Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  191 28732
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Dette er et eget tilfelle og har vel strengt talt lite med hva den andre tråden min omhandler.

Jeg har tross alt erfaring med syke lærere. Når man hører om en lærer som først tafser på 10. klassinger og slipper unna med en advarsel og deretter slår en 7. klassing for at han var frekk i kjeften bare 1 år etterpå, så skjønner man at en skriftlig advarsel ikke holder i enkelte sammenhenger.
Vis hele sitatet...
Dette er et eget tilfelle, og har vel strengt tatt lite med andre episoder og andre lærere å gjøre.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette er et eget tilfelle, og har vel strengt tatt lite med andre episoder og andre lærere å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg vet hva det innebærer når lærere får skriftlige advarsler, derfor fortalte jeg om min erfaring, slik at trådstarter skal være innbefattende i hva slags tullestraff han egentlig gir læreren. Som flere sier i tråden, så er lærere også mennesker, men noen mennesker er idioter, derfor skal de ta lærdom av idiotien sin slik at de ikke gjør det igjen. Og jeg mener at en skriftlig advarsel ikke er nok da, spesielt når jeg vet hva en tidligere lærer på barneskolen min har gjort. Men det er opp til han selv hva han følte når han ble trukket ned buksen på. Om han følte seg enormt trakkasert, kjør løpet helt ut. Om han følte at det var greit, så la henne få gå fritt med en liten advarsel.

Du liker kanskje å la slike folk slippe lett unna, det gjør ikke jeg. Derfor er vi to forskjellige individer som heldigvis kan gjøre oss to helt forskjellige meninger om ting.
Sist endret av Kenshi; 11. november 2009 kl. 16:08.
Hvorfor skal dere være så hevngjerrige overfor denne læreren? Dere sitter bak en skjerm og forbanner henne sønder og sammen for en (tilsynelatende) liten bagatell (spøk) som ikke var vondt ment, skjerpings! Reis dere -litt- over dere selv og se på situasjonen med litt objektive øyne for svarte, og erkjenn at denne damen bare er et menneske hun også.

Hvordan hadde dere følt det om dere satt i hennes sko og saken ble blåst helt ut av proporsjoner istedenfor at du får en sjanse til å si unnskyld og roe ned hele greia på et vis som gir det beste utfallet for alle? Dette trenger ikke være vanskeligere enn det man gjør det til folkens.

The art of forgiveness er visst vanskelig å snuble over blant en stor del av brukermassen her på nff... triste greier.
Sist endret av Sky; 11. november 2009 kl. 17:08.
He he, artig historie.

Antar at du gikk med buksene ned på knærne, og læreren fikk det for seg at hun skulle dra de litt lenger ned. Da antar jeg at du reagerte på en slik måte at hun synes det var morsomt og fikk latterkrampe.

Selv om det var en slem spøk (hvem har ikke dratt en spøk på læreren før, jeg vet ihvertfall om mer alvorligere spøker enn det som nevnes her), så vil det nok dessverre ikke tolereres.

Noe seksuell trakassering vil det nok ikke være, ei heller hvis situasjonen hadde vært omvendt, altå en mannlig lærer og en kvinnelig elev.

Men det betyr ikke at en slik oppførsel er akseptabel, spesielt med tanke på lærerens autorative rolle. En slik handling kan fort gjøre at andre tror det er fritt fram å mobbe vedkommende.

Enkleste måten hadde vært at dere hadde tatt det i timen og blitt ferdig der og da som du ønsket, men som tydeligvis ikke hun som lærer ville. Dette er et moment som du burde ta med i samtalene rundt hendelsen. Innvolver gjerne dine foreldre (eller andre voksne som du stoler fullt ut på) også hvis du blir innkalt til samtale med skolens representanter.

Du har gjort det som er riktig når læreren ikke ville ordne opp der og da, tatt det videre med skolens ledelse. Bare si at du føler deg trakassert og mobbet av handlingen. Går du med saggebukser så kan du jo også hevde at du føler deg stigmatisert av læreren pga. din klesstil.

Hun vil neppe få noen avskjed fra jobben sin pga. det, den sterkeste reaksjonen hun kan få er en skriftlig advarsel. Prøv heller ikke å overdriv situasjonen og hvordan det gikk inn på deg, det kan fort slå tilbake.
Hah, syk historie!
Pen dame eller?

For å hevne meg hadde jeg umiddelbart tydd til puppegrafsing!

Hadde droppet anmeldelse og heller tatt det hele som en spøk.
Men det er liten tvil om at hun har oppført seg høyst uprofesjonelt ved å "drite" deg ut foran hele klassen.
Du har nok av vitner til at hun vil få seg en skikkelig smekk dersom de rette personene blir varslet.
Sist endret av Knask; 11. november 2009 kl. 17:35.
Sitat av Swii Vis innlegg
Blackmail henne xD hvis hun ikke gir deg gode karakterer tyster du på rektor :P
Vis hele sitatet...
Jahey! Det var en bra ide! Not.


Nei, etter å ha lest hele tråden så sitter jeg her og syntes synd på denne læreren. Virker som hun absolutt ikke mente noe vondt i det. Syntes trådstarter bør droppe hele greia, godta en fin og enkel unnskyldning fra læreren og legge alt dette i ro. Tror hun har lært at det hun gjorde var feil, og hun kommer nok aldri til å gjøre noe lignende igjen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
@KVTL: Han har allerede vært i møte, og han sier selv han ikke hadde sæggebukser, eller sægget med andre bukser.
Sitat av Up Vis innlegg
@KVTL: Han har allerede vært i møte, og han sier selv han ikke hadde sæggebukser, eller sægget med andre bukser.
Vis hele sitatet...
Takk for info..

