Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  184 25650
Sitat av Up Vis innlegg
Ikke alle billigløsninger er negative. Man kan jo prøve å ringe First Price og spørre hvorfor det er så billig

Men i allefall, hvis jeg har en hard tid pga. økonomien, så betyr det ikke at en høne slipper ut av buret om jeg kjøper noe annet. Jeg kan ikke forbedre situasjonen med og la være, så da kjøper jeg billig for min egen del, så jeg selv ikke blir fucked. Jeg er den viktigste peronen i mitt liv, og jeg forbedrer ikke en annen persons liv jeg alene, med og kjøpe økologisk kylling
Vis hele sitatet...
Men hvis valget er mellom 1) skape en bedre og mer rettferdig verden, eller 2) å slippe å låne noen hundrelapper av foreldrene, så burde jo valget være ganske klart. Skulle man tro ihvertfall.
Men ikke misforstå, jeg er like skyldig som alle andre og prøver bare å finne ut hvordan det fungerer siden jeg er litt skeptisk. Det er jo selvfølgelig fristende med kjøttdeig til under 30 kr men hvis man vet hva som ligger bak er det kanskje enklere å velge noe bedre.
For min egen del så betyr det mer for meg at jeg får fyllt magen enn om det er etisk ansvarlig dersom jeg er i butikken og har dårlig råd. For uansett hvordan man snur og vender på ting så finner man en dårlig side ved det.
Visst du går på rema 1000 butikker rett før di stenger så er det noen søppelsekker med masse boller og brød i for 50 kr garantert nok til 1 månde.
Sitat av dør Vis innlegg
Men hvis valget er mellom 1) skape en bedre og mer rettferdig verden, eller 2) å slippe å låne noen hundrelapper av foreldrene, så burde jo valget være ganske klart. Skulle man tro ihvertfall.
Men ikke misforstå, jeg er like skyldig som alle andre og prøver bare å finne ut hvordan det fungerer siden jeg er litt skeptisk. Det er jo selvfølgelig fristende med kjøttdeig til under 30 kr men hvis man vet hva som ligger bak er det kanskje enklere å velge noe bedre.
Vis hele sitatet...
Tror ikke akkurat verden blir noe bedre sted om man kjøper Toro isteden for FirstPrice......
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av dør Vis innlegg
Men hvis valget er mellom 1) skape en bedre og mer rettferdig verden, eller 2) å slippe å låne noen hundrelapper av foreldrene, så burde jo valget være ganske klart. Skulle man tro ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å løfte en 250 kilo tung sten alene. Jeg kan stå å prøve for å vise for meg selv at jeg prøver, men det er til ingen nytt om jeg ikke har nok folk med meg. Samme med å skape en bedre og mer rettferdig verden ved å ikke kjøpe First Price...
Proteinpulver og havregryn + rapsolje!
Sitat av dør Vis innlegg
Jeg ser det er mange som anbefaler first Price, X-tra osv.. Men hvis man tenker seg om så må det jo være en grunn til at det er så billig. Kanskje pga. av at de klarte å stable 13000 høner i et bur på 2x2x2 meter, eller kanskje de rett og slett bare underbetalte noen stakkars barn i østen til å filetere fisken for å holde produksjonskostnadene nede. Mulighetene er mange. Men kan det tenkes at det finnes et etisk riktig knep for å få det så billig, eller er vi uansett moralsk forkastelig når vi benytter oss av slike tilbud?
Vis hele sitatet...
Har en liten teori her, er litt offtopic, men i alle fall: Hvor ofte ser du reklamer for disse billigproduktene? Ikke så veldig ofte vil nå jeg si, i alle fall ikke i forhold til f.eks Toro. Kanskje de bruker pengene spart på reklame til å la produktene være billigere?
Sitat av Contagious Vis innlegg
Har en liten teori her, er litt offtopic, men i alle fall: Hvor ofte ser du reklamer for disse billigproduktene? Ikke så veldig ofte vil nå jeg si, i alle fall ikke i forhold til f.eks Toro. Kanskje de bruker pengene spart på reklame til å la produktene være billigere?
Vis hele sitatet...
Og se på first price emballasjen. Veldig streit og nesten ingen farger. Sparer masse penger der.
35 kroner for massevis av poteter (first price) og 11kr per pakke for Fiskegrateng (first price).
Plan A: Kiwi + matvarer ut på dato= WIN
Plan B: Kiwi + matvarer+ stempel med dato, type sort (bokhandel) = WIN
ris, nudler/spagetto/makaroni og poteter er bare stivelse som kroppen lager sukker av. greit nok hvis du er en mann som jobber hardt fysisk ellers øker de bare insulinproduksjonen til et farlig jojo mønster som på sikt fører til diabetes. NB hvis du ikke jobber fysisk hardt eller trener det ut av kroppen etter matinntak. Økt insulinproduksjon fører og til økt apetetitt. Samme virkning som en får av sukkerfribrus. Brødmat er heller ikke spesiellt bra. det øker apetitten mye av samme grunner.

