Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 10038
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg har alltid månedskort. Hvis jeg en sjelden gang ikke har det, så er det fordi jeg enten har glemt det hjemme, eller fordi det akkurat har gått ut. Å bli tatt i kontroll på et av disse tidspunktene er svært irriterende, og det føles langt ifra rettferdig. Jeg er i utgangspunktet for at man skal betale for seg, men når systemet er så firkantet at det ikke finnes rom for å påvise og få uttelling for sine redelige hensikter, så synes jeg det er fair å løse saken på egenhånd.

Det en bør gjøre i et slikt tilfelle er å si at du har glemt legitimasjonen din hjemme, eventuelt sammen med månedskortet. Du blir bedt om å oppgi personalia, noe du gjør på ærlig vis. Det er straffbart å oppgi andres personalia, så det gjør du naturligvis ikke. Du vil få en bot, og bli bedt om å skrive under. Skriv under med en vilkårlig krusedull, og kast boten i søpla. Når purringen kommer i posten, sender du en klage i retur og opplyser om at du ikke befant deg på det aktuelle transportmiddelet i det aktuelle tidsrommet. Uten forevist ID og en signatur som matcher din, forlanger du at boten må frafalle.
Vis hele sitatet...
Isåfall har du møtt noen meget snille kontrollører. Får vi ikke vi forevist id, så ringer vi til politiet og får dem til å komme og ta personalia, det nytter heller ikke å skrive under med x eller julenissen, den skal matche underskrift på bank kort eller førerkort.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Isåfall har du møtt noen meget snille kontrollører. Får vi ikke vi forevist id, så ringer vi til politiet og får dem til å komme og ta personalia, det nytter heller ikke å skrive under med x eller julenissen, den skal matche underskrift på bank kort eller førerkort.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller meg sterkt tvilende til at politiet faktisk prioriterer å innhente personalia fra en sniker som i utgangspunktet ikke nekter å oppgi det til kontrolløren. Kontrolløren kan sjekke personnummer opp mot navn og adresse over telefon, og det er det samme politiet eventuelt ville gjort. Det er ikke påbudt å gå rundt med legitimasjon her i landet. Om dere ringer politiet, så vil nøyaktig det samme resultatet foreligge. Man oppgir personalia, og skriver under med en krusedull.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Dokument falsk? Du har ikke forfalsket noe dokument.... Du har gitt falsk personalia.
Vi sjekket dette da jeg jobbet som sikringsvakt for nsb også og eneste smekken på fingern var at vi ba deg komme med riktig personalia denne gangen. Alle vi ikke hadde leg på ble sjekket.
Var vi i skikkelig tvil eller du ikke ville tilkalte vi politiet og så om de hadde muligheten til å avlegge en visit
Vis hele sitatet...
Vel NSB anmeldte meg for dokumentforfalskning da jeg skrev under på boten med en random navn.
Kontrollører har faktisk annledning til å holde igjen snikere med makt inntil identitet er brakt på det rene. Så du kan bli anholdt til politiet kommer. Det kan ta lang tid.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
hunden til fettere til naboen min heter.
Vis hele sitatet...
Hva heter den?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg stiller meg sterkt tvilende til at politiet faktisk prioriterer å innhente personalia fra en sniker som i utgangspunktet ikke nekter å oppgi det til kontrolløren. Kontrolløren kan sjekke personnummer opp mot navn og adresse over telefon, og det er det samme politiet eventuelt ville gjort. Det er ikke påbudt å gå rundt med legitimasjon her i landet. Om dere ringer politiet, så vil nøyaktig det samme resultatet foreligge. Man oppgir personalia, og skriver under med en krusedull.
Vis hele sitatet...
Vi har hatt flere tilfeller tilogmed på fredagskvelder hvor de kommer. Som regel er vi meget sentralt i kontrollene våre og det er flere patruljer i nærheten så og stikke innom bussen vår og ta personalia koster dem så lite.
Flere ganger har vi også opplevd at folk har nektet og oppgi personlia og faktisk vært etterlyst. Så da blir de med politiet og får med seg boten sin også.
Nekter du og oppgi personalia til politiet også så havner du i arresten uansett.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Vi har hatt flere tilfeller tilogmed på fredagskvelder hvor de kommer. Som regel er vi meget sentralt i kontrollene våre og det er flere patruljer i nærheten så og stikke innom bussen vår og ta personalia koster dem så lite.
Flere ganger har vi også opplevd at folk har nektet og oppgi personlia og faktisk vært etterlyst. Så da blir de med politiet og får med seg boten sin også.
Nekter du og oppgi personalia til politiet også så havner du i arresten uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hva du argumenterer for her, men jeg snakker ikke om å nekte å oppgi personalia, verken til kontrollører eller politi.
Du stilte deg tvilende til at politiet kom, jeg sa at dette gjør de faktisk
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Så jeg kan altså glemme hele greia? Jeg hadde ikke annen "ID" en Visa Electron hvor mitt navn står, uten signatur. Oppga all personalia riktig etc. Signaturen min er veldig slurvete og det eneste stedet en lignende står er i passet mitt. Har de noen mulighet for å skjekke?

