Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  183 12409
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Då kan eg kaste ut at vinden ikkje eksisterer.
Per dags dato har ingen sett vinden, men det dei har sett er efekta av vinden.
Vinden er usynleg,slik er og gud, men han virker i meg, og i deg.
Vis hele sitatet...
Vi har beviser på at vinden eksisterer sjøl om den ikke er synlig, den kan detekteres på andre måter. Det var forresten et skrekkelig dårlig argument. Vi har derimot ingen troverdige bevis på at det eksisterer noen form for helbredelser som fungerer utover placeboeffekten, og en kan si akkurat det samme om Gud. Disse to formene for overtro er basert på antakelser og ingen konkrete bevis.
Så att ein person er sjuk blir frisk, er ikkje bevis nok for deg at denne personen har hatt ei eller anna oppleving av noko som ein ikkje klarer forklare, som førte til det bedre. Du klare ikkej bevise det, du kalrer ikkje forstå det, det er nokre ting som ein ikkje skal forstå her i livet. Men det er heilt naturlig når ein er ein del av det.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Hvor har han sagt at han er urokkelig i troen om at det ikke finnes noen gud? At man er ateist betyr ikke at man TROR at det ikke finnes noen gud. Det handler ikke noe om tro i det hele tatt faktisk, mere det motsatte.
Vis hele sitatet...
Han har ikke sagt dette, men han stilte samme spørsmål til en annen person. Les innlegget hans som jeg siterte, og les så innlegget mitt på nytt. Du forstår nok poenget mitt. Legg spesielt merke til det siste avsnittet.

Hvis du spør meg om en gud finnes eller ikke kan jeg ikke si med hundre prosent sikkerhet ja eller nei, fordi man rett og slett ikke kan vite helt sikkert.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Du kan ikke si dette med hundre prosent sikkerhet. Det kan heller ikke jeg. Der har vi alle våre egne meninger, eller tro om du vil.

Det samme gjelder også på spørsmål om flyvende giraffer og svevende tekanner. Ettersom du påstår at en gud finnes, er det deg bevisbyrden ligger på. Jeg derimot, påstår ingenting, men rett og slett at siden man ikke vet er det bedre å basere seg på vitenskapelige fakta som kan dokumenteres og testes.
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskelig for å tro at universet har blitt skapt av seg selv og ut av intet. Da tror jeg at noen eller noe må ha stått bak. Ellers så sverger jeg først og fremst til vitenskapen. Men det at alt bare har oppstått fra intet blir for meg ett paradoks. Jeg kan ikke bevise noe som helst, men det kan ikke du heller. Eller vet du hva som forårsaket Big Bang? Her er man ennå ikke enige om hendelsesforløpet.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hva jeg tror på, det er ikke så rent lite, men jeg tror ikke på noen form for gud slik den blir fremstilt i kristendommen eller noen annen religion jeg har hørt om. Jeg tror ikke det finnes en bevissthet som følger med på og lytter til alle menneskene på jorda. Jeg utelukker derimot ikke at det kanskje finnes noe "større" en hva jeg eller noen person alene er, men ser ganske enkelt på dette som en naturlig følge av at dersom flere slår hodene sine sammen, kan de tenke ut og prestere ting man ikke er i stand til alene.
Vis hele sitatet...
Jeg er sikker på at det finnes noe som er større enn oss der ute. Om dette er Gud som beskrevet i bibelen eller ett annet høyere vesen er selvsagt umulig å si, men jeg liker å tro at en høyere makt finnes. Jeg forstår at dersom jeg hadde vokst opp i midtøsten, så hadde jeg nok valgt en annen religion, men grunnlaget hadde vært det samme. Jeg har vanskelig med å akseptere at materie og liv bare kan oppstå av seg selv og ut i fra intet.
Sist endret av caperno; 17. desember 2010 kl. 04:03.
Ts: jeg synes det er modig gjort av deg å starte en slik tråd på freak. Spesielt med tank på hva slags reaksjoner man ofte kan vente seg her

Synes det er ærlig modig og likefremt av deg.

Derfor så skal jeg svare på spørsmålene dine etter beste evne.

Du skriver:
Er du enig i at:

Gud ser
alt?
Ja men ikke nødvendigvis samtidig og hele tiden, og jeg tror heller ikke at gud ser med øynene. Likefremt tror jeg heller ikke at gud tyvtitter eller spionerer

Gud har evig liv?
Ja gud har alltid vært og kommer alltid til å være. Gud er ikke bundet av tid. tid eksisterer kun i den matrialiserte verden og hos det fysiske legeme. Jeg tror på en høyere bevissthet som ikke er bundet av det matrialiserte og det fysiske.

Gud er ikke skapt men alltid eksistert?
Ja, gud er alt og alle. Gud er "den ene" En er alle. Alle er en.

Gud er universet og universet er gud? Ja

Det finnes bare en gud?
Ja da det ikke finnes noen ting igjen som kan være andre guder, hvis gud er alt.

Universet hadde ikke eksistert hvis det ikke fantes gud?
Gud er evigheten. Han er universet. Alt er under gud. Gud er under alt. Har alltid vært, kommer alltid til å være. Tid, begynnelse og slutt hører det fysiske legem til, og den matrialiserte verden. Tid er ett sekundært begrep som kun eksisterer innefor evigheten.

Så hvem eller hva er gud?
Gud er alt. Alle er gud.

Jeg tar forbehold om at jeg ikke kan kildevise til mine påstander. Dette er er mine egne personlige oppfatninger. Jeg er helt åpen for at mange er uenig. Jeg er likevel ikke interessert i å diskutere dette med noen, da jeg finner det uinteressant for begge parter. Jeg føler ikke noe som helst ansvar for å måtte bevise, eller forsvare disse påstandene for noen. Jeg er heller ikke avhengig av å spre dette budskapet som en misjonær, eller av at andre bifaller mine synspunkter eller er enige. Jeg er helt åpen for andre sannheter som er vel så riktige som min egen. Det er flere veier til roma, og det finnes en for ett hvert behov, en hver forutsetining og at disse er individuelt tilpassede sannheter som alle er tjent med.

Jeg vet ikke om jeg synes "GUD" er det rette navnet på denne Ultimate Ene som er alt. Gud er et for personifisert symbol for denne kraften etter min smak.
Sist endret av Lilje; 17. desember 2010 kl. 04:04. Grunn: pga mellomrom og slikt
Gud ser alt? Han ser ikke alt, og forstår ikke alt, men vil alltid være på leit etter de og se å forstå alt. Akuratt som du gjør nå.
Gud har evig liv? Yes
Gud er ikke skapt men alltid eksistert?
Gud er universet og universet er gud? Ja, hvorfor? Fordi enhet er alt, alt som eksiterer er 1.
Du inni alt. i mangel på bedre utdypelse.
Det finnes bare en gud? Det finnes bare en skaper av alt, men flere utvidelser av "guder".
Universet hadde ikke eksistert hvis det ikke fantes gud?Det å ikke eksistere er en illusjon,
tenk deg godt om, hva er "ingenting" .. elle "det å ikke eksitere",hva er de?.Jeg overlater resten av svare til deg.
Also, de hadde vel også blitt ca de samme some å spørr om dem hadde lagt alle de tøffe bilspillene viss biler ikke hadde eksistert,
trenger jo en modell i spillet??


Nå med det jeg har skrevet ovenfor, forstår dere ikke at det er vi, oss mennesker som er gudene?
Og du har muligheten til å prøve å forstå, hva og hvorfor du er, rett og slett finne utav deg selv!. hvor gudlig er ikke det????

Med de sakt, så har jeg ingen forventninger til noen skal tro mine ord, or whatever.
Sanhet er noe du oppdager selv, og ikke gjennom andre, da blir det bare "Tro" utav hele suppa
Jeg har ikke mer/mindre respekt for de som er kristne, men jeg tror en gjennomsnittslig religiøs person er dummere enn en gjennosnittslig ateist.