Selv om han har vært p ået møte, så kan det kanskje komme flere møter. Et strategisk tips er å ta det opp med foreldrene sine, hvis de ikke er innvolvert fra før av. Be de kreve et møte med skolens ledelse.

Om det ikke var noen god grunn forut for denne handlingen, så går det under mobbing. Det er dessverre mange lærere som mobber uten at det får noen konsekvenser for dem, mye grunnet at man ikke tar elevene på alvor eller at rektor/ andre lærere er tafatte og/ eller konfliktsky..

Vissnok er det et ganske utbredt problem:

http://www.nrk.no/nyheter/1.6248231

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article451302.ece
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Men det er opp til han selv hva han følte når han ble trukket ned buksen på. Om han følte seg enormt trakkasert, kjør løpet helt ut. Om han følte at det var greit, så la henne få gå fritt med en liten advarsel.
Vis hele sitatet...
Det er jo en prinsippsak, læreren burde få en eller annen form for straff, uansett om ofret føler seg trakkasert eller ei. Dra ned buksa på en elev man ikke kjenner (hvertfall ikke så godt) foran hele klassen er bare noe man ikke gjør. Skjønner ikke hvordan det går ann å komme med en så dum idé.

Dra inn rektor osv. slik du har gjort og la dem bestemme straffen

Min mening.
Sitat av commie Vis innlegg
Herre, hun ville jo sikkert bare kødde med trådstarter som sikkert hadde buksa langt ned på ræva eller gikk med ei grell joggebukse blant folk. Hadde dette skjedd med meg så hadde jeg sikkert bare ledd av det og ikke tatt meg selv så himla seriøst. Om jeg ikke hadde likt det så hadde jeg snakket med læreren i etterkant og sagt at jeg ikke likte det og da hadde hun sikkert sagt unnskyld og saken hadde vært ute av verden. Å trekke inn rektor, kreve skriftlig advarsel(!) og det som verre er virker bare smålig, barnslig og humørløst.
Vis hele sitatet...
Mennesker er forskjellige, og om du hadde ledd av det er det ikke sikkert at andre mennesker hadde ledd av det. Jeg, for min del, sliter med veldig kraftige angstproblemer (Deriblant panikkangst), bipolar depressiv lidelse, og en del andre lidelser. Hadde noen gjort dette mot meg på en skole hadde jeg blitt satt ut og ikke maktet å gå på skolen igjen, simpelthen fordi jeg ikke ville klart å se mine medelever i øynene igjen. Eller læreren for den saks skyld. Og dessuten finnes det mennesker som kjører commando, og man kan tenke seg at dersom man ikke bruker undertøy er det ikke spesielt behagelig at læreren trekker ned buksa ens foran klassen.

Denne læreren fortjener en advarsel. Slikt gjør man ikke dersom man skal gå foran som et godt eksempel. Spør du meg, grenser dette mot mobbing. Og ja, lærere mobber. Jeg har selv blitt mobbet av opptil flere lærere, og det finnes ikke behagelig på noe vis. Jeg har også blitt mobbet av elever, så dersom vedkommende her er et mobbeoffer ville dette vært å kaste bensin på bålet.

Cudos til trådstarter, som løste situasjonen på en voksen og ansvarlig måte, og ikke gikk til media eller politi. Dette ville gjort situasjonen mellom lærer og trådstarter forferdelig utrivelig.
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Du liker kanskje å la slike folk slippe lett unna, det gjør ikke jeg. Derfor er vi to forskjellige individer som heldigvis kan gjøre oss to helt forskjellige meninger om ting.
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne mene. Hva som er å slippe billig unna er som tidligere nevnt en subjektiv vurdering. Men jeg liker ihvertfall ikke generaliserende uttalelser som baserer seg utelukkende på ett enkelttilfelle. Det har etter mitt skjønn svært liten verdi som argumentasjon i en debatt.

Min erfaring fra arbeidslivet generelt, både i private og offentlig sektor, tilsier at en skriftlig advarsel blir ansett som et seriøs tiltak, både fra arbeidsgivers og arbeidstakers side. Det er gjerne den advarselen du får før du må regne med å miste jobben.
Skolen kan ikke sammenlignes med andre arbeidsplasser. De har elendig logistikk, ansenitetslønninger (som lærere er sterkt imot å fjerne) og lærere blir aldri sparket, selv om de bryter lover og regler grovt.
Nå jobber jeg selv på en skole. Jeg skal innrømme at jeg ikke har sett en lærer få sparken, men jeg har sett hvordan skriftlige advarsler får folk til å våkne opp og skjerpe seg. Å påstå at dette ikke har noen effekt vitner om mangelfull innsikt imo.

Og hele poenget må jo være å forebygge nye uønskede episoder. Å gi en lærer undervisningsforbud i et par uker vil som slashdot også påpekte kun bidra til å gjøre stemningen i klasserommet langt mer ubehagelig. Det har rett og slett ingen preventiv virkning i en slik sammenheng.
Sitat av Sky Vis innlegg
Hvorfor skal dere være så hevngjerrige overfor denne læreren? Dere sitter bak en skjerm og forbanner henne sønder og sammen for en (tilsynelatende) liten bagatell (spøk) som ikke var vondt ment, skjerpings! Reis dere -litt- over dere selv og se på situasjonen med litt objektive øyne for svarte, og erkjenn at denne damen bare er et menneske hun også.

