Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4891
[ Flytt tråden om jeg har plasert feil]

Har aldrig vært sykmelt før, jar jobbet i 3år i samme bedrift. Har hatt utrolig vont i ryggen den siste måneden men sta som jeg er har jeg ikke brydd meg noe serlig og bare bitt tenna sammen, men i dag fikk jeg nåkk.. etter å ta smertestillende hver gang jeg er på jobb. jeg løftet noe tungt for ca 1 måned siden etter dette har jeg hatt vont i ryggen og også merket at jeg skjelver utrolig mye ukontrolert, har dette noen sammenheng?

lurer egentlig på om legen kommer til og sykmelde meg i det store og hele, hva får jeg penger for? har bare en 33% stilling men jobber nermere 60-70% da jeg tar alle vakter jeg får tak i

takk for alle svar.
Sykemelding får du i hvertfall om du går til legen med problemet ditt. Hvor lenge du blir sykemeldt kommer helt an på samtalen/sjekken du og legen har. Angående penger når du er i en 33% stilling aner jeg ingenting om.
Sist endret av Liverbird; 13. september 2011 kl. 00:51.
Selv om du ikke har lyst så må du nok sykmelde deg etter hvordan dette høres ut. Jeg vil tilogmed anbefale det, så du kan komme deg tilbake på beina skikkelig og ikke grue deg til hver dag, for sånn skal det ikke være i norge!
er du med i en IA bedrift?

isåfall så kan du ha opp til 8 kalender dager uten lege erklæring. ( trur det var 8 dager )

vet ikke hvor lenge du trenger for å bli frisk igjen, men bare for å ha nevnt det ihvertfall
Jeg kan si at jeg jobber i en kiwi butikk. selv om jeg ikke har peiling på hvordan ting fungerer her.. jeg kan ikke ringe inn og si at jeg er syk, jeg har selv ansvar for og finne andre til å ta min vakt. Jeg har faktisk kastet opp på jobb før fordi jeg var syk uten at jeg fikk dra hjem fordi jeg ikke fant noen til å ta min vakt..

vet ikke hva jeg har krav på som 33% har 6 faste dager i måneden, resten tar jeg bare på meg. Vil egentlig ikke jobbe der, men må jo ha penger
Et lite tips angående retorikk:
Ikke si/skriv "jeg sykmelder meg" - det er legen som sykmelder deg fordi han finner det nødvendig. Der jeg jobber er det ei som stadig "sykmelder seg" og det er veldig provoserende da det virker som at hun kan dra til legen sin og be om fri.

OT: Det virker som du trenger en sykmelding, snakk med legen din så er han nok enig
Skal ringe ned i morgen, skal egentlig ikke på jobb igjenn før lørdag.. men smertene tar jo ikke slutt :/ jeg sitter og har vont, ligger og har vont.. har egentli bare ikke vont når jeg kjører bil

Sitat av Dr_Alzheimer Vis innlegg
Et lite tips angående retorikk:
Ikke si/skriv "jeg sykmelder meg" - det er legen som sykmelder deg fordi han finner det nødvendig. Der jeg jobber er det ei som stadig "sykmelder seg" og det er veldig provoserende da det virker som at hun kan dra til legen sin og be om fri.

OT: Det virker som du trenger en sykmelding, snakk med legen din så er han nok enig
Vis hele sitatet...
si i fra til sjefen at du må til legen pga ryggen, og det viktigste er å ikke sitte hjemme med dårlig samvittighet. sånn som meg, hater å være hjemme fra jobb. men kun pga samvittigheten..

sånn btw, så må du jo ikke glemme å ta vare på ryggen din! er det hvertfall noe jeg er redd for, så er det ryggen. hvis det skulle skje noe i såfall
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Jeg kan si at jeg jobber i en kiwi butikk. selv om jeg ikke har peiling på hvordan ting fungerer her.. jeg kan ikke ringe inn og si at jeg er syk, jeg har selv ansvar for og finne andre til å ta min vakt. Jeg har faktisk kastet opp på jobb før fordi jeg var syk uten at jeg fikk dra hjem fordi jeg ikke fant noen til å ta min vakt..

