Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2365
Hei!

Skal kjøpe strøm for første gang og er helt ny innen strøm, har ikke peiling på hvem som selger, priser osv og lurte på om noen kan veilede meg her, har så vidt søkt og sjekket din side og sånt, men det sto ikke så mye der.

Har null peiling på dette, vet om en leverandør og det er hafslund, det er alt jeg vet. fint om noen kan hjelpe meg litt.
Spør foreldrene dine, di har gjort det siden før du ble født
De er ikke her, kan jo ringe... men håper på hjelp fra freak først sånn at jeg får fiksa det "selv"

Sitat av svaagan Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har ikke peiling på hva jeg bruker i året, så det blir litt vanskelig, noen som vet hva gjennomsnitt forbruket er?
Hvor mye trenger du da?
Har ikke peiling på hvor mye strøm jeg trenger.
Hva skal du bruke strømmen til da?
Jeg brukte spotpris.no for selve strømmen og hadde nettleie hos Agder energi i min forrige leilighet. Om dette var fornuftig vet jeg ikke, men funket greit da :P
Hva skal du bruke strømmen til da?
Vis hele sitatet...
oppvarming, matlaging, lys og diverse, det vanlige...

Noen som vet hva spot pris er? hørte at jeg kanskje burde velge spot pris fra Norgesenergi
Sist endret av Awareness; 21. oktober 2011 kl. 16:00.
Google de forskjellige strømselskapene der du bor, så tar du deg en ringerunde til hvert enkelt selskap som selger strøm.
Spotpris er at du betaler det strømmen koster akkuratt når du bruker den. Greit for de som kan tåle litt høyere strømregning i perioder hvor innkjøpsprisen er høy. Over tid skal det lønne seg
http://www.norgesenergi.no/?type=go&...Qodqldhmg#Pris er ikke de prisene på det kartet der feil? det er jo svinedyrt
Strøm er dyrt i Norge. Bare se på nyheten om vinteren det, nesten ikke en nyhetssending uten at de nevner prisen på strøm. Uansett, midt-norge har priser som er mye dyrere enn resten av landet. Så vær glad du bor i Buskerud.

Men ta deg en ringerunde. Vi her på freak har ikke noe fasitsvar på prisen der akkurat du bor, om ikke en person sitter med strømregninga akkurat nå mens han leser her på freak.
Sitat av stagg Vis innlegg
Strøm er dyrt i Norge. Bare se på nyheten om vinteren det, nesten ikke en nyhetssending uten at de nevner prisen på strøm. Uansett, midt-norge har priser som er mye dyrere enn resten av landet. Så vær glad du bor i Buskerud.

Men ta deg en ringerunde. Vi her på freak har ikke noe fasitsvar på prisen der akkurat du bor, om ikke en person sitter med strømregninga akkurat nå mens han leser her på freak.
Vis hele sitatet...
Strøm dyrt i norge? Hørt at strømmen i Norge er den billigste i hele verden jeg.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Strøm dyrt i norge? Hørt at strømmen i Norge er den billigste i hele verden jeg.
Vis hele sitatet...
Er du ei rotte som lever gratis på andre, så ja. Da slipper du unna med med billig strøm.

Strøm er dyrt i Norge. Samme pokker hvor mye strøm Norge har til rådighet, selger de det utlandet som igjen fører til at vi må betale dyrt. Se på de med lav inntekt, de må gå på Nav for å få hjelp med å betale strømmen sin.
Sitat av stagg Vis innlegg
Er du ei rotte som lever gratis på andre, så ja. Da slipper du unna med med billig strøm.

Strøm er dyrt i Norge. Samme pokker hvor mye strøm Norge har til rådighet, selger de det utlandet som igjen fører til at vi må betale dyrt. Se på de med lav inntekt, de må gå på Nav for å få hjelp med å betale strømmen sin.
Vis hele sitatet...
Må gå til nav for å få betalt strømmen ja.. alltid trodd at Norge har den billigste strømmen.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Må gå til nav for å få betalt strømmen ja.. alltid trodd at Norge har den billigste strømmen.
Vis hele sitatet...
Bare å vende seg til at Norge er dyrest i alt, men til gjengjeld har vi ikke så dårlig lønn.
Stagg og Xernox, strøm er skambillig i Norge kontra resten av Europa. Det er få land som ligger under 1kr kw/t gjennomsnittelig gjennom et helt år.