Sitat av caperno Vis innlegg
Nettopp. Du kan ikke si dette med hundre prosent sikkerhet. Det kan heller ikke jeg. Der har vi alle våre egne meninger, eller tro om du vil.
Vis hele sitatet...
Joda, men er jo forskjell å tro på teorier som er forsterket av masse eksperimenter, enn å tro på f.eks. kristendom som jeg ikke ser én eneste grunn for å tro på, og bibelen inneholder vel hundrevis av påstander som har blitt motbevist.
http://www.27bslash6.com/easter.html


Han her vant kristen diskusjonen på internett for lenge sia. Så vidre utkjempelse er unødvendig.
Syntes da denne er ganske fin

http://www.youtube.com/watch?v=jk6ILZAaAMI

Selve poenget hans kommer frem fra ca 3 minutter
Når man er inne på temaet Gud (og religion) er dette en fin film man bør ta seg tid til å se: http://www.youtube.com/watch?v=sXhLxl5tM9Y

And I quote: Religion must die for Mankind to live
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg hadde ledd av deg. På samme måte som jeg ler av scientologer.
Ikke fordi at jeg ikke respekterer deres tro, men fordi at jeg ser på det som en heller dårlig sci-fi historie. Av alle religioner som jeg har kjennskap til, så er scientologismen den eneste religionen som jeg ikke tar seriøst.

Det er forøvrig din rett til å være kritisk til kristendommen og andre religioner. Du får også tro på hva du vil. Ikke la meg stoppe deg
Vis hele sitatet...
Javel ja, så scientologi er en dårlig sci-fi historie?

http://gallery.roadbikereview.com/data/roadbike/500/christianity.jpg
Finner det like sannsynlig at magi eksisterer, men hvis jeg skulle valgt av de to så hadde nok magi veid tyngst. Fly virker jo sykt mye diggere enn å gå på vannet
Elsker dette spirituelle supermarkedet som religion og tro har utviklet seg til.
Sitat av Swii Vis innlegg
Er selv kristen og jeg skjønner ikke helt hvor så mange har et "negativt" syn på kristendom ( min oppfattning ). Det er jo en tro og man bør respektere hverandre for sin tro.

Men jeg skjønner at det er vanskelig å tro på noe så stort som Gud. Han som skapte alt, rettferdighet osv. Men for meg er det like vanskelig å forstå at noen tror på et kjempesmell utifra ingenting. Så hva er ingenting? Hvordan kom smellet.

( kunne skrevet mer og mer utfyllende men er ganske trøtt )
Vis hele sitatet...
etter hva jeg har lest så kom smellet av at antimateriale kom i kontakt med ett eller annet, å skapte en reaksjon! :P

og jo, jeg ser på det som fult moralskt riktig å se "ned" på en religiøs, kanskje ikke i samfunnet, men for meg personlig. Så har jeg knapt respekt for religøse, bare fordi deres uvitenhet, naivietet, evne til å se bort fra det negative er helt absurd! gå til en psykololg!
Sitat av RandomNatural Vis innlegg
etter hva jeg har lest så kom smellet av at antimateriale kom i kontakt med ett eller annet, å skapte en reaksjon! :P

og jo, jeg ser på det som fult moralskt riktig å se "ned" på en religiøs, kanskje ikke i samfunnet, men for meg personlig. Så har jeg knapt respekt for religøse, bare fordi deres uvitenhet, naivietet, evne til å se bort fra det negative er helt absurd! gå til en psykololg!
Vis hele sitatet...


Så du synes at det er riktig å undertrykke de som ikke tror det samme som deg?

Det er slik jeg tolker det du sier nå
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Hvorfor kan dere ikke komme med noe med fruktbart enn uttalelsene dere hittil har kommet med? Å påstå at Gud ikke eksisterer fordi mennesket har skapt det er ikke akkurat en holdbar påstand i mitt synspunkt. Dette er vel et tema som kan diskuteres på et veldig mye dypere plan enn slik?
Vis hele sitatet...
Som det er sagt så mange gange tidligere så ligger bevisbyrden hos de troende i slike sammenhenger, for meg stiller dette på lik linje som å påstå at spøkelser finnes.
Jeg mener at en påstand som fornekter Guds eksistens er like gyldig som en påstand som går motsatt vei, faktisk mer gyldig og troverdig- rett og slett pga. vi aldri har fått noen konkrete beviser for Guds eksistens.
For min del blir det da logisk å gå ut fra at:
Sitat av Cappy Vis innlegg
Gud eksisterer kun som en menneskelig vrangforestilling..
Vis hele sitatet...
Jeg mener at denne påstanden styrkes når man tenker på at "underets tid" var for flere tusen år siden da mennesker var svært mottagelige for alt som hadde med guder og mytologi å gjøre og dessuten var religionsfrihet i praksis ikkeeksisterende.
Dessuten ble individer som hadde opplevd angivelige mirakler mottatt med stor oppmerksomhet og ståhei, de ble nesten som lokale folkehelter.
Nå er vi generelt sett mer reflekterte, vitenskaplig anlagt og oppegående individer enn for feks. 2000 år siden.

Noen som har lekt hviskeleken?
Prøv da å klemme inn de faktorene jeg nevnte ovenfor inn i leken for så å utføre et slags tankeeksperiment som går ut på hvordan litt merkelige hendelser plutselig kan oppfattes som de mest overdådige mirakler.
Jeg syns ikke dette er spesielt vanskelig å forstå.

Og til slutt; hvilke undere har vi sett i nyere historie?

Her kan man lese mer om hvordan man skal forstå og tolke vrangforestillinger, poenget mitt kommer først etter eksempel 4, men det kan være lurt å lese hele artikkelen: http://departementet.org/v1/2010/11/...orestillinger/

Det er mulig at jeg tar uttalelsen din ut av kontekst ved å markere den, men da får du heller følge opp.
Mister troen på menneskeheten når jeg leser ting som kristene skriver.... Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan ett menneske kan bli så hjernevasket, naiv og rett og slett dum. Voks opp og slutt å tro på fantasi figurer for faen.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Hvorfor kan dere ikke komme med noe med fruktbart enn uttalelsene dere hittil har kommet med? Å påstå at Gud ikke eksisterer fordi mennesket har skapt det er ikke akkurat en holdbar påstand i mitt synspunkt. Dette er vel et tema som kan diskuteres på et veldig mye dypere plan enn slik?
Vis hele sitatet...
Men hvem står igjen og høres splitterpine gal ut?

Han som sier "Hei jeg tror det er en dude som har skapt alt og han ser alt i hele verden"

Eller han som sier "Jeg tror du er sånn godt på vei hjernevaska"
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Å spørre et spørsmål angående kristendommen og Gud her på nFF er nyttesløst fordi alle geeksene har bestemt seg for at det ikke fins en gud. Er kun et fåtall kristne her, inkludert meg. Det er en TRO, som jeg syns virker mest fornuftig. Hva dere andre sier og mener kommer ikke til å forandre min tro og mitt syn i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Ikke trangsynt i det hele tatt de såkalte religiøse? Jeg tror Gud er en oppfinnelse for at de maktsyke personene her i verden skal ha noe å kontrollere massene med. Svake mennesker har en tendens til å måtte ha noe å tro på i en kaotisk verden. Ser det samme over hele linjen, de har igrunn veldig ofte ikke egne meninger, selv om sin egen tro og det meste av deres meninger kommer fra den lokale presten/mullaens tolkninger av eventyrbøkene i respektive religion.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Å spørre et spørsmål angående kristendommen og Gud her på nFF er nyttesløst fordi alle geeksene har bestemt seg for at det ikke fins en gud.
Vis hele sitatet...
Denne må du lengre ut på landet med. Jeg nekter å tro at tom. flertallet av de her inne ("geeksene") er gnostiske ateister.
Sitat av Donkeybrain
Det er en TRO, som jeg syns virker mest fornuftig.
Vis hele sitatet...
Å si at en tro er fornuftig, det skurrer kraftig med minne forestillinger om begrepene.
Sitat av Donkeybrain
Hva dere andre sier og mener kommer ikke til å forandre min tro og mitt syn i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Dette virker særdelese lite fornuftig (jfr. den forrige biten jeg siterte deg på).

