Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  197 20365
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det er ikke snakk om å drite i det og holde kjeft, men å tilnærme seg problemet på riktig måte. Hvis du ikke klarer å sette deg inn i tankegangen til en person som trøster seg med mat, så er det fort gjort å uttale seg på en måte som vil forværre situasjonen til noen som allerede kanskje sliter med vekta og har et vaklende selvbilde. Som med de fleste andre problemer ligger løsningen et sted i midten.

Man skal ikke støtte seg på alle mulige teorier og unnskyldninger, og man må virkelig ville forandre seg om man ønsker å gå ned i vekt. Men samtidig kan det være vanvittig ødeleggende når man blir møtt med forakt forkledd som hjelp. Det er ofte godt ment, men det blir også brukt som en billig måte å heve seg over andre. Stereotypen at feite folk er late og ubrukelige, og kanskje også dumme stemmer skjeldent.
Mennesker er hyklere av natur, så selv om en person er feit som et telt så betyr det ikke at de ikke har stålkontroll på andre områder.
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 15:30.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er ikke snakk om å drite i det og holde kjeft, men å tilnærme seg problemet på riktig måte. Hvis du ikke klarer å sette deg inn i tankegangen til en person som trøster seg med mat, så er det fort gjort å uttale seg på en måte som vil forværre situasjonen til noen som allerede kanskje sliter med vekta og har et vaklende selvbilde.
Vis hele sitatet...
Hvorfor fremstiller du det slik at alle overvektige trøster seg med mat eller er psykisk syke eller har sykdom som gjør de overvektige?
Det er ikke denne gruppen jeg fokuserer på.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvem er det du fokuserer på? De som veier 400kilo som man ser på history channel?
Vis hele sitatet...
Jeg fokuserer på de som trøkker innpå med drittmat og som ikke gjør noe med det. De som ikke gidder å spise sunn mat, de som ikke gidder å trene, de som ikke gidder å gjøre noe med vekta si osv.
De som elsker brus, chips og junkfood f.eks. De som blir feitere og feitere av latskap og udugelighet og som velger å skylde på alt annet når de blir konfrontert. De som går på McDonalds daglig fordi burgere er godt og billig.

Ikke kom her og fortell meg at alle disse menneskene er syke. Jeg fokuserer altså på de som ikke er syke, men som en dag blir det pga. fedmen.
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg fokuserer på de som trøkker innpå med drittmat og som ikke gjør noe med det. De som ikke gidder å spise sunn mat, de som ikke gidder å trene, de som ikke gidder å gjøre noe med vekta si osv.
De som elsker brus, chips og junkfood f.eks. De som blir feitere og feitere av latskap og udugelighet og som velger å skylde på alt annet når de blir konfrontert. De som går på McDonalds daglig fordi burgere er godt og billig.

Ikke kom her og fortell meg at alle disse menneskene er syke. Jeg fokuserer altså på de som ikke er syke, men som en dag blir det pga. fedmen.
Vis hele sitatet...
hvordan vet du at disse menneskene ikke er syke eller har en psykisk plage som har fått de i den situasjonen de er i idag?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg fokuserer på de som trøkker innpå med drittmat og som ikke gjør noe med det. De som ikke gidder å spise sunn mat, de som ikke gidder å trene, de som ikke gidder å gjøre noe med vekta si osv.
De som elsker brus, chips og junkfood f.eks. De som blir feitere og feitere av latskap og udugelighet og som velger å skylde på alt annet når de blir konfrontert. De som går på McDonalds daglig fordi burgere er godt og billig.

Ikke kom her og fortell meg at alle disse menneskene er syke. Jeg fokuserer altså på de som ikke er syke, men som en dag blir det pga. fedmen.
Vis hele sitatet...
De er ikke syke nødvendigvis, men de er ihvertfall inne i en ond sirkel. En tankegang som må forandres, og det må gjøres på riktig måte. Hvis du virkelig ønsker å hjelpe de, så prøv heller med oppmuntring og en hyggelig tone, ikke prat om latskap og udugelighet.
Det er en utrivelig krigersk holdning som mange har, og det kan bli ganske stygt til tider. Du virker ikke som du vil ta tak i problemet, du peker og sier -se så jævlig håpløse de er.
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 15:52.
*Sukk* La oss bare skyve problemene unna og satse på at alt går til av seg selv. Alle overvektige er så søte atte. Alt går kjempefint.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Og der har vi kommet til kjernen av problemet.
Du bryr deg ikke, så slutt å bry deg.
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 15:59.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Og der har vi kommet til kjernen av problemet.
Du bryr deg ikke, så slutt å bry deg.
Vis hele sitatet...
Føler du deg angrepet eller noe siden jeg velger å fokusere på de overvektige som ikke lider av sykdom? Er det slik at du tror at ingen overvektige har blitt dette grunnet latskap? Det er ikke slik at din evt. erfaring er lik for alle andre.
Virker som enkelte ikke liker at jeg snakker om dette på et forum. Jeg er hverken Gud, lege eller psykolog men mine egne meninger har jeg. På samme måte som du har dine.
Hvordan kan du, Obster vite om de overvektige som er "bare lat", som du sier selv, eller lider av en psykisk sykdom/sykdom som fører til at de blir overvektig.

Du kan ikke vite hva en enkelt person sliter med, uten at han/hun har fortalt det til deg selv. De fleste vil ikke innrømme egne feil, som f.eks. psykisk sykdom om du spør de om det. Jeg vil tør påstå at de fleste som er sykelig overvektige sliter med så mye mer enn at de bare er lat. Trøstespising er sikkert en stor årsak til overvektige i dag.
Sist endret av shittrønder; 21. januar 2014 kl. 16:14.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Føler du deg angrepet eller noe siden jeg velger å fokusere på de overvektige som ikke lider av sykdom? Er det slik at du tror at ingen overvektige har blitt dette grunnet latskap? Det er ikke slik at din evt. erfaring er lik for alle andre.
Virker som enkelte ikke liker at jeg snakker om dette på et forum. Jeg er hverken Gud, lege eller psykolog men mine egne meninger har jeg. På samme måte som du har dine.
Vis hele sitatet...
Jeg føler meg ikke så veldig angrepet, men jeg syntes du viser lite forståelse. Du legger null vekt på hvorfor folk spiser så mye. Slutt å prat om sykdom, alle er ikke syke. Men vi har vel alle noen dårlige vaner? Folk er forskjellige. Jeg mener at du mener feil. Lay off the fatties
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 16:14.
Sitat av Obster Vis innlegg
Føler du deg angrepet eller noe siden jeg velger å fokusere på de overvektige som ikke lider av sykdom? Er det slik at du tror at ingen overvektige har blitt dette grunnet latskap? Det er ikke slik at din evt. erfaring er lik for alle andre.
Virker som enkelte ikke liker at jeg snakker om dette på et forum. Jeg er hverken Gud, lege eller psykolog men mine egne meninger har jeg. På samme måte som du har dine.
Vis hele sitatet...
Nei, det som er forbanna irriterende er argumentene dine, så klart kanskje noen har det, og nei jeg tror ikke du blir feit av å være lat, for da skulle mange andre her i landet vært feite også....
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Hvordan kan du, Obster vite om de overvektige som er "bare lat", som du sier selv, eller lider av en psykisk sykdom/sykdom som fører til at de blir overvektig.

