Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 8548
Først av alt, så vil jeg si det at jeg behøver ingen moralpreken angående dette temaet, ettersom at jeg er fulstendig klar over konsekvenser og over hva som er rett og galt.


Jeg og tre kompiser har tenkt oss å ta ett år på folkehøgskole i nærmeste framtid. Når det kommer til oss tre, så er vi ganske så glad i hasj, og vi ser ikke akkurat for oss ett helt år uten å røyke.
Så vet jeg allerede det at mange FHS'er er veldig strenge på slikt, og de tar gjerne en urinprøve om de mistenker noe.

Så det jeg lurte på, er om det er noen som kan anbefale en folkehøgskole eller to, basert på erfaringer selv, og kanskje noen ord om andre FHS'er som er til å stole på. Det "kravet" vi stiller er at skolen er litt "snille" på det med pissing, og er ikke som en hauk etter elevene.

TL;DR

Noen som kan anbefale en FHS hvor de er "slappe" med å ta pisseprøver/følge med elevene strengt?


Håper på saklige svar!

Mvh
Imba


EDIT: Jeg søkte også, men fant ikke akkurat det jeg ville ha.
Sist endret av imba; 4. september 2010 kl. 18:02.
Finnes det faktisk skoler som krever pisseprøve av deg for å spesifikk lete etter ulike spor av rusmidler?
Sist endret av tafsern; 4. september 2010 kl. 18:04.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Finnes det faktisk skoler som krever pisseprøve av deg? Nå har jeg hørt det også
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg formulerte meg feil, men mener det at skolen vil ihvertfal spørre deg om du har røket, om man sier nei så blir man mest sannsynligvis tatt med ned til politiet.
Sitat av imba Vis innlegg
Kanskje jeg formulerte meg feil, men mener det at skolen vil ihvertfal spørre deg om du har røket, om man sier nei så blir man mest sannsynligvis tatt med ned til politiet.
Vis hele sitatet...
Men det er vel ingen grunn til at de skal spørre om det? Om ikke dere sniker dere rundt halvnakne mens potetgullet spruter ut av kjeften? :P

Forhåndsregler er jo normalt å ta om dere er nervøse for dette.
Sist endret av tafsern; 4. september 2010 kl. 18:08.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Finnes det faktisk skoler som krever pisseprøve av deg for å spesifikk lete etter ulike spor av rusmidler?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du ser sammenhengen i det jeg skriver. Tror ikke jeg skriver så forferdelig at det er uleselig.

Sitat av tafsern Vis innlegg
Men det er vel ingen grunn til at de skal spørre om det? Om ikke dere sniker dere rundt halvnakne mens potetgullet spruter ut av kjeften? :P
Vis hele sitatet...
Les det jeg skrev en gang til. De spør gjerne om du har røket om de MISTENKER NOE. om det var at man løp halvnakne med potetgull som var grunnen, eller at man har røket en ekstra lang hvit rullings utenfor inngangen hver morgen 08:30, er vel opp til skolen å sette grunnlag for hva de synes er mistenksomt.
Sitat av imba Vis innlegg
Les det jeg skrev en gang til. De spør gjerne om du har røket om de MISTENKER NOE. om det var at man løp halvnakne med potetgull som var grunnen, eller at man har røket en ekstra lang hvit rullings utenfor inngangen hver morgen 08:30, er vel opp til skolen å sette grunnlag for hva de synes er mistenksomt.
Vis hele sitatet...
Det virker som du tenker svært så paranoid, for slik du ser på en FHS er ikke slik hverken jeg eller noen andre jeg kjenner, har opplevd det.
Sist endret av tafsern; 4. september 2010 kl. 18:25.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det virker som du tenker svært så paranoid, for slik du ser på en FHS er ikke slik hverken jeg eller noen andre jeg kjenner, har opplevd det.
Vis hele sitatet...
Fint at du BUMPer tråden min med unødvendigheter

Om jeg er paranoid eller ei kan da vel gå for det samma, tror virkelig ikke at du bryr deg om jeg er paranoid altså
Poenget mitt var vel i bunn og grunn det at du burde klare å skjule over det. Kjøp deg cleareyes og hold deg unna de menneskene du ikke vil møte under rusen.

