Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  220 37292
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hvis du derimot besitter kunnskap om spøkelser jeg ikke gjør tar jeg selvfølgelig gjerne imot kilder og henvisninger.
Vis hele sitatet...
Min kunnskap om spøkelser begrenser seg til det de som tror på spøkelser påstår og hva de som ikke tror på spøkelser argumenterer for, samt egen innsikt.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Skjønner du nå hvor jeg vil henn? Det er nemlig stor forskjell fra å påpeke at et motargument ikke henger på greip, og til å være uenig i konklusjonen. Poenget med 'de hadde åpenbart ikke lyst'-kommmentaren var for å sette på spissen hvordan mot-argumentet med hvorfor forskere ikke finner dem under andre test-betingelser er avhengig av antagelser om hvordan disse angivelige spøkelsene skal oppføre seg. Dermed er det ikke et holdbart motargument.
Vis hele sitatet...
Det har vært tydelig hele tiden hva du vil få frem, problemet er bare at argumentasjonen din ikke er noe verdt, og samme type argumentasjon kan brukes for å forsvare eksistensen av fjøsnisser, enhjørninger eller Loch ness monsteret. Og hvis det er mulig for spøkelses-jegere å oppnå kontakt, bør det være like mulig for skeptikere eller helt nøytrale vitenskapsfolk å oppnå den samme kontakten. Å nekte for dette, blir i mine øyne bare tåpelig og kan i beste fall ses på som kverulering.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Spøkelser, gud, ånder, troll og julenissen finnes ikke. Garantert en eller annen forklaring på det, det har blitt bevist at folk som snakker om spøkelser faker skumle hendelser, men det har aldri blitt bevist at det finnes spøkelser.
Vis hele sitatet...
Hørt om glassvandring og slikt? Jeg har prøvd det, og det er faen meg ikke tull skal jeg si deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BMjau Vis innlegg
Hørt om glassvandring og slikt? Jeg har prøvd det, og det er faen meg ikke tull skal jeg si deg.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomot...motor_response

Jo, det er tull. Det er vist rimelig mange ganger at det er tull.
Sitat av slashdot Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Ideomot...motor_response

Jo, det er tull. Det er vist rimelig mange ganger at det er tull.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd det altså..
Det beveger faktisk på seg, litt scary i starten
Sist endret av BMjau; 9. august 2013 kl. 19:46.
Glasset beveger seg nok, men det er ingenting overnaturlig ved det.

http://www.youtube.com/watch?v=mAtuJv20xrc Freaky shit, I know.
Sist endret av m0b; 9. august 2013 kl. 20:10.
Men altså, hvordan kan du snakke med en avdød person om ting som har skjedd når det er 3 personer som driver med det samtidig?
Det er vel ingenting som tilsier at man kan det?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bury me in Smoke
3 0
Finn ut historien til huset, bygdebøker eller kirkebøker. kanskje det er en gammel dame, eller ikke. Så er det å være bestemt på at det er dere som bor der nå, ikke "det"!
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Historien til et hus kan sikkert være interessant, men det har ingenting med dette å gjøre. Er det en gammel dame som bor der, som ikke hører til der så er det bare å få henne kastet ut og plassert i passende omgivelser. Er hun derimot død og begravet, så dikterer all logikk at hun ikke er i huset.
▼ ... flere år senere ... ▼
Update: Så pappa gikk bort i stuen nede. Samtidig var det et speil som knuste i annen etasje på badet.
All smerte og helvete som fulgte oss i alle år er borte. Om noen er interessert og vil høre mer så er det noe av det mer freaky som har skjedd og skjer enda. Pågemde sak.....
Jeg hadde ingen anelse om at knusing av speil kunne kurere traumer. Takk skal du ha, det kan jeg potensielt ta med meg videre. Spøkelser og gjenferd eksisterer fortsatt ikke, på tross av hvor mye man måtte ønske det i forhold til sine traumer eller ønsker.

Det kan godt hende at de to hendelsene du beskriver hendte samtidig, men det må forstås at disse hendelsene opptrer individuellt av hverandre. Det er synd å si, men når folk er borte, så er de faktisk helt utilgjengelig i dette planet av eksistens. Noe annet har ikke skjedd i løpet av fire og et halvt milliard år. og kommer sannsynligvis ikke til å skje i fire og et halvt år i fremtiden.

Det må gjerne være din egen personlige og subjektive mening at ånden lever videre, men du kan ikke komme å overbevise oss andre om det uten å møte motstand.
Sist endret av Hilbert; 13. oktober 2023 kl. 00:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt sinnsykt at du bumper denne tråden med update ikke mindre enn ti år senere! Kudos!