friske grønnsaker fins i mengder og er faktisk billige og sunne. seøvsagt fins det unntak som langt fra er billige men det ser du fort i butikken. Bønner f.eks metter lenge og påvirker blodsukkerbalanse lite. Rimi har vel fremdeles fiskegratengen til 11.- og den er faktisk god rimelig sunt måltid og. Så orker du fiskegrateng med grønnsaker har du middagsmat i 14 dager til 250.-
Rundstykker på rema 1000 til 1 krone...
Sist endret av F1sh; 3. april 2010 kl. 04:45.
Lærøy fiskegrateng fra REMA 1000 9,- pakken, det er 600g
30 min i ovnen funker fedt det.

Lærøy fiske grateng 9* 10dager = 90,- middag i 10 dager
Tomatsuppe (europris) 8* 4dager = 32,- middag i 4 dager
1 dobbel pk knekkebrød + 1/2 liter Jordbær syltetøy ca 50,- = Forkost og lunsj i 14 dager
________________________________________
172,- for 2 uker med mat så da har du 72,- nok til 20 petterøs og 1 stk FOX (sitron godis) ;-)
Jeg anbefaler på det sterkeste, at du går i skogen og jakter på ekte levende og vilde dyr. Eller ta deg en fisketur og skaff deg noen kg's med mat.
- billig kneipp + pålegg
- havregryn med melk + sukker

Kjedelig og kanskje lite variert. Men det er det jeg spiser hvis det er økonomisk trange tider.
Du kan kjøpe proteinshake og blande i havregryn. Smaker ikke særlig godt, men du blir god og mett, og det er veldig sundt og billig. Utover dette kan du spise nudler og kanskje et eple eller en banan i ny og ne. Du har ca. 20 kroner dagen, så ser ikke noen annen mulighet. Du kan jo kanskje selge noe du eier?
Hopper på toget og sier Havregryn og melk selv kan jo også koke det med vann men det blir litt for grisete for min smak
også tips og bruke en skje syltetøy i Havregrynen for litt kos
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Da får du brød som har gått ut på dato, sikkert mye digg mugg der, mye proteiner i det
Vis hele sitatet...
Tror nok at OP er i full stand til å skille mellom gammelt brød og forholdsvis nytt brød f.eks, buttiken får inn brødene på morgenen, og etter en dag kaster de nesten alt som ikke blir solgt, like gode bare 1 dag gamle
Min mor og flere av hennes venninner levde stort sett på havregryngrøt (av vann) når det var lite penger, de overlevde alle sammen. Økonomisk og enkelt.
Havregryn(grøt), Store poser ris på utenlandsk butikker, mange bokser tunfisk, div krydder, og melk/egg etter behov..
Exterminate!
jonnis's Avatar
Anbefaler deg å kjøpe egg på kiwi. Tror det er 27kr for 18 egg, slenger du med et brød til 4kr og en pakke smør til 10kr har du allerede frokost for 12 dager. Putt brødet i fryseren og ta ut det du trenger så blir ikke brødet tørt eller muggent...
Har en måte du kan få gratis ting på kiwi! På kiwi så har de et sånt opplegg at vis du finner dårlig frukt eller grønnsaker så får du penger for og finne de! Husker jeg og en kompis gjorde det her en gang, vi bare kastet vann meloner i bakken for at de skulle se ekkle ut og sånn, så vi gikk vi til kassa og fikk sånn rundt 130 kr for frukten
Sitat av produsenten Vis innlegg
Har en måte du kan få gratis ting på kiwi! På kiwi så har de et sånt opplegg at vis du finner dårlig frukt eller grønnsaker så får du penger for og finne de! Husker jeg og en kompis gjorde det her en gang, vi bare kastet vann meloner i bakken for at de skulle se ekkle ut og sånn, så vi gikk vi til kassa og fikk sånn rundt 130 kr for frukten
Vis hele sitatet...