Hvordan hadde dere følt det om dere satt i hennes sko og saken ble blåst helt ut av proporsjoner istedenfor at du får en sjanse til å si unnskyld og roe ned hele greia på et vis som gir det beste utfallet for alle? Dette trenger ikke være vanskeligere enn det man gjør det til folkens.

The art of forgiveness er visst vanskelig å snuble over blant en stor del av brukermassen her på nff... triste greier.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om noe hevn overhodet, men heller konsekvenser. Mennesker har behov for å vise sin reaksjon når de føler seg fornedriget eller krenket. Forsåvidt også når de føler seg stolt eller tilgodegjort.

Jeg kan sette meg inn i hennes sko, og hun fikk mulighet til å unnskylde seg, noe hun ikke gjorde før hun skjønte at dette kunne få konsekvenser for henne. Og for å sette et eksempel synes jeg det er riktig at hun får et skriftlig advarsel.
Det er mulig saken er blåst ut av proposjoner, men det vet vi strengt talt ikke noe om.

Jeg synes også tilgivelse er en fin ting, men ikke om det brukes i hytt og pine. Tilgir man uten forbehold fungerer det sjelden etter hensikten. -Desverre
Hvordan tok læreren det? Som sagt før i tråden, så forstår folk ting forskjellig fra tid til annen.
Hvis det virket som om hun mente at dette var utrolig korttenkt under møtet. Så er jeg temmelig sikker på at hun angrer.

Folk forstår seriøsiteten i ting som er gjort på forskjellige stadier. Noen ser det bare det blir tatt opp til debatt, andre forstår det ikke før de er på enden av veien...

Har selv hatt gode og dårlige forhold til lærere. Har for eksempel en lærer som driter i hva jeg sier helt til jeg sier det på en nedlatende måte. Akkurat som om jeg ikke aksepterer det han sier, og at han må skjerpe seg. (no shit!) Han gir seg ikke før man er en real kødd tilbake.

Mens kjenner andre som man bare kan nevne en handling til, også forstår de hva problemet er... De er like forskjellige som alle andre venner/uvenner du har. Og det er en stoor forskjell!
Sitat av Stratops Vis innlegg
Skolen kan ikke sammenlignes med andre arbeidsplasser. De har elendig logistikk, ansenitetslønninger (som lærere er sterkt imot å fjerne) og lærere blir aldri sparket, selv om de bryter lover og regler grovt.
Vis hele sitatet...
En lærer på gamleskolen min ble sparket. Men han ble jo dømt for voldtekt og å være pedofil...

Men hvordan gikk møtet? Ble dere enige om noe?
Selv synes jeg denne saken er helt forkastelig! At en lærer foretar seg slike ting bidrar kun til mobbing, latterliggjøring og integritetsdumping. Ikke vet jeg om du er en av moroklumpene på skolen selv, og stadig gjør en rekke "hyss"? Kanskje læreren forsøkte å være morsom på dine vegne?

Enkelte mennesker har et behov for å gjøre seg populære, dette kan skje på mange måter. En helt vanlig måte er å gjøre seg selv populær ved å drite ut noen som kanskje allerede er litt utsatt til. At snørrunger tyr til slike metoder er vi vandt til, men at en lærer gjør det blir noe helt annet.

Jeg liker ikke å være for sterk i meningene mine såfremt jeg ikke vet alle fakta, men uansett tidligere episoder er det helt uakseptabelt av en lærer å gå til slike handlinger. Hvis læreren har noe uoppgjort med deg burde dette vært tatt opp med inspektør, rektor og foreldre.

Det har vært skrevet i media om lærere som mobber elever, lærere som gir de peneste damene bedre karakterer, lærere som gir familier som sitter godt i det litt ekstra kred osv... Jeg mener denne læreren helt klart har brutt normal skikk og bør få en reprimande, og bør i all offentlighet be om unnskyldning. Dette er en story som kommer til å følge deg i mange år fremover, folk vil le, folk vil prate, folk vil lyve... Du bør gjøre det du kan slik at det er læreren som blir samtale-emnet og ikke du!

Ikke gi deg så lett i denne saken, det er du som sitter med de sterke kortene. Uansett hvor gode grunner læreren selv mener vedkommende hadde vil de ikke holde vann - I 2009 benytter vi ikke spanskrør eller andre idiotiske måter å avstraffe elevene på. Dette er slik jeg ser det en avstraffelse og bør ses alvorlig på av ledelsen ved skolen!
Læreren har lagt seg helt flat og unnskyldt flere ganger på det møtet. Foreldrene mine var i dag i 8 tiden på kvelden i et møte med klasseforstanderen min, så nå er det blitt en personal sak hun vil få en skriftlig refs som vil ligge i mappen hennes. Vi skal ha et møte med rektor etterhvert der hun garanterer at dette skjer og at vi får en unnskyldning fra hun og på vegne av skolen. Jeg vil ikke gå noe videre med det, jeg synes det at hun får det i papirene sine er straff nok siden får følger i videre jobber og lignende, hvertfall det jeg ble fortalt, men nå går jeg og legger meg tidlig opp i morgen og
Sitat av therer2 Vis innlegg
Læreren har lagt seg helt flat og unnskyldt flere ganger på det møtet. Foreldrene mine var i dag i 8 tiden på kvelden i et møte med klasseforstanderen min, så nå er det blitt en personal sak hun vil få en skriftlig refs som vil ligge i mappen hennes. Vi skal ha et møte med rektor etterhvert der hun garanterer at dette skjer og at vi får en unnskyldning fra hun og på vegne av skolen. Jeg vil ikke gå noe videre med det, jeg synes det at hun får det i papirene sine er straff nok siden får følger i videre jobber og lignende, hvertfall det jeg ble fortalt, men nå går jeg og legger meg tidlig opp i morgen og
Vis hele sitatet...
Dette er en løsning jeg har sans for! Godt å se at det også finnes skoleadministrasjoner som griper tak i slike ting, og gjør det som må gjøres. Noe slikt har jeg aldri hørt om før, kun opplevd det motsatte.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Leste bare den første siden og scrolla veien hit, sent svar men:
Herregud man! Dra ned buksa hennes en gang sjansen byr seg! Ingen kan ta deg på det, hun har jo også gjort det! Og dere skal straffes på lik linje.

