Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7870
Til de av dere som jobber i butikk eller på større arbeidsplasser med mange rutiner og ting man må kunne:

Hvordan fungerer opplæringssystemene der du jobber? Når en ny person begynner i en jobb, hvordan sørger man for at han kan alt?

Dette er særlig interessant for f.eks. de av dere som jobber på McDonalds, Burger King, på Carlings, Rema 1000, Kiwi, etc...

Jeg jobber med et nytt IT-prosjekt, og lurer altså på hvordan opplæringen fungerer i dag. Har dere noen IT-løsninger som blir benyttet, bruker man en "opplæringsperm" eller noe annet?
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Jeg jobbet i bakeri og kafè-avdelingen hos Meny. Dog et par år siden. Selve rutinene og arbeidsoppgavene var "learing by doing", altså jeg skygget en ansatt som hadde jobbet der en stund. Eneste gangen vi brukte IT-løsninger var da vi lærte om mat-produkter, hva som var viktig å huske på ift temperaturer, oppbevaring, hygiene etc. Da var det step by step med lesing først, hvor man klikket seg videre, og en avsluttende test.

For min del var det informasjon som gikk inn og ut igjen. Men det er meg da. Lærer best ved å utføre det i praksis. Bestod testen da, FYI.
Har jobbet på Elkjøp, Expert, Staples (Binders som det het da) og masse andre plasser opp igjennom årene.
Noen mer seriøse enn andre kan man kanskje si.

Opplæringen jeg er vant med å motta er uttalelsen "Her skal du jobbe - snakkes i lunsjen"..
Satt litt på spissen, men nærmere sannheten skal vanskelig gjøres.


Som oftest har jeg lært med å gjøre og heller spurt etter hjelp hvis behovet har vært der.
Opplæring i nye dataprogrammer, kassasystemer osv var normalt en 30 minutters kjapp innføring og resten fant man ut av etter hvert.


Tror det er denne metoden som er mest vanlig, har enda ikke støtt på den hvor du går å dilter etter en til du "kan jobben"..
Når jeg jobbet i butikk ( expert ) som Netcom,Tele2 og Telenorforhandler så var det ofte en "quiz" for å se hva man kunne om produkter/tjenester. Telenor var spesielt hyppig på dette for å holde selgere i butikker utenfor Telenor oppegående på produkter og lignende. Med oversikt over det man skulle sette seg inn i videre osv osv.

Fungerte veldig greit for å friske seg opp på nåværende tjenester++
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Vel, i min kassajobb fikk vi opplæring gjennom kurs på internett. Veldig skole-aktige små flash-spill/quizer. Om man svarte feil, kunne man klikke på tilbake-pilen og svare riktig, man trengte ikke å ta hele testen på nytt. Til tross for dette måtte man ha bare 90% rett på hvert tema .

Temaene var for eksempel
Kjøle- og frysevarer
Tippekassen
Retur av varer
Sette varer på eget forbruk (altså butikkens "kreditt-løsning" for forbruksvarer som vaskemiddel, batterier osv)

Tippekurset gikk i bunn og grunn ut på "trykk på x knapp for å gi kunden y vare." Det var heller lite om å endre PIN-kode på spillerkort eller annullere spillerkupong dersom kunde sa feil eller jeg trykket feil.

I mitt tilfelle bak kassa første gang var jeg "førstespiller", mens den som fikk jobb der før meg viste hva jeg skulle gjøre.

TL;DR
Helt midt på treet opplæring via 90-talls-stiliserte flash-nettkurs, ellers IRL hvor jeg måtte bruke ringeklokka om jeg lurte på noe.
Sist endret av Duckie; 15. april 2015 kl. 14:16.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Noen år siden jeg jobba i butikk, men den basiske opplæringen skjedde på bedriftens interne sider. Der kunne jeg få opplæring i form av kundeservice, hvordan man skal legge frem produkt, interne regler osv osv osv.

Så var det selvfølgelig opplæring av andre medarbeidere.
Jobber i matbutikk, og der har vi online-kurs i forbindelse med det meste, grunnkurs i kasse, PLU-koder, retur etc. samt noen kurs spesifikk for kjeden, fronting av varer, frukt og grønt osv. Mye rimelig enkelt, og mye man kan lære ved bare å være på jobb, sitte i kassen og spørre andre.

Har selv aldri gjennomført alle jeg egnetlig skulle, mye pek og klikk og få inn greie med teskje... gikk for tregt for min del. Pluss, en hel del av opplæringen kunne vi ta mye kjappere og bedre på jobb, spesielt kassedelen.
Det var absolutt ingen IT involvert i opplæringen min hos BAKERS (eller Bakerihuset som de kanskje heter nå). Jeg fikk først et formelt skriv om hygiene, arbeidskontrakten osv også fikk jeg et hefte om hvordan oppgavene mine skulle utføres, men sjefen min ba meg bare om å kaste det.