vet ikke hva jeg har krav på som 33% har 6 faste dager i måneden, resten tar jeg bare på meg. Vil egentlig ikke jobbe der, men må jo ha penger
Vis hele sitatet...
Selfølgelig kan du ringe inn og si du er syk.
Hva skal sjefen din si? Nei det er du ikke? Du har vel rett på 3 dager med egenmelding og deretter må du til lege om jeg husker rett
Mens vi er inne på jobb her.. Jeg har ofte 30 minutt pause, men jeg MÅ være i lokale på butikken, kan ikke gå der jeg vil eller kjøre meg en tur, har de da lov og trekke me 30 minutt i lønn når jeg må vere disponibel? om de plinger på meg (vi bruker en elektrisk klokke) så må jeg legge fra meg maten og komme

Dette har jeg prøvd før, min skjef sier: Da får du finne noen til og ta vakten din.
thats it, end of duscussion.

1 av mine medarbeidere klarte ikke å komme på jobb fordi han var så syk, han vikk da varsel fordi han ikke kom på jobb. Noen måneder etter var han på vei til jobb da det gikk ras i en tunell han må igjennom for å komme seg på jobb, han ringde til sjefen og sa at han ikke kunne komme fordi der var ras og veien var stengt, han fikk da samme svar: Finn noen til og ta vakten din, dette fikk han ikke til og det ente i en ny advarsel, nå har han sluttet

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Selfølgelig kan du ringe inn og si du er syk.
Hva skal sjefen din si? Nei det er du ikke? Du har vel rett på 3 dager med egenmelding og deretter må du til lege om jeg husker rett
Vis hele sitatet...
Sist endret av Tombøtte; 13. september 2011 kl. 01:18.
Når kan jeg bruke egenmelding, og når må jeg ha sykemelding?
Med egenmelding menes at du som arbeidstaker melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring.

Vær oppmerksom på at det er kalenderdager. Det betyr at om du bruker egenmelding en fredag, vil også lørdag og søndag regnes med. Du må melde fra til arbeidsgiveren om sykdom første fraværsdag innen arbeidstidens slutt.

For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder, hvis ikke må du ha sykmelding fra første fraværsdag. Det samme gjelder hvis du har brukt opp dine fire egenmeldingsperioder. Retten til egenmelding kan brukes opptil tre kalenderdager fire ganger i løpet av en 12 måneders periode.

Så da bryter arbeidsgivern din alt som er av lover osv.
Isåfall ville jeg tatt kontakt med distriktsjefen og sagt hvordan man blir behandlet på jobb og si at du vurderer og gå med dette til media at de bryter alt som er av lov
hmm til media vil jeg da neppe gå til men kansje å kontakte distriktsjef ikke er en dum ide.. fikk også sjokk i dag da en av våre "arbeidere via nav" sa til meg at han får 50 kroner timen for og jobbe hoss oss, han får penger via nav, trodde ikke det var lov og gi så lite engang
Jo i praksisplass så er det faktisk lov og gi så lite.... dette fordi det regnes som arbeidstrening
Har da vært med legen, og han ville ikke sykmelde meg, eller sjekke meg engang hvor jeg hadde vont. Forklarte situasjonen hvor jeg hadde vont og hvor lenge å hva jeg tror som gjore at jeg har vont. Fikk beskjed om og ta opp til 8 paracet hver gang jeg dro på jobb, ikke mer.

han sente meg til en fysioteraput, men de har over 4 måneder ventelister.. må jeg gå rundt hver dag og ha vont i 4 måneder får jeg får fikset noe? skal det være slik? jeg håpte jo isåfall på noe som hjalp for rydden i midlertid i steden for og knaske piller når jeg drar på jobb.. når jeg kommer hjem er jo det vont uansett.. ser ikke logikken hans?