Den eneste forskjellen sånn utenom posisjonen elev og lærer er at hun er kvinne og du er en mann, det vil bli... Interessant.


Edit: Så at der var forekommet en løsning nå.
Du har forspillet din sjanse...
Sist endret av Sio; 12. november 2009 kl. 00:48.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Leste bare den første siden og scrolla veien hit, sent svar men:
Herregud man! Dra ned buksa hennes en gang sjansen byr seg! Ingen kan ta deg på det, hun har jo også gjort det! Og dere skal straffes på lik linje.

Den eneste forskjellen sånn utenom posisjonen elev og lærer er at hun er kvinne og du er en mann, det vil bli... Interessant.


Edit: Så at der var forekommet en løsning nå.
Du har forspillet din sjanse...
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør dette ting bedre? Greit at han får hevnet seg, men jeg synes heller ikke øye for øye er noe man skal lære bort til skoleelever. Jeg synes ikke denne lærerinna skal straffes som hevn, jeg synes hun skal straffes for å vise både henne og alle andre at man ikke kan gjøre sånt i et klasserom.

Jeg ser det er få andre enn meg som skriver om konsekvensene dette kan få i form av elever som oppfatter dårlig oppførsel som akseptabel. Er jeg på villspor når jeg mener at man må vise at denne slags oppførsel ikke er akseptabel?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Graapho Vis innlegg
Hvordan gjør dette ting bedre? Greit at han får hevnet seg, men jeg synes heller ikke øye for øye er noe man skal lære bort til skoleelever. Jeg synes ikke denne lærerinna skal straffes som hevn, jeg synes hun skal straffes for å vise både henne og alle andre at man ikke kan gjøre sånt i et klasserom.

Jeg ser det er få andre enn meg som skriver om konsekvensene dette kan få i form av elever som oppfatter dårlig oppførsel som akseptabel. Er jeg på villspor når jeg mener at man må vise at denne slags oppførsel ikke er akseptabel?
Vis hele sitatet...
Det går på dette som er nevnt tidligere om at en mann som drar ned buksene på en kvinne blir kraftig sanksjonert, mens en kvinne som trekker buksene ned på en mann enser vi såvidt. Hun fikk bare kjeft, om trådstarter var en kvinner og læreren en mann. Vel...

Men nå har jo læreren gjort dette, og om han gjorde den samme handlingen tilbake, mann på kvinne, kunne vi ikke reagert på samme måte. Hvorfor? Jo fordi hun har gjort det på han! Da blir det legitimt, og derfor interessant.

Det har fint lite med hevn å gjøre, utelukkende rundt de rare normene vi har i hodet vårt.
Nå er det en gang slik at kvinner er utsatt for å bli seksuelt objektivisert i langt større grad enn det gutter og menn er. Det er realiteten, og derfor blir det alt for enkelt å snu situasjonen helt på hodet på den måten.
Ja, vi kan skrike om urettferdighet og forskjellsbehandling, men av og til så er faktisk det virkelige liv ikke helt i balanse med de prinsipper vi skulle ønske var gjeldende.

Å ta igjen med samme mynt, når det læreren gjorde helt klart var langt over streken, vil jeg påstå er direkte dumt. Da ødelegger du hele saken, det prinsipielle poenget ang. mobbing forsvinner helt, og ingen lærer noen ting av det som har skjedd.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Men nå har jo læreren gjort dette, og om han gjorde den samme handlingen tilbake, mann på kvinne, kunne vi ikke reagert på samme måte. Hvorfor? Jo fordi hun har gjort det på han! Da blir det legitimt, og derfor interessant.
Vis hele sitatet...
Det er sant, men det fordrer at man tar debatten om hva som er riktig oppførsel i klasserommet etterpå allikevel. Hvorfor ikke hoppe over hevnen, og gå rett på debatten som faktisk betyr noe?

Edit: Trodde jeg hadde postet dette for en halvtime siden, før mentalmelt svarte.
Sist endret av Mr. Meow; 12. november 2009 kl. 03:09.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Å ta igjen med samme mynt, når det læreren gjorde helt klart var langt over streken, vil jeg påstå er direkte dumt. Da ødelegger du hele saken, det prinsipielle poenget ang. mobbing forsvinner helt, og ingen lærer noen ting av det som har skjedd.
Vis hele sitatet...
nei, du tar feil. Og hva i allverden er det prinsipielle peonget ang. mobbing? (bortsett fra å ikke gjøre det.)
Hvis noen mobber deg og du svarer og setter på plass vedkommende, er ikke dette conter-mobbing, men forsvaring. Ingen har lyst til å miste ansikt.