Og det er idioter som deg som gjør at sånne gode garantier forsvinner, ved å utnytte de.

Til trådstarter:

Jeg ville heller sett på forbruket av penger i løpet av måneden og kuttet ned der du kan kutte ned før maten. Ikke kjøp unødvendige ting som filmer/spill, eller bruk strøm i huet og ræva.
Tenk økonomisk så kan dere sikkert skru opp matbudsjettet litt og.
Sist endret av SpARxXx; 3. april 2010 kl. 15:10.
Kjøp den dere ''ukas Middag'' elns på Kiwi, 15kr for 150g tror jeg, og det er god og innholdsrik mat, fek.s Biff
Eller kan du leite etter utgodte varer på Kiwi ? ^^,
Sitat av wiito Vis innlegg
Kjøp den dere ''ukas Middag'' elns på Kiwi, 15kr for 150g tror jeg, og det er god og innholdsrik mat, fek.s Biff
Eller kan du leite etter utgodte varer på Kiwi ? ^^,
Vis hele sitatet...
Hvis du tar deg tid til å lese igjennom tråden før du skriver, så hadde du sett at dette har blitt foreslått før.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av SpARxXx Vis innlegg
Til trådstarter:

Jeg ville heller sett på forbruket av penger i løpet av måneden og kuttet ned der du kan kutte ned før maten. Ikke kjøp unødvendige ting som filmer/spill, eller bruk strøm i huet og ræva.
Tenk økonomisk så kan dere sikkert skru opp matbudsjettet litt og.
Vis hele sitatet...

Vi gjør ikke dette fordi vi må, men fordi vi har lyst til å prøve å se om det går.
Kjæresten min har en sparekonto med noen lapper på som hun lett kunne tatt ifra om økonomien gikk helt på ræva og jeg har familie som sikkert hadde hjulpet meg ut av en økonomisk knipe om det hadde kommet til det.

Økononomien våres ellers er ikke helt ille. Vi lever begge på stipendet onkel stat gir oss og jeg vil mene vi overlever greit. Hele denne tråden er egentlig bare et prosjekt for å se hvor billig det faktisk er mulig å leve i matveien.

Lærerikt prosjekt sålangt
Sist endret av Bombasa; 3. april 2010 kl. 17:12.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Har ingen planer om å gå rundt sulten.. Ta det med ro.

Men poenget er at vi faktisk er mer eller mindre skamblakke begge to så enten klarer vi oss på de 250 kronene vi har hver frem til neste lønning kommer eller så må det telefon til familien for å låne penger. Noe jeg vil unngå..