Sitat av Johnny B
Dessverre har det seg slik at nevrologene ved "University of California" har funnet en sammenheng med den åndelige transcedensen og følelsen av et mystisk nærver, med stimuleringen av deler av tinninglappen. Hvor de da faktisk har klart å reproduere slike følelser hos irrelgiøse mennesker. (hentet fra "hjernen", skrevet av Rita Carter) Dette beviser riktig nok på ingen måte at gud ikke eksisterer, men er et interessant aspekt i forhold til teologien.
Vis hele sitatet...
"Dessverre"? Hvorfor bruker du dette ordet?

Sitat av Johnny B
Selv ser jeg på det å være religiøs/tro på noe overnaturlig (De to går kanskje ikke hånd i hånd?) som en ignorant, men samtidig positiv måte å leve livet sitt på, med tanke på at det automatisk fjerner mange av de både moralske og psykisk utfordrende problemstillingene vi mennesker møter i hverdagen.
"Tar de livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar du lykken ifra ham med det samme", right?
Vis hele sitatet...
No. Not right. Tvert imot tror jeg den fører med seg en hel haug problemstillinger og utdaterte doktriner, som fører til at folk føler, tenker og gjør helt forferdelige ting.

Sitat av sanasana Vis innlegg
Men først og fremst er religion ett verktøy for å samle folk i rolig og nyttig samkvem.
Vis hele sitatet...
Isåfall har det ikke blitt brukt på riktig måte. Situasjonen som den er idag mtp religioner vil jeg kalle alt annet enn et "rolig og nyttig samkvem".

Sitat av sanasana
Hva som finnes der ute vet ingen,så kansje det finnes en gud
Vis hele sitatet...
Kan du spesifisere hva du mener med "der ute"? I tillegg lurer du inn én eller flere guder her. Hvorfor? Du virker som såpass vag at du kunne sagt "tja... kanskje?" om jeg fortalte deg at jeg tror vi alle stammer fra snørret til en svær usynlig hamster. Til og med om du ikke kan si med sikkerhet at hamsteren(/guden) ikke finnes, så er ikke dette en bra grunn til å tro på den.

Sitat av sanasana
(gudinnede De finns vet jeg)
Vis hele sitatet...
Jeg gjør antagelsen at du her mener noe som "flotte jenter omtrent på din alder". Hvorfor kalle dem gudinner? Joda, det kan godt menes som en slags spøk og/eller smiger til kvinner, men hvorfor bruke ordet "gudinner" om dem? Det virker som om det herifra er kort vei til å si "imponerende/flotte ting kan ikke skje uten at en eller annen gud har en finger i spillet". Det forringer og bagatelliserer det mennesker har fått til.

Sitat av sanasana
Men enn så lenge må vi moderne menesker leve i uvitene om det.
Vis hele sitatet...
Det samme må vi om Russells tekanne, og den usynlige hamsteren min. Det virker som om du forventer at vi kan bevise eller motbevise eksistensen til dem alle i fremtiden (nei; poenget til Bertram Russell var ikke å få folk til å bygge teleskoper gode nok til å kunne oppdage en tekanne. Her er poenget oppsummert i en setning.)

For 5 tusen år siden levde det folk som var like intelegente som oss
Vis hele sitatet...
Arten vår blir smartere for hver generasjon. Ikke at dette bidrar mye til diskusjonen


Sitat av Swii Vis innlegg
Hvor mange Skrifter finner vi at Jesus levde? Flere hundre forskjellige skrifter!
Vis hele sitatet...
1: Antall er ikke noe argument. 2: Har du ett konkret eksempel? Hvordan skal man kunne argumentere mot noe så vagt som "flere hundre forskjellige"?

Sitat av Hackett Vis innlegg
Herregud! Hvorfor sitte å gruble på hvordan verden ble til? Det er INGEN som vet det.
Vis hele sitatet...
Mennesket er nysgjerrig. Denne nysgjerrigheten har ført til massevis av flotte ting. Det virker som om du bruker "ingen vet hvordan verden ble til" som et argument mot å gruble på det. Tvert imot; jeg vil heller si "hvorfor gruble på noe vi vet, når vi kan gruble på noe vi ikke vet?". (Jeg går forresten ut ifra at du mener "universet" når du sier "verden". Jeg tror du kan dra nytte av å lese litt om sikker viten.)

Sitat av caperno Vis innlegg
Sitat av daaa
Så dere kristne, hadde dere behandla mitt syn på tekanner som spinner rundt jorda med respekt på samma måte som dere forventer jeg skal tro på alt det pisspreiket i Bibelen?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ledd av deg. På samme måte som jeg ler av scientologer.
Ikke fordi at jeg ikke respekterer deres tro, men fordi at jeg ser på det som en heller dårlig sci-fi historie. Av alle religioner som jeg har kjennskap til, så er scientologismen den eneste religionen som jeg ikke tar seriøst.
Vis hele sitatet...
...
Du ville ledd av ham. Men ikke fordi han trodde det på dårlig grunnlag (som btw kunne tolkes som hyklersk når det kommer fra en kristen), men fordi du "ser på det som en heller dårlig sci-fi historie"? Jeg vet ikke helt hva som ville vært mest hyklersk av deg, og ser frem til at du prøver å svare på Sargasm.

Sitat av Uncle_Sylvert Vis innlegg
kan vi ikke bare bli enige om at det finnes ting der ute som vi gankse enkelt ikke vet om?
Vis hele sitatet...
Den gruppen mennesker jeg først kommer på når jeg leser dette er vitenskapsfolk. Forskere. Seriøse vitenskapsfolk er veldig forsiktige med å si at de har sikker viten om noe.

I motsetning til mange religiøse, som ofte er gnostiske.

Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Kristendommen følger ikke det gamle testamentet, men det nye testamentet. Det som du har quota der gjelder for veldig, merk veldig, ortodokse jøder.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruker kristendommen da fortsatt hele bibelen, og ikke bare NT?

Sitat av FpsDog Vis innlegg
Så att ein person er sjuk blir frisk, er ikkje bevis nok for deg at denne personen har hatt ei eller anna oppleving av noko som ein ikkje klarer forklare, som førte til det bedre.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det at en person som var syk ble frisk være et bevis for en opplevelse vi ikke kan forklare? Det finnes medisinske forklaringer på at syke personer blir friske. Hvorfor skal vi ikke bruke disse?
Sitat av FpsDog
Du klare ikkej bevise det, du kalrer ikkje forstå det, det er nokre ting som ein ikkje skal forstå her i livet. Men det er heilt naturlig når ein er ein del av det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det "noen ting en ikke skal forstå i livet"? Og hvem er det som "bestemmer" hvilke disse er? Er det slik at t.d. et naturfenomen vi ikke forstår, ikke skal forstås, helt til vi forstår det? Grensene blir skjøvet fremover for hver oppdagelse?

Sitat av caperno Vis innlegg
Nettopp. Du kan ikke si dette med hundre prosent sikkerhet. Det kan heller ikke jeg. Der har vi alle våre egne meninger, eller tro om du vil.
Vis hele sitatet...
Igjen et argument om sikker viten. Med dette høres du ut som en silopsist, og dét bringer ihvertfall ikke diskusjonen videre. Du likestiller andlov5000 sine velbegrunnede antagelser og forestillinger, med dine egne. Som ikke er velbegrunnede. En motbydelig måte å diskutere på.

Sitat av caperno
Jeg har vanskelig for å tro at universet har blitt skapt av seg selv og ut av intet. Da tror jeg at noen eller noe må ha stått bak. Ellers så sverger jeg først og fremst til vitenskapen. Men det at alt bare har oppstått fra intet blir for meg ett paradoks. Jeg kan ikke bevise noe som helst, men det kan ikke du heller. Eller vet du hva som forårsaket Big Bang? Her er man ennå ikke enige om hendelsesforløpet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror foredraget "A Universe From Nothing", av Lawrence Krauss vil interessere deg veldig.