Hvis gutten hadde gjort det samme tilbake ville læreren helt klart lært noe av det, samt elevene som evt. ville vert vitner. Du for det du gir, og dette gjelder selvfølgelig omvent også.
Det var vell ikke en barneskole det var snakk om? Jeeez!
Blir noen slått i trynet uten grunn og offere slår tilbake, tenker ikke vitner det er greit å gi folk en karamell i ny og ned, men årsak virkning. Tenk, please.
Jeg sitter å lurer på hva konsekvensene hadde blitt om det hadde vært en mannlig lærer som dro ned buksene på en jente.. Da hadde det blitt politianmeldt på flekken, og store oppslag i media.. Her snakker vi mannsdiskriminering!
kanskje litt OT men drit i normene og følg hennes eksempel. Eller gjør som du sa, du har jo allerede kontaktet din lærer og rektor. Har ikke lest alle postene, men det er enten eller.

Hvor gammel er denne læreren?
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
kanskje litt OT men drit i normene og følg hennes eksempel. Eller gjør som du sa, du har jo allerede kontaktet din lærer og rektor. Har ikke lest alle postene, men det er enten eller.

Hvor gammel er denne læreren?
Vis hele sitatet...
Hun er 40 år.
Stemmer for at trådstarter kontakter lærer og får henne til å registrere seg på nFF.
Er det noe denne diskusjonen trenger nå så er det lærerens forklaring på det hele.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Stemmer for at trådstarter kontakter lærer og får henne til å registrere seg på nFF.
Er det noe denne diskusjonen trenger nå så er det lærerens forklaring på det hele.
Vis hele sitatet...
Uansett hvliken forklaring det er, så skal ikke en lærer dra ned buksene til en elev forann klassen.
Sitat av Dvergen Vis innlegg
Uansett hvliken forklaring det er, så skal ikke en lærer dra ned buksene til en elev forann klassen.
Vis hele sitatet...
Helt enig! Bra at du har gått til klasseforstander osv, men kanskje du skal tipse dagbladet / VG om dette? Blir sikkert en sak!
Sitat av Domm Vis innlegg
Helt enig! Bra at du har gått til klasseforstander osv, men kanskje du skal tipse dagbladet / VG om dette? Blir sikkert en sak!
Vis hele sitatet...
Læreren gjorde en tabbe, og har unnskyldt seg så godt hun kunne "så vidt jeg leser".

Det ville være dårlig av eleven å ødelegge karieren hennes sånn pga. en tabbe.
Sitat av sabeehs Vis innlegg
nei, du tar feil. Og hva i allverden er det prinsipielle peonget ang. mobbing? (bortsett fra å ikke gjøre det.)
Hvis noen mobber deg og du svarer og setter på plass vedkommende, er ikke dette conter-mobbing, men forsvaring. Ingen har lyst til å miste ansikt.

Hvis gutten hadde gjort det samme tilbake ville læreren helt klart lært noe av det, samt elevene som evt. ville vert vitner. Du for det du gir, og dette gjelder selvfølgelig omvent også.
Vis hele sitatet...
Nei, du tar feil. Et voksent mennske i en ansvarsrolle som ikke har fintfølelse nok til å forstå slike grenser, trenger å se en seriøs reaksjon på det hun har gjort. Å få igjen med samme mynt viser bare at dette er greit og morsomt, og åpner for at slike practical jokes kan dukke opp i klasserommet igjen. Det viser også resten av elevene at episoden ikke ble tatt alvorlig. Det er rett og slett en elendig løsning sett fra et pedagogisk perspektiv, både i forhold til læreren, og elevene.

Sitat av sabeehs Vis innlegg
Det var vell ikke en barneskole det var snakk om? Jeeez!
Blir noen slått i trynet uten grunn og offere slår tilbake, tenker ikke vitner det er greit å gi folk en karamell i ny og ned, men årsak virkning. Tenk, please.
Vis hele sitatet...
Jeg vil oppfordre deg til å tenke litt selv. Å bli slått i trynet av en jevnaldrende kan ikke sammenlignes med å bli utsatt for en ufin practical joke fra en lærer. Læreren setter tross alt standarden for hva som er greit og ikke greit i et klasserom, og det var ikke snakk om vold her, men en dårlig spøk som for mange åpenbart er langt over grensen, og for andre blir ansett som morsom.
Som så veldig mange har sakt før meg mener jeg at her må det bli konsekvenser, en lærer har et ansvar som "forbilde" som må følges... Og det er da ren folkeskikk at man ikke skal dra ned boksen på noen man ikke har et forhold til fra før av? Sier ikke at han skal ødelegge karrieren til læreren, men noe må gjøres! Og hvorfor ikke informere media? Hadde dette vært en ung jente som fikk boksen dratt ned av mann i 40åra , da hadde det blitt styr da! (beklager leifer, er ikke så utrolig flink i norsk)
Her har du tre veier å velge:

1: Ta en luiten hven på læreren vis du ikke tok det veldig personlig.

2: Gjøre som du har gjort, ta kontakt med rektor osv. å bare lage noe kjedelig ut av det, selvom det er det riktigste.

