Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  194 10352
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Liker ikke nynorsk selv jeg, bor i Trondheim. Men synes fremdeles det er et idiotisk argument og skylde på nynorsk for at du får et dårlig snitt, og høyt fravær.
Høyt fravær er vel ditt eget problem. Nynorsk har fint lite med det å gjøre. Jeg skulker ikke fransk, selv om jeg holder på å bli gal av det. JEG HATER FRANSK. Snart ferdig med djevelskapen.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
chaOs: Nei, hvor har du det fra? Poenget er at man ikke kan ta hensyn til at enkelte elver ikke takler spesielle fag, uansett hvor viktig faget er. Skulle man gjort det kunne man like gjerne droppet skolen, for da hadde man ikke lært noe uansett.

Jeg bor i Molde ja. Hva så? Her lærer vi å skrive bokmål, og jeg tror egentlig at majoriteten av folka her (hvertfall ungdom) har samme syn på nynorsk som deg.

Jeg syns tysk er et utrolig stygt språk. Betyr det at vi skal fjerne tysk-undervisningen?
Opprinnelig postet av trident
JEG HATER FRANSK. Snart ferdig med djevelskapen.
Vis hele sitatet...
I second that emotion.
Vi må kunne språk. Det er det viktigste komunikasjonsmidellet vi har. Hvis vi ikke kan snakke eller forstå hva som blir skrevet er vi "ubruklige". Idag så er engelsk det viktigste språket i verden, det alle kan, og det språket "all" internasjonal kommunikasjon er i.

Og hvorfor skal et bittelite land som norge, ha to likestilte skriftspråk? Det er MYE bedre med et hovedspråk og et SIDEmål, og ikke to likestilte. Da kan de som vil lære seg sidemålet godt og vi andre kan nøye oss med å kunne forstå talemåten og skriften.
Og hvorfor skal vi da akkurat kvitte oss med obligatorisk nynorsk? fordi at det desverre er slik at det er bare 18% av norges befolkning som her det som skriftspråk, dermed er det mest naturlig at det er det som må vike. det kunne like godt vert bokmål, men slik det er idag blir det meningsløst.

Off det var en seriøs post.. fuck nynorsk!!
Er ikke mange landene som har to skriftspråk på samme måte som oss. Ingen av naboene våre skjønner seg på oss når det gjelder det der.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg syns chaOs er teit, kan vi avskaffe han og?
Nynorsk ER like viktig som matte og engelsk. Eller driter du bare i karakterer du eller? Da kan det bare være, da er ingenting viktig.

Btw, fransk er ganske så ubeskrivelig tåpelig... men jeg skal lære det, av den grunn at det er VIKTIG!
Master debater
Dekilaz's Avatar
Nei, chaos, du dreit på draget der. Samfunnet trenger jo ikke folk som gir helt faen bare fordi det er noe de ikke liker. Da spiller det liten rolle om de kan nynorsk eller ikke...

For øvrig er det litt skremmende å se at mange her ikke behersker godt bokmål enda de har det som hovedmål.

Og forresten: Ikke bry dere om hvordan situasjonen eventuelt er i andre land. Dette er Norge, ikke Sverige eller Danmark eller Russland osv.
Sist endret av Dekilaz; 13. desember 2002 kl. 19:07.
Selv prater jeg en dialekt som er mer lik nynorsk en bokmål, men jeg liker ikke nynorsk for det. Hadde vert bedre om det gikk an å få velge hvilken språk man ville lære. Da kunne foreldrene dine valgt for deg, eller så kunne man likestilt undervisningen i begge språka, så kunne man velge vekk det ene senere.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Pretender: Er enig i likestilt undervisning fra et tidlig stadium for så å evt. velge bort. Måten det gjøres på i dag (begynne ordentlig med det i videregående) er med på å drepe elevenes motivasjon i faget. Godt poeng!
Hva vil det gjøre det norske folk om nynorsk ble tatt ut av den norske skole? Ikke noe slik som jeg ser det. Siden det er bare mindre 5% som faktisk snakker dette målet så kan de heller bøye seg etter _majoriteten_ her i landet.

Dessuten er det vanskeligere for utlendinger å lære seg de norske målene. Da er det mye lettere å lære seg det målet som blir snakkes mest og ikke et til i tillegg som det er nesten ingen som bruker.

I dagens samfunn er mye mer vekt på å være internasjonal. Når er han nynorsk som hovedmål så snakker men Engelsk og andre utenlandske språk.

