Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3355
Så en tråd her på forumet som fanget oppmerksomheten min. Jeg har nemlig en meget merkelig døgnrytme, og lurer på om dette kan være farlig på noen måte.

Jeg jobber med å lage nettsider til folk hjemmefra og lever av det, så jeg trenger ikke stå opp/legge meg til faste tider. Butikken jeg bruker til daglig har døgnåpent, noe som gir meg enda mer frihet.

Vanligvis er jeg våken i ca 24 timer, så kan jeg sove i 2-3 timer, så være våken i 24 timer til. Slik er det alltid. Dette kan da umulig være bra?
Jeg har på en måte litt angst for å sove, pga massive mareritt som plager meg sikkerlig. Gjerne gjenopplever jeg ting som har skjedd før i tiden (som plager meg til dags dato).

Har ikke snakket med lege om dette, burde jeg det?

Hvor mye søvn trenger dere andre freaks?
Hva du skal snakke med legen om er jeg ikke helt sikker på, men ja, det er farlig.
Jeg levde samme liv som deg når jeg spilte hardcore WoW en gang i tiden, og etter et halvt år var jeg så utslitt at jeg ikke klarte å løfte en finger. Jeg brukte noen dager på å få tilbake NOE søvn - dette var selvfølgelig utrolig deilig.

Men svar på spørsmålet ditt; Ja, det kan være farlig. Google it, det står jo masse artikler om folk som dør av hjertefeil og drit og lort grunnet for lite søvn.
Happy Buddha
Det er nok absolutt ikke en normal søvnrytme nei. Jeg ville prøvd å snakket ut med en psykolog angående angsten for å sove og marerittene.
Vil tro at lite søvn blir farlig i lengden, men kan ikke backe dette opp med noen konkrete kilder.
Trådstarter
Sitat av dead_rat6 Vis innlegg
Hva du skal snakke med legen om er jeg ikke helt sikker på, men ja, det er farlig.
Jeg levde samme liv som deg når jeg spilte hardcore WoW en gang i tiden, og etter et halvt år var jeg så utslitt at jeg ikke klarte å løfte en finger. Jeg brukte noen dager på å få tilbake NOE søvn - dette var selvfølgelig utrolig deilig.

Men svar på spørsmålet ditt; Ja, det kan være farlig. Google it, det står jo masse artikler om folk som dør av hjertefeil og drit og lort grunnet for lite søvn.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært slik i 5-6 år. Helt siden jeg flyttet ut hjemmefra egentlig.
Det er ikke sunt det du driver med der nei. Du burde absolutt få minimum 6 timer søvn, det beste er vel 8 timer vil jeg tro.
Nå er det vel ikke akkurat en veldig fysisk slitsom jobb du driver med, men å være oppe i 24 timer og sove 2-3 timer hadde jeg aldri klart over en uke en gang. Er avhengig av søvn, men du sier også at du sliter med mareritt pga noe som har skjedd tidligere i livet. Hvis du sliter såpass mye med det, at det går utover søvnen din burde du absolutt snakke med en lege!
Tro meg, du merker forbedringene når du har fått skikkelig søvn over ett par netter.
Trådstarter
Sitat av fth Vis innlegg
Det er ikke sunt det du driver med der nei. Du burde absolutt få minimum 6 timer søvn, det beste er vel 8 timer vil jeg tro.
Nå er det vel ikke akkurat en veldig fysisk slitsom jobb du driver med, men å være oppe i 24 timer og sove 2-3 timer hadde jeg aldri klart over en uke en gang. Er avhengig av søvn, men du sier også at du sliter med mareritt pga noe som har skjedd tidligere i livet. Hvis du sliter såpass mye med det, at det går utover søvnen din burde du absolutt snakke med en lege!
Vis hele sitatet...
Når du sier fysisk tungt kom jeg til å tenke på at jeg er sprek som en hest.
Spiser sundt, og trener 2 timer 6 dager i uka. (Tar meg fri på søndager)
Sist endret av wordguru; 13. juni 2012 kl. 21:28.
Har du angst for og sove på dagen da? Da kan du jo "jobbe" natta og sove på dagen da er det jo lyst

Foeslag

-sovepiller
-drikke deg så møkka full så du er full helt til du våkner.
-kokain,weed eller andre sterke saker

Eller en drømmefanger o_O
Trådstarter
Sitat av wizhl Vis innlegg
Har du angst for og sove på dagen da? Da kan du jo "jobbe" natta og sove på dagen da er det jo lyst

Foeslag

-sovepiller
-drikke deg så møkka full så du er full helt til du våkner.
-kokain,weed eller andre sterke saker

Eller en drømmefanger o_O
Vis hele sitatet...
Eneste jeg spiser av piller er vitaminer.
Sterkere saker som alkohol og narkotika tar jeg sterk avstand fra..