3. Min favoritt. Lag et stort hævlette for læreren. VG, Dagbladet, lokalavis, utdanningsdirektoratet, politiet og hele pakka! Lag så mye drama som overhodet mulig! Ta det VELDIG personlig, VELDIG! Anmeld det og ødlegg resten av lærerkarrieren.
Sitat av Domm Vis innlegg
Som så veldig mange har sakt før meg mener jeg at her må det bli konsekvenser, en lærer har et ansvar som "forbilde" som må følges... Og det er da ren folkeskikk at man ikke skal dra ned boksen på noen man ikke har et forhold til fra før av? Sier ikke at han skal ødelegge karrieren til læreren, men noe må gjøres! Og hvorfor ikke informere media? Hadde dette vært en ung jente som fikk boksen dratt ned av mann i 40åra , da hadde det blitt styr da! (beklager leifer, er ikke så utrolig flink i norsk)
Vis hele sitatet...
Du sier at eleven skal varsle media, og samtidig unngå at karrieren til læreren ikke blir ødelagt. Hvordan i all verden skal det være mulig? Konsekvensen av å involvere media, forutsatt at de er interessert, er bare at læreren får sparken - og hvem vil vel ansette noen som har dratt ned buksen til en stakkars skoleelev? En pornoprodusent?

Selvsagt hadde det blitt styr om det hadde skjedd ei jente, og det er jo styr også nå - nå som det er en gutt det har skjedd med. Så vidt jeg ser er dette den mest populære tråden her inne de siste døgnene. Visse folk her inne tror vi lever i en Hollywood-film. Rare ting skjer i hverdagen. Jeg har selv blitt forsøkt forgrepet på av ei på 50 år, da jeg selv var 18. Det hele endte med en albue mot nesa hennes, og vi var even steven.
Sitat av lambador Vis innlegg
Du sier at eleven skal varsle media, og samtidig unngå at karrieren til læreren ikke blir ødelagt. Hvordan i all verden skal det være mulig? Konsekvensen av å involvere media, forutsatt at de er interessert, er bare at læreren får sparken - og hvem vil vel ansette noen som har dratt ned buksen til en stakkars skoleelev? En pornoprodusent?

Selvsagt hadde det blitt styr om det hadde skjedd ei jente, og det er jo styr også nå - nå som det er en gutt det har skjedd med. Så vidt jeg ser er dette den mest populære tråden her inne de siste døgnene. Visse folk her inne tror vi lever i en Hollywood-film. Rare ting skjer i hverdagen. Jeg har selv blitt forsøkt forgrepet på av ei på 50 år, da jeg selv var 18. Det hele endte med en albue mot nesa hennes, og vi var even steven.
Vis hele sitatet...
hmm ser hva du mener, skulle nok tenkt lenger en det :P
Men likevel! Blir bare litt provosert når han forteller om hvordan læreren ikke gadd å forklare seg eller snakke med han i ettertid (kan hende infoen ikke er helt korrekt, men jeg må nesten forholde meg til det han har skrevet)
Men jeg står fast på det jeg sa om at det må bli en konsekvens, håper virkelig at rektor iallefall tar en alvorsprat med nevnte lærer.

offtopic: noen som vet om en lignende sak? som har blitt dekket i media, er litt nyskjerrig på utfallet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Domm Vis innlegg
Men jeg står fast på det jeg sa om at det må bli en konsekvens, håper virkelig at rektor iallefall tar en alvorsprat med nevnte lærer.
Vis hele sitatet...
I tråden kommer det frem fra trådstarter at der ble mange møter hvor lærer la seg helt flat og unnskyldte seg mange ganger. Hun fikk også skriftlig refs fra rektor.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nå er det en gang slik at kvinner er utsatt for å bli seksuelt objektivisert i langt større grad enn det gutter og menn er. Det er realiteten, og derfor blir det alt for enkelt å snu situasjonen helt på hodet på den måten.
Ja, vi kan skrike om urettferdighet og forskjellsbehandling, men av og til så er faktisk det virkelige liv ikke helt i balanse med de prinsipper vi skulle ønske var gjeldende.

Å ta igjen med samme mynt, når det læreren gjorde helt klart var langt over streken, vil jeg påstå er direkte dumt. Da ødelegger du hele saken, det prinsipielle poenget ang. mobbing forsvinner helt, og ingen lærer noen ting av det som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Jeg skriker ikke ut etter forskjellsbehandling og urettferdighet. Bare rolig viste frem dette tankespillet hvor en mann kunne dra ned buksa på en kvinne uten at der ville foreligge noen konsekvenser, for hun har jo også gjort det med ham.

Det har ingenting med å "ta igjen med samme mynt" og gjøre, det er snakk om tankespillet som jeg fant interessant.

Personlig tror jeg at trådstarter er en ressurssterk person som læreren trodde hun kunne tulle litt med. En lærer har som regel såpass i skallen at de ikke erter med ressurssvake personer som f.eks et mobbeoffer eller en veldig sjenert person. Hun ville nok bare tulle litt. Trådstarter på sin side fant ikke spøken i smak, noe som er greit forsåvidt. Jeg understreker bare at læreren ikke hadde noen intensjon å mobbe eleven.
Jeg var ikke der, blir bare spekulering.
Sitat av Sio Vis innlegg
I tråden kommer det frem fra trådstarter at der ble mange møter hvor lærer la seg helt flat og unnskyldte seg mange ganger. Hun fikk også skriftlig refs fra rektor.
Vis hele sitatet...
Oisan! Da var det noe jeg ikke fikk med meg Kjempe bra at hun undskyldte seg flere ganger / fikk refs. Trekker mine tidligere punkter :P
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg skriker ikke ut etter forskjellsbehandling og urettferdighet. Bare rolig viste frem dette tankespillet hvor en mann kunne dra ned buksa på en kvinne uten at der ville foreligge noen konsekvenser, for hun har jo også gjort det med ham.