Uansett, du har hovedsaklig tre typer strømavtaler.

Spotpris: Du følger strømprisen direkte, hele tiden. Prisendringer hver andre time, tror jeg. Det er desidert billigst om sommeren. gjerne 6-8x så dyrt om vinteren. Som oftest det billigste alternative overall. Dog kan du gå på en smekk hvis det blir ''strømkrise'' en vinter.

Vanlig strømavtale: Litt som spotpris, bare mye mykere prisendringer og mye mer sjeldnere. ikke fullt så høye priser om vinteren, men ganske høye priser iløpet av sommeren kontra spotpris. Den mest brukte strømavtalen. Får du en telefonselger som selger strøm, så er det nesten garantert en slik avtale han prøver å pakke på deg.

Fast avtale: En fast strømpris i x antall år. Som oftest det dyreste alternativet, men da vet du hele tiden hva strømregningen blir.


Norgesenergi sin spotpris er vel ganske grei. De har ingen fakturagebyr eller fastpris. Kun spotprisen + pittelitt ekstra per kw/t. Jeg jobbet som telefonselger hos dem en stund for noen år siden. Vi fikk nesten ikke lov til å selge spotprisavtalen fordi selskapet tjente så minimalt på det.
Sist endret av Bombasa; 21. oktober 2011 kl. 16:30.
Jeg endte opp med en strømregning på 11,000.
Gikk på nav og fikk bare beskjed om at de regnet det som personlig gjeld....
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Stagg og Xernox, strøm er skambillig i Norge kontra resten av Europa. Det er få land som ligger under 1kr kw/t gjennomsnittelig gjennom et helt år.


Uansett, du har tre forskjellige typer strømavtaler.

Spotpris: Du følger strømprisen direkte, hele tiden. Prisendringer hver andre time, tror jeg. Det er desidert billigst om sommeren. gjerne 6-8x så dyrt om vinteren. Som oftest det billigste alternative overall. Dog kan du gå på en smekk hvis det blir ''strømkrise'' en vinter.

Vanlig strømavtale: Litt som spotpris, bare mye mykere prisendringer og mye mer sjeldnere. ikke fullt så høye priser om vinteren, men ganske høye priser iløpet av sommeren kontra spotpris. Den mest brukte strømavtalen. Får du en telefonselger som selger strøm, så er det nesten garantert en slik avtale han prøver å pakke på deg.

Fast avtale: En fast strømpris i x antall år. Som oftest det dyreste alternativet, men da vet du hele tiden hva strømregningen blir.


Norgesenergi sin spotpris er vel ganske grei. De har ingen fakturagebyr eller fastpris. Kun spotprisen +7øre per kw/t.
Vis hele sitatet...
Takk for bra svar! Det er Norgesenergi sin spottpris pakke jeg har sett på, tror kanskje det blir den! håper bare jeg ikke går på en smell om vinteren.

Noen som vet hva gjennomsnitts pris pr kwh er?

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Jeg endte opp med en strømregning på 11,000.
Gikk på nav og fikk bare beskjed om at de regnet det som personlig gjeld....
Vis hele sitatet...
det må vel ha vært på et helt år?
Sitat av Awareness Vis innlegg
Takk for bra svar! Det er Norgesenergi sin spottpris pakke jeg har sett på, tror kanskje det blir den! håper bare jeg ikke går på en smell om vinteren.

Noen som vet hva gjennomsnitts pris pr kwh er?
Vis hele sitatet...
Om sommeren er den gjerne under 20øre, mens om vinteren så skal du ikke se bort ifra at den runder 60-70øre per kwt.
Gjerne over en krone også om det blir en aldri så liten strømkrise på gang.
Sist endret av Bombasa; 21. oktober 2011 kl. 16:40.
En lyspære bruker vanligvis 40 eller 60 watt i timen. Du kjøper vanligvis 1 kilowatttime (kw\h) for en pris, nogenlunde vanlig pris er 40 øre.

En pære på 40 watt vil bruke 25 timer på å bruke 1 kw\h, så da koster det ca 40 øre i døgnet å bruke èn lyspære døgnet rundt. Det er kun èn lyspære.