Nå på sommertid har vi midnattsol her jeg bor desverre. Så lyset spiller ingen rolle.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Da Vinci klarte seg med 1-2 timer søvn hvert døgn. Så det er mulig å ha en slik døgnrytme.
Hvis marerittene dine er så ille bør du gå til terapi for å løse det. Lite søvn over lang tid går hardt utover psyken og problemene dine vil bare forverre seg.
Sist endret av Stratops; 13. juni 2012 kl. 21:37.
Du bør definitivt oppsøke lege og skaffe deg en time hos psykolog, mann. Du har angst for å sove grunnet stadige, tilbakevendene mareritt der du gjennopplever traumet/traumene? Det er i mine øyne tegn nok på at du trenger hjelp. Jeg har hatt det selv i perioder, og sakte men sikkert ble det bedre. Det er bedre å ta tak i problemene enn å bare la ting flyte avgårde. Du vil vel ikke akkurat ende opp som karen i The Machinist? Søvn er livsviktig. Redusert konsentrasjonsevne og reaksjonstid samt andre helseplager er ikke bonusen du ønsker deg heller, tenker jeg. Jeg har lest at det gjerne er når døgnrytmen kommer i ulage, og det kan ta en uke før ny rytme er innstillt, at disse forstyrrelsene kan oppleves som belastende og kan gi økt risiko for en rekke helseplager.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Da Vinci klarte seg med 1-2 timer søvn hvert døgn. .
Vis hele sitatet...
Ja det kan man se på maleriene hans.
Sitat av wordguru Vis innlegg
Når du sier fysisk tungt kom jeg til å tenke på at jeg er sprek som en hest.
Spiser sundt, og trener 2 timer 6 dager i uka. (Tar meg fri på søndager)
Vis hele sitatet...
Enda en god grunn for å få nok søvn, søvn er helt essensielt for trening.
Anbefaler minimum 6 timer som nevnt ovenfor, 8 timer er ideelt.
wizhl, du anbefaler å bruke kokain for å sove?
Jeg trener på noe jeg vil kalle et greit nivå, og jeg trenger 8-9 timer søvn hvis ikke føler jeg meg helt ødelagt, samme med mine kompiser som trener like mye. Når du trener såpass mye som 2 timer 6 dager i uka trenger du en del søvn, hvis ikke kommer du til å bli helt ødelagt en dag. Ettersom kroppen ikke vil klare å ta seg igjen på de 2-3 timene du sover, samme vil skje med hjernen din. Søvn er hvile for både hode og kropp, og det er kanskje grunnen til marerittene dine.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ja det kan man se på maleriene hans.
Vis hele sitatet...
Ja, han sugde til å tegne/ male. Sjekk fakta før du uttaler deg.

http://bildr.no/thumb/1204205.jpeg
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Ja, han sugde til å tegne/ male.
Vis hele sitatet...
Vet godt hvem han var og hva han har malt. Det var ment som sarkasme siden jeg ikke synes noe om en del av maleriene hans. (Selvsagt en smakssak.)
Sist endret av Fuzzybossen; 13. juni 2012 kl. 21:51.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
wizhl, du anbefaler å bruke kokain for å sove?
Vis hele sitatet...
Man sover som en unge på god kola!
På TG så jeg et intressant foredrag UIO hadde om koffein og søvnrytme.
Du erk kanskje intrissert i Uberman døgnrytmen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Polypha...sleep_patterns
les den artikkelen
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Da Vinci klarte seg med 1-2 timer søvn hvert døgn. Så det er mulig å ha en slik døgnrytme.
Vis hele sitatet...
Kilde på det? Var dette noe han gjorde hele livet eller bare i perioder?
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av Stratops Vis innlegg
Kilde på det? Var dette noe han gjorde hele livet eller bare i perioder?
Vis hele sitatet...
Some sources claim that the legendary artist Leonardo Da Vinci was able to stay awake and alert almost 22 hours of every day, all the while working on brilliant artworks and inventions. He slept only 1.5 - 2 hours a day taking a nap 15 - 20 minutes for every four hours that he was awake.
Vis hele sitatet...
Dette er i perioder, men det er MULIG å gjøre det.
Hvordan klarer dere å sove på kokain? :P jeg blir hvertfall våken og ganske så party klar.
Weed derimot funker som bare det.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Kan iallfall begynne med å si at du får skammelig lite utbytte av treningen din dersom du sover 2-3 timer i døgnet. Musklene rekker ikke bygge seg opp i løpet av 2-3 timer. Det trengs iallfall det dobbelte.

Ang. drømmene ville jeg vurdert å søke hjelp. Dersom du faktisk er redd for å sove, sier det seg selv at noe må gjøres.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Kan iallfall begynne med å si at du får skammelig lite utbytte av treningen din dersom du sover 2-3 timer i døgnet. Musklene rekker ikke bygge seg opp i løpet av 2-3 timer. Det trengs iallfall det dobbelte.