Er det noen som i det hele tatt kan gi meg et bra argument for å beholde nynorsk?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
HeavyD: har du lest postene her?
Opprinnelig postet av aybara
Nei, vi kunne jo skrevet dansk i stedet... Bokmål er en tilpasning av dansk, slik at det skal ligne mer på de norske dialektene.

Så har jeg litt små problemer med å forstå hvorfor man vil ha bort nynorsken, bortsett fra at de aller fleste syns det er jævla kjedlig. De fleste språkforskere mener jo at man ikke blir dårligere i hovedmålet av å ha sidemålsundervisning; heller tvert imot. Og for de skolene som har nynorsk som hovedmål, skal det der ikke undervises i bokmål?
Vis hele sitatet...
Bokmål er som sagt en videreføring av dansk.
Nynorsk derimot, er bare en blanding av de mest popuøære ordene i de forskjellige dialektene.

(wee, jeg hadde om det på skolen idag i MIS, er ganske moro faktisk.)

Jeg skjønner egentlig ikke hva folk har imot nynorsk? Ok, du må ha noen timer med det på skolen. (personlig synes jeg det er gøy.)
skulle øsnske jeg snakket mer dialekt enn det jeg gjør.

Faktisk skal vi være glad vi har to skriftmål som er så like hverandre. Ingen andre land i verden har det.

Dessuten. for å avskaffe nynorsk må det gjennom 2 storting. og på den tiden er vel iallefall de fleste her ferdig med skolen.
grunnlovsendringer er noe forbanna herk. tar liksom 4-5 år, hvis man er heldig...
Sist endret av Preben; 13. desember 2002 kl. 21:55.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Det skriptet de bruker på www.neitilnynorsk.no for å legge inn underskrift, hvor kan jeg få tak i et lignende?
Better than thou.
Opprinnelig postet av blaZin^
Dessuten. for å avskaffe nynorsk må det gjennom 2 storting. og på den tiden er vel iallefall de fleste her ferdig med skolen.
grunnlovsendringer er noe forbanna herk. tar liksom 4-5 år, hvis man er heldig...
Vis hele sitatet...
Uhm, står det i grunnloven at man skal ha sidemål i tillegg til ens hovedmål på skolen?
Er det noen som har kommet frem til en god grunn til å lære nynorsk ? En GOD en..
blaZin^: En god grunn? Jeg skal gi deg en god grunn; vi har IKKE brukt for det. Folk flest skriver bokmål.
Det var IKKE en god grunn til å LÆRE det.. Det var en god grunn til å ikke lære det..
Sist endret av Bekks; 14. desember 2002 kl. 01:16.
Opprinnelig postet av Dekilaz
For øvrig er det litt skremmende å se at mange her ikke behersker godt bokmål enda de har det som hovedmål.
Vis hele sitatet...
Det er et argument mot du kommer med der..

SÅ hvorfor ikke konsentrere oss om det skriftspråket vi bruker og ikke kaste bort tid på sidemålet og dermed forbedre hovedmåls karakteren?
Opprinnelig postet av Tias
Jeg syns chaOs er teit, kan vi avskaffe han og?
Vis hele sitatet...
Nei liker ikke deg heller..
okay chaOs:

En god grunn til å beholde nynorsk som et fag i skolen er at det er en så stor del av historien vår. Og Nynorsken er et veldig tøft språk! Ivar Aasen gjorde en kjempejobb med å utvikle det språket og det er det språket som ligner mest på det språket som vi pratet i norge fra gammelt av. Bokmål er jo bare en endring av dansk!!! jeg syntes det er synd at de ikke var mer nasjonalistisk av oss under språkdebatten!
Opprinnelig postet av dreb
En god grunn til å beholde nynorsk som et fag i skolen er at det er en så stor del av historien vår. Og Nynorsken er et veldig tøft språk!
Vis hele sitatet...
Nasjonalist eller?

Vi har faktisk vært i union med Danmark så lenge Norge har vært et sivilisert land og vi kan takke Danmark for at vi ble det.

Hadde vi ikke vært i union med Danmark, ville vi trolig vært potetbonder alle sammen. De var faktisk de som utdannet oss. Fantes ikke universitet i Norge før.
sant at det ikke fantes universitet i norge på den tiden nei. og ja, vi bør være takknemelige for at danskene lærte oss mye, men det er ikke en god grunn til at vi ikke skal snakke som de fleste folk i landete. Ikke bare som de veldig få som har fått utdanning i utlandet!
Opprinnelig postet av dreb
men det er ikke en god grunn til at vi ikke skal snakke som de fleste folk i landete
Vis hele sitatet...
Snakker du om de 5% eller?