Så kan jo folk komme med forslag om hvor du skal begynne. Det blir jo uansett bare erfaringer fra hver og en. For å kunne måle de opp mot hverandre må man teste alle skolene, og det har ingen her gjort uansett. Du vil få et vagt svar, langt ifra noe konkret. Alle har forskjellige opplevelser og erfaringer, men de færreste har de alle
Jeg gikk på fhs i lofoten. Var det par som røyka der, men de var diskre. det gikk helt fint.
Tipper det går helt fint for dere og. Det er veldig få lærere som er ute etter å "ta" elever.
Du baserer valget av fhs på hvorvidt du kan røyke eller ikke? Latterlig.

Så lenge du ikke oppfører deg idiotisk og prater om røyking osv hele tida, så går det nok bra. Hvis du derimot må ha ei bønne hver morgen, så blir du nok busta til slutt.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Du baserer valget av fhs på hvorvidt du kan røyke eller ikke? Latterlig.

Så lenge du ikke oppfører deg idiotisk og prater om røyking osv hele tida, så går det nok bra. Hvis du derimot må ha ei bønne hver morgen, så blir du nok busta til slutt.
Vis hele sitatet...
Jeg baserer ikke valget mitt på røykinga, men jeg lar det spille en stor rolle i valget av en FHS.

Har selvfølgelig tenkt å være diskré. Vi har tenkt å holde all prat og "aktiviteter" for oss selv. Men man vet aldri med hvilke ansatte man møter på.
Røyk utenfor skolens område.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Røyk utenfor skolens område.
Vis hele sitatet...
Spør ikke etter hvordan og/eller hvor jeg skal røyke.
har aldri røyka så mye som når jeg gikk på Folkehøgskole Å ikke velge kristen folkehøgskole kan være en ide hvis dere har mange alternativer å velge imellom! Uansett lykke til på folkehøgskole, det desidert beste året i mitt liv og kommer ikke til å angre!
Om de misstenker deg tar dem prøve av deg. Det gjorde de der jeg gikk. Mange som røyket, ingen problem. Men noen ble også tatt , andre ikke.
Kan noen være vennlige å komme med anbefalinger ?
Jeg har nettopp gått et år på Fhs, og det er veldig variert fra skole til skole, i forhold til pisseprøvr osv.

På vår skole tok de IKKE pisseprøver. Vi røykte endel og drakk veldig ofte, ingen stress det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Der jeg gikk var de ikke særlig flinke på å sjekke eller følge opp sånt.

Vi røyka på rommet, gikk også fjerne rundt de andre, inkludert lærere. Ingen reaksjoner. Nå skal det sies at vi heller ikke oppførte oss som fjortiser når vi var fjerne, da...
Hvis du vil røyke mens du går på fhs ikke start på holtekilen!
Har faktisk tenkt litt på det samme som trådstarter. Skal til Fana folkehøyskole (like ved Bergen)... noen som har noen erfaring derfra..?
Tror nok også du burde holde deg unna kristne fhs-er og har hørt om flere som krever pissings en gang i halvåret (eller no lignende), men at det ofte bare er snakk.
Voss FHS er nazi på dette, gikk der ifjor og de som røyka ble kasta ut etter pissings.

Rykter sprer seg like raskt som en eggepromp i en heis på folkehøgskoler
og på voss så er rykter nok til å sende deg ut.

Men! folkehøgskole er en awesome ting, lykke til og ha et fint år
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Har gått på sogndal fhs, var ingen som røyka der, men tror ikke det hadde vært noe stress. Mye frihet, og masse fin natur. Ikke noen pisseprøver som jeg kan huske heller. Bare oppfør dere som folk, så går det som regel i orden
FHS i valdres (rundt der et sted ihvertfall) er slack, kristen skole (det legger du lite merke til), men MYE damer, lite regler, masse rusmidler (piller, hasj, nesegodis etc). Litt nazi på renhold bare
Sitat av hellotitty Vis innlegg
Voss FHS er nazi på dette, gikk der ifjor og de som røyka ble kasta ut etter pissings.

Rykter sprer seg like raskt som en eggepromp i en heis på folkehøgskoler
og på voss så er rykter nok til å sende deg ut.

