Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  194 10346
Master debater
Dekilaz's Avatar
Yallis: diskuterer vi ikke nynorsk i skolen? Jeg snakket der om ordningen med 2 sidestilte språk i Norge. Det er vel 2 forskjellige spørmål.
Kos dere med diskusjonen. Har aldri likt å måtte sidestille nynorsk på skolen, men var pent nødt til å gjøre det.
Tror nok det er like delte meninger på dette som på temaet "Skilt på samisk" i Troms/Finnmark.... Kunne alltids se for meg bedre ting å bruke ressurser å penger på.... men men... tror nok ikke det blir noe av.

Til dere nynorsk fantaster:
Nynorsk idag har omtrent like mye til felles med landsmål som bokmål har med dansk idag. Og det er heller lite, for å si det mildt.
Det som opprinnelig var meningen med landsmål var å skape ett målføre for flertallet i befolkningen, ett alternativ til den fordanskede versjonen av norsk. Problemet er jo at dersom vi skulle gått tilbake til det som EGENTLIG er norsk, ville nok hverken jeg eller du skjønne hva det var som egentlig sto der.

Dersom noen forresten lurer på hvorfor skolebøker er så dyrt.... noen som vet hva ekstrakostnaden med å lage ei lærebok i 2 eksemplarer er?

Skal ikke kalle nynorsk-fanaster tullinger og idioter da, de er oppvokst med det, mens mitt hovedmål er bokmål. Men jeg kunne jo se for meg en mer fornuftig bruk av de ekstra pengene... men det er å drømme...

Men se lyst på det... med EU, felles styring og felles valuta.... hvor lenge er det til vi får felles skriftmål også??? (Bortsett fra at England og Frankrike kommer til å gå til krig mot hverandre for å få bestemme dette??)
som FrP sier: dropp nynorsken og bruk pengene på eldreomsorgen

(og eldrebølgen omfavner i takknemlighet...)
Opprinnelig postet av DJ ozon
hælvete.. forstod ikke dritten av det der
hugleik på staur, wtf?!
Vis hele sitatet...
Slikke pinne eller kjærlighet på pinne
Opprinnelig postet av Exodus
Slikke pinne eller kjærlighet på pinne
Vis hele sitatet...
Ha! Forstod den faktisk FØR du sa det... Og jeg er hverken god eller glad i NyNorsk
Dritkul vits btw
Ah EU ja... Kanskje de kan sørge for at vi blir kvitt nynorsk...
svarte! begynner å bli 10 år sia jeg toucha det sist.
og rimelig lenge sia jeg var her og for den sags skyld da
http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article123852

et godt eksempel på hvor latterlig nynorsk er..
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
cha0s: Du har kanskje de dårligste argumentene noensinne. Når du skriver en slik post som det, uten å begrunne hvorfor du syns det er teit, blir det som om jeg skulle skrevet:

http://www.vg.no <-- et godt eksempel på hvor latterlig bomål er..

Du syns ikke det var et veldig godt argument for at bokmål var dårlig, nei? Fint, så kan du kanksje fortelle akkurat hva som gjør nynorsk så teit ut i fra den artikkelen du linker til...
JEG synes det var litt vittig
Hva som var så vittig? "Haha, alle er ikke fra østlandet!"?
chaOs: det der var et elendig argument i denne tråden har du kalt nynorsk for stygt og latterlig, er dette det beste du kommer på?

Jeg klarer heller ikke å se morsomheten i denne artikkelen.
"Nattleg nettmeister"
Går det an å høres dummere ut?
Opprinnelig postet av Dekilaz
Yallis: diskuterer vi ikke nynorsk i skolen? Jeg snakket der om ordningen med 2 sidestilte språk i Norge. Det er vel 2 forskjellige spørmål.
Vis hele sitatet...
og forskjellen er? så lenge det er to sidestilte skriftspråk i norge inngår de selfølgelig også i skoleverket. eller? send meg heller en pm hvis du vil fortsette å kverulere.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Poenget er da at man må fjerne denne ordningen før man kan velge om man vil ha nynorsk i skolen eller ikke. Kverulant får du være selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av chaOs
Synes det er utrolig at unge mennesker er for nynorsk i dag. Skjønner godt de bøndene i stortingen som tviholder på nynorsken og tvinger oss unge til å lære to skriftspråk, men unge mennesker??