Ser ikke på dette som en nødsituasjon. En telefon og mamma kommer nok med litt nødpenger skal dere se. Men vil nå prøve. Jeg er en sau økonomisk sett og vil helst klare dette bare for å vise meg selv at det faktisk går ann å leve billig.
Kanskje litt drøyt, men kommer til å prøve uansett.
Vis hele sitatet...
Neste måned, får dere planlegge budsjett litt på forhånd?
FirstPrice fiskeboller og poteter. Blir bare noen få kroner pr middag og det er faktisk energi i det i motsetning til nudler.
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Neste måned, får dere planlegge budsjett litt på forhånd?
Vis hele sitatet...
Neste gang du poster kunne du kanskje ta deg tid til å lese gjennom hele tråden på forhånd slik at vi slipper et snes tilsvarende poster som den jeg siterer ovenfor?
Sist endret av Knask; 3. april 2010 kl. 17:55.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Var å handlet idag. Desverre altfor sent. Alt av helgetilbudene på kiwi var borte vekk, samt alle brød til under 25,- og nærmere halve frysedisken var rivi bort ..

Fikk dog rasket med meg:

ca 1kg poteter
4kg ris
600g fiskegrateng
1 stk halvstekt brød
1kg musli
4pk bearnaisesaus
1pk spaghetti
1 kartong melk


alt kostet meg 120,- hvorav risen alene kostet 40,-.

Fikk ikke kjøpt kylling eller annet kjøtt. Alt var utsolgt så det tar jeg til uka. Har fiskegrateng idag og steker poteter med krydder å ketchup, eventuelt bearnaisesaus imorgen. Har også ost nok til en 3-4 fine ostesmørbrød liggende + syltetøy for en månde, minst. Har også tomater og endel basis varer kan hjelpe meg med middager utover uken.

Ser ut som at dette skal gå rimelig greit, egentlig.
Sist endret av Bombasa; 3. april 2010 kl. 18:24.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Var å handlet idag. Desverre altfor sent. Alt av helgetilbudene på kiwi var borte vekk, samt alle brød til under 25,- og nærmere halve frysedisken var rivi bort ..

Fikk dog rasket med meg:

ca 1kg poteter
4kg ris
600g fiskegrateng
1 stk halvstekt brød
1kg musli
4pk bearnaisesaus
1pk spaghetti
1 kartong melk


alt kostet meg 120,- hvorav risen alene kostet 40,-.

Fikk ikke kjøpt kylling eller annet kjøtt. Alt var utsolgt så det tar jeg til uka. Har fiskegrateng idag og steker poteter med krydder å ketchup, eventuelt bearnaisesaus imorgen. Har også ost nok til en 3-4 fine ostesmørbrød liggende + syltetøy for en månde, minst. Har også tomater og endel basis varer kan hjelpe meg med middager utover uken.

Ser ut som at dette skal gå rimelig greit, egentlig.
Vis hele sitatet...
Etter å ha kjøpt noe til 120kr av 250kr allerede 1/2 dagen, som ser ut til å være en middag, så vill jeg si meg helt enig med deg, ser rimelig greit ut.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Etter å ha kjøpt noe til 120kr av 250kr allerede 1/2 dagen, som ser ut til å være en middag, så vill jeg si meg helt enig med deg, ser rimelig greit ut.
Vis hele sitatet...
nærmere 10kg mat = en middag for deg da?
for ikke å nevne all maten som allerede er i hus fra før dette prosjektet..

Du må rimelig rund om du spiser så mye
Sist endret av Bombasa; 3. april 2010 kl. 18:37.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
nærmere 10kg mat = en middag for deg da?
for ikke å nevne all maten som allerede er i hus fra før dette prosjektet..