Du kan ikke vite hva en enkelt person sliter med, uten at han/hun har fortalt det til deg selv.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er nok naiv som tror at noen faktisk er blitt overvektige pga. lite fokus på egen kropp. La oss snu litt om på det; hvordan kan du vite at alle overvektige mennesker i verden sliter psykisk eller har en overvektigehetssykdom? Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at mange overvektige har havnet i denne onde sirkelen grunnet gitt faen i kostholdet sitt og trening. Men jeg tror nok mange overvektige kan få psykiske problemer over tid (fordi de ikke tok tak i problemet før de ble overvektige).

Jeg fatter ikke hvorfor dere forsvarer den gruppen jeg fokuserer på. Jeg har spesifikt sagt at jeg ikke angriper folk som er blitt overvektige grunnet sykdom.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
og nei jeg tror ikke du blir feit av å være lat, for da skulle mange andre her i landet vært feite også....
Vis hele sitatet...
Du tror ikke man blir feit av å være lat? Ikke bevege seg, men spise drittmat dag ut og dag inn? Forbrenninga bare gir gass av seg selv?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Du tror ikke man blir feit av å være lat? Ikke bevege seg, men spise drittmat dag ut og dag inn? Forbrenninga bare gir gass av seg selv?
Vis hele sitatet...
Det er her folk er forskjellige. En kan sitte på ræva hele dagen og spise snacks og burgere uten å få mer enn en liten ølmage, mens en annen bare eser utover til det blir en helsemessig katastrofe og kilde til masse andre problemer. Det er ikke så enkelt som du skal ha det til.
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 16:25.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er her folk er forskjellige. En kan sitte på ræva hele dagen og spise snacks og burgere uten å få mer enn en liten ølmage, mens andre bare eser utover. Det er ikke så enkelt som du skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Nei, det vet jeg jo. Hva vil du frem til? De er nettopp de som eser utover jeg fokuserer på.

Men slik jeg forstår det så er de som ikke eser ut gjerne friske, mens alle som eser ut har sykdom eller sliter psykisk...
Sist endret av Obster; 21. januar 2014 kl. 16:26.
Sitat av Obster Vis innlegg
Du tror ikke man blir feit av å være lat? Ikke bevege seg, men spise drittmat dag ut og dag inn? Forbrenninga bare gir gass av seg selv?
Vis hele sitatet...
Gjør den ikke det? Du kommer fortsatt til å forbrenne ting selv om du bare sitter i ro, såklart spiser du konstant så kommer du til å gå opp i vekt, men ja jeg tror kroppen forbrenner selv om man bare sitter i ro, kroppen går selv om du bare sitter stille.


Og så er det forbanna individuelt som sagt, jeg kjenner mange folk som er mye mindre en meg, kan spise like mye som meg, bevege seg lite og sitter bare å drikker cola, og spiser grandis hver dag, med noen unntak så klart, jeg mener fortsatt at det kan være veldig individuelt for mange.
Sist endret av kimmy9gga; 21. januar 2014 kl. 16:25.
Konklusjon:

1. Det finnes late overvektige mennesker uten psykiske problemer

2. Det finnes overvektige mennesker hvor deres mentale tilstand har en sammenheng med vekta deres

Ingen av oss vet nøyaktig hvilken gruppe en tilfeldig overvektig på gaten tilhører. Dermed blir det å dømme personen totalt meningsløst
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Nei, det vet jeg jo. Hva vil du frem til? De er nettopp de som eser utover jeg fokuserer på.

Men slik jeg forstår det så er de som ikke eser ut gjerne friske, mens alle som eser ut har sykdom eller sliter psykisk...
Vis hele sitatet...
Klarer du å sette deg såpass i noen andres sko at du skjønner at de to forskjellige menneskene vil trenge to forskjellige metoder for å holde seg i form? Og dermed måtte ha et mye strengere regime i livet sitt enn de som brenner fett fortere ennD de legger på seg?
Det er ikke bare å piske folk på ryggen og si flytt på flesket, man må bruke litt psykologiske triks og mye omvending av dårlige vaner.
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 16:29.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Og så er det forbanna individuelt som sagt, jeg kjenner mange folk som er mye mindre en meg, kan spise like mye som meg, bevege seg lite og sitter bare å drikker cola, og spiser grandis hver dag, med noen unntak så klart, jeg mener fortsatt at det kan være veldig individuelt for mange.
Vis hele sitatet...
Det er ikke veldig gøy å kunne gjøre hva som helst uten å gå opp i vekt, spesielt for gutter. Du beskriver meg ganske bra, bortsett fra at jeg trener et par ganger i uken så sitter jeg i ro og spiser det som frister. Likevel er jeg undervektig.
Som gutt så er det bedre å være litt for feit enn litt for tynn.

Det som hadde vært perfekt var om man gikk like fort ned som opp i vekt, for da kunne man regulert inntaket etter ønsket behov, men det er ikke lov til å være perfekt i denne verden.
Sist endret av Xernox; 21. januar 2014 kl. 16:30.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Konklusjon:

1. Det finnes late overvektige mennesker uten psykiske problemer

2. Det finnes overvektige mennesker hvor deres mentale tilstand har en sammenheng med vekta deres

Ingen av oss vet nøyaktig hvilken gruppe en tilfeldig overvektig på gaten tilhører. Dermed blir det å dømme personen totalt meningsløst
Vis hele sitatet...
Folk spør hvordan du kan vite at punkt 1 eksisterer. Det burde settes flere tiltak til denne gruppen (noe som har vært poenget mitt hele veien). Men det er umulig å diskutere det uten at noen her inne blir fornærma eller føler seg angrepet.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er ikke bare å piske folk på ryggen og si flytt på flesket, man må bruke litt psykologiske triks og mye omvending av dårlige vaner.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Derfor må flere tiltak settes i gang og ikke ties i hjel om problemet.
Sitat av Obster Vis innlegg
Folk spør hvordan du kan vite at punkt 1 eksisterer. Det burde settes flere tiltak til denne gruppen (noe som har vært poenget mitt hele veien). Men det er umulig å diskutere det uten at noen her inne blir fornærma eller føler seg angrepet.
Vis hele sitatet...
Tja, vi kan vel da heller si at det er en god sannsynlighet at disse menneskene finnes. Føler ikke at påstanden "alle overvektige mennesker har psykiske lidelser" har nok empiri til å bli regnet som sann enda.