Har da vært med legen, og han ville ikke sykmelde meg, eller sjekke meg engang hvor jeg hadde vont. Forklarte situasjonen hvor jeg hadde vont og hvor lenge å hva jeg tror som gjore at jeg har vont. Fikk beskjed om og ta opp til 8 paracet hver gang jeg dro på jobb, ikke mer.

han sente meg til en fysioteraput, men de har over 4 måneder ventelister.. må jeg gå rundt hver dag og ha vont i 4 måneder får jeg får fikset noe? skal det være slik? jeg håpte jo isåfall på noe som hjalp for rydden i midlertid i steden for og knaske piller når jeg drar på jobb.. når jeg kommer hjem er jo det vont uansett.. ser ikke logikken hans?
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Har da vært med legen, og han ville ikke sykmelde meg, eller sjekke meg engang hvor jeg hadde vont. Forklarte situasjonen hvor jeg hadde vont og hvor lenge å hva jeg tror som gjore at jeg har vont. Fikk beskjed om og ta opp til 8 paracet hver gang jeg dro på jobb, ikke mer.

han sente meg til en fysioteraput, men de har over 4 måneder ventelister.. må jeg gå rundt hver dag og ha vont i 4 måneder får jeg får fikset noe? skal det være slik? jeg håpte jo isåfall på noe som hjalp for rydden i midlertid i steden for og knaske piller når jeg drar på jobb.. når jeg kommer hjem er jo det vont uansett.. ser ikke logikken hans?
Vis hele sitatet...
skift fastlege

Sitat av Tombøtte Vis innlegg
Mens vi er inne på jobb her.. Jeg har ofte 30 minutt pause, men jeg MÅ være i lokale på butikken, kan ikke gå der jeg vil eller kjøre meg en tur, har de da lov og trekke me 30 minutt i lønn når jeg må vere disponibel? om de plinger på meg (vi bruker en elektrisk klokke) så må jeg legge fra meg maten og komme

Dette har jeg prøvd før, min skjef sier: Da får du finne noen til og ta vakten din.
thats it, end of duscussion.
Vis hele sitatet...
Om du ikke får betalt for de 30 minuttene så har ikke arbeidsgiver krav på at du er disponibel denne tiden, eod.
Skift fastlege.
Skift fastlege det der er helt på trynet
8paracet? er ikke 4 grensen for at det ikke skal være skadelig?
hmm.. han sa at jeg ikke skulle ta mer en 8, er ikke fastlegen min dette siden jeg ikke kan få time før om 2 uker med med fastlege, var en svenske
har bare 4 ord og tilføre til den tråden her: SYSTEMET ER FUCKeD UP.
Det høres litt merkelig ut. Har du så store skader og smerter som du uttrykker, skulle man tro du klarte å få sykemelding på dagen. Hør med fastlegen din så fort han er tilbake.

Når det kommer til arbeidet på Kiwi, så er dette noe som tydeligvis gjelder flere. Jeg husker godt at det var samme regla på Kiwi-butikken jeg jobbet på. Man blir trukket for pause, men man har strengt talt ikke pause. Jeg kan omtrent ikke huske en eneste gang jeg fikk 30 min sammenhengende pause, ettersom konstant plinging og roping på hjelp gjorde det umulig. Egentlig tror jeg du har krav på betalt pause i slike tilfeller, men sjefen min var langt ifra villig til å gi oss dette, når vi tok det opp.
Jeg tror ikke jeg ville tatt 8 paracet på en gang for å dempe smertene, når man ikke vet hvilken skade det kan gjøre om det er så vondt som du forteller. Det kan gjøre mer skade enn nytte å overse. Jeg ville, som de andre sier, tatt meg en tur til en annen lege..
Sitat av DC89 Vis innlegg
har bare 4 ord og tilføre til den tråden her: SYSTEMET ER FUCKeD UP.
Vis hele sitatet...
..... det er snakk om èn arbeidsplass, slutt å leke vg.

Det er bare snakk om å stå opp for seg sjøl. Ikke la seg behandle som hva som helst! Det finnes sikkert andre jobber.
Er da ikke første matvarebutikken hvor tilstandene er sånn.. Virker som et generelt problem innen servicenæringen. Ansatte i servicenæringen er gjerne uten utdanning/ under utdanning og har dermed ikke all verden å stille opp med. Om flere derimot kunne ringt LO og bedt de ta seg enn tur (som de faktisk er til, ikke støtte AP) kunne dette blitt rettet opp i.
FAGFORENING!