Jeg gliste alltid så av denne trådtittelen når tråden var aktiv. Den er rett og slett utrolig morsom når man er helt negativ til all ovetro, og jeg har tenkt mye på den oppigjennom årene.

Du har alltså ikke vokst fra overtroen, Biffen? Har du snakket med faren din om det i tiden etter du lagde tråden, siden han tydeligvis bodde der til slutten?
Har aldri hatt noe formening om det overnaturlige, helt til vi flytta vi inn i enn prestegård fra tidlig 1800 tallet. Selve eiendommen kan dateres skriftlig tilbake til 1400 tallet, men grunnen er mye eldre. Har hatt noen pussige episoder iløpet de åra vi har bodd der kan du trygt si
Hilbert, kan du på noen som helst måte bevise at overnaturlige ting ikke finnes eller er det bare det du selv velger å mene om saken? Det du sier går jo faktisk begge veier da det finnes nok av folk som har opplevd slike ting.
Sitat av haugeby30 Vis innlegg
Har aldri hatt noe formening om det overnaturlige, helt til vi flytta vi inn i enn prestegård fra tidlig 1800 tallet. Selve eiendommen kan dateres skriftlig tilbake til 1400 tallet, men grunnen er mye eldre. Har hatt noen pussige episoder iløpet de åra vi har bodd der kan du trygt si
Vis hele sitatet...
1400 AD? det er jo hele 623 år siden.
mennesker som vi er i dag har existert i ca 300,000 år.

623 mot 300,000 er 0.21% av tida.
Hvis spøkelser var et konsistent fenomen og unikt for mennesket, skulle det egentlig være logisk å forvente at nesten hver eneste centimeter av jorda er hjemsøkt? mtp de resterende 99,79 % av tida vi har løpt rundt å dødt overalt.
om det ikke er unikt mennesker så fanns det flere andre arter innenfor menneskets slektstre. som dateres 7 millioner år tilbake.


Sitat av Bjarnebetjent Vis innlegg
Hilbert, kan du på noen som helst måte bevise at overnaturlige ting ikke finnes...
Vis hele sitatet...
For at en påstand skal være vitenskapelig gyldig, må den være falsifiserbar. Om du konstruerer din påstand så den ikke kan motbevises så er den ugyldig i utgangspunktet.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Spøkelser? Du spøker!
Sitat av Bjarnebetjent Vis innlegg
Hilbert, kan du på noen som helst måte bevise at overnaturlige ting ikke finnes eller er det bare det du selv velger å mene om saken? Det du sier går jo faktisk begge veier da det finnes nok av folk som har opplevd slike ting.
Vis hele sitatet...
Extraordinary claims require extraordinary evidence.

Anekdoter er ikke bevis, det finnes nok av folk som har opplevd å finne jesus i brødristeren.
Sitat av supercali Vis innlegg
Extraordinary claims require extraordinary evidence.

Anekdoter er ikke bevis, det finnes nok av folk som har opplevd å finne jesus i brødristeren.
Vis hele sitatet...
Ja da har de vel funnet sett Jesus når de har tittet ned i brødristeren. Nå vet jeg ikke hva du mener er sammenhengen mellom Jesus og overnaturlige krefter, men en fantasifigur fra en eventyrbok og ting som ikke kan forklares er to vidt forskjellige ting og sistnevnte kan ikke avfeies for alle som mener det finnes bare fordi man selv ikke mener det finnes.
Sitat av Bjarnebetjent Vis innlegg
Ja da har de vel funnet sett Jesus når de har tittet ned i brødristeren. Nå vet jeg ikke hva du mener er sammenhengen mellom Jesus og overnaturlige krefter, men en fantasifigur fra en eventyrbok og ting som ikke kan forklares er to vidt forskjellige ting og sistnevnte kan ikke avfeies for alle som mener det finnes bare fordi man selv ikke mener det finnes.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at anekdoter ikke er et bevis og dermed kan avfeies. Sammenhengen mellom overnaturlige krefter og overnaturlige krefter bør være tydelig.

Du er veldig snar med å avfeie de som har opplevd kontakt eller tegn fra gud, jesus eller den hellige ånd med argumentasjonen at det er en fantasifigur fra en eventyrbok. Det er tydelig du mener disse entitetene ikke finnes, men 2,3 milliarder mennesker mener noe annet.