En varmeovn bruker ved vanlig styrke, ca 1000 watt. Står den på døgnet rundt, koster det da 6 kr per døgn.

Dette er bare noen eksempler. Man har tv, data, støvsuger, komfyr, varmtvannsbereder, varmeovner, gulvvarme\kabler, vaske -oppvaskemaskin, mobillader .. mange ting gjør at det er dyrt å kjøpe strøm.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Stagg og Xernox, strøm er skambillig i Norge kontra resten av Europa. Det er få land som ligger under 1kr kw/t gjennomsnittelig gjennom et helt år.


Uansett, du har hovedsaklig tre typer strømavtaler.

Spotpris: Du følger strømprisen direkte, hele tiden. Prisendringer hver andre time, tror jeg. Det er desidert billigst om sommeren. gjerne 6-8x så dyrt om vinteren. Som oftest det billigste alternative overall. Dog kan du gå på en smekk hvis det blir ''strømkrise'' en vinter.

Vanlig strømavtale: Litt som spotpris, bare mye mykere prisendringer og mye mer sjeldnere. ikke fullt så høye priser om vinteren, men ganske høye priser iløpet av sommeren kontra spotpris. Den mest brukte strømavtalen. Får du en telefonselger som selger strøm, så er det nesten garantert en slik avtale han prøver å pakke på deg.

Fast avtale: En fast strømpris i x antall år. Som oftest det dyreste alternativet, men da vet du hele tiden hva strømregningen blir.


Norgesenergi sin spotpris er vel ganske grei. De har ingen fakturagebyr eller fastpris. Kun spotprisen + pittelitt ekstra per kw/t. Jeg jobbet som telefonselger hos dem en stund for noen år siden. Vi fikk nesten ikke lov til å selge spotprisavtalen fordi selskapet tjente så minimalt på det.
Vis hele sitatet...
Billig vil jeg ikke kalle det uansett. Men ok, kanskje lavere pris enn mange andre land.

Jeg bor i midtnorge, så her er prisen meget stiv. Prøvde selv ut ifjor vinter å bruke så minimalt med strøm overhodet. En 1000 w varmeovn sto på 12 timer i døgnet. Resten av bruken var vanlige lys og matlaging.

Regningen jeg fikk var på 5200, så akkurat billig kan du ikke si at det er.
Men den regningen var vel på flere måneder? Begynner å merke nærvene her, hvis strømmen er så dyr så får jeg dårlig råd frem over, leiligheten er ikke isolert en gang:s
Man kan ikke sammenligne prisnivået på en tjeneste direkte med et annet land. Det er mye som utgjør forskjellen, og det mest vesentlige å ta med i vurderingen er lønnsnivået i det landet.

Norge har faktisk ganske rimelig strøm sett i forhold til inntekten, enn andre land.

Eg nekter å tro at 5200 kr var for en måned for en gjennomsnittlig leilighet.
Sitat av Awareness Vis innlegg
Men den regningen var vel på flere måneder? Begynner å merke nærvene her, hvis strømmen er så dyr så får jeg dårlig råd frem over, leiligheten er ikke isolert en gang:s
Vis hele sitatet...
Du får regninger pr kvartal. Hver 3 mnd.

Sitat av nomore Vis innlegg
Man kan ikke sammenligne prisnivået på en tjeneste direkte med et annet land. Det er mye som utgjør forskjellen, og det mest vesentlige å ta med i vurderingen er lønnsnivået i det landet.

Norge har faktisk ganske rimelig strøm sett i forhold til inntekten, enn andre land.

Eg nekter å tro at 5200 kr var for en måned for en gjennomsnittlig leilighet.
Vis hele sitatet...
Uenig. Da en person som bor alene, men fortsatt er i 100% jobb må gå på Nav for hjelp, så holder det ikke for de som er lavtlønnet.

Ikke 1 mnd, men for 3. Et normal husholdning vil sikkert tredoble seg i pris, jeg gjorde dette bare for å prøve det ut. Skal ikke gjentas i vinter.

Edit: så ts, du har ikke noe å frykte. Er du student eller har lite penger, vil du få hjelp av Nav.
Sitat av stagg Vis innlegg
Du får regninger pr kvartal. Hver 3 mnd.