Anywho, jeg ser egentlig ikke poenget i å diskutere denne tråden noe videre da mye av det siste her blir litt for flisespikking for min del. Peace out
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Hvis vi nå ser bort fra virkeligheten noen sekunder, og later som det faktisk går an å kategorisere overvektige på den måten, hva så? Du sier det er de som ikke er syke du "fokuserer" på. Hva legger du i det?
Vis hele sitatet...
Det har jeg skrevet flere ganger, men kan ta det en gang til.
Jeg fokuserer på de som gir faen i egen kropp og helse pga. godene de får. Grunnet latskap så fokuserer man heller på kjekke ting en å trene og få kroppen tilbake i shape.
Jeg har lyst å spise kebab og junkfood hver eneste dag. Jeg har også lyst til å spille League Of Legends og drite i jobb og trening. Men så vet jeg at konsekvensene av å gjøre dette kan gjøre meg feit og gi meg psykiske problemer over tid. Jeg er i utgangspunktet helt frisk, men jeg tar sjansen og trøkker innpå drittmat og snop og brus dagene lang mens min eneste aktivitet er spaserturen til dassen eller frityrkokeren.

Jeg fokuserer altså på de som gir blaffen. De som trenger et spark i rævva, og ikke et kyss på kinnet.

OBS: Nei, alle overvektige gjør ikke alle de eksemplene jeg nettopp nevnte. Nevner dette så jeg slipper 3 innlegg til for å svare på den biten.
Sist endret av Obster; 21. januar 2014 kl. 16:43.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er her folk er forskjellige. En kan sitte på ræva hele dagen og spise snacks og burgere uten å få mer enn en liten ølmage, mens en annen bare eser utover til det blir en helsemessig katastrofe og kilde til masse andre problemer. Det er ikke så enkelt som du skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Min oppfatning er at mange av de syltynne som sier de kan spise alt mulig drit uten å gå opp i vekt slettes ikke inntar mange nok kalorier til sammen til å legge på seg. Jeg trodde det samme da jeg var ungdom, men da jeg begynte å telle kalorier så jeg at jeg ikke spiste nok til å gå opp i vekt.
Det var jo nettopp en sak om en som gikk ned i vekt ved å kun spise på mcDonalds.
Men jo, det er jo noen som faktisk har et problem med høy forbrenning.

En ting er vertfall sikkert. du kan ikke bli feit uten å spise for mye.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Det var jo nettopp en sak om en som gikk ned i vekt ved å kun spise på mcDonalds.
Vis hele sitatet...
Denne dokumentaren tar for seg en som kun spiser McDonaldsmat på en måned. Han gjekk ikke ned i vekt i hvertfall
http://www.imdb.com/title/tt0390521/
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Denne dokumentaren tar for seg en som kun spiser McDonaldsmat på en måned. Han gjekk ikke ned i vekt i hvertfall
http://www.imdb.com/title/tt0390521/
Vis hele sitatet...
Så fremt man måler kalorier og andre næringsstoffer, og får i seg nøyaktig riktig mengde med McDonaldsmat, så kan man gå ned i vekt.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er her folk er forskjellige. En kan sitte på ræva hele dagen og spise snacks og burgere uten å få mer enn en liten ølmage, mens en annen bare eser utover til det blir en helsemessig katastrofe og kilde til masse andre problemer. Det er ikke så enkelt som du skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Dette her er en mye startet av tynne og feite folk. Kan ikke skjønne at folk fortsatt tror på det.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Min oppfatning er at mange av de syltynne som sier de kan spise alt mulig drit uten å gå opp i vekt slettes ikke inntar mange nok kalorier til sammen til å legge på seg. Jeg trodde det samme da jeg var ungdom, men da jeg begynte å telle kalorier så jeg at jeg ikke spiste nok til å gå opp i vekt.
Det var jo nettopp en sak om en som gikk ned i vekt ved å kun spise på mcDonalds.
Men jo, det er jo noen som faktisk har et problem med høy forbrenning.

En ting er vertfall sikkert. du kan ikke bli feit uten å spise for mye.
Vis hele sitatet...
Jeg holdt på med kaloritelling i ca to mnd og prøvde å spise rundt 2500-3000 kcals om dagen. Rikket meg ikke på målestokken så jeg mistet all motivasjon til å fortsette.
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg fokuserer ikke på de overvektige som har problemer tilknyttet sykdom. Jeg fokuserer på folk som er late og gir faen i kroppen sin.
Vis hele sitatet...
Sitat av Obster Vis innlegg
Hvorfor fremstiller du det slik at alle overvektige trøster seg med mat eller er psykisk syke eller har sykdom som gjør de overvektige?
Det er ikke denne gruppen jeg fokuserer på.
Vis hele sitatet...
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg fokuserer på de som trøkker innpå med drittmat og som ikke gjør noe med det. [...] Jeg fokuserer altså på de som ikke er syke, men som en dag blir det pga. fedmen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Obster Vis innlegg
Føler du deg angrepet eller noe siden jeg velger å fokusere på de overvektige som ikke lider av sykdom?
Vis hele sitatet...
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg fatter ikke hvorfor dere forsvarer den gruppen jeg fokuserer på. Jeg har spesifikt sagt at jeg ikke angriper folk som er blitt overvektige grunnet sykdom.
Vis hele sitatet...
Sitat av Obster Vis innlegg
Nei, det vet jeg jo. Hva vil du frem til? De er nettopp de som eser utover jeg fokuserer på.
Vis hele sitatet...
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg fokuserer på de som gir faen i egen kropp og helse pga. godene de får.
Jeg fokuserer altså på de som gir blaffen. De som trenger et spark i rævva, og ikke et kyss på kinnet.
Vis hele sitatet...
Ja da, jeg skjønner hvem det er du fokuserer på. Det jeg lurte på var hva du skal gjøre med alt dette fokuset.
Sist endret av Samleieobjekt; 21. januar 2014 kl. 17:11.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Ja da, jeg skjønner hvem det er du fokuserer på. Det jeg lurte på var hva du skal gjøre med alt dette fokuset.
Vis hele sitatet...
Diskutere tiltak/endringer som kan få slutt på denne elendigheten. Jeg tror personlig at det er mer hjelp i å diskutere dette, i stedet for å tie det i hjel og la alt gå sin "naturlige" gang. Men jeg merker ut i fra denne tråden at det slettes ikke er lett Hadde jeg vært overvektig pga. latskap så hadde jeg nok blitt sur når andre skrev om det også. Er ikke kjekt å lese om egne feil.
Sitat av Obster Vis innlegg
Diskutere tiltak/endringer som kan få slutt på denne elendigheten. Jeg tror personlig at det er mer hjelp i å diskutere dette, i stedet for å tie det i hjel og la alt gå sin "naturlige" gang. Men jeg merker ut i fra denne tråden at det slettes ikke er lett Hadde jeg vært overvektig pga. latskap så hadde jeg nok blitt sur når andre skrev om det også. Er ikke kjekt å lese om egne feil.
Vis hele sitatet...

