Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 7717
Hvordan skiller bankene på hva som er varekjøp og hva som er kontantuttak?
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hvordan skiller bankene på hva som er varekjøp og hva som er kontantuttak?
Vis hele sitatet...
Antar at det avhenger litt av praksisen hos butikken ved salg/kontantuttak fra kunde og hvordan det blir registrert til ditt kort.


1. Kontanter fra minibank blir selvsagt registrert som kontantuttak til banken.

2. De fleste kjøpssteder registrerer varekjøp og kontanter hver for seg. Altså kjøper du en vare for X kroner og tar X kroner i kontanter blir det registrert to beløp til banken. Banken kan da se hvor mye som gikk til varekjøp og hvor mye som gikk til kontanter. Ofte kan du se det på kvitteringen du får fra kjøpsstedet.

3. Noen få kjøpssteder registrerer varekjøp og kontanter sammen og kaller det "salg" eller lignende. I de tilfellene kan ikke banken se om du fikk kontanter eller varer for hele beløpet.

4. En gang jeg tok kontanter ut på et kjøpssted i utlandet ble det registrert som varekjøp selv om jeg kun tok ut kontanter. Det synes jeg var litt merkelig men antagligvis registrerte det kjøpsstedet alt som "salg" eller varekjøp. Kjøpsstedet var i skranken på et hotell om noen lurte på det.

Dere får bare rette på det jeg skriver om det var noe feil....
Sist endret av wooper95; 20. august 2010 kl. 13:22.
I USA har dette prinsippet blitt brukt lenge med sjekker, og er kjent som check kiting: http://en.wikipedia.org/wiki/Check_kiting

E. F. Hutton & Co, en megler i USA rulert rundt 250 millioner dollar om dagen via 400 banker får å oppnå det som i praksis ble et 250 millioner rentefritt lån. Se http://en.wikipedia.org/wiki/E._F._H...kiting_scandal
Sist endret av Kongen; 20. august 2010 kl. 14:01.