Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1976
Er Instagram en kilde for inntekt? Jeg har en god del fotos som muligens kan være av interesse for almennheten og lurte på om det er mulig å tjene noen kroner på dette.
Instagram betaler deg ikke en eneste krone, uansett hvor mange likes eller followers du har. Eneste måten å tjene penger på Instagram er å reklamere for et produkt
Jeg er klar over at Instagram ikke betaler noe, men jeg har funnet ut at det finnes ulike måter å tjene penger på gjennom dem. Reklame, salg av egne produkter, salg av photos osv.

Spørsmålet er derfor hvilken metode som gir best utbytte?
Skal du selge bilder så finnes det flust av nettsider som selger bilder for deg.

fotolia, alamy og shutterstock er noen få av nettsidene som gjør dette.
Du tjener penger på IG om du har masse followers.
Da kan du reklamere for firmaer som coca-cola osv. Ved at du tar en fint bilde av en cola boks på stranda som er litt fuktig osv.

Men IG betaler deg ikke noe, det er firmaer som reklamerer for deg. Ikke sett at damer for eks skriver "jeg bruker denne kremen for blablabla, bruk kodeord xxxx for 10% av, link i min bio"

Sånn tjener de som regel penger fra IG.

Eller du kan ta bilder av diverse ferie hoteller og "resorts" og poste på IG om du har mange followers. Da kan det hende resorten eller hotellet vil betale deg. Igjen, dette må du ha relativt mange followers for at du skal tjene penger på.

Mange followers = mange som ser "reklamen" = flere som kjøper produktet eller velger hotellet neste gang de drar til den plassen på ferie.

Finnes vel andre måter også. Har bare 1000 followers selv og tjener ikke ei krone, ikke prøvd heller. Men de som har 500 000+ vet jeg drar inn cash
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg er klar over at Instagram ikke betaler noe, men jeg har funnet ut at det finnes ulike måter å tjene penger på gjennom dem. Reklame, salg av egne produkter, salg av photos osv.

Spørsmålet er derfor hvilken metode som gir best utbytte?
Vis hele sitatet...
Er man oppe i flere hundre tusen followers er det sponsing som betaler seg. At du reklamerer for en vare eller tjeneste eller firma og har avtale med dette firmaet om å betale deg pr reklame post. Annen populær løsning er at du får en viss prosent av antall klikk eller varesalg gjort fra din link. F eks "Se så hvite tenner jeg har fått, kjøp tannkremen du også,link i bio" hvor du har en personlig nettkobling til nettbutikken så de ser hvilke klikk som kommer fra deg.

Salg av egne produkter funker også om følgerne dine er interessert i det du tilbyr. Som fotograf kan du nok ikke gjøre penger på vanlige bildekopier der men for eksempel motiv på tskjorter, krus, osv og du kan opprette nettbutikk der du tilbyr bildene i stor og innrammet versjon. Bare husk at porto og innpaknings utgifter kan bli høye.
Steg 1 er å registrere et enkeltmannsforetak og bli en populær profil med aktive brukere og fans som engasjerer seg
Sitat av Soletti Vis innlegg
Skal du selge bilder så finnes det flust av nettsider som selger bilder for deg.

fotolia, alamy og shutterstock er noen få av nettsidene som gjør dette.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at disse sidene du referer til har større krav til oppløsning og renhet i bildene? Dvs. at dersom man forstørrer bildene 100% så skal det ikke være diffuse flekker eller grums noe sted i bildet.
Sist endret av seriouslowitch; 27. juli 2018 kl. 21:20.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Er det ikke slik at disse sidene du referer til har større krav til oppløsning og renhet i bildene? Dvs. at dersom man forstørrer bildene 100% så skal det ikke være diffuse flekker eller grums noe sted i bildet.
Vis hele sitatet...

Ikke meg du spør men såklart må bildene være i god oppløsning om du tenker å prøve å selge dem.
Sitat av celticwiz Vis innlegg
Ikke meg du spør men såklart må bildene være i god oppløsning om du tenker å prøve å selge dem.
Vis hele sitatet...
Selv om man har en god oppløsning, så forandrer pikselstrukturen seg dersom man redigerer f.eks i photoshop. Dette kan ikke sees med det blotte øye, men enkelte billedbyråer krever allikevel at dersom man bruker lupe, så skal det ikke være for mye grums. Antageligvis fordi enkelte reklamebyråer kjøper slike bilder for å forstørre dem.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Er det ikke slik at disse sidene du referer til har større krav til oppløsning og renhet i bildene? Dvs. at dersom man forstørrer bildene 100% så skal det ikke være diffuse flekker eller grums noe sted i bildet.
Vis hele sitatet...
Du, det vet jeg faktisk ikke men vil tro det står noe om det på sidene dems om det skulle være tilfellet.
Du må lære algoritmen til instagram for og få mange følgere. Skal du ha en personal account hvlr du poster bildene du tar kan du kjøpe en shoutout oss andre fotografer eller få bildene dine til og gå viral. Finner mange tips på yt til dette.
Det er mulig å tjene penger på instagram men er MYE ko nkurranse. Så du må finne noe som gjør akkurat din bruker spesiell for å oppnå suksess.