Har du tenkt ut noen tiltak og endringer?
@Obster Det jeg vil fram til er at det eneste du har brukt ørten innlegg til å påpeke er at din tidligere kritikk av overvektige kun gjelder den "gruppa" som du mener ikke har noen unnskyldning for å være feite. Og det i seg selv løser jo ingen problemer. Nå mener du at det kun er de som selv er skyld i sin overvekt det skal settes i gang tiltak for. At det ikke er så enkelt som å putte overvektige inn i to statiske kategorier, tviler jeg på at er noen vits i å fortelle deg. Verden er litt mer kompleks enn som så.

Å implisere at motdebattanten er overvektig er for øvrig ikke bare forgjeves, men også særdeles lite taktfullt.
Sist endret av Samleieobjekt; 21. januar 2014 kl. 17:46.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Poenget var sikkert ikke at DU må lide, men at folk vil betale mindre for sunnere mat, og for å få det til kan u-sunn mat koste mer.
Vis hele sitatet...
Sitat av nudo Vis innlegg
Trolig fordi du er ødelagt av media.
Her beskriver du hvordan markedet ødelegger mennesker. Folk kjøper det som er billig, "fyller" kroppen sin med "sand;" blir seende feit ut.
Vis hele sitatet...
Eh, leste du innleggene og fulgte med i debatten eller? Jeg ser at mennesker ønsker å kjøpe BILLIG OG SUNN mat, ikke at den usunne maten er dyr.
Sist endret av Huttetutta; 21. januar 2014 kl. 17:57.
Her var visst temperaturen litt høy i gjerningsøyeblikket. Mente selvfølgelig insinuere.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Har du tenkt ut noen tiltak og endringer?
Vis hele sitatet...
Ja, flere kampanjer, billigere sunn mat, dyrere junkfood/godteri, fokusere mer på kosthold i skolen fra tidlig stadie, bedre treningstilbud, flere treningskampanjer i jobben, mer aktivitet på skole/jobb generelt. Flere debatter på høgere nivå og åpenhet av hva en kan gjøre slik at det faktisk skjer noe.

Hva mener du?
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
@Obster Det jeg vil fram til er at det eneste du har brukt ørten innlegg til å påpeke er at din tidligere kritikk av overvektige kun gjelder den "gruppa" som du mener ikke har noen unnskyldning for å være feite.
Vis hele sitatet...
Måtte dessverre bruke ørten innlegg på å fortelle hvor fokuset var når det tydeligvis ikke ble tatt imot av de jeg diskuterte med.
At billig mat er dyrt er også et relativt tynt argument. Ved å kjøpe div. grønnsaker, ris, pasta, poteter, magert kjøtt som kylling og svin, havregryn, nøtter får man mye mat for pengene, i forhold til Grandis og Fjordland som er lite kalorier og næringsstoffer for pengene. Problemet er at folk er for late til å lage litt ordentlig mat, og ofte skylder på "tidsklemma".
Er fettisme den NYE rasismen?
Nei - hvis en går ut ifra ordet bokstavelig.
Du tilhører ikke en ny menneskerase når du blir feit.

Hvis med rasisme menes det eksakt samme som diskriminering, så er det ikke noe NYTT at feite blir diskriminert.
Det er kanskje en økene trend å diskriminere feite men så er det jo også flere som er det.
Jeg synes røykerne blir mere diskriminert enn de som er feite.
De blir færre og færre og fordrevet til mindre og mindre områder.
Men så er det kanskje ikke så lett å være feit i smug.
Antar TS mener diskriminere/se ned på, når han skriver rasisme.

Men dette kan ikke samenlignes da rasisme i orginal sammenheng er en medfødt stilling og fedme er ett valg.

Om det skal betales mer for overvektige å fly pga. plassen de tar og totalvenkten på flyet er høyere så ser jeg ikke noe feil i det.

Om overvektige nekter å gjøre noe med vekten sin selv og heller skylder på at nyttig mat er dyrt og folk virkelig biter på denne rømningsveien er bare helt utrolig.
Det ville måles store mørke tall i mindre rike familier der fedme ville vært et stort problem, men nei fedme forekommer like mye i rike som i fattige familier.

Spis mindre portsjoner og få ræva deres ut av soffaen og rør litt på dere.
Vei opp maten dere spiser nå og start med 3/4 av portsjonen, etter 6mnd gå ned til 1/2 av orginal portsjon. Kroppen må vende seg til den nye matvanen ellers vil det føles ut som om dere sulter ihjel.

Om ikke folk vil ned i vekt så må det også aksepteres at det blir forskjells behandlinger i diverse offentlige sektorer.
Er enig med at jeg har opplevd mer diskriminering av røykere (som en selv), enn feite/overvektige som jeg kjenner hvertfall. Men er også forskjell på en som er feit og en som faktisk er virkelig oppsiktsvekkende overvektig, og det er vel noe folk tar med i tankene.
Syns også det er trist at etter mer medieoppmerksomhet rundt fedmeproblemet og diskriminering rundt det er det folk som tar problemet på helt feile måter. Som å "skinny-shame" f.eks, altså rakke ned på det å være tynn eller tynne personer. Har sett mest av det på nett, men det syns jeg virkelig bare blir for dumt.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Er enig med at jeg har opplevd mer diskriminering av røykere (som en selv), enn feite/overvektige som jeg kjenner hvertfall.
Vis hele sitatet...
Det er fordi røyk påvirker de rundt deg, og er en mye større utgift for samfunnet.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er fordi røyk påvirker de rundt deg, og er en mye større utgift for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Source eller BS?