Hvorfor kan disse overnaturlige kreftene avfeies, men ikke andre?
Sitat av Bjarnebetjent Vis innlegg
Hilbert, kan du på noen som helst måte bevise at overnaturlige ting ikke finnes eller er det bare det du selv velger å mene om saken? Det du sier går jo faktisk begge veier da det finnes nok av folk som har opplevd slike ting.
Vis hele sitatet...
Dette har blitt belyst fra innlegg fra andre brukere. Det er vanskeligheter med å falsifisere noe som ikke er falsifiserbart. Man kan naturligvis trekke konklusjoner fra data selv om det ikke er testet. Om du venter i ti år utenfor en hule og du aldri har sett en bjørn komme ut av den så kan man naturligvis konkludere med at det ikke er en bjørn inni hula. Kan du være sikker? Nei, det kan være andre innganger til hula du ikke har sett. Så du må nesten utforske hula og se om det er en bjørn inni der. For å i det hele tatt kunne komme til noe som er i nærheta av en gyldig konklusjon så må du gjøre tester og utforskelser. Det må faktisk være testbart.

Nå, hvis jeg finner opp noe bambus om at månen er en gul ost er dette faktisk en mer vitenskapelig uttalelser om hva enn man skulle si om den positive sannsynligheten til at spøkelser eksisterer. Det er en testbar tese. Det er dyrt, og det er veldig få som kan dra til månen for å faktisk sjekke hva den består av, men det er mulig. Det er testbart. Sier jeg at wababoingen er fjorten firdeler inni babooen og i retrograd bane av amygdalaens energisignatur? Det er verken forståelig eller testbar. Således er "spøkelser". Det er ting vi ikke vet om her i universet, og det vil stort sett alle som er interessert i universet og fysikk erkjenne. Men å gå fra et punkt fra der man ser noe som foreløpig ikke kan forklares, til å forklare det konkretisert med "spøkelser" og alle de følgende umulige konklusjonene som må trekkes fra at så eksisterer, basert på ingenting annet enn å se noe som ikke kan forklares? Det er latterlig. "Jeg vet ikke hva det er, derfor er det aliens." "jeg vet ikke hva det er, defor er det spøkelser"

Det eksisterer fire fundamentale krefter her i universet. Gravitasjon, den elektromagnetiske kraften, den svake og den sterke kjernekraft. Dette er de fire kreftene som vi kan måle, observere og interagere med universet i dag per. tidspunkt og nåværende temperatur. Det kan tenkes at flere av disse kreftene har vært samlet i en høyere kraft tidligere, og det kan kanskje skje at de kreftene som vi kjenner til i dag sprer seg ut i svakere krefter i fremtiden. Men vi må forholde oss til det regimet hvor vi faktisk kan foreta interaksjoner mellom våre representerende partikler og de fundamentale kreftene som styrer de.

Innenfor hvilket regime av energi i dette universet er det spøkelser klassifiseres om? Hvilken av de tidligere nevnte naturkreftene er det jeg skal måle effektene av disse spøkelsene? Når absolutt alle andre fenomen som jevnlig opptrer her i universet kan forklares med rasjonelle metoder og innenfor rammene av standardmodellen, hvor havner spøkelsene? I ny uoppdaget fysikk? Hvordan skal du påvise spøkelsenes eksistens? Det er IKKE jeg som har bevisbyrden for DIN påstand.

Jeg forholder meg til de kreftene som kan måles og testes her i universet, og dersom du forsøker å beskrive noe som ikke havner under nevnte paraply så er det for alle praktiske formål ikke-eksisterende. Noe annet er hippie-vas.

Hvis man dog ikke kan enes om hvilke fundamentale naturkrefter som er gjeldene og hvilke av disse som vi i vårt daglige oppfatter som gjeldende for forståelsen av vår verden og videre ut i universet (med sensoriske apparater på steroider) så er det naturligvis klart at vi ikke kan enes om en felles forståelse eller tolkning nevnte virkelighet.

Jeg har da selv opplevd ting her i livet som jeg omtrent nesten skulle beskrevet som en guddommelig kraft som brøt inn og endret et sikkert utfall, og jeg har vel både sett og hørt ting som kunne vært tillagt både spøkelser, aliens, guder og spaghettimonstre. Det som de alle har til felles er at de har forklaring i andre naturlige fenomen.

Håper det er klart nok!
Sist endret av Hilbert; 14. oktober 2023 kl. 08:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ut som et dårlig isolert hus (1890-tallet, kanskje et mønster?)

Og at det er sporadisk vind som slipper igjennom div steder som skaper mye av disse problemene.

Dama di opplevde søvnparalyse. Jeg opplever det ca. 5 ganger i måneden, uavhengig av hvor jeg sover, det er nokså vanlig at folk opplever det minst en en gang gjennom livet sitt

Stikkontaktene kan jeg ikke forklare. Noen som har kødda med deg, eller kanskje kompisen din som ikke gjorde alt skikkelig? En prank?