Hva med oss 95% som faktisk har bokmål som hovedmål?
Jeg vil tilogmed tro at veldig mange av oss er etterkommere av dansker. Flytta vel en del opp hit. Eneste bra med den gamle norske kulturen er eventyrene.

Nynorsk er på vei ut. Ved å sloss mot det hindrer dere en prosess som burde vært ferdig for lenge siden. Bokmål har blitt vårt offisiele språk. Og hvem har sagt at vi ikke kan ta vare på nynorsk. Vi har da tatt vare på fuckings runer(ihvertfall funnet ut hva det betyr igjen) så hvorfor ikke nynorsk. Selv om de fleste slutter å kunne det betyr ikke det at det blir borte.

Apropos runer. Jeg synes norge burde gå tilbake til vikingkulturen. Norrøn mytologi er det feteste da! Jeg mener, en himmel som ligner på First person shooter spill .. Det er der den ekte norske kulturen ligger, ikke i gamle pottittbønder
jeg snakker om de 90% som snakket nærmere nynorsk enn bokmål på 1800-tallet.
Better than thou.
Nynorsk og bokmål er ikke, ikke, talespråk for faen. >_<
Opprinnelig postet av Carlo
Nynorsk og bokmål er ikke, ikke, talespråk for faen. >_<
Vis hele sitatet...
men et skriftspråk skulle jo lages og det jeg mente var at de skulle ta mer hensyn til hvordan folk flest pratet da de lagde det!
SkiM: Når jeg skriver "blaZin^:" betyr det at det jeg skriver er til blaZin^ og ikke angående posten din
Opprinnelig postet av Carlo
Uhm, står det i grunnloven at man skal ha sidemål i tillegg til ens hovedmål på skolen?
Vis hele sitatet...
på en måte. det står at vi skal ha to skriftmål...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Kan noen komme med et godt argument for at vi IKKE skal ha nynorsk? "Jeg liker det ikke", "Ingen snakker det", "95% snakker bokmål" er ikke gode argument i det hele tatt. Om folk liker nynorsk eller ikke er vel samme faen så lenge en del av befolkningen vår faktisk har det som førsteprioritert målform. Når det gjelder pratet om "å snakke" bokmål og nynorsk, så er det som Carlo sier. Nynorsk og bokmål er ikke talemål, men målformer. Og uansett hva man sier, så har de fleste nordmenn flest fellestrekk ved nynorsk, ikke bokmål, uansett om man liker det eller ikke.
Det at vi som ikke bruker nynorsk lignende dialekt ikke trenger nynorsk er godt nok argument. Og nei, vi her nede snakker overhodet ikke med "nynorske fellestrekk".

'Eg' og 'ikkje' og de orda der kan de lære bort til de som bruker det daglig og ikke plage oss andre med det.
nynorsk suger så max.. skjønner faen ikke hvorfor vi skal lære det.. aldri brukt for det eller no. waste of time. http://www.allverden.no/polorg/bokmal/ oxo en fin side
joda, i min dialekt er det nok et flertall av bøyningsformene som brukes i nynorsk, men jeg skriver bokmål og liker å lese det samme skriftspråket som jeg bruker selv. nynorsk går selvfølgelig også fint å _lese_, men problemet, aybara og alle andre stapeiser som forguder nynorsk og står faststøpt på sitt prinsipp, er at jeg finner det svært unødvendig å måtte bruke flere skoletimer i uka på å terpe på et skriftspråk jeg aldri har brukt (foruten om skolesammenheng) og aldri kommer til å bruke i framtida. all voksene jeg har pratet med dette om, med unntak av lærer ser heller ingen vits i nynorsken. alle offentlige skjemaer og opplysningspapirer skal lages på to skriftspråk, dobbelt så mye arbeid for å tilfredssille de få stakkarene de skarve prosentene av nynorskere utgjør av 4,5 mill innbyggere.
desverre har jeg slitt med ei lærerinne i norsk i tre år som kommer fra vestlandet. nynorsk er livet hennes, hun styrer det lokale mållaget og prøver fortvilt å frelse oss. ingen i klassen har særlig mye til overs for nynorskgnikket hennes. han bruker til og med nynorsk som talemål.
om nynorsk ikke skal fjernes, så bør det være valgfritt, så kan dere grinebitere på vestlandet sitte å salve dere i spesialord uten -an-be-het-else og hællvettesmakta og ka det er ailt. patetisk.