Tror ikke røyk er en mye større utgift for samfunnet prosent messig kontra overvekt.
Det er nok større tall men igjen det er flere som røyker en folk som er overvektige i norge.
Det er høyere skatte innteker på tobakksalg og overvektige har en tendens til og besøke både nav og sykehus oftere en folk med normalvekt.

Nei jeg røyker ikke og er heller ikke overvektig, synes begge deler er ganske så unødvendig.
Joda, skjønner jo såklart argumenter mot røyking, og en stor kostnad er det jo. Men med tanke på hvor lav andel det er av unge røykere så vidt jeg har lest, og tallene blir mindre og mindre for hver generasjon så syns jeg man kunne ta det litt rolig nå. Uansett hvor mye samfunnet kan være imot det, du kan ikke kvele folkets lyster hvis vi skal være "fri". De som virkelig vil røyke, de kommer til å røyke. Det samme gjelder jo teknisk sett overvekt sånn sett, men her er jo problemet stigende. Så ja, virker mer sannsynlig at de yngre generasjonene vil få problemer med overvekt enn røyking etter som årene går.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
[...]da rasisme i orginal sammenheng er en medfødt stilling.
Vis hele sitatet...
Ord og sånn, da.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Om overvektige nekter å gjøre noe med vekten sin selv og heller skylder på at nyttig mat er dyrt og folk virkelig biter på denne rømningsveien er bare helt utrolig.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har påstått at alle overvektige nekter å gjøre noe med vekta. Noen er rett og slett fornøyd med kroppen sin(!), andre ikke. Noen greier fint å gå ned i vekt, mens andre igjen sliter. Det er, som jeg tror et par-tre stykker allerede har nevnt, mange og sammensatte årsaker til det, sannsynligvis helt andre enn at de nekter å gjøre noe med det.
Og hva er egentlig greia med å omtale overvektige som en homogen gruppe?

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det ville måles store mørke tall i mindre rike familier der fedme ville vært et stort problem, men nei fedme forekommer like mye i rike som i fattige familier.
Vis hele sitatet...
Kilder, er du snill?

Her er en uttalelse fra professor Tore Henriksen, seksjonsoverlege ved Fødeavdelingen på Rikshospitalet:
I Norge har vi hatt en tredobling av antall unge kvinner med overvekt. Det er en ond sirkel fordi disse kvinnene lettere føder barn med overvekt. Dessuten har disse mødrene ofte usunne kostvaner som påvirker barn i oppveksten, som igjen vil påvirke sine barn.
- Vekt og helse er i ferd med å bli et klasseproblem. Vi ser at folk med høy utdannelse og inntekt er flinke til å motta råd og helseanbefalinger. Denne gruppen følger disse i høyere grad enn de med lav utdannelse.
Vis hele sitatet...
Her er en artikkel som tar for seg linken mellom inntektsnivå og overvekt, riktignok i USA, men jeg tror nok tendensene er de samme i Norge og andre vestlige land også.
Obesity is linked to social class, being more common among those in the routine or semi-routine occupational groups than the managerial and professional groups. The link is stronger among women. In 2001, 30 per cent of women in routine occupations were classified as obese compared with 16 per cent in higher managerial and professional occupations.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne sikker gravd fram mye mer, men poenget er at det snakkes mye om at fedme har blitt et klasseproblem. Jeg skjønner uansett ikke helt hvorfor jeg skulle gidde, når argumentene fra mange av dere er basert på ren synsing.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Spis mindre portsjoner og få ræva deres ut av soffaen og rør litt på dere.
Vei opp maten dere spiser nå og start med 3/4 av portsjonen, etter 6mnd gå ned til 1/2 av orginal portsjon. Kroppen må vende seg til den nye matvanen ellers vil det føles ut som om dere sulter ihjel.
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede har prøvd å forklare utallige ganger, er det ikke nødvendigvis så enkelt for alle. Du uttaler deg som om du har den ultimate løsningen på overvektsproblematikken, skjønt det eneste du kommer med er helt grunnleggende kostholdsråd som de fleste allerede kan.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Om ikke folk vil ned i vekt så må det også aksepteres at det blir forskjells behandlinger i diverse offentlige sektorer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man akseptere forskjellsbehandling ut i fra hvor vektnåla peker? Med mindre man innfører omstendelige helsesjekker på alle, uansett vekt, og behandler folk ut i fra resultatet av disse, er dette rett ut diskriminering, eller såkalt fettisme, om du vil. Vekt er overhodet ikke noen god målestokk på generell helse.
Sitat av Anderson Vis innlegg
Jeg synes røykerne blir mere diskriminert enn de som er feite.
De blir færre og færre og fordrevet til mindre og mindre områder.
Men så er det kanskje ikke så lett å være feit i smug.
Vis hele sitatet...
At færre og færre røyker er det mange årsaker til. Kunnskapen om skadevirkningene har økt drastisk, og gjennom stor innsats fra myndighetene med opplysningsarbeid og holdningskampanjer har folk flest blitt klar over disse. Holdningsendringer har igjen gjort røyking mindre attraktivt, noe en aktiv avgiftspolitikk har bidratt ytterligere til. Den nye røykeloven førte også til at mange kasta inn sneipen.

Avgrensede røykeområder og røykfrie soner handler først og fremst om at alle skal ha retten til et røykfritt miljø, ikke at røykere skal diskrimineres, selv om det nok også bidrar til at færre røyker.

