev.


Takk for all interessen - veldig Stimulerende!


Mith: Vet dette. DEt blir nok lovbrytning i såfall, hvis det blir med campingvogn. Dette er en av de vanskelige momentene. Hvordan skal jeg få dratt den (fysisk) så langt inn i skogen - så langt som det er nødvendig for at den ikke skal bli funnet?
Tenkte meg talje, men dette vil bli vanskelig over lengre strekning. Og jeg aner hvor lett det er for folk å dukke over slike ting. Må selvsagt forsøke å drive litt gerilja i tillegg - og dekke den cameo, mose, og slikt - men aner fremdeles jeg må ha den langt av gårde for at det skal være safe.
Tanken har vært - at hvis jeg blir oppdaget, er det ikke så farlig - ei gratis campingvogn er ikke noe stort tap. Verre er det hvis jeg blir anmeldt, men det er en mindre risiko for - og må jeg i buret for å ha ordnet meg til på den måten, så ja - så får det vel være.

Verre er det å sette opp en gamme\hytte, og se den ødelagt etter måneders arbeid - og så må i buret.


*

Onkel Smågodt: Det var interessant. Det høres sannsynlig ut. Altså trenger jeg ikke byggetillatelse og lignende.
Hm.... Så, hvis jeg finner en snill grunneier - kan jeg lage gamme på tomta hans - kanskje mot løfte at han får gammen\eller blir donert bort, når jeg er ferdig med den etter noen år? en gamme som er bygd, står fort i tyve år - mer hvis du etterfyller med torv.
Men hvordan er det med eierforholdet? han kan ikke bare kaste meg ut? dette kan vel ordnes med en kontrakt - men jeg tror det vil være et langt søk å finne noen som er villig til dette. Med mindre jeg blir en kjent freak\forfatter, som alle vil ha på tomta si.


marius800: Hytte.. Kan ikke bygge (jeg har vært med på gammebygging); må frakte materiale; må ha egen tomt + oppmåling... alt sammen dyrt og veldig konsumerende

btw, må bort nå en stund, men kommer tilbake litt utpå ettermiddagen og deltar
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av solrikioo Vis innlegg
Ang dette. Hvordan finner man ut hvem som er grunneier?
Vis hele sitatet...
Statens kartverk har det overordnede ansvaret, men teknisk etat i den aktuelle kommunen har også denne informasjonen. Der kan du nok også få hjelp til evt. kommunale regler for hva man kan sette opp av byggverk.

Sitat av Capn_Space Vis innlegg
Mith: Vet dette. DEt blir nok lovbrytning i såfall, hvis det blir med campingvogn. Dette er en av de vanskelige momentene. Hvordan skal jeg få dratt den (fysisk) så langt inn i skogen - så langt som det er nødvendig for at den ikke skal bli funnet?
Tenkte meg talje, men dette vil bli vanskelig over lengre strekning. Og jeg aner hvor lett det er for folk å dukke over slike ting. Må selvsagt forsøke å drive litt gerilja i tillegg - og dekke den cameo, mose, og slikt - men aner fremdeles jeg må ha den langt av gårde for at det skal være safe.
Tanken har vært - at hvis jeg blir oppdaget, er det ikke så farlig - ei gratis campingvogn er ikke noe stort tap. Verre er det hvis jeg blir anmeldt, men det er en mindre risiko for - og må jeg i buret for å ha ordnet meg til på den måten, så ja - så får det vel være.
Vis hele sitatet...
Problemet når du skal flytte noe slik inn i skogen er at det er så og si umulig å gjøre dette uten at det blir merker i terrenget. I tillegg så brukes faktisk marka ganske hyppig her i landet, så å forsøke å snike inn noe slik uten at det blir oppdaget hadde jeg ikke forsøkt meg på. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor mange som bor i området rundt hvor lett der er for forbipasserende å oppdage noe slik. På den andre siden, hvis det er for langt ute i marka så har du problemet med jegere, fiskere, bærplukkere og andre friluftsfolk. Nå skal ikke jeg prate for alle grunneiere, men min erfaring er at de fleste kjenner området de eier veldig godt, så å skjule noe er rimelig vanskelig. Du blir nok anmeldt og faunakriminalitet straffes ganske hardt i forhold til hvor grov forbrytelsen virker for den vanlige mann i gata.
Hvorfor har de ikke fengsla han snøhulemannen da? Han bodde jo i samme snøhule i lang tid vel?
Sitat av Mith Vis innlegg
Hele planen din er feilslått i forhold til loven, siden allemannsretten bygger på at man ikke skal kunne ha slike baser. Det er lovpålagt å flytte seg etter to netter på samme sted, hvis ikke noe annet er avtalt med grunneier.
Vis hele sitatet...
Jævla tater lov.