Det har ingenting med å "ta igjen med samme mynt" og gjøre, det er snakk om tankespillet som jeg fant interessant.
Vis hele sitatet...
Det kan jo diskuteres hvor rolig du fremstår i det første innlegget ditt, med tanke på at du avslutter flere av setningene dine med utropstegn. Men det er uansett ikke poenget jeg ville ha fram. Poenget er at forslaget ditt er en dårlig løsning på situasjonen, uavhengig av om det virker som et interessant eksperiment for deg eller ikke.
Jeg synes dette er ganske alvorlig. For det første er det totalt uprofesjonell oppførsel fra læreren sin side. Greit nok at du ikke "bryr deg" og kjenner deg nevneverdig skadet på grunn av det, men som du sa, denne læreren kjenner ikke deg eller klassen. Hadde hun trukket ned buksen på noen andre kunne reaksjonen blitt en helt annen, avhengig av person. Ærlig talt syns jeg ikke en person som driver på sånn er skikket til å være lærer.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nei, du tar feil. Et voksent mennske i en ansvarsrolle som ikke har fintfølelse nok til å forstå slike grenser, trenger å se en seriøs reaksjon på det hun har gjort. Å få igjen med samme mynt viser bare at dette er greit og morsomt, og åpner for at slike practical jokes kan dukke opp i klasserommet igjen. Det viser også resten av elevene at episoden ikke ble tatt alvorlig. Det er rett og slett en elendig løsning sett fra et pedagogisk perspektiv, både i forhold til læreren, og elevene.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig hun hadde følt det var greit og morsomt hvis han direkte hadde gjort det samme på hu? Og hvis han hadde gjort det ville det ikke vert noen sak idet heletatt, men istede en kul historie.
(Å få igjen med samme mynt viser bare at dette er greit og morsomt) Hvilken verden lever du i som tror folk er så dumme? De ville tenkt; gjør jeg det på noen, risikerer jeg faen meg å miste bukksene sjæl.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg vil oppfordre deg til å tenke litt selv. Å bli slått i trynet av en jevnaldrende kan ikke sammenlignes med å bli utsatt for en ufin practical joke fra en lærer. Læreren setter tross alt standarden for hva som er greit og ikke greit i et klasserom, og det var ikke snakk om vold her, men en dårlig spøk som for mange åpenbart er langt over grensen, og for andre blir ansett som morsom.
Vis hele sitatet...
Begge tingene er over grensen, begge tingene er sjokkerende. Pen nok sammenligning for min del. Igjen undervurderer du elevens dømmekraft.
Meldinga var forresten ikke til deg, men til en som tydeligvis har samme oppfatning som deg. Fett at admin ikke er enig med deg, siden han har fjerna meldinga jeg svarte på. (aner ikke hvorfor det smiletrynet er der) jeje
Sist endret av sabeehs; 12. november 2009 kl. 20:04.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Men så handler jo ikke dette om deg. Folk har forskjellige grenser for hva som påvirker dem sosialt og følelsesmessig, noe en lærer mer enn de fleste burde ha forståelse for. Jeg vet ikke hva slags arbeidserfaring du har, men som lærer så er det ganske drøyt å tillate seg å kødde med elever på den måten. Spesielt når man ikke en gang kjenner dem, og vet hvor grensene deres går.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev, om jeg hadde reagert negativt på hendelsen så hadde jeg tatt en prat med læreren og ordnet opp under fire øyne. Om det ikke gikk så hadde jeg vurdert å gå til kontaktlærer.

Nuvel, mulig jeg hadde blitt hevngjerrig når jeg var yngre jeg også, så jeg skal ikke sette meg på min høye hest.
Sitat av sabeehs Vis innlegg
Tror du virkelig hun hadde følt det var greit og morsomt hvis han direkte hadde gjort det samme på hu? Og hvis han hadde gjort det ville det ikke vert noen sak idet heletatt, men istede en kul historie.
(Å få igjen med samme mynt viser bare at dette er greit og morsomt) Hvilken verden lever du i som tror folk er så dumme? De ville tenkt; gjør jeg det på noen, risikerer jeg faen meg å miste bukksene sjæl.
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at du ikke forstår hvordan gruppementalitet fungerer i et klasserom. Ja, læreren vil sikkert synes at det er kjipt å få trukket ned buksene, men det vil fortsatt signalisere til både læreren og alle elevene at dette ikke var så alvorlig. Dermed har du etablert en standard for hva som er tillatt av fornedrende oppførsel i klasserommet.

For øvrig resirkulerer du bare argumentene dine her, det er ingenting du kommer med som jeg ikke allerede har argumentert mot.


Sitat av sabeehs Vis innlegg
Begge tingene er over grensen, begge tingene er sjokkerende. Pen nok sammenligning for min del. Igjen undervurderer du elevens dømmekraft.
Meldinga var forresten ikke til deg, men til en som tydeligvis har samme oppfatning som deg. Fett at admin ikke er enig med deg, siden han har fjerna meldinga jeg svarte på. (aner ikke hvorfor det smiletrynet er der) jeje
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle hvem du skriver til, dette er en åpen diskusjon. Og hvis du virkelig tror at administrasjonen sletter innlegg fordi de er uenige i innholdet, så har du åpenbart ikke skjønt meningen med et debattforum.
Sitat av grudgE Vis innlegg
Her har læreren din tråkket grovt i salaten.
Vis hele sitatet...
Jeg blir smågal av å lese alle disse innleggende som hvor folk skal gjøre en greie ut av dette, dere har for mange bagatellmessige problemer. Snakk om å være selvhøydelig! Er det mulig?!