Ang. drømmene ville jeg vurdert å søke hjelp. Dersom du faktisk er redd for å sove, sier det seg selv at noe må gjøres.
Vis hele sitatet...
Det var en av temaene som ble tatt opp under foredraget jeg var på. Kroppen mentalt kan fint klare en slik søvnrytme, men ikke det fysiske (muskler etc.).
Sitat av spaghetti Vis innlegg
Man sover som en unge på god kola!
Vis hele sitatet...
Skrev du virkelig dette for å bidra i tråden?
Sitat av PairADice Vis innlegg
Måtte du virkelig påpeke dette for å bidra i tråden?
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg lurer oppriktig på dette. Med god grunn.

Det pleier å fungere greit å få sove etter at effekten har dabbet av. Slik pleier det iallefall å være for meg. Men at man får sove bedre av det? That's a new one. Dessuten er det i grunnen hårreisende å anbefale et slikt stoff mot søvnproblemer. Man blir søvnig av heroin også men det betyr ikke at man bare skal anbefale det i hytt og pine som om det var lovlige urter fra bestemors hage, og et godt "kjerringråd". Det er uansvarlig.
er det farlig for meg? jeg få bare 4 timer søvn og sover på dagen litt! er dette farlig for meg? jeg er ikke aktiv i det heletatt
Det er ikke bra med for lite søvn og for noen kan det være livsfarlig ja. jeg personlig sover kun 3-4 timer i ukedagene men 12-14 timer i helgene(noen ganger mer) fordi jeg klarer ikke og sovne i ukedagene men klarer fint og sove i helgene. og når jeg ellers har fridager/ferie, og jeg merker at jeg er veldig sliten på fredagen siden jeg nesten ikke sover, så hvis du skal lære noe er det anbefalt og sove godt om nettene.

Og angående det at du er redd for og sove bør du virkelig prate med legen om, han/hun har sikkert vert borti det samme før en gang så de vet sikkert hvordan de håndterer slike ting.
Du har mareritt fordi du ikke sover nok, er min teori.

Legg deg til faste tider og sov nok, minst 5 timer.
Dette bidrar ikke til tråden, men liker det faktum at freaks svarer på søvn-relaterte tråder midt på natten, og gir TS råd om faste tider osv.
legg deg. nå.
Sitat av Villumsen Vis innlegg
Dette bidrar ikke til tråden, men liker det faktum at freaks svarer på søvn-relaterte tråder midt på natten, og gir TS råd om faste tider osv.
Vis hele sitatet...
Velkommen til freakforum!
Sitat av sluch2k Vis innlegg
Velkommen til freakforum!
Vis hele sitatet...
Som du ser har jeg vært her en stund, overrasket meg over hodet ikke. Men TS, siden du allerede trener vet jeg ikke hva jeg kan komme som får deg til og vile sove... Eneste jeg kan tenke meg er mer konsentrert trening, har du prøvd spinning? Gi jernet der, å er søvnen noe obligatorisk når du først legger deg ned på sofaen hjemme.
Vel, trening er godt for psyken! så du mangler bare søvnen prøv å se noen koselige/komiske filmer før du legger deg

Du må bare prøve å face mareritta, tror ikke legen kan gjøre noe spesielt. Men du kunne prøvd å snakket med ein psykolog ang. marerittene tho. Selv det er kun du selv som virkelig kan ordne opp i det. Alltid greit å ha noen å snakke med det om såklart!
Trådstarter
Sitat av kentastic Vis innlegg
Vel, trening er godt for psyken! så du mangler bare søvnen prøv å se noen koselige/komiske filmer før du legger deg

Du må bare prøve å face mareritta, tror ikke legen kan gjøre noe spesielt. Men du kunne prøvd å snakket med ein psykolog ang. marerittene tho. Selv det er kun du selv som virkelig kan ordne opp i det. Alltid greit å ha noen å snakke med det om såklart!
Vis hele sitatet...
Snakke med noen er noe jeg aldri har gjort. Jeg ser på leger og psykologer sånn at det er lite vits. Fordi når jeg er ferdig der så er det liksom nestemann sine problemer. Personen får jo betalt for å høre på at jeg syter.. Det syns jeg blir feil.

Det jeg trenger er en nettvenn som jeg kan skrive med om ting, DET tror jeg at jeg kunne hatt stort utbytte av.
Sitat av wordguru Vis innlegg
Snakke med noen er noe jeg aldri har gjort. Jeg ser på leger og psykologer sånn at det er lite vits. Fordi når jeg er ferdig der så er det liksom nestemann sine problemer. Personen får jo betalt for å høre på at jeg syter.. Det syns jeg blir feil.

Det jeg trenger er en nettvenn som jeg kan skrive med om ting, DET tror jeg at jeg kunne hatt stort utbytte av.
Vis hele sitatet...
Joda de får betalt for å høre på folk, men det igjen så ligger det en HARD utdanning bak yrke, som krever engasjement og interesse! Om de kun gjorde det for penger ville de helt sikkert tatt en udannelse som ingeniør (nordsjøen) etc. Men selvfølgelig, ikke alle leger og psykologer er like pratsomme og engasjerte..

En nettvenn høres derimot ut som en god idé
Sist endret av kentastic; 14. juni 2012 kl. 08:19. Grunn: skriveleif :P