Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 4172
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
....
Vi har vel alle sittet og sett på The Wire og følt på frustrasjonen til McNulty som ikke klarer å hekte noe på de kriminelle han daglig ser at bryter loven. Vi heier alle på at han skal få dommeren til å godkjenne en "wire". I dag, i 2010, er de kriminelle enda mer mobile, enda dyktigere med teknologi. Er det ikke på tide at vi oppgraderer systemet og følger med i tiden?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at med DLD blir ALLE overvåket/lagret. I The Wire som du trekker frem forsøker de å overvåke telefonen til en ALLEREDE mistenkt. Dette er samme praksis om politiet i Norge fører i dag.

Om jeg er kriminell eller ikke, så har jeg absolutt INGEN interesse i at staten skal ha alle mine bevegelser i et direktiv. Og vi vet alle hvor "flinke" staten er til å holde ting konfidensielt. Det jeg er redd for med DLD er at dette bare er første skritt, etterhvert vil kanskje også innhold bli inkludert i lagringen. Å starte diskrét er greia.

Jeg er mye mer redd for staten enn terrorister og dopselgere. De med mest makt kan utøve mest faenskap. Forresten såkalt demokrati er en stor spøk. Folket har makten sier de, dummeste jeg har hørt. Eneste folkeavstemningen jeg har hørt om er de to EU-avstemningene. Stem på profesjonelle løynere, dermed bli servert noe helt annet.
Sitat av molotow Vis innlegg
Forresten såkalt demokrati er en stor spøk. Folket har makten sier de, dummeste jeg har hørt. Eneste folkeavstemningen jeg har hørt om er de to EU-avstemningene. Stem på profesjonelle løynere, dermed bli servert noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Det er vel valg både til storting og mer lokale styresett (kommune og fylkeskommune). Det er der "folket har makten". Hvis du ikke benytter denne muligheten så har du vel ingen andre enn deg selv å skylde på?

Norge har ikke bindende folkeavstemninger omhandlet i grunnloven (eller noen annet sted), ergo har vi kun konstitusjonell sedvane som "sikrer" disse rådgivende folkeavstemninger. Altså underforstått at selv om folket stemte Nei til EU er ikke stortinget lovmessig bundet til å etterkomme dette ønsket. I det store og hele har vi hatt 6 rådgivende folkeavstemninger. 2 om konstitusjon (selvstendighet og konge), 2 om alkohol (hvor folket faktisk stemte inn alkoholforbudet, i motsetning til hva folk flest i dag tror/husker) og 2 om EU-spørsmålet.

Folket har makten betyr ikke at folket tar alle avgjørelser, det betyr at de står fritt til å utpeke hvem som skal ta avgjørelser for de (og akkurat dette skillet er way utenfor denne tråden).
Sitat av molotow Vis innlegg
Forskjellen er at med DLD blir ALLE overvåket/lagret. I The Wire som du trekker frem forsøker de å overvåke telefonen til en ALLEREDE mistenkt. Dette er samme praksis om politiet i Norge fører i dag.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje heilt korrekt. Det blir i dag lagra kven du ringer til, kvar du befinn deg, kvar den du ringer befinn seg, kor lang samtalen er. Same for SMS, og MMS. Dette på grunn av at tenesteleverandøren skal kunne skrive ut faktura til deg.

Dette er akkurat dei same dataane som DLD vil lagre. Og Politiet kan i dag få innsyn, er usikker på om dei treng å gå innom ein domstol med dagens ordning. Om dei slepp det, så blir DLD ein skjerping av personvernet når det gjeld akkurat dette.