...tråkket i salaten, fy faen så kvalmt å si
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er tydelig at du ikke forstår hvordan gruppementalitet fungerer i et klasserom. Ja, læreren vil sikkert synes at det er kjipt å få trukket ned buksene, men det vil fortsatt signalisere til både læreren og alle elevene at dette ikke var så alvorlig. Dermed har du etablert en standard for hva som er tillatt av fornedrende oppførsel i klasserommet.

For øvrig resirkulerer du bare argumentene dine her, det er ingenting du kommer med som jeg ikke allerede har argumentert mot.



Det spiller ingen rolle hvem du skriver til, dette er en åpen diskusjon. Og hvis du virkelig tror at administrasjonen sletter innlegg fordi de er uenige i innholdet, så har du åpenbart ikke skjønt meningen med et debattforum.
Vis hele sitatet...
Faen det er slitsomt å diskutere med deg. Nei jeg forstår ikke gruppementalitet. jeeez! En lærer har som jobb og undervise og kontrollere en klasse (gruppementalitet) kall det hva faen du vill. Hadde han tatt hevn vill han hatt overtaket på klassen, hu hadde da blitt nødt til å konfrontere han og klassen får å fått fiksa problemene. Lesson learn.

Føler jeg har mista tåden litt her, men det denne karen gjorde til slutt var helt klart et gått valg. Leste litt nedover nå og kom på hvordan det starta
Hva er det prinsipielle peonget ang. mobbing?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av sabeehs Vis innlegg
Faen det er slitsomt å diskutere med deg. Nei jeg forstår ikke gruppementalitet. jeeez! En lærer har som jobb og undervise og kontrollere en klasse (gruppementalitet) kall det hva faen du vill. Hadde han tatt hevn vill han hatt overtaket på klassen, hu hadde da blitt nødt til å konfrontere han og klassen får å fått fiksa problemene. Lesson learn.

Føler jeg har mista tåden litt her, men det denne karen gjorde til slutt var helt klart et gått valg. Leste litt nedover nå og kom på hvordan det starta
Hva er det prinsipielle peonget ang. mobbing?
Vis hele sitatet...
Det prinsipielle poenget ang mobbing er at lærere ikke kan vise elever at slik oppførsel er ok - uansett hva noen har gjort i forkant. Det er tydelig at vi har litt forskjellige synspunkter på hva som er rett og galt, men jeg synes ikke hevn er positivt uansett. I noen tilfeller er hevn det klart mest rasjonelle alternativet (hvem her har vel aldri hevnet seg på noen?) men jeg synes absolutt ikke at skolen skal lære bort at det er riktig å hevne seg.

Siden du liker å dra paralleller helt ut av proposjoner; synes du æresdrap er en god idè?
Sitat av sabeehs Vis innlegg
Faen det er slitsomt å diskutere med deg. Nei jeg forstår ikke gruppementalitet. jeeez! En lærer har som jobb og undervise og kontrollere en klasse (gruppementalitet) kall det hva faen du vill.
Vis hele sitatet...
Du er jo ikke nødt til å diskutere med meg hvis det plager deg. Det er ihvertfall ikke min intensjon at du skal bli sint eller sliten

Sitat av sabeehs Vis innlegg
Hadde han tatt hevn vill han hatt overtaket på klassen, hu hadde da blitt nødt til å konfrontere han og klassen får å fått fiksa problemene. Lesson learn.
Vis hele sitatet...
Hun ble jo nødt til å konfrontere han uansett, og uten at han trengte å dra buksene av henne. Jeg gidder ikke gjenta enda en gang hvor lite konstruktivt det ville ha vært å dra spøken/mobbingen videre.

Jeg er forresten rimelig sikker på at en hver person med litt faglig kompetanse på slike områder, for eksempel en pedagog, ville ha støttet mitt synspunktet i den saken her.

Sitat av sabeehs Vis innlegg
Føler jeg har mista tåden litt her, men det denne karen gjorde til slutt var helt klart et gått valg. Leste litt nedover nå og kom på hvordan det starta
Vis hele sitatet...
Jeg synes også at han gjorde et godt valg, og løste saken på en veldig god måte. Faktisk så løste saken seg nøyaktig slik som jeg har gitt uttrykk for at jeg mente var best gjennom hele tråden.

Sitat av sabeehs Vis innlegg
Hva er det prinsipielle peonget ang. mobbing?
Vis hele sitatet...
Det er rett og slett at mobbing er fullstendig uakseptabelt, og spesielt fra personer som sitter i en ansvarsrolle overfor andre individer. Måten å vise dette på er ikke å mobbe tilbake, noe som bare undergraver hele prinsippet, men å ta opp saken på en seriøs måte, slik at det faktisk får reelle konsekvenser for den det gjelder.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Siden du liker å dra paralleller helt ut av proposjoner; synes du æresdrap er en god idè?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på hva æresdrap er forno, men det høres tilbakestående ut (religion). Kan tenke meg at det f.eks er når en dame blir skutt i hue siden hu har vert utro, allah no. Ikke på g med det nei.

Men en tann for en tann, hvordan kan folk si at det er urettferdig? Dreper du noen fortjener du å bli drept, voldtar du fortjener du å bli voldtatt evt få kappet av jensen. Driver du med dop, tja hvorfor faen skal staten bry seg? Og det er ulovlig å ta livet sitt, dette skal liksom hvere et frittland haha.