Meld deg straks inn i en fagforening, som for eksempel LOs Handel og Kontor.

https://www.handelogkontor.no/portal/page/portal/hk

De vil hjelpe deg med alt du trenger å vite om egenmelding/sykemelding, i tillegg til at du som ansatt har et virkelig maktapperat i ryggen ved problemer med sjef osv.

Jeg kan ikke fatte å begripe at det ikke er noen andre som har nevnt "fagforening" i denne tråden.

Sterke fagforeninger er en av de viktigste årsakene til at Norge har relativt sett et rettferdig arbeidsliv.

Fagforeninger er ikke slemme organisasjoner som tar en del av lønna di, det er organisasjoner som er viet i sin helhet til å kjempe for deg og dine rettigheter som arbeidstaker!
Sitat av Egmannen Vis innlegg
FAGFORENING!

Meld deg straks inn i en fagforening, som for eksempel LOs Handel og Kontor.

https://www.handelogkontor.no/portal/page/portal/hk

De vil hjelpe deg med alt du trenger å vite om egenmelding/sykemelding, i tillegg til at du som ansatt har et virkelig maktapperat i ryggen ved problemer med sjef osv.

Jeg kan ikke fatte å begripe at det ikke er noen andre som har nevnt "fagforening" i denne tråden.

Sterke fagforeninger er en av de viktigste årsakene til at Norge har relativt sett et rettferdig arbeidsliv.

Fagforeninger er ikke slemme organisasjoner som tar en del av lønna di, det er organisasjoner som er viet i sin helhet til å kjempe for deg og dine rettigheter som arbeidstaker!
Vis hele sitatet...
Skal også nevnes at ikke alle arbeidsgivere er like glad i fagforeninger, noe som gjerne kan føre til at du får fyken så snart du melder deg inn(noe som i og for seg ikke er lov, men desverre ofte blir praksis).
Sitat av McHoover Vis innlegg
Skal også nevnes at ikke alle arbeidsgivere er like glad i fagforeninger, noe som gjerne kan føre til at du får fyken så snart du melder deg inn(noe som i og for seg ikke er lov, men desverre ofte blir praksis).
Vis hele sitatet...


Om man får fyken med en gang man melder seg inn i en fagforening og det ikke er noe annet som ligger å murrer har man i allefall en god sak.

(quote)Jeg kan ikke fatte å begripe at det ikke er noen andre som har nevnt "fagforening" i denne tråden(quote)

LO må da virkelig regnes som fagforening:
paracept mot ryggsmerter? og ikke sykmelding? skift lege .. normalt at dem tar bilder ct eller hva det heter før fysoterapi...
Det er klart du bør få sykemelding for dette. Skift fastlege (evt. kom deg til din egentlige lege om det var det som var problemet). Det er i tillegg arbeidsgivers ansvar å finne erstatning for deg når du melder deg syk (egenmelding, inntil 3 dager sammenhengende evt. 8 dager om det er IA-bedrift), antar han har tilkallingsvikarer/ekstrahjelper/andre ansatte som kan steppe inn for deg. Du skal ha betalt pause om du må være disponibel på arbeidsplassen. Som tidligere nevnt i tråden; meld deg inn i f.eks. Handel&Kontor og oppsøk hjelp.
Har opplevd samme (opprinnelige) problemstilling som trådstarter, og her er hvordan min (nå tidligere) fastlege håndterte saken.
Han sendte meg til MR-undersøkelse og henviste meg til kiropraktor (som er _alternativ_ medisin), ville ikke gi meg sykmelding "fordi du må bli aktivt verre av å utføre jobben for å få sykmelding".
Når MR-undersøkelsen viste at jeg hadde tre skiveprolapser, så først henviste han meg til fysioterapi (som er faktisk medisin basert på vitenskaplige teknikker).
Så da fant jeg meg en manuellterapeut (fysioterapeut med ekstra lang utdanning/praksis). Og først da fikk jeg kontakt med en person som faktisk satte seg inn i min situasjon og fikk ordnet opp i ryggen en gang for alle, ved å gi meg sykmelding imens jeg fikk trent ryggen opp og god igjen.

Kort sagt, om legen din ikke gir deg sykmelding basert på hva du skrev i første posten din, skift fastlege, ta selv kontakt med en fysioterapeut (de kan nemlig også sykmelde deg samt gi deg rekvisisjon til MR og lignende).