Rett etter det fikk jeg jobbe en uke med en medarbeider, til tross for at det var en én manns jobb. Så fortalte han meg alt om rutinene, hva som skulle gjøres og hvordan, mens han utførte alle oppgavene. Han lot meg få prøve alene dagene etterpå og minte meg på alle småtingene jeg glemte ut og ting jeg gjorde feil helt til jeg var ferdig opplært. Etter cirka 3-4 dager så begynte jeg å få det til
Rema 1000 har et slags spill på nettet (får bruker og passord av butikksjefen) for å lære seg rutiner, koder for ulike frukter og grønnsaker osv.
Jobber innen IT support i et stort norsk firma. Her blir det holdt kurs av kompetanseutviklere som er spesialister på sine felt
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Kiwi har onlinekurs. Teite animasjoner og choppy vidoer du ikke kan hoppe over.
Alle nye ansatte må gjennom en 6-7 kurs. Et kurs for bank i butikk, et kurs for resirkulering, et kurs for tippekassa osv.
På slutten av kurset så må du gjennom en test. Stryker du så må du gjennom hele kurset en gang til.

Får inntrykket av at ikke mange tar disse kursene seriøst, men det er noe man bare må igjennom.
Jobber på Rema. Fikk bare beskjed om å følge etter en ansatt som hadde erfaring, og gjøre det han sa. Så var det læring basert på "Nei, ikke slik" og "Nå gjorde du det riktig". Snart får jeg opplæring i kassa etter å ha jobbet der i 4 måneder.
Av alle steder jeg har jobbet på har det vært "synk eller svøm" .. ingen form for system. Ingen møtevirksomhet, ingen kommunikasjon. Virker som det er sånn de fleste steder. Bli brukt til du ikke orker mer, så står det 100 stk nye klare til å ta over jobben din.

En interessant oppgave du har fått.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Kiwi har onlinekurs. Teite animasjoner og choppy vidoer du ikke kan hoppe over.
Alle nye ansatte må gjennom en 6-7 kurs. Et kurs for bank i butikk, et kurs for resirkulering, et kurs for tippekassa osv.
På slutten av kurset så må du gjennom en test. Stryker du så må du gjennom hele kurset en gang til.

Får inntrykket av at ikke mange tar disse kursene seriøst, men det er noe man bare må igjennom.
Vis hele sitatet...
Samme system på Rimi, bare antallet kurs som varierer litt.
Hovedproblemet jeg ser med systemet er at det er for "lett", så man gidder knapt lese og trykker bare neste, neste, neste.
I tillegg ligger de på en fryktelig dårlig server eller noe slikt, for det hakker og går fryktelig tregt.
Legalize it <3
12 1
Jobber som kokke lærling på eit scandic kjøkken.

Noko som kan vere litt skuffandes til stunder ettersom Scandic classics får vi det meste ferdigt. Som sausane våras, pepper saus, rødvinsaus og bernaise sause får vi ferdig laga.

vi får og ting som biff ferdig oppskjært i vakumposar på 5x pr pose.

hamburgerbrød får vi og ferdig. Cesar dressingen får vi ferdig, coleslaw salat dressingen får vi ferdig. Vi får kaker til afternoon break ferdig osv.

Alle scandic hotell har dette pga at det skal vere lik standard på alle hoteller, men synast Scandic er litt ein dødvei for kokke yrket i dette tilfellet.

Vi har ikkje så mykje opplæring via data som kokk, men opplærings kontoret arrangerer kjøttskjærer kurs, fiske sløying kurs, filiterings kurs osv.

Vi får og oppgåvar kvar månad som må gjerast.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Til de av dere som jobber i butikk eller på større arbeidsplasser med mange rutiner og ting man må kunne:

Hvordan fungerer opplæringssystemene der du jobber? Når en ny person begynner i en jobb, hvordan sørger man for at han kan alt?

Dette er særlig interessant for f.eks. de av dere som jobber på McDonalds, Burger King, på Carlings, Rema 1000, Kiwi, etc...

Jeg jobber med et nytt IT-prosjekt, og lurer altså på hvordan opplæringen fungerer i dag. Har dere noen IT-løsninger som blir benyttet, bruker man en "opplæringsperm" eller noe annet?
Vis hele sitatet...
I RCN (Reitan Convenience Norge) benyttes E-lærings kurs.
Sitat av Dragoon Vis innlegg
I RCN (Reitan Convenience Norge) benyttes E-lærings kurs.
Vis hele sitatet...
Det aller meste gåes igjennom her ja (Ranskurs, Kassekurset, IK-mat, HMS, Norsktipping, Rikstoto osv..) Men ingenting funker bedre enn å faktisk gjøre tingene. Ofte så var du med en annen ansatt de 3-4 første vaktene før du ble plassert på en vakt alene, og da kom det gjerne noen innom på slutten av kvelden og kikket innom.

Nå jobber jeg som kokkelærling, og der lærer jeg igrunn bare steg for steg. Følger de andre kokkene og spør om ting, samt jeg blir hevet på ting jeg ikke har gjort før. Ganske gøy, ettersom jeg lærer nye ting hele tiden om mat