Sitat av caperno
Jeg er sikker på at det finnes noe som er større enn oss der ute. Om dette er Gud som beskrevet i bibelen eller ett annet høyere vesen er selvsagt umulig å si, men jeg liker å tro at en høyere makt finnes.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du sikker på dette? Og er det et gyldig argument at du liker å tro noe? Harris sin kjøleskapsdiamant popper opp i tankene mine (Trenger bare Ctrl+F ned til avsnittet, uten å lese det før).

Sitat av Lilje Vis innlegg
Gud er universet og universet er gud? Ja
Vis hele sitatet...
Hvorfor da kalle dette "gud"?

Sitat av Lilje
Jeg tar forbehold om at jeg ikke kan kildevise til mine påstander. Dette er er mine egne personlige oppfatninger. Jeg er helt åpen for at mange er uenig. Jeg er likevel ikke interessert i å diskutere dette med noen, da jeg finner det uinteressant for begge parter. Jeg føler ikke noe som helst ansvar for å måtte bevise, eller forsvare disse påstandene for noen.
Vis hele sitatet...
I rest my case.

Sitat av In space Vis innlegg
Det å ikke eksistere er en illusjon, tenk deg godt om, hva er "ingenting" .. elle "det å ikke eksitere",hva er de?.Jeg overlater resten av svare til deg.
Also, de hadde vel også blitt ca de samme some å spørr om dem hadde lagt alle de tøffe bilspillene viss biler ikke hadde eksistert,
trenger jo en modell i spillet??
Vis hele sitatet...
Robot Unicorn Attack. Kom tilbake når du har bedre argumenter.

Sitat av In space
Nå med det jeg har skrevet ovenfor, forstår dere ikke at det er vi, oss mennesker som er gudene?
Vis hele sitatet...
Nei. Det forstår jeg ikke. For ovenfor skriver du bla.a. at:
  • guden har evig liv
  • guden er universet
Derfor forstår jeg det ikke.

Sitat av In space
Og du har muligheten til å prøve å forstå, hva og hvorfor du er, rett og slett finne utav deg selv!. hvor gudlig er ikke det????
Vis hele sitatet...
Med de beskrivelsene av guder jeg har hørt og lest, vil jeg ikke si at dette er "gudlig" i det hele tatt. Menneskelig? Absolutt. Men ikke "gudlig".

Sitat av In space
Med de sakt, så har jeg ingen forventninger til noen skal tro mine ord, or whatever.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg faktisk full forståelse for.

Jonta
Agnostisk ateistisk antiteist
En stille applaus til deg Jonta.
Selv liker jeg ikke tanken på at andre enn jeg skal bestemme hva jeg skal legge i et så viktig begrep som gud. Mange organiserte religioner, slik jeg ser det, hindrer mennesket i å utfolde seg selv og reflektere på egenhånd over ting som angår vårt forhold til livet og naturen, både på et vitenskapelig og spirituelt plan. Å snakke om gud som et selvstendig vesen (og enda verre, en mann), noe separat fra resten av universet og det naturlige blir helt ute på viddene for min del, og også noe skummelt, siden ikke lar mennesket få en viktig kontakt med seg selv og naturen som vi og alt annet er en del av.

Hvis man tenker selv, og stiller seg åpen for andre syn på gud enn det som er fastsatt av folk for tusenvis av år siden, kan begrepet gi en helt annen mening. Man må også kvitte seg med tanken på gud og lignende som en motsetning til vitenskapen. Ens syn på gud trenger ikke å stride med vitenskapelige prinsipper, men tvert imot passe godt sammen, enten det angår biologi, fysikk eller matematikk. Det er ikke noe problem å se gud i alle disse uendelig mange systemene som vi er omgitt av, og selv spiller en rolle i. Det er en mangefasettert intelligent kraft som inngår i alt, som tross alt er veldig lett å se og oppleve til enhver tid, hvis man ikke blindt følger et snevert syn på intelligens som noe vi mennesker har som unik egenskap.
Kjipt at intelligente personer tror på slik nonsense bare fordi de ble fortalt noe som unge...
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har vanskelig for å tro at universet har blitt skapt av seg selv og ut av intet. Da tror jeg at noen eller noe må ha stått bak. Ellers så sverger jeg først og fremst til vitenskapen. Men det at alt bare har oppstått fra intet blir for meg ett paradoks. Jeg kan ikke bevise noe som helst, men det kan ikke du heller. Eller vet du hva som forårsaket Big Bang? Her er man ennå ikke enige om hendelsesforløpet.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hva som forårsaket Big Bang, og isteden for å spekulere om hva det var uten noen som helst anelse sier jeg at jeg ikke vet.

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg er sikker på at det finnes noe som er større enn oss der ute. Om dette er Gud som beskrevet i bibelen eller ett annet høyere vesen er selvsagt umulig å si, men jeg liker å tro at en høyere makt finnes. Jeg forstår at dersom jeg hadde vokst opp i midtøsten, så hadde jeg nok valgt en annen religion, men grunnlaget hadde vært det samme. Jeg har vanskelig med å akseptere at materie og liv bare kan oppstå av seg selv og ut i fra intet.
Vis hele sitatet...
At du liker å tro at det finnes noe annet enn kjøtt og blod har jeg forståelse for. Jeg liker å tro at jeg skal vinne i lotto. Jeg har også vanskelig å akseptere at materie og liv kan oppstå av seg selv, men jeg trekker heller ingen konklusjoner om guddommelige skapninger. Her er hva jeg ikke forstår: Religiøse forstår ikke hvordan Big bang plutselig skjedde. Helt forståelig. Det vet ikke jeg heller. Vitenskapen har bevis for at det skjedde, men ikke nøyaktig hvordan og hvorfor. Isteden er det helt logisk for en troende at en gud alltid har eksistert. Hvorfor gir dette mer mening? Hvordan oppstod isåfal gud?
Har kristendommen i det hele tatt definert hva "Gud" er? Vet de hva de tror på?
Sitat av garilli Vis innlegg
Har kristendommen i det hele tatt definert hva "Gud" er? Vet de hva de tror på?
Vis hele sitatet...
Du kan lære mer om emnet her: http://no.wikipedia.org/wiki/Gud
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Mister troen på menneskeheten når jeg leser ting som kristene skriver.... Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan ett menneske kan bli så hjernevasket, naiv og rett og slett dum. Voks opp og slutt å tro på fantasi figurer for faen.
Vis hele sitatet...
Jeg mister troen på menneskeheten når jeg leser både det kristne, muslimer, jøder, ateister, osv skriver. Men jeg får jammen meg litt tro tilbake når jeg leser ting andre folk i de respektive "gruppene" skriver.

Moralen? Kansje litt enkelt å dra alle under en kam.
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Jeg mister troen på menneskeheten når jeg leser både det kristne, muslimer, jøder, ateister, osv skriver. Men jeg får jammen meg litt tro tilbake når jeg leser ting andre folk i de respektive "gruppene" skriver.

Moralen? Kansje litt enkelt å dra alle under en kam.
Vis hele sitatet...
Jeg drar alle under en kam, rett og slett fordi alle relgiøse jeg noensinne har snakket med er sånn. Og fordi alle kristene tror på gud, en fantasi figur... Derfor drar jeg dem under en kam.
#Offisielt Trønder
Gud finnes, han går rundt i verden med hvit kappe og leker snåsamannen.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
"Dessverre"? Hvorfor bruker du dette ordet?
Vis hele sitatet...
Det de har kommet fram til er så klart et steg i en positiv retning i forhold til vitenskapen, men jeg valgte å bruke det ordet som en "innledning" til hva jeg senere skulle skrive.

Sitat av Jonta Vis innlegg
No. Not right. Tvert imot tror jeg den fører med seg en hel haug problemstillinger og utdaterte doktriner, som fører til at folk føler, tenker og gjør helt forferdelige ting.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt du ser på sitatet fra "vilanden" som feil får være ditt eget problem, men at gjennomsnittlige kristne/troende automatisk fører med seg forferdelige tanker, handlinger og følelser er ikke riktig. At religion i seg selv har ført til konflikter, problemer og andre hårreisende konsekvenser skal jeg si meg enig i, men på et hverdagslig nivå vil jeg ikke si det fører til noe negativt.