Du må rimelig rund om du spiser så mye
Vis hele sitatet...
Så ikke at du skrev at du hadde noen middager på lur fra før, så da skjønner jeg nytten med ris og poteter

Har selv levd på 250kr på 2 uker, der 80kr gikk til røyk og resten til kneip og syltetøy.
Når jeg er fattig går det veldig mye Lerøy fiskegrateng... bare 8,50 -11 kr på rema 1000 sammen med poteter og smør.. Lerøy sin fiskegrateng er så god at jeg tar å unner meg en slik på lønningsdagen også
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av skolms Vis innlegg
Når jeg er fattig går det veldig mye Lerøy fiskegrateng... bare 8,50 -11 kr på rema 1000 sammen med poteter og smør.. Lerøy sin fiskegrateng er så god at jeg tar å unner meg en slik på lønningsdagen også
Vis hele sitatet...
kikket etter den, men så ut som den var utsolgt
På Coop så får man fullkornpasta til en billig penge (15 kroner for 500g spagetti f.eks). Det er kanskje litt dyrere enn First Price pasta, men så blir man mett av det til gjengjeld.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
På Coop så får man fullkornpasta til en billig penge (15 kroner for 500g spagetti f.eks). Det er kanskje litt dyrere enn First Price pasta, men så blir man mett av det til gjengjeld.
Vis hele sitatet...
Dessuten er det snakk om karbohydrater som er mer vennlige for figuren.
En opplysning som kan være nyttig for de av dere som måtte være opptatt av slikt.
Syns absolutt dette var en lærerik og interessant tråd, med unntak av noen få hjernedøde kommentarer

Alle kan jo oppleve å gå tom for penger innimellom, og da er det greit å vite hvilke alternativer som finnes. Litt ernæringsinfo er heller ikke dumt!

Følger med
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av produsenten Vis innlegg
Har en måte du kan få gratis ting på kiwi! På kiwi så har de et sånt opplegg at vis du finner dårlig frukt eller grønnsaker så får du penger for og finne de! Husker jeg og en kompis gjorde det her en gang, vi bare kastet vann meloner i bakken for at de skulle se ekkle ut og sånn, så vi gikk vi til kassa og fikk sånn rundt 130 kr for frukten
Vis hele sitatet...
Det kalles svindel og jeg håper dere blir busta på det en dag og får svi, p*nchod. Da kan du like gjerne slenge Fjordlandsmåltider under jakka, eller møte opp på kiwi(eller deli de luca) med finlandshette og pistol
Sitat av SpARxXx Vis innlegg
Og det er idioter som deg som gjør at sånne gode garantier forsvinner, ved å utnytte de.
Vis hele sitatet...
Den garantien har vært leeenge, og det produsenten nevnet er ikke å utnytte garantien... Det er rett og slett svindel.
Sist endret av Up; 4. april 2010 kl. 16:49.
Sitat av apebob Vis innlegg
Siden du har ris fra før, hadde jeg valgt å kjøpe 1.2kg med kyllingfilèt (first price) til kr 119,-
Dette er knallgod mat om man spanderer på litt bearnaisesaus også.
Stappfullt i proteiner.

1.2kg holder til meg (middag hver dag) i ca 14 dager.
Vis hele sitatet...
Kødder? Holder jo ikke til en dag engang
Nå er vel det meste sagt, men likevel:

Skal du være virkelig økonomisk så kjøp deg en brunost eller annet billig pålegg med lang holdbarhet og noen pakker med knekkebrød, billigste slaget selvfølgelig. Kjøp også en pose med havregryn som du lager grøt av, hver helg kan du kjøpe et eple som du kutter opp og har oppi (luksus i helgene vet du!)

Levde på denne kosten her i så og si hele fjor, jeg hadde også en slik liten flaske med sitron i til å lage saft av. Tretten kroner kostet den tror jeg.

