Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2057
Noen som har en skjema for en krets som kan overføre digitale signaler over radio? Ingen krav til hvilket bånd det går over eller krav til antall kbps. Helst en krets du kan anbefale, og ikke en tilfeldig en plukket ut av google.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, kanskje du skal sei litt meir om bruksområde og slikt?

Kor nøyaktig må det vere?
sputch's Avatar
Trådstarter
Skal ikke bruke den til noe spesielt akkurat nå, men det er greit å ha klart til senere. Bruksområdet er radiooverføring av digitale signaler for logisk styring
Eller med andre ord, sende en bit fra en krets til en annen.
http://img92.imageshack.us/img92/1779/digradioxu4.png

Dette kunne jeg kanskje gjort ved å bruke en vanlig radiokrets, og bruke en DAC på sendersiden og en ADC på mottakersiden. Men jeg er altså ikke ute etter å designe kretsen selv, men heller å finne en ferdig krets. Det jeg håper på er at noen har sett/brukt en slik krets jeg beskriver, og gir meg linken.
Jeg bruker 433MHz AM moduler for tiden, og de fungerer veldig bra. De kjører på 3.5 til 12 volt, trekker ikke veldig mange mA og kan på 12V sende på avstander opp til 1.5KM.

Har du tenkt til å bruke en mikrobrikke for integritetskontroll eller må radiomodulene gjøre dette selv?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg vet det er et selskap i Trondheim som produserer radio ICer for blandt annet trødløse gamepads til Logitech. Har sett et par demonstrasjoner av det i forhold til karrieredagen på NTNU og omvisningen da jeg begynte på Elektronikk her.. men jeg husker ikke hva de heter. Jeg kan prøve å finne ut hvis du er interessert?

Edit: Tror jeg fant dem:
http://www.nvlsi.no/
Om det er brukbart for deg får du finne ut selv Og hvor du skal få tak i det vet jeg ikke, du kan jo spørre etter sample.
Sist endret av Skyfex; 25. oktober 2006 kl. 13:54.
Sitat av sputch
Noen som har en skjema for en krets som kan overføre digitale signaler over radio? Ingen krav til hvilket bånd det går over eller krav til antall kbps. Helst en krets du kan anbefale, og ikke en tilfeldig en plukket ut av google.
Vis hele sitatet...
Du kan jo prøve deg med pakkeradio som radioamtørene kjører. Dette kjører på 1200 og 9600 bps (!!) og egner seg ikke til så mye mer enn å overføre tekst og små filer. Dette kan du kjøre på PMR444/446 og på PR27. Alt du trenger er en radio, et interface til denne (f.eks Rascal) og en pc med lydkort. Ikke sikker på om du klarer 9600 bps med en vanlig PMR446 radio, men 1200 bps kan du i allefall kjøre. Har selv testet det og det fungerer helt fint.

Men kanskje rett og slett wlan er det du er ute etter? Det kan du jo med kraftige antenner sende mange kilometer, om det er fri sikt, og utstyret er jo billig.

Vært gøy å høre hva du skal bruke det til å sende.
Sist endret av rolvs; 25. oktober 2006 kl. 16:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom du ser på http://home.lyse.net/sondre/ så finn du ein enkel radio som overfører digitale signal. Den er relativt enkel i bruk, og seriell, men kan sikkert modfiserast til din bruk, og endrast til digital ved hjelp av eit par register...

(Takk til henriken for opprinnelig link til den sida )