Jeg har mange kamerater, veninder og andre bekjente som er troende, og jeg har hittil ikke opplevd noen negative "bieffekter" av troen deres. Spesielt blant de jeg vet er psykisk svake og som også har falt ut av "samfunnet". Mange av dem har funnet lindring og avlastning i religionen, og
blant disse har mange klart å gjenoppbygge et nettverk av venner og andre ytre støttespillere "gjennom" troen deres.
Jesus Kristus (phun intended), her var det mange bokstaver.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Javel ja, så scientologi er en dårlig sci-fi historie?

Finner det like sannsynlig at magi eksisterer, men hvis jeg skulle valgt av de to så hadde nok magi veid tyngst. Fly virker jo sykt mye diggere enn å gå på vannet
Elsker dette spirituelle supermarkedet som religion og tro har utviklet seg til.
Vis hele sitatet...
"Opprinnelig ble organisasjonen startet som et alternativ til psykoterapi av science fiction-forfatteren L. Ron Hubbard, men i 1953 valgte han å omdefinere det til en religiøs bevegelse, da religiøse organisasjoner i USA ikke betaler skatt."
Kilde

Det er heller ikke alle land som anerkjenner scientologi som en religion. At medlemmene også må betale relativt høye summer til kirken, gjør at jeg ser på det som en ren utnyttelse av medlemmene. Forøvrig, så ser jeg på det som på samme måte som jeg ser på overtakserte telefonummer som tilbyr "fjernfrelsing". Jeg tror heller ikke at det er noe som fungerer. Jeg er heller ikke så sikker på om det er eller har vært mulig å gå på vannet.


Sitat av Jonta Vis innlegg
Du ville ledd av ham. Men ikke fordi han trodde det på dårlig grunnlag (som btw kunne tolkes som hyklersk når det kommer fra en kristen), men fordi du "ser på det som en heller dårlig sci-fi historie"? Jeg vet ikke helt hva som ville vært mest hyklersk av deg, og ser frem til at du prøver å svare på Sargasm.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over at det kan virke hyklersk, da også kristendommen har overnaturlige referanser. Men slik er omtrent alle religioner. Scientologismen skiller seg ut ved å ha blitt opprettet for kun 49 år siden, og da av en science fiction-forfatter. Jeg klarer bare ikke å ta de - som eneste religion - seriøst. Jeg vil likevel unnskylde for kommentaren min, dersom noen ble støtt.

Sitat av Jonta Vis innlegg

Igjen et argument om sikker viten. Med dette høres du ut som en silopsist, og dét bringer ihvertfall ikke diskusjonen videre. Du likestiller andlov5000 sine velbegrunnede antagelser og forestillinger, med dine egne. Som ikke er velbegrunnede. En motbydelig måte å diskutere på.
Vis hele sitatet...
Her er jeg litt usikker på hva du mener med at det er ett argument om sikker viten, og en motbydelig måte å diskutere på. Jeg sier bare at ingen, selv om vi har vår egen tro, ikke vet hva som er riktig. Det finnes rett og slett ingen som kan bevise eller motbevise at det finnes en gud. Vitenskapen har ikke klart å avdekke dette ennå.

Jeg tror foredraget "A Universe From Nothing", av Lawrence Krauss vil interessere deg veldig.
Vis hele sitatet...
Takk, det hørtes interessant ut. Skal få sett den i løpet av helga

Hvorfor er du sikker på dette? Og er det et gyldig argument at du liker å tro noe? Harris sin kjøleskapsdiamant popper opp i tankene mine (Trenger bare Ctrl+F ned til avsnittet, uten å lese det før).
Vis hele sitatet...
Jeg fortalte på førstesiden i denne tråden om når jeg ble påkjørt som barn. Jeg fortalte imidlertid ikke om hva jeg så/drømte mens jeg var uten bevissthet - noe som jeg husker godt den dag i dag. Jeg husker også det første jeg sa når jeg våknet igjen. Det er nettopp derfor jeg er så overbevist om at det finnes en Gud. Om det finnes en religion som er riktig, kan jeg som sagt ikke være sikker på, men jeg er overbevist om at det er en høyere makt. I og med at jeg bor i vesten så er sikkert det en god grunn til at jeg har sett mot kristendommen. Det betyr imidlertid ikke at jeg tror på alt det som står skrevet.

Etter litt surfing på nett så her jeg funnet frem til at jeg kanskje passer best under beskrivelsen, agnostisk teismetiker.
Sist endret av caperno; 17. desember 2010 kl. 19:05.
Når vi idag ser tilbake i tid på alt mennesker har gjort å trodd på vil vi finne
mye rart som virker UTROLIG sært for oss idag. Om ganske mange år frem i tid vil vi se tilbake
på religion som noe sært menneske trodde på fordi vi ikke visste bedre.
Sist endret av plipp; 17. desember 2010 kl. 19:18.
Tror ikke på gud, tror det ikke før jeg ser det.
Men de som tror får bare fortsette de :P
De kristne fornekter andre guder. De fornekter de norrøne gudene, de fornekter de tusenvis av gudene fra hinduismen, de fornekter Allah, de fornekter Horus, Mithra osv. osv. De avfeier disse gudene som tull. Jeg tar det bare ett skritt lenger. Jeg fornekter også deres gud. Det er det eneste logiske.

Til dere som er kristne: har dere sett litt på historiske guder?
“Restene av hedenske religioner i kristen symbolikk er unektelig. Egyptiske solskiver ble glorien til katolske helgener. Piktogram av Isis som pleier sin mirakuløst unnfangede sønn Horus, har blitt utgangspunktet for moderne bilder av jomfru Maria som pleier det nyfødte Jesus-barnet. Og praktisk talt alle elementene i katolske ritualer – biskopenes hodeplagg, alteret, salmene og menigheten; det å “spise Gud” – ble alle tatt direkte fra tidligere mystiske, hedenske religioner.

”Intet i kristendom er originalt. Den før-kristne guden Mithras – kalt Guds sønn og Verdens lys – ble født 25. desember; han døde, ble begravd i ei steingrav for så å gjenoppstå tre dager senere. 25. desember er forresten også fødselsdagen til Osiris, Adonis og Dionysos. Den nyfødte Krishna ble presentert med gull, røkelse og myrra. Til og med kristendommens hellige dag ble stjålet fra hedningene.”
Vis hele sitatet...
Hentet fra Motbevis #3 - Se på historiske guderDepartementet. Oversatt fra GodIsImaginary
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Siden du spør hvorvidt jeg er enig, kan jeg svare meget kort: Nei, overhodet ikke.

Den lange versjonen:

Jeg ser ingen grunn til å tro at det eksisterer noen gud. Det finnes ingen ting som styrker "hypotesen" om guds eksistens, derfor er det heller ikke logisk å anta at det finnes noen slik. Om jeg påstår at det finnes en tekanne som roterer rundt jorden, men er usynlig for mennesket, har min "hypotese" like mye sannhetsverdi som "hypotesen" om en eventuell guds eksistens.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er jo gjerne at vi aldri har sett noen tegn eller bevis til at gud fins?
Derimot har vi jo sett flere smell i himmelen, bare ikke like stort som det du snakker om nå. Derfor er det muligens lettere og tro på?
Sitat av Hemen Vis innlegg
For det første vil jeg bar nevne at jeg er paranoid schizofren

Er du enig i at:

Gud ser alt?
Gud har evig liv?
Gud er ikke skapt men alltid eksistert?
Gud er universet og universet er gud?
Det finnes bare en gud?
Universet hadde ikke eksistert hvis det ikke fantes gud?

Så hvem eller hva er gud?
svaret er tid eller tiden =)

hva sier dere?
Vis hele sitatet...
Bra skrevet!

Jeg mener at alle er gud!
Gud er Ingenting, ingenting er alt. hvorfår kalle ingenting, eller alt får gud? Gud er en skikkelse mennesket lagde, på noe "altomfattende, større" enn mannen på gata, - men, likavell alt, får mannen..

Dette blir vanskelig, jeg har feber.. Well be back!