Topic: Er jo flere som har gjort dette, har vel gått diverse serier på nrk om folk som gjør detta. Sover i telt, eter sånn død mann på boks. De har vel ofte med seg ei bikkje eller fem.
Det logiske valget for meg for å frakte et tungt objekt (campingvogn) langt unna befolkning vil være to snøscootere som drar den om vinteren, men da er du avhengig av løype og en annen person, for jeg tviler sterkt på at én snøscooter klarer å dra en campingvogn oppover fjellet, spesielt hvis det er noen over middels bratte bakker du må opp.

Forsåvidt er det laget flere gammer oppi skogen i hjembygda som bare er laget av produkter fra naturen, med unntak av ovn og pressening. Felle et par trær til rammeverk, pressening over og mose på toppen. Sengene inni er også laget av trær. Djævelsk vanskelig å se de er de også.
Sist endret av Elemental; 18. mars 2011 kl. 15:21.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Hvorfor har de ikke fengsla han snøhulemannen da? Han bodde jo i samme snøhule i lang tid vel?
Vis hele sitatet...
Såvidt meg bekjent så hadde han flere snøhuler han frekventerte. I tillegg så er det forskjell på å dra med seg en campingvogn ut i skogen og å bygge seg noe i snø. Det er vel heller ingen grunn til å anmelde mannen om han ter seg som folk, ikke forsøpler og har lov av grunneier å oppholde seg der. Ser ikke helt hvorfor du drar fram han.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Jævla tater lov.
Vis hele sitatet...
Loven er slik for å bla. hindre privatisering av norsk natur og sikre alle lik rett til å ferdes i utmark. Tillater man at folk bygger og bor overalt så blir det tilslutt ingen villmark igjen. Det har med andre ord fint lite med tatere å gjøre.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Topic: Er jo flere som har gjort dette, har vel gått diverse serier på nrk om folk som gjør detta. Sover i telt, eter sånn død mann på boks. De har vel ofte med seg ei bikkje eller fem.
Vis hele sitatet...
Å sove i telt kan alle gjøre, nesten hvor som helst og uten grunneiers tillatelse. Man kan derimot ikke sove nærmere enn 150m fra hus/hytter og man må flytte seg etter 2 netter. Man kan også ferdes fritt i strandsonen, selv om en del grunneiere setter opp skilt og gjerder. Man plikter selvfølgelig til å forlate området ryddig.
Så ja, det er rimelig mange som sover i telt, eter død mann på boks og har med seg hunder på tur.
Sist endret av Mith; 18. mars 2011 kl. 15:34.
Sitat av natursvin Vis innlegg
En torvgamme burde jo funke ypperlig til ditt formål. Tenk å ha en slik stående!

http://tromsfylke.no/samisk/images/blafjell.jpg
Vis hele sitatet...
Så ut som et hobbit hull :P
Du kan lage ski på campingvogna, brede fine meier. Så drar du den inn i marka med de snøscooterne du snakket om. Da trenger du ikke løype.. Så dekker du den til, kler den med stokker/villmarkspanel og løv og rask.
Støtter opp om at en gamme er det definitvt beste alternativet
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
Du kan lage ski på campingvogna, brede fine meier. Så drar du den inn i marka med de snøscooterne du snakket om. Da trenger du ikke løype.. Så dekker du den til, kler den med stokker/villmarkspanel og løv og rask.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig setter du ski på campingvogna, men lykke til å dra 1 tonn, selv med to snøscootere gjennom annet enn hardpakket løype.
Hvis det finnes ett fjell der du har lyst å være. Og det fjellet har kant slik at du kan være under, så kan du lage deg en "hytte" som er skjult under mose/torv. Så kan du lage vegger, dør, gulv, benk, seng og bål hvis du vil. Bruker du litt tid, så kan du også gjøre det slik at døren og eventuelt vinduet er skjult når du ikke er der. Defiance er jo ett super bra eksempel hvordan du kan leve i skogen lenge. Og hvordan de bygget hytter og levde i de. Greit nok, er den skogen litt større en det du snakker om. Men med god planlegging og god tid. Så kan du få det til.