Uenig. Da en person som bor alene, men fortsatt er i 100% jobb må gå på Nav for hjelp, så holder det ikke for de som er lavtlønnet.

Ikke 1 mnd, men for 3. Et normal husholdning vil sikkert tredoble seg i pris, jeg gjorde dette bare for å prøve det ut. Skal ikke gjentas i vinter.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du trenger veiledning om hvordan man kan spare strøm og hvordan man styrer sin privatøkonomi, ikke billigere strøm.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Høres ut som du trenger veiledning om hvordan man kan spare strøm og hvordan man styrer sin privatøkonomi, ikke billigere strøm.
Vis hele sitatet...
Jaha? Så du mener jeg er lavlønnet eller får penger fra Nav pga det jeg skriver?

Din mening det, men der tar du feil
Sitat av stagg Vis innlegg
Billig vil jeg ikke kalle det uansett. Men ok, kanskje lavere pris enn mange andre land.

Jeg bor i midtnorge, så her er prisen meget stiv. Prøvde selv ut ifjor vinter å bruke så minimalt med strøm overhodet. En 1000 w varmeovn sto på 12 timer i døgnet. Resten av bruken var vanlige lys og matlaging.

Regningen jeg fikk var på 5200, så akkurat billig kan du ikke si at det er.
Vis hele sitatet...
http://www.neb.gc.ca/clf-nsi/rnrgynf...dqstn-eng.html
Her ligger vi blant de billigste. Hvis du samtidig regner med hvor mye vi tjener her til lands, så er vi desidert billigst.

Anyways, over 1500kr i strøm per måned for en kar alene er jævla mye.
Enten har du ikke peiling på strømsparing, eller så har du en jævla dyr leverandør.
Sist endret av Bombasa; 21. oktober 2011 kl. 19:25.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
http://www.neb.gc.ca/clf-nsi/rnrgynf...dqstn-eng.html

Her ligger vi blant de billigste. Hvis du samtidig regner med hvor mye vi tjener her til lands, så er vi desidert billigst.
Vis hele sitatet...
Ser hva du skriver i tidligere poster Bombasa, så nekter ikke på at vi har rimeligere strøm, men billig er det ikke når enkelte i fast jobb ikke kan forsvare strømmen de må bruke på vinteren.

Men vi kutter nå, vi er uenige. Samtidig som jeg får slengt på meg at jeg trenger økonomisk rådgivning pga det jeg skriver.

Folk har forskjellige meninger, jeg har min og dere har deres. Tviler på at vi blir enige.
stagg, er du sikker på at du ikke regner med nettleie i strømregningene dine? Bor du i utkant norge så er ofte nettleia 3x så dyr som selve strømmen.

Mange strømleverandører har sammarbeid med de som sender ut nettleia, slik at forbrukeren får det på samme regning.
Sist endret av Bombasa; 21. oktober 2011 kl. 19:30.
Sorry, mac. Jeg har nok missforstått. Jeg gikk ut i fra at det var du som måtte få hjelp til å betale en svimlende høy strømregning.

Jeg mener uansett at om man jobber 100% og alikevel trenger hjelp av nav til å betale strømregningene er det noe riv ruskende galt i måten man legger opp økonomien sin, eller hvordan man bruker strøm.
Sitat av stagg Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det vil jo forklare den neste høye strømregninga du får, ikke de du allerede har fått på over 5.000 hver.
Var samme regla i fjor. Midt-Norge har ofte mye høyere strømregninger enn resten av landet. Noe jeg har skrevet tidligere.
5200 pr kvartal er bedre. Da er vi nede i 1750 kr pr måned. Noe som er høyt, men ikke usannsynlig høyt. Du bør uansett vurdere strømsparingsalternativene dine, se på leverandørprisen du har og evnt vurdere å flytte. Eg bor selv alene, er i 100% jobb, har en 80kvm leilighet(kjeller, gammel) og har ei datter her annenhver uke. Økonomisk er strømmen det minste beløpet.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Sorry, mac. Jeg har nok missforstått. Jeg gikk ut i fra at det var du som måtte få hjelp til å betale en svimlende høy strømregning.
Vis hele sitatet...
Np titegn