Men! folkehøgskole er en awesome ting, lykke til og ha et fint år
Vis hele sitatet...
Ye, voss er en veldig digg skole, men de er drit opptatt av regler :/
husker ikke navnet på FH`sen men der låg utforbi oslo, ganske nærme sverige. der satt det et par elever inn på rommet og drakk øl(som ikke var lov) læreren smilte bare og gikk....vet ikke hva han hadde gjort og det var weed men rekner med at vis du er grei med dem og ikke lager bråk pga av hasjen (holde litt lav profil, ikke drive å snakke om det i timene og sånn) så trur jeg ikke dem kommer til å være på jakt etter å fakke dei
Noen som har erfaring med Ål fhs?
Join Coocon folkehøgskole utfor Mosjøen, de skal vist være greie selvom de sier de har nulltolleranse for narkotika
Namdals. Gikk der selv en gang, ble røkt ganske kraftig blant flere, en av lærerne visste om det, men det ble ingen konsekvenser på de involverte.
Sitat av xfc-nate Vis innlegg
Join Coocon folkehøgskole utfor Mosjøen, de skal vist være greie selvom de sier de har nulltolleranse for narkotika
Vis hele sitatet...
MEN; de har historie på seg når det gjelder utvisninger for mye mildere ting. Blir du tatt med så lite som alkohol der er det på hue og ræva ut.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei Little T, og andre som ønsker erfaringer rundt det å røyke på en folkehøgskole, sett fra en ansatts perspektiv;

Her er Fanas reglement på dette, pkt 5: http://www.fana.fhs.no/?id=988
5. Narkotika.
Bruk av hasj og annen narkotika er forbudt etter norsk lov. Skulle det oppstå mistanke om bruk av narkotika må du være villig til å la deg teste for dette etter retningslinjer fra Statens Helsetilsyn.


Erfaringer fra Fana viser:
Hasjrøyking på skolen får konsekvenser utover den enkelte elevs egeninteresse. Erfaringer viser at det kan forsure store deler av elevmiljøet
Enkelte medelever opplever ubehagelig lojalitetsproblematikk iht til det å måtte melde fra vs. å være lojal mot røykende medelever.
Enkelte elever kan ha bakgrunnshistorier som tilsier at de ønsker å komme seg bort fra rusmiljø/egen rusavhengighet, og røyking på skolen er belastende for disse elevene. Skolen er positivt innstilt til å skjerme og hjelpe disse elevene.
Folkehøyskoler skal følge norske lovverk. I henhold til norsk lov er ikke hasjrøyking tillatt.
Ansatte på skolen kommer til å håndtere hasjrøyking, om det viser seg å forekomme.


Ingen ønsker å være politi på Fana FHS. Hverken ansatte eller medelever. Å håndtere disiplinærsaker er på ingen måte hyggelig. Vi håper selvsagt på å bli kjent med studentene våre på helt andre fokusområder.

Som kommende elev på Fana: du er hjertelig velkommen, men hasjrøyking på skolen eller på skolens nærområder, og under skoleturer er det ikke.

Med hilsen og ønsker om et positivt og innholdsrikt folkehøgskoleår,

ansatt på Fana
Du skal betale i dyre dommer og gå på en skole et år, og du lar noen andre bestemme hvilken skole dette vil bli fordi det er bra å ruse seg der?!
møre fhs tar urinprøver og du blir utvist resten av året om du er positiv.
men personlig klarte jeg å holde det skjult lenge, så lenge du ikke havner i "radaren" skal det gå fint.
Sitat av Doktoren Vis innlegg
Hvis du vil røyke mens du går på fhs ikke start på holtekilen!
Vis hele sitatet...
jeg gikk på holtekilen i år, de var ikke så strenge på det..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Skal kanskje ta et år på folkehøgskole neste år, men en ting jeg lurer på. Hvis du blir tatt for hasjbruk på folkehøgskole, får man konsekvenser hos politiet også? Alstå får man bot og dritt på rulleblad? Har hørt fra en kompis at hvis man må ta pissings, så skal en helsesøster kommer og ta pissings av deg?
Nice necro=)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ekspert på påstander
Null stress med pisseprøver på fhs min, men jeg røyker ikke selv så det går bra. Har hørt fra flere elever på skolen min har tatt pisseprøver flere ganger, det spørs om hvordan du oppfører deg på skolen generelt og om du har hatt blitt tatt for besittelse for narkotika av politiet. Fravær er også en viktig faktor til pisseprøver.

Så lenge du er ikke wannabe Bob Marley med dreadsene og prater åpenlyst om cannabis til alle elvene og lærerne og samtidig røyker cannabis. Da kan man likegodt pakke for skoleåret fra første dagen.

En elev på skolen min har prata med rektor om å ta pisseprøver flere ganger for å vise at han røyker ikke. Han har en røykepause nå framtil skolen er ferdig Har verken blitt arrestert av politet eller oppdaget av foreldrene han duden

Håper det er hjelp for noen som skal vurderer et år på folkehøgskolen og samtidig er bekymret for pisseprøver

Fra en elev på en folkehøgskole