250,- på tolv dager skal nok gå fint det, jeg hadde 500,- hver måned. Resten av stipendet ble spart opp, men jeg ville ikke gjort det der hvis jeg ikke var virkelig nødt. Er redd for at jeg aldri kommer til å spise hverken havregrøt eller grovt knekkebrød igjen så lenge jeg lever.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Kan si at 250,- burde fint holde en person med mat i 2 uker om man er litt økonomisk av seg.
Har ikke mer penger igjen nå, men har mat nok til godt over de 12 dagene som egentlig var planen

Tviler på at matbudsjettet blir voldtatt noe mer etter dette prosjektet Lærerikt har det vært

Det orginale budsjettet var på 2000 for meg og madammen for en månde hvorav snop,snus og brus ikke var medberegnet.
Sist endret av Bombasa; 8. april 2010 kl. 21:59.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Da jeg bodde på hybel så var det 4 pakker nudler hver dag og en grandis hver fredag. Det er omtrent 100 spenn i uka det :P Hadde en saus for hver dag også så jeg ble liksom ikke lei heller. Gikk jævlig mye av sursøt husker jeg...

Men på en annen side så var jeg rimelig tom for energi når jeg levde på dette :P
Jeg synes denne strategien er tøvete.
Få deg en helgejobb gjennom manpower ellerno´
Tjener selv 800-1000 spenn på 6 timer i helgene...
Da kan du kjøpe omtrent hva du vil.

Litt teit å måtte fortsette "konkurransen" de neste 12 dagene også...
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg synes denne strategien er tøvete.
Få deg en helgejobb gjennom manpower ellerno´
Tjener selv 800-1000 spenn på 6 timer i helgene...
Da kan du kjøpe omtrent hva du vil.

Litt teit å måtte fortsette "konkurransen" de neste 12 dagene også...
Vis hele sitatet...

Argh.. Vi gjør dette for å lære å håndtere (mat)økonomien bedre, ikke fordi vi er tvunget til det av økonomiske årsaker.
Selv om det kanskje var sistenevnte som gjorde oss motiverte til å gjennomføre prosjektet.
Sist endret av Bombasa; 9. april 2010 kl. 08:18.
Det er ikke bare underernært som er problemet.
Viktig å ikke bli feilernært!

Variasjon av proteiner, mineraler, fiber etc.
Bor du i Oslo, så kjøp nudler på Thai shappe til 4,- kr. Det er et måltid (450calorier).

Jeg ville satse på billige karbohydrater som basis; poteter, brød, pasta. Og kuttet ut alt av pålegg, bortsett fra peanut butter (salt) og syltetøy eller rett og slett sukker (søtt).

For å få i meg fett ville jeg kjøpt en pose billige nøtter på kinashappa, og spist ca. 7 av dem om dagen. Holder hjertet friskt om du skulle gå ned i vekt.

I tillegg kan du drikke et glass juice om dagen, kinashappe her og, da får du vitaminer og ca. 100 calorier ekstra.

Ville investert i multivitaminer (50,- kr for de billigste).

Godterier kan du naske på Deli de Luca, og du kan blande deg saft og vann..

Får du lyst på noe godt, så la deg invitere til noen gode venner, eller en venn med feit mor (om du ikke er så gammel).

Lykke til!

Du trenger kun 30 ! gram proteiner om dagen, og det får du fra et glass melk og to brødskiver. Av calorier trenger du nok litt mer siden du er gutt regner jeg med, ca 2500 til 3000. I tillegg trenger du vitaminer. Trenger ikke bekymre deg for ensidig kost om det kun er for et par uker.

Men husk at du ikke trenger å spise kjøtt. Det er dyrt og unødvendig. Bli vant til å spise cereal i steden.
En kilo semulegryn koster rundt 15 kroner hvis jeg ikke husker feil, og da det kun trengs 30 gram per porsjon blir det ~50 øre for en middag hvis du lager det på vann. Blir det noen rester kan du bruke det som lim og.
Gå ut i naturen mann!
Naturens eget koltbord, tilbyr masser av snadder, fisk er jo nydelig!
Da får du mat, vinner konkuranse, morsjon som alltid er sunt og maten i naturen er ikke bearbeidet, noe som vil resultere i meget god helse