Det går således ikke an å sammenligne røykere med overvektige i denne sammenhengen, da overvekt ikke sniker seg ned i lungene til de som står ved siden av.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Det er fordi røyk påvirker de rundt deg, og er en mye større utgift for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Nu vel. De høye avgiftene på tobakksvarer fører faktisk til betydelige inntekter for staten, så jeg tror ikke du skal hevde det for bastant.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det er nok større tall men igjen det er flere som røyker en folk som er overvektige i norge.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke. (Man må selvfølgelig ta høyde for de mellom 75 og 79 år som ikke er representert i røykestatistikken, men de dør jo etter hvert, og andelen røykere synker i alle aldersgrupper.)
Det hadde i det hele tatt vært fint om folk kunne rote fram noen kilder på det de kommer med, og ikke bare slenge ut påstander.
Sitat av dazezone Vis innlegg
Syns også det er trist at etter mer medieoppmerksomhet rundt fedmeproblemet og diskriminering rundt det er det folk som tar problemet på helt feile måter. Som å "skinny-shame" f.eks, altså rakke ned på det å være tynn eller tynne personer. Har sett mest av det på nett, men det syns jeg virkelig bare blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg veldig enig i. Det kommer vel som et tilsvar til det tynne kroppsidealet som har vært gjeldende en stund. For all del, jeg synes det er flott at det reageres på kroppspress og uoppnåelige idealer, og at folk i alle størrelser tør å vise seg frem og være stolte av kroppen sin. Å fremme sitt eget utseende ved å rakke ned på andres blir derimot helt feil.
Det vi trenger er et mer vidtfavnende kroppsideal (ideelt sett ingen), ikke en stadig utskiftning hvor folk med ett spesielt utseende favoriseres mens de andre trykkes ned i søla.
Sist endret av Samleieobjekt; 1. februar 2014 kl. 19:50.
Kilder, er du snill?
Vis hele sitatet...
Det er jo akuratt dette jeg mener, hadde tallet på fattige overvektige i norge vært soleklart høyere en rike overvektige hadde det vært skilder på dette.


Nei, det er det ikke. (Man må selvfølgelig ta høyde for de mellom 75 og 79 år som ikke er representert i røykestatistikken, men de dør jo etter hvert, og andelen røykere synker i alle aldersgrupper.)
Det hadde i det hele tatt vært fint om folk kunne rote fram noen kilder på det de kommer med, og ikke bare slenge ut påstander
Vis hele sitatet...
Linken du viser til her er at overvekt = 180cm og veier over 87kg. Jeg trodde vi pratet om folk i tråden her som var så overvektige at de ble diskiminert?
BMI måling i seg selv er ganske håpløst da fettprosenten ikke er med i regnestykket.

Hvorfor skal man akseptere forskjellsbehandling ut i fra hvor vektnåla peker? Med mindre man innfører omstendelige helsesjekker på alle, uansett vekt, og behandler folk ut i fra resultatet av disse, er dette rett ut diskriminering, eller såkalt fettisme, om du vil. Vekt er overhodet ikke noen god målestokk på generell helse.
Vis hele sitatet...
Nå blir jeg bare nyskjerrig på hva du mener at overvektige blir utsatt for når det kommer til forskjellsbehandling.
Obesity is linked to social class, being more common among those in the routine or semi-routine occupational groups than the managerial and professional groups. The link is stronger among women. In 2001, 30 per cent of women in routine occupations were classified as obese compared with 16 per cent in higher managerial and professional occupations.
Vis hele sitatet...
Sammenligne norge med amerika blir bare tull. Sammenlign hva en mcD meny koster og hva det inneholder i amerika kontra norge. Så sammenligner du hva det koster å kjøpe inn å lage en "sunn" middag i amerika kontra norge.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det er jo akuratt dette jeg mener, hadde tallet på fattige overvektige i norge vært soleklart høyere en rike overvektige hadde det vært skilder på dette.
Vis hele sitatet...
Det er mulig du pleier å slippe unna med denne debatteknikken, men den fungerer ikke her. Du slenger ut påstander som støtter opp om ditt syn, og når jeg etterspør kilder så bruker du mangelen på dem til å underbygge at påstandene dine stemmer.

Jeg vet ikke om du faktisk ikke vet hvordan man bruker en søkemotor, eller om du lar være i frykt for finne ut at du tar feil, men det var ikke spesielt vanskelig å rote fram litt forskjellig:
De fattige er feitest.
– Skolefruktordningen sprer seg på skolene, men likevel når vi bare ti til femten prosent av elevene. Siden det ikke er et gratistilbud, så er det gjerne barn fra velstående familier som har råd til ordningen. Dette burde bli gratis for alle, poengterer professoren som mener overvekt er et samfunnsproblem.
Vis hele sitatet...
Farlig fete fattige.
Barn fra familier med lav sosioøkonomisk klasse har omtrent dobbelt så stor risiko for å bli overvektige [...]

Det var langt billigere å være tjukk. En stor kjekspakke eller en gigantisk chipspose koster 10 kroner, men for en liten brokkoli må du ut med 14,90.

Årsaken til at høyere utdanning gir mindre sjanse for fedme kan være at utdannede har større kunnskap om helse og at de lever i et miljø som oppmuntrer til sunne helsevalg.

Det kan gi mange positive helseeffekter å ha god økonomi. Ikke bare har man råd til sunnere mat og til treningsstudio. Det handler også om muligheten til å komme seg ut av byen, på ferie. Muligheten for en tur i skogen er større hvis man bor nær marka enn om man bor i et blokkområde midt i byen.
Vis hele sitatet...
Folkehelseinstituttet om sosio-økonomiske forskjeller.
40-åringer med høy utdanning har i mindre grad fedme enn grupper med lavere utdanning. I Oslo er den voksne befolkningen tyngre i østlige enn i vestlige bydeler, særlig kvinner.
Vis hele sitatet...
Artikkel fra Norsk Helseinformatikk.
Høyest forekomst av overvekt ble observert blant barn med foreldre som hadde mindre enn 12 års utdanning.

Resultatene viste at 11-åringer som hadde foreldre med lav utdanning, hadde 42 prosent høyere risiko for å være overvektige enn barn av foreldre med middels utdanning.