Jeg spurte min gammle kirke kristne jomfrulige grantante Liv (hun ber hver kveld, vert måltid. o.sv), en gang, - "hvorfår tror du på gud?"
Liv sa,- "Fordi alle må tro på noe, hvis de ikke tror er de ingenting"..

Alla,- tro på gud om du liker denne twistinga? Or, me,- troen
Da jeg var 13 år hadde jeg ikke valgt meg ut noen tro enda. Hverken mamma eller pappa snakket om dette med å tro før jeg tok et valg selv. Etter å ha hatt kristendom, religion og livssyn på barneskolen fant jeg dette med religion svært merkelig. Så når jeg endelig fylte 13 og startet på ungdomsskolen startet jeg å lese bøker. Bibelen var den andre boken jeg leste og det første jeg tenkte når jeg var ferdig var, "Om det finnes en Gud har han en sinnsyk form for humor". Etter dette har jeg lest andre religiøse tekster fordi det er interessant å se hvordan reiligon har påvirket mennesket.

Den dag i dag tror jeg kun på at alt er relativt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Afasar Vis innlegg
Selv liker jeg ikke tanken på at andre enn jeg skal bestemme hva jeg skal legge i et så viktig begrep som gud. Mange organiserte religioner, slik jeg ser det, hindrer mennesket i å utfolde seg selv og reflektere på egenhånd over ting som angår vårt forhold til livet og naturen, både på et vitenskapelig og spirituelt plan. Å snakke om gud som et selvstendig vesen (og enda verre, en mann), noe separat fra resten av universet og det naturlige blir helt ute på viddene for min del, og også noe skummelt, siden ikke lar mennesket få en viktig kontakt med seg selv og naturen som vi og alt annet er en del av.

Hvis man tenker selv, og stiller seg åpen for andre syn på gud enn det som er fastsatt av folk for tusenvis av år siden, kan begrepet gi en helt annen mening. Man må også kvitte seg med tanken på gud og lignende som en motsetning til vitenskapen. Ens syn på gud trenger ikke å stride med vitenskapelige prinsipper, men tvert imot passe godt sammen, enten det angår biologi, fysikk eller matematikk. Det er ikke noe problem å se gud i alle disse uendelig mange systemene som vi er omgitt av, og selv spiller en rolle i. Det er en mangefasettert intelligent kraft som inngår i alt, som tross alt er veldig lett å se og oppleve til enhver tid, hvis man ikke blindt følger et snevert syn på intelligens som noe vi mennesker har som unik egenskap.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor vil du bruke begrepet "gud" om dette? Spør du fem personer om hva "gud" er får du 17 forskjellige svar (lignende gjelder ordet "kristen"). Det bærer en hel haug assosiasjoner med seg, fordi folk har brukt begrepet om en hel masse forskjellig. Akkurat som "spirituell". Relatert finner vi peudovitenskaper (pseudo - gr, av pseudes 'falsk') har misbrukt begreper som "energi", "kraft" og "vibrasjon" (gjerne i flertall).

Sitat av Johnny B Vis innlegg
Det de har kommet fram til er så klart et steg i en positiv retning i forhold til vitenskapen, men jeg valgte å bruke det ordet som en "innledning" til hva jeg senere skulle skrive.
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du bruker et annet ord neste gang. Jeg vil ikke se på det som negativt at man "kunstig" kan frembringe religiøse/spirituelle/<annet voodoo-ord> opplevelser (:


Hvorvidt du ser på sitatet fra "vilanden" som feil får være ditt eget problem, men at gjennomsnittlige kristne/troende automatisk fører med seg forferdelige tanker, handlinger og følelser er ikke riktig. At religion i seg selv har ført til konflikter, problemer og andre hårreisende konsekvenser skal jeg si meg enig i, men på et hverdagslig nivå vil jeg ikke si det fører til noe negativt.
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg si meg uenig i, selv om den positive kristendommen som ser ut til å være dominant blant "personlig kristne" i Norge ser ut til å være flink til å fortrenge tanker om helvete, og å glemme bort GT.

At man ikke går omkring og funderer på hårreisende konsekvenser og implikasjoner betyr ikke at de ikke er der. Eller er du uenig i at troen din impliserer at du lever under et totalitært regime der du kan dømmes for tankekriminalitet, og som du ikke kan unnslippe ved å dø engang? Jeg begynner å tenke på saker som denne.

Om kun vil assosiere deg selv med deler av kristendommen/bibelen, så foreslår jeg at du kaller deg noe annet. Det har blitt gjort mange ganger før. Å kalle seg "kristen" er latterlig lite spesifikt. Enda bedre enn å kalle deg noe bestemt ville være å forklare folk hva du tror.[/quote]

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg vil likevel unnskylde for kommentaren min, dersom noen ble støtt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du unnskylde for kommentaren din dersom noen ble støtt? Å unnskylde (som jeg heller ser blir endret til "ta tilbake") kommentaren sin for andre (gode) grunner, joda. Men "dersom noen ble støtt"? Slik kan du gå rundt og unnskylde deg dagen lang, og fortsatt ikke bli ferdig. Stå for det du mener!



Sitat av caperno
Sitat av Jonta Vis innlegg
Igjen et argument om sikker viten. Med dette høres du ut som en silopsist, og dét bringer ihvertfall ikke diskusjonen videre. Du likestiller andlov5000 sine velbegrunnede antagelser og forestillinger, med dine egne. Som ikke er velbegrunnede. En motbydelig måte å diskutere på.
Vis hele sitatet...
Her er jeg litt usikker på hva du mener med at det er ett argument om sikker viten
Vis hele sitatet...
Du har vel hørt om Descartes? Og silopsisme har allerede blitt nevnt. Kort sagt: å si "det eneste du kan vite med absolutt sikkerhet er at du selv eksisterer" bringer deg ikke videre.
Sitat av caperno
og en motbydelig måte å diskutere på.
Vis hele sitatet...
Det (altså det at "Du likestiller andlov5000 sine velbegrunnede antagelser og forestillinger, med dine egne. Som ikke er velbegrunnede.") er en motbydelig måte å diskutere på fordi det er, tja, urettmessig. Ditt grunnlag er mye verre enn andlov5000 sitt, og å likestille dem (og dermed avfeie begge, en fordel for deg, da du hadde verst grunnlag) synes jeg er en motbydelig måte å diskutere på.

Sitat av caperno
Jeg sier bare at ingen, selv om vi har vår egen tro, ikke vet hva som er riktig. Det finnes rett og slett ingen som kan bevise eller motbevise at det finnes en gud. Vitenskapen har ikke klart å avdekke dette ennå.
Vis hele sitatet...
1: Nei, det var ikke bare det du sa. 2: Se silopsisme og absolutt sikkerhet mtp viten. 3: Du kan ikke bevise et negativ (en ikke-eksistens). 4: Mange religioner (og om ikke de, så de som "tolker" dem, og ønsker at de fortsetter å ha makt og innflytelse) legger opp til at guden eller gudene deres ikke kan motbevises eller falsifiseres.

Sitat av caperno
jeg er overbevist om at det er en høyere makt.
Vis hele sitatet...
Hva skal til for å overbevise deg om det motsatte? Er du i det hele tatt åpen for det?
Sitat av caperno
Det betyr imidlertid ikke at jeg tror på alt det som står skrevet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du ikke på alt som står skrevet? Hvordan velger du/finner du ut hva du tror på?

Sitat av zevz Vis innlegg
Jeg mener at alle er gud!
Vis hele sitatet...
Jeg mener du er dum!

Ser du hva jeg gjorde her? Jeg sa noe med lite/fraværende grunnlag, synes faktisk jeg har mer grunnlag for påstanden min enn du.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Men hvorfor vil du bruke begrepet "gud" om dette? Spør du fem personer om hva "gud" er får du 17 forskjellige svar (lignende gjelder ordet "kristen"). Det bærer en hel haug assosiasjoner med seg, fordi folk har brukt begrepet om en hel masse forskjellig. Akkurat som "spirituell". Relatert finner vi peudovitenskaper (pseudo - gr, av pseudes 'falsk') har misbrukt begreper som "energi", "kraft" og "vibrasjon" (gjerne i flertall).
Vis hele sitatet...