Skrev som sakt bare unden på gebyret jeg fikk i hånden.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Du stilte deg tvilende til at politiet kom, jeg sa at dette gjør de faktisk
Vis hele sitatet...
Det er bare litt forvirrende når du snakker om å nekte å oppgi personalia osv. Du mener altså at politiet kommer for å innhente personalia fra en person som allerede har oppgitt dette uten å krangle til kontrolløren? Kun fordi vedkommende ikke har ID, noe som heller ikke er påkrevd? Hva er hensikten med dette? Resultatet forblir jo det samme. Jeg har fortsatt vanskelig for å tro det, men det spiller for så vidt ingen rolle. Metoden fungerer uansett.
Politiet innhenter vi når de ikke har id med seg.
De skal ha noen form for id som underbygger påstanden om hvem de er, dette er ikke påkrevd av lov og vi kan heller ikke tvinge de til å oppgi personalia derfor sjekker vi alltid om politiet har tid.
Har de ikke tid må vi nesten bare prøve og bedømme aldern de oppgir og ser om det stemmer når kontrolløren ringer det inn for å sjekke.
Men selfølgelig kan du navn og person nr på kompisen din er dette nesten umulig for oss å gardere mot.
sa ikke du for noen poster siden at politiet kom, nå kommer de når de har tid?
De kommer som regel ja men ikke alltid. Det er noen ganger det rett og slett ikke er en bil ledig. Som regel har de tid men ikke alltid. Hvilken del er vanskelig og forstå? Jeg sa ikke at de alltid kommer. De kommer om de har tid ellerså går vi på det vi kan
den vanskelige delen er: "Du stilte deg tvilende til at politiet kom, jeg sa at dette gjør de faktisk"
så: "De kommer som regel ja men ikke alltid. Det er noen ganger det rett og slett ikke er en bil ledig. Som regel har de tid men ikke alltid"
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Ikke skli off topic her nå folkens. Kunne hvirkelig trengt hjelp nå.
Jeg har ikke noen prosentregning på hvor ofte de kommer men de kommer som oftest når vi trenger hjelp. Men foregår det et ran to kvartal lengere borte er vi ikke første prioritiet
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
1. Oppgi ditt navn og fødslesdato, du husker ikke hele personnummeret. Ikke alle som husker det nummeret.
2. Oppgi din adresse.
3. Si du ikke har legitimasjon. Si du har glemt lommeboka og det er derfor du heller ikke har billett.
4. Skriv en dårlig underskrift som absolutt ikke har noen like trekk som din ekte underskrift. Om de lurer, så har du dysleksi.

Da har de nok info til å gi deg bot og for å sende purring, men de kan ikke bekrefte 100% at det faktisk var deg.
Steg 3 og 4 er viktig, for det er det som gjør at de ikke kan si at det var deg. Hverken din ID eller underskrift var tilstedet.
Etter en måned får du purring, og da er greia at du forholder deg til det som om det er noen som kjenner deg godt som har brukt din personalia.
Du sender inn brev om at du aldri har vært i noen kontroll uten billett, og bla bla bla, vær kreativ.
De sender deg da svar om at de trenger kopi av gyldig legitimasjon, og 3 ganger din underskrift.
Kopier bankkortet, og skriv din ekte underskrift som matcher kortet, og sende det til dem.