Jo høyere foreldrenes utdanning var, jo høyere var den opplevde tilgjengeligheten av sunn mat (frukt og grønnsaker), og jo lavere var tilgjengeligheten av usunn mat (brus og saft med sukker)
Vis hele sitatet...
Overvekt hos barn - hvilken betydning har bosted?
Resultatene tyder på at det er en høyere andel barn med overvekt i rurale områder enn i urbane områder. Utdanning og inntektsnivå i kommunene så ut til å forklare noe av urbanitetsvariablenes effekt på overvekt og livvidde.
Vis hele sitatet...
Er barn og unge blitt mindre fysisk aktive?
Treningsvanane som barna har, varierer med inntekta til hushaldet (sjå tabell 1). Delen barn som er mest aktive, er størst i hushald med høg inntekt, og delen fysisk aktive aukar i all hovudsak med stigande hushaldsinntekt.
Vis hele sitatet...
Mors utdanning ser ut til å spille en viss rolle.
Da forskerne analyserte tallene videre, fant de at mødrenes utdanning spiller en viss rolle. Når de sammenliknet små og store kommuner og bare så på gruppen barn av mødre med lav utdanning, fant de at i små kommuner veide disse barna mer enn de som bodde i større kommuner.
Vis hele sitatet...
Artikkel fra SSB.
Utdanning og inntekt i kommunane ser også ut til å ha påverka effekten som urbanitetsvariabelen har på overvekt og livvidde.
Vis hele sitatet...
– Overvekt henger sammen med sosial klasse.
- Fedme og overvekt er mer utbredt hos folk med lavere utdanning.
Vis hele sitatet...
Fattige svenske barn fetere enn de rike.
Barn fra fattige svenske familier sliter oftere med overvekt enn barn fra mer velstående hjem. Barnas vekt og dermed deres helse er langt på vei et klassespørsmål, viser ny statistikk.
Vis hele sitatet...
For å nevne noe.
Ja da, den siste er fra Sverige, men vi har mye til felles med svenskene når det gjelder sosiale forhold. Det er ikke uten grunn at norske forskere gjerne ser over grensa når de skal forutse utviklingen her til lands.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Linken du viser til her er at overvekt = 180cm og veier over 87kg. Jeg trodde vi pratet om folk i tråden her som var så overvektige at de ble diskiminert?
Vis hele sitatet...
Så hva mener du bør defineres som overvekt? Er et menneske overvektig når du personlig synes vedkommende er for stor? Det blir det vanskelig å lage statistikk ut av. Skal man kunne ha en diskusjon rundt dette, må man ha et felles mål for hva som regnes som overvekt. I statistikken jeg viste til er overvekt definert som BMI på 27 eller høyere.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Nå blir jeg bare nyskjerrig på hva du mener at overvektige blir utsatt for når det kommer til forskjellsbehandling.
Vis hele sitatet...
Jeg svarte på din påstand om at overvektige må tåle bli forskjellsbehandlet – det i seg selv er jo forskjellsbehandling.
Du kan f.eks. lese artikkelen i førsteposten og postene i tråden (bl.a. dine egne). Du burde da få en viss idé om hva mange overvektige utsettes for.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Sammenligne norge med amerika blir bare tull. Sammenlign hva en mcD meny koster og hva det inneholder i amerika kontra norge. Så sammenligner du hva det koster å kjøpe inn å lage en "sunn" middag i amerika kontra norge.
Vis hele sitatet...
Siden du tydeligvis allerede har gjort det, kan du vel presentere tallene for oss? Eller prøver du nok en gang å bruke manglende kilder som bevis på at du har rett?
Sist endret av Samleieobjekt; 2. februar 2014 kl. 17:21.
Det er jo akuratt dette jeg mener, hadde tallet på fattige overvektige i norge vært soleklart høyere en rike overvektige hadde det vært skilder på dette.
Vis hele sitatet...
Det er mulig du pleier å slippe unna med denne debatteknikken, men den fungerer ikke her. Du slenger ut påstander som støtter opp om ditt syn, og når jeg etterspør kilder så bruker du mangelen på dem til å underbygge at påstandene dine stemmer.
Vis hele sitatet...
Det er du som mener at fattige er langt mer overvektige en rike pga. usunn mat er billigere. Da er det også du som må bevise denne påstanden, ikke jeg som mener påstanden din ikke stemmer.

Når du ser hvor populert spisevaner og vekt er i dagens samfunn med alt fra lavkarbo dietter til nyttige middags tips så burde dette vært et media oppslag daglig om det var så mange fattige som er overvektige sammenlignet med rike.

En hel bråta med artikler som sier at barn blir overvektige pga. de drikker brus og spiser kjeks og ikke er med på fruktordningen på skolen beviser jo veldig mye.
Drikk vann i stede for brus om penger er så stort problem for familien, når ble det billigere å mate ungen din med snacks på skolen en å kjøpe ett epple eller appelsin å sende med?

Når de til og med skriver at rike som sitter på kontor er tynnere en folk som har vaskejobber pga. de har mer overskudd til å trene etter arbeidsdagen er jo bare helt på tryne.

Fra SSB artikkelen:
Førebygging av overvekt og feite i den norske befolkninga er ein av dei største utfordringane helsemyndigheitene står overfor i dagens samfunn (Helsedirektoratet 2011). Å førebyggja overvekt blant barn og unge er særleg viktig sidan barn er meir mottakelege og flinkare til å gjera endringar enn vaksne. For vaksne er ofte åtferdsmønster som vart utvikla i barndommen, vanskelegare å gjera noko med.
Vis hele sitatet...
Det er vel mer at matvanene til feite er dårlige og dette smitter av på barna. Drikke litersvis med brus daglig og proppe i seg kjeks og potetgull gjør ikke lomboka større, bare magen!

Syte seg til at det er samfunnet sine matpriser som gjør deg feit er helt bakvendt!!
Har du så lite penger at du bare har middag på bordet 3 dager i uken så skal jeg love deg at du ikke blir feitere av den grund.
Kjøper du inn 15 liter cola i uka og alltid har snop og potetgull stående framme så klart går det ut over både lommeboka og helsa. Hvor dyrt er det med poteter løk ris gullerøtter mandler appelsiner osv.
Det at det tar lenger tid å tillberede så de heller drar på McD som er langt dyrere er ren latskap som igjen går ut over økonomien.

Så hva mener du bør defineres som overvekt? Er et menneske overvektig når du personlig synes vedkommende er for stor? Det blir det vanskelig å lage statistikk ut av. Skal man kunne ha en diskusjon rundt dette, må man ha et felles mål for hva som regnes som overvekt. I statistikken jeg viste til er overvekt definert som BMI på 27 eller høyere.
Vis hele sitatet...
Ja 180cm og 88KG er over 27 BMI, jeg har aldri sett en 88kg normalhøy 180cm kar bli forskjellsbehandlet på noen som helst måte, det å stemple disse som overvektige er galskap i seg selv.