hvorfor skal vi skjemmes over språk som er utviklet fra dansk? hvor kommer nynorsk ifra? ligner ikke det også mistenkelig på de andre nordiske språkene også? det er et tåpelig argument. språkdebatten har holdt på alt for lenge, det eneste den har medført er haugevis med reformer som må læres av språkhistorien. selv er jeg mest for samnorsk, men som den realist jeg prøver å være, forstår jeg jo at viktigperene i norges mållag aldri vil gå med på noe sånt, det ville vel medføre borgerkrig.
det begynner å bli noen år siden jeg så klistremerker med "nynorsk er kult!" rundt omkring, nynorsk er på vei tilbake, prosentene går nedover.
og et siste argument, ivar aasen dro bare til nordland, vi som bor lenger oppe har ingen av våre særegne ord i dette fantastiske, selvgode, overpatriotiske vokabularet.
ta et saksespark i bivoks, og boikott nynorsken, det er nok det eneste som hadde hjulpet... de kan jo ikke stryke 90% av norges ungdomsskole/allmennfag-elever slik at alle står uten studiekompetanse. men noe sånt vil ingen tørre å hive seg med på. vi må nok slite med nynorsk i mange år til pga. av den stae, arrogante, patetiske og ikke minst barnslige holdningen blandt landets nynorskfantaster. såhhh!

EDIT: Vil bare si at jeg ikke gidder å rette eventuelle skliveleif som evt. måtte være i posten min.
Sist endret av Yallis; 14. desember 2002 kl. 06:48.
jeg skjønner nynorsk og er bokmål-purist. nynorsk folk skjønner bokmål.
tror dette gjelder de fleste. så selv om vi må slå opp "røynd" eller slike ting, klarer vi oss i day-to-day society uten å kunne begge sprogene ut og inn. av denne grunn synes jeg at nynorsk kunne vært valgfag, som flere andre her tydeligvis.

eller, som noen også sa, så kunne vi startet med undervisning av nynorsk på barneskolen, parallellt med bokmål, (og blitt ferdig med det til ung.skolen eller vgs) på denne måten hadde man sluppet mange av de negative følelsene ovenfor nynorsken, og likevel hatt en befolkning som kunne gjøre seg forstått på begge skriftemålene.
Opprinnelig postet av kermit-
Det at vi som ikke bruker nynorsk lignende dialekt ikke trenger nynorsk er godt nok argument. Og nei, vi her nede snakker overhodet ikke med "nynorske fellestrekk".
Vis hele sitatet...
Gjør vi ikke? Bor lenger nede enn deg, og jeg vil mene at jeg og de aller fleste her borte gjør det. Men vi er vel potetbønder og samer...
Opprinnelig postet av araziel
eller, som noen også sa, så kunne vi startet med undervisning av nynorsk på barneskolen, parallellt med bokmål, (og blitt ferdig med det til ung.skolen eller vgs)
Vis hele sitatet...
Jeg hadde nynorsk som hovedmål på barneskolen, og det er mange andre skoler som har det samme.
Det viktigste av alt er at jeg kommer fra Gjerstad. Nabokommunen til risør og jeg hadde nynorsk på barneskolen. Så nynorsken er spredt på sør og østlandet.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Selv om dere fjortisser ikke har bruk for nynorsken nå, så kan den vel komme godt med i fremtiden?

Og til cha0s ang. dette med å bruke mer tid på bokmål i stedet for nynorsk:
Vi bruker allerede særdeles mye tid til å lære bokmål, og det vil være latterlig å gi faget en enda større del av undervisningstiden.

Uansett: Nynorsken og bokmålet kommer stadig nærmere hverandre, og om en stund vil nok språkene være like. Ville ikke dette være det beste for alle parter?

Og om dere får dårlige karakterer og stort fravær har dere dere selv å takke. Ikke skyld på nynorsk (eller et hvilket som helst annet fag).
Opprinnelig postet av Dekilaz
Selv om dere fjortisser ikke har bruk for nynorsken nå, så kan den vel komme godt med i fremtiden?
Vis hele sitatet...
Nei den gjør ikke det. Kom med et realistisk eksempel i det minste. Som jeg har skrevet tidligere, det eneste stedet der man bør kunne nynorsk er hvis man jobber staten. Er en kvote på hvor mye som må skrives på nynorsk.