Så får du nok et hyggelig brev tilbake hvor de beklager hendelsen, og mulig oppgir at om noen igjen bruker din personalia uten ID, så kontakter de politiet.
Basicly det mentalmelt skrev.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg har alltid månedskort. Hvis jeg en sjelden gang ikke har det, så er det fordi jeg enten har glemt det hjemme, eller fordi det akkurat har gått ut. Å bli tatt i kontroll på et av disse tidspunktene er svært irriterende, og det føles langt ifra rettferdig. Jeg er i utgangspunktet for at man skal betale for seg, men når systemet er så firkantet at det ikke finnes rom for å påvise og få uttelling for sine redelige hensikter, så synes jeg det er fair å løse saken på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Dette skjedde med en jeg kjenner ganske godt for et par dager siden! Han rakk bussen akkurat, så så han at det var securitasvakter som kontrollerte bussen.
Han sjekka månedskortet, og det hadde akkurat gått ut, så han rota frem småpenger fordi han sto fremst i bussen.
Dessverre hadde han akkurat ikke nok, og vakten slo seg vrang og nekta han å gå av bussen å kjøpe billett.
Han hadde en litt ilter diskusjon med kontrolløren, helt til vi stoppet på nationaltheateret, og da trykte han nødventilen(kontrolløren ba sjåføren ikke åpne døra)
og dro seg ut av bussen med kontrolløren på slep rundt hofta.
Kontrolløren prøvde seg på en mislykket wrestlingmanøver, som kasta dem begge på bakken,
men siden han jeg kjenner godt er kjapp og sprek,
så kom han seg ut av grepet og fikk reist seg fort og gikk avsteds.

Er noen som skal være så ekstremt kjipe. Var dog underholdende å se på da.
Så han jeg kjenner godt var sinna da han reiste seg, og skulle til å slå til vakta, men lot være fordi det ikke var nødvendig i det øyeblikket.

Har de lov å takle slik? Mener huske å lese at de har litt begrensede rettigheter?
Det som er kjipt med kontroller, er at de som bevist reiser ulovllig, aldri setter seg ned, men står med inngangen. Ser de at noen kontrollører kommer ombord, så går de av. Og venter på neste t-bane istedet.
Ei heller sjekker de alle, enkelte ganger så kan man bare gå å sette seg, smile litt til kontrollørene, og de kunne ikke brydd seg mindre :P
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
1. Oppgi ditt navn og fødslesdato, du husker ikke hele personnummeret. Ikke alle som husker det nummeret.
2. Oppgi din adresse.
3. Si du ikke har legitimasjon. Si du har glemt lommeboka og det er derfor du heller ikke har billett.
4. Skriv en dårlig underskrift som absolutt ikke har noen like trekk som din ekte underskrift. Om de lurer, så har du dysleksi.
Vis hele sitatet...
Greit nok, men ville det fungert og sendre tilbake min underskrift som også er lik den på gebyret? Kontrolløren har jo ikke noe som jeg har skrevet på, så hvordan kan de evt. se at den er lik?
Sitat av Up Vis innlegg
1. Oppgi ditt navn og fødslesdato, du husker ikke hele personnummeret. Ikke alle som husker det nummeret.
2. Oppgi din adresse.
3. Si du ikke har legitimasjon. Si du har glemt lommeboka og det er derfor du heller ikke har billett.
4. Skriv en dårlig underskrift som absolutt ikke har noen like trekk som din ekte underskrift. Om de lurer, så har du dysleksi.

Da har de nok info til å gi deg bot og for å sende purring, men de kan ikke bekrefte 100% at det faktisk var deg.
Steg 3 og 4 er viktig, for det er det som gjør at de ikke kan si at det var deg. Hverken din ID eller underskrift var tilstedet.
Etter en måned får du purring, og da er greia at du forholder deg til det som om det er noen som kjenner deg godt som har brukt din personalia.
Du sender inn brev om at du aldri har vært i noen kontroll uten billett, og bla bla bla, vær kreativ.
De sender deg da svar om at de trenger kopi av gyldig legitimasjon, og 3 ganger din underskrift.
Kopier bankkortet, og skriv din ekte underskrift som matcher kortet, og sende det til dem.

