Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  211 19796
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vel, som jeg har forstått det (wesiden deres trenger en overhaling) så testes du omtrent når du registrerer deg (evt. første gang du gir).
Jeg hadde gitt blod, om jeg hadde fått penger for det. Og ikke bare en crappy ryggsekk eller noe.



Garantert mye mer blodgivning hvis man hadde fått penger.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Bundy: Jaha? Og hvor mye penger ville det vært snakk om?

Så snart du setter en pengepris på ting kan man begynne å sammenligne det; Hva blir timelønna mi på denne måten? Hvorfor er det ikke mere penger?

Og så all juksinga jeg kan tenke meg oppstår. «Jeg fikk ny sexpartner for to måneder siden, men jeg trenger pengene, og vi har ikke pult såååå mye, og jeg føler meg jo helt frisk... Nesj, går sikkert bra».

Så nei, jeg har liten tro på det å sette penger på dette.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Bundy: Jaha? Og hvor mye penger ville det vært snakk om?

Så snart du setter en pengepris på ting kan man begynne å sammenligne det; Hva blir timelønna mi på denne måten? Hvorfor er det ikke mere penger?

Og så all juksinga jeg kan tenke meg oppstår. «Jeg fikk ny sexpartner for to måneder siden, men jeg trenger pengene, og vi har ikke pult såååå mye, og jeg føler meg jo helt frisk... Nesj, går sikkert bra».

Så nei, jeg har liten tro på det å sette penger på dette.
Vis hele sitatet...
Støttes. Jeg tror også noe av problemet kan være tilgjengelighet. Utvidet åpningstid (med lørdagsåpent) hos en doneringsklinikk ville ikke vært helt dumt.

For min egen del må jeg enten kjøre i 20 min eller ta offentlig transport i 60 min for å komme frem til nærmeste sted jeg kan donere blod. Dette hadde ikke vært noe stort problem hadde det ikke vært for at jeg må ta fri fra jobben for å nå frem i rimelig tid før klokken 15 når de stenger for dagen. Da er plutselig problemet at jeg faktisk taper massevis av tid og penger på å donere blod.

Resultatet sier seg selv, jeg donerer ikke blod.

Hadde de åpnet en klinikk hvor jeg kunne donert blod nærmere mitt bosted og utvidet åpningstiden til f.eks. 18 hadde jeg donert ukentlig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Tjodleif: Man kan vanligvis gi blod inntil 4 ganger i året. Men godt poeng med arbeidstider og lørdagsåpent.
jeg tenker at det kan bli litt travelt viss alle skulle donere blod??

og hva skal de med allt blodet da`?
Sitat av gfxchat Vis innlegg
jeg tenker at det kan bli litt travelt viss alle skulle donere blod??

og hva skal de med allt blodet da`?
Vis hele sitatet...
Selge det til vampyrer, hva tror du? Det er hvert fall ikke for travelt eller for mye nå, så det er uansett ikke et argument.

En skadet person som trenger blod trenger ikke bare å "fylle på" det han har mistet. Så vidt jeg vet kan mange, mange liter gå gjennom en person som ligger hardt skadet på operasjonsbordet.
Kanskje jeg kommer til å gi blod, men hva er aldersgrensen? (eller vektgrensen)
Vet ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før, men her jeg bor nå er det faktisk direkte umulig å gi blod. Reisen for på nesten 3 timer for å komme til nærmeste sykehus. No blodbil er det aldri her.

Når jeg flytter tilbake til sør-vest landet, kommer jeg til å starte med blod giving. Betaling vil jeg ikke ha, for meg er det med mennesklig ting å gjøre. Fikk litt skyldfølelse når jeg las om blod mangel. Tenk om dette hadde hendt hvor jeg kommer fra, å vanlig folk som meg kunne ungått situasjonen med å ta seg 30 minutt til å gi blod.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
fotonewbie: 18 år og 50 kg.
Jeg skal innrømme at min største grunn er ganske egoistisk. Jeg har ekstrem sprøyte- og nåleangst. Jeg begynner som regel å gråte av frykt for det svært ufarlige stikket. Jeg hyperventilerer, får angsanfall og besvimer, så jeg tror ikke jeg klarer å gjennomføre det, rett og slett.

Man kan også gi blodplater, dette brukes bla.a til kreftbehandling. Har venner og familie som gir blod. De gir bare noen ganger i året, og ved spesielle situasjoner. Noe oftere får man ikke, tror jeg.
Sist endret av svartsol; 27. juli 2011 kl. 01:29.
Sitat av svartsol Vis innlegg
Jeg skal innrømme at min største grunn er ganske egoistisk. Jeg har ekstrem sprøyte- og nåleangst. Jeg begynner som regel å gråte av frykt for det svært ufarlige stikket. Jeg hyperventilerer, får angsanfall og besvimer, så jeg tror ikke jeg klarer å gjennomføre det, rett og slett.

Man kan også gi blodplater, dette brukes bla.a til kreftbehandling. Har venner og familie som gir blod. De gir bare noen ganger i året, og ved spesielle situasjoner. Noe oftere får man ikke, tror jeg.
Vis hele sitatet...
Ved vanlig blodgivning så er det unntaket at man gir mer enn et par ganger i året. Vanlig frekvens er 12/15 uker mellom hver givning - og med ferie osv. så gir de færreste mye mer enn 4-5 ganger i året.

Blodplater derimot kan en frisk person i prinsippet gi hver uke, omtrent 20% av blodplatene erstattes hver dag. Ved tapping av blodplater (og plasma) så "filtreres" blodet og den komponenten man er interessert i (f.eks. blodplater) filtreres ut og samles opp mens resten av blodet føres tilbake til donoren.