Gud er ikke en objektivt eksisterende fenomen, men noe hver enkelt har mulighet til å oppleve og anerkjenne. Det blir vanskelig å snakke om en objektiv eksistens i utgangspunktet, da all hjerneforskning stiller seg som en mosetning til dette; all vår virkelighetsoppfaning er kreert av nervesystemet og vi kan således ikke snakke om noe ytre objektivt rom, ihvertfall ikke samtidig som vi utdpyper et sentralt subjektivt syn som synet på gud blir. Man kan tilogmed forklare denne følelsen nevrologisk, og det er vist at den tar ugangspunkt i et område i temporalkoreks, uten at det gjør fenomenet mindre reelt eller betydningsfult, naturligvis; snarere tvert imot.

Ved å akseptere gud i alt, betyr det at gud er en del av en selv, og alt ved det. Det er et viktig skritt i dyp selvrealisering og hvordan man forholder seg til livet og resten av «virkeligheten» (som ikke er en absolutt ytre realitet, men en sinnstilstand skapt av hjernen, på samme måte som gud. Dette går i ett).
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Da foreslår jeg at du bruker et annet ord neste gang. Jeg vil ikke se på det som negativt at man "kunstig" kan frembringe religiøse/spirituelle/<annet voodoo-ord> opplevelser (:
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig at det var et dårlig valg av ord.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Dette vil jeg si meg uenig i, selv om den positive kristendommen som ser ut til å være dominant blant "personlig kristne" i Norge ser ut til å være flink til å fortrenge tanker om helvete, og å glemme bort GT.

At man ikke går omkring og funderer på hårreisende konsekvenser og implikasjoner betyr ikke at de ikke er der. Eller er du uenig i at troen din impliserer at du lever under et totalitært regime der du kan dømmes for tankekriminalitet, og som du ikke kan unnslippe ved å dø engang? Jeg begynner å tenke på saker som denne.

Om kun vil assosiere deg selv med deler av kristendommen/bibelen, så foreslår jeg at du kaller deg noe annet. Det har blitt gjort mange ganger før. Å kalle seg "kristen" er latterlig lite spesifikt. Enda bedre enn å kalle deg noe bestemt ville være å forklare folk hva du tror.
Vis hele sitatet...
Vel, nå har det seg slik at jeg per i dag aldri har opplevd å være i kontakt med noen kristne som tror de, selv etter døden, vil bli straffet for deres tankekriminalitet.

Så ja, jeg sier meg uenig i at troen til den gjennomsnittlige kristne impliserer at de lever under et totalitært regime. Nå har det seg også slik at den gjennomsnittlige kristne verken har lest bibelen, brukt noe nevnverdig tid i kirken og under svært få omstendigheter er nødt til å fortrenge tanker om helvete.

Dette betyr imidlertidig også at de jeg ser på som gjennomsnittlige kristne bare vil assosiere seg selv med deler av kristendommen/bibelen (ettersom svært få av dem faktisk har lest bibelen) så du har riktig i at det blir "latterlig" lite spesifikt å se på dem som kristne. Men det er slik de ser på seg selv, og jeg har ærlig talt ikke orket å ta deres feilaktige tros definisjon opp med dem.


Får jeg forresten lov til å spørre om hvor du kom fram til at jeg selv var troende?
(Jeg er forøvrig en agnostiker som sagte men sikkert tipper over til ateismen)
Sitat av Athleon Vis innlegg
Den dag i dag tror jeg kun på at alt er relativt.
Vis hele sitatet...
Det kan diskuteres. Alt er et konstant begrep. Relativt er det motsatte av konstant. Alt kan dermed ikke være relativt...

Slik jeg ser det kan du ikke unngå å inkludere en gud til ett vist punkt i de skapelses teoriene som finnes.
Hvis universet startet som en singularitet (Teh big bang) hvem/hva skapte singulariteten?

Jeg tror at gud og vitenskap må gå hånd i hånd når det gjelder akkurat dette temaet, da jeg ikke ser hvordan det ene kan ha oppstått uten det andre.
Det er en TRO, som jeg syns virker mest fornuftig.
Vis hele sitatet...
Men verden er ikke fornuftig. En tro som er fornuftig kan følgelig ikke være riktig.
Sitat av Cappy Vis innlegg
Gud eksisterer kun som en menneskelig vrangforestilling..
Vis hele sitatet...
Den kom rett ifra hjerte
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor vil du unnskylde for kommentaren din dersom noen ble støtt? Å unnskylde (som jeg heller ser blir endret til "ta tilbake") kommentaren sin for andre (gode) grunner, joda. Men "dersom noen ble støtt"? Slik kan du gå rundt og unnskylde deg dagen lang, og fortsatt ikke bli ferdig. Stå for det du mener!
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tatt tilbake det jeg sa! Jeg innså at jeg ikke hadde trengt å si høyt at "jeg ville ledd av ham", det var bare frekt, og jeg ønsket ikke å forbli nede på det nivået. Det kan jo finnes scientologer her inne på forumet også.

Du har vel hørt om Descartes? Og silopsisme har allerede blitt nevnt. Kort sagt: å si "det eneste du kan vite med absolutt sikkerhet er at du selv eksisterer" bringer deg ikke videre.Det (altså det at "Du likestiller andlov5000 sine velbegrunnede antagelser og forestillinger, med dine egne. Som ikke er velbegrunnede.") er en motbydelig måte å diskutere på fordi det er, tja, urettmessig. Ditt grunnlag er mye verre enn andlov5000 sitt, og å likestille dem (og dermed avfeie begge, en fordel for deg, da du hadde verst grunnlag) synes jeg er en motbydelig måte å diskutere på.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke hørt om Descartes, og klarer verken å identifisere meg med han eller med silopsismen. Jeg har aldri sagt at jeg mener at det eneste jeg kan vite med absolutt sikkerhet er at jeg selv eksisterer. Hva for noe tull er dette?

Ang. Andlov5000, så kan du jo lese følgende innlegg og få med deg helheten:

INNLEGG 43 (innlegg fra methewall)

INNLEGG 45 (mine spørsmål til methewall)

Her bruker jeg hans argumenter mot han for å illustrere at de ikke-troende kan være like naive som de kaller de kristne, ved å bastant påstå at det ikke finnes noen Gud. Innlegget var ikke ment bokstavelig, men var snarere ment til å gi ett bilde på ting.
methewall sier også "Personlig ser jeg på det som en stor ulempe å være så forutinntatt og lukket for andre muligheter, men det er nå bare min mening og ikke vondt ment." - Jeg er helt enig i dette, men man kan da ikke mene at dette gjelder kun for de religiøse?

INNLEGG 48 - Andlov5000
retter ett innlegg mot meg hvor han
svarer ut i fra hvordan jeg svarte methewall i innlegg 45. Det ser ut som han tar innlegget mitt litt for bokstavelig. Igjen, jeg forsøkte kun å vise at holdningen som methewall og flere andre her inne viser, ikke kun gjelder oss som har en tro. Dere kan godt ta en titt på dere selv også!

INNLEGG 53 - Mitt svar til Andlov5000. Kom gjerne med noe konkret som du mener er motbydelige og urettmessig, fordi der er jeg ikke enig med deg. Kom med noe konkret, så skal jeg heller forsøke å gi deg ett bedre svar. Poenget jeg prøvde å få frem var jo at selv vitenskapen ikke har kommet så langt at man vet hvordan universet oppstod, og sammenlignet dette med at både vi som tror på en Gud, og vi som følger vitenskapen, ikke kan bevise noe, og derfor kunne være litt mer åpne mot hverandres meninger.

Ellers så kjenner jeg meg ikke igjen i hvordan du beskriver meg og min argumentasjon. Jeg sier at jeg er sikker på at det finnes en Gud, ut i fra noe jeg selv har sett, og ikke pga. noe jeg har lest eller blitt indoktrinert med fra fødselen. Alt jeg har sagt er at man ikke kan bevise noe helt sikkert! Jeg kan ikke bevise at det finnes noen Gud, og jeg tror ærlig talt at ingen kan bevise at det ikke gjør det, uten at jeg forsøker å heve meg over dere og slenge bevisbyrden til dere. Jeg forteller om meg selv og min tro, og har heller ikke til hensikt å få dere til å forstå dette. Jeg er ikke ute etter noe bevis som skal overtale dere.