Lykke til
Sist endret av Dæng; 18. mars 2011 kl. 16:46.
Trådstarter
33 6
Sitat av Dæng Vis innlegg
Hvis det finnes ett fjell der du har lyst å være. Og det fjellet har kant slik at du kan være under, så kan du lage deg en "hytte" som er skjult under mose/torv. Så kan du lage vegger, dør, gulv, benk, seng og bål hvis du vil. Bruker du litt tid, så kan du også gjøre det slik at døren og eventuelt vinduet er skjult når du ikke er der. Defiance er jo ett super bra eksempel hvordan du kan leve i skogen lenge. Og hvordan de bygget hytter og levde i de. Greit nok, er den skogen litt større en det du snakker om. Men med god planlegging og god tid. Så kan du få det til.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Har du noen henvisning? Er det et hotell? Prøvde å google men det kom opp så mye forskjellig.


Er forøvrig --VELDIG-- interessert i å høre mer om fjelloverheng\huler og lignende, gjerne litt opp i terrenget!!!!!
bare se et par sesonger av Bear Grylls' Man VS Wild!
Nerd på deltid
Sitat av Capn_Space Vis innlegg
Har du noen henvisning? Er det et hotell? Prøvde å google men det kom opp så mye forskjellig.
Vis hele sitatet...
Henvisning til en film. Defiance
Gjetter meg vilt til at trådstarter har hverken førerkort, bil eller fast jobb? Ser for meg utfordringer med å komme seg fram og tilbake til dette stedet du skal campe, som skal ligge så avside at ingen oppdager deg, med provianter osv.

Du skulle ikke gjort et litt enklere og bare leid deg en leilighet/hus på en gård eller et øde sted da?
Er det en gård med en del mål skog så får du sikkert lov til å telte og styre, pluss et varmt stille sted å trekke tilbake til når kulda setter inn og lyset forsvinner.
Trådstarter
33 6
Sitat av ugn Vis innlegg
Gjetter meg vilt til at trådstarter har hverken førerkort, bil eller fast jobb? Ser for meg utfordringer med å komme seg fram og tilbake til dette stedet du skal campe, som skal ligge så avside at ingen oppdager deg, med provianter osv.

Du skulle ikke gjort et litt enklere og bare leid deg en leilighet/hus på en gård eller et øde sted da?
Er det en gård med en del mål skog så får du sikkert lov til å telte og styre, pluss et varmt stille sted å trekke tilbake til når kulda setter inn og lyset forsvinner.
Vis hele sitatet...
Skulle hatt en fast plass. Altså, en som kan stå over måneder\år. Selv om det forfaller. Hvor jeg kunne hatt tingene mine.
Har søkt på en billig plass på gård, mot bytte mot arbeid - hvaenn for å få det rimelig. Men har ikke fått noen svar - fra Vestfold til Stavanger.
Er vel forståelig. Hvem vil ha en (ukjent) kar boende på eiendommen sin - mot småpenger?

Førerkort: Stemmer det. Som sagt i første innlegg, så ønsker jeg å dra den inn fra en skogsvei ved en riksvei, slik at jeg kan ta ekspress/langtgående busser. Som f.eks de som går fra oslo og rundt til distriktet rundt.
Bruk agregat og elektrisk oppvarming for å ungå synelig røyk, blir mer lyd tho
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Bruk agregat og elektrisk oppvarming for å ungå synelig røyk, blir mer lyd tho
Vis hele sitatet...
Like så greit å bygge seg kjernekraftverk da ved siden av.
virker på meg som TS gjerne vil ha ei hytte men er for kjip/lat/whatever til å bruke penger på det, da blir det fort vanskelig å finne på noe vettigt siden han gjerne også vil ungå å bedrive kriminell aktivitet (virker det som)
Sitat av Masi Vis innlegg
Like så greit å bygge seg kjernekraftverk da ved siden av.
Vis hele sitatet...
Agregat er ikke mye jobb å dra ut i skauen og kan være en god energiforsyning som kan brukes til det meste over en relativt kort periode. Skal en fyre over en lengere periode derimot kan vedovn være praktisk.