Det er jo idiotisk med to skriftspråk i et landt med 4.5 millioner mennesker og bare 5% av de snakker nynorsk, og det er bøndene i nordnorge.

Og dere må jo innrømme at nynorsk høres ut som ja, jeg vet ikke hva, men stygt er det!

Jeg gikk ut av ungdomskolen med 2 i nynorsk, fordi? jo jeg hatet det...jeg blir så forbanna.
Vis hele sitatet...

Nord-Norge HATER NY-NORSK.
Jeg hater nynorsk, i Lakselv og i de traktene snakker de nesten rent bokmål.
Og alle kan bare skrive rent bokmål (å dialækt sølfølgeli), men ikke nynorsk uten å måtte ha en drit svær ordliste.
Hmm
INGEN og jeg gjentar INGEN snakker verken bokmål eller nynorsk, ettersom dette er SKRIFTspråk. Man snakker f. eks. en nynorsk basert dialekt.
Men man kan snakke slik som bokmål skrives.
Opprinnelig postet av kermit-
Men man kan snakke slik som bokmål skrives.
Vis hele sitatet...
Ser ikke relevansen i dette, men man kan snakke slik nynorsk skrives òg.
Ja nettopp! Man kan snakke slik det skrives.

Microsoft embraces Nynorsk language

OMG
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Føler at denne tråden har sklidd litt ut nå menneh... kan ikke vi bare stenge denne? Ingen som kommer med et godt argument for å fase ut sidemål uansett... NYNORSK FOREVER!
Godt argument: Det er slitsomt, tidkrevende og pengeslukende å skulle ha et sidemål. Men vi trenger ikke gå helt bort fra nynorsk. Bare slutte å lage skolebøker på to språk, slutte å lære bort nynorsk på skolen. Den nynorsken vi lærer nå forsto jeg like godt da jeg var 6 år, og hvis ikke dere som snakker nynorsk forsto bokmål på den tiden er dere rett og slett dumme

Konklusjon: Få nynorsk VEKK fra skolen.
Tias: Jeg synes det har kommet gode argumenter både for og imot nynynorsk.
Jeg veit ikke om det her er blitt sagt før for jeg har ikke lest alle postene: det finnes ingen som prater nynorsk, og det finnes ingen som prater bokmål. skriftspråk og dialekter er to forskjellige ting.
vel, norsklærern min snakker nynorsk...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Nei, han snakker en dialekt som ligger nært opp til det nynorske skriftspråket.
niks. hun kommer opprinnelig fra vestlandet, men har lagt om til nynorsk. det har hun selv sagt. såh!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei hei.
Dette var en oppmuntrende thread. Det er flott å se at siden vår kan skape litt diskusjon og generel skittkasting på nynorsk, åsen, og alle dens tillhengere.
Anngående kjønn på substantiver: Dette kan jo være litt besværlig selv på bokmål (i tilleg til at det høres helt grusomt ut med disse skrekkelige a-endelsene) derfor oppfordrer jeg til å bruke riksmål. Kun hannkjønn og intetkjønn, et brilliant språk.

Med vennlig hilsen
Tom E. Gundersen
co-founder www.neitilnynorsk.no
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
ntnn: Du er vel klar over at det du skriver her strider totalt mot hensikten med sida? Sida kritiserer sidemålsundervisningen, mens du kritiserer nynorsk, noe som er to helt forskjellige ting.
Siden ntnn har hatt nynorsk er det jo så klart dette sidemålet han er i mot!!!
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ja, klart han er imot det. Men her sier han jo noe helt forskjellig fra det som står på sida. Der er målet å bli kvitt sidemålsundervisningen, altså nynorsk for de som har bokmål som hovedmål, og bokmål for de som har nynorsk som hovedmål. Det han gjør her, er å kritisere nynorsk som skriftspråk, ikke som sidemål.
Opprinnelig postet av aybara
Ja, klart han er imot det. Men her sier han jo noe helt forskjellig fra det som står på sida. Der er målet å bli kvitt sidemålsundervisningen, altså nynorsk for de som har bokmål som hovedmål, og bokmål for de som har nynorsk som hovedmål. Det han gjør her, er å kritisere nynorsk som skriftspråk, ikke som sidemål.
Vis hele sitatet...
For det første er det vel flere sidemål enn nynorsk og bokmål, er ikke samisk et sidemål?