Du kan ikke måle fedme ved hjelp av BMI skalaen som jeg skrev i første innlegget da alle som trener noe som helst form for styrke vil i så fall bli klassifiserte som overvektige.
Du må gå fram og måle fettprosenten ikke CM og KG

Jeg svarte på din påstand om at overvektige må tåle bli forskjellsbehandlet – det i seg selv er jo forskjellsbehandling.
Du kan f.eks. lese artikkelen i førsteposten og postene i tråden (bl.a. dine egne). Du burde da få en viss idé om hva mange overvektige utsettes for.
Vis hele sitatet...
Der jeg ser overvektige klage over forskjellsbehandling er der de må betale mer for å fly pga. de tar opp 2 sete plasser og veier som 3 vokse folk så de kanskje ikke for fullboket flyet grunnet overvekt. Samme går på buss tog og trikk. Tar de 2 plasser så er det bare rett å rimelig at de også betaler for 2 plasser.

Siden du tydeligvis allerede har gjort det, kan du vel presentere tallene for oss? Eller prøver du nok en gang å bruke manglende kilder som bevis på at du har rett?
Vis hele sitatet...
Large Meals
Meals Include Large French Fries and Soft Drink
10 Pc. Chicken McNuggets $4.29 = 27NOK
Source
Trodde dette var noe de fleste var klar over.
Sist endret av Noxaran86; 2. februar 2014 kl. 19:24.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det er du som mener at fattige er langt mer overvektige en rike pga. usunn mat er billigere. Da er det også du som må bevise denne påstanden, ikke jeg som mener påstanden din ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte i et innlegg at jeg mener å ha hørt at mange omtaler fedme som et klasseproblem, men at jeg ikke gadd å finne noen bekreftelse på det der og da. Du, derimot, påstår hardnakket at inntektsnivå overhodet ikke noe å si, da det ikke finnes noen kilder på dette.
Jeg vil derfor si at bevisbyrden ligger mest på deg, men la gå. Nå har jeg i alle fall gitt deg en haug med artikler, forskningsresultater og uttalelser fra fagkyndige som viser det motsatte.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Når de til og med skriver at rike som sitter på kontor er tynnere en folk som har vaskejobber pga. de har mer overskudd til å trene etter arbeidsdagen er jo bare helt på tryne.
Vis hele sitatet...
I flere av artiklene jeg har linket til er dette ganske godt forklart, så siden du er så revnende uenig bør du kunne komme med noe som støtter opp om ditt syn. Å si at noe er "helt på trynet" er et rimelig dårlig argument.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det er vel mer at matvanene til feite er dårlige og dette smitter av på barna.
Vis hele sitatet...
Korrekt, og jeg har aldri påstått noe annet.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Syte seg til at det er samfunnet sine matpriser som gjør deg feit er helt bakvendt!!
Har du så lite penger at du bare har middag på bordet 3 dager i uken så skal jeg love deg at du ikke blir feitere av den grund.
Kjøper du inn 15 liter cola i uka og alltid har snop og potetgull stående framme så klart går det ut over både lommeboka og helsa. Hvor dyrt er det med poteter løk ris gullerøtter mandler appelsiner osv.
Det at det tar lenger tid å tillberede så de heller drar på McD som er langt dyrere er ren latskap som igjen går ut over økonomien.
Vis hele sitatet...
Jeg har dessverre ikke prisene på cola, div. snop, potetgull, poteter, løk ris, gulrøtter, mandler, appelsiner osv. i hodet, men siden du nok en gang tydeligvis har det, så kan vel du vise meg prisforskjellene?


Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ja 180cm og 88KG er over 27 BMI, jeg har aldri sett en 88kg normalhøy 180cm kar bli forskjellsbehandlet på noen som helst måte, det å stemple disse som overvektige er galskap i seg selv.

Du kan ikke måle fedme ved hjelp av BMI skalaen som jeg skrev i første innlegget da alle som trener noe som helst form for styrke vil i så fall bli klassifiserte som overvektige.
Du må gå fram og måle fettprosenten ikke CM og KG
Vis hele sitatet...
For du vet selvfølgelig vekta til alle du ser rundt deg? 88 kg kan fortone seg svært forskjellig på to like høye karer. Det kan vel godt hende at du eller noen andre har sett stygt på eller gjort dere opp noen negative tanker om en fyr dere anså som feit, til tross for at han bare veide 88 kg.
Ja, jeg er fullstendig klar over at BMI er et dårlig mål. Det er dog en vanlig og enkel måte for Hvermannsen å få en indikator på om de er overvektige eller ikke, i motsetning til måling av fettprosent, som er en ganske omstendelig prosess i forhold. Det er i det hele tatt vanskelig å betegne noen som overvektige/normalvektige, usunne/sunne etc. ut ifra tall og tabeller, men for å kunne lage statistikk over slike ting, må man enkelt og greit ha et felles mål å gå etter. Verre er det ikke, og det at du personlig mener overvekt burde måles på andre måter enn ved hjelp av BMI, gjør ikke påstanden din om at det er flere røykere enn overvektige mer riktig.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
En hel bråta med artikler som sier at barn blir overvektige pga. de drikker brus og spiser kjeks og ikke er med på fruktordningen på skolen beviser jo veldig mye.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at vi har et veldig forskjellig syn på sosioøkonomiske årsaker til samfunnsmessige forhold. Du legger det meste av skylden over på individet, mens jeg er mer opptatt av strukturelle forskjeller. Det er for så vidt greit nok, men når jeg serverer deg 11 kilder på at sosiale forskjeller henger sammen med overvekt, så kan du faktisk ikke si at kildene mine er ubrukelige og at jeg tar feil, siden fattige tross alt drikker mer brus og spiser mindre frukt. Det jeg ville bevise for deg er at utdanningsnivå og inntekt faktisk spiller en rolle, ikke hvilke livsstilsvaner disse forskjellene fører til. Om du fremdeles mener sosiale forhold ikke har noen sammenheng med overvekt, så må du komme med noen kilder som støtter opp om dette. For nå ligger bevisbyrden unektelig på deg.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Large Meals
Meals Include Large French Fries and Soft Drink
10 Pc. Chicken McNuggets $4.29 = 27NOK
Source
Trodde dette var noe de fleste var klar over.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror ikke den gjengse nordmann vet akkurat hvor mye en McDonalds-meny i USA koster. Når du sier:
Sammenligne norge med amerika blir bare tull. Sammenlign hva en mcD meny koster og hva det inneholder i amerika kontra norge. Så sammenligner du hva det koster å kjøpe inn å lage en "sunn" middag i amerika kontra norge.
Vis hele sitatet...
så regnet jeg med at du hadde gjort det selv. Hvor er tilsvarende priser for Norge? Og hvor er estimatet ditt over hvor mye sunne matvarer koster i USA kontra her hjemme?
Sist endret av Samleieobjekt; 3. februar 2014 kl. 05:40.