Agregat kan også være vanskelig å finne når de er i gang da enn bare har lyd å gå etter
Jeg ville gravd meg ned i bakken slik som vietcong gjorde. De hadde jo nærmest byer under jorden.
Eneste som er drit med Norge er at man skal ikke ta mange spadetak før man treffer grunn fjell.
Trådstarter
33 6
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Jeg ville gravd meg ned i bakken slik som vietcong gjorde. De hadde jo nærmest byer under jorden.
Eneste som er drit med Norge er at man skal ikke ta mange spadetak før man treffer grunn fjell.
Vis hele sitatet...
Interessant ide. De hadde vel masse mennesker for å greie å grave dem ut.

I Norge med sine mange fjell, ser jeg for meg grotter er mer å gå for... Hvis man kunne funnet en grotte i berget, trenger ikke være så stor - så kunne man kanskje "innredet" den. Dekket inngangen med plast, etc. Man kan kanskje bli plaget av trekk, fuktig atmosfære, og lignende - men å bo i en hule er noe jeg alltid har hatt lyst til å utforske. PM meg gjerne, hvis noen vet av noen grotter er lignende, noen steder.

Sitat av ztaale Vis innlegg
virker på meg som TS gjerne vil ha ei hytte men er for kjip/lat/whatever til å bruke penger på det, da blir det fort vanskelig å finne på noe vettigt siden han gjerne også vil ungå å bedrive kriminell aktivitet (virker det som)
Vis hele sitatet...


Kunne gjerne bygd meg en hytte - problemet er at Tomt & oppmålingsavgift er så dyrt!!! Så, ja - det blir jo selvsagt stående om pengene.
Men hvis man hører, at det å -GÅ OPP- en tomt, koster oppmot 10'000 i enkelte kommuner, så kan man forstå at det blir store summer etterhvert.

Dessuten skal det søkes om byggetillatelse, avgifter, skatt, ligningsverdi (du må kanskje få takstmann) (vet ikke om dette gjelder men skulle tro det gjaldt for skatt) ..... Og skal du bygge et utbygg på mer enn 5 m2 eller hva det er - så skal det søkes. Man forstår hvorfor det fjerner lysten, ikke mye frihet i Mr. Stat.
Derfor hadde jeg lyst å føre inn en campingvogn/evnt. sette opp en gamme - men jeg gjør dette fordi jeg ikke ønsker investere så mye hvis jeg risikerer at det blir revet.

Dyre byggematerialer: Det er dyrt med byggematerialer, + at de skal fraktes fra hvorenn de kjøpes (jeg har ikke bil), og ut i skogen.


Vil si jeg står på Moralsk Trygg grunn: Det er en stor skog der. Den tilhører alle oss, slik jeg ser det. Hvis noen eier store-store områder - og ikke bruker dem - føler jeg meg ikke feil med å bruke dem. Og har jeg lyst å bo der - midlertidig - ser jeg min rett i det, så lenge jeg ikke ødelegger - skogen er til for å brukes.
Jeg forstår ideen med fri utmark og ikke okkupering av skog, men jeg tror vi har så mye områder på så lite mennesker i Norge, at vi har råd til å gi rom for mennesker som har lyst å leve anderledes.
Ville vi hatt et "rikere" eller "fattigere" Norge, hvis vi hadde hatt noen flere "raringer" som bodde som einstøinger ute i skogen, - kanskje du kunne kommet over et lite gammetun på tur i skogen, kanskje med et par høner, raket mark, fyr på heimlaga peins,,, Jeg ville gjerne sett et slikt land - med litt mer albuerom, hvor alle ikke hadde blitt dyttet inn mot å presse tankene i den samme forma...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Mith Vis innlegg
Loven er slik for å bla. hindre privatisering av norsk natur og sikre alle lik rett til å ferdes i utmark. Tillater man at folk bygger og bor overalt så blir det tilslutt ingen villmark igjen. Det har med andre ord fint lite med tatere å gjøre.
Vis hele sitatet...
Du må ikke ta alt så forferdelig bokstavelig.
Sitat av Capn_Space Vis innlegg
PM meg gjerne, hvis noen vet av noen grotter er lignende, noen steder
Vis hele sitatet...
Er mange her jeg bor, men det er jo i sameland ( nord-norge ).
▼ ... over et år senere ... ▼
er jo masse rart i skogen som du kan lage soveplass av, problemet om vinteren blir vel og holde det varmt nok, så må nok ha et bål fyrt opp ganske ofte