Så får du nok et hyggelig brev tilbake hvor de beklager hendelsen, og mulig oppgir at om noen igjen bruker din personalia uten ID, så kontakter de politiet.
Basicly det mentalmelt skrev.



Dette skjedde med en jeg kjenner ganske godt for et par dager siden! Han rakk bussen akkurat, så så han at det var securitasvakter som kontrollerte bussen.
Han sjekka månedskortet, og det hadde akkurat gått ut, så han rota frem småpenger fordi han sto fremst i bussen.
Dessverre hadde han akkurat ikke nok, og vakten slo seg vrang og nekta han å gå av bussen å kjøpe billett.
Han hadde en litt ilter diskusjon med kontrolløren, helt til vi stoppet på nationaltheateret, og da trykte han nødventilen(kontrolløren ba sjåføren ikke åpne døra)
og dro seg ut av bussen med kontrolløren på slep rundt hofta.
Kontrolløren prøvde seg på en mislykket wrestlingmanøver, som kasta dem begge på bakken,
men siden han jeg kjenner godt er kjapp og sprek,
så kom han seg ut av grepet og fikk reist seg fort og gikk avsteds.

Er noen som skal være så ekstremt kjipe. Var dog underholdende å se på da.
Så han jeg kjenner godt var sinna da han reiste seg, og skulle til å slå til vakta, men lot være fordi det ikke var nødvendig i det øyeblikket.

Har de lov å takle slik? Mener huske å lese at de har litt begrensede rettigheter?
Vis hele sitatet...
Vi har rett til å holde deg tilbake om du forsøker og unndra deg kontroll. Vi kan da bruke minst mulig makt men har selv bært en 19 åring i høye hæler skrikende og hylende tilbake på bussen. Pleier ikke og utarte seg så mye men selfølgelig er det ikke noe jeg liker bedre enn en god joggetur
Har selv månedskort, men det skjer jo at jeg glemmer det og ikke oppdager dette før jeg er på bussen/banen, så jeg vil takke Mentalmelt for det gode tipset om en slik situasjon skulle oppstå!

Videre er jeg usikker på hvor mye sympati jeg har for TS... Du burde vite at du ikke bør sette deg på ubetjent når det står klart og tydelig at man ikke skal det. Jeg vet du sier at du bare var glad for å komme på og derfor satte deg, men dørene er oransje og tydelig merket, så det holder nok ikke, dessverre. Bare gå på og kom deg til en betjent vogn. Altfor mange som bevisst sniker og bruker slike unnskyldninger til at vi kan forvente at de tror deg - selv om det du sier kanskje er sant

OT: Jeg sniker selv når jeg reiser Fredrikstad-Oslo, og med god samvittighet også, pga de sykt høye prisene. Vet at NSB ikke akkurat setter budsjettet selv, men jeg nekter å bøye meg for de syke prisene bare fordi skylda ligger hos et tredje ledd (staten). Her mener jeg staten må ta ansvaret. Billig, eller nesten gratis(!), kollektivtrafikk er helt gjennomførbart både praktisk og økonomisk. Sett ned prisene til et fornuftig nivå, så betaler jeg og sikkert mange andre også.

Sorry for off-topic, men ville bare påpeke at jeg ikke er en av de som står staut og forsvarer systemet "fordi det er sånn"

Men lykke til, og husk på tipsene du har fått, så reiser du gratis resten av livet
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har blitt tatt i sniking X antall ganger, både med og uten ID. Når jeg ikke har hatt med meg har jeg kun oppgitt person nummer og nødvendig personalia, har aldri hørt snakk om at de skal tilkalle politiet en gang.

Men når jeg drakk en pils tilkalte de faktisk politiet. For et land vi bor i....
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Pokker heller.. Fikk nå tilbake brev med svar på klagen min. De sier at jeg må sende bilde av legitimasjon. Noen tips? Burde jeg sende eller ignorere eller? Som sakt så viste jeg aldri leg der og da.