Og dersom sjefen din nekter å la deg bruke egenmelding, og tvinger deg til å skaffe erstatninger når du blir borte, skift jobb, for sånn skal det ikke være i henhold til arbeidsmiljøloven.
Ahh, kjenner jeg blir provosert av arbeidsgiveren din sin oppførsel. Som alle andre her har sagt, oppsøk forbundet ditt snarest, vær så snill!
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Om man får fyken med en gang man melder seg inn i en fagforening og det ikke er noe annet som ligger å murrer har man i allefall en god sak.
Vis hele sitatet...
Som (husker ikke om alder er nevnt, så jeg tipper/lager et eksempel) 18-21åring på 33% stilling skal det ikke allverden til for å få fyken.
Om du da prøve å lage en sak av det er det ikke vanskelig for en sjef(spesiellt av den karakter som er beskrevet over) å komme opp med en helt annen grunn som f.eks. at han er lat etc., da dette kan kan være nokså troverdig når det er snakk om en gutt i den alderen.

Etter det som er sagt om sjefen her vil jeg si at MIN mening er at fagforening er en dårlig plan. Kan fort back fire.
Sist endret av McHoover; 14. september 2011 kl. 20:20.
Så vidt jeg vet må du dokumentere påstandene dine. Om du skal dokumentere at en person er lat så ja lykke til...
Dette må isåfall dokumentere opp imot hvilket arbeidet han gjør og hvor fort en annen person gjør unna dette osv...
Det er også mye vanskeligere og sparke en som er fagorganisert når de har en tung organisasjon i ryggen.
Hvis sjefen ser det begynner og påløpe advokat utgifter osv er de som regel meget lite villig til å gå hele den veien.
Som sagt en million ganger før, det sjefen din gjør er ulovlig.
Angående pauser
§ 10-9. Pauser
(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

tl dr Kan du ikke forlate arbeidsplassen din i pausen har du krav på lønn
Sitat av Tombøtte Vis innlegg
[ Flytt tråden om jeg har plasert feil]

Har aldrig vært sykmelt før, jar jobbet i 3år i samme bedrift. Har hatt utrolig vont i ryggen den siste måneden men sta som jeg er har jeg ikke brydd meg noe serlig og bare bitt tenna sammen, men i dag fikk jeg nåkk.. etter å ta smertestillende hver gang jeg er på jobb. jeg løftet noe tungt for ca 1 måned siden etter dette har jeg hatt vont i ryggen og også merket at jeg skjelver utrolig mye ukontrolert, har dette noen sammenheng?.
Vis hele sitatet...
da trenger du kun en kiropraktikk, og ikke å sykmelde deg.
Vist man drar på legevakta, så kan vakthavende lege utstede sykemelding. Men h*n vil sikkert være tilbakeholdende med å skrive lengre sykemeldinger.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Som (husker ikke om alder er nevnt, så jeg tipper/lager et eksempel) 18-21åring på 33% stilling skal det ikke allverden til for å få fyken.
Om du da prøve å lage en sak av det er det ikke vanskelig for en sjef(spesiellt av den karakter som er beskrevet over) å komme opp med en helt annen grunn som f.eks. at han er lat etc., da dette kan kan være nokså troverdig når det er snakk om en gutt i den alderen.

Etter det som er sagt om sjefen her vil jeg si at MIN mening er at fagforening er en dårlig plan. Kan fort back fire.
Vis hele sitatet...
Man kan heller ikke si opp noen fordi de "er late". Høres ut som du må sette deg inn i reglene for gyldig oppsigelse.

Når det gjelder kyniske butikkjeder som Kiwi burde man absolutt melde seg inn i en fagforening hvis man gidder å jobbe for dem. Krav om jobbing i ubetalte pauser, krav om å finne noen til å ta over når man er syk/jobbe likevel, nekte å betale for rutiner før og etter stengetid, nekte tillegg ved varetelling på søndager og mange flere regelbrudd kan nærmest samtlige som har jobbet for Kiwi fortelle om. Hvis noen gidder å jobbe for forbedring så er det supert. Selv ville jeg mye heller jobbet på McDonalds.