Nok en gang: hans sidemål er nynorsk, altså han vil ha nynorsk ut av skolen som sidemål. d er mange andre som har kritisert nynorsk som skriftspråk, ser ikke at du klager til disse!
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Nei, samisk er et annet språk. Sidemål er en annen målform av et språk (norsk).

hans sidemål er nynorsk, altså han vil ha nynorsk ut av skolen som sidemål.
Vis hele sitatet...
Formålet med sida er å få sidemålet ut av skolen, dvs nynorsk OG bokmål.

d er mange andre som har kritisert nynorsk som skriftspråk, ser ikke at du klager til disse!
Vis hele sitatet...
Så har heller ikke disse vært en av initiativtakerne bak denne kampanjen for å fjerne sidemål (ikke nynorsk) som obligatorisk fag i skolen.
Tror det har blitt mange misforståelser her... Uansett syns jeg det ikke er urimelig at ntnn skriver at han er i mot nynorsk, og kritiserer nynorsk, uansett hvor mye han har å gjøre med www.neitilnynorsk.no sidene!
trodde denne threaden var død og begravet..
7% av norges befolkning snakker nynorsk. Det at vi må lære det er total bortkasting av viktig læretid. Nynorsk er for høns!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Herregud så idiotisk. Greit å være mot obligatorisk sidemål, men å være kun mot at de med hovedmål bakmål skal slippe nynorsk, mens de med nynorsk som hovedmål skal ha bokmål, er språkimperialisme
Hehehe, en post 4 mnd etter de andre
Jeg personlig hater nynorsk, og aner ikke hvorfor vi skal ha det på skolen.. Helt teit, for vi vil jo faen meg ikke ha bruk for det.
Og forresten, neitilnynorsk sida funka ikke.. "Domenet er parkert!"
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Få bruk for å få bruk for, jeg ser helst at man i fremtiden fusjonerer de to skriftspråkene og lager et skriftspråk basert på de logiske dele fra både nynorsk og bokmål. Jeg har enda til gode å få bruk for bokmål, jeg skriver det her bare av ren skjer høflighet.

Egentlig, som jeg har utrykkt før i tråden, så ser jeg ingen grunn til å lage så mye oppstandelse om nynorsk. Det er en del av språket vårt, og jeg tror vi hadde mistet mye ved å bare gi slipp på det.

[Littegrann av tema, litt]
Forresten hadde ikke du kunnet skrive "sida" før, det hadde blitt kategorisert som ukorekt bokmål og du ville måtte gå på ekstrakurs for å lære å skrive "skikkelig"...
Hva tror du hadde gått tapt hvis vi hadde gitt slipp på nynorsken. Hedemarksdialekten er ikke en del av pensum, men alikevel er det flere bøker som er gitt ut på hedemarksdialekten. Det eneste vi hadde mistet, ville vært flere titals skoletimer som kunne vært brukt på mer fornuftige ting. Hva med de som allerede sliter med å skrive ett skriftspråk?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
asylth: Nå er det slik at Hedmarksdialekten er én dialekt, mens nynorsk er en blanding av mange. Derfor er ikke Hedmarksdialekten en del av pensum.
Jeg vet godt at nynorsken er en blanding av mange dialekter. Tias mente at nynorsken kom til å forsvinne fra litteraturen dersom det ikke lenger var en del av pensum, og jeg motbeviste det ved hjelp av hedemarksdialekten. Det er egentlig irrelevant om nynorsk er en blanding av flere dialekter, eksempelet er fremdeles gjeldende.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Samma faen om folk snakker bokmål eller nynorsk vel.

Eg tykkjer nynorsk i skulen er ein ganske bra ting som me må halda godt tak i, elles forsvinn han bort for alltid!

Hvorfor aksjonerer dere ikke mot bokmål da?
Det er akuratt det dere hadde gjort viss nynorsk hadde vært det dominerende språket på internett og alle andre steder.
Alt er avhengig av utviklingen.
rasister..