Det virker nesten som jeg er anklaget for noe her, slik som du skriver Junta.
Har jeg ikke lov til å ha mine meninger? Du tror ikke på noen gud, har jeg forsøkt å motbevise deg? Har jeg forsøkt å fortelle deg at min Gud er den riktig? Nei? Det er jo du som er så utrolig bastant her og ikke klarer å akseptere at ikke alle er den ateisten som du er, men du forsøker å få meg til å fremstå som den bastante her? Jeg har gjennom hele tråden sagt "Jeg tror", "jeg er sikker" og "jeg mener". Jeg har ikke brukt ordene "det er". Jeg kan ikke se du har gjort det samme. Det er ikke min oppgave å prøve å overbevise deg. Ser du det på som din oppgave å prøve å overbevise meg?

1: Nei, det var ikke bare det du sa. 2: Se silopsisme og absolutt sikkerhet mtp viten. 3: Du kan ikke bevise et negativ (en ikke-eksistens). 4: Mange religioner (og om ikke de, så de som "tolker" dem, og ønsker at de fortsetter å ha makt og innflytelse) legger opp til at guden eller gudene deres ikke kan motbevises eller falsifiseres.
Vis hele sitatet...
Dette er dine ord. Jeg vet at man ikke kan bevise at det finnes en Gud. Jeg har heller aldri sagt at min tro er den rette. Det er bare noe jeg tror. Jeg er selvsagt åpen for andre forklaringer.

Hva skal til for å overbevise deg om det motsatte? Er du i det hele tatt åpen for det? Hvorfor tror du ikke på alt som står skrevet? Hvordan velger du/finner du ut hva du tror på?
Vis hele sitatet...
Som sagt over, ja jeg er åpen for det meste. Min overbevisning er satt på grunnlag av noe jeg selv har sett og følt. Min overbevisning strekker seg mot at det finnes en Gud, men ikke nødvendigvis at dette er Gud som det fortelles om i kristendommen eller andre religioner. Jeg mener at det finnes ett høyere vesen, som våker over oss, og har valgt å kalle dette for Gud. Hvorfor jeg ikke tror på alt som står skrevet? Mener du at man ikke kan tro på Gud, men samtidig stille spørsmål ved andre faktorer rundt religion?

Kanskje du også kunne kommet med noen velbegrunnede påstander da Jonta? Du ser jo ut til å være ganske urokkelig, og du kritiserer meg for å ikke være åpen for andre muligheter? Det du farer med grenser til personangrep, du rakker ned på meningene til andre, samtidig som du prøver å fore dem med dine. Se nå på deg selv før du ser på andre! Din nedlatende holdning og generalisering av troende er usmakelig!
Sist endret av caperno; 18. desember 2010 kl. 14:52.
Sitat av n5k Vis innlegg
Det kan diskuteres. Alt er et konstant begrep. Relativt er det motsatte av konstant. Alt kan dermed ikke være relativt...

Vis hele sitatet...
Begrepet alt er abstrakt, ikke konstant.
Kanskje Gud finnes, men han lever i en firedimensjonal verden, hvilket betyr at han kan se oss, men vi kan ikke se han :P

Ellers så tror jeg at Religion er noe som er startet for å gi livet en hensikt og mening mer enn kun reproduksjon, og det er igrunn en fin ting. Religion gjør mange mennesker lykkelige, og det er svært ufint å rakke ned på de som har tro!

Visste dere forresten at religiøse er mer lykkelige enn ikke-religiøse? (http://news.bbc.co.uk/2/hi/7302609.stm), så hva kan være så utrolig galt med noe som i bunn og grunn handler om neste-kjærlighet og altruisme?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I diskusjon der jeg og en kompis spiste med en fyr på min alder fra Alaska kom det frem et synspunkt som jeg personlig ikke har vært borti på helt samme måte.
Vi diskuterte om livet og alt dertil da jeg la frem min tillit til vitenskapen, men at jeg personlig har en fasinasjon over drivkraften til liv eller abiogenesis som det heter på fagspråket. Prosessen av å skape liv fra dødt materiale, aminosyrer kan skapes fra naturlige kjemiske prosesser uavhengig av liv.
Jeg ble plutselig avbrutt i det amerikaneren sier "Det er gud".
"Nei" sier jeg, "det er en prosess vi ikke helt skjønner, og akkurat nå griper dette meg ganske mye, det kan være en hellig gral innen vitenskapen".
Etterhvert kom det frem at alt vi ikke visste om, eller var klar over var "Gud", the big bang eller årsaken til det, drivet bak evolusjon.

Jeg er en Agnostiker, Du kan si at jeg tror på en "indre gud" selv om jeg ikke liker å bruke det ordet pga den brede definisjonen av "gud", jeg ser heller på religion som en selvmotiverende personlig praksis ikke noe som burde organiseres og kontrolleres på måten de større religionene gjør.
Sist endret av Dodecha; 18. desember 2010 kl. 19:51.
May God hit me with lightning if he exists!
EDIT: I'm still here.

OT: Dere som sier at Big bang ikke er mulig siden det oppstod av "ingenting" hvordan i huleste kom Gud til da?
Per idag er det ingen som vet hvordan Big Bang ble til. Det de sier med at; "Det oppstod av ingenting" og "Fysikkens lover gjør at det er mulig at 'noe' kan bli til av 'ingenting'. Med andre ord: DE VET IKKE.
"Viss d finnes en gud koffer e d barn i afrika som overleve hver dag?" -Quote Nytroe ;D
Sitat av caperno Vis innlegg
"Opprinnelig ble organisasjonen startet som et alternativ til psykoterapi av science fiction-forfatteren L. Ron Hubbard, men i 1953 valgte han å omdefinere det til en religiøs bevegelse, da religiøse organisasjoner i USA ikke betaler skatt."
Kilde

Det er heller ikke alle land som anerkjenner scientologi som en religion. At medlemmene også må betale relativt høye summer til kirken, gjør at jeg ser på det som en ren utnyttelse av medlemmene. Forøvrig, så ser jeg på det som på samme måte som jeg ser på overtakserte telefonummer som tilbyr "fjernfrelsing". Jeg tror heller ikke at det er noe som fungerer. Jeg er heller ikke så sikker på om det er eller har vært mulig å gå på vannet.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at scientologi kirken er basert på historiene til L. Ron Hubbard, har jo sett South Park Jeg skulle ikke fram til at det ikke var en dårlig sci-fi historie, jeg mener at kristendommen er like mye en dårlig fantasi historie som scientologien. Les teksten på bildet på nytt igjen

Og du ser på scientologi kirken som ren utnyttelse? Dette har kristne gjort i hundrevis av år, og fremdeles driver de på, bare at de nå har utviklet seg og har mer sofistikerte metoder

Den siste kommentaren min var heller satt litt på spissen, med tanke på at Jesus gikk på vannet, ville heller flydd liksom, eller tilbedt en som kunne fly.
Dette skrev jeg fordi religion har blitt altfor fritt, man kan jo bare skape sin egen religion ved å velge litt fra den ene og litt fra en annen. Synes at religion med dette har utviklet seg til noe som den enkelte kan bruke til rettferdiggjøre ens handlinger og tankegang.

Nei, takke meg til noe mer håndfast
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Slik jeg ser det kan du ikke unngå å inkludere en gud til ett vist punkt i de skapelses teoriene som finnes.
Hvis universet startet som en singularitet (Teh big bang) hvem/hva skapte singulariteten?

Jeg tror at gud og vitenskap må gå hånd i hånd når det gjelder akkurat dette temaet, da jeg ikke ser hvordan det ene kan ha oppstått uten det andre.
Vis hele sitatet...
Gir dette virkelig mening for deg? Det samme spørsmålet må jo stilles om hvordan gud" oppstod. Hvis det trengs en gud for å skape the big bang, hvorfor skal det ikke trenges noe som helst for å skape en gud?