Vi bruker allerede særdeles mye tid til å lære bokmål, og det vil være latterlig å gi faget en enda større del av undervisningstiden.
Vis hele sitatet...
Og hvor mye tid bruker vi på å "lære" nynorsk? Det er bortkasta tid det.


Gjør vi ikke? Bor lenger nede enn deg, og jeg vil mene at jeg og de aller fleste her borte gjør det. Men vi er vel potetbønder og samer...
Vis hele sitatet...
På Sørlandet altså? Ikke vet jeg hva dere har brukt for, men vi på østlandet har ihvertfall ikke brukt for det.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
kermit: Ja, du har bruk for det hvis du jobber i staten, og det er altså ca 1/3 sjans for at man kommer til å gjøre det. Får du et brev på nynorsk i staten, må du svare på nynorsk også, sammen hvor i landet det er. Det samme gjelder for bokmål, selv om det er en etat midt i nynorsk-land som får brevet.

De fleste språkforskere mener jo at man ikke blir dårligere i hovedmålet av å ha sidemålsundervisning; heller tvert imot.
Vis hele sitatet...
Hvis nynorsken skal kuttes ut fra bokmål-skolene, skal bokmål da kuttes ut fra nynorsk-skolene?
Å kutte ut bokmål for nynorsk elever er ute av spørsmålet, hvis det er noe som skal fjernes er det nynorsk.

Tallene taler for seg selv, og de som overser det må jo være noen idioter.

Som sagt tidligere.

Ikke engang 5% av norges befolkning har nynorsk som hovedmål (skriver det), men så må de resterende 95% lære det obligatorisk i skolene, hvor ligger logikken?

Jeg snakker ikke om hvordan du snakker, men om hvordan du skriver. Nynorsk er jo som en rar dialekt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
chaOs: Har du en kilde til disse tallene eller?
Opprinnelig postet av Dekilaz
Vi bruker allerede særdeles mye tid til å lære bokmål, og det vil være latterlig å gi faget en enda større del av undervisningstiden.
Vis hele sitatet...
ikke vet jeg hvilken skole du går på, men da jeg gikk på ungdomsskolen ble vi ferdig med å lære bokmål. de siste årene har jeg ikke brukt et eneste sekund på å lære bokmål. foruten om nynorsk opplegget vi sliter med, så går resten av norskfaget til tolking, analysering og historie. mulig du går på norskkurs for døve moskuspingviner, da må man vel vie litt tid til å lære bokmål.
Er mange dikt og kjente norske forfattere som bruker nynorsk som språk til å formiddle sine verk. Feks Bjørn Eidsvåg synger på nynorsk, alikevel selger han som busta fyker. Hvorfor gidder folk å kjøpe platene hans hvis han synger på et stygt mål? Hvordan skal det gå med den norske kulturen hvis bare 15% av den norske befolkningen forstår hva ordene som blir brukt betyr?
Sist endret av Svonna; 14. desember 2002 kl. 22:25.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Vil bare avkrefte tallene til cha0s. http://www.ssb.no/emner/04/02/20/utg...-06-04-13.html viser at ca 15% av grunnskoleelevene har nynorsk.
Jeg vil bare beklage de at jeg har kommet med gale tall, men uansett? 15? hah, latterlig lavt fremdeles
Svonna - latterlig, hva har målføre til eidsvåg med saken å gjøre? nynorsk er ikke nødvendigvis stygt å høre på. vi diskuterer hvor vidt nynorsk skal være tvang i norskfaget gjennom hele skolegangen. patetiske nynorskelskere er akkurat som tyskere og franskmenn, jævla stoltefolk som heller vil ha resten av verden til å lære seg deres språk istedenfor at alle skal lære seg et verdensspråk. hva skjer hvis en tysker og en franskmann skal konversere, store sjangser for at de arrogante jævlene ikke kan snakke med hverandre i det hele tatt. vi burde heller snakke mandarin alle sammen, er det ikke det som er det mest brukte språket i verden?
Yallis: Hvis nynorsk er så stygt. Hvorfor gidder folk å høre på det da? Og et godt argument for å ha nynorsk i skolen er akkurat at forfattere og andre som hører til norgeshistorien har skrevet sine verk på nynorsk, enten du vil det eller ikke. Jeg er ingen patetisk nynorsk elsker, men noen av dere som bare har snakka bokmål i hele livet ser bare en vei uansett.
Svonna: Han skrev "nynorsk er ikke nødvendigvis stygt å høre på" i tilfelle du ikke så det
sukk spy norsk er no d.....jeg hatet det på skolen......jeg føler